
C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

"TOO MUCH PROPAGANDA":
AUDIENCE PERCEPTIONS OF US VS. BRITISH

RADIO BROADCASTS DURING THE 1956
REVOLUTION IN HUNGARY

Stephen Solomon

Submitted to
Central European University

Department of Political Science

In partial fulfillment of the requirements for the degree of Masters of Arts/Sciences

Supervisor:  Professor Miklós Sükösd

Budapest, Hungary
2007



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

ii

Thesis Abstract

In this thesis I analyze the perception of difference between foreign radio broadcasts

from the United States and Great Britain directed towards Hungary before and during the

1956 Revolution. I utilize the Donald and Vera Blinken Collection of Hungarian refugee

interviews from 1957-1958. This collection shows that radio broadcasts from the British

Broadcasting Corporation’s (BBC) World Service were preferred to all other foreign radio

broadcasts. It also shows broadcasts form America’s Radio Free Europe (RFE) were least

trustworthy.

Purveyors of propaganda are faced with a choice. Either use emotional appeals to

persuade and risk leaving you commitments unfilled, or only utilize facts and risk not

persuading enough. During the 1956 Revolution, America chose the former strategy and

ended up falling shot on its promises, Great Britain chose the later and emerged with a stellar

rapport.

America’s investment in the persuasion of Eastern Europeans to the point of revolt

resulted in their distrust. Many perceived America would provide support and lost their trust

in American radio because this support never came. Great Britain however had less invested

in a revolt in Hungary. They persuaded with facts because of their smaller interest in the issue

as well as their history of objective and impartial public service media. The BBC was founded

before the start of World War II, and unlike American radio stations it had a pre-war state to

return to. By following journalistic standards and taking a slighter role in the Cold War,

British foreign radio was preferred to all other stations.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

iii

CHAPTER 1- INTRODUCTION 1

1.1 A SHOCKING PARALLEL 1
1.2 DEFINITIONS OF KEY TERMS 3
1.3 PUZZLE, QUESTION, AND HYPOTHESIS 4
1.4 RELEVANCE 5
1.5 STRUCTURE OF THESIS 7

CHAPTER 2- ANALYSIS OF HUNGARIAN REFUGEE INTERVIEWS 9

2.1 HISTORY OF THE INTERVIEWS 9
2.2 FORM OF THE INTERVIEWS AND HOW THEY ARE USED 11
2.3 FINDINGS 13

CHAPTER 3- WHY PROPAGANDA? 16

3.1 THE MAKING OF EASTERN EUROPEAN COMMUNISM 17
3.2 THE CHOICE FACED BY THE PURVEYORS OF PROPAGANDA 21
3.3 SOVIET PROPAGANDA AND ITS DISCONTENTS 26

CHAPTER 4- THE AMERICAN RESPONSE 30

4.1 AMERICA REVS ITS PSYCHOLOGICAL WARFARE ENGINES 30
4.2 THE DIFFERENCE BETWEEN AMERICAN RHETORIC AND ACTION 35
4.3 THE TRANSLATION FROM AMERICAN FOREIGN POLICY TO AMERICAN FOREIGN RADIO 37

CHAPTER 5- THE BRITISH RESPONSE 43

5.1 THE BBC: THE MODEL OF PUBLIC SERVICE MEDIA 43
5.2 FROM THE BBC TO THE BBC WORLD SERVICE 46

CHAPTER 6- CONCLUSION 50

6.1 THE DIFFERENCE BETWEEN THE WESTS 50
6.2 THE PERCEPTION OF DIFFERENCE 52



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

1

CHAPTER 1- INTRODUCTION

“I know, of course, that they never promised
concrete help, but the implication of everything
that they have said was, if you do something
against this regime, you will not be left alone”

Interview #4011

1.1 A SHOCKING PARALLEL

In March of 2004, the United States of America invaded the sovereign nation of Iraq.

The decision to invade Iraq was a hard sell to the American people, but the justification used

gained the support of American lawmakers and in October 2002 the US Congress approved

funding to invade Iraq. While there were many justifications President Bush could have used

to begin a war to topple the regime Saddam Hussein, the one eventually chosen was the best

fit for selling the story. Before the invasion the imminent danger of stockpiles of Weapons of

Mass Destruction (WMD) being developed by Iraq was the justification used. After the

invasion and weapons had not been found, the secondary justification became Saddam

Hussein’s human rights record, for which he had gained the moniker “The Butcher of

Baghdad.” The original justification, stockpiles of WMD, was guaranteed to resonate with

Americans given that they were still very shaken by September 11, 2001, an event only one

year in the past. This recent history had increased the fear that something similar would

happen again on American soil, with even more casualties and destruction than 9/11.

The secondary issue, Saddam’s human rights record, was much more detached from

the consciousness of Americans because it did not present any imminent danger to their

safety. Despite the fact that the human rights concerns were well documented and could be

easily proven, and that WMD claims were shaky at best (and did indeed turn out to be false),

Bush chose to use the justification that was most likely to achieve the end result he desired:

1 Interview 401, "Donald and Vera Blinken Collection- Hungarian Refugee Interviews." Open
Society Archives, http://files.osa.ceu.hu/holdings/other/blinken/pdf/O401_a.pdf. 13.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

2

the invasion of Iraq. Once American troops were in place in Iraq, it became irrelevant whether

or not there were, or ever had been, stockpiles of Weapons of Mass Destruction.

 The choice to use the fieriest rhetoric is a choice faced by all who intend to persuade

people towards a course of action. This rhetorical choice comes with consequences because it

can exaggerate the problem, manipulate the facts, and offer promises that may not be able to

fulfill. Other options do exist however when the purveyors of rhetorical persuasion have

vested interest in a certain outcome manipulative routes are taken. The invasion Iraq

represents a particularly recent example. This dynamic is true for rhetorical battles in the past

as well. In October of 1956 the United States of America and Great Britain were involved

with broadcasting subversive propaganda radio stations in Hungary. The decision to broadcast

was logical given the absence of freedom of information and the pervasiveness of Soviet

disinformation in Hungary, and the Western desire to counteract as much Soviet influence as

possible. Despite their shared desire to counter the Soviets, the US and Great Britain had

different approaches to this propaganda. The US broadcast in a way that played on mass

anxiety, announcing America’s solidarity with Hungarians while assuring Hungarians that

help would come soon, in turn encouraging the revolt. The radio broadcasts from Great

Britain’s, on the other hand, shied away from the emotional broadcasts, only broadcasting the

news and offering solidarity to Hungarians, but stopping short of promising assistance.

The American approach was guaranteed to resonate with Hungarians given that the

chances of a successful revolution against the powerful Soviets seemed slim. While this

American help was never truly an option, it served to revitalize the Hungarian effort. The

British approach was less encouraging than the broadcasts from the US, they did not appeal to

the uncertainties in the minds of Hungarians.  Though the American radio may have been

more inspirational to Hungarian listeners in the short term, in the end the broadcasts from the



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

3

UK were held in much higher esteem because they did not promise more than they could in

order to have the most influence possible.

  Much like President Bush making the case for the invasion of Iraq in 2002, the

purveyors of foreign propaganda coming from the West during the Cold War faced the choice

between using fiery rhetoric to evoke the emotions of Eastern Europeans or of giving a more

honest story, despite its conflicts with national interest. In this paper I will look at the two

Western counties, the United States and Great Britain, who participated most actively in

propaganda directed towards Eastern Europe; how their approaches differed; how their

propaganda was perceived by those subjected to it; and why it was perceived in this way. I

will limit my topic to the propaganda directed towards Hungary in the years leading up to and

including the 1956 Revolution, utilizing the newly digitized Donald and Vera Blinken

Collection of Hungarian Refugee Interviews located in the Open Society Archives in

Budapest Hungary.2

1.2 DEFINITIONS OF KEY TERMS

Many terms and concepts need to be operationalized before further progress can be

made. I will do this by placing limits on certain concepts and by defining some key terms.

This will ensure the research done remains relevant to the question at hand.

Propaganda, for the purpose of this project, will derive its meaning from both modern and

historical foundations of persuasion. First, propaganda is a technique that influences action by

manipulating representations. Its second meaning comes from the use of propaganda by

modern systems to spread their doctrine.3 The confrontation of Soviet and anti-Soviet

propaganda in Eastern Europe saw both factors working on either side of the divide. In the

2 For more on the interviews see Chapter 2.
3 Robert Jackall, "Introduction," in Propaganda, ed. Robert Jackall (London: MacMillan Press LTD,
1995). 2.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

4

aftermath of WWII, the Soviet Union used propaganda techniques to show how Communism

was the answer to the horrors of Fascism. They achieved this by manipulating the past as well

as the present to provide a justification for the seizure of almost total control. There was little

room for derivation from their doctrine in the eyes of the Soviet Union; the only appropriate

solution to eliminating Fascism was Communism. 4

The United States and Great Britain attempted to show that life existed somewhere

between the extremes of Communism and Fascism. They did this by employing a number of

propaganda techniques, all based on the notion that Soviet ideology was pervasive in the

countries where it had seized control after the War. These techniques required that the

propaganda be transmitted covertly or by subversive means. This mainly included radio

broadcasts, which were easy to transmit from the eastern border of the Western Bloc and were

not completely blocked by Soviet censors.5 Other techniques were also used, including the

transmission of anti-Soviet propaganda films and dropping leaflets from high altitudes over

Eastern Europe. These, however, reached less people than radio broadcasts and were

consequently used less frequently. The West was compelled to do this because of the

perceived omnipresence of Communist ideology in Eastern Europe.6

1.3 PUZZLE, QUESTION, AND HYPOTHESIS

A cursory look at the Blinken collection and its sections concerning propaganda

shows two very distinct features: the British radio broadcasts from the British Broadcasting

Corporation (BBC) were preferred by Hungarians to broadcasts from other stations, and the

American radio broadcasts from Radio Free Europe (RFE) were not trusted at all. This is

4 Francois Furet, The Passing of an Illusion (Chicago, IL: The University of Chicago Press, 1999).17.
5 Walter L. Hixon, Parting the Curtain: Propaganda, Culture, and the Cold War 1945-1961 (New
York, NY: St. Martin's Press, 1997). 2.
6 Johanna Graniville, ""Caught with a Jam on Our Fingers": Radio Free Europe and the Hungarian
Revolution of 1956," Diplomatic History 29, no. 5 (2005). 817.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

5

striking because both the US and UK were on the same side of the global divide created after

WWII. Despite their similarities as allies, however, they occupied different places in the

world. The United States emerged as the most powerful Western nation after the end of the

War, with the Soviet Union occupying the position of the most powerful Eastern nation. The

UK, however, came out of the war badly wounded and less powerful that it had been in the

recent past.

Based on this interesting information, the questions I pursue in this thesis are: why was

a foreign radio station from a country other than the US, with seemingly less interest in the

situation, preferred? Why did many classify US radio broadcasts as untrustworthy

propaganda? And how were their broadcasting styles were different?  I hypothesize the

distinction elucidated in the interviews between American and British propaganda emerged

for two intertwining issues:

H1: Increased interest in the Cold War decreased a counties capacity to differentiate

its Foreign Radio broadcasts from its Foreign Policy.

H2: Foreign radio stations that existed before World War II were better equipped to

transform their broadcasts after the war ended.

1.4 RELEVANCE

While the Hungarian Revolution took place over 50 years ago, the importance of the

event should not be underestimated.. At the very least, taking up the study of this revolution

will be able to provide us with one history of the trying times at the beginning of the Cold

War. Perhaps more significantly,, this account can be used to show a more accurate picture of

what actually took place during this unique upheaval in Hungarian history. The utilization of

these interviews ensures that the experiences of those who participated in and lived through

the Revolution remain relevant to Cold War studies, and help maintain a more precise account



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

6

of the events which took place. This more accurate picture of the Cold War is not of passing

importance. The events of the Hungarian Revolution, as well as the Cold War in its entirety,

marked the beginning of proxy conflicts between the United States and the Soviet Union and

had a profound impact on the lives of all Eastern Europeans.

