CEU eTD Collection

Transition of Georgian State Television into the

Public Broadcaster

By

Mariam Darchiashvili

Submitted to
Central European University

Department of Political Science

In partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Arts in

Political Science

Supervisor: Professor Miklos Sukosd

Budapest, Hungary
2008



CEU eTD Collection

Abstract

The thesis aims at exploring the degree of change of Georgian state television transiting into the

public broadcaster. Thesis measures the transition through 6 criteria within which it analyzes the

importance and effectiveness of public service broadcasting in Georgian media:

Legal definition;
Management appointment;
Funding;

Mission;

Preventing intervention;

Public trust/audience.

The case of Georgia is grounded in a general process of post-communist transformation through

media liberalization. Thesis explores the conception of public broadcasting and difficulties of its

successful establishment in East/Central Europe.



CEU eTD Collection

Acknowledgements

Dedicated to mom, dad, Dzio and to my dear friends Zura and Mariam.

Many thanks to all the people supporting me throughout the academic year at CEU, especially
Davit Mikeladze, Adriana Placani, Stearns Broadhead and Munara Omuralieva.



CEU eTD Collection

Table of Contents

N 0] 1 - [o! S TSP i
TaDIe OF CONTENTS ..ot e ettt e e e bt e e e neee s ii
14 oo [N o! { o] o PP TPRTUPRPRI 1
Chapter 1 — The Literature REVIEW...........ooiuiiiiiiee ettt 4
1.1 Media System Change in Central and East European COuNntries..........cccccceevviveeiivnenne 4
1.2 Media Wars in Post-Communist COUNTIIES. .........ccueiiiiiiiiiiee e 8
1.3 Problems for a Successful Introduction of Public Broadcasting Organizations......... 13
Chapter 2 — A Survey of Georgian Contemporary Politics and Media ...............cccoccvveeenee, 18
2.1 An Overview of Georgian Modern Political HiStory..........ccccooviiiiiieiiiie e, 18
2.2 An Overview of Georgian Modern Media..........ccooovveiiiiiiiiie i 23
2.2.1 Georgian Media COUNCIL.........ocuiiiiiiiiiie e 26

Chapter 3 — Exploring the Degree of Change: From State Television to Public Broadcaster28

3.1 Legal DEFINITION ...ccc.vieiiiiie ittt e e e e 28
3.2 ApPOINTING MaNAGEMENT.......coiiiiiiiiiee ittt e e e e sbreeenes 29
TR U o [ o T TP 31
KRR | 1 ES5S] o] o ST 32
3.5 Preventing INTErVENTION ........ooiiiiiiiie e b e 34
3.6 PUDIIC THUSH/AUGIENCE. ...ttt 38
(©0] o] [U15{ o] o ST OTRRRPPRIY 42
APPENIX: LISt OF INTEIVIEWEES .......eviiiiiiii ettt 47
27T o] [To]o ] =1 o] 0 )Y AT TPPTPR 48



CEU eTD Collection

Introduction

The thesis aims at exploring to what degree has the Georgian state television transformed
into public broadcaster. For measuring the degree of change | have come up with 6 criteria: 1.
legal definition; 2. management appointment; 3. funding; 4. mission; 5. preventing intervention;
6. and audience share/trust. | realize that “a satisfactory theory of a comprehensive social process
can be elaborated only after the process is over™.* But I think four years after the establishment of
Georgian public broadcaster is a good time for conceptualizing the process. Exploring this field
is interesting because the occurrence of the institution is recent, inviting whole Georgian society
express diverse opinions about it and also it is a good time to see whether the institution is going
on the path of becoming a western type of independent organization.

My intention is to analyze the literature on public broadcasting, mainly in the direction of
post-communist transformation in Central and Easter Europe through which one sees serious
difficulties and challenges for a successful introduction of public broadcasters. In the thesis I will
discuss these difficulties and tendencies in the region towards media liberalization process.

| see myself contributing into the rich literature on media system change and the
establishment of public service broadcasting institutions in Central and Eastern European
countries through grounding the Georgian case in this theoretical framework. My case is relevant
because little has been written on Georgian media especially on Georgian public broadcaster and
its importance in Georgian media while Georgia has been following the major tendencies in the
region in terms of media wars for its independence and establishment of new democratic media

institutions.

! Rudolf Prevratil, Czechoslovakia, Glasnost and After: Media and Change in Central and Eastern Europe,
(Hampton Press, Inc. Cresskill, New Jersey, 1995): 149



CEU eTD Collection

In contrast with major thoughts and prospects towards a successful introduction of public
broadcasters in Eastern Europe | have a more positivist approach towards the recent media
developments in Georgia as based on conceptual frames in general and my 6 criteria in
particular.

The major finding of my research is that though the establishment of the Georgian public
broadcaster is followed with certain setbacks such as a rule of funding which effects the
independence of the institution and the low audience share/trust which declines the effectiveness
of the television, the establishment of the public broadcaster itself is contributing to the post-
communist transformation and is essential in process of the democratization of the country and
the media. Other than that the television as the research shows below has gone through a serious
transformation and is going on a right path of becoming a truly democratic institution. It is also
worth noting here that there is a unique media environment in Georgia in terms of there is a need
and niche of the television like public broadcaster which will be oriented on reporting politically
balanced information and develop valuable programs.

As a methodology | have read the literature on post-communist transformation in terms
of media democratization and media system change. For implementing my research | have
conducted interviews with people working on the development of public broadcaster as well as
people working inside the institution. | also talked with so called “outsiders’, bearing a more
balanced opinion about achievements of the broadcaster, evaluating and observing the
institution. For learning more about the process of continuity | have worked on the Law on
Broadcasting, several memoranda and documents created in the field and reports conducted by

the local and international organizations.



CEU eTD Collection

The first chapter intends to explore the post-communist transformation in terms of media
democratization. It gives an overview of ‘media wars™ for media independence in East/Central
European countries and analyzes the difficulties of a successful introduction of public service
broadcasting in the region. The second chapter gives an overview of recent political history of
Georgia and main media characteristics. The third chapter explores the transition of Georgian

state television into the public broadcaster through 6 criteria.



CEU eTD Collection

Chapter 1 — The Literature Review

The chapter below aims at exploring the conception of public broadcaster as opposed to
state and commercial televisions. It discusses the post-communist transformation in terms of
media system change/democratization, showing the tendency of media struggles for its
independence and liberation. And finally shows the establishment of public service broadcasting

and difficulties of its successful introduction in East/Central Europe.

1.1 Introducing the Conception of Public Broadcasting

“Public service broadcasting is a vital element of democracy in Europe’.? The institution
is distinguished from the broadcasting serving for commercial or political reasons with its
specific task to operate independently of any political or economic intervention. Public
broadcaster has a mission to provide whole society with “information, culture, education and
entertainment, enhances social, political and cultural citizenship and stimulates the cohesion of
society'.* For this end public broadcaster guarantees “editorial independence and impartiality;
provides "qualified” and diverse programs and serves for the needs of “all groups’ in the society
and is publicly accountable.

“Universality, diversity and independence remain today, like yesterday, essential goals
for public broadcasting. To these three principles must be added a fourth, particularly important
when the public broadcaster exists side by side with commercial broadcasters: distinctiveness'.*
The coexistence of public and commercial televisions on the once hand has contributed to the

innovative and diverse “content offer” and affected the quality of programs in a positive way. On

2 Report on Public service broadcasting, Committee on Culture, Science and Education, Document 10029, 12
January 2004 (accessed at http://assembly.coe.int/Documents/WorkingDocs/doc04/EDOC10029.htm on May 25)
3 -

Ibid.
* Price, Monroe and Raboy, Marc (ed), Public Service Broadcasting: Principles and Issues, Public Service
Broadcasting in Transition, (Kluwer Law International, The Hague/London/New York, 2003): 2




CEU eTD Collection

the other hand commercial televisions are trying to reduce the competition from public
broadcasters to a minimum.

"Public service broadcasting was born in Western Europe and has evolved by adapting
itself naturally to the needs of a mature democracy. In Central and Eastern Europe it is not yet
socially embedded since it was “transplanted” into an environment that lacked the necessary
political and management culture, in which civil society is still weak and has inadequate
resources and little dedication to public service values'.> In some post-communist countries the
process of transforming state TV’s into public TV’s has not yet started. In other countries
broadcasting faces crisis, which is mainly caused by ~ political and economic interests, by
increasing competition from commercial media, by media concentrations and by financial
difficulties™.®

Public broadcasting is a ‘means for the community to invest in the production and
mediation of pluralistic programming, without regard for its market value™.” It is also a means for
the society to express and discuss the matters and issues important and interesting for it. For
serving this end public broadcaster needs to achieve and retain a “significant share and
meaningful presence in the social, public and cultural debate and communication.®

Public broadcaster must serve as a watchdog of the authorities; it must be the force
enabling the effective working of a pluralist democracy. It must include media content which
preserves and develops cultural diversity, identity and culture - not just “high culture”, but

culture generally. "It has an important educational role to perform’.’

