
C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

INTERNATIONAL NEWS IN THE BULGARIAN
PRESS: THE IMPACT OF POLITICIZATION AND

THE ROLE OF PROFESSIONALISM

By
Nelly Beleva

Submitted to
Central European University
Department of Public Policy

in partial fulfilment for the degree of Master of Arts in Public Policy

Supervisor: Professor Kate Coyer

Budapest, Hungary

2010



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

ii

Table of Contents
Table of Contents................................................................................................................................ii

Abstract .............................................................................................................................................iv

INTRODUCTION ..................................................................................................................................1

CHAPTER 1: THEORETHICAL FRAMING.................................................................................................4

1.1. The Media under the Communism and Its Consequences...................................................4

1.2. The Bulgarian Transition.....................................................................................................7

1.3. 1. 3. The Basic Characteristics of the Quality Press ...........................................................11

CHAPTER 2: METHODOLOGY .............................................................................................................14

2.2 Framing............................................................................................................................15

2.3 Size ..................................................................................................................................15

2.4 Position............................................................................................................................15

2.5 Theme..............................................................................................................................16

2.6 Coverage of Regions and Countries ..................................................................................16

2.7 Political Opinions .............................................................................................................17

2.8 Sources ............................................................................................................................17

CHAPTER 3:  PROFILES OF THE NEWSPAPERS ....................................................................................19

CHAPTER 4: COMPARATIVE ANALYSIS OF THE NEWSPAPERS .............................................................22

4.1 The International News Publishing Process.......................................................................22

4.2 The Scope of the International News in Each Newspaper .................................................27

4.2.1 The Coverage of Regions and Countries........................................................................28

4.2.1.1 Coverage of Europe..........................................................................................29

4.2.1.2 Coverage of the USA and Russia....................................................................30

4.2.1.3 Coverage of Bulgaria........................................................................................31

4.2.2 Content Analysis of the Newspapers.............................................................................32

4.2.3 Political Deviations and Ownership Leverage................................................................37

CONCLUSION ....................................................................................................................................42

REFERENCES: ....................................................................................................................................44



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

iii

APPENDIX I .......................................................................................................................................47



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

iv

Abstract

        I investigate the political influence in international news and the level of professionalism

in the Bulgarian press twenty years after the fall of communism. The quality of the

newspapers is examined by content analysis that is based on a survey and interviews

conducted with the chief editors of the international sections of each newspaper. I

demonstrate that the mixture of old and new standards, practices and values undermines

professionalism in today’s press. My conclusions are that press is still politicized; journalistic

professionalism is still in the developing phase; a clear distinction between serious and tabloid

press is still missing; and freedom of the press is suppressed by unclear sources of the media

capital. Political parties exercise influence over the newspapers through their business

interests. Thus, media in the transition countries has to develop further and to struggle for its

complete and truly liberation.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

INTRODUCTION

    Freedom  of  the  media  is  a  sign  for  democracy  in  every  society  and  country.  During

communist period media and journalists were restrained. They were obedient followers of the

state agenda that was dictated by the communist party and political leaders. Therefore, after

the fall of the communism development of democracy in the post communist countries can be

seen in terms of freedom of the media.

    Attempts were made western practices to be applied or adopted in the transition countries.

However, the western models did not succeed because they were neither rightly transmitted to

the East-Europe countries, nor they were suitable to the post-communist transitions. What

really happed was that practices that tamed press under the communism were quickly

transformed in new market mechanisms. The weaknesses of the democratic transition were

the absent marker regulations, the lack of legal and institutional protection of journalists, low

professionalism of the journalists, missing ethic regulations in the media. As a consequence of

the mixture of old and new practices media was controlled by political parties, oligarchic or

monopoly structures. All this resulted into politicized media with almost no independence of

journalists. Moreover, media was used “as tools to intervene in the political world”, (Hallin

and Mancini 2004, 113).

     Bulgaria is a typical example for a communist country and its transition period after 1989

had the listed above features. The specific effects of the Bulgarian transition on the press

mostly concerned the ownership which fell under political and/or economic dependence,

monopoly (mainly foreign) and unclear funding.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

2

      This thesis focuses on the examination and analysis of the Bulgarian press. There are

studies that examine the processes and the major tendencies in the Bulgarian media landscape

from the early 90s until 2004-2005. However, none of them examines in deep the

politicization of the Bulgarian press. Additionally, the studies draw general conclusions about

the press, do not make any difference between domestic and international content or address

mainly the domestic news.

     The thesis aims to assess the current level of independence of the press by analyzing

whether and to what extent the communist and post-communist attitudes are overcome in

Bulgaria. I investigate the development of the press after the major political changes in 1989,

to what extent press is free from political influence and what is the level of professionalism in

the press. The political influence may be considered simultaneously as external and internal

factor that changes the media. It is external because in the post-communist countries the state

postponed the establishment of proper legal and institutional environment in order to ensure

the development under democracy. It is internal because media had also responsibility to

decide what part to play in this process. Media could incite public debates and refuse to be

part of political and business interests or media could choose to play a passive role of an

agenda follower. On the other hand, professionalism should be a self-generating item and its

development depends mainly on the journalistic community. Therefore, by the evaluation of

the professionalism in the press it is possible to trace the independent steps that journalists

made towards democratization and the freedom of speech.

     Examination of the content of international news (especially in the Bulgarian press) is a

theme that is slightly touched by any scholar. It is interesting to see what happens in the

international sections: whether the political influence is the same, stronger or weaker

compared to the domestic topics.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

3

     The monitoring period is two months thus the findings of the thesis are based of a snap-

shop picture of the Bulgarian press. The observed newspapers represent a cross section of the

most read papers.

     I show that media content is still modeled by both political parties and business, which

exercise influence over the press. Each of the five major newspapers demonstrates support to

political parties in Bulgaria, either directly or indirectly. Along with this tendency,

professionalism is still questionable.

      First, I give theoretical framing of the topic by describing the features of the media under

the communism and its consequences and how they are connected to the Bulgarian transition.

Additionally, I highlight the basic characteristics of the quality press. The latter is related to

the methodology of the survey that is described in the second chapter. The third section

presents the profiles of each newspaper that are further analyzed. The fourth part analyzes the

findings of the survey and makes conclusions about the presence of political influence in the

dailies and the professionalism of the journalists.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

4

CHAPTER 1: THEORETHICAL FRAMING

      This chapter presents the broad picture of the emergence and the progress of the press in

the post-communist countries. The first part describes how the media worked under

communism and highlights the main consequences of this period. The second section

examines the main tendencies in the Bulgarian press after the fall of communism. Thus, it is

possible to see the development of the press up to the present and how it corresponds to the

world journalistic standards. The final section observes the idea of the quality press and it also

gives the theoretical framework of the methodology that is used for the further analysis.

1.1. The Media under the Communism and Its Consequences

      Before  tracing  the  process  of  development  of  media  after  1989,  I  will  outline  the  main

functions and objectives of the journalism under the communism. By giving the picture of this

period it is possible to see the origin of the main current problems in the post-communist

countries and make a basic comparison to what extent the old journalistic practices have been

replaced by the new tendencies inspired by democracy and market principles.

      It is generally accepted that under the communism there was no freedom of speech and the

media was used for party’s propaganda and ideology. Michael Kunczik comments that

“communism and press freedom is like fire and water; they cannot co-exist” (2001, 65).  Epp

Lauk additionally notes that under the communism “loyalty to the communist authorities was

more important than professional skills and knowledge” (2008, 197) and “the facts were

interpreted in accordance with Party directives and very often, interpretations were offered as

information” (2008, 199). For a period of fifty years the press was completely managed by

politicians and the state. The media strictly followed the party line and this led to tight



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

5

collaboration between journalists and political leaders. Indeed, the system itself made them

mutually dependent: politicians needed the journalists to proclaim the party’s propaganda and

journalists were pleased with the privileges that were given by authority. Thus, as Lauk

rightly points out “it was not so easy for journalists to give up their old practices and norms or

to adopt them to the new communication entertainment” (2008, 198).

       This is the starting point of the development of the new period of the journalism in every

transition country. After the collapse of the communism, democracy was established in most

of the post-communist countries and media was no more exclusively state owned. However,

the realities in these countries are completely different from western democratic traditions. As

Kunczik (2001, 68) argues in the latter the state actively promotes freedom, while in the

Eastern countries the state merely allows it. Western democratic practices were distorted and

twisted in the transition countries because as Lauk points out “western values were neither

applicable nor adaptable to the existing cultural context” (2008, 196).

Eight specific factors in the transition countries explain why the western concepts are

misleadingly twisted. First, neither politicians, nor journalists wanted to meet all the changes

democracy required. Politicians and journalists were not willing to give up their mutual

dependence; neither of them wanted to give up the additional advantages they were used to. In

this respect Emmy Barouh doubts that “journalists really want their freedom” (2001, 109).

      Secondly, journalists were not very familiar with democratic policies and especially how

to deal with them. As Lauk points out, the reasons for the failure of establishment of the fact-

based journalism are the low professional standards: “lack of reporting skills, various external

pressures  on  journalists  and  editors,  close  connections  with  political  or/and  economic

structures” (2008, 200).