Similarly, the information produced as a result of this study can be used to show how

the beginnings of the confrontation between the two ideologies espoused by the Soviet Union

and the United States developed, how the confrontation played out, and how it was eventually

resolved. This information can be used to show how opposing ideologies interact with each

other. For instance, by creating competing systems to spread specific types of information

amongst the people. Additionally, the presence of a non-super power nation, in this case the

United Kingdom, shows how those acting in the relative periphery reacted to this bi-polar

altercation.

This inquiry will also be able to illuminate key features of the uses and effects of

propaganda. Propaganda was not an invention of the Cold War; however the Cold War

brought to bear new techniques which allowed information to be disseminated in a much

more systematic and controlled way. This facilitated the creation of the single ideology that

was omnipresent in all activities of daily life. By looking at the early uses of these new

techniques, this research will be able to show how propaganda developed into its current

form, and also demonstrate how it will develop in the future. In addition to exploring the

effects of propaganda through this inquiry, the differences in types of propaganda, as well as

options available to distributors, can also be examined. By connecting individual

interpretations of propaganda from Hungary with the theoretical choices faced by the

conveyors of propaganda, this research will show why each choice was made.

Having a vantage point of fifty years with which to examine these events is a great

advantage, allowing insight which would not have been possible at the height of the Cold



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

7

War. In the past fifty years the world has changed significantly- politically, socially, on

almost every level there have been shifts, both great and small. Most obviously for the

purposes of this research, the ideological confrontation between the United States and the

Soviet Union has ended. While there was a period of warming relations between the two in

the 1960s, this détente was short lived and pales in comparison to the relatively relaxed and

friendly relationship the two nations enjoy today. The Soviet Union no longer exists and

Eastern Europe is no longer controlled by Moscow’s tight fist. Some believe that examining

the past is a lost cause; the victors have written the history books, the present moves forward

with an unshakable bias towards the winners, and over time the murky events of life become

the “true” facts of history. However, there is much to be gained by re-examining the past

through our lens of the present; new information, new attitudes, or even new access to old

information can begin to chip away at history believed to be set in stone.

The fall of Communism brought many sets of data into the public sphere. They are

ripe for study and have been largely un-mined. Previously this data had been shrouded in the

secrecy of the Soviet Union. It was protected from Western researchers because it could have

been compromised interest of the Soviet Union. One of the many useful collections of date

cleared for public study is the Blinken Collection, whose interviews proved invaluable to

conducting research for this study.

1.5 Structure of Thesis

This thesis consists of six chapters. Following the introduction I will follow the

creation and execution of the Blinken collection of interviews. In the following chapter I will

define how the interviews are used for this work and the results of my research into the

interviews. Chapter Three, titled “Why Propaganda”, will give the historical background

needed for the discussion of propaganda from the Soviet Union distributed within Eastern



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

8

Europe. It also contains a theoretical breakdown of the choices faced by those practicing

propaganda. Chapter Four, “The American Response” tells how and why the United States

countered propaganda from the Soviet Union in Eastern Europe. In this chapter I will

introduce the contradictory strategies of the United States and draw out the issues they faced.

Chapter Five, “The British Response” offers a comparison between the foundation, goals, and

interests of American propaganda from RFE and British propaganda from the BBC, as well as

a history of the BBC. Finally in Chapter Six I will conclude my argument by synthesizing the

positions of the US and Great Britain.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

9

CHAPTER 2- ANALYSIS OF HUNGARIAN REFUGEE INTERVIEWS

"On the basis of what the radio was saying all along for
months before the revolution it was hoped that we would
get effective military help from the west ones we told the
world we wanted to get rid of our Communist masters"

Interview #17-M7

2.1 HISTORY OF THE INTERVIEWS

After the 1956 Revolution in Hungary, almost 200,000 Hungarians fled to the West.

For the most part they all came in one wave of refugees after the suppression of the uprising

by Soviet forces. These people witnessed and participated in the toppling of what had

previously been considered an “unshakeable” regime. Western observers of the revolution

were interested in the stories of these people not only because they had witnessed the toppling

of a seemingly solid regime, but also because they had lived under the influence of Stalin’s

Communism. Any information that could be gleaned from these refugees would help the

West understand the revolution and the inner workings of Communism. From this they could

analyze the factors that went into the creation of the revolution and possibly predict a similar

event somewhere else in the Soviet realm.

Many Western organizations compiled data from these refugees in the years

immediately following the revolution, believing that these interviews would provide insight

into life under Communism. The most comprehensive of these interviews is the Columbia

University Research History Project (CURPH), which conducted more than 600 interviews.

Each interview lasted from two to three days and produced 50 to 70 page interviews for each

subject. The founding question of the CURPH was, “one which should provide the central

theme of the project concerns the vicissitudes of Hungarian society and its individual

members under the impact of sovietization and of the recent violent convulsion against it.”8

7 Interview 17-M, "Donald and Vera Blinken Collection- Hungarian Refugee Interviews." Open
Society Archives, http://files.osa.ceu.hu/holdings/other/blinken/pdf/17-M_a.pdf. 45.
8 András Mink, "Columbia University Research Project Hungary," Open Society Archives,
http://www.osa.ceu.hu/digitalarchive/blinken/curph.pdf.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

10

They covered many more topics than solely the revolution in their attempt to answer this

question. Sections of the interviews were dedicated to topics which included: personal

experiences during the revolution, work experience, the subject’s opinion on social change

since World War II (WWII), impression of and connections with the Hungarian government,

evaluation of communication techniques (such as radio broadcasts from abroad), access to

media sources, and their personal ideology.

The CURPH proposal noted, “the recent and continuing flight abroad of over 150,000

Hungarians provide a potential source of information about Hungary, the Soviet orbit, and the

international Communist movement equaling and perhaps exceeding in importance the other

major sources which have been available to Western scholars in the last twelve years.”9 While

there may have been enough Hungarian refugees from the 1956 Revolution in New York in

the late 1950s to conduct the CURPH completely in America, the architects of the project

foresaw limits to staying in the United States and conducted the bulk of the interviews in

refugee camps in Western Europe. This strengthened the interviews because they included

interviews with people who had yet to go the United States and also people who would not be

admitted to the US because of their past, or who simply did not want to go the United

States.10

While the CURPH had built-in elements for the protection of objectivity there is no

way to verify the accuracy of the sample size and how much it represented the opinions of

Hungarians as a whole. The creators of this study were aware of its shortfalls but determined

that the collection of this information was more important than reaching the highest levels of

objectivity. They noted:

At present, therefore, our judgment is that the information which may be
gained from the Hungarian refugees is of such importance the we should not
take the chance of failing to exploit it. If there is an element of risk in

9 Ibid.
10 Ibid.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

11

embarking upon a major undertaking like this, it is a risk we could seriously
regret not having taken if the recollections of the Hungarian refugees were
permitted to fade and be dissipated without being collected, analyzed and
made available to those interested in Eastern Europe, and the operation of the
totalitarian system.11

As time passed these peoples memories and opinions of the events during the Hungarian

revolution and the daily life under Communism were bound to change. The interviews needed

to be done as quickly as possible to avoid such degradation of this information

2.2 FORM OF THE INTERVIEWS AND HOW THEY ARE USED

Of the 600 interviews conducted by the CURPH a total of 365 of the interviews are

available for this study. Others have been lost in the process of translation, transportation,

storage, and digitization of the transcripts. These 365 interviews have recently been made

available by the Open Society Archives in Budapest12 and are located in the Donald and Vera

Blinken Collection of Hungarian Refugee Interviews from 1957-195813 in the 1956 Digital

Archives.14

Two types of interviews were given in this project, Type A and Type B. Type A

interviews were given to almost all the interviewees, as it was the general interview type. It

had seven sections covering almost every aspect of daily life. Section R covered the

revolution itself; section W covered the respondent’s personal life and work experience; S

covered social problems and education; section G covered the respondent’s opinions of the

Government, the Party, and the police; section C covered the respondent’s opinion of all types

of communication and media, including foreign media; section I covered their personal

ideology, attitudes, and opinions of the Communist system and the revolution; and finally,

11 Ibid.
12 "Open Society Archives,"  http://www.osa.ceu.hu/.
13 "Donald and Vera Blinken Collection - Hungarian Refugee Interviews 1957-1958," Open Society
Archives, http://www.osa.ceu.hu/digitalarchive/blinken/index.html.
14 "OSA 1956 Digital Archives," Open Society Archives, http://www.osa.ceu.hu/digitalarchive/.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

12

section X was a conclusion section where the respondent could tell any other information they

felt was missing from the interview. A standard set of questions was provided for the

interviewer but they were instructed to let the respondent’s answers direct the flow of the

interview. For instance, they were instructed to not stop the subject if they gave responses that

were obviously biased or irrelevant.15 This was done to ensure the comfort of the respondent

and to build trust between them and the interviewer.

Type B interviews were of a completely different nature. They were reserved for

people who could offer special information on a specific topic. There are nine different

permutations of the Type B interview. They are political affairs, the army, social problems,

religious affairs, the inteligencia, the youth, the revolt, the economy, and Hungary and the

Soviet Union.16 Active party members, factory managers, those involved in law enforcement,

leaders of the youth organizations, and others in positions with access to information were

given this type.  These interviews followed a specified pattern, unique to each B type, and

usually were much shorter. B interviews have been excluded from my study because the

questions are not always relevant to the research. However those given B interviews were

sometimes given A interviews first, so this study still include the voices of the leaders of the

Communist system and the revolt.

From the Type A interviews my research centers on section C, focusing on

communication. I look at the following questions:

1. Where did you use to get most of your information about what was
happening in the world?

a. Which of these sources were the most important for you?
b. Which was the next most important?

5. Did you listen to the radio?
c. If no, why not?
d. If yes, did you have a set yourself? What kind?
e. To what programs in particular? Why?

15 "Columbia University Research Project on Hungary "A" Interviews,"
http://files.osa.ceu.hu/holdings/other/blinken/pdf/B_SF_04.pdf.
16 ""B" Interview Preliminary Persons Outline,"
http://files.osa.ceu.hu/holdings/other/blinken/pdf/B_SF_05.pdf.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

13

f. How many hours a day? What time of day?
g. Where did you listen?

6. Did you listen to any foreign station?
h. To which? Why?
i. How often, what hours?
j. What did you think of them?
k. What about the reliability of foreign broadcasts?
l. Did you know of any cases of punishment for listening to the

foreign broadcasts?17

Because the respondent was able to dictate the flow of the interview, these questions cannot

simply all be coded and tallied to come to any conclusion. Instead, after a cursory reading of

the interview collection it became obvious that people had clear preferences for the media

sources they utilized and the ones they avoided or distrusted. I took note of whether or not the

respondent listened to foreign stations at all and if so which ones. Respondents preferred the

radio broadcasts that came from the BBC and noted distrust in the broadcasts from RFE. I

focused my coding on those criteria. I coded for a preference for the BBC, usually noted in

question six, and “distrust” or mention of a lack of competence of RFE, also located in

question six.

2.3 FINDINGS

Of the 365 interviews

available from the CURPH there

were 182 interviews that met my

criteria for evaluation.18 After

coding based on the proceeding

criteria I have come to the

17 "Columbia University Research Project on Hungary "A" Interviews."
18 This includes the following; the interview is available, the scan of the interview is readable, and it is
a “Type A” interview.

Figure 1: Listenership of
Foreign Radio

Firgure 1: Listenership of Foreign Radio

73%

27%

Listened only to RFE, BBC, and/or VOA
Listened to any other foreign station



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

14

Figure 3: Radio Preference

Figure 3: Radio Preference

12%

5%

25%

58%

72%

28%

Figure 2: Percentage of Respondents who Listened to Foreign Radio Stations

97% 94% 93%
87%

27%

0%

10%

20%

30%

40%

50%

60%

70%

80%

90%

100%

Listened to any foreign
radio station

Listened to Radio Free
Europe (USA)

Listened to Voice of
America (USA)

Listened to British
Broadcasting Corporation

(UK)

Listened to other foreign
radio stations

following results. Of the 182 interviews all but seven, or 97%, said they listened to foreign

radio. Of the top three foreign radio stations all but eleven, or 94%, listened to RFE, all but

13, or 93%, listened to the Voice of America (VOA), and all but 23, or 87%, said they

listened to the BBC (See Figure 2).19 In the structure of the interview the interviewer did not

ask, “Did you listen to RFE, VOA, and BBC?” Instead, they asked which stations the

responden

t listened

to and

why. The

responses

overwhel

mingly

included only these three. There are were many other stations being broadcast to Hungary

from outside the Soviet sphere but these three were the only answers given for over 70% of

the interviews. Those who did listen to other stations mentioned stations from Ankara,

Madrid, Novi Sad, and Paris, but as noted, these were rare respondents (See Figure 1).