5 Report on Public service broadcasting, Committee on Culture, Science and Education, Document 10029, 12
January 2004 (accessed at http://assembly.coe.int/Documents/WorkingDocs/doc04/EDOC10029.htm on May 25)
6 -

Ibid.
" 1bid.
8 1bid.
® 1bid.




CEU eTD Collection

1.2 Media System Change in Central and East European Countries

Print press and broadcast media liberation in Central Europe started in 1980s and 1990s
and was connected to the political transformation process of the same period. The majority of the
newspaper market became “privatized and pluralized**°. This process included less the broadcast
media since the new elite was not in favor of critical media. This is a direct reflection of this
region’s lack of “democratic political culture’** due to the communist past. It turned out to be
very difficult to “throw off old habits’*? by changing the system and elites accordingly. The
media at that time served as a "weapon™ of the government, which means that the media was
highly controlled and journalists strongly “partisan’.

“The first wave of media reform*® had two achievements: state media formally
transformed to public broadcasting on the one hand with its funds, and second, commercial
media was established on the other as opposed to the monopolized sector. This very reform
played an essential role in the democratization of the media and also on the political
democratization of East Central Europe. Nevertheless, Sukosd and Bajomi suggest that the East
Central European media reformation and democratization remains an “open-ended, normatively
oriented project™™*. Taking a historical perspective of the region Sukosd and Jakubowicz®
suggest that a few more decades may be needed for the development of “supportive political

culture and democratic media institutions, including public service media’. Many of those

Miklos Sukosd and Peter Bajomi, The second wave of media reform in East Central Europe, Reinventing Media,
Media Policy Reform in East-Central Europe, Central European University, 2003: 13

Ibid 13
12 Miklos Sukosd and Peter Bajomi, The second wave of media reform in East Central Europe, Reinventing Media,
Media Policy Reform in East-Central Europe, Central European University, 2003: 13
" 1bid 14
“ Ibid 15
15 Jakubowicz, Karol and Sukosd Miklos (ed), Twelve Concepts Regarding Media System Evolution and
Democratization in Post-Communist Societies, Finding the Right Place on the Map: Central and Eastern European
Media Change in a Global Perspective. (Bristol, London: Intellect Books, 2008) (forthcoming): 24



CEU eTD Collection

difficulties that these countries face had been overcome by Western countries (but in a relatively
longer time), while other problems are characteristic of the region. Traumas that post-communist

countries face include:

“anticlimax™ of post-1989 years when the fall of communist system did not solve much

problems and when the new leaders did not occur averse to corruption and arrogance

themselves;

o |deas/ideals of the forces in opposition of communist ideology did not turn out to be
practical and useful,

e Eventually the true nature of capitalism was revealed;

e European unification did not turn out to be as much “joyful” as expected;

“Westification™ as the only valuable path for the Eastern Europe.™

21% century brought a list of new traumas for post-communist societies as:

Social inequalities;

e Job insecurity;

e Threat of unemployment;

e Decreased sovereignty of national governments in transnational investments;

e Ethnic tensions.'’

16 Jakubowicz, Karol and Sukosd Miklos (ed), Twelve Concepts Regarding Media System Evolution and
Democratization in Post-Communist Societies, Finding the Right Place on the Map: Central and Eastern European
Media Change in a Global Perspective. (Bristol, London: Intellect Books, 2008) (forthcoming): 26
17 H

Ibid. 26



CEU eTD Collection

These lists can be expanded many times and the question will remain unanswered: will Easter

and Central European societies cope with all these as new challenges are underway?

1.3 Media Wars in Post-Communist Countries

"Media wars® meaning continuous struggles for media independence from governments,
oppositions, politicians and businessmen, are essential the part of media system transformation.
They are important in sense that they have paved the way for democratic media institutions.

“Such media wars included fights by various clan media and several phases of struggle
against control and for independence ..."*® There was a strike in Czech television in January
2001 struggling for public broadcasting. The strikers were demanding a new law for “financial
transparency and for editorial independence™® at least from political groups. The government
was afraid that the strike could shake the country’s image abroad. So the event was followed by
political consensus to improve the standing of public broadcasting. The strike became the
significant turning point about the role of the public media in the Czech Republic as well as of
the relationship between journalists and politicians.

In 1994 the Polish president Walesa dismissed the public broadcaster’s chairman and two
other members of the council. The act of the president turned out to be without legal
authorization. Accordingly the law was amended in a way that only council members could elect
or dissolve the chairman as well as other members of the broadcaster. Before the new
broadcasting laws the appointment of public television management in Poland was the job of the
president. According to the new law, such appointments shifted to be the mandate of parliaments

or parliamentary committees.

18 Jakubowicz, Karol and Sukosd Miklos (ed), Twelve Concepts Regarding Media System Evolution and
Democratization in Post-Communist Societies, Finding the Right Place on the Map: Central and Eastern European
Media Change in a Global Perspective. (Bristol, London: Intellect Books, 2008) (forthcoming): 4

19 Price, Monroe, Public Service Broadcasting in Transition, Kluwer Law International, 2003: 142



CEU eTD Collection

In 2005-2007 there were protests in Poland against “pressure being put on public and
independent media and against ultimately unsuccessful attempts to vet journalists for possible
history of collaboration with Communist-time secret police, with the threat that they would be
banned from journalistic profession for 10 years if they refused to submit to this.%

Hungary was advancing rapidly in the post-Communist transition process though there
was an intense control over the media by political elites. The clash between the political parties
and televisions lasted for a long time. In early years of the transition the president of Hungary
could easily appoint or remove the head of Hungarian Television. During 1990s Hungarian
media wars around public broadcasting became “focal conflicts of political struggles'.?

In five years the Hungarian public broadcaster has had 9 presidents and its audience fell
below 10 percent. The crisis on television was partly caused by the inadequacies of the Media
Law “which had laid down rules about advertising revenue at a time when Hungarian television
was still dominant in the market and did not consider the impact of introducing two other
terrestrial broadcasters in 1997°.2% At the same time the channel has gone in debt and there was a
Hungarian government covering all the costs. In the eye of people the broadcaster was a
representative of the government.

After the passage of the new Law on Broadcasting in these countries the management

appointment mechanisms looked in a following way:

In the Czech Republic:

e parliament appoints the public service television board,

20 Jakubowicz, Karol and Sukosd Miklos (ed), Twelve Concepts Regarding Media System Evolution and
Democratization in Post-Communist Societies, Finding the Right Place on the Map: Central and Eastern European
Media Change in a Global Perspective. (Bristol, London: Intellect Books, 2008) (forthcoming): 4
21 H

Ibid. 4
“Zprice, Monroe, Public Service Broadcasting in Transition, Kluwer Law International, 2003: 135



CEU eTD Collection

e television board appoints Chair;

e television board appoints the General Manager;

e parliament and television board together dismiss Board/General Manager;
e parliament can influence the Board.

In Poland:

broadcasting board appoints the public service television board,;

broadcasting board appoints Chair;

same person chairs the Board and is General Manager;

broadcasting board can dismiss Board/General Manager;
e political majority influences the board.
In Hungary:
e parliament and civil society together appoint the public service television board;
e parliament appoints Chair;
e television board appoints General Manager;
e television board and parliament dismiss Board/General Manager;

e political majority influences the board.?

As Jakubowitz writes the passage of the new broadcasting law in East-Central European
countries did far less than expected, but what was important is that it led to the establishment of
private televisions. The competitive environment was expected to impact their democratization

process more than the formal broadcasting laws.

28 Alina Mungiu-Pippidi, From state to public service: the failed reform of state television in Central Eastern Europe,
Reinventing Media, Media Policy Reform in East-Central Europe, Central European University, 2003: 46

10



CEU eTD Collection

Hungarian law for public broadcaster demands 15 percent of total time to be devoted to
national films and 70 percent to European productions. 50 percent of Hungarian programs must
be nationally produced compared to the Polish and where the quota is 30 percent.

Polish and Hungarian public televisions have an obligation to provide programs for their
Diasporas, which as Jakubowitz says, is a heavy burden on their budgets. After the dissolution of
the Czech and Slovak federation the federal law does not set quotas but demands that the
broadcasters are to work in a way to preserve cultural identities of “nations, nationalities and
ethnic groups'. The Polish law on the broadcasting legislature seems more democratic, free from
the political intervention from two other countries, but the reality is such that for some
televisions it was easier to establish themselves in other countries and “take advantage of a more
liberal local broadcasting environment™.?*

Monroe Price argues along with the Czech example that there has to be a review of Czech
Television and its management and he gives some suggestions which I think could be applicable

to the other two countries as well.

e 'Rapid implementation of the new law for public television and the creation of a
transparent process for nomination, selection and Parliamentary confirmation of civil
society representatives to sit on the TV Council;

e Introducing of strict controls and a transparent and accountable process of financial
administration, including openness in tendering and awarding of contracts and public

disclosure of such information:;

2% Price, Monroe, Public Service Broadcasting in Transition, Kluwer Law International, 2003: 150

11



CEU eTD Collection

e Introduction of structures for internal pluralism to assess and strengthen quality of
content , particularly in news and current affairs, including the adoption of an editorial
statute guaranteeing editorial independence and allowing journalists and other media
professionals the right to act according to conscience’.?