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

6

      Third, as Barbara Trionfi argues “laws are widely used to suppress information and

opinions” (2001, 94). Bajomi-Lazar complements this factor arguing that “the lack of any

democratic tradition means that the new laws and institutions are used to tame journalists

rather than to safeguard their freedom” (2001, 9). This is linked to the fourth factor, which

Trionfi  classifies  as  the  remaining  of  the  “old,  communist-style  practices”  as  well  as  the

leaders of the old system continued to be in power maintaining “the same attitudes towards

the media, asking journalists to perform ideological and educational tasks” (2001, 95).

      Fifth, after 1989 the free market was used for economic leverage to control the media

(Bajomi-Lazar 2001). As well, the economic pressure in the media is combined with unclear

ownership that is extremely rarely declared and it very often conceals political interests that

are hidden behind the blurred figure of the owner. The owner of the media is considered as a

key factor that is “committed to his own economic and political interests than to authentic

information” (2001, 9). This is rightly called by Alina Mungiu-Pippidi captured media that

“trade influence and manipulate information rather than to inform the public” (2008, 91).

      It is paradoxical that media freedom is additionally violated by the oligarchic structures

that emerged in the free market and economic dependence of the media, which is considered

as threat to freedom of the press, as Kunczik (2001, 69) notes. It follows from this that free

market sets limitations on the freedom of the media in transition countries because regulations

are absent. During the transition period the result for the media is the misleading combination

of  “new and  old  values  and  beliefs  –  one  that  embraces  a  new multi-party  political  system,

and another that still claims the right to control communication channels” and all this process

is characterized by “a reminiscence of past” (Perusko and Popovic 2008, 171).

     Sixth, as Bajomi-Lazar (2008, 79) argues that institutions that protect the media were not

established. Barouh adds the seventh factor: journalists were separated into major categories:



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

7

“players with a track record and players without track record” (2001, 108) and this also fails

the democratic processes, because the journalists with track record worked hard to make the

old practices to remain. This feature leads to the eighth factor, which is the missing consensus

among the journalists about the proper role of the media and press (Bajomi-Lazar 2001, 9).

      All these eight negative factors suppress the freedom of the media. Political and economic

pressure is widely used in the press in the transition countries. Under such conditions the

media itself cannot achieve significant changes especially in the quality of its production. This

is the general picture of the post-communist countries. The next section presents the specific

features of the Bulgarian transition.

1.2.  The Bulgarian Transition

      Since 1989, the major change of the democratic regime is the transition from command to

market economy in the post-communist countries like Bulgaria. The transition also had a

great impact on the press landscape and Orlin Spassov (2004) and Vessela Tabakova (n. d.)

have captured accurately its main characteristics. First, the media generally changed its mode

from  serving  the  propaganda  of  the  communist  party  to  an  agenda  setter  of  the  democratic

society (2004, 50). Second, the print media shifted from state to private ownership and thus it

was the first that responded to the new economic realities of competition and liberalization

(Spassov 2004, 50; Tabakova n.d.; Mungiu-Pippidi 2008, 94). As a consequence of this, the

Bulgarian public was overwhelmed by many newspapers and magazines that rapidly emerged

in the early 90s.

       Spassov (2004, 51) and Tabakova rightly argue that the boom in the media sector was

combined with almost no regulation. As Spassov points out, the main negative characteristics

were  no  fair  competition  and  absence  of  ethical  parameters.  Freedom  of  expression  is

guaranteed by the Bulgarian constitution in three articles – 39, 40 and 41. However, the law



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

8

sets limitations on this right, adding that freedom of expression “shall not be exercised to the

detriment of the rights and reputation of others, or to the detriment of national security, public

order, public health and morality” (Article 41) and “a confiscation of printed matter (…) shall

be allowed only through an act of the judicial authorities (…) in the case of the incitement of

violence against anyone” (Article 40). These conditions set many loopholes in the law for

infringing the freedom of expression.

     In addition to the law there are Codes of Ethics and Press Council in Bulgaria. However,

the Press Council is an artificial structure because it does not apply the Code of Ethics. Lauk

rightly argues that “by itself, the code cannot influence the quality of reporting or prevent

violations of ethical norms” (2008, 203). Thus, as he highlights (2008, 204) free speech and

especially the freedom of the press are not guaranteed either by the legislation, not by the

regulatory bodies.

     Though officially the press no longer followed the party line after 1989, the dailies that

surmounted the severe market competition were the ones that were supported by political

parties. These were the dailies Duma and Demokratsiya. These newspapers were the tribune

of  the  left-oriented  Bulgarian  Socialist  Party  (BSP)  and  the  right  oriented  Union  of

Democratic  Forces  (UDF)  (Spassov  2004,  51),  i.e.  the  two  major  parties.  Therefore,  in  the

first decade of the democratic period, the press was repressed by the domination of the strong

political broadsheets. As Spassov (2004) and Tabakova (n. d.) argue this period is

characterized by high level of politicization of the Bulgarian press. However, the political

dailies were openly dependent on the political parties, and this should be considered as a

positive feature, because people were not held under the illusion that they were reading

politically neutral press. Thus, the survival of the political press was also supported by the

public because instead of choosing to buy a politically neutral paper, people were buying the

party line dailies.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

9

      Daniel Hallin and Paolo Mancini (2004) argue that there are two major approaches by

which pluralism can be offered in democracy. The first, internal pluralism (the Anglo-Saxon

model) means that within one paper all major political views are covered and thus it is neutral.

In the second type, external pluralism (the Mediterranean model) each paper presents separate

political view, i.e. different dailies are directly supported by different political parties. Thus,

within several newspapers any citizen can approach many views and form an opinion. The

latter corresponds with Bulgarian media landscape in the transition period. Consequently,

Bulgarian dailies in the first decade after 1989 can be described as “papers that offers

orientation rather than just news facts” (Hallin and Mancini 2004, 101). According to this

model parties establish their own newspapers. The link between the high circulation and

popularity of the newspaper with the positions of the party in the government is very strong

(Hallin and Mancini 2004, 94). Thus, the rise and fall of the circulation and popularity of the

Bulgarian political papers coincided with the victories and failures of the right and left parties

in the elections. According to Velislava Popova (2004, 106/7) the strong relation between the

power of the party’s money combined with political deviations of the dailies is additional

evidence for the politicization of the press. Not surprisingly, in 2001 when a third party - the

National Movement Simeon II (NMSII) came in power, the party line broadsheets were in

crisis because they lost power in parliament.

      Popova (2004, 107) like other scholars (Tabakova n.d.; Spassov, 2004) argues that the

collapse of daily Demokratsiya in 2002 singed the end of the period of the party press.

Nonetheless, Duma disappeared twice, it was revived and nowadays it is in the market.

Therefore, there are still dailies that openly declare their attachment to political parties.

However, the prevailing part of the press does not openly declare its political sympathies, thus

press unofficially attaches to political parties. In this respect the media landscape became

even worse. As Popova (2004, 94), the ownership issue was the main concern that



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

10

undermined the transparency of the tenure because sources of the media capital were unclear.

Consequently, she (2004, 95) rightly points out after 1989 there was only a shift from the state

monopoly media to the press dependent on political and economic power and the “domination

of several private media groups” (2004, 94).  This tendency can be viewed as a complicated

and wrong mixture between socialist and capitalist features (old and news practices) in the

Bulgarian press (Lauk 2008, 209; Trionfi 2001, 94; Perusko and Popovic 2008, 169).

        In 1996, the emergence of the German media group Westdeutsche Allgemeine Zeitung

(WAZ) marks another period, which symbolizes the media ownership concentration in the

Bulgarian press (Popova 2004, 108; Tabakova n. d.). In 1997 WAZ possessed and controlled

41.7% of the press market (Popova 2004; Tabakova n. d.) by owning the dailies Trud and 24

Chasa and the weekly 168 Chasa. As Winfried Schulz states “media must neither be owned

by the state, nor by political parties or banks and business groups” (2001, 53). Zrinjka

Perusko and Helena Popovic also consider this tendency as dangerous because it “leads to

diminished  diversity  of  media  content  (…) in  cultural  as  well  as  social  and  political  terms”

(2008, 165). In correspondence to this threat, legal procedures were activated in order to

protect the freedom of speech and fair competition. However, Tabakova argues that “after a

series of ownership transfers” (n. d.) WAZ remained a market leader. Therefore, the

monopoly of WAZ conforms to Lauk’s argument that foreign investments in post-communist

countries did not support media; on the contrary “their pursuit of profit has fostered

commercialization and homogenization of the contents and markets” (2008, 209).

      WAZ also brought the hybridization of the press: this is the mixture of serious and tabloid

content with a “tendency towards sensationalism and personalization” (Spassov 2004, 58).

According to Spassov politicization and tabloidization failed the attempts to establish quality

press in Bulgaria and press “is situated midway between the interests of the power bloc and

the interests of the general public”( 2004, 57). In contrast, Tabakova argues that the failure of



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

11

establishment of quality press led to the emergence of the hybrid newspapers, i.e. the public

did not have interest in quality broadsheets. As a consequence the causality cannot be seen:

press failed to offer valuable publications; or public had no interest in quality press, thus they

disappeared.