From these 182 interviews a significant number preferred outright the BBC to all other

sources of radio broadcasts. 104, or 58%, of the respondents made this statement. Of the 30

respondents who

had a preference

other than the

BBC, only VOA

and RFE were

preferred. The

19 Including the seven who do not listen to foreign radio at all.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

15

Figure 4: Distrust of Radio Free Europe

51% 49%

84%

16%

other 48 respondents had

no preference. Of those

who preferred the BBC

72% distrusted RFE also

(See Figure 3). RFE had

strikingly opposite rapport with the respondents. 89 of 182 or 49% said that RFE was

untrustworthy or that their reports attempted to incite Hungarians. Of that 49% of the

respondent pool that distrusted RFE, 85% of them also preferred the BBC to all other stations

(See Figure 4).



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

16

CHAPTER 3- WHY PROPAGANDA?

"The whole country listened to the foreign radio
stations. It was the spiritual bread for everybody out of
which everybody tried to live."

Interview #24320

In the aftermath of WWII, the Soviet Union began a process of creating a Soviet

identity for the countries of Eastern Europe that were newly under their influence. To do this

they harnessed the existing identities and reformed them in a Soviet light. They claimed their

historical national heroes were proto-Marxists, and historical villains, proto-imperialists. The

purpose of this identity-building project was to justify the tight grip the USSR held over the

affairs of its new Eastern European satellites, and it was done by using techniques that ran the

gamut from propaganda to terror. The West, fearful of a stronger Soviet presence in Eastern

Europe and the increased perception Soviet westward expansion, attempted to stop this

process with propaganda of their own.

The goals of this propaganda varied from country to country, from tacitly encouraging

the population to rise up without directly causing the uprising, in the case of the US,21 to

simply transmitting information across the Iron Curtain in the case of the United Kingdom.22

This paper looks at the opinions and preferences of Hungarians to the different types of radio

propaganda coming from the West and will show why some stations were more preferred.

These preferences are include many outside factors. Here I will reconstruct the factors that

produced those preferences.

20 Interview 243, "Donald and Vera Blinken Collection- Hungarian Refugee Interviews."
Open Society Archives, http://files.osa.ceu.hu/holdings/other/blinken/pdf/O243_a.pdf. 20.
21 Christopher J. Tudda, "Reenacting the Story of Tantalus: Eisenhower, Dulles, and the Failed
Rhetoric of Liberation," Journal of Cold War Studies 7, no. 4 (2005). 3-4
22 Gary D. Rawnsley, Radio Diplomacy and Propaganda (New York, NY: St. Martin's Press, 1996).
12.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

17

3.1 THE MAKING OF EASTERN EUROPEAN COMMUNISM

Before moving to the CURPH itself it is critical to lay the foundations of modern

propaganda and show how Western propaganda towards Eastern Europe began. As the Allies-

the US, France, Great Britain, and the USSR- liberated Europe from Nazi Germany after

WWII, all countries were acting “with strings attached.” The West’s “strings,” or

expectations, included reconstruction plans and aid, like the Marshall Plan, that gave an

equivalent of 130 billion dollars, by today’s inflation, in aid. This aid was, in fact, offered to

all of the war-torn nations of Europe, but only given to those who entered the Organization of

Economic Co-Operation and Development (OECD). The USSR prohibited the nations of

Eastern Europe from accepting this aid, thus indirectly forbidding them to join the OECD.

Their justification included their Communist ideology that conflicted with the goals of the

OECD and their expected influence and power over their sacrifice in WWII.23

 Instead the USSR installed its own regime of development after WWII. Stalin did

originally toy with the idea of joining the OECD, but was persuaded otherwise by his advisors

and initiated the Molotov Plan, later known as COMECON. 24 COMECON offered assistance

at a very large price to the countries of Eastern Europe. For Soviet assistance each country

sacrificed the freedom to make decisions for itself in relation to trade and foreign relations.

Each county, as a result, forcibly oriented towards Moscow, giving the USSR a large say in

its affairs.

To justify Soviet influence and change in ideology, opposed to Eastern European

ideology immediately following the war, the USSR started their manipulation engines to retell

the histories of Eastern Europe through Communist lenses. The process of rethinking history

via Soviet lenses did not begin in Eastern Europe, but came from Stalin’s leadership in the

23 "A Look Back at the Marshall Plan," in Radio Free Europe/Radio Liberty Background Report
(Open Society Archives, 1987).
24 Ibid.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

18

early 1930s in the USSR. Like Lenin and Stalin required sacrifices from USSR in the 1920s

through 1930s to build Socialism, COMECON asked Eastern Europe for a great deal of

sacrifice to work towards socialism. “The architect of ‘socialism in one country’ needed the

stimulus of Russian patriotism for the gigantic sacrifices he demanded from the Soviet

Republic.”25

Stalin and his closest circles retreated from the earlier Soviet views that historical

figures such as the great tsars represented a bourgeois chapter in Russian history. Instead

these figures were enshrined for the significant contributions they had made towards the

progress that allowed the USSR to achieve its position in the world and achieve Socialism.

Through manipulation of history, the past Russian national heroes were turned into “proto-

Marxists”, or people who were working toward the same progress as Stalin, but before Marx

touched pen to paper. In contrast, national enemies were turned into proto-

imperialists/capitalists. If they would have been alive in the 1930s, Stalin would have claimed

they were aligned with the “fat cats” of western capitalism.

Recalling “the olden days” has been discussed by many scholars of the nation and

nationhood. Anthony Smith, in Myths and Nationhood, outlines why the “usable past” is

rehabilitated and how it is used for nationalistic purposes.  The usable past is a tool that can

legitimize great social change, such as the USSR during the 1930s and Eastern Europe after

WWII. Each of these time periods represents when these respective areas transformed their

political and economic spheres towards Communism. During these times of transition the

knowledge that the changes taking place are in line with the progress made in the past softens

the pain in the present. 26

25Edmund Gaspar, "Nationalism Vs. Internationalism: Hungarian History in the Re-Making," in OSA
Digital Archives- Background Reports RFE/RL Collection (Open Society Archives, 1969).
26 Anthony Smith, "The "Golden Age' and National Renewal," in Myths and Nationhood, ed. George
Schopflin (London: Routledge, 1997). 42.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

19

The manipulation of the past to fit the needs of the present elucidates some important

features of evoking the “usable past.” Manipulation only takes place at the top level. This

gives the elites a blank check from the past, which they can rewrite in almost any way,

exploiting the past for their own needs.  The usable past “represents . . . a construct of present

generations to serve their needs and interest.” Smith carefully states, however, that this is not

unique to any type of regime. In fact the past is manipulated by each political generation with

emphasis on whatever aspects the elites deem important.27

The past is not inherently a time that is better than the present, but in times of change

parts of the past tend to be shown in the best light possible. It allows people to look back to a

time when they think, or at least are told, they were “great”. Smith notes that often the

“Golden Age” is recalled in the manipulation of the past. The question remains why the

“Golden Age” makes such good putty from which to mold a new version of history. The first,

most over-arching reason is its ability to hearken to a time when ‘we were great.’ That

greatness is tightly linked with the quest for the truest and most pure identity. If the nation is

worth the greatness it founds itself on, it sees its past and its past heroes almost as its holy

center.28

Returning to and venerating the “Golden Age” can be a way for the people to find

their true selves. If they are to look to the past as the goal for the future, then they will be able

to emulate those who the nation holds in highest respect.29 In the nation’s eyes, the past can

provide a way for the people to immediately change their status. Rather than identifying

themselves as backward Slavs (in Russia’s case) or the losers of WWII (in the case of Eastern

Europe), looking at the past as a justification for the present makes the drastic changes taking

27 Ibid. 38.
28 Ibid. 49.
29 Ibid.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

20

place seem less in vain.30  The reassurance that the people are doing the right thing, or at least

headed in the correct direction, comes from looking both towards the past and to the future.

By shifting history to fit with the past a nation can be reassured that their path is in line with

the path of the glorious forefathers and therefore be headed towards the same glorious future

themselves.31

The reformation of national history is used to create a line between those in and

outside of society. This partly explains the “purity” aspect of the charm of manipulated

history. Those defined as “inside” are more closely related to the heroes of the past, thus

closer to the national ideal. Those outside, therefore, are farther away and possibly even

against the goals of these national heroes. The USSR marked the inside and outside of their

society, and Eastern Europe was brought within the society. Through institutions like

COMECON, Comintern, Cominform, and the International Communist Movement, Soviet

ideology that promoted the Communist national ideal and a Communist identity was made to

fit the people of each Eastern European nation. This put the many histories of Eastern Europe

in line with the Marxist tenet that the world is equal on all levels and in line with the USSR.32

By aligning the interests of Eastern Europeans with the class struggle of Communism,

Moscow was able to get Eastern Europe to give them the rubber stamp on policies that went

clearly against their interests.33 The result of this relationship between the USSR and Eastern

Europe was the creation of a bloc that the Soviet Union could use to challenge the West.

Despite the fact a unified force was created throughout Eastern Europe aligned with

the Soviet Union its foundations were weak and could not be sustained. After Stalin died the

ties that were created form the Sovietization process in Eastern Europe as well as the strength

30 George R. Urban, Radio Free Europe and the Pursuit of Democracy (New Haven, CT: Yale
University Press, 1997). 41.
31Smith, "The "Golden Age' and National Renewal." 52-53.
32 William Robinson, "Nationalism: Hungarian Problem Child," in OSA Digital Archives- Background
Reports RFE/RL Collection (Open Society Archives, 1967). 2.
33 Ibid. 3.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

21

of Soviet rule in Eastern Europe were openly questioned. Once news of Khrushchev’s

denouncement of Stalin at the 20th party Congress reached Eastern Europe people felt their

grievances could be redressed publicly. They felt as though the promises given to them in

return for the transformation process after the war never materialized.

These unfulfilled promises are similar to the unfulfilled justifications highlighted in

the Iraq anecdote in the introduction to this paper. Suppliers of propaganda are faced with an

option. Either give realistic justifications whose expected benefit is minor, or give emotional

justifications, like Weapons of Mass Destruction in Iraq or the utopia of Communism, to

ensure support in the short run. However in the long run if promises are not kept, their makers

can face a negative reaction. The 1956 Revolution is just one of those negative reactions.

3.2 THE CHOICE FACED BY THE PURVEYORS OF PROPAGANDA

Moral problems with propaganda were outlined in the article, “Mass Persuasion: A

Technical Problem and a Moral Dilemma,” by Robert K. Merton published first in 1946. His

article follows the US War Bond fundraising efforts of the Columbia Broadcasting System.

The particular broadcasts he studied were headlined by 40s radio star Kate Smith, who spoke

for a minute or two at repeated intervals. Merton’s conundrum was the dramatic increase in

bonds sold during Smith’s War Bond telecasts. In her first telecast one million dollars in

pledges were received. During her second telecast she managed to bring in twice that amount

and received two million dollars in pledges. By the third War Bond appeal the number of

pledges increased almost twenty times, to 39 million dollars in pledges.34 The fourth appeal

saw an almost four fold increase over the year before, bringing the number of pledges to 110

34 Robert K. Merton, "Mass Persuasion: A Technical Problem and a Moral Dilemma," in Propaganda,
ed. Robert Jackall (London: MacMillan Press LTD, 1995).  261.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

22

million dollars, 55 times the amount of pledges from four years before.35  This cannot simply

be attributed to the common attitude towards the war the US entered during this study, but

also must be attributed to her style of persuasion. “This was no simple event in which the use

of ‘correct appeals’ alone served to persuade large numbers of people.”36

Merton’s general finding was that it was not just what Smith said during these

campaigns that resulted in her astonishing record of fundraising, but also the way it was said

it. However, even if Smith’s words and appeals were substituted with her reading the

phonebook aloud, two issues would still have worked in her favor for the bond drive. First is

the fact that from the beginning of Merton’s study until the end Smith’s broadcasts the

atmosphere in the US was increasingly becoming accustomed to being at war.  By shaping

her appeals to the war, Smith could ride the wave of patriotism developed by the radio, print,

film, and word of mouth pronouncements and facts linking the bond drive to success of the

war itself. 37 38

The parallel to Smith’s wave of patriotism in the 1956 Revolution is the fact that

Hungary was already swept up in the waves of change. The death of Stalin and his

denouncement by Khrushchev brought new ideas and interpretations of Communism to

Eastern Europe. This can be seen in the Berlin revolt on 1953, uprising in Czechoslovakia in

1953, and the Pozna  riots in 1956 leading up to the 1956 Revolution. Rather than attribute

these events to propaganda, they should be seen as genuine uprisings that Western

propaganda was able to capitalize on, just like Smith capitalizing on the war fervor that grew

in the US during the time of this study.