Western European countries remain supporting PSB organizations in post-Communist
countries, which is not a force enough to model these institutions in a western manner. What
East-Central European countries decided to do in a very short time it took several decades for the
Western Europe to implement the media system evolution. Can media democratization be
achieved in East-Central European countries? It can be achieved, but only then when the Central
European media has nothing to do with the Communist system legacy, which, as Jakubowicz
argues, is quite some time away.

So far public service broadcastings in post-Communist countries are seen to be far from
keeping the promise of being independent and politically impartial. They also fail in serving the
public interest, producing diverse and pluralistic programs. Many of the stations are in debt
which affects the quality of the programs in a bad way and causes the fall of their audience share.
These difficulties are accompanied by the problems of a more “fundamental nature™: “lack of
social embededness of the idea of public service broadcasting and lack of a social constituency
willing and able to support public service broadcasters and buttress its autonomy and

independence™.?

“price, Monroe, Public Service Broadcasting in Transition, Kluwer Law International, 2003: 143
%6 Jakubowitz, Rivera on Baltic? Public Service Broadcasting in Post-Communist Countries, (Media and
Democracy, Required Readings, Political Science, Miklos Sukosd, Central European University, 2007/2008): 14

12



CEU eTD Collection

1.4 Problems for a Successful Introduction of Public Broadcasting
Organizations

The story of the PSB is a part of a larger media system transformation process. "Failed
project” as many analysts describe its establishment is based on two things. First, after the
dissolution of the Soviet regime the countries comprising the Union went though a rapid
institutional change which affected the effectiveness of newly established institutions in a bad
manner. Second, all the revolutionary projects of reforming or establishing a new system was

*27 societies being in search of

carried out in a very “unstable social and political environment
alternative ideology and identity.

“In just one decade public television in former Communist countries evolved from being
a powerful state propaganda instrument [...] to an instrument of popular liberation [...] and
finally to a position of increasingly minor media and political relevance™.?®

Achille Yves classifies three problems that public broadcasters are facing in East-Central

European countries:

1. “identity crisis’ - public broadcasters in these countries have a hard time in identifying
and justifying to what purpose they serve;

2. “financial crisis™ - it is not clear on what basis financing television is secured. For
maintaining its political independence, Yves suggests the PSB should increase

advertising revenues, but this way it shifts close to the commercial television;

2" Alina Mungiu-Pippidi, From state to public service: the failed reform of state television in Central Eastern
Europe, Reinventing Media, Media Policy Reform in East-Central Europe, Central European University, 2003: 31
28 H

Ibid 31

13



CEU eTD Collection

3. ‘organizational crisis’ - PSB organizations are not ready to meet the present financial and
programming challenges. All the organizational difficulties hinder the motivation and

creativity of the staff.”®

Pippidi argues that the crisis of European public service television is conceptual. In the state
monopoly era, in East Central European countries, television was perceived as a public good
providing audience with educative, informative and entertaining programs. However, in the
competitive environment where there is more than one channel in the market, it is impossible for
one public broadcaster to cover everything from ‘entertainment to news’. There are
philosophical debates on the notion and function of public broadcaster whether it has to provide
“diversity of programming, provision for minorities and disadvantaged, sustaining an informed
electorate, and cultural and educational enrichment™.** But this is not the case when referring to
PSB’s unsuccessful introduction. Karol Jakubowicz defines the condition of “state of crisis™ of

the PSB organizations naming the following problems:

‘media legislation;

e political pressures;

e the weakness of civil society;

e traditional and badly designed organizational and management structures;

e frequent management and leadership crises;

lack of funds and programming know-how

2 Alina Mungiu-Pippidi, From state to public service: the failed reform of state television in Central Eastern Europe,
Reinventing Media, Media Policy Reform in East-Central Europe, Central European University, 2003: 36
301 i

Ibid. 37
*! Robert Avery, Public Service Broadcasting in Multichannel Environment, Library of Congress Cataloging-in-
Publication Data, 1993: xiii

14



CEU eTD Collection

e small television and advertising markets [...]
e self-censorship of journalists and program-makers;

e inadequate dedication of the staff to PSB values [...]".*

There is a question whether these are ‘teething™ problems accompanying the
establishment of PSB in the transition period, or whether the situation is more serious. The thing
is that all the Central and Eastern European countries had an idealistic approach towards
establishing PSB organizations. They had very optimistic expectations that it would be possible
that the media institutions could operate without any obligatory social, political or cultural
context. They also believed that it would be easy that PSB institutions could be detached from
politics, in terms of belonging to the political parties and also journalists could operate in a
western manner, being isolated from politicization forms. Most importantly they believed they
would transform state televisions to PSB organizations with the latter’s ability of holding their
own in a competitive market.

It can be argued that as much as post-Communist countries’ expectations were high and
illusory towards a successful introduction of the public broadcasting televisions they did little in
terms of preparation for supporting and fighting for their institutional ends from any intervention.
They believed that the competitive media environment as well as politicians would be kindly
welcoming the new democratic organization. On the contrary the "‘commercial media sector
[was] [...] orchestrating a mounting campaign against PSB™.*®* So did political leaders hardly

show any support towards the ideals of public broadcasting. On the one hand politicians

%2 Jakubowitz, Karol, Ideas in our Heads: Introduction of PSB as Part of Media System Change in Central and
Eastern Europe, European Journal of Communication 19 (1): 63
%8 Jakubowitz, Karol, Ideas in our Heads: Introduction of PSB as Part of Media System Change in Central and
Eastern Europe, European Journal of Communication 19 (1): 66

15



CEU eTD Collection

proclaimed media freedom; on the other hand, they were seeking for appropriate instruments of
controlling it.

Pippidi writes that PSB institutions can effectively compete with commercial televisions
if the former maintains a specific role and identity, something distinct from other channels. He
stresses that “[g]ood television is competitive television™.** Many claim that public broadcaster
has nothing to do with market and competition that it has its own path to go. Pippidi says this
opinion is wrong. BBC since 1950 has been dealing with competitive market. It was also the first
public television to discover that ratings are important not in terms of “advertising revenues, but
in terms of influence, legitimacy and finally as the primary source of consumer feedback™.*

Pippidi also suggests that for public service broadcasters to be the “trustees of the nation’

they must be:

“politically and financially independent;

e create legal mechanisms allowing for dynamic management in a context of growing and
aggressive competition;

e adapt their strategies to the rapid evolution of their environment, streamline their
operations, reduce operating costs, and increase creative productivity;

e draw on reliable, diversified, adequate and evolutionary funding, both public and

commercial, irrespective of the form [of public broadcaster.]™*

% Alina Mungiu-Pippidi, From state to public service: the failed reform of state television in Central Eastern Europe,
Reinventing Media, Media Policy Reform in East-Central Europe, Central European University, 2003: 59
Alina Mungiu-Pippidi, From state to public service: the failed reform of state television in Central Eastern Europe,
3Rﬁeinventing Media, Media Policy Reform in East-Central Europe, Central European University, 2003: 59

Ibid 41

16



CEU eTD Collection

This chapter aimed at showing the general process of post communist transformation and
media liberalization in Eastern Europe as well as the establishment of public broadcasting
organizations in this region. The purpose of this part was to show the major tendencies in this
region in terms of media liberalization so that | could ground my case of research in a general

process, and compare/contrast with certain cases and processes.

17



CEU eTD Collection

Chapter 2 — A Survey of Georgian Contemporary Politics and Media

The aim of this chapter is to inform the reader about the recent political and media history
of Georgia. The reason | have put this two together is that they affect on each other and it is

difficult to comprehend one without knowing under what level of development is the other.

2.1 An Overview of Georgian Modern Political History

Georgia was a part of Soviet Union where the letter’s purpose was to create a modern
industrial state out of agrarian Russian empire. As in other soviet republics, in Georgia too
industrialization, secularization, bureaucratization, and urbanization were implemented. The
main fault of the process turned out to be the fact that it ignored the most significant feature of
the modernization: the institutional or functional differentiation. Instead of creating something
new and revolutionary the soviet regime developed as something what was before, traditional,
authoritarian system. Namely in soviet countries the state had a monopoly over everything
altogether: politics, economics, legislature, science, art, media, etc. whereas in democratic states
there were no dogmas determining the political and social lives of people which led them to

diverse and free societies.

National mobilization in Georgia, against the communist regime and for independence,
started from 1989. In 1991 Georgia declared its independence, but this period did not occur as
very successful both for society and for the first president of the country Zviad Gamsakhurdia
since he turned out to be continuing the soviet tendencies in terms of non-compromising

character and alienating from his supporters. "One of Gamsakhurdia’s first priorities was to try to

18



CEU eTD Collection

concentrate as much power as possible in his own hands’.*” Nevertheless he was successful in
accumulating the Georgian ethno nationalism against the Soviet nomenklatura and pro building
an independent state. The regime of president Gamsakhurdia could not be established because of
the shortage of time. Later there was a saying: what is the difference between the rule of
Gamsakhurdia and Shevardnadze? Answer: they did not let the first rule but let the second. But
the tendency of the regime was more “populist’ and “infantile” thus, heading to the unstable
system.