      The overall achievements of the Bulgarian journalism after 1989 are the fundamental

change of the media from state to private ownership; political actors were demythologized

and the “groundwork of public dialogue” was laid (Barouh 2001, 109). The problems are

considered as “news in an entertaining format, mixing editorial content with advertising,

sensational reporting, and scandal-mongering, found its way into everyday journalistic

practices” (Lauk 2008, 198); failure “to set the agenda of public debate” (Barouh 2001, 107);

facts mixed with comments or “information is either interpreted or placed in a context that

contaminates facts” (Barouh 2001, 109); the concentration of the media ownership and almost

zero transparency of the ownership.

1.3. 1. 3. The Basic Characteristics of the Quality Press

      Neutrality and objectivity in journalism are interpreted as distance from the events

addressed (Kunczik 2001, 76). The issues of truthfulness and authenticity are out of the scope

of this thesis. This is a slippery slope that involves the philosophic questions of what is really

true  and  what  should  be  deemed  as  truth.  This  thesis  does  not  aim  to  validate  whether  the

published information is truthful. As the scholars (Meyer and Lund n. d., 2; Kenneson 1995)

argue there is no absolute truth because of the subjective human nature. Thus, more important

in the journalistic articles is the “the radical separation of facts and values” (Meyer and Lund

n. d., 2). Schulz (2001, 50), Hallin and Mancini (2004, 105) also underline the significance of

this major distinction.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

12

      Framing the news is technique of putting additional value on some facts or diminishing

the importance of other information. Scott London (1993) distinguishes between episodic and

thematic framing: "episodic framing depicts concrete events that illustrate issues, while

thematic framing presents collective or general evidence." By tracing the story of some events

(their  development  over  time)  the  media  gives  the  full  picture  of  it,  the  cause  and  solutions

can be viewed, and society feels more responsible for it. On the other hand, by reading about

“unrelated events” (London 1993) the public cannot see the link between the cause and the

consequence. Moreover, episodic framing makes impossible formation of public opinion

about a particular issue.

     Bajomi-Lazar defines the free media in the post-communist countries as “lack of

censorship and the plurality of accessible sources of information” (2008, 77). Schulz

complements him arguing that resources, legal and political order, and professional standards

are the primary conditions of open society and the criteria for the basic democratic values that

lay the foundations of the quality journalism are independence, diversity and objectivity

(2001, 47/49). The legal and political order guarantees the freedom and protection of the

journalists. The diversity of resource opens up the possibilities of action to journalists – the

more available resources there are, the more freedom and objectivity there is. Moreover,

Kunczik (2001, 79) argues that journalists are dependent on their source and this is the price

they pay.

     Schulz (2001, 49) differentiates the independence from state, advertisers, pressure groups,

owners of the media; and independence for advocacy and for a watchdog role. Schulz (2001,

49) also divides diversity into two major categories: diversity of content and diversity of

access. Diversity of content,  understood  as  plurality,  encompasses  the  coverage  of  different

topics, issues, geographic regions, persons and groups and particularly opinions, i.e. “the

forum function of the mass media”. Diversity of access means equal (each group/party has



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

13

equal amount of space and time in the media) and proportional access (“the attention is

allocated according to the importance or size of different groups”).



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

14

CHAPTER 2: METHODOLOGY

      For a period of two months (1.02.2010 – 31.03.2010) I observed  the content of the

international articles of five major newspapers in Bulgaria – Duma, Standart, 24 Hours,

Monitor, Dnevnik. I used the internet version of these newspapers, because they are easier

accessible than the hard copies. In this period every day I read and analyzed three articles in

each of these newspapers. Thus the major tendencies and sympathies of the newspapers are

determined. The research framework is based on eight categories that I track in this chapter.

The categories assess the quality of the dailies by emphasizing on quantitative and qualitative

features that each examined article has. The comparative content analysis is made on the basis

of this methodology.

2.1 Type

Type mainly distinguishes news without explicit commentary from news with explicit

commentary, i.e. the mixture of facts and comments. Type consists of four sub-groups:

 1) News - contain reports and synopsis. It is possible to see the proportion of the uninfluenced

information by any commentary, i.e. how much freedom is given to readers to evaluate the

international events on their own.

2) Interview – it is difficult to detect the amount of journalistic or political interference in this

genre, thus it is separated.

3) Commentary and Analysis present the journalistic evaluation of a particular international

issue.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

15

4) Official Statement indicates government or political officials’ public speeches that are

directly transmitted by the journalists as news. This is the news with explicit commentary and

it is highly politically influenced.

2.2  Framing

      The second feature, framing, observes whether the item is thematic or episodic. The

thematic framing examines whether the newspapers follow the development of some events

and stories or they just chaotically report news, i.e. episodic framing. The framing determines

to what extent the news is positioned in a context (Scott London) as well as the in-debt debate

and the analytical prospects of the newspapers that is considered by Orlin Spassov (2004, 9)

as basic characteristic of the quality press.

2.3 Size

    Size determines whether an article is: 1) large (more than 15 lines); 2) middle (10-15

lines); or 3) small (less than 10 lines). From the size of the publication it is possible to see the

level of importance that the newspaper gives to particular topic, because it matters whether

one topic is reported in five lines and if it is reported in several paragraphs. This is another

way of measuring the level of importance that each newspaper puts in some topics and

disregards others.

2.4 Position

      In this respect, position of the article serves as the same purpose. On its web page each

newspaper locates one leading article that appears with big picture and title; under the central

news it highlights the next important items; and at the bottom of the page are the least

significant articles. Depending how the news is positioned - 1) leading; 2) secondary; or 3) in



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

16

third place, the reader is guided to what extent the article itself is important (of course the

importance is determined by the newspaper).

2.5  Theme

Theme refers to the content and it shows the thematic focus of the dailies which classifies

each daily as tabloid or quality press. The sub-divisions are: 1) Politics; 2)

Disaster/catastrophe; 3) Economics; 4) EU policies and regulations; 5) Military; 6) Criminal;

7) International policies; 8) Environmental issues; 9) Popular entertainment; 10) Education;

11) Arts and culture.

      All of the thematic labels are easily understood expect for international policies. It stands

for news, which concern problems within a particular country, i.e. the particular matter does

not cross the border. An example for this sub-category is the health care reform in the USA.

Thus, it distinguishes the pure foreign news from the news that concern to some extent

domestic (Bulgarian) issues.

2.6 Coverage of Regions and Countries

      This section locates the news on the political map of the world and it measures the amount

of news and publications that concern particular country. The sub-sections are:

1) Europe is taken as geographical notion, not only the EU understanding.

2) USA

3) Russia

4) The Middle East

5) The Balkans separates the neighboring countries of Bulgaria from the rest of Europe

6) Bulgaria contains  news  that  crosses  the  borders  of  this  country  and  appears  on  the

international scene.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

17

7) The rest of the world – Asia, Latin America, Africa

2.7 Political Opinions

      The presence of political opinions examines the political deviation in the newspapers. The

sub-categories are: 1) no; 2) yes –left; 3) yes – right; 4) central.  Political opinions are difficult

to be captured. Therefore, I report only the extreme cases. For example, a critique of the

democratic policies is considered as a left political support; presenting only the view of the

right  party  is  considered  as  support  of  the  right.  A  political  opinion  is  classified  as  central

when  a  newspaper  supports  the  current  government,  which  is  central.  The  limits  of  this

category are that not all politically influenced news can be captured and some of the reported

items may not really represent political deviation.

2.8 Sources

Sources show the range of the information channels papers use. More sources, the higher

the level of objectivity of the daily. Here is made a major difference between the Russian and

the Western sources, because they present mainly two divergent perspectives and views. The

latter also symbolizes the separation between the left and right political gravitation of the

papers and it is a continuation of the political agenda that each newspaper follows. The sub-

sections are:

1) Un-sourced - articles with no citation.

2) Western sources – Western agencies and newspapers.

3) Russian sources – ITAR-TASS; other Russian agencies; and newspapers.

4) Direct reports – reports and data used directly by the dailies.

5) Bulgarian sources – usage of Bulgarian agencies or correspondents.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

18

6) Other sources - newspapers that are from a foreign country, which is a subject of an article,

– for example Greece, South Korea – and these sources are considered as additional channels

of information.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

19

CHAPTER 3:  PROFILES OF THE NEWSPAPERS

      The following profiles of the newspapers give the basic framework of each daily. The

parameters that are used to describe the papers are their ownership; political orientation; and

type – elite, tabloid or hybrid.

3.1 Duma

      The daily was launched in 1990 as continuation of the party press of the communist

period. Duma twice disappeared from the market: in 1998 and in 2001. Despite all the

difficulties, the daily managed to overcome its financial problems. Today Duma’s publisher is

Nikolai Malinov (newspaper Struma 2010). At present Duma is openly attached to the left-

oriented Bulgarian Socialist Party.

3.2 Dnevnik

Dnevnik was established in 2001 (Popova 2004, 112). It belongs to Economedia,  a

shareholder association divided between Ivo Prokopiev and Philip Harmadjiev. More

importantly, the owners are not associated with any shadow business structures or accused in

any crimes. Dnevnik is defined as an elitist, business-orientated and quality newspaper

(Popova 2004, 112; Spassov 2004, 62). Since 2002 Dnevnik has been co-published with the

German media group Georg von Holtzbrinck, the publisher of Handelsblatt (Popova 2004,

112).