The second factor that affected Smith’s fundraising record during the fund drives was

the public’s opinion of her. She had been built up to be the ideal patriot, “at once a leader and

35 Ibid. 263.
36 Ibid. 262.
37 Ibid. 263.
38 This would not have been a tough task considering the bonds were use to pay for the war.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

23

. . . ‘one of the little people of American.”39 By being seen as approachable as well as the

patriot nonpareil she was able to bridge the divide between conflicting social groups. Her

appearance was tailored to fit this view of her and was one factor determining the explosion

of pledges she received during her third year.

The popularity of Western propaganda in Hungary during the 1956 Revolution

parallels Kate Smith’s charismatic marketing during WWII. Western propaganda enjoyed

immense popularity in 1956, as well as the rest of the Cold War, because it rivaled the

omnipresent, manufactured, and questionable sources of information that came from the

Soviet Union. Many people listened to radio broadcasts simply to find out what was going on

in the world around them. More importantly, the US and Great Britain were seen as the

archetypes of freedom and many could not help but to listen.

The combination of the background noise of the war/revolution and the reputation of

the vehicles for propaganda40 created the atmosphere for these appeals to take effect. This

context provided coherence to words and broadcasts that otherwise may have been less

effective. The context of the appeals made the difference in amount of pledges in the fourth

year. During year three she was criticized by her viewers for only giving sentimental appeals;

a tactic which failed because some listeners would rather look at the appeal as a rational

investment in the war effort. This was changed and by the fourth year her scriptwriters

changed her appeals during times when “rational investors’ would be paying attention to the

bond drive.  These rational listeners were identified as the men who would usually be at work

during the day, so beginning with the early evening broadcasts Smith targeted her broadcasts

toward these men.41

39 Merton, "Mass Persuasion: A Technical Problem and a Moral Dilemma." 262.
40 Smith or foreign propaganda stations.
41 Merton, "Mass Persuasion: A Technical Problem and a Moral Dilemma." 264.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

24

Rather than simply presenting the “rational investor” argument, Smith couched it in

rhetoric consistent with her emotional appeals for support. Parallels can bee seen in the way

Western propaganda was heard in Hungary during the 1956 Revolution. First Smith played on

the fact that her rational listeners knew that the morally superior motivation for the purchase

of war bonds was a moral obligation to support the war effort. She shamed the “calculating

investor” by pulling on their emotions. She linked War Bonds to images of American boys

dying him hospitals because they were fighting in the war.42 Only after creating a sense of

inner conflict in her listeners she presented her argument. Smith said:

Yes, that’s what they say, some of these wise people who know only the world
of dollars and cents, profit and loss, the jingle of the cash register, the cold
figures in a bankbook. That’s what they say and gentlemen, I tell you now, I . .
. DON’T . . . BELIEVE . . . IT! I say THEY LIE, these people who think
American businessmen don’t like emotionalism, don’t harbor sentiment in
their hearts.43

First she put those she wished to persuade and evoked a strong emotion, in this case guilt, and

then allied herself with the same people she made emotional. Merton notes, “[H]aving once

activated feelings of guilt and remorse, Smith built an easy road to atonement. The purchase

of a war bond, more specifically the purchase of a done from Smith who rejects out of hand

the notion that bonds may also serve the one’s narrowly defined self-interest.”44

The use of rhetorical techniques cannot be the end of the discussion. There are serious

implications to mass persuasion. The practitioner of propaganda is faced with a dilemma

because propaganda is a means of social control, and can be used maliciously, by choice or by

fact. Because the war bond drive as well as American propaganda evaluated success by the

number of people whose minds are changed by the broadcast. In the war bond case the more

minds changed meant more war bonds sold, in the other more listeners meant more

42 Ibid. 264-265.
43 Ibid. 266.
44 Ibid. 267.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

25

transmission of information and a greater chance that it would bring people to revolt without

actually pushing them over the threshold.

The risks of social control put the practitioners of the propaganda in a dilemma. Either

they do not use certain techniques and risk being less ‘effective’ or violate the prevailing

moral code that prohibits this type of propaganda. “He must choose between being a less than

fully effective technician and a scrupulous human being or an effective technician and a less

than scrupulous human being.”45 When the effectiveness of propaganda is the primary goal

and when solely the number of people “brought to a desired state of action” measures

effectiveness, “the choice of techniques of persuasion will be governed by a narrowly

technical and amoral criterion.” Merton argues this exacts a price on the moral character of

the propaganda practitioners and risks manipulation of society.46

This choice between maximizing effectiveness and “the prevailing moral code”

represents the disjuncture between foreign radio broadcasts from different sources during the

1956 Revolution. In Chapter Two it was noted that over 70% of the interviewees stated they

only listened to RFE, VOA, or BBC. These stations came from either the US or the UK. The

US chose to maximize the effectiveness of their propaganda by using techniques that

appealed to the emotions of the listeners and they, much like Kate Smith, offered solidarity

with the listeners.

Solidarity in this case refers to one side of Eisenhower’s contradictory policy of

“liberation” in public, but “containment” in private. The US offered solidarity with

Hungarians from early on and was invested in this publicly. Privately, however, Eisenhower

admitted the US was not willing to offer physical support for Hungary. This contradiction

between rhetoric and action is the reason why RFE was not considered trustworthy. In the

45 Ibid. 270.
46 Ibid.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

26

words of interviewee number 401, a 48 year old male who was a civil prosecutor immediately

before the revolution:

We all expected help from the West. The basis for this expectation was the
[RFE]. I know, of course, that they never promised concrete help, but the
implication of everything that they have said was, ‘if you do something against
this regime, you will not be left alone!’47

The implication of the liberation rhetoric coming from the United States was very effective at

giving hope to Hungarians, however once it was clear that this hope would not come to

fruition, Hungarians who had listened to RFE formed a distrusting attitude towards the

station. This is not the form that broadcasts from the UK, on the BBC, took. In the following

chapter I will show the differences between US and UK propaganda and why the BBC

followed the other path Merton spells out. Where numbers are not the sole measurement of

effectiveness in the end the moral character of the actor is preserved.

Smith and her script writers piggybacked calls to support the war effort upon the

situation in the US at the time as well as their credibility to convince some who would

otherwise be unwilling to buy war bonds to do so. The strategy ‘works’ because it first pulls

on the emotions of those unwilling to donate and then offers solidarity with those who are

targeted. This pattern did not only work for Smith, but is consistent with the pattern of

propaganda that came from the United States. The BBC however had different origins, goals,

and was run by a government in a different geopolitical position than the US, for these

reasons the BBC was preferred to American propaganda stations and American propaganda

stations were outright not trusted

3.3 SOVIET PROPAGANDA AND ITS DISCONTENTS

Merton’s analysis of Kate Smith and my analysis of propaganda as an identity

building process are hardly ships passing in the night. Rather, these two analyses interact with

47 401, "Donald and Vera Blinken Collection- Hungarian Refugee Interviews ". 13.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

27

each other a great deal. One of the tenets of my argument is that the United States mocked the

decisions made by the USSR as a defining feature of their propaganda. The US did this to

ensure it kept up pace with its enemy, who did the same thing in propaganda directed against

American interests. This notion of staying on par with the Soviet Union was far from unique

to the propaganda posters; in fact, the “keeping up with the Jones’s” mentality held the world

in thrall in the most famous Cold War example of parity between the US and the USSR,

nuclear parity.

The propaganda from the USSR and the US toward Eastern Europe after the end of

WWII took the faced the same choices outlined by Merton “Mass Persuasion.” Both nations

chose the path where the greatest number of people would be affected, without regard for the

ways that propaganda manipulated the population. I must admit at this point that the parallel

between the Soviets and the West only goes so far, however, because the USSR used many

techniques the US did not have access to and therefore the US could not possibly meet them

in every aspect of propaganda. This is because the USSR was not just broadcasting foreign

propaganda; their aim was to reform the entire society through a variety of methods, of which

propaganda was just one.

As I have stated earlier, there were three aspects of propaganda that Merton outlined

in Kate Smith’s War Bond Drives: the prevailing atmosphere, the public opinion to those

practicing the propaganda, and the method of rhetoric used. Each of these factors can come

together to make an efficient machine for social control. The conveyer of propaganda is faced

with a choice: to use this tool to its fullest extent and likely not deliver its promises, or to limit

the use of propaganda and likely deliver its promises.

Much like how Americans in the 1940s were already conscious of the ongoing war,

Eastern Europeans were very much in the midst of a war-torn atmosphere when the USSR

began transforming Eastern Europe. The USSR had rescued Eastern Europe from Nazi



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

28

domination in WWII, and the wounds and destruction were still very fresh in their minds.

These wounds were attributed to the Nazi occupation by the USSR used as the setting for

their persuasion. This is similar to how Kate Smith’s scriptwriters placed the entrance of the

US into WWII in the forefront of the minds of Americans, the Soviet Union made the

atmosphere of war central in the minds of Eastern Europeans.

The public opinion of the USSR at the end of WWII was at its highest point ever in

Eastern Europe because they had rid them of Nazi rule. Therefore, at the beginning of the

Sovietization project of Eastern Europe, the USSR was able to use its prestige as the savior

from Nazism to further its goals. In actuality, the opinion Eastern European’s had of the

USSR did not matter much, given the USSR’s unchecked power in the region. In contrast,

Kate Smith’s listeners had a choice to listen. They could easily chose to simply turn their TV

or radio off, but Soviet propaganda was all encompassing and its position could only be

eliminated by something drastic.

The third aspect Merton analyzed about the practice of propaganda is the rhetoric used

to convey the messages from the USSR. It has already been stated that the USSR used

rhetoric that was intended to strike a chord with Eastern Europeans,  yping up the dangers of

fascism and the redeeming factors of communism. Much as Smith evoked emotions of guilt

from rational potential investors in war bonds, the USSR evoked strong negative feelings

towards the previous dominators. They then, as Smith was able to do so successfully,

provided the people of Eastern Europe with a mechanism for eliminating those feelings.

Smith’s answer to the feeling of guilt was simple: buy more war bonds. The USSR’s answer

was just as simple. They made the argument that Communism was the only way to ensure the

elimination of Fascism. This was intended to resonate with the people, giving reason to the

drastic changes the USSR would put in place.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

29

The USSR’s choice to pursue the option where the most effective tools for propaganda

are used is similar to the path the US used in its response to Soviet propaganda in Eastern

Europe. Great Britain, however, chose to take a different approach. They applied standards of

objectivity and impartiality to the broadcasts they made which broadcast in Eastern Europe,

or at least appeared to be doing so. The BBC took a less hard line approach then the stations

from the US or Soviet Union. By doing so they we compelled to make little promises, instead

sticking broadcasting pertinent information. They gave up the potential for their broadcasts to

influence the actions of Hungarians. This also meant they did not give promises to Hungary,

like the US and the USSR did. Those unfulfilled promises resulted in negative reactions from

those who listened.