After that there was a period of chaos and war in 1992-93 followed by the Shevardnadze
era which brought hope in the beginning promoting the democratic way of political life and
eventually turned in to a very closed and corrupt regime. In 1995 Shevardnadze was conceived
as an irreplaceable alternative since neither parties engaged in civil war was bringing any hope in
terms of implementing democratic tasks. Shevardnadze managed to end the civil was. But he
gave the control of Abkhazia and South Ossetia to Russia and became the member of
Commonwealth of Independent States (CIS) which partly meant returning be a Russian
dominated state. Shevardnadze had a political appeal too, at the time of his presidency Georgia
became the subject of International Law. In 1999 Georgia left CIS security treaty and became the
member of the European council.

Eventually Shevardnadze did not turn out to be holding a strategic and long term plans.
He did not contribute in favor of developing an effective democratic institutions in the country.
By the end of his presidency Georgia looked like “mafia dominated state™ with the criminal-like

police holding an unlimited power. The country was evaluated as a "weak state™ by the end of his

%7 Jonathan Wheatley, “Georgia from National Awakening to Rose Revolution: Delayed Transition in the Former
Soviet Union”, ASHGATE, 2005, p. 54

19



CEU eTD Collection

presidency, 1996-2001, first because of the ubiquitous corruption that existed within the very
fabric of the state, and secondly because of the state’s incapacity to provide public goods.*

Many stayed supporting Sevardnadze till his resign; nevertheless this was the very time
when the building of civil society, free media, and independent political institutions started as
opposed to the oppressive political system. By the end of 2000 there were estimated to be nearly
four thousand non-governmental organizations (NGOs) in Georgia registered on the basis of the
November 1997 Civil Code.* The more repressive the answer from the government was, more
mobilized and united the society was becoming against the political system.

In November 2003, fraudulent parliamentary elections triggered wide public protests that
ended in the resignation of President Shevardnadze and brought to power a new generation of
Georgian politicians led by the charismatic Mikheil Saakashvili. There is a consensus in the
ruling elite on building a liberal democracy and protecting the rule of law. The new government
declared joining North Atlantic Treaty Organization (NATO) and the European Union (EU) as
its strategic goals and embarked on an ambitious reform program. It focused its activities on
rooting out corruption and developing effective state institutions.*® A strategic success was
achieved in May 2004 in the Autonomous Republic of Adjara, where the local autocratic regime
was removed as the result of a democratic revolution supported from Thbilisi, the capital.

The role of media was huge in terms of illegitimate government resistance propaganda.
There were three main national channels by the end of Shevardnadze’s presidency: Cannel 1 and
Channel 2, run by the state (strongly pro-government) and independent channel Rustavi-2. The

latter was broadcasting a lot of materials critical both to president Shevardnadze and of the

% Jonathan Wheatley, “Georgia from National Awakening to Rose Revolution: Delayed Transition in the Former
Soviet Union", ASHGATE, 2005: 135

% |bid.145

“% Freedom House Country Report, Georgia (2006) accessed at
http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=47&nit=402&year=2006 on May 28

20



CEU eTD Collection

government. It would host live television debates between politicians and different parties who
were given a chance of sharing their political opinions with the society. Rustavi 2 broadcasted a
highly unflattering cartoon animation of the president everyday, which became very popular. By
2001 media had become a valued institution in the eyes of the Georgian public. It had become
hard for political leaders, no matter how critical the programs were, to dismantle it. As the
counter-reaction to the 2001 raid on Rustavi-2 showed that the Georgian society (or at least part
of it) was prepared to mobilize to defend the independent press from an unpopular government.
Rustavi-2 played a “crucial role in the “Rose Revolution”, which swept Shevardnadze from
power in November 2003.

Jonathan Wheatley in his book "Georgia from National Awakening to Rose Revolution®
gives three reasons which caused the internal tensions and produced the swirl of event in Thilisi.
First, there was a lack of political elite cohesion in the state structure by the end of 2001. There
even was confusion within state bodies whether to abide by national laws or ‘internal
regulations’. Second, state weakness, in the eye of the population, the government had
completely lost the legitimacy. Third, ineffective ‘representation’, elections were unable to
provide Georgian citizens with any real influence over the political elite, because their results
were mostly altered by electoral fraud.

However, these rapid achievements were accompanied by certain setbacks in the
democratic balance of power. Years after the revolution, there was still no credible opposition to
the United National Movement, the party that came to power after the Rose Revolution. There is
a saying that the power spoils. So for maintaining a just state it is not sufficient that the just

people ruled the state, for this end there has to be appropriate institutions. The major challenge

“! Jonathan Wheatley, “Georgia from National Awakening to Rose Revolution: Delayed Transition in the Former
Soviet Union”, ASHGATE, 2005, p.154

21



CEU eTD Collection

for Saakashvili’s government remains the dilemma of authoritarianism and the rule of law and
the balance of liberalism and democracy.*

Many political analysts argue that the civil society does not look as strong as it used to be
under Shevardnadze in part because many people in the civil society moved to governmental
posts and Georgian civil society as a social actor was really a relatively small network of people.
Half of that network is now in the government. So it was weakened in that sense. Political
scientist Ghia Nodia stresses that "it was much easier to look strong when you had ... weak
Shevardnadze government, which did not have real conviction ... And now you have this very
strong-willed government, which basically shares the same values as the civil society, although
they cut corners sometimes in a way that is unacceptable to civil society. So, civil society tries to
be persistent in its message, but it does not have its own independent social base, so that it is
difficult for it to make its voice heard. So for the civil society it's still, in the short run at least, to
work in coordination with Western institutions, although at the same time trying to reach out
more to a broader social base™*®. He argues that civil society has less of an access to the media,
both because the media thinks that the civil society organizations are less important than they
used to be before and they were seen as kind of informal partners of the opposition. And also, the
media, especially electronic, which is most influential, has become, for different reasons, some
kind of reluctant to upset the government too much. "But that does not mean of course that civil
society has lost access to the media. And | think there is this sense that civil society and

independent media's interests are related, that they are in the same boat™*.

%2 Davit Darchiashvili, Ten Questions on Georgian Political Development, *Society and Politics, (Caucasian
Institute of Peace, Democracy and Development): 12

*® Georgia: Analyst Ghia Nodia Assesses Saakashvili's Attempts To Transform Country, RadioFreeEurope
RadioL.iberty (accessed Jan 18, 2008)

* Georgia: Analyst Ghia Nodia Assesses Saakashvili's Attempts To Transform Country, RadioFreeEurope
RadioL.iberty (accessed Jan 18, 2008)

22



CEU eTD Collection

The present political system in Georgia is not stabile today. It highly depends on several
liberal-thinking leaders one of them is president Saakashvili. But for establishing liberal
democratic institutions it is not sufficient. There has to be liberal parties, independent judiciary,
strong civil society, network of community organizations, the body of professional public

workers and strong and independent media.

2.2 An Overview of Georgian Modern Media

By the end of Shevardnadze presidency 2000-2003, Georgian media landscape was as
follows: there were two popular televisions channel 1 (state TV), explicitly biased, always
standing in favor of the government and Rustavi 2 independent and very oppositional one. | see
the popularity of these channels as the advertisers were equally giving commercials to no other
channels but both of these channels equally. So the money circulating in the media was
disseminated between these two. The ideological and political division of these televisions
divided the society into two: those watching and sharing the values of the channel 1 and those
supporting Rustavi 2.

Rustavi 2 as stressed above did its best in bringing down the non-democratic government.
It was profiled and had the mission of ending the presidency of Shevardnadze when the latter’s
vices were publicly revealed. The channel was successful in pursuing its objectives. But after the
new government came, it became difficult for Rustavi 2 to keep that mission and time by time it
became a regular channel not different from other televisions. Channel 1, after the rose
revolution and the change of the government became very unpopular and untrustworthy in the
eyes of the audience.

According to the Freedom House Country Reports 2005 Georgia has approximately 200

independent newspapers and 7 independent televisions stations, 3 of which have national

23



CEU eTD Collection

coverage. Freedom House assesses Georgian media as partly free and the numbers specifying the
degree of freedom vary from 54-57.

In 2005 it can be argued that large amount of media, printed press as well as electronic is
pro governmental since the government subsidizes most of the newspapers and some of the
broadcasting stations too. At this time there is a severe lack of advertising revenues.
Approximately 5 million dollars were circulating in the market which obviously is enough
neither for electronic media nor for the printed press.® In coming years as the number of
politically opposed people as well as oppositional parties increased several oppositional
businessmen became interested in financing and buying media. So has the radicalization and
oppositionalization of both printed press and televisions started.

Here | want to characterize the media environment in Georgia today. It is noteworthy that
some of the features are typical for the region as carrying the burden of post-communist heritage,
while others are typical for Georgia.