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

20

3.3 24 Chasa

     24 Chasa was founded in 1990 by Petyo Blaskov and published by the press group 168

Chasa (Iankov 2001, 14). In 1996 Blaskov sold the daily to the German media group

Westdeutsche Allgemeine Zeitung (WAZ) (Iankov 2001, 21). Over the time 24 Chasa

changed several times its agenda from the right to the left and vice versa (Iankov 2001). Thus,

it is difficult to be situated on the political continuum. Today the paper is characterized as

hybrid one approaching wide variety of readers (Spassov 2004).

3.4 Standart

 Standart was launched in 1992 and was published by “Standart News AG” (Standart

News). The official owner is the lawyer Todor Batkov. In 2000 the Russian businessman

Michael Corni bought the newspaper (Popova 2004, 110). As a result Standart politically

deviated to the right. In the end of 2000 a scandal erupted that Corni’s firm was financing

foundation “Demokratsiya”, which belonged to party Democrats for Strong Bulgaria (DSB).

Shortly after this, “Corni was expelled from Bulgaria after having been designed as posing a

threat to national security” (Popova 2004, 110). However, Corni still has “his stake in the

Standart daily” (Popova 2004, 111).

3.5 Monitor

Monitor was established in 1998 by Petyo Blaskov, who was simultaneously an owner and

an editor in chief. The ownership of Monitor was transferred several times including offshore

companies which made the tenure nontransparent (Popova 2004, 111/112). In 2007 Blaskov

sold Monitor to  “New Bulgarian  Media  Group”,  which  is  owned by  Irena  Krasteva,  who is



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

21

considered as Dogan’s business lady1 (Velikova 2009). Her son Delyan Peevski, who is MRF

MP  and  former  deputy-minister  of  the  same  quota,  unofficially  controls  the  paper.  Despite

their scandalous image they slowly become into media tycoons. “New Bulgarian Media

Group” is the only one that is not a member of the Bulgarian Press Council.

1 Ahmed Dogan is the leader of the Turkish party Movement for Rights and Freedom (MRF)



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

22

CHAPTER 4: COMPARATIVE ANALYSIS OF THE NEWSPAPERS

      he profiles of each newspaper in the previous chapter can be related to the current

comparative study of the examined newspapers. The first section analyzes the news

publishing process in the editorials teams. The second analyzes the scope of the international

news based on the coverage of regions and countries and the content analysis of the articles.

The third draws conclusions about the political and ownership deviations in the newspapers.

4.1 The International News Publishing Process

      The criteria for analysis are: the number of edits each article has; the number of editors

that work in the editorials’ offices; the languages editors use; the newspapers’ subscriptions in

comparison to the sources that each daily uses.

Table 1.The Publishing Process

Newspaper Number

of editors

Number

of edits

Languages Subscription

Standart 7 3 English,Russian,
German,French

Reuters,
Associated press

Duma 4 2 English,Russian,
German,French

Bulgarian
Telegraph
Agency (BTA)

Monitor 4 1 All languages
except Arabic

 No subscription

24 Chasa 8 3 English,Russian,
German,French

Associated
Press, France
Press

Dnevnik 6 2/3 English,German,
French

Reuters,
Associated Press



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

23

     As  can  be  seen  in  Table  1 Standart, 24 Chasa and Dnevnik have subscription  to big

agencies like Reuters, Associated Press and France Press. These should be considered as the

initial point from which the editors start to develop the international stories. The fact that the

dailies use identical channels should mean that they offer similar information. However, these

dailies present different perspectives of international news. Thus, the subscriptions play a

small role to the international news formation. Subscription is not so important because all

agencies have sections that can be used for free and the details of any news can be found in

other sources, the information itself is available through internet. Addionally, it may be

considered as a negative feature for a newspaper to have a subscription to a particular agency

because the editors’ interest falls mainly on a particular agency and omits to look at additional

sources. Thus, the concentration on two big agencies limits the whole perspective of the range

of international sources.

     The subscription and the languages used in the editorial teams should be analyzed together

with  the  sources  editors  refer  to  because  both  of  them  give  the  picture  of  the  publishing

process. Table 2 demonstrates the general problem of missing citations of sources. This

feature speaks for unprofessionalism. Another common feature is the gravitation to Western

sources, which are a half of the overall sources, and diminished proportion of Russian

sources. This could be interpreted as a consequence of the major shift of the Bulgarian

international  affairs  towards  the  west  after  the  fall  of  communism.  However,  the  variations

between the figures in the Russian citations differ from daily to daily.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

24

Table 2.Sources

Sources/Newspaper Standart Duma Monitor 24 Chasa Dnevnik

Unsourced 8% 23% 20% 28% 36%

Western sources 48% 48% 48% 46% 40%

Russian sources 9% 17% 17% 7% 1%

Direct reports 0% 1% 2% 1% 8%

Bulgarian sources 26% 1% 3% 10% 8%

Other sources 9% 10% 10% 8% 5%

      A positive feature is that Monitor and Duma approach information with the widest

coverage. The difference is that Monitor has  no  subscription  to  any  agency  but  the  editors

know almost all languages, thus, information is easily available to them. This is crucially

important because in the international editorial teams the access to any source is ensured by

the languages editors know. Thus, the most professional publishing process according to this

feature is conducted by Monitor.

      The access (Kunczik 2001, 79) and diversity of sources (Bajomi-Lazar 2008, 77) are

considered to be the basics of the journalistic independence, objectivity and quality of

publications. In comparison, the chief editor of the international news of Standart Vladislav

Punchev states that when the editors do not know a language (for instance Spanish or Greek2)

they use Google translator. Consequently, the knowledge of the basic languages is not

sufficient for an international editorial team. This fact stands for low professional standards in

the papers. As Lauk (2008, 198) defines low professional standards are some of the reasons

for failure of establishment of quality journalism in the post communist countries.

2 For example, knowing Greek is important for the international editors because Greece is a neighbor country of
Bulgaria and journalists refer to Greek sources very often (especially during the financial crisis and the strikes in
Greece).



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

25

     Both Monitor and Duma have the greatest percentages of Russian sources used. This fact

could be interpreted as gravitation to the left political continuum. Duma is the only daily that

has subscription to the Bulgarian Telegraph Agency (BTA)3. The rest of the newspapers also

use it, but none of them is subscripted to it. Thus, this demonstrates gravitation towards the

state agenda, i.e. highlighting the international news that the government defines as the most

important.

      Standart has the smallest percentage of un-sourced articles and together with wide variety

of sources distinguishes as a good example of professionalism and quality publications. To

some extent 24 Chasa fits into Standart’s description. However, 24 Chasa negatively

distinguishes with greater percentages of unsourced articles. Thus, 24 Chasa should be

posited one level down.

Dnevnik represents an extreme case by having no Russian speaking editor. Consequently,

this seriously limits the access to all Russian sources and it is also a result of the newspaper’s

policy not to publish any articles concerning Russian matters. The fact that there is no Russian

speaking editor also means that the daily limits its sources only to Anglo-Saxons. As a

consequence the articles present mainly Western point of view. The editors consider any news

from Russian sources as subjectively biased by the Russian political agenda and the left party

line, so they avoid the Russian sources. However, omitting whole country especially when it

is  a  great  power  is  not  an  effective  way  of  overcoming  the  problem  of  politically  deviated

news.

      It can be concluded that the distribution of sources is in alliance with the focus of the

international news that each daily has and the subscription to an international agency is not

crucial for the quality of the news. More important is the knowledge of wide variety of

3  BTA is the Bulgarian state news agency



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

26

languages because this is the primary condition to access to information. On this basis

Monitor offers the best quality and Dnevnik the worst. Standart, Duma and 24 Chasa are in

the middle of this scale.

      The other two features of Table 1 are the number of editors that work in the international

editorial offices and the number of edits each articles has. There is a relation between these

two elements; moreover, they exist in the context of the hierarchy that each paper has. It can

be seen from Table 1 that more editors each paper has, the more edits each article has.

       Two assumptions could be made about this relation in relevance to the quality of the

news published. The first is that big international teams and more edits indicate higher

professionalism  and  good  quality  of  the  news.  The  second  assumption  is  that  small

international team and less edits indicate more operational efficiency and less censorship.

Based on these assumptions, the five newspapers can be separated into two groups. The first

group has more than two edits and more than four editors (Standart, 24 Chasa and Dnevnik).

This is the same group of newspapers that has subscription to the big agencies. The other

group consists of Duma and Monitor that both have four editors in the international team and

two  or  one  edits  of  the  articles.  Although  the  first  assumption  could  be  perceived  as  more

reasonable, for the Bulgarian press more effective and operational is the second. The

arguments are as follows.

     First, the extensive hierarchy makes the operational process difficult and it also signals for

low level of professionalism. If an article needs more than one or two edits this means it is not

well written, so professionalism is low. For example, the chief editor of the international news

of Monitor Vecheslav Tunev states that his team is skilled enough and he considers the

editing of the articles written by his colleagues as waste of time. He intervenes only by editing



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

27

titles by making them “catchy titles”. He notes that if he edits their articles this would mean

that he does not trust them as professionals and he disregards their work.