 The eventual failure of Soviet and American propaganda came at the point where the

promises made remained unfulfilled. For the US as well as the Soviet Union this came to head

in Hungary in 1956. When Hungarians determined that the years of sacrifices to Communism

would not produce the outcome promised, they voiced their dissatisfaction in the form of a

genuine popular uprising. Similarly American propaganda failed at the point where the

promises the people assumed the US made did not come true.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

30

CHAPTER 4- THE AMERICAN RESPONSE

“I certainly would not say that RFE in particular helped
to incited the Hungarian people by holding out promises of
western help. Nevertheless, the radio broadcasts of RFE in
the last ten years have made the people very optimistic and
they were very easily carried away by wishful thinking”

Interview #38-F48

Eastern European Communism intended to bring Eastern Europe in line with the

USSR. This meant more than just the USSR having a few communist neighbors. It meant that

the countries of Eastern Europe became satellites to the USSR, and could be used to counter

the West.  The West responded by using a competing interpretation of Eastern European

histories and conveyed this message through intelligence and psychological operations to

disseminate information and a view of the West untainted by censorship. However the United

States attempted to convey a Janus-faced strategy, where publicly liberation was advocated

but privately it was conceded this would only be able to take place without American

assistance. American radio propaganda, under the direction of the US government, towed the

line by giving encouragement to Hungarians through emotional broadcasting. After the dust

settled form the revolution, America’s unfulfilled promises caused Hungarians to distrust

American propaganda.

4.1 AMERICA REVS ITS PSYCHOLOGICAL WARFARE ENGINES

The American intelligence machine began to form at the beginning of WWII.

President Franklin D. Roosevelt ordered the creation of the Office of War Information soon

after the Japanese attack on Pearl Harbor, on June 13, 1942. Its purpose was to inform the

media and public of government policy. Early on, they had offices in Europe, Africa, and East

48 Interview 38-F, "Donald and Vera Blinken Collection- Hungarian Refugee Interviews."
Open Society Archives, http://files.osa.ceu.hu/holdings/other/blinken/pdf/38-F_a.pdf. 57.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

31

Asia. At home, they made propaganda movies with the help of Hollywood. In July 1942, their

most crucial medium, radio broadcasting, began with the Voice of America (VOA).49 These

agencies, which were formed during wartime to combat the Axis, needed replacement after

the war.

 The end of the 1940s saw mistrust increase, and American ambassadors were

expelled from Embassies across Eastern Europe in 1950. This year also saw the removal of

Western cultural and charitable institutions from Eastern Europe. The American president at

the time, Harry S. Truman, responded to this with a massive radio campaign ran through the

Voice of America. Truman verbalized the many factors of fear and distrust that were brewing,

in a speech he gave on April 20, 1950. He said that the Cold War was, “a struggle, above all

for the minds of men” and Communism was winning the conflict by using systematic

distortion and deceit. He warned, “Unless we get the real story across to people in other

countries we will lose the battle for men’s minds by default.”50 Truman’s Campaign of Truth

initiated the United States’ determination to eliminate communism throughout the world.

The Campaign of Truth dictated the growth of radio operations from the US directed

towards Eastern Europe and the Soviet Union. This would let America have a greater

influence on the minds of Eastern Europe. In the 1950s American radio broadcasts had fallen

to wayside. In the between the end of the WWII and Truman’s Campaign of Truth less

emphasis was put on the US sway in Eastern Europe because it was under the influence of the

Soviet Union and the shied away from meddling in its affairs immediately following the war.

The Voice of America began broadcasting as a result of the Campaign of Truth, along with

the existing broadcasts from the British Broadcasting Corporation (BBC). Both aimed over

the Iron Curtain were at first jammed by the USSR in an attempt to protect Eastern European

ears from bourgeois-capitalist broadcasting early on. However the West caught a break

49 Hixon, Parting the Curtain: Propaganda, Culture, and the Cold War 1945-1961. 2.
50 Ibid. 14



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

32

because the USSR had originally planned on utilizing short wave radios to connect the great

Eurasian landmass it controlled. This meant VOA, BBC, and other Western stations had a

huge potential audience.51

After the initial surge of Truman’s Campaign of Truth, VOA dramatically increased

its audience. In 1951, VOA increased the number of production languages from 24 to 45. As a

result it became America’s, and the West’s, premier tool for propaganda penetration into

Eastern Europe. Western propaganda tried to fill the gaps left in Soviet media, religion,

dissent from émigrés, and humor just to name a few. These foreign broadcasts attempted to

replace Soviet broadcasts and did so by offering this wide variety of programs. They also

offered competing programming, such as alternative views of history, news, and propaganda.

The Western intelligence machine was working to counter the USSR at its foundations, with

ideas that forced Eastern Europeans to rethink their status.52

This ideological offensive was a direct attack on the institutions that were formed in

the Soviet Union to create new identities for Eastern Europe. The USSR held its ideas in the

same regard as it held its party. Just as the Party was the only party allowed to exist, its ideas

were the only ideas permitted to exist. VOA broadcasted information that conflicted with the

Soviet interpretation of Eastern Europe. For instance they consistently reminded the people of

Stalin’s cooperation with Hitler at the beginning of WWII, a fact Stalin would have wanted to

downplay. The West encouraged blurring the differences between the Soviets and Nazis to

vilify the USSR.  VOA also offered:

[R]egular features such as the programs ‘Life Behind the Iron Curtain’ and the
satirical ‘Communist Paradise” to expose ‘the sham and hypocrisy of
communism’s pretense of a better life.’ The program ‘Do You Remember
When?’ highlighted Soviet expansionism at the expense of weaker nations and
alleged Kremlin violations of international, while the program “Where Are

51 Ibid. 33.
52 Ibid. 40-41



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

33

They Now?” featured commentaries ‘on men who thought they could
collaborate with the communists.53

President Truman left office in the beginning of 1953, succeeded by President Dwight

Eisenhower. Eisenhower’s special assistant, C.D. Jackson, almost immediately urged that the

President make psychological warfare the crux of the United States’ Cold War policy. It was

noted by American officials that more propaganda over the airwaves would be better only

because, “the busier we can keep the Bolsheviks in their own backyard, the less chance of

their starting trouble elsewhere.”54  In 1950, the CIA, unhappy with maintaining United

States’ position of containment, inquired for input from thousands of refugees. This resulted

in the creation of the National Committee for a Free Europe, which created a press and radio

division called Radio Free Europe (RFE). Eisenhower would use RFE and later Radio Liberty

(RL) to disseminate information across Eastern Europe and the Soviet Union.

The United States provided a different view than the one disseminated by official

sources. In the eyes of the United States preventing the USSR from forming a whole

continent of people who had the same interpretation of reality was at the very least disturbing.

There were many people living in each Eastern European country that did not prescribe to

communist ideologies. They were forbidden from voicing their opinion and Western

broadcasts could reinforce the existence of an alternative. For example, because of the

prohibition of religion in communist Eastern Europe and combined historical importance for

Eastern European nations, Western broadcasters used religion as a tool to spread their

ideology.

The USSR did not accept the influence of religion in the countries under their

influence. Nationalism scholars attribute it to the fact that the nation is necessarily in

opposition to religion. Religion competes with nationalism to mutual exclusion. Anthony

53 Ibid. 41
54 Ibid. 42.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

34

Smith, in his book, Chosen Peoples, outlines how nationalism is a modern form of religion.

The nation, like religion, attempts to bring its people to a more enlightened state of

consciousness. This can only be possible when the member of the nation has the same

interpretation of the goals, ideals, history, and future. “This idea of a national transhistorical,

and even transcendental, destiny encourages us to image the nation as a pure and noble

fraternity, which, like the family, is seen as ‘the domain of disinterested love and solidarity’;

and this in turn encourages us to obey the nation’s summons to self-sacrifice.”55 The USSR as

proponents of a new national religion, communism, is, “essentially and ultimately good,”

much like a religion. The comparison can be extended to the expansion of communism. The

formation of Communism in Eastern Europe is essentially the same as the conversion of a

people to a religion.56

Nationalism, however, is seen as a very secular concept often missing the quasi-

religious aspects. Smith notes that nationalism, often, can only be formed in the vacuum

formed by the elimination of religion.57 Poland is a good example of this point, for while it is

a devoutly religious and the Catholic Church was not eliminated, it was severely limited

during communism. The Soviet Union, in attempting to build Soviet nationalism, had to put

limits on the church to succeed. RFE, Eisenhower’s retooled American radio broadcast

directed towards Eastern Europe and the USSR, attempted to counter the USSR’s restriction

of religion with broadcasting from exiled religious leaders, dissidents, and members of upper

ranks of the party.58

The competing interpretations of what an Eastern European is and whether they

ascribe to communist ideologies can and did have huge impacts on their histories. Communist

propaganda attempted to bring Eastern Europe in line with the USSR ideologically and in

55 Anthony Smith, Chosen People's (Oxford: Oxford University Press, 2003). 20
56  Ibid.
57  Ibid. 21.
58 Hixon, Parting the Curtain: Propaganda, Culture, and the Cold War 1945-1961. 61.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

35

practice. Propaganda from the VOA and later RFE were established to be the main

component of psychological warfare from the US towards Eastern Europe. Their goals were

to inform those in Eastern Europe, who were contemplating the bankruptcy of Soviet

ideology, of possible alternatives and to provide support, sometimes only emotional, for an

alternate ideology.59 If these broadcasts incited violence, VOA and RFE would have come

closer to their goal, but RFE and VOA did not desire the violence they would be blamed for

initiating.60 According to Johanna Granville, the goals of psychological operations were

officially “roll-back” and “liberation.”61 Due to America’s record of starting an uprising and

the (lack of) help that followed as a result of American propaganda operations, one can doubt

America’s commitment rested with “liberation’ and ‘roll-back’.

4.2 THE DIFFERENCE BETWEEN AMERICAN RHETORIC AND ACTION

Granville is correct in pointing out the disjuncture between the words that came from

the US administration and their actual goals. One key component of Eisenhower’s strategy

was a “liberation policy,” liberation as in the sense of freeing Eastern Europe from Soviet

influence. The other component of his policy was, “to be able to compete with the Soviet

Union without resorting to a war that neither side could win.”62 There is a contradiction

inherent in this strategy because the US would not be able to “roll-back” Communism in any

Eastern European country and avoid a war.

The genesis of the contradiction between action and rhetoric in respect to liberating

Eastern Europe came in the run-up to the 1952 presidential election. Eisenhower’s foreign

59 Urban, Radio Free Europe and the Pursuit of Democracy. 26.
60 Tudda, "Reenacting the Story of Tantalus: Eisenhower, Dulles, and the Failed Rhetoric of
Liberation." 3-4
61 Graniville, ""Caught with a Jam on Our Fingers": Radio Free Europe and the Hungarian Revolution
of 1956." 817.
62 Tudda, "Reenacting the Story of Tantalus: Eisenhower, Dulles, and the Failed Rhetoric of
Liberation." 4.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

36

policy plank, written by John Foster Dulles, attacked current president Truman’s policy of

“containment”. It stated that since the end of WWII “containment” had allowed the Soviet

Union to consolidate its power over Eastern Europe because it meant the US turned a blind

eye toward anything the Soviet Union did on its own side of the Iron Curtain. 63 This

strengthened the Soviet Union, something many Americans feared and wanted to avoid.