First, the major source of receiving information is television. All the researches, held
within last 10 years, show that it is television from which more than 90 per cent of the society
gets the information. Around 15 per cent of those people also use radio for this purpose most of
them are so called “drivers’. A very little amount of the society uses printed press, the total
number of the copies daily do not exceed 20-25 thousand.*®

Second, lack of profiled media. The distinction between serious and “yellow™ media has
not institutionalized. In the same magazine one sees analytical articles as well as “yellow pages .
Most of the printed press is oppositional and “yellow . There is only one newspaper 24 hours,

maintaining the “whiteness™ but only 5 per cent reads it which means that people got used to fake

** Kintsurashvili, Tamar, Council of Mediaprogress, Liberty#6 (42) (2005)
“® Interview with Levan Gakheladze, deputy of board of trustees of the public broadcaster

24



CEU eTD Collection

scandals. This problem can be addressed to radios and of course televisions. It is very often that
journalists reported unchecked information and gossips.

Third, the radicalization of the media. The more oppositional the television is more
unbiased and objective it is perceived. This tendency has lead many channels towards becoming
aggressive and even violative. There could be made an analogy between oppositional and
“yellow™ media, but there are two pro governmental “yellow" televisions as well.

Forth, lack of professionalism. Televisions are hardly spending money on training
journalists when this is the filed they are the weakest at. Daily news which consists of maximum
10 stories lasts for longer than an hour. It takes journalists to tell one story 4-5 minutes. Every
three story is accompanied with around 7 minute long commercials. Journalists in most cases are
lazy to investigate and sometimes leave the audience uninformed about important events.

Fifth, politicization of televisions. In most cases it is news for which people watch
televisions. Daily political news on every channel is shown 5 times a day. Every channel has at
least one political talk-show everyday which lasts two hours. So there stays a little time for
channels to be caring about children, teenagers and intellectuals, providing them with cultural-
educative or scientific programs/investigations.

Analyzing all these problems creates a severe need and importance of profiled,
professional and valuable televisions caring about public interest and taste. | think that there is a
hope since there has been established Media Council focused on increasing the degree of
professionalism in the Georgian media as well as worrying about independence of the media and
objectiveness and correctness of the information. And also there has been established Public
Broadcaster caring about the part of the society who is not satisfied with the offers of

commercial televisions and expects cultural, cognitive and relaxing programs.

25



CEU eTD Collection

2.2.1 Georgian Media Council

In 2005 as the media landscape was analyzed an importance of a new institution as media
council was seen. It was funded by the Open Society Georgian Foundation and took several
months to be established. It was modeled on the European experience for media self regulation.

Major part of the members of the council are society representatives and minor part
include media, several leading televisions, one magazine and regional media association. The
function of the council is to protect media ethics.

There was a big controversy over this new institution as the essence of the professional
self-regulation was less comprehensive for the media itself.*’ This union of non governmental
organizations and media representatives was understood as a censorship on the editorial
independence of journalists and a control of the freedom of televisions.

It is obvious that media council is not only for discussing complains against media. It is a
democratic institution protecting media from any political intervention. Self-regulation which
aims at increasing the degree of journalistic production limits the intervention of anyone in the
media activities. Another reason why journalists and television owners do not see the importance
of the media council is that media still has not realized its accountability for the society. In the
Georgian case media is responsible for those who give it subsidies. The only sector in whose
interest is the increase of the journalistic production is civil society who knows the role and
effectiveness of professional media in the democratization process of the society. The
establishment of journalistic standards and self-regulation principles is the act of showing respect

and accountability to the society.

*T Kintsurashvili, Tamar, Council of Mediaprogress, Liberty#6 (42) (2005)

26



CEU eTD Collection

Prior to the presidential elections the Media Council has published the memorandum that
the member media representatives complied with. The objective of the memorandum was that
media reported an unbiased and fair coverage of the immediate political events of the
presidential elections and post-election period. It restricted journalists reporting “unchecked,
unfounded accusations, facts gossips’ replication, especially in those cases, when information of
that kind can provoke violence, mass disorder...” (Article 4) "When organizing discussion
programs (talk shows) media outlets should ensure balanced selection of the audience.” (Article
9) "Coverage of public opinion polls, including exit polls should be made by media outlets only
in case, if they are conducted in accordance with international standards and scientifically
reliable methods ... and with naming the source of financing and ordering.” (Article 11)

Above | named those directives which had never been followed by journalists, especially
in the pre election period. I think that complying with this memorandum will be a big step
forward in developing unbiased and reliable televisions.

The reason | have provided an overview of Georgian recent political and media situation
is that knowing this reader will easily orientate in understanding the circumstances under which
public broadcaster has established. Public broadcaster as well as other social or political
institution is not an “island unto itself, but embedded in social and ecological networks™*® thus in
the process of researching the transformation of state TV into public TV socio-political approach

is much useful than media-centric approach.

“8 Jakubowicz, Karol and Sukosd Miklos (ed), Twelve Concepts Regarding Media System Evolution and
Democratization in Post-Communist Societies, Finding the Right Place on the Map: Central and Eastern European
Media Change in a Global Perspective. (Bristol, London: Intellect Books, 2008) (Forthcoming): 26

27



CEU eTD Collection

Chapter 3 — Exploring the Degree of Change: From State Television to
Public Broadcaster

In the sections below 1 intend to measure the degree of the transformation of the
television from being state owned to publicly accountable. The goals of this part is on the one
hand to show the reader how close Georgian public broadcaster is to the idea of the public
service broadcasting established in Western Europe and on the other hand to show the need and

effectiveness of the institution in Georgian media.

3.1 Legal Definition

Creation of the Georgian Public Broadcasting is connected to the Law on Broadcasting,
adopted by the Georgian Parliament on December 23, 2004, and enacted on January 18, 2005.
The transformation of state television into public broadcasting and an introduction of a new
management style were concurrent to adoption of the new law.

The Georgian Public Broadcasting complies with acting Georgian legislation and
operates as a governmental legal entity that is publicly owned and financed. Its purpose is to
provide accurate and up-to-date information that is free from political and commercial bias and is
shared without any hidden agendas. The programming seeks to address the needs and interests of
the larger Georgian society through diversity of programs and viewpoints. The intelligential
product is intended for Television-Radio Broadcasting on non-commercial airwaves. This legal
entity operates independently from governmental direction and control. It is publicly accountable
under collective ownership and operates freely from any state structure or institution. (Georgia’s

Law on Broadcasting, Article 15)

28



CEU eTD Collection

For establishing an independent and democratic institution it is not sufficient to define in
on the paper but to create a form and structure which will protect it from any intervention. The
law on broadcasting contributed in creating public broadcaster and set rules important in terms of

freedom of speech, access of information and independence of media institutions.

3.2 Appointing Management

The public broadcaster is ruled by the two bodies:
1. The board of trusties;
2. The general director.
The board consists of 9 members who are elected for 9 years but 1/3 of it is changed once in 2
years. The member of the board cannot be elected more than 2 times.
Members are selected through a public competition. The candidate:
1. Must be known and trusted by the society;
2. Must have a high education;

3. Must have 5-year work experience.

e Candidates have to register within 30 days after the declaration of the competition.

e After the registry the president of Georgia looks at the list of participants and names at
least 3 candidates on 1 vacant place.

e Then the parliament has to elect candidates within 30 days.

e The candidate is elected if (s)he receives more votes compared to other candidates, but
has to receive votes from the half of the members of the parliament.

o If the parliament dislikes and does not elect the nominees then the president has to offer it

a different list.

29



CEU eTD Collection

The president of Georgia can immediately dissolve the Board member if the judiciary
discusses any of member’s wrongdoing giving a sanction of at least limiting his/her freedom. 1/3
of the members of the parliament can decide about the dissolution of the board member if they
find him guilty in wrongdoing.*®

The Board has:

1. The head

2. And the deputy.

Board members elect them on their first meeting; those two members who receive the
majority of the votes take the posts.
The Board elects the head of the broadcaster for 6 years through a public competition.
The Board can elect the director for the second time without the competition. Only the board can
dissolve the director if 2/3 of its members declare distrust towards him/her so.
The procedure of (s)electing the head of the broadcaster was following:
e On March 24 and 26, 2008 the board of trustees discussed the applications and
has set the date of the secret-voting of the first tour;
e All members receiving more than 5 votes of the board members would enter the
second tour,
e 8 candidates passed the first tour;
e They had interviews with board members about their future perspectives and tasks

of public broadcaster;

*° See Georgian law on Broadcasting, Article 27

30



CEU eTD Collection

¢ In the second tour of secret-voting the winning candidate received 5 votes and the
other 4; other six members received no votes.

The state television was working under a very simple structure and appointment rule. The
president could directly appoint and dissolve (without much justification) the head of the
television. Everything was decided in the government for the television what to broadcast and
what not, given the television no editorial independence. | think that changing the rule of
management appointment is the field which transformed the television all together and

established a completely new institution instead.

3.3 Funding

The budget of the public broadcaster consists of the money which it receives
automatically from the “state budget™ and the money, legally determined, that it can earn. Public
broadcaster can earn commercials anytime but not at the prime time — from 19:00 to 24:00. This
rule protects the broadcaster from severe forms of commercialization but leaves it some room for
earning limited amount of advertisement. There was a time in the history of state television when
it received money from the state budget as well as half of the money circulating in the media
market. At the very time Rustavi 2 received the other half of that money.