     Second, the strong hierarchy of the editors diminishes their freedom, i.e. leads to

censorship.  This  does  not  mean  that  even  if  there  is  only  one  chief  editor  he  could  not

completely  change  the  whole  content  of  an  article,  but  when  the  editing  process  splits  into

more stages, this significantly increases the chance of censorship interference. Additionally,

the complex hierarchy hampers the whole publishing process. A proof for this is that the

productivity  of  the  papers  with  bigger  teams  is  the  same  as  the  dailies  with  small  editorial

teams. This is because journalistic’ and editors’ work become similar to complicated

bureaucratic operations, because more time is spent on editing.

     The further analysis shows that the international news of the first group of newspapers

(Standart, 24 Chasa and Dnevnik) is less qualitative than the second group (Monitor, Duma).

Therefore, it can be concluded that a small team of international editors (up to four or five

people) and not more than two edits of an article are the formula for quality news in the

Bulgarian press. However, more important is the quality, not quantity of the editors. It is more

reasonable each journalist to know one or two languages that the rest of the team do not

know, so all editors can complement each other and cover wider variety of sources.

4.2 The Scope of the International News in Each Newspaper

      This section observes the most recent themes in the international articles, what regions

and with what intensity the dailies cover them, and the editors’ criteria for news selection. I

analyze how these features interact between each other and how they are related to the official

dailies’ agendas. The latter answers the question whether there is a meeting point of the

survey’s findings and the criteria for news selection stated by the editors and high

professional standards of news publishing.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

28

4.2.1 The Coverage of Regions and Countries

Table 3.The Coverage of Regions and Countries

Sources/Newspaper Standart Duma Monitor 24 Chasa Dnevnik

Europe 30% 38% 40% 32% 56%

USA 17% 15% 16% 20% 0%

Russia 8% 11% 11% 6% 0%

Middle East 4% 5% 11% 4% 1%

Balkans 21% 13% 11% 12% 10%

Bulgaria 8% 8% 1% 17% 28%

The rest of the world 12% 10% 10% 9% 5%

      Table 3 presents the most significant variations of the newspapers’ regional and country

coverage. The findings of the survey from the Middle East, the Balkans and the rest of the

world are broadly comparable. The data demonstrates that the dailies share more or less equal

interest towards these regions. The only extremes are the extensive coverage of the Balkans in

Standart and Monitor’s wide coverage of the Middle East region. Compared to the rest of the

dailies both of them report twice as much about these regions. These two deviations should be

classified as specific features of both dailies that indicate for special emphasis of the editorial

team to these regions. The further analysis highlights the major differences between the

papers.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

29

4.2.1.1 Coverage of Europe

     According to this criterion the newspapers can be divided again into groups. The first

group consists of the extremes Dnevnik, which coverage of Europe is roughly twice as high as

Standart (30%) and 24 Chasa (32%), which have the smallest percentages. The second group

is represented by Duma and Monitor and it embodies a balance of the Europe coverage. These

two groups are the same as they were in the subscription and the editing process divisions.

      The international section of Dnevnik is called Europe. Thus, the extensive coverage of

Europe is unsurprising because it is due to the paper’s policy. Karaboev (Dnevnik) explains

that this policy is a reflection of the Bulgarian membership in the EU. Thus, the daily decided

to follow every story that concerns this theme. It mostly reports about the EU institutions and

regulations. However, the high concentration of one region undermines the paper’s objective

to be an elitist daily. Thus, the message in between the lines is that Europe and mainly the EU

are the only regions abroad. Karaboev notes that the basic criterion for news selection is the

EU topics and his words match the survey findings.

     In contrast, Standart and 24 Chasa report  less  about  Europe  in  comparison  to  the  other

dailies. This is because they attempt to cover all  world regions and again this is  a reflection

from the editorial’s policy. The papers are characterized by Spassov (2004, 57) as hybrids: a

mixture of tabloid and quality press. This definition is still valid, because the newspapers

temp to cover the most popular, dramatic, important regions and states. Neither Punchev

(Standart), nor the chief editor of the international news of 24 Chasa Rosen Iankov (“24

Chasa”) put in the criteria for news selection emphasis on Europe.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

30

      The chief editor of the international news of Duma Galina Mladenova classifies the

European region as the second criterion for the news selection, and Tunev (Monitor) states

that the leading priority is not a region, but the agencies’ intensity of reporting an event.

However, these two dailies both present considerable amount of news about Europe. Thus,

dailies could be could be deemed as followers of the Bulgarian international agenda.

4.2.1.2 Coverage of the USA and Russia

      Among the newspapers there are few variations in the coverage of the USA and Russia.

Dnevnik is again the only extreme. Although these are great powers, the daily does not

publish a single article that concerns them. Though that Karaboev states that the second

criterion for news selection is topics that concern great powers that have major impact on

Bulgaria, the daily disregards these two great powers. Thus, the editors try to ignore the left-

right political fight. This may be considered as prevention from any political attempts for

interventions in the editorial’s policy in the future.

 Standart and 24 Chasa carry the balance of the coverage of Russia. But in comparison to

their USA coverage the latter is twice as high. This feature may be considered as right

deviation. As Spassov (2004, 60) points out in its foundation Standart was defined as a right

paper and 24 Chasa was considered as one of the first independent papers after 1989. Thus,

the old perceptions still exist, i.e. deviation to the west.

     Once more Duma and Monitor have the same indicators. In comparison to the rest of the

dailies they have less coverage of the USA and the greatest coverage of Russia. This is

another signal for gravitation towards the left. However, both of them cover more USA than

Russia. This could be explained by the international agenda of Bulgaria, which is shifted

towards the west.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

31

4.2.1.3 Coverage of Bulgaria

     In the coverage of Bulgaria and the Balkans the previous groups split and each paper

follows an independent policy. The general feature of the Bulgarian press to see the

international news in the light of Bulgarian topics should be considered as extension of the

domestic news. The only difference is that this news crosses the Bulgarian borders and the

focus is mainly on how the Bulgarians present themselves in the world, how the foreigners

see and perceive the Bulgarians. Standart, Dnevnik and 24 Chasa are the representatives of

this negative feature. Although Duma has equal percentage of coverage of the Bulgarian

topics as Standart the perspective is different. For instance, Duma publishes only news that

concerns Bulgarian foreign affairs instead of kidnapped Bulgarians abroad, which represents

the Standart hybrid deviation.

Dnevnik has the highest figures because it most extensively concentrates on how the EU

perceives Bulgaria and what are the consequences of the EU regulations and policies for both

the Bulgarians abroad and at home. However, Karaboev does not highlight as a criterion the

coverage of closely related topics to Bulgaria.

Standart emphasizes how the Bulgarian interests are related to the great powers. The daily

has additional focus on the potential menaces that endanger the Bulgarians that are abroad and

at home. 24 Chasa gives tabloid form of international news, i.e. the yellow perspective. The

daily mainly publishes news about crimes, accidents, sensational and personal stories that are

caused by Bulgarians or happened to Bulgarians abroad. Thus, Spassov rightly defines this

paper as hybrid, because it gravitates between serious and tabloid content.

     Monitor and Duma present the most important news for the world, not the most important

news from the Bulgarian perspective. By limiting the Bulgarian coverage to the minimum,

Monitor publishes “pure” international news. This is a positive feature because Monitor



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

32

allows the public to read the pure international news instead of news that repeats domestic

matters.

4.2.2 Content Analysis of the Newspapers

     The content analysis is built on the categories of themes, types, titles, size and framing of

the articles. The findings of each category are presented in Tables 4, 5, 6, 7 and 8.

Table 4.Themes in the Articles

Theme/Newspaper Standart Duma Monitor 24 Chasa Dnevnik

politics 19% 30% 35% 13% 18%

disaster/catastrophe 17% 6% 8% 10% 2%

economics 8% 17% 3% 6% 14%

EU policies and
regulations

4% 9% 3% 8% 40%

military 5% 11% 10% 5% 1%

criminal 18% 4% 9% 15% 1%

International
policies

21% 17% 17% 14% 19%

environmental
issues

2% 2% 2% 1% 1%

 popular
entertainment

6% 3% 11% 26% 1%

education 0% 1% 1% 1% 3%

 arts and culture 0% 0% 1% 1% 0%

     Publishing of serious and significant themes like politics; economics; EU policies and

regulations; international policies; education; military; arts and culture is a good sign for a

quality newspaper. On the other hand, the tabloid press is characterized by publishing popular

disaster/catastrophe, entertainment and criminal news. Based on this division Table 5 shows



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

33

the overall percentages of the serious and tabloid content of each newspaper. This criterion

classifies the five dailies into three groups. First, Standart and 24 Chasa represent the hybrid

tabloid format, as Spassov (2004) also notes. Second, Duma and Monitor can be categorized

as quality press. Third, Dnevnik is  the  only  paper  that  represents  the  profiled  serious  press

because, as was seen earlier it focuses on the EU.