While publicly Eisenhower spoke of liberating Eastern Europe, privately the US

assured its allies it would not do anything drastic. After Eisenhower won the election, “Dulles

privately assured the British that the United States would not take any ‘rash action in the

direction of forceful liberation of the satellite people.’ Yet publicly, calls for liberation during

the next three years implied that the administration supported military, not merely rhetorical,

liberation.”64

The death of Stalin in 1953 brought new calls from officials in Washington to try to

facilitate a thaw in the Cold War. The US would use this time to actively try to split Eastern

Europe from the Soviet Union through, “covert action and psychological warfare.”65 The need

to confront the Soviet Union fueled by the American fear of Communism brought propaganda

from the United States to Eastern Europe. The first test of “liberation” came in 1953 with the

workers uprising in Berlin. In this case the US broadcasts from the station Radio In the Allied

Sector (RIAS) to show American support for the workers. However it became clear after the

revolution that if a successful revolt was to take place one of two things would have to be

done on the American side. Either the US would need to supply the revolt with arms, a idea

quickly discarded because of the magnitude of the risk if Moscow found out, or according to

the Psychological Strategy Board, a body under the guidance of the Central Intelligence

Agency (CIA) that reported to the National Security Council (NSC), “seek to ‘nourish

63 Ibid. 9.
64 Ibid. 11.
65 Ibid. 14.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

37

resistance . . . short of mass rebellion’ in Eastern Europe and should ‘covertly stimulate acts

and attitudes of [defiance] short of mass rebellion aimed at . . . provoking open Soviet

intervention in both the GDR and the other satellites”66

Eisenhower took this advice to heart and secretly adopted it, while noting that

Washington should not incite a revolt that would result in a bloody response because the US

was not willing to supply any physical support.67 Bidirectional foreign policy is not without

its moral dilemmas. The actor, in this case the US or Eisenhower for that matter had to choose

between what they wish were possible and what they were willing to do. Eisenhower chose to

publicly call for what he hoped was possible: the liberation of Eastern Europe and the defeat

of Communism in Eastern Europe. Privately Eisenhower was not willing to back this up. The

result was American building up Hungarian hopes for rescue only to be left after the

revolution with out aid.

4.3 THE TRANSLATION FROM AMERICAN FOREIGN POLICY TO AMERICAN FOREIGN RADIO

Immediately after the end of WWII the United States was faced with the choice of

whether to not to continue broadcasting radio to a European audience. As a result of the

victory of the Allies in the war, as well as the divisions that developed immediately following

the end of the war between the Soviet Union and the other three victor nations, the US, UK,

and France foreign radio broadcasting had to be revamped. For this study I will not go into

detail about the changes to American radio towards Western Europe. Instead I will focus on

the changes to radio received on the other side of the Iron Curtain. I have already shown the

progression in the American foreign radio from its beginnings in WWII broadcasting to its

state during the 1956 revolution. However, there are some unique features of American

66 Ibid. 18.
67  Ibid.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

38

propaganda which illustrate the reasons interviews show almost half of the respondents did

not trust RFE, and only 6% of respondents preferred either American station. These numbers

pale in comparison to the 57% of respondents who preferred British foreign radio from the

BBC, and the 0% who distrusted the BBC.

The history of American propaganda clearly distinguishes itself from the propaganda

from the United Kingdom. Unlike the BBC, American foreign propaganda had no pre-war

state to return to. The BBC and BBC World Service both had been created before the UK

entered into the most trying phase of WWII. In other words, after WWII ended the BBC

World Service was able to return to a state of normalcy because the war was over and it could

return to normal. American propaganda however was created solely because the United States

entered the war. After the war American radio had nothing to return to because it didn’t exist

before the war. Faced with the choice of how American propaganda should evolve there was

no standard to return to.

 The Voice of American was the first of the American radio stations available during

the 1956 revolution to start broadcasting. The Interdepartmental Special Committee on

Communications established its goals after the war in February 1945. At that point VOA was

already under the direction of the United States Information Agency (USIA). The special

committee established the broadcasts originating in the United States should continue on a

daily basis and the quality and quantity of broadcasts should be similar to radio broadcasts

any other country. This however did nothing to stop VOA’s funds from being slashed in

1946. 68

Cutting the funds of VOA early on brought out the true colors of the VOA and the

direction of American propaganda. Theodore Streibert, the director of the USIA said:

[Propaganda] has to be accepted as a useful and necessary instrument of
national policy We don’t like it. It is repugnant to us. It is not in the American

68 Michael Nelson, War of the Black Heavens (London: Brassy's, 1997). 17.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

39

tradition. Propaganda methods are associated with dictatorships. We are
running an information program overseas, without reference to the U.S., and it
is forced on us by our enemies just as out immense armaments are forced on
us. I think its not only just as necessary but perhaps more so in an effort to
keep down these tensions and have out policies understood and keep our
friends with us. Congenitally I think most Americans don’t want any part of it,
but they must face it intellectually, that it is a necessary instrument even
though emotionally we might not want o have anything to do with it, and more
than we want anything do to with the atomic bomb.69

Streibert outlines the same dilemma Merton noted in his study of Kate Smith. The United

States was faced with a choice either successful propaganda or the preservation of a moral

standard. Streibert thinks that America must dispose of its gut reaction against propaganda

and the implications of social control in the face of the grave methods used by its enemies.

The positioning of the US against the foreign enemy, whom we can assume is the Soviet

Union and their satellite empire, is different than the positioning of the UK in this fight.

Because of the historical independence of the BBC as a news agency and not just an

extension of a wartime propaganda experiment after the war the BBC was able to revert to its

prewar self.70

Streibert’s quote also seems to push the responsibility of the US’s action to the Soviet

Union. He says that propaganda is a tool of the dictator but if America looks at it

“intellectually” they will realize it is a necessary evil. He likens the situation to the build up of

arms on the American side of the Iron Curtain. It is only necessary because the enemy is

doing it also. In a similar vein he notes that propaganda is the most useful tool to fight against

the USSR, it is more important than weapons or diplomacy because it can be used to chance

the minds of the people on the ground. This is in opposition to the way the UK was able to

use the BBC as a tool for propaganda. In the next chapter I will outline the disjunction

between the two, but for now it can suffice to say that unlike the United States, where foreign

69 Ibid. 16.
70 Urban, Radio Free Europe and the Pursuit of Democracy. 30.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

40

radio was simply a tool of the government, the UK was unable to control the content and

goals of the BBC. For the US however, because propaganda was seen as the top tool for

fighting the Cold War, they put more stock in the propaganda and in turn pushed the lines of

acceptability.

Streibert also notes that radio propaganda form the USIA (VOA and RFE) is directed

to people outside the United States. Because Americans were not directly affected by these

broadcasts the rules could be bent to fit the goals of American foreign policy. The fungiblity

of the rules of broadcasting to countries other than the US is unique in this comparison

between the US and UK. Because the BBC was established as more than a commercial

endeavor, or as a public service media, and because of its history of independence, when the

British government demanded the BBC World Service be the propaganda arm of the country

the BBC rejected. It violated their standards of objectivity and impartiality, standards that did

not exist for external radio from the United States. This came despite the fact that the

broadcasts were aimed at people outside of their country, it can be assumed the air of

standards of journalism came before the foreign policy goals of the country.  Because no

similar body existed in the United States to stop the use of American stations for propaganda,

there was little to stop it from being used to this extent. Rather American foreign radio was

created simply as a tool for propaganda and after the war this did not change very much at all.

The VOA was seen to be inadequate for the barrage of propaganda American

intelligence believed was necessary to influence those in Eastern Europe. The intent of

American propaganda was to bring Eastern Europe to the point of a revolution without

actually causing the revolution. Beginning with its inception RFE intended to be different

from the broadcasts of the BBC and VOA because rather than broadcasting for only a few



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

41

hours a day RFE was to broadcast eighteen hours a day and become a surrogate media outlet,

because one was not available in the countries under Soviet control. 71

The guidelines for RFE propaganda that were in effect during the 1956 revolution

were published in 1952 showed that America was steadfast in its purist of propaganda and

how it should take place. It contained many sections, including, “After Libation”, “Anti-

Semitism,” and “Broadcasting to Youth,” and according to the most important section

according to Michael Nelson in the War of the Black Heavens stated, “that RFE policy was

based on  ‘acceptance of the assumption that the West may display sufficient military power

and skill in diplomatic negotiation for the Soviet tide to be forced to recede from our target

countries without recourse to world war’.”72

Before and even during the revolution broadcasts that supported Hungarians as if the

West would show the military power to force the Soviet troops to retreat bolstered the

Hungarian’s outlook of the world after the revolution.73 It would seem in fact that the United

States lead Hungarians to believe they had little to lose after the revolution. I do not intend to

discover whether or not the United States caused the revolution itself, I will leave culpability

where it lies, however the combination of the RFE broadcasts, the rhetoric of Eisenhower and

his administration, and the guidelines of RFE created an atmosphere where Hungarians

believed US troops would come to their rescue. Respondent number 17-m a Jewish, male,

university student in Budapest backs up my claim by stating, “on the basis of what the radio

was saying all along for months before the revolution it was hoped that we would get

effective military help from the west once we told the world we wanted to get rid of our

Communist masters.”74 Number 60-f, a 35 year old Roman Catholic woman who drove trucks

for the municipal gas works takes it a step further by noting that broadcasts of this type

71 Nelson, War of the Black Heavens. 52.
72 Ibid. 52.
73 Urban, Radio Free Europe and the Pursuit of Democracy. 31.
74 17-M, "Donald and Vera Blinken Collection- Hungarian Refugee Interviews ". 45.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

42

incited the people by giving them hope and the quick reversal of the US position after it

became clear they were not going to give troops to support Hungary, "In Hungary before the

revolution, as I said before they were decidedly inciting. When the revolution broke out we

were under the impression that due to previous broadcasts western help would be

forthcoming. During the revolution on the other hand, all of the sudden they revised their

attitude."75

75 Interview 60-F, "Donald and Vera Blinken Collection- Hungarian Refugee Interviews." Open
Society Archives, http://files.osa.ceu.hu/holdings/other/blinken/pdf/60-F_a.pdf. 57.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

43

CHAPTER 5- THE BRITISH RESPONSE

"On the other hand, the BBC we believed, because the
relayed the straight news from the outside world in which
we were interested"

Interview #10676

When faced with a choice between using the most efficient and effective tools for

propaganda and using tools that are less likely to be a form of social control the radio

propaganda outlet from the United Kingdom, the British Broadcasting Corporation, opted for

the latter. This chapter will show that the choice made by the BBC to forgo the most effective

forms of propaganda contrasted with the choices made by the United States to reach and

influence as many people as possible in the greatest way possible. This choice was not only a

product of the differing origins and goals of British propaganda, but operating above that, it

was a product of the position of Great Britain in the Cold War. The difference between US

and UK propaganda is also clearly visible in the CURPH interviews. The Interviews show

British propaganda was held with much higher esteem than American, This is attributed to the

reliability of the claims and promises made by the BBC in its broadcasts to Hungary

5.1 THE BBC: THE MODEL OF PUBLIC SERVICE MEDIA

Like stated earlier the CURPH interviews clearly show the respondents preferred the

BBC to all other foreign radio stations. Over a plurality, 57% to be exact stated their preferred

radio station to listen to was the BBC. While praising the BBC the respondents noted they

preferred the BBC because it was seen as the station that gave the most accurate news.

Respondent 106, a 24 year old female student, stated that amongst her close contacts in

Hungary RFE broadcasts were not given much weight but, “on the other hand, the BBC we

believed, because they relayed the straight news from the outside world in which we were

76 Interview 106, "Donald and Vera Blinken Collection- Hungarian Refugee Interviews."
Open Society Archives, http://files.osa.ceu.hu/holdings/other/blinken/pdf/O106_a.pdf. 16.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

44

interested.”77 Other terms used to describe the BBC broadcasts included, “factual and matter-

of-fact,”78 and “objective and realistic.”79

While these quotes in no way secure the assumption that BBC broadcasts in Hungary

were in fact accurate, matter-of-fact, or objective and realistic, rather these findings prove that

there was at very least an perception amongst those who listened to foreign radio that the

BBC embodied these glowingly descriptive words. That perception was guided by the

decisions the BBC made, which in turn was determined by the UK’s position in the world

during this time.

The BBC started out as a conglomerate of other media outlets and was unified in the

1920s. Early on its goal of becoming the archetype of European public service media was

clear. The goals of a European public service media outlet, as defined by the BBC include

utmost respect for objectivity and impartiality. However it is not in the scope of this work to

establish whether or not the BBC was in fact objective it is more important to establish the

importance of objectivity in the standards of the BBC. These standards came from the origin

of the BBC as the information agency of the British people and were not altered in a major

way during or after WWII in order to change the rules of British broadcasting to other people.

The BBC was established as the premier public service media in Europe. The

justification of public service media in Britain came soon after the creation of limits to access

to broadcasting rights. In fact there was a trade-off, the British government justified their

monopoly over the airwaves by providing the British people with a public media outlet. The

public media outlet is not simply a means to inform the public, rather its service was to

77 Ibid.
7838-F, "Donald and Vera Blinken Collection- Hungarian Refugee Interviews.". 57.
79 Interview 25-M, "Donald and Vera Blinken Collection- Hungarian Refugee Interviews." Open
Society Archives, http://files.osa.ceu.hu/holdings/other/blinken/pdf/25-M_a.pdf. 43.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

45

elucidate public taste. More than simply entertainment and news it meant the news and

entertainment conveyed was of superior quality.80

According to Brian McNair in “News and Journalism in the UK” the quality of

programming was an important factor in the evaluation of BBC broadcasts.81 By quality of

programming he refers to two concepts that were critical to the goals of the BBC, objectivity

and impartiality. Both of these concepts were applied to British radio and eventually the BBC

World Service. Similar guidelines were applied to both types of radio coming form the UK,

for domestic as well as foreign consumption.

Objectivity, in the sense McNair intended is defined as, “the concept that a person's

statements about the world can be trusted if they are submitted to established rules deemed

legitimated by a professional community.”82 This definition not only assumes that the BBC

followed standards it set up for itself to be “objective” when broadcasting to the rest of the

world, it also piggybacks the standards of the BBC World Service on the guidelines already

set up. Impartiality is the amount of perceived legitimacy and the truth quotient of broadcast

journalism and McNair notes this concept goes back to the creation of the BBC in the 1920s.

It was established because the, “medium was set up as a public utility to be developed as a

national service in the public interest.”83

The BBC’s credibility is not only a composite of how impartial and objective their

broadcasts were, a factor inherently tied in to credibility is the audience perception of these

things. This is not something the BBC was unaware of rather it was something they embraced

and saw as the tie-breaker between the American and British foreign radio. BBC personnel

mentioned to Ralph While of the USIA, “You are cheating all the time of course. What

80 John Keane, The Media and Democracy (Cambridge: Polity Press, 1991). 118.
81 Brian McNair, News and Journalism in the UK (London: Routledge, 2003). 32.
82 Ibid. 33.
83 Ibid. 34.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

46

matters is the appearance of objectivity when actually you are not completely objective”.84

Cheating in this quote refers to the American style of blatant propaganda. At the time this

style may have seemed to be more effective at mobilizing the public, however because the

BBC had a reputation of objectivity to defend they resorted to more fact based news and less

emotion based statements to the people.

5.2 FROM THE BBC TO THE BBC WORLD SERVICE

 The beginnings of the BBC World Service can be traced to 1932 with the inception of

the BBC Empire Service.85 Its goals were to be the premier information agency for the rest of

the world. This goal is in stark contrast to the goals of American foreign radio. One of the

earliest stations of the BBC World Service to Russia and in an article in Pravda justifying and

defending the BBC in Russian it was noted, “it should be noted that in selecting material for

broadcasting to the USSR the BBC does not draw any conclusions of its own but leaves this

to the listeners, who sometimes, through lack of experience or lack of knowledge, are hooked

by those who for years have made it their practice to fish in troubled waters.”86

This is not to say that the BBC World Service did not fit the definition of propaganda,

because it did not slant the information one way or another. Rather the BBC prided itself in its

objectivity and instead of hoping to change the minds of foreigners with admittedly

exaggerated information, “by its presence it forced newspapers and broadcasters in

authoritarian countries themselves to approximate closer and closer to the truth.” It is my

contention that this difference was visible because of the differences between the positions of

the UK in the Cold War in contrast to the America’s.

84 Rawnsley, Radio Diplomacy and Propaganda. 10.
85 Ibid. 12.
86 Nelson, War of the Black Heavens. 12.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

47

The creation of the BBC World Service as an independent service in the model of the

BBC domestic service was not a given. Its creation was marred with clashes between the

heads of the BBC and the British Foreign Office who had differing opinions of the goals and

format of the Empire Service. The Foreign Office insisted that broadcasts from the BBC to

elsewhere in the world should, “simply replicate the government line of the day,” but this was

rejected because it conflicted with the BBC ethics.87 This remained a source of tension

throughout the war; The BBC crossed the Foreign Office’s demands when by not countering

the Italian propaganda station at Bari, as well as by reporting in 1938 on a Palestinian who

had been executed on the orders of a British military court. 88 These were neither the first or

last examples of conflicts between the BBC World Service and the Foreign Office, however

their outcomes show that the BBC stuck to its guns and reported the facts, rather than line put

forward by the government.

By “telling the truth in a bold and factual way,” the BBC created a president for itself

during with its foreign broadcasts during WWII.89 Providing a reliable source of news and not

pandering to the government’s wishes magnified their reputation. One aspect of the BBC that

many considered important to evaluating their credibility was their broadcast of allied victory

as well as losses. “Often the BBC acknowledged more ally losses than axis propaganda.”90

The same comments were often made during the CURPH interviews, the interviewer of

respondent 23-m, a 21 year old student from Szeged, Hungary noted, he found the BBC by far

the most objective. He judged its accuracy by comparing the events with what he heard. BBC

was so objective, respondent adds, that it also told bad things which happened in the West.

And this was very much appreciated.”91

87 Rawnsley, Radio Diplomacy and Propaganda. 12.
88 Ibid. 13
89 Ibid.
90 Ibid.
91 Interview 23-M, "Donald and Vera Blinken Collection- Hungarian Refugee Interviews." Open
Society Archives, http://files.osa.ceu.hu/holdings/other/blinken/pdf/23-M_a.pdf. 72.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

48

There were of course limits to the claims of objectivity and impartiality of the

broadcasts from the BBC. When the news goes against public interest the rules of impartiality

are withdrawn.92 So one can assume during the heat of the Battle for Britain, when Coventry,

London, and the rest of Southern England was under Blitzkrieg attacks from Nazi Germany

the BBC governing bodies would have been more likely to broadcast something other than

simply the news. However because the BBC was able to maintain the air of broadcasting

without much slant, the United Kingdom placed less emphasis on the interest of the public to

incite a revolution in Eastern Europe.

I have highlighted that British propaganda aimed at being objective as well as

impartial. Both of these are part of a greater picture of the BBC as the UK’s attempt at

creating the archetype for European Public Service broadcasting. However, once again, it is

integral to mention as well, that actual the impartiality and objectivity of the BBC means little

to nothing for this paper. The BBC World Service maintained an air of objectivity and

impartiality while broadcasting towards Eastern Europe. This air was perceived by those

listening to their broadcasts and contributed to its final evaluation by those subject to its

propaganda.

As already mentioned for America foreign radio broadcasts were seen as the most

important tool for propaganda. Great Britain however did not have a radio station that was

willing to perform as its propaganda rubber stamp. The BBC was unwilling to use its World

Service broadcasts for this purpose and the British Foreign Office, after running into

opposition with the BBC over broadcasting blatant propaganda, did not form another station

that could fill this role. They had the capability as one of the wealthiest nations in the world,

but instead allowed the BBC to determine the form of its foreign broadcasts. The extra

freedom allotted to the BBC came from two sources, both the history of the BBC as an

92 McNair, News and Journalism in the UK. 36.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

49

archetype for public service media, as well as, the lesser stake the British Government put in

its fight against Communism.

Further proof of the lesser stake the BBC seemed to put in its psychological fight

against communism is seen in the direction of American radio stations. Streibert noted in

reaction the cutting of funds from the VOA that the Soviet Union was the ultimate enemy of

the US and thus must be countered by any means possible, even those the US would

otherwise see as unacceptable.93 The United Kingdom did not have the same interpretation of

the situation for one of two reasons. Either they did not perceive the Soviet Union as the

ultimate enemy worthy of receiving the most vulgar types of propaganda, or the Soviet Union

was the ultimate enemy of the UK and the BBC did not see this as a justification to break with

its principles, at least openly. It does not matter which is most true, all that matters is that the

difference existed.

93 Nelson, War of the Black Heavens. 12.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

50

CHAPTER 6- CONCLUSION

"The news was not always accurate. I
listened only to the news. The fastest news was
that of RFE, the most accurate, that of BBC. I
did not prefer one station to the other”94

6.1 THE DIFFERENCE BETWEEN THE WESTS

 The United States’ propaganda had much more freedom to broadcast in support of

Hungary. The US position in the years leading up to the revolution was Janus-faced.

Eisenhower gave open support for the liberation of Eastern Europe from the grip of

Communism. This goal was echoed by those in the upper echelons of American foreign radio

leading to an atmosphere where cautious support could be given to Eastern Europe. At the

same time Eisenhower maintained privately his unwillingness to back his words up with

physical support.95 The open support of Hungary but private refusal of help put hope in the

minds of Hungarians that the US would provide assistance after the revolution began. Even if

the United States did not actually verbalize they would help the snippets given from the US

created the assumption that the US would help.

The BBC however did not have to deal with the implications of what the British

Government said because they had far more freedom in choosing what to broadcast. Even if

the United States and British governments both had the contradictory approach the United

States took the outcome would be similar because there would have been no mechanism for

the British government to give open support to Hungarians without first passing the

guidelines of the BBC. The differences between the US and UK however are still critical to

my argument because if the British government also had the opinion that propaganda was the

key tool for communicating foreign policy they could have either forced the BBC to change

94 Interview 13-M, "Donald and Vera Blinken Collection- Hungarian Refugee Interviews."
Open Society Archives, http://files.osa.ceu.hu/holdings/other/blinken/pdf/13-M_a.pdf.
95 Tudda, "Reenacting the Story of Tantalus: Eisenhower, Dulles, and the Failed Rhetoric of
Liberation." 3-4.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

51

or could have set up their own stations in the form of RFE. There are many reasons why this

did not happen, but in the end it is true that if the British government wanted to produce this

type of radio, they had the means necessary. The fact that they did not shows loyalty to the

existing media system and its guidelines.

While the US was able to make more emotional broadcasts it was more restricted by

the United States policy line the BBC of the British policy line. After all RFE and less of

VOA were simply propaganda arms of the United States. This meant that the RFE and VOA

were encouraged to broadcast one side of Eisenhower’s contradictory policy of openly

supporting Eastern Europe while privately conceding it would not be responsible for a

revolution. RFE also had at its disposal the willingness to broadcast as if the United States

had the capability to force the Soviet Union to back down when the revolution occurred.

Because the United States pursued this contradictory policy RFE was not trusted after no

American help came after the revolution.

This distinction can also be seen as the United States taking a more hard-line approach

to the issue. This is consistent with my argument that the US occupied a different position in

the Cold War’s bi-polar system. While hard-line positions are not always damned to failure,

they are damned to a harder fall if the hard-line position is not backed up with anything more

than rhetoric. Because of the US’s hard-line approach and its eventual abandonment Gary

Rawnsley notes that, “In stark contrast to others, and RFE in particular, the BBC emerged

from its extensive coverage of the Hungarian Uprising with its reputation intact, and with its

beleaguered audience having placed an even greater trust and confidence in its services.”96 By

not becoming over zealous with its claims the BBC was able to offer less than RFE, however,

what the BBC did not offer, not what RFE did offer is the reason why the BBC was able to

emerge from the 1956 Revolution with its integrity intact.

96 Rawnsley, Radio Diplomacy and Propaganda. 69.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

52

6.2 THE PERCEPTION OF DIFFERENCE

The broadcasting style and the means by which the broadcasting is controlled by its

home government differed between the United States and Great Britain. These differences

produced noticeable differences between the perception of radio broadcasts from the US and

Great Britain. While the data complied and analysis made rest on perception, this perception

is all that actually existed. It is of less importance to see if the BBC was in fact an objective

news source then it is to see if it was seen as an objective news source. Further research will

be able to evaluate the perception of foreign propaganda on many different levels. The

Blinken Collection could be systematically analyzed for content and discourse to see how

distinct sectors of Hungarian society saw propaganda and how different issues were primed in

the perception oh Hungarian who listened to foreign radio.