The money it receives from the state budget is people’s money in a sense that it consists
of taxes taken from those people who receive certain amount of money in Georgia. The article in
the law on broadcasting concerning the funding of public broadcaster has been amended this
year, 2008 in a way that broadcaster will receive money directly from the state budget; the
amount of money is not yet determined. Prior to this change the broadcaster received 0.15

percent of annual GDP which of coarse insured the process to be automatic and less dependent

31



CEU eTD Collection

on the state. But the problems occurred at this time too; amount of money for the broadcaster
was usually calculated from the earlier GDPs which were much lower than later ones.

With this amendment in the law public broadcaster became obliged to spend 25 percent
of its budget on a) reporting and covering cases about South Ossetia and Abkhazia and b)
broadcasting in manority languages. Other information about the funding principles and the

obligations of the broadcaster is not yet declared.

3.4 Mission

The Public Broadcasting guides its activities on the basis of program priorities outlined
by the Board of Trustees. The mission is to reinforce democratic values, raise the level of public
education, and encourage diversity and social integration as well as to uphold historical heritage
and cultural traditions. Clearly defined operational Goals and Values assist the Public
Broadcasting in timely and quality sharing of information in various forms, which include news
analysis, the airing of documentaries, educational service programming and sporting events.
These programs offer a range of alternative choices by the Public Broadcasting for its diverse

pool of TV viewers and radio listeners.*
The goals of Georgian public broadcasting are:

e Creating high quality free television;
e Popularizing Georgian cultural heritage;

e Creating educational programming;

%% The information accessed at http://www.gpb.ge/about_1.php?lang=eng&Im_id=1&sub id=2 on May 20

32



CEU eTD Collection

e Informing the society adequately in terms of ongoing political, social and cultural
processes;
e Promoting civic and democratic values;

e Promoting tolerance towards diversity of opinions.

The public broadcaster has 8 Public Boards responsive to public needs and interests.
Public boards provide the broadcaster with recommendation and feedback so that the broadcaster
considered when airing various programs.
At this stage public broadcasting has following program trends:
e Information-analytical — news and political talk-shows;
e Cognitive — scientific and highly educational talk-shows;
e Investigations — journalist investigations;
e Youth entertaining — youth talk-shows about their interests and problems;
e Children entertaining — children musical competitions and fairy-tales telling;
e Sports — live broadcastings and documentaries;

e Musical-entertaining — morning shows, cooking, movies and music.

Public broadcaster is the only television in Georgia having daily news in minority
languages. It also plans to have two more channels added where it will have a) movies and b)
documentary films (discovery, national geography, etc.) in minority languages. Having programs
in minority languages is an important part of integrating people leaving in Georgian territories.
They will be given a chance to hear Georgian and read in their languages so that this way they

could learn basics of Georgian.

33



CEU eTD Collection

Major problem for the broadcaster in implementing its mission is a dilemma of form and
content. Most of its programs are very interesting and educative, but static and boring. Public
broadcaster lacks human resources caring about the design of programming. It also lacks
professional journalists and hosts of TV shows. Lately the broadcaster started inviting famous
intellectuals hosting analytical political and educative programs. The project is successful, but in

this case programs lack to be dynamic and viewable.

3.5 Preventing Intervention

Independence, this is where the public broadcaster is doing its hard to overcome the
stereotype of being the state television. For this end it initiated a memorandum® on its impartial
electoral campaign of all contestants which the broadcaster wants to become the standard of
reporting news and political talk shows. The memorandum made the broadcaster take important

responsibilities:

e To start daily news with electoral campaign;
e To cover the party activities of all participants equally;
e To host political discussions so that parties had an opportunity to talk to the voters and

debate with their rivals.

The broadcaster invited any political or social group as well as OSCE and other
international organizations to participate in monitoring it in implementing these rules.
The broadcaster on the other hand made political parties take responsibilities in the

political game so that parties would:

%! Memorandum on parliamentary elections, Public Broadcaster, May, 2008

34



CEU eTD Collection

e Cooperate with the broadcaster and inform it about their political activities 1 week
earlier, otherwise the broadcaster was not responsible of covering them;

e Follow the norms of ethics when participating in the broadcaster’s programs;

e Contacts them in a written form within 2 days of having any complain against the

broadcaster and not offend the television and its stuff publicly.

The memorandum included some other important rules as well and it was signed by all
parties participating in elections.

The reports of international organizations such as OSCE and PACE were written in favor
of the public broadcaster and its impartiality. "Public TV... offered the electorate a valuable
opportunity to compare parties and candidates through talk shows, free-of-charge presentations,
news reporting of the campaign and televised debates... During the media monitoring of the last
six weeks of the election campaign, public TV devoted similar proportions of its political and
election prime-time news coverage to the United Opposition (18 per cent) and the UNM [United
National Movement, a governmental party] (17 percent). 52

The amended electoral law differentiates between qualified and unqualified candidates of
the election in terms of televisions offering them free airtime for electoral advertisements.
Qualified candidate/party is the one who won at least 4% of the vote in the last parliamentary
elections and at least 3% of the vote in the last local elections. The public broadcaster offered

both qualified and unqualified candidates free-of-charge electoral campaigning; advertisements

52 OSCE report on the parliamentary elections in Georgia in May 21, 2008, accessed at
http://www.osce.org/documents/odihr/2008/05/31268 en.pdf on May 24, 2008

35



CEU eTD Collection

as well as live campaigning. According to the PACE report “the public broadcaster was more
balanced [compare to other commercial televisions] in its coverage™.*

The category "more balanced™ obviously does not mean that everything is going well on
the public broadcaster, but it means that there is a big step forward in terms of channel self-
realization as an independent and not state institution.

To go back with the presidential elections which was held in January 5, 2008 there also
media monitoring programs report that "the news on public TV was somewhat more balanced in
the time allocated to all candidates...*.>

Georgian Media Council reported time spent on candidate campaigning through

televisions in the pre-presidential elections period. The results for the public broadcaster are

following:

Table 1°°

Name Status Hours Minutes Seconds
Gachechiladze opposition 3 18 5
Levan

Patarkatsishvili opposition 3 12 42
Badri

Gamkrelidze opposition 3 37 46
Davit

Natelashvili opposition 3 51 31
Shalva

Saakashvili Former president | 2 51 31
Mikheil

Maisashvili Ghia | opposition 2 48 6
Sarishvili Irina opposition 1 49 20

53 PACE, Doc. 11496, 21 January 2008, Observation of the extraordinary presidential elections in Georgia (5
January 2008), Report

** OSCE report on presidential elections in January 5, 2008.

% Georgian Media Council report on presidential elections in January 5, 2008

36




For a comparative overview here | will show how much time Rustavi 2 gave to presidential

candidates.

Table 2°°

Name Status Hours Minutes Seconds
Gachechiladze opposition 7 20 50
Levan

Patarkatsishvili opposition 4 04 26
Badri

Gamkrelidze opposition 5 58 42
Davit

Natelashvili opposition 6 34 37
Shalva

Saakashvili Former president | 10 17 38
Mikheil

Maisashvili Ghia | opposition 5 02 13
Sarishvili Irina opposition 3 00 56

Tables show how public broadcaster gave equal time to the elections candidates and
unbalanced division of time that Rustavi 2 offered to the candidates.

The presidential elections January, 2008 resulted in a following way:

Table 3%

Candidates %
Saakashvili Mikheil 53.47
Gachechiladze Levan 25.69
Patarkatsishvili Badri 7.10
Natelashvili Shalva 6.49
Gamkrelidze Davit 4,02
Maisashvili Ghia 0.77
Sarishvili Irina 0.16

CEU eTD Collection

There were some setbacks in the public broadcaster both in the pre-presidential and pre-

parliamentary election periods. The broadcaster’s journalists were revealed to have covered

%¢ Georgian Media Council report on presidential elections in January 5, 2008
%" Georgian presidential elections, 2008 accessed at
http://en.wikipedia.org/wiki/Georgian_presidential election, 2008 on May 27

37




CEU eTD Collection

political campaigning with the tone of favoring the president (in the presidential elections period)
and the ruling party (in the parliamentary elections period).

| deem that it would be even surprising that public broadcaster was doing fine in this
field, without any setbacks. The information center in the public broadcaster was the sector
which needed considerable changes. It was unprofessional (this is a big challenge even today)

and most corrupted. Time by time journalists will recover from the self-censorship.

3.6 Public Trust/Audience

Compared to 2006 survey the ratings of public broadcaster have increased in terms of
public trust and audience share. Unfortunately since then a comprehensive research has not been
conducted, but I base my conclusion on the interactive questions held on public broadcaster.

According to 2006 results, on the question, how often people watch certain television:

Table 4°®
Televisions Often % Sometimes Rarely % Do not Do not
% watch % receive %
Public 13,7 15,5 36,5 21,5 12,8
Broadcaster
Rustavi2 62,8 16,6 9,6 4,6 6,4
TV Imedi 77,2 8,3 4,5 3,5 6,5

For comparison here | have chosen two other leading televisions, which have a relatively high
audience share and for me it is not surprising because these televisions had years for inviting
views and introducing their journalists who eventually became publicly trusted.