Table 5.Serious vs. Tabloid Content

Newspaper Standart Duma Monitor 24 Chasa Dnevnik

Serious content 59% 87% 72% 51% 96%

Tabloid content 41% 13% 28% 49% 4%

     The newspapers can be arranged in the serious-tabloid continuum as follows: Dnevnik,

Duma, Monitor, Standart, 24 Chasa. There are some variations in these groups, because the

dailies concentrate on different themes and other factors like size, type, titles of the articles

and political views also matter.

24 Chasa has a stronger gravitation towards tabloidization than Standart. Almost all of the

themes that 24 Chasa publishes are seen in the light of the curious, scandalous and gossipy

side. Even politics is presented in gossipy manner. On the other hand, Standart deviates from

the first to the second group because its thematic focus is wider: it reports more extensively

on international policies and less on popular entertainment. Furthermore, the quality of

Standart’s articles is better: the predominantly size of the articles is medium (see Table 8)

compared to 24 Chasa mainly small. This is meaningful because this shows that Standart

publishes articles that contain more information and in this respect are more complete and

higher quality while 24 Chasa’s articles contain a few lines.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

34

     In the second group the slight difference between Duma and Monitor comes from Duma’s

emphasis on economics and Monitor’s focus on popular entertainment. Despite the latter

Monitor’s articles concern festivals, international customs and unusual events instead of

gossipy content like 24 Chasa. In this respect Monitor differs from the first group. The figures

of Monitor and Duma coincide in the categories: military, international policies and politics

(with 5% difference).

     Moreover, Tunev (Monitor)  admits  the  presence  of  the  tabloid  content,  while  Iankov

explains the tabloid format of 24 Chasa with the physical form of the newspaper, although the

rest of the Bulgarian dailies have the same size. This presents an ethical issue concerning the

openly declaration of any media about how it defines itself and what role it aims to play in the

society. This tendency is highlighted by Spassov (2004) and Tabakova (n. d.) as one of the

characteristics of the press in the middle of the transition period. The mismatching item of the

official statement of the editor with the factuality of the findings undermines the prestige of

24 Chasa. This contradictory aspect appears once again when it comes to the sources: all the

editors denied that there are un-sourced articles in their newspapers. This also stands for the

ethical issue – press does not acknowledge its mistakes and this is an obstacle for the further

development of the press in Bulgaria.

      The third group that is solely represented by Dnevnik strictly avoids publishing of any

tabloid content. It focuses on the EU issues, international policies, politics and economics.

The international policies themes concern mostly EU countries, so together with the EU

topics it can be concluded that roughly 60% of the themes are related to the EU matters. This

speaks for highly profiled content of the newspaper and should be considered as a unique

example of the Bulgarian press because none of the rest dailies has such a high percentage of

serious themes. Thus, Dnevnik is  classified  as  elitist  paper.  However,  it  is  not  enough for  a

daily to be described as an elitist just because of this factor. According to the other categories



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

35

Dnevnik has negative features: missing citation of sources, limited scope of sources, missing

coverage of great powers like Russia and the USA and presence of political opinions in the

articles combined with high percentage of presence of official statements (see Table 6). The

latter means that in some of the articles the newspaper just translates the information omitting

any journalistic interference. Consequently, the presence of non-tabloid content cannot

compensate other elements that should be part of quality press.

Table 6.Types of the Articles

Newspaper News Interview Commentary
and Analysis

Official
Statement

Standart 87 % 3% 3% 7%
Duma 67% 3% 15% 15%
Monitor 66% 1% 16% 17%
24 Chasa 75% 0% 12% 13%
Dnevnik 84% 0% 4% 12%

      Table 6 demonstrates the common tendency in the Bulgarian press of publishing mainly

news, meaning reports and synopsis, and official statements. By using these genres

newspapers  only  transmit  with  slight  interference  information  that  comes  from  the  sources.

Commentary and analysis are small percentages of the international articles. This is extremely

negative feature because the latter are representatives of the quality press. These are the

genres through which journalists address important issues and express their analytical and

critical attitude about any problems. The journalistic analysis is the most complicated genre

that requires broader knowledge and understanding of the international events instead of

solely translated information from sources. Analysis is the genre that forms opinions,

positions and debates in the society that is  why it  is  so powerful and important.  The lack of

commentary and analysis articles stands for weakness in the professionalism of the dailies.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

36

      However, the most politically influenced dailies Duma and Monitor (see  Table  10)  also

have the highest percentages of analysis and commentary. This fact demonstrates that quality

in the press goes hand in hand with the politicization. Another peculiar fact is that the hybrid

24 Chasa also  has  a  significant  proportion  of  analysis.  This  confirms  Spassov’s  (2004, 59)

argument that there is no borderline between quality and tabloid press because they are

embedded in one paper. According to the criterion of published types of articles both Standart

and Dnevnik are the weakest position-makers.

      It  is  alarming  that  the  figures  of official statement are equal to the commentary and

analysis (for these features Standart’s and Dnevnik’s percentages are twice higher). By

publishing public speeches of government or political officials’ the press is directly used as a

means of transmitting influential political views and opinions without any journalistic critical

observation or thinking. Moreover, this news contains the highest percentage of political

influence.

Tables 7.Framing

Newspaper Standart Duma Monitor 24 Chasa Dnevnik

Thematic 40% 38% 31% 29% 40%

Episodic 60% 62% 69% 71% 60%

     As can be seen in Table 7 with some variations (Monitor and 24 Chasa are the ones that

mostly report episodically) there is a general tendency in the dailies to frame episodically. As

London (1993) points out episodic framing fragments the whole process of reporting and

makes hard for the reader to form an opinion about a particular event. Thus it is not posited in

the public discourse. As a result it is difficult for the Bulgarian public to receive specific

knowledge about international news unless an issue is systematically reported.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

37

Table 8.Size of the Articles

Newspaper Large Medium Small

Standart 27% 47% 26%

Duma 58% 26% 16%

Monitor 46% 48% 6%

24 Chasa 24% 36% 40%

Dnevnik 33% 42% 25%

     Table  8  shows that  only  one  third  of  the  articles  of Standart, 24 Chasa and Dnevnik are

large. The worst of them is 24 Chasa, which publishes the prevailing amount of small articles.

Duma and Monitor represent better cases with half of their articles large-sized. However, the

general tendency of mainly publishing small and medium sized articles supplements the latter

conclusion about the episodic framing.

4.2.3 Political Deviations and Ownership Leverage

     All the editors agree that political pressure and censorship are exercised mostly in the

domestic news Karaboev (Dnevnik) even defines the domestic news as propaganda. In

contrast, the five editors agree that it is more difficult international news to be influenced by

political pressure or censorship. Although on the surface it seems that the owners and

publishers are indifferent towards the content of the international news the following analysis

demonstrates the contrary.

Table 9.News with Explicit Commentary vs. News without Explicit Commentary



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

38

Newspaper Standart Duma Monitor 24 Chasa Dnevnik

News with
explicit
commentary

87% 71% 77% 91% 69%

News without
explicit
commentary

13% 29% 23% 9% 31%

      The figures from Table 9 show the perilous tendency of mixing facts with commentary

that the authors (Schulz 2001, 50; Hallin and Mancini 2004, 105) agree that should be

considered as intolerable and undermining the quality of the news. A disturbing fact is that

one third of Dnevnik and Duma’s articles contain news with explicit commentary (high

percentages present also the rest of the papers). This seriously damages the professionalism.

      The data form political opinions in Table 10 complements the concerns in the last

paragraph. The higher is the percentage of news with explicit commentary, the more a

particular daily politicized. As Schulz (2001, 49) argues media should allow proportional

access to each party in order to ensure democracy and equality. The data shows that the press

publishes politically biased news.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

39

Table 10.Political Opinions

Newspaper No Left Right Central

Standart 98% 1% 1% 0%

Duma 71% 29% 0% 0%

Monitor 87% 8% 5% 0%

24 Chasa 92% 4% 3% 1%

Dnevnik 83% 2% 11% 4%

Table 10 shows that Dnevnik has a political gravitation towards the right and central.

Unsurprisingly, Duma,  as  the  official  tribune  of  the  left-oriented  Bulgarian  Socialist  Party

(BSP) has the greatest proportion of left political views. Monitor has both left and right

deviations. Thus, the processes that flow in its editorial office are difficultly to be captured.

The international sections of Standart and 24 Chasa are least politically influenced.

According to the politically influenced continuum the newspapers can be arranged as follows:

Duma, Dnevnik, Monitor, 24 Chasa and Standart4.

     All of the above is a result from the overall control of the media and ownership pressure

that is exercised. First, as the editors emphasize, the main problem in the Bulgarian press is

the non-transparent ownership and unclear funding of the media. The non-transparent

ownership that conceals political and business interests is also highlighted as a major problem

by Kunczik (2001, 69) and Popova (2004, 94).