To conclude I will outline the questions these differences in the perception of foreign

propaganda evoke. First why was a foreign radio station from a country other than the US,

with seemingly less interest in the situation, preferred? The answer is rooted in Merton’s

analysis of Kate Smith’s War Bond drives. He argues that there are two options available to

the conveyers of propaganda, either use the most efficient techniques to gain the short term

support of as many people as possible, or present more reasonable, less emotional arguments

and risk being cast aside as ineffective. The foreign radio from the Untied States was wed to

American positions, which were a contradiction unto their selves. They gave support for

Eastern Europeans and did so as if the United States was capable and willing to back up the

support with force. While the US may have not have told Hungarians it would come to their

rescue, it came just short of that. The BBC however was less interested in the toppling of the

regime. At least to the extent that they did not verbalize they wished to do so. Because the US

thought the revolution would not be successful unless Hungarians believed support was



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

53

coming. They ended up, at least in the psyche of Hungarians stranding them in the middle of

the revolution. As a result Hungarians put more faith in the less drastic, but more truthful

broadcasts form the BBC.

 Why many classified US radio broadcasts as untrustworthy? The answer to this

question is tightly wrapped with the previous. Many Hungarians put significant stock in the

words of the US. However what they believed the US was willing to do was in fact much

more than what actually took place. They did not simply conjure up distrust for RFE, it was

learned. Walter Hixon argues that America’s propaganda went was continuously learning

from its mistakes, and George Urban, RFE broadcaster notes that the 1956 Hungarian

Revolution had many mistakes to learn from. In reference to RFE in general he notes, “No

one advocated the violent overthrow of the system, or indeed, its overthrow at all. After the

Hungarian debacle in 1956, RFE made no promises bandied and no inducements.”97 While

Urban’s analysis may point to a RFE that was held in higher esteem after 1956, it does

nothing to conceal the lack of trust of RFE in 1956. In 1956 Hungarians perceived both

promises and inducements from RFE. When this perception turned out to be faulty, those who

listened to RFE felt betrayed and lost their trust in RFE, and American broadcasting as a

whole.

Finally, how were the broadcasting styles of the Great Britain and the United States

different? The differences between the radio broadcasting from these two countries towards

Eastern Europe were linked to two related issues. First US propaganda stations, VOA and

later RFE, were closely tied with the United States government. The positions taken by these

stations were formed solely by the United States’ policy line.  This line however was a

contradiction unto itself, American stations were instructed to broadcast as if the United

States was ready and willing to give enough physical support to crush a the Soviet

97 Urban, Radio Free Europe and the Pursuit of Democracy. 28.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

54

opposition98 but at the same time Eisenhower was unwilling to give this support.99  This

contradiction elucidates the difference that US foreign radio was willing to give support and

play on the emotions of Hungarians where in actually the promises made never going to be

backed up.

In contrast decision makers at the highest British echelons did not control the BBC. It

as instead controlled by its own guidelines and standards. These guidelines at times came into

conflict with the policy line put given by the British government. While the US notion that its

foreign radio stations were its top tool for combating Soviet influence in Eastern Europe

translated into propaganda that followed suit, similar feelings of the British government fell

upon deaf ears. The BBC’s standards of objectivity and impartiality came before the wishes

of the government. The refusal of the BBC to rubberstamp the British official policy shows

two things. First that the British government did not put the same stock in its policy line, at

least not enough to force the BBC World Service to have different standards than its domestic

services. The US on the other had made a distinction between regulations of radio broadcast

to people inside and outside its territory. Second it shows the strength of the standards the

BBC applied to itself. These guidelines existed since the beginning of the BBC.

The second aspect of differentiation between British and American radio broadcasting

are the same guidelines just mentioned. The BBC, since its inception in the 1920s aimed at

being the premiere public service media in Great Britain. Their rules in the 1920s were not

changed in order to maximize their effectiveness during WWII or after it. The BBC, unlike

American propaganda stations had a history of impartiality and objectivity to refer to after the

end of the war so they could limit the content and style of their broadcasts. American stations

however were created for the sole purpose of broadcasting the American policy line during

98 Nelson, War of the Black Heavens. 52.
99 Tudda, "Reenacting the Story of Tantalus: Eisenhower, Dulles, and the Failed Rhetoric of
Liberation." 3-4.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

55

WWII, after the war they had no rubric to tell how they should broadcast while not at war.

Rather than retooling the radio to accommodate for the world post-WWII, it was retooled to

compensate for the new Cold War. This meant increasing, rather than decreasing the expected

impact of foreign propaganda because in the eyes of American purveyors of foreign radio,

psychological operations were their top tool for fighting Communism. As a result of the

failure for American foreign radio to change its broadcast style after WWII ended, the US

overstated its goals while understating its lack of commitment. However:

One way of distinguishing between British and American propaganda to
Hungary specifically, but also during the Cold War as a whole [is that b]oth accepted
the importance of radio broadcasting, and both acknowledged that one intention of
broadcasts directed behind the iron curtain was to encourage change. The difference
was that the BBC never explicitly described these intentions to its audiences in
Eastern Europe, preferring instead to quietly get along with the job in its own
particular way. 100

100 Rawnsley, Radio Diplomacy and Propaganda.  84.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

56

Bibliography

13-M, Interview. "Donald and Vera Blinken Collection- Hungarian Refugee Interviews "
Open Society Archives, http://files.osa.ceu.hu/holdings/other/blinken/pdf/13-M_a.pdf.

17-M, Interview. "Donald and Vera Blinken Collection- Hungarian Refugee Interviews "
Open Society Archives, http://files.osa.ceu.hu/holdings/other/blinken/pdf/17-M_a.pdf.

23-M, Interview. "Donald and Vera Blinken Collection- Hungarian Refugee Interviews "
Open Society Archives, http://files.osa.ceu.hu/holdings/other/blinken/pdf/23-M_a.pdf.

25-M, Interview. "Donald and Vera Blinken Collection- Hungarian Refugee Interviews "
Open Society Archives, http://files.osa.ceu.hu/holdings/other/blinken/pdf/25-M_a.pdf.

38-F, Interview. "Donald and Vera Blinken Collection- Hungarian Refugee Interviews " Open
Society Archives, http://files.osa.ceu.hu/holdings/other/blinken/pdf/38-F_a.pdf.

60-F, Interview. "Donald and Vera Blinken Collection- Hungarian Refugee Interviews " Open
Society Archives, http://files.osa.ceu.hu/holdings/other/blinken/pdf/60-F_a.pdf.

106, Interview. "Donald and Vera Blinken Collection- Hungarian Refugee Interviews " Open
Society Archives, http://files.osa.ceu.hu/holdings/other/blinken/pdf/O106_a.pdf.

243, Interview. "Donald and Vera Blinken Collection- Hungarian Refugee Interviews " Open
Society Archives, http://files.osa.ceu.hu/holdings/other/blinken/pdf/O243_a.pdf.

401, Interview. "Donald and Vera Blinken Collection- Hungarian Refugee Interviews " Open
Society Archives, http://files.osa.ceu.hu/holdings/other/blinken/pdf/O401_a.pdf.

"1956 Digital Archive." Budapest: Open Society Archives, 1957-1958.
http://files.osa.ceu.hu/holdings/other/blinken/pdf/O401_a.pdf

"A Look Back at the Marshall Plan." In Radio Free Europe/Radio Liberty Background
Report: Open Society Archives, 1987.

""B" Interview Preliminary Persons Outline."
http://files.osa.ceu.hu/holdings/other/blinken/pdf/B_SF_05.pdf.

"Columbia University Research Project on Hungary "A" Interviews."
http://files.osa.ceu.hu/holdings/other/blinken/pdf/B_SF_04.pdf.

"Donald and Vera Blinken Collection - Hungarian Refugee Interviews 1957-1958." Open
Society Archives, http://www.osa.ceu.hu/digitalarchive/blinken/index.html.

Furet, Francois. The Passing of an Illusion. Chicago, IL: The University of Chicago Press,
1999.

Gaspar, Edmund. "Nationalism Vs. Internationalism: Hungarian History in the Re-Making."
In OSA Digital Archives- Background Reports RFE/RL Collection: Open Society
Archives, 1969.

http://files.osa.ceu.hu/holdings/other/blinken/pdf/13-M_a.pdf
http://files.osa.ceu.hu/holdings/other/blinken/pdf/17-M_a.pdf
http://files.osa.ceu.hu/holdings/other/blinken/pdf/23-M_a.pdf
http://files.osa.ceu.hu/holdings/other/blinken/pdf/25-M_a.pdf
http://files.osa.ceu.hu/holdings/other/blinken/pdf/38-F_a.pdf
http://files.osa.ceu.hu/holdings/other/blinken/pdf/60-F_a.pdf
http://files.osa.ceu.hu/holdings/other/blinken/pdf/O106_a.pdf
http://files.osa.ceu.hu/holdings/other/blinken/pdf/O243_a.pdf
http://files.osa.ceu.hu/holdings/other/blinken/pdf/O401_a.pdf
http://files.osa.ceu.hu/holdings/other/blinken/pdf/O401_a.pdf
http://files.osa.ceu.hu/holdings/other/blinken/pdf/B_SF_05.pdf
http://files.osa.ceu.hu/holdings/other/blinken/pdf/B_SF_04.pdf
http://www.osa.ceu.hu/digitalarchive/blinken/index.html


C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

57

Graniville, Johanna. ""Caught with a Jam on Our Fingers": Radio Free Europe and the
Hungarian Revolution of 1956." Diplomatic History 29, no. 5 (2005): 811-39.

Hixon, Walter L. Parting the Curtain: Propaganda, Culture, and the Cold War 1945-1961.
New York, NY: St. Martin's Press, 1997.

Jackall, Robert. "Introduction." In Propaganda, edited by Robert Jackall, 1-9. London:
MacMillan Press LTD, 1995.

Keane, John. The Media and Democracy. Cambridge: Polity Press, 1991.

McNair, Brian. News and Journalism in the Uk. London: Routledge, 2003.

Merton, Robert K. "Mass Persuasion: A Technical Problem and a Moral Dilemma." In
Propaganda, edited by Robert Jackall, 260-74. London: MacMillan Press LTD, 1995.

Mink, András. "Columbia University Research Project Hungary." Open Society Archives,
http://www.osa.ceu.hu/digitalarchive/blinken/curph.pdf.

Nelson, Michael. War of the Black Heavens. London: Brassy's, 1997.

"Open Society Archives." http://www.osa.ceu.hu/.

"OSA 1956 Digital Archives." Open Society Archives, http://www.osa.ceu.hu/digitalarchive/.

Rawnsley, Gary D. Radio Diplomacy and Propaganda. New York, NY: St. Martin's Press,
1996.

Robinson, William. "Nationalism: Hungarian Problem Child." In OSA Digital Archives-
Background Reports RFE/RL Collection: Open Society Archives, 1967.

Smith, Anthony. Chosen People's. Oxford: Oxford University Press, 2003.

Smith, Anthony. "The "Golden Age' and National Renewal." In Myths and Nationhood,
edited by George Schopflin. London: Routledge, 1997.

Tudda, Christopher J. "Reenacting the Story of Tantalus: Eisenhower, Dulles, and the Failed
Rhetoric of Liberation." Journal of Cold War Studies 7, no. 4 (2005): 3-35.

Urban, George R. Radio Free Europe and the Pursuit of Democracy. New Haven, CT: Yale
University Press, 1997.

http://www.osa.ceu.hu/digitalarchive/blinken/curph.pdf
http://www.osa.ceu.hu/
http://www.osa.ceu.hu/digitalarchive/

	Chapter 1- Introduction
	1.1 A Shocking Parallel
	1.2 Definitions of Key Terms
	1.3 Puzzle, Question, and Hypothesis
	1.4 Relevance
	1.5 Structure of Thesis

	Chapter 2- Analysis of Hungarian Refugee Interviews
	2.1 History of the interviews
	2.2 Form of the Interviews and How They are Used
	2.3 Findings

	Chapter 3- Why Propaganda?
	3.1 The Making of Eastern European Communism
	3.2 The Choice Faced by the Purveyors of Propaganda
	3.3 Soviet Propaganda and Its Discontents

	Chapter 4- The American Response
	4.1 America Revs its Psychological Warfare Engines
	4.2 The Difference Between American Rhetoric and Action
	4.3 The translation from American Foreign Policy to American Foreign Radio

	Chapter 5- The British Response
	5.1 The BBC: The Model of Public Service Media
	5.2 From the BBC to the BBC World Service

	Chapter 6- Conclusion
	6.1 The Difference Between the Wests
	6.2 the Perception of Difference