Table 5°°

Channels Audience Share % Trusted %

Imedi TV 87.0 80.7

%8 Attitudes and Expectations towards Public Broadcaster, research conducted by the initiative group of public
broadcaster and the Institute of Social Research, October, 2006
% Georgian Public Opinion Barometer 2006, Institute for Policy Studies, accessed at www.ips.ge on May 25

38



CEU eTD Collection

Rustavi 2 76.9 59.9

Public Broadcaster 325 21.9

This research includes 2 above discussed televisions, 3 other Georgian commercial
channels, Russian channels, Euro News/BBC/CNN, Armenian TV, Azeri TV, and Turkish TV.

It is noteworthy that in both researches public broadcaster is on the third place with its
ratings which means that it successfully competes with other commercial televisions and has
found its niche in Georgian media. The other two televisions had years for inviting audience and
introducing and making their journalists publicly trusted figures.

In general, the low audience share/trust is determined by several factors as: a) stereotype
about the broadcaster to be state owned; b) relatively low coverage area of the broadcaster
compared to other televisions; c) lack of funds, while other televisions afford annual re-
equipment public broadcaster still works with 30-40 year-old equipment. The effectiveness of
the television in most parts is determined with its visuality, thus public broadcaster offers far less
quality in this regard than the other two channels leading ratings. People will always prefer
watching the television which offers better visual quality.

Another reason of low audience share/trust is a misunderstanding of the conception and
need of public broadcasting. According to the 2006 survey on people’s expectations towards
public broadcaster, 65 percent of the interviewees know about state TV transiting into public TV.
The attitude of 48.4 percent of the interviewees towards the reforms held in public broadcasting
is positive, while 20.4 percent estimates them ‘more positively than negatively'. Nevertheless
major part of the interviewees does not comprehend the conception of public service
broadcasting. On the question “what do you think the public broadcaster should be oriented on?

They reply in a following way:

39



CEU eTD Collection

Table 6%°

Protecting and supporting the traditional Georgian cultural values 57,2 %
Establishing and popularizing the democratic and civic values in the society 17,7 %
Popularizing the solidarity towards multi-social values 8,3%

Informing the society. Television should not be participating in forming social | 16,1 %
values and opinions

It can be argued that it is impossible to receive information about the social opinion and
understanding of public service broadcasting, suppose choosing between two answers one may
go with the first just because the second option is not comprehensive for him. But | think that
such questions show the major tendency on which one can speculate. | am sure that the
disproportion between social expectations and the public broadcaster’s priorities is one of the
major factors which determine the law degree of social trust toward the channel.

Monitoring group of the public broadcaster has a new project on introducing the idea and
principles of public broadcasting to the society. It is planned that the project will become a live
TV program with interactive questions to the society so that the letter had an opportunity of
participating in the discussions.

In the parliamentary elections period, May, 2008 public broadcaster was hosting a live
show "Monitori" every Saturday evening, discussing how objectively the television is covering
the pre-election campaign. Discussions were held between elections candidates, press speakers
and public representatives. There was an interactive question in the show, asking people how
objective public broadcasting was in covering pre-election campaign. In the first half of the
month around 46 percent of the society was answering the question negatively, while in the
second half of the month the balance has changed in favor of public broadcaster’s objectiveness,

approximately 55 percent conceived was answering the question positively.

8 Attitudes and Expectations towards Public Broadcaster, research conducted by the initiative group of public
broadcaster and the Institute of Social Research, October, 2006

40




CEU eTD Collection

According to the 6 criteria discussed above the television has transformed from state to
public broadcaster. Yet it is hard to define the process as successful or not since it is still
underway. But it is noteworthy that the broadcaster is on the right path of becoming truly public
television, serving for the interests and need of whole society. Problems occurring in certain
sectors can be overcome if there is a will and determination. Based on my research | see several
people seriously working on the television to become publicly accountable, independent,
informative and educational. The process is underway and farther research is needed for making

farther conclusions.

41



CEU eTD Collection

Conclusion

The media has to perform several specific roles in the post-communist media systems, as

indeed in any young democracy which includes:

e Introduction and legitimization of the concepts of democracy, rule of law and
constitutionalism

e Introduction and legitimization of the concepts of political pluralism, competition; and
new political parties and candidates as legitimate competitors

e Developing civil society by introducing NGOs and other civic groups as legitimate public
actors

e Democratic agenda setting and framing of current issues along the concepts above

e Challenging the space and degree of transformation for further democratization

e Safeguarding new democratic institutions

e Exploring wrongdoing by old as well as new elites (e.g., investigative journalism) and
give space to socio-political scandals to define boundaries of acceptable conduct

e Develop accountability to citizens/viewers

e Personalization of politics: introducing candidates and parties before the first democratic
elections by applying criteria regarding democratic programs and personal skills

e Democratic education regarding elections and voting procedures

e Offer a space for democratic evaluation of national past (including the communist period
and its leaders) and the discussion of historical justice

e Contribution to national integration along democratic lines (in many newly formed

countries, contribution to nation building)

42



CEU eTD Collection

e Democratic performance of the media as a contribution to the democratization of other

sectors (media communication as a facilitator).®*

It is democratic performance of the media which has a huge impact on establishing
democratic institutions and developing the conception of democratic citizenship. Thus, the
process of media democratization is essential and has a ‘spillover’ effect in terms of
democratizing other political or societal institutions/sectors.

For pursuing the ends stated above media has to be featured as professional. Journalists
as well as the television management should be working on self development and developing of
the channel. In most cases commercial televisions are described to be professional. They are
creative and dynamic for earning more and more advertisements. They have enough funds for a
continuous technical equipment of the televisions as well as training their journalists so that the
television was competitive and successful. But in the process of implementing this ambitious
plan they are accused of being less and less devotional to the democratic values. Thus, there is a
conceptual need of public broadcasting which cares much less about commercials and is oriented
on creating diverse and valuable programs for enabling the effective working of a pluralistic
democracy. Though it is less competitive in the media market it satisfies not only the needs of
the management but the expectations of the public including different social groups.

Has Georgian state television transformed into a true public service broadcasting?

I can answer this question in a following way. To my mind the most important part in this

process of transformation is measuring successes and failures of the public broadcasting,

8! Karol Jakubowicz and Miklés Siikésd (ed) Finding the Right Place on the Map: Central and Eastern European
Media Change in a Global Perspective. Bristol, London: Intellect Books, 2007 (forthcoming)

pg. 3

43



CEU eTD Collection

analyzing problems it is facing and prospects it is having. And in this framework of analysis one
should define the need and effectiveness of the broadcasting. | see the significance and positive
perspectives of Georgian public broadcaster and below I will explain how.

After exploring the main characteristics of Georgian media, featured with the lack of
professionalism and profile both by televisions and printed press Georgian public broadcaster
seems to be having farther perspectives as it gives spectrum of choice to the audience. By
overcoming certain difficulties it can even become a leading television.

I do not think that at this stage, when public broadcasting has recently established and has
already determined its mission and profile, one should analyze whether the institution is fully
independent, has an ideal way of funding and has the highest ratings. It should not be compared
to the western public broadcasting, in terms of satisfying strict standards and commitments. It
should be evaluated based on its path; success and failure. For me the success is that broadcaster
today is the most balanced television, receives money not directly from the government but from
the state budget from people’s money and also it is third on television ratings with its increasing
audience share/trust.

There are general problems hindering the successful development of public service
broadcasting as:

e Lack of experience of building public broadcaster;
e Lack of stabile funds;
e Lack of human resources;

e Weakness of civil society.

And there are concrete problems asking for an immediate solution:

44



CEU eTD Collection

o Ineffective structure — there is no precise division of duties and responsibilities
among staff members at all levels;

e Lack of discipline and sense of duty as well as lack of corporate unity and team
spirit;

e Management problems of the different branches of the news service;

e News production standards and format not defined — decisions are made
personally by the executives on a daily basis;

e News service permanently faces communications problems such as telephone

communication or transportation.

Other than these “journalists (Television-18; Radio-13) lack inventiveness and creativity;
they often fail to get across the core and essence of the story; they are hardly find materials from
their own sources. In most cases journalists do not come up with ideas for stories of their own
and wait for the producer to find a story for them. They seldom meet the deadlines set. Reporters
usually forget such basics of journalism as "what, when, where and how", most of them are tied-
tongued and lack reporting skills. Live interviews turn into boring repetitive monologues,
uninterrupted by interviewers. %

But this picture is not the only problem of a public broadcaster, but a main feature of
televisions as well as printed press. All these problems should not be surprising after years of
Soviet rule. It can be argued that they are “teething”™ problems as the institution has recently

established and has been transplanted not evolved naturally. I think that most importantly the

institution has established and luckily it is under a little political pressure which can be overcome

82 interview with the former head of public broadcaster, Tamar Kintsurashvili

45



CEU eTD Collection

with a determination for the public broadcaster values by the management and by the staff. There
were two steps made towards this end by Georgian public broadcaster one on presidential and
the other on parliamentary elections. Public broadcaster was evaluated as the most "balanced’
and “objective’ television in Georgian media. While most of other televisions invited criticism of
the politicians, society and local/international observers as they have experienced serious
political intervention from either government or the opposition.