     Second, as a consequence of the unclear ownership both political and business interests are

served. Karaboev (Dnevnik) points out that the deviations in the Bulgarian newspapers depend

on the “balance of power”, which are notions and contra notions of business. Tunev (Monitor)

complements Karaboev by declaring that economic associations and lobbyism are the main

4 The dailies are arranged from the most to the least politically influenced.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

40

characteristics of the present press in Bulgaria. For example, every Bulgarian oligarch has his

own media. This feature is also clarified by Popova (2004, 108) and Kunczik (2001): the

domination of private media groups that exercise monopoly simultaneously infringes the free

market and speech.  Equally, Iankov (24 Chasa) states that today’s newspapers are more

related to economic associations, not to political parties. Therefore, politicians do not directly

influence the media like that it was under the communism. The control over the press is

exercised by financial leverage, as Bajomi-Lazar (2001), Kunczik (2001), Popova (2004) and

Lauk (2008) also note. Media trades with its influence by selling it to different political and

business groups.

     Businessmen and politicians do not directly dictate what journalists to write. However,

they can still control the media (Karaboev, Dnevnik). There are subtle techniques for remote

control in the Bulgarian press and I exemplify some of them. First, Iankov (24 Chasa) states

that the owners (WAZ) have no say about the newspapers’ publications. However, he notes

that if the owners realize that the daily systematically publishes articles with negative

connotation about Germany, WAZ will exercise control. The other way of exercising leverage

over the content is when the owners “kindly” ask the newspaper to cover some events (for

example the charity activity of the German ambassador).

     Second, Tunev (Monitor) and Punchev (Standart) declare that they have never changed or

unpublished international news because of political leverage. On the other hand, Tunev states

that he is aware of what information to publish, i.e. there is self censorship. For example, he

states that Monitor is very sensitive to topics related to Turkey or Turkish people especially if

the news has negative connotation because the owner’s son, Peevski, is a member of the

Turkish party in Bulgaria. Tunev notes that before the publishing of Monitor the owner has

the final look at it and the final word whether this news will be published or not. The owner is

the main censor. However, Tunev states that he manages to balance between the owner’s



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

41

policy and the journalistic objectivity by citing the international sources. The sources protects

the journalists in a sense that if they publish a news that concerns Bulgarian business interests,

a reporter can say that his publication relies on certain source. However, the previous analysis

that refers to the findings of the survey shows that Monitor has considerable amount of

political influence. Thus, Lauk’s (2008, 198) argument that journalists and political leaders

cooperate can be transferred into today’s collaboration between the owners and publishers of

media with the political leaders.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

42

CONCLUSION

      The analysis of the newspapers shows that the most politically influenced papers (Duma

and Monitor) are the ones which contain more quality publications, if the negative criterion of

the political gravitation is disregarded. On the other hand, 24 Chasa and Standart could be

described  as  hybrids  that  combine  features  of  the  quality  press  with  elements  of  the  tabloid

press. The only elitist newspaper Dnevnik, which officially claims to present the quality press,

still has weaknesses and consequently it stays between the first and the second group. The

analysis demonstrates that the professional standards vary for each editorial team, i.e. they are

not recognized by the whole journalistic community.

      There is no clear distinction between serious and tabloid press: the serious content is

mixed with the gossipy content. When it comes to quality, a paper defines itself as quality one

if  it  focuses  on  the  formal  coverage  of  topics,  regions  and  themes,  which  are  primary

considered as important. Thus, the emphasis is put on the sole fact that a newspaper has

covered an event; instead on the how the event has been covered by the daily. It is not taken

into consideration the quality of the publications. Thus, the quality of the international news is

questionable: there is lack of citation of sources; presence of considerable amount of tabloid

articles in the quality press; indirect and direct owners’ interfere in editing process; mixture

between facts and comments. The latter brings politicization of the papers. A broader

knowledge and understanding of the international events is missing in the international

sections  of  the  dailies.  There  is  a  general  tendency  of  episodically  reporting  of  events  that

diminishes the access to international news of people who are not specialists in this field. All

these items are a sign that the press is still developing and professionalism is low level.

    The analysis demonstrates that the press have not changed or developed much since the

beginning of the Bulgarian transition. Freedom of the press is mostly suppressed in the



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

43

domestic topics. However, international news is also politicized. Consequently, politicization

is related to another negative factor: the political and economic dependence of the press. Still

the non-transparent funding, oligarchic structures and monopoly are a major concern that the

press should overcome in order to become truly independent. Additionally, the unclear

sources of the media capital (Popova 2004) represent a major problem because this way the

freedom of press is undermined. It can be further concluded that currently in Bulgaria

economic interests are stronger that political interests, although many times they mix. As

Schulz (2001, 53) argues this is a misleading practice because the press should not be

dependent on any political, economic or other type of interest.

     Today’s press has made a major shift from politicization to economization (meaning

economic  dependence).  This  shift  has  distorted  the  distribution  of  political  deviation  of  the

dailies in alliance with the openly declared political attachment that was typical for the

beginning of the transition period. Nowadays it is hard to define which of the two models that

Hallin and Mancini (2004) describe matches the Bulgarian press. Both models are

misleadingly mixed. First, each daily offers different perspective of events, which should be

in accordance to the editorial’s agenda and hidden political and business interests. Secondly,

despite that  all  of the examined newspapers claim to report  objectively and to be politically

neutral  the  analysis  shows  that  all  of  them  have  political  deviations  as  well  as  professional

weaknesses. Thus, the vicious circle of political dependence is not broken. As can be seen

from the low quality of professionalism the journalistic is community still incapable to take its

responsibility and to enforce the development of the media. Political parties changed the way

of exercising influence over the media. The one way direction of political influence was

known in the beginning of the transition was replaced by more complicated scheme. The

influence over the press is exercised through the additional channel of business that is the

basic linkage between political interests and press.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

44

REFERENCES:

Bajomi-Lazar, Peter. 2008. “The Consolidation of Media Freedom in Post-Communist
Countries”. Edited by Karol Jakubowicz and Miklos Sükösd. “Finding the Right Place
on the Map”. UK

Bajomi-Lazar, Peter. Istvan Hegedus. 2001. “Media and Politics”. New Mandate Publishing
House, Budapest, Hungary

Barouh, Emmy. 2001. “Playing at Freedom and the Freedom of Playing: The Case of
Bulgaria”. Edited by Peter Bajomi-Lazar and Istvan Hegedus, Budapest, Hungary

Bulgarian Constitution. http://www.parliament.bg/?page=const&lng=en [accessed 15 April
2010]

Encheva, Elena. Desi Dencheva. 2004. “A Declaration from Corni Is Required that He Was
Blackmailed by Kostov”. Sega BG
http://www.segabg.com/online/new/articlenew.asp?issueid=1084&sectionid=2&id=00
001 [accessed 20 April 2010]

Hallin, Daniel C. Paolo Mancini. 2004. “Comparing Media Systems: Three Models of
Media and Politics”. Published Cambridge, UK; New York: Cambridge University
Press

Iankov, Rosen. 2001. “A Brief History”. Edited by Georgi Lozanov, Orlin Spasso and
Rosen Iankov. “24 Chasa: the Newspaper”.
http://books.google.bg/books?id=hWvRAeM-
u4wC&pg=PA23&lpg=PA23&dq=24+%D1%87%D0%B0%D1%81%D0%B0+%D0
%BE%D1%81%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%B2%D0%B0%D0%B
D%D0%B5&source=bl&ots=gwJOtPb1am&sig=UUSeS55sDWC1jdBQpuslxaZ1H88
&hl=bg&ei=eIzwS7OrNMqbOMzpoPkH&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum
=9&ved=0CDQQ6AEwCA#v=onepage&q&f=false [accessed 12 May 2010]

Kenneson, Philip D. 1995. “There’s No Such Thing as Objective Truth, and It’s a Good
Thing, Too”. http://www.kevers.net/pkenneson.html [accessed 14 May 2010]

Kunczik, Michael. 2001. “Media and Democracy: Are Western Concepts of Press Freedom
Applicable in New Democracies?”. Media and Politics. Edited by Peter Bajomi-Lazar
and Istvan Hegedus, Budapest, Hungary

Meyer, Gitte. Anker Brink Lund. n. d. “The Significance of Truthfulness in the Publicist
Tradition of Journalism”
http://www.rug.nl/let/onderzoek/onderzoekinstituten/icog/tekstenactiviteitenkalender/2
009_trusttruthperformance/abstracts/abstract-Meyer-BrinkLund.pdf [accessed 14 May
2010]

http://www.segabg.com/online/new/articlenew.asp?issueid=1084&sectionid=2&id=00001
http://www.segabg.com/online/new/articlenew.asp?issueid=1084&sectionid=2&id=00001
http://goya.ceu.hu/search~S0?/aHallin%2C+Daniel+C./ahallin+daniel+c/-3,-1,0,B/browse
http://books.google.bg/books?id=hWvRAeM-u4wC&pg=PA23&lpg=PA23&dq=24+%D1%87%D0%B0%D1%81%D0%B0+%D0%BE%D1%81%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%B5&source=bl&ots=gwJOtPb1am&sig=UUSeS55sDWC1jdBQpuslxaZ1H88&hl=bg&ei=eIzwS7OrNMqbOMzpoPkH&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=9&ved=0CDQQ6AEwCA#v=onepage&q&f=false
http://books.google.bg/books?id=hWvRAeM-u4wC&pg=PA23&lpg=PA23&dq=24+%D1%87%D0%B0%D1%81%D0%B0+%D0%BE%D1%81%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%B5&source=bl&ots=gwJOtPb1am&sig=UUSeS55sDWC1jdBQpuslxaZ1H88&hl=bg&ei=eIzwS7OrNMqbOMzpoPkH&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=9&ved=0CDQQ6AEwCA#v=onepage&q&f=false
http://books.google.bg/books?id=hWvRAeM-u4wC&pg=PA23&lpg=PA23&dq=24+%D1%87%D0%B0%D1%81%D0%B0+%D0%BE%D1%81%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%B5&source=bl&ots=gwJOtPb1am&sig=UUSeS55sDWC1jdBQpuslxaZ1H88&hl=bg&ei=eIzwS7OrNMqbOMzpoPkH&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=9&ved=0CDQQ6AEwCA#v=onepage&q&f=false
http://books.google.bg/books?id=hWvRAeM-u4wC&pg=PA23&lpg=PA23&dq=24+%D1%87%D0%B0%D1%81%D0%B0+%D0%BE%D1%81%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%B5&source=bl&ots=gwJOtPb1am&sig=UUSeS55sDWC1jdBQpuslxaZ1H88&hl=bg&ei=eIzwS7OrNMqbOMzpoPkH&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=9&ved=0CDQQ6AEwCA#v=onepage&q&f=false
http://books.google.bg/books?id=hWvRAeM-u4wC&pg=PA23&lpg=PA23&dq=24+%D1%87%D0%B0%D1%81%D0%B0+%D0%BE%D1%81%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%B5&source=bl&ots=gwJOtPb1am&sig=UUSeS55sDWC1jdBQpuslxaZ1H88&hl=bg&ei=eIzwS7OrNMqbOMzpoPkH&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=9&ved=0CDQQ6AEwCA#v=onepage&q&f=false
http://books.google.bg/books?id=hWvRAeM-u4wC&pg=PA23&lpg=PA23&dq=24+%D1%87%D0%B0%D1%81%D0%B0+%D0%BE%D1%81%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%B5&source=bl&ots=gwJOtPb1am&sig=UUSeS55sDWC1jdBQpuslxaZ1H88&hl=bg&ei=eIzwS7OrNMqbOMzpoPkH&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=9&ved=0CDQQ6AEwCA#v=onepage&q&f=false
http://www.kevers.net/pkenneson.html
http://www.rug.nl/let/onderzoek/onderzoekinstituten/icog/tekstenactiviteitenkalender/2009_trusttruthperformance/abstracts/abstract-Meyer-BrinkLund.pdf
http://www.rug.nl/let/onderzoek/onderzoekinstituten/icog/tekstenactiviteitenkalender/2009_trusttruthperformance/abstracts/abstract-Meyer-BrinkLund.pdf


C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

45

Mungiu-Pippidi,  Alina.  2008.  “How  Media  and  Politics  Shape  Each  Other  in  the  New
Europe”. Edited by Jakubowicz, K. and Sükösd, M. Finding  the  Right  Place  on  the
Map: Central and Eastern European Media Change in a Global Perspective Published
Bristol, UK: Intellect

Lauk, Epp. 2008. “How will It All Unfold? Media Systems and Journalism Cultures in Post-
Communist Countries”. Edited by Jakubowicz, K. and Sükösd, M. Finding the Right
Place  on  the  Map:  Central  and  Eastern  European  Media  Change  in  a  Global
Perspective Published Bristol, UK: Intellect

London, Scott. 1993. “How the Media Frames Political Issues”
http://www.scottlondon.com/reports/frames.html [accessed 13 April 2010]

News.dir.bg. 2007. “Irena Krasteva bought Blaskov’s newspapers”.
http://dnes.dir.bg/news.php?id=1943428 [accessed 5 May 2010]

Perusko, Zrinjka. Helena Popovic. 2008. “Media Concentration in Central and Eastern
Europe”. Edited by Jakubowicz, K. and Sükösd, M. 2008.  Finding the Right Place on
the Map: Central and Eastern European Media Change in a Global Perspective
Published Bristol, UK: Intellect

Popova, Velislava. 2004. “Bulgaria”. “Media Ownership and Its Impact on Media
Independence and Populism”. SEENPM. Peace Institute. Ljubljana. Slovenia.

Press Council in Bulgaria. Members. http://www.sib.bg/members.html [accessed 13 May
2010]

Sega BG. 2001.“The Left Newspaper “Duma” Is Again in the Market with a New
Publisher”.
http://www.segabg.com/online/new/articlenew.asp?issueid=1685&sectionid=2&id=00
004 [accessed 13 May 2010]

Standart News. n. d. “Newspaper Standart”.
http://paper.standartnews.com/bg/newspaper_standart.php?d=2010-05-12 [accessed 13
May 2010]

Spassov, Orlin. 2004. “The ‘Serious’ Press, the Tabloid Press Context, and Qualities of the
Public Sphere”. Edited by Orlin Spassov. “Quality Press in Southeast Europe”,
Southeast European Media Centre SOEMZ . Sofia

Sükösd, M., Bajomi-Lázár, Peter. 2003. “Reinventing Media: Media Policy Reform in East-
Central Europe”. Budapest, CEU Press

Schulz, Winfried. 2001. “Preconditions of Journalistic Quality in an Open Society”.  Media
and Politics. Edited by Peter Bajomi-Lazar and Istvan Hegedus, Budapest, Hungary

Tabakova, Vessela. n.d.  “Media Landscape – Bulgaria”. European Journalism Centre.
http://www.ejc.net/media_landscape/article/bulgaria/ [accessed 19 April 2010]

http://www.scottlondon.com/reports/frames.html
http://dnes.dir.bg/news.php?id=1943428
http://www.sib.bg/members.html
http://www.segabg.com/online/new/articlenew.asp?issueid=1685&sectionid=2&id=00004
http://www.segabg.com/online/new/articlenew.asp?issueid=1685&sectionid=2&id=00004
http://paper.standartnews.com/bg/newspaper_standart.php?d=2010-05-12
http://www.ejc.net/media_landscape/article/bulgaria/


C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

46

Trionfi, Barbara. 2001. “Freedom of the Media in Central and Eastern Europe”. Media and
Politics. Edited by Peter Bajomi-Lazar and Istvan Hegedus, Budapest, Hungary

Velikova, Maria. 2009. „Petio Blaskov: My Car Was Detonated in front of my Pregnant
Wife” Blitz News  http://www.blitz.bg/news/article/56378 [accessed 13 May 2010]

Interviews conducted with:

Iankov, Rosen.  Second chief editor of the newspaper 24 Chasa [conducted 4th May 2010,
5.00 p.m.]

Karaboev, Petar. Second chief editor of the newspaper Dnevnik [conducted 5th May 2010,
4.00 p.m.]

Mladenova, Galina. Chief editor of the international news of newspaper Duma [conducted
4th May 2010, 2.30 p.m.]

Tunev, Vecheslav. Chief editor of the International news of newspaper Monitor [conducted
4th May 2010, 3.30 p.m.]

Vladislav, Punchev. Chief editor of the international news of newspaper Standart
[conducted 4th May 2010, 9.30 a.m.]



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

47

APPENDIX I
Questions of Interviews with the Newspaper’s Editors

      The interviews of the editors represent their position of the problem. By giving the tribune

to the people who write the news I reflect their position for the news-making process and this

makes my thesis objective. The interview s are semi structured.

Questions:

The PUBLISHING PROCESS

1. What is the process/proxy of creating international news?

2. What are the criteria for your decision to choose a particular international news or story?

3. How many people do work on the international editorial team? / What is the hierarchy of

the editors in the newspaper? / What is the role of the editors in your newspaper? / How

many edits has each article?

The CRITERIA for the sources

4. Could you name the sources that your newspaper mostly uses? / What are the criteria for

the choice of international sources?

5. Do you rely on certain sources for certain topics?

6. I  notice  that  on  some occasions  you  do  not  mention  a  source  for  an  international  story.

Can you explain to me why? What is the reason for publishing international articles

without saying the source?



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

48

The POLITICAL DEVIATION

7. How do you see your papers’ relationship with the political parties?

8. Why do you think there is this public perceptin of your paper’s political leanings?

9. Why is there prevailing amount of left/right/central political opinions in your paper?

10. How do you see, plot your paper vis a vis the other major dailies?


	Table of Contents
	Abstract
	INTRODUCTION
	CHAPTER 1: THEORETHICAL FRAMING
	1.1. The Media under the Communism and Its Consequences
	1.2.  The Bulgarian Transition
	1.3. 1. 3. The Basic Characteristics of the Quality Press

	CHAPTER 2: METHODOLOGY
	CHAPTER 3:  PROFILES OF THE NEWSPAPERS
	CHAPTER 4: COMPARATIVE ANALYSIS OF THE NEWSPAPERS
	4.1 The International News Publishing Process
	4.2 The Scope of the International News in Each Newspaper
	4.2.1 The Coverage of Regions and Countries
	4.2.1.1 Coverage of Europe
	4.2.1.2 Coverage of the USA and Russia
	4.2.1.3 Coverage of Bulgaria

	4.2.2 Content Analysis of the Newspapers
	4.2.3 Political Deviations and Ownership Leverage


	CONCLUSION
	REFERENCES:
	APPENDIX I