Public broadcaster has an essential mission to be serving for the society. It may have
certain setbacks in terms of following the general commitments that true public broadcasters
should face. But | am optimistic about the perspectives of this institution at least based on the
Georgian case. Channel that is oriented on offering a diverse choice to the society, creating
entertaining, cultural, cognitive, educative and relaxing programs, is needed and will be needed.
As | am concluding based on the Georgian experience public broadcaster stays the only channel
implementing this mission. Other than that it has become the most balanced and neutral
television as evaluated by local and international organizations. Georgian public broadcaster is
proudly contributing to the acceleration of post-communist transformation and media

democratization.

46



CEU eTD Collection

Appendix: List of Interviewees

Gakheladze, Levan - the deputy of the board of trustees of public broadcaster;

Kintsurashvili, Tamar - the former director of the public broadcaster;
Koplatadze, Badri — a professor of journalistic school GIPA,;

Mskhiladze, Ketevan - the head of monitoring team of the public broadcaster;
Ramishvili, Levan - the chairman of Liberty institute;

Tevzadze, Gigi - the rector of I. Chavchavadze state university.

47



CEU eTD Collection

Bibliography:
Books:

Avery, Robert K. “Public Service Broadcasting in a Multichannel Environment”. Library
of Congress Cataloging-in-Publication Data, 1993.

Jakubowicz, Karol. “Finding the Right Place on the Map: Prospects for Public Service
Broadcasting in Post-Communist Countries”. In Finding the Right Place on the
Map: Central and Eastern European Media Change in a Global Perspective,
edited by Karol Jakubowicz and Sukosd Miklos. Bristol, London: Intellect
Books, 2008.

Jakubowicz, Karol. Media as Agent of Change, Glasnost and After: Media and Change
in Central and Eastern Europe. Cresskill, New Jersey: Hampton Press, Inc.,
1995.

Jakubowicz, Karol and Sukosd Miklos, editors. “Twelve Concepts Regarding Media
System Evolution and Democratization in Post-Communist Societies”. In Finding
the Right Place on the Map: Central and Eastern European Media Change in a
Global Perspective. Bristol, London: Intellect Books, 2008.

Mungiu-Pippidi, Alina. “From State to Public Service: The Failed Reform of State
Television in Central Eastern Europe”. In Reinventing Media, Media Policy
Reform in East-Central Europe, edited by Miklos Sukods and Bajomi-Lazar
Peter. Central European University, 2003.

Paletz L. David. Introduction to Glasnost and After: Media and Change in Central and
Eastern Europe. Cresskill, New Jersey: Hampton Press, Inc., 1995.

Prevratil, Rudolf. “Czechoslovakia”. In Glasnost and After: Media and Change in
Central and Eastern Europe. Cresskill, New Jersey: Hampton Press, Inc., 1995.

Price, Monroe and Marc Raboy, editors. “Country Studies: Poland and Uzbekistan”. In
Public Service Broadcasting in Transition. Hague/London/New York: Kluwer
Law International, 2003.

Price, Monroe and Marc Raboy, editors. “Media Wars”. In Public Service Broadcasting
in Transition. Hague/London/New York: Kluwer Law International, 2003.

Price, Monroe and Marc Raboy, editors. “Public Service Broadcasting: Principles and
Issues”. In Public Service Broadcasting in Transition. Hague/London/New York:
Kluwer Law International, 2003.

Sukods, Miklos and Bajomi-Lazar Peter. “The Second Wave of Media Reform in East
Central Europe”. In Reinventing Media, Media Policy Reform in East-Central
Europe, edited by Miklos Sukods and Bajomi-Lazar Peter. Central European
University, 2003.

Wheatley, Jonathan. Georgia from National Awakening to Rose Revolution: Delayed
Transition in the Former Soviet Union. ASHGATE, 2005.

48



CEU eTD Collection

Articles and Papers:

Crivoliubic, Olga. “Transformation of the State Television into the Public Service
Television: The Case of Moldova”. Master Thesis, Central European University,
2005.

Darchiashvili, Davit. “Ten Questions on Georgian Political Development”. In Society
and Politics. Caucasian Institute of Peace, Democracy and Development, 2007.

Gross, Peter. “Between Reality and Dream: Easter European Media Transition,
Transformation, Consolidation, and Integration”. East European Politics and
Societies 18 (1): 110-131.

Jakubowicz, Karol. “Ideas in our Heads: Introduction of PSB as Part of Media System
Change in Central and Eastern Europe”. European Journal of Communication 19
D).

Jakubowicz, Karol. “Rivera on the Baltic? Public Service Broadcasting in Post-
Communist Societies”. Paper presented at the international conference
Comparing Media Systems: West Meets East, Wroclaw, Poland, April 23-25,
2007.

Kintsurashvili, Tamar. “Council of Mediaprogress”. Liberty#6 (42) (2005).

Parfenova, Elena. “The Impact of Revolutions on Media Freedom in the Transition
Countries: On the Example of Georgia and Kyrgyzstan”. Master Thesis, Central
European University, 2007.

Parsons, Robert. “Georgia: Analyst Ghia Nodia Assesses Saakashvili's Attempts To
Transform Country”. RadioFreeEurope RadioLiberty (June 15, 2005),
http://www.rferl.org/featuresarticle/2005/6/404C8894-8F48-4403-8045-
BFEDAG6D4764EE .html

Sukosd, Miklos. “Media democratization, hegemony and social movements: views from
East/Central Europe and Eurasia”. Paper presented at the Social Science Research
Council/Rutgers University Workshop Justice, Hegemony and Social
Movements, New Brunswick, May 24-25, 2006.

Tevzadze, Gigi. “How [Georgian Political] Institutions think — Presidential Elections in
Georgia and Badri Patarkatsishvili’s Post-modern Projects”.

Other Sources:

“Attitudes and Expectations towards Public Broadcaster”. Research conducted by the
initiative group of public broadcaster and the Institute of Social Research,
October, 2006. Georgia’s Results of Pre-Election Monitoring. Transparency
International, 15 May, 2008.

Georgian Law on Broadcasting. December 23, 2004.

Georgian Public Broadcaster. http://www.gpb.ge (accessed May 12, 2008).

Georgian Public Opinion Barometer 2006. Institute for Policy Studies.

http://www.ips.ge (accessed May 6, 2008).

Memorandum on parliamentary elections, Public Broadcaster, May, 2008.

Memorandum on presidential elections, Media Council, December, 2008.

49


http://www.rferl.org/featuresarticle/2005/6/404C8894-8F48-4403-8045-BFDA6D4764EE.html
http://www.rferl.org/featuresarticle/2005/6/404C8894-8F48-4403-8045-BFDA6D4764EE.html
http://www.gpb.ge/
http://www.ips.ge/

CEU eTD Collection

“Observation of the extraordinary presidential elections in Georgia”. PACE, Doc. 11468,
(21 January, 2008).

OSCE report on Parliamentary Elections in Georgia on May 21, 2008.
http://www.osce.org/documents/odihr/2008/05/31268 _en.pdf on May 24
(accessed May 9, 2008)

OSCE report on Presidential Elections in Georgia on January 5, 2008.

Recommendation 1641 (2004). Presented at the assembly debate of Public Service
Broadcasting, Thilisi, Georgia, 27 January, 2004.

Report on Presidential Elections in Georgia on January 5, 2008, Georgian Media
Council. Report on Public Service Broadcasting. Committee on Culture, Science
and Education, Doc. 10029, 12 January, 2004.
http://assembly.coe.int/Documents/WorkingDocs/doc04/EDOC10029.htm
(accessed May 25, 2008).

“Social Expectations towards the Programs of Public Broadcaster”. Research made by
the initiative group of the public broadcaster and the social research institute,
October, 2006.

50


http://www.osce.org/documents/odihr/2008/05/31268_en.pdf on May 24
http://assembly.coe.int/Documents/WorkingDocs/doc04/EDOC10029.htm

	Abstract
	Acknowledgements
	Table of Contents
	Introduction
	Chapter 1 – The Literature Review
	1.1 Introducing the Conception of Public Broadcasting
	1.2 Media System Change in Central and East European Countries
	1.3 Media Wars in Post-Communist Countries
	1.4 Problems for a Successful Introduction of Public Broadcasting Organizations

	Chapter 2 – A Survey of Georgian Contemporary Politics and Media
	2.1 An Overview of Georgian Modern Political History
	2.2 An Overview of Georgian Modern Media
	2.2.1 Georgian Media Council


	Chapter 3 – Exploring the Degree of Change: From State Television to Public Broadcaster
	3.1 Legal Definition
	3.2 Appointing Management
	3.3 Funding
	3.4 Mission
	3.5 Preventing Intervention
	3.6 Public Trust/Audience

	Conclusion
	Appendix: List of Interviewees
	Bibliography:

