
C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

An "External Enemy": How Media Cover the
2009 Gas Crisis between Russia and Ukraine

By

Maria Egupova

Submitted to

Central European University

Department of Political Science

In partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Arts

Supervisor:  Professor Catherine Coyer

Budapest, Hungary
2010



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

i

Abstract
This work provides analysis of media discourse based on articles about the 2009 gas

crisis between Russia and Ukraine, which is resulted in Europe being left without gas. Using

as an example of three national newspapers: Izvestia, Kommersant and Nezavisimaya Gazeta

and three international broadcasters: the BBC, Deutsche Welle and Russia Today I  examine

how media presented the images of “external enemy” creating negative attitudse towards it.

The Russian media actively portrayed Ukraine as the “external enemy” which was accused of

stealing gas and blamed for the internal economic problems it brought for Russia. The

Western media, however, undertook a similar exercise with Russia as the scapegoat. I believe

that this case study provides a good example of the “external enemy” imaging supported by

the media.

Using the methods of discourse analysis based on 15 articles I provide the evidence of

“external enemy” images, apparent in the language and “voices” in the articles. I have found

that the media uses subjective tone when describing the events, demonizing the counter-party

and maintain the images of the “external enemy.”



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

ii

Acknowledgements
This work was enriched by the help of my friends and professors at CEU. First of all I

am very thankful for the assistance and support of my good friend Sophie Glaser, without her

my translations from Russian would not be so lively.

This work would not have completed without my thesis supervisor, Kate Coyer, who

helped me with comprehensive comments and insights, and encouraged me to do my best. I

also would like to express my gratefulness to my academic writing instructor Eszter Timar,

for her patience, time and valuable advice.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

iii

Table of contents
Abstract ..............................................................................................................................................i

Acknowledgements..........................................................................................................................ii

Table of contents.............................................................................................................................iii

Introduction .......................................................................................................................................1

Chapter 1. “External enemy,” nationalism, ....................................................................................4

foreign policy, and the media ..........................................................................................................4

1.1 Framing the image of the “external enemy”.........................................................................5

1.2 Relation of the press and foreign policy.............................................................................10

Chapter 2. Print media landscape in Russia................................................................................13

2.1. Journalistic practices in Russia .........................................................................................13

2.2. Questions of media ownership in Russia..........................................................................15

2.3. Kommersant, Nezavisimaya Gazeta and Izvestia: issues of print media ownership....16

Chapter 3. The 2009 “Gas War” between Russia and Ukraine .................................................19

3.1. Historical assessment: the government and business sector in Russia ........................19

3.2. Ukraine and Russia: the 2009 conflict ..............................................................................20

Chapter 4. Detailed analysis of media discourse ........................................................................24

4.1. Discourse analysis: theoretical aspects............................................................................25

4.2. Analysis of articles taken from Russian newspapers ......................................................27

4.2.1. Case selection..................................................................................................................27

4.2.2. Newspapers not included in the analysis .........................................................................30

4.2.3. Analysis ...........................................................................................................................31

a. “Suffering Europe” ..........................................................................................................32

b. Position of newspapers towards Russia.......................................................................33

c. Position of newspapers towards Ukraine: sarcasm, mockery, and criticism.............35

4.3. Analysis of articles taken from the BBC, Deutsche Welle and Russia Today ...............37

4.3.1. Case selection..................................................................................................................37



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

iv

4.3.2. Analysis ...........................................................................................................................38

a. “Suffering Europe” - as a main theme in the European news ....................................39

b. Position of the BBC and Deutsche Welle towards Russia; “enemy” imaging ...........42

c. Position of articles towards Ukraine..............................................................................44

d. Analysis of “voices” presented in the text.....................................................................46

Conclusion ......................................................................................................................................51

Bibliography ....................................................................................................................................53



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

1

Introduction
In 2009, as the gas cuts continued across Europe, the Siberian oil fields flare as the excess
gas is burnt off, Putin paces the hallways of the Kremlin awaiting a resolution. Suddenly
he receives a phone call from the EU Commission President.
Putin is elated at the thought of restarting the gas flows, he picks up: “Manuel, how can I
help you? Are you ready to talk about Siberian gas?", "Well, actually, Vladimir, yes.  You
see it would be really great if you could turn those lights down so I could get some sleep!"

Anecdotes of this sort accrued on RuNet during the 2009 gas crisis. Russian Internet

reacted fast to the debates between the two countries over the new gas contract. Not only did

Internet react so fast, but national Russian media were reporting this story on a daily basis as

if it was a telenovela with a constantly changing plot.

During this gas dispute there was a significant informational war between Russian and

Western politicians by means of the media outlets. Mainstream media were portraying the

events from different angles favoring the position of their governments.

The crisis started right before the long seven day - holiday in Russia, before the New

Year’s Eve of 2008, when Ukraine was unable to repay its debt to Gazprom and gas was cut

off in full on January 1, 2009. It is to be noted that gas disputes between Russia and Ukraine

have a recurring character, while this crisis remains a sort of precedent when Gazprom cut off

gas for so long. I believe that besides the economic reasons, Russian government pursued

parallel goals in this gas saga. One of them was the goal to “punish” the neighboring Ukraine

for its drift towards NATO and support of Georgia in the conflict with Russia in 2008.

In this situation Russian media were actively portraying Ukraine as the “external

enemy” which was accused of stealing the gas and blamed for the internal economic problems

in Russia caused by that. This effective maneuver allowed the government to create a negative

attitude towards Ukraine in the society. The domestic support provided legitimacy to the state,

and backed up its actions on the international arena.

At  the  same  time,  Western  media  pursued  different  goals:  to  attract  attention  to  the

behavior of “external enemies” - Russian politicians, in order to get foreign assistance and



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

2

change the nature of the crisis from a local to an international one. Russia was trying to justify

its actions and blame Ukraine for stealing the gas which led to supply shortages for Europe.

This dispute undermined the credibility and commitment of Russian government and led to

more serious consequences than predicted.

I believe that this case study provides a good example of the “external enemy”

imaging supported by the media.

Research question

In my paper I am aiming to provide detailed discourse analysis of articles taken from

Russian newspapers and international broadcasters. I will particularly analyze the language

used in the articles and how it can affect readers. I address the following question in my

paper:  How did  Western  and  Russian  media  implement  the  idea  of  “external  enemy” in  the

articles about the 2009 gas crisis?

I will analyze how print media behaved during this gas crisis, on the examples of the

Russian daily national business paper Kommersant, and the mainstream daily newspapers

Izvestia and Nezavisimaya gazeta. The main analysis of my study will be broadened and

supported by the analysis of articles taken from three international broadcasters: the BBC,

Deutsche Welle International and Russia Today. Despite the fact that Russia Today claims

itself independent international broadcaster it is often accused of supporting the Kremlin’s

politics. Therefore it is not surprising that its position covering the crisis was in favor of the

Russian government. In this regard the example of Russia Today reinforces my findings of

Russian newspapers. The BBC and Deutsche Welle represent a focus group providing the

opposite view on the story from European perspective. The articles from Western newspapers

use similar language structure and phrases, despite the fact that they represent different

countries. First of all, the articles create “enemy” images of Russian government, which is

reflected in their vocabulary and language structures.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

3

I assume that if the media owners pursue their own interests and support the

government, the media source they own will automatically reflect this position and therefore

will maintain the image of the “external enemy” provided by the government. The latest gas

crisis between Ukraine and Russia provides the brightest example of the “enemy” imaging

and mobilization of the nation in Russia as a consequence.

Structure of the paper

The first chapter of my thesis addresses the theoretical questions of “external enemy”

imaging, relations between nationalism, foreign policy and media role in it. The chapter is

dedicated to the conceptualization of the main concepts, while providing some vital examples

for the better understanding.

The second chapter analyzes the journalistic practices in Russia, questions of media

ownership and its relation to the media loyalty to the government. This chapter is vital for my

research due to the fact that it explores the issue of media dependence on its owners,

regulating  the  news.  It  is  particularly  noticeable  on  the  example  of  Russian  newspapers

covering the gas crisis. The gas dispute is considered a sensitive issue for the state, therefore I

argue that Russian media does not experience freedom when dealing with this sorts of

sensitive issues.

The  third  chapter  provides  a  quick  overview  of  the  crisis,  with  the  chronological

overview and expert opinions on the events.

In the fourth chapter the theoretical framework will meet the empirical assessment of

the “enemy” imaging. With the help of discourse analysis I will explore the language of

articles taken from Russian newspapers and compare it to the position of international

broadcasters: the BBC, Deutsche Welle World and Russia Today. This will help me in

addressing the issues related to “enemy” imaging during the crisis and reveal the differences

between the newspapers’ positions.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

4

Chapter 1. “External enemy,” nationalism,
foreign policy, and the media

The word “enemy” is usually associated with conflict or fight and the phrase “external

enemy” is connected to a military conflict or war. I argue that the concept of the “external

enemy” is also used by governments and media in the peace time in order to manipulate the

public conscience. “Enemy” is portrayed in a mild way in peace time rather than during the

actual military conflict, when there is a threat for territorial integrity.

Governments create the idea of “external enemy” manipulating audiences, thus

establishing the groups of friend-or-foe, and portraying the nation as a single ethnic entity.

Russian government used this manipulative trick many times over the last years. In 2006,

2007 with the help of the Russian Federal Agency for Veterinary and Phytosanitary

Supervision the government blocked import of Georgian and Moldovan wine, fish from

Latvia, and meat from Poland. These decisions were political in the first place and aimed to

“punish” the neighbors. Russian media supported the government in all of these conflicts

maintaining the images of “external enemies” of the nation.

The 2009 gas crisis between Russia and Ukraine provides another example of the

“external enemy” imaging by Western, Russian and Ukrainian politicians and media. As it

appears, national news outlets as well as international broadcasters were providing one-sided

information about the “enemy” maintaining its negative image. In my work I examine the

ways of shaping these images in Russian newspapers, and international broadcasters.

I assume that the idea of the “external enemy” could be considered as one of the key

elements in shaping the worldview of a nation and the foreign policy of countries. In this

regard Benedict Anderson describes a nation as an “imagined political community”; it is

imagined because it is impossible for group members to know or to hear about all the

members  of  it,  even  if  the  community  is  relatively  small.  Therefore,  he  argues  that



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

5

“communities are to be distinguished not by their falsity/genuineness, but by the style in

which they are imagined.”1 In this sense “imagined communities” are consolidated under the

threat of the “external enemy,” even though the threat is not military but rather economic and

political. People are forced to create negative opinions against the counter party under the

condition that the opponent is “demonized” by the language the media uses.

1.1 Framing the image of the “external enemy”

The existence of the “external enemy” is normally grounded on nationalism and

nationalistic ideas. In this regard I would strongly support the claim of Anderson that the

predicted end of nationalism fell short of expectations.2 Therefore the political power of still

existing nationalistic ideas should not be underestimated. Framing the image of the “external

enemy” could be considered as one of the most powerful mechanisms in the process of

shaping and maintaining the national identity of the society. This is a successful manipulative

trick because the idea of the “external enemy” unites a community against the threat of the

“enemy.”

Nationalism is also connected to the particular territory associated and occupied by the

nation. Huntington distinguishes the territorial element as one of the crucial factors in shaping

the national identity. He also includes other aspects like race and ethnicity as ascriptions,

religion and language as cultural, state and ideology as political elements. Even economic

elements like traditional farming could have an impact on the process of shaping the national

identity3.

1 Benedict R. O'G Anderson, Imagined Communities : Reflections on the Origin and Spread of Nationalism, Rev.
and extended ed. (London ; New York: Verso, 1991). p.6.
2 Anderson, Imagined Communities : Reflections on the Origin and Spread of Nationalism. p.3.
3 Samuel P. Huntington, Who Are We? : The Challenges to America's National Identity (New  York:  Simon  &
Schuster, 2004). p.30.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

6

Indeed being territory-bound is an important factor in exercising and seeking political

power within geographically determined areas.  Territories are used to separate identities and

nationalities; and basically people still stay territorial animals in politics,4 while every ethnos

and nation connects itself to a particular territory. Furthermore every ethnos has its own set of

“friends” and “enemies” among neighbors. Therefore politicians play the card of “external

enemy” based on the territorial boundaries and the idea that there is a “threat” for the nation

and its sustainability.

Nationalistic ideas of “enemy” imaging also may be followed by the racial prejudices

existing in societies. In his essay “Hostility and fear in social life”5 Franz Alexander pointed

out that during the periods of economic stress and high unemployment, the level of “racial

prejudice will be enforced by the racial motives of competition.” 6 He  also  says  that  during

war time hostility between the ethnic groups increases, therefore the group is ready to

sacrifice its aspirations towards expansion. Alexander uses the phrase “antagonistic

cooperation” to describe the phenomenon when the members of different groups cooperate in

a friendly way and still have hostile feelings against each other. From the perspective of

psychoanalysis he says that members of the groups have abandoned personal hostile feelings

due to the basic utilitarian factor which is intensified by the “clan spirit, class solidarity, and

nationalism” which strengthens the ties between the group members. Erich Fromm called this

trend “group narcissism.”7 The  presence  of  the  “external  enemy” provides  a  hostile  attitude

towards the “external target.” Alexander also says that “as long as there is an external enemy

on whom these hostilities can be vented there is no danger of internal disruption.” Despite the

4 Ivo D. Duchacek, "Antagonistic Cooperation: Territorial and Ethnic Communities," Publius 7, no. 4 (1977). pp.
3-29.
5 Franz Alexander, "[Hostility and Fear in Social Life]: Discussion," Social Forces 17, no. 1 (1938).
6 Alexander, "[Hostility and Fear in Social Life]: Discussion." p.27-29.
7 See Erich Fromm, The Anatomy of Human Destructiveness, [1st ed. (New York,: Holt, 1973).



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

7

fact that his essay was published in 1938, some of his ideas are still up-to-date in modern

societies when the concept of “external enemy” is deliberately used by governments.

It is also noted by Matthew S. Hirshberg8 that people hold positive stereotypes about

their own nations, as keeping this image helps in maintaining the political order and public

approval of certain policies. In his research Hirshberg was aiming to identify the American

patriotic self-image presented in the news reports using several examples. He says that biases

are rooted in the society; they strengthen the national self-image and “patriotic stereotypes

about America.” He points out that political stability in democracy is almost impossible with

the existence of a negative self-image.  Positive self-image allows governments to expect

support from the public during a crisis. At the same time political, sociocultural and

psychological processes maintain the patriotic images. I believe that in this regard positive

self-imaging is contrasted to the negative “enemy” imaging, while sets of “enemies” change

throughout time.

Individuals’  necessity  for  self-esteem,  as  Huntington  argues,  leads  people  to  believe

that their ethnic group is better than that of others. People prefer to be “worse off absolutely

but better off compared to someone they see as a rival rather than better off absolutely but not

as  well  off  as  that  rival.”9 In the meantime people have a necessity to demonstrate the

superiority of their way of living to the enemy’s ways. This also leads to the creation of

stereotypes and demonization of the enemy in extreme cases.

The psychological necessity for people to have enemies as well as allies should play a

crucial role in the analysis of ethnic or international conflicts. During the crisis time people

8 Matthew S. Hirshberg, "The Self-Perpetuating National Self-Image: Cognitive Biases in Perceptions of
International Interventions," Political Psychology 14, no. 1 (1993). pp. 77-98.
9 Huntington, Who Are We? : The Challenges to America's National Identity. P. 25-26



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

8

follow nationalistic and ethnic ideas, learned since their childhood10. People need to have

enemies and allies, and this necessity has an impact on political psychology11. National self-

imagery plays a crucial role in the formation of a conflict behavior even though the “enemy”

is latently accepted.

For example, American national identity is driven by many factors: belief in

democratic ideals, liberty, equality, freedom of speech etc. In the meantime, there is room for

the image of the “external enemy:” the Soviet Union was playing this role during the Cold

War. After the collapse of the USSR American politicians were looking for a new “enemy,”

and “international terrorism” serves this function for the American nation nowadays. The

modern American nation is united with the help of a “threatening external enemy” while

identities are forged by distinction: who you are with or against.12

The rival of the US, the former USSR shaped its national identity within the

framework of communist ideology, the power of the ruling party, and the “enemy” imaging of

the US and all Western countries. After the collapse of the Soviet Union, Russians faced the

problem of national identity while many people are divided in their identity. Some people

continue to share the communist ideology, others want to share a European one, some believe

that identity consists of elements like Orthodoxy and Pan-Slavism, while others share the idea

of territorial identity claiming that Russia is primarily a Eurasian society. Therefore Russian

identity consists of different components which are constantly shifting.13 Still many Russians

are sensitive to the issues related to the positive self-imaging and negative imaging of

10 Vamik D. Volkan, "The Need to Have Enemies and Allies: A Developmental Approach," Political Psychology 6,
no. 2 (1985). pp. 219-247
11 Ibid.
12 Gregory Rodriguez, What America Needs Is a Good Enemy (Los  Angeles  Times,  October  05,  2009  [cited
December 22, 2009); available from http://articles.latimes.com/2009/oct/05/opinion/oe-rodriguez5?pg=2.
13 Huntington, Who Are We? : The Challenges to America's National Identity. p. 32-33.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

9

“enemies” trying to do harm to the nation. The government is constantly playing with the

elements of identity in accordance with the political and economic situation.

It  is  crucial  for  politicians  to  get  the  domestic  approval  of  their  actions  in  the

international arena. The population is generally pacifist and sees no reason to get involved in

the international conflict, therefore the government needs to “whip up” the population, to

frighten them in order to get support. In some cases, even history can be falsified; politicians

can use this method to represent the situation when the nation has a necessity to attack and

destroy the “enemy” in order to protect and defend themselves against “monsters.”14

Naturally, in order to achieve these goals politicians use various tools; and media is one of the

most important and powerful tools in their hands.

Russian researcher I.V. Zhukov15 distinguishes techniques used in the military

discourse; he points out that the language used in describing the war could be divided into two

groups: portraying the WE-group and THEY-group. I assume that this division is also

applicable for every conflict when several sides are involved and when every side advocates

itself and portrays its actions as legitimate. Therefore governments use the idea of a positive

image of the WE-group and paints THEY-group in black. These images are mainly built by

legitimate, charismatic leaders and later on they are gradually becoming shared and supported

by masses.

This technique was widely used during the Cold War by the USSR and the USA and is

still used nowadays, for instance after the events of 9/11 the American nation was ranged

against the threat of international terrorism. The American government shapes the images of

“enemies of democracy”, “axis of evil” etc. while the Russian government is shaping the

14 Noam Chomsky, Media Control : The Spectacular Achievements of Propaganda, 2nd ed. ed. (New York: Seven
Stories Press, 2002). p.30-35.
15 I. V. Zhukov,  (  War in the Discourse of Modern Press) (

 (Russian Language), 2001 [cited November 24, 2009); available from
http://www.teneta.ru/rus/ii/iliazhukov_war.htm.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

10

negative image of NATO as the “enemy” or presenting the entire British nation and British

government as “enemies” during the Litvinenko scandal. These images are shaped by the

mass media; therefore this process of construction is controllable and monitored.

1.2 Relation of the press and foreign policy

Ideally the press as an independent actor in a democratic society should play the role

of a mediator between the government and its citizens by collecting, monitoring and

disseminating information.16 Media  bears  social  responsibility  to  inform  the  public  about

international affairs, since the public does not have direct access to the information necessary

to form opinions. Therefore it is important that media not only gather accurate and thorough

information but distribute it to the public. At the same time, mainstream media does not seem

to question its government’s interpretation of the events, taking them for granted; as a

consequence the public is not fully informed about foreign affairs.

Walter Lippmann highlights the difficulty in capturing reality in news stories by the

press; he argues that “the news is not a mirror of social conditions, but the report of an aspect

that has obtruded itself.”17 When the newspaper reaches the reader, it already represents the

result of a selection series as to what stories shall be printed, in what order, how much space

they shall occupy, what emphasis they shall have. Therefore there are no standards for the

newspapers regarding what stories should be more or less important.18

The same logic may be suitable for online news outlets; when the editor decides what

news should be more important and placed in order to be noticed immediately, what are the

second important stories and so on. Lippmann continues claiming that the reader should have

16 Abbas Malek, News Media and Foreign Relations : A Multifaceted Perspective / Edited by Abbas Malek.
(Norwood, New Jersey: Ablex Publishing, 1996). p.226.
17 Walter Lippmann, "Newspapers," in Media Power in Politics, ed. Doris A. Graber (Washington, D.C.: CQ Press,
1994). P. 37.
18 Ibid. 40.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

11

a feeling of personal identification with the stories he is reading. “In order that [the reader]

shall enter he must find a familiar foothold in the story, and this is supplied to him by the use

of stereotypes.” For example, stereotypes may force the reader to develop a hostile attitude

towards a group of plumbers called “combine”; if the group was called a “group of leading

businessmen” their perception would be radically different.19

Maryann Cusimano Love20 believes that there are two parameters which influence

media coverage of foreign policy. One of them is the professionalism of reporters that may be

influenced through the professional training and ethics of their peers. Reporters never provide

all the news on foreign affairs; they rather cover the stories which seem to be newsworthy for

them. Therefore based on their own judgments they select the stories as influenced by their

cultural and personal as well as the professional knowledge. The second parameter is that

media organizations represent business organizations. That implies that media owners do not

seek to disseminate the truth but to get a profit.21 Generally media companies cover the stories

that may be of interest for their audiences, which increase the profit. Conflicts, wars and

disasters receive wide media coverage, at the same time not all wars are being fully covered

due to the limited space and broadcasting time.22 The crisis situation when the citizens of a

particular country are involved receives significant news coverage by that country. For

example,  the  Russian-Ukrainian  gas  dispute  affected  almost  all  EU countries.  Therefore  the

coverage of the crisis was in the news of the sides involved. At the same time American news

agencies were rather moderate in covering the story, due to the fact that they did not suffer

from these events directly.

19 Ibid.
20 Ibid. p. 247.
21 Maryann Cusimano Love, "Global Media and Foreign Policy," in Media Power, Media Politics, ed. Mark J.
Rozell (Lanham, Md. ; London: Rowman & Littlefield, 2003). P. 245
22 Ibid. p.247.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

12

At certain times, when reporters cover a crisis they use simplistic language portraying

the story from the perspective of “good guy versus bad guy”, which may lead to nationalism

and ethnocentrism in reporting. Reporters are also facing the problem of tight deadlines and

this may affect the story coverage. As Love puts it “[g]enerally, stories tend to focus on

events that happened within the last news cycle. But the Internet [… is …] shirking the news

room from the typical 24-hour news cycle, giving reporters even shorter deadlines.”23

Therefore reports by journalists may lack accuracy and not represent an objective description

of events. Underreporting of long-term trends and a lack of a historical overview of the

particular case may harm the article overall.

23 Ibid. pp.247 – 249.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

13

Chapter 2. Print media landscape in Russia

2.1. Journalistic practices in Russia

According to the Freedom House report, in 2010 Russia is considered one of the

“world’s most repressive and most dangerous media environments.”24 Authoritarian regimes

like Russia tend to consolidate control over media in their countries, at the same time

encouraging the spread of relatively free internet. Independent media in Russia is declining

steadily due to the fact that legal protections are disregarded, journalists experience harsh

consequences for providing reports on sensitive issues, journalists are attacked and these

crimes go unpunished, while media ownership is widely under the governmental control.25

Russia alongside with Philippines, Afganistan, Mexico, and Sri Lanka represent the countries

with highest murder rates among journalists. At the same time, these attacks have a “chilling

effect” on other journalists and lead to increased self-censorship. Reporters suffer from the

problem of personal insecurity.26

In the late 1980s, early 1990s Russian media system was vulnerable and dependent on

funding from state and brand-new corporations. Therefore public interests were left in balance

between business interests and government.27

Jonathan Becker28 considers Russia a neo-authoritarian media system, which began

when Vladimir Putin came to power and broke the media autonomy. Before Putin’s era there

24 Restrictions on Press Freedom Intensifying, Press Release,  (Freedom  House,  April  29,  2010  [cited  May  10,
2010); available from http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=70&release=1177.
25 Karin Deutsch Karlekar, Press Freedom in 2009: Broad Setbacks to Global Media Freedom (Freedom House,
2010 [cited May 10, 2010); available from
http://freedomhouse.org/images/File/fop/2010/OverviewEssayFOTP2010finallaid-out.pdf. p.3.
26 Karlekar, Press Freedom in 2009: Broad Setbacks to Global Media Freedom ([cited).
27 Yassen N. Zassoursky, "Media and the Public Interest: Balancing between the State, Business and the Public
Shere," in Russian Media Challenge, ed. Kaarle Nordenstreng, Elena Vartanova, and Yassen N. Zassoursky
(Helsinki: Kikimora, 2002). 156.
28 Jonathan Becker, "Lessons from Russia: A Neo-Authoritarian Media System," European Journal of
Communication 19 (2004). P.147 – 149.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

14

was  pluralism  of  opinions  in  the  print  media  and  on  TV.  The  government  was  particularly

criticized on the sensitive issues of corruption and Chechnya. Becket argues that it is a neo-

authoritarian system in Russia because generally media pluralism is tolerated, but the

restrictions appear when media touches upon the key topics which are of high importance for

the government, like issues of national security or elections. Under this system the autonomy

of the state owned media is limited, private ownership is tolerated. At the same time

government uses a variety of mechanisms to silence the critics; for example legal and quasi-

legal actions may be used towards owners; criminal and civil penalties for journalists.29

Governments regulate media through various restrictions, like licensing schemes and

constitutional or legal provisions; for example there are the following laws in Russia: federal

law N 130-FZ “On combating Terrorism” passed on July 25, 1998;30 federal law N 35-FZ

“Concerning the fight against terrorism”31 passed on 06 March 2006. This law also restricts

and regulates the media coverage of terrorist activities and may enforce restrictions of media

activity. In April 2000 state prosecutors made an announcement that journalists from Novaya

Gazeta and Kommersant would be questioned due to the fact that they released an interview

with the-then Chechen president Aslan Mashadov. According to prosecutors this violated

antiterrorist laws of the country.32

Television still remains the most influential media source in Russia; therefore it is

strongly regulated by the state. In Becker’s neo-authoritarian concept television is the main

29 Ibid.
30  25  1998 . N 130-  " " (  7

 2000 .) [Federal Law N 130-Fz<Span Style="">  “on Combating Terrorism” Ammended on August 7,
2010], (  (Laws of Russian Federation), [cited May 25, 2010); available from
http://femida.info/14/fzobst005.htm.
31  6   2006  .  N  35-  " ,"  -

http://base.garant.ru/12145408.htm, Available in Russian [Federal Law dd. March 06,
2006, N 35-FZ “Concerning the fight against terrorism,” System garant] Last access: 22.12.09.
32 Attacks on the Press 2000: Russia, (Committee to Protect Journalists, March 19, 2001 [cited May 25, 2010);
available from http://cpj.org/2001/03/attacks-on-the-press-2000-russia.php.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

15

target for the governmental regulations. Press is also regulated along with television for

example through tax inspections and property officials. Therefore conditions for journalistic

freedom of expression on Russian TV and press are deteriorating particularly when they touch

upon sensitive questions.33

2.2. Questions of media ownership in Russia

Media is highly dependent on the political views of their owners, for instance during

the 1990s there was a close association between President Yeltsin and Boris Berezovsky the-

then owner of ORT (Public Russian Television).34 Vladimir Gousinski was another influential

media mogul; he owned the Most Media holding, which included the private national TV

station  NTV,  a  radio  station,  a  newsmagazine  and  a  television  weekly.35 During the

presidential elections of 2000 Berezovsky supported the pro-Yeltsin candidate – Vladimir

Putin, while Gousinsky’s media holding was favoring their opponent from the Conservative

Party.36 After the elections, Gousinsky lost his power and his holding followed by the huge

scandal he got a criminal record for fraud. By that time NTV was the only one independent

channel in Russia; it stopped being independent after Gousinsky’s trial and now there is no

channel in Russia that can go against the government.37

As a result, Russian media and journalists got trapped in a “no-man’s land.” They are

in a crossfire between the interests of the government and the owners and advertisers, while

the basic freedoms of the media are violated by both parties38. Therefore Russian media

33 Becker, "Lessons from Russia: A Neo-Authoritarian Media System." P. 151.
34Kaarle Nordenstreng, Elena Vartanova, and Yassen N. Zassoursky, Russian Media Challenge (Helsinki:
Kikimora, 2002). p.162.
35 Nordenstreng, Vartanova, and Zassoursky, Russian Media Challenge.
36 Nordenstreng, Vartanova, and Zassoursky, Russian Media Challenge.
37 Ibid.
38 Nordenstreng, Vartanova, and Zassoursky, Russian Media Challenge.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

16

appears to be pro-governmental in the most cases and journalists are restrained by self-

censorship.

I assume that if the media owners pursue their own interests and support the

government, the media source they own will automatically reflect this position and will

maintain the image of the “external enemy” provided by the government. The latest gas crisis

between Ukraine and Russia is the brightest example of the “enemy” imaging.

Governmental control over the media system in Russia is exacerbated by three major

factors.  First  of  all  the  government  owns  the  key  media  channels;  secondly  the  state  is

interconnected with the business sector; finally the weak legal system in the country provides

little room for protection of the media.39

2.3. Kommersant, Nezavisimaya Gazeta and Izvestia: issues of print media
ownership

For the analysis of articles taken from the leading Russian newspapers, it is crucial to

provide assessment of questions with their ownership. As I argued before, Russian media is

strongly controlled by the state and is loyal towards the authority of the state. In 2000 Katrin

Voltmer called Izvestia one of the quality newspapers,40 but things changed in 2005 when the

newspaper was purchased by the Gazprom Media Holding. Under the previous owner -

Vladimir Potanin a metal tycoon, the newspaper was more or less independent.41 The

Committee to Protect Journalists informs that in 2005 editor-in-chief of Izvestia Raf Shakirov

“was forced to resign after government officials angered by the paper's coverage of the Beslan

school siege put pressure on the daily's owner, the pro-Kremlin Prof Media.” Izvestia was

39 Becker, "Lessons from Russia: A Neo-Authoritarian Media System." P. 152.
40 Katrin Voltmer, "Constructing Political Reality in Russia: Izvestiya -- between Old and New Journalistic
Practices," European Journal of Communication 15 (2000). P.469.
41 Valery Akimenko, ": ?  (Izvestia:
Anothestate-Owned Newspaper? Review of Russian Newspapers) (BBC Russian.com, June 03, 2005 [cited May
25, 2010); available from http://news.bbc.co.uk/hi/russian/press/newsid_4605000/4605381.stm.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

17

known for the harsh critics of the government statements about the inaccurate number of

victims.42 Under the rule of Gazprom Media, the newspaper became a political tabloid

controlled by the state. In 2008 Izvestia changed its owner again, as a quality newspaper

Novaya Gazeta puts it:

[T]he newspaper, that was controlled by Gazprom-Media through
Gazprombank, has not come actually to another owner. The new buyer,
insurance Company SOGAZ belongs to structures of Yuri Kovalchuk again,
who is an old ally of Vladimir Putin’s. That means, with all the apparent change
of situation the newspaper is formally re-located from one pocket to the
other.43

Questions of ownership predetermine position of newspaper in this case. The dramatic

transformation from a quality newspaper in the late 90s to a tabloid affected the style and the

language  of  articles.  I  assume  that  many  readers  of  this  newspaper  are  unaware  of  the

ownership issues and may not know that articles published in it express a governmental view

on sensitive issues.

The Business oriented newspaper Kommersant may be considered one of the quality

newspapers in Russia. It was founded in the 1980s and became a standard for independent

Russian journalism. Alexei Bessudnov believes that the paper follows journalistic standards

and principles of page layout.44 The BBC labels Kommersant as a “daily, business-orientated,

controlled by steel tycoon Alisher Usmanov.”45 It is widely known in Russia that Usmanov is

close  to  the  Kremlin,  he  is  also  a  CEO  of  Gazprom  Invest  Holding.  Therefore  there  were

concerns that Kommersant would become another newspaper controlled by the government

42 Attacks on the Press 2005: Russia, (Committee to Protect Journalists, February 16, 2006 [cited May 25,
2010]); available from http://cpj.org/2006/02/attacks-on-the-press-2005-russia.php.
43 Natalia Rostova, Gazprom-Media to Get Rid of “Izvestia” (Novaya Gazeta, June 06, 2008 [cited May 25,
2010]); available from http://en.novayagazeta.ru/data/2008/38/05.html.
44 Alexei Bessudnov, Media Map (Sage Publcations, 2008 [cited May 25, 2010); available from
http://ioc.sagepub.com/cgi/reprint/37/1/183.pdf. p.185.
45 Russia Country Profile, (BBC News, April 16, 2010 [cited May 25, 2010); available from
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/country_profiles/1102275.stm#media.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

18

after Usmanov purchased it in 2006. Alexander Bessudnov evaluated the situation in the

following manner:

Despite fears that the change of ownership would affect the independence of the
newspaper  […], this has not happened. Reportedly, the new owner does not
interfere with editorial policy. The newspaper and other Kommersant
publications keep a rather independent and critical approach, without taking
sides openly. 46

It may be partially true, that Kommersant remains an independent newspaper more or

less if compared to Izvestia. The Committee to Protect Journalists suggests that the moves of

influential pro-Kremlin businessmen purchasing key media were the result of efforts “to steer

media coverage in advance of the 2008 presidential election.”47 I assume that Kommersant is

an example of a partially independent newspaper with limited press freedom in sensitive

issues like elections.

Nezavisimaya Gazeta is the third paper chosen for my analysis. Deputy Trade Minister

Konstantin Remchukov bought it in August 2005;48 he assigned himself editor-in-chief in

2007. Russian oligarch Boris Berezovsky owned this newspaper before Remchukov.49 The

BBC called Nezavisimaya Gazeta an “influential privately-owned daily,”50 while Bessudnov

argues that the newspaper was an influential media before and now it “defends the values of

‘liberal conservatism,” that it is owned by a “liberal businessman.”51

In this regard these newspapers represent an interest for me due to the fact that they all

seem  to  occupy  different  niches  in  the  press  spectrum,  while  all  of  them  are  owned  by

influential businessmen. I am particularly interested to see whether the question of ownership

46 Bessudnov, Media Map ([cited). p. 185.
47 Attacks on the Press 2006: Russia, (Committee to Protect Journalists, February  5, 2007 [cited May 25, 2010);
available from http://cpj.org/2007/02/attacks-on-the-press-2006-russia.php.
48 Attacks on the Press 2005: Russia, ([cited).
49 The Press in Russia, (BBC WORLD, May 16, 2008 [cited May 10, 2010); available from
http://news.bbc.co.uk/go/pr/fr/-/2/hi/europe/4315129.stm.
50 Russia Country Profile, ([cited).
51 Bessudnov, Media Map ([cited). P. 187.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

19

affects the content of the articles. As I noted before, some newspapers experience less

freedom when reporting sensitive issues; the 2009 gas crisis represents this sort of issue,

which was of high interest for the state. I assume that on the example of this crisis it will be

possible to see the difference in portraying the events and see whether owners of the media

affected the story coverage or not.

Chapter 3. The 2009 “Gas War” between Russia and Ukraine

3.1. Historical assessment: the government and business sector in Russia

After Vladimir Putin became President of the country in 2000, Russia pursued the line

of  aggressive  energy  policy.  Since  then  Russia  has  become  a  powerful  player  on  the

international oil and gas market. Under the strict governmental control over the energy

resources, the Kremlin started using its energy power for political purposes.52 As Humpreys at

52 R. G. Gidadhubli, "Russia: Oil and Politics," Economic and Political Weekly 38, no. 21 (2003). p.2025



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

20

al argue that after the collapse of the Soviet Union and the decay of the effective state, Russia

became natural resource dependent country. In 1996 a small group of oligarchs helped Yeltsin

to get reelected, and in return they were allowed to control the nation’s vast natural

resources.53 Despite the privatization process, government and private companies are still

close. For example in 2003 the then president of Lukoil company Alekperov was a former

deputy of the oil industry in the Soviet Union; Roman Abramovitch was the governor of the

Chukotka region in Russia and a chief of Sibneft company; the then chief of Gazprom Viktor

Chernomyrdin was a former prime minister, etc.54 Therefore the Russian government and

private companies were supplementing each other.55 Particularly government uses the oil and

gas resources as a geopolitical commodity in order to influence the neighbors.

This symbiosis of state and business has led to a situation when the state is enlarging

its  political  power  via  energy  tools  and  the  business  sector  increases  its  profits.  Those

businessmen who refused to accommodate to the rules of the game shortly found themselves

in an uneasy position and were excluded from the game later on. The imprisonment of Boris

Berezovsky, for example, indicated the power of the state against its opposition.56

3.2. Ukraine and Russia: the 2009 conflict

Being one of the biggest natural gas producers in the world (with a production of 607

billion cubic meters in 2007) Russia had enormous natural gas reserves of 44.7 trillion cubic

meters by the end of 2007. as gas is difficult to transport and store,57 Russia needs partners to

53 Macartan Humphreys, Jeffrey Sachs, and Joseph E. Stiglitz, Escaping the Resource Curse, Initiative for Policy
Dialogue at Columbia (New York: Columbia University Press, 2007). 37
54 Gidadhubli, "Russia: Oil and Politics." p.2025
55 Ibid.
56 Gidadhubli, "Russia: Oil and Politics." p.2025
57 Pipeline Politics? Russia and the Eu's Battle for Energy, (EurActive, August 20,  2009 [cited May 25, 2010);
available from http://www.euractiv.com/en/energy/pipeline-politics-russia-eu-battle-energy/article-177579.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

21

transit it. At the same time neighboring countries are also getting revenues from the transit

contracts. Pipelines are of primary importance from geopolitical and economic perspectives.58

Ukraine is considered the largest consumer of Russian gas as well as the main corridor

of transit gas from Russia. Ukraine started importing gas in Soviet times and by the time the

Soviet Union collapsed Ukraine found itself highly dependent on Siberian gas. At the same

time Moscow was relying on Ukraine in the gas transit to Europe. The economic decline of

the 90s indicated the interdependence of these countries on the gas issue particularly.

Revenues from the gas export to Europe were of high importance for Russia, while Ukraine

was experiencing difficulties paying for the gas and trying to replace this source of energy

with alternatives.59 All this led to various disputes between Ukraine and Russia on the issues

of gas prices.

The 2009 gas dispute between the two countries was the most serious confrontation in

their history. They almost arrived at an agreement in October 2008 when Yulia Timoshenko

and Vladimir  Putin  signed  a  memorandum on import  prices  and  transit  tariffs.  The  conflict

between the two sides escalated due to various factors. One of the main reasons was the

inability of Ukraine to pay its debt of $2.19 billion promptly as agreed earlier. The situation

worsened because of the financial crisis and the plunge of oil prices.60

Relations between the two countries deteriorated more in February 2008 when Russia

expressed a desire to increase the gas price and bring it closer to the European level. Ukraine

58 Ibid.
59 Simon Pirani, Stern, Jonathan,  and Yafimava, Katja, The Russo-Ukrainian Gas Dispute of January 2009: A
Comprehensive Assessment (Issue XVIII) (Oxford Institute for Energy Studies, Fall 2009 [cited May 25, 2010]);
available from http://energypolitics.org/18a.pdf. p.1-6.
60 Simon Pirani, Margarita Balmaceda, and Kirsten Westphal, The Russian-Ukrainian Gas Conflict (No. 53)
(Institute of History, University of Basel, Basel, Switzerland, January 20, 2009 [cited May 25, 2010); available
from http://www.isn.ethz.ch/isn/Digital-Library/Publications/Detail/?ots591=0c54e3b3-1e9c-be1e-2c24-
a6a8c7060233&lng=en&id=95596.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

22

claimed that in this case an increase in transit gas price will compensate the burden from the

high gas prices.61

Up until December 31 Ukraine was unable to pay its debt in full. Russia demanded

$2.2 billion including all the penalties; Ukraine claimed only $1.5 billion. In its letter,

Ukrainian Naftogaz claimed that if gas for Ukraine was cut off it would alter the transit gas

for Europe like it happened in 2006.62

As a result of a long negotiation process Gazprom cut off the gas to Ukraine on

January 1, 2009, while the supply to Europe remained at the same level. Alexey Miller

Gazprom CEO accused Ukraine of siphoning off Russian gas from the transit pipe.63

During the 2009 crisis Gazprom tried to increase the desirable gas price for Ukraine

from $ 250 to $418 per 1,000 cubic meters, while in 2008 the price was $ 179.50.64 The price

was too high for Ukraine that was unable to pay more than $235. There was also no

agreement on the price for the transit gas.65

The volumes of gas in the pipe were cut by about one fifth by January 5, 2009. Russia

demanded Ukraine to replace the technical gas it had stolen. On January 7 the situation

deteriorated and European supplies were shut down. The two countries started blaming each

other for the conflict escalation and problems with deliveries.66

Russia and Ukraine agreed to allow international observers to monitor the pipes on

January 11, 2009. Two days later Russia tried to resume its gas supplies to Europe and

61Yuri Yegorov and Franz Wirl, "Ukrainian Gas Transit Game," Zeitschrift für Energiewirtschaft Volume 33,
Number 2 (July 10, 2009).
62 Pirani, Balmaceda, and Westphal, The Russian-Ukrainian Gas Conflict ([cited).
63 Andrei Nesterov, Russia-Ukraine 'Gas War' Damages Both Economies (Worldpress.org, February 20, 2009
[cited May 25, 2010); available from http://www.worldpress.org/Europe/3307.cfm#down.
64 Elder Miriam, New Year's Tradition.Behind the Russia-Ukraine Gas Conflict (Spiegel online, January 05, 2009
[cited May 25, 2010); available from http://www.spiegel.de/international/business/0,1518,599571,00.html.
65 Q&A: Russia-Ukraine Gas Row, (BBC News, January 20, 2009 [cited May 25, 2010); available from
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/7240462.stm.
66 Pirani, Balmaceda, and Westphal, The Russian-Ukrainian Gas Conflict ([cited).



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

23

claimed that the pipeline did not function properly. This move led to another round of

disputes between the two countries blaming each other. Russia argued that Ukraine

deliberately did not open the valve so the gas could not reach its customers. Ukraine argued

that Russia sent the gas to the wrong direction. Eventually gas supply to Europe resumed on

January 20, when the agreement was signed with the assistance of Russian and Ukrainian

prime ministers Putin and Timoshenko. Under the new contract Ukraine was not allowed to

raise the price for the gas transit and the 20% discount was given to Ukraine on the Russian

gas. 67

It is worth pointing out that Russia experienced some financial losses during the

period when gas was cut off and its reputation as a reliable energy supplier for Europe was

also damaged. In the meantime Gazprom was also able to promote its idea of developing

alternative routes of Russian gas to Europe, avoiding Ukraine. Katerina Malygina68 from the

Russian Eurasian Security Network argues that after the 2009 gas crisis Russia got a chance

to  diversify  its  gas  pipelines  around  Ukraine.  First  of  all  the  actions  of  Gazprom  were

targeting to achieve the following goals: it presented Ukraine as an unreliable partner for gas

transit for Europe, secondly it highlighted the financial problems of Gazprom, which led to

the financial support to Ukraine from EU and IMF. According to Malygina, this public

relations campaign gave Gazprom the opportunity to receive all the necessary permissions to

build Nord Stream in February 2010, at the same time “[i]n 2009, South Stream also received

much greater international support – now Gazprom has signed agreement for the foreign land-

based pipelines with Bulgaria, Serbia, Hungary, Greece, and Slovenia.”

67 Nesterov, Russia-Ukraine 'Gas War' Damages Both Economies ([cited).
68 André Härtel et al., "Russian-Ukrainian Relations," in Russian Analytical Digest (Forschungsstelle Osteuropa
Bremen, Germany: Center for Security Studies (CSS), 16 Mar 2010).



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

24

Chapter 4. Detailed analysis of media discourse
In this section I will provide a detailed discourse analysis of articles taken both from

Russian newspapers and international broadcasters. I argue that the chosen news sources were

expressing biased opinion towards the “enemy” in this “gas war.”

The presented chapter has two sets of data: articles taken from popular Russian

newspapers and those from international broadcasters. The first layer of analysis represents

the discourse analysis taken from domestic media for the internal audience, while the second

one provides comparison across international broadcasters. Despite the fact that national

newspapers and international broadcasters have different audiences, their positions represent a

good example of “gas war” coverage. The example of Russia Today, an international

broadcaster, supports the position of domestic media on the issue reinforcing my findings. At

the same time position of the BBC and Deutsche Welle represents a focus group for this study

providing an opposite view and sources. I do not include any Ukrainian newspaper in my



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

25

analysis due to the fact that I am not familiar with print media landscape in Ukraine and do

not speak Ukrainian.

4.1. Discourse analysis: theoretical aspects

 “Language is active and discourse analysis is the analysis of what people do with

language”69 as functionalists put it. Therefore in order to provide a proper discourse

understanding it is necessary to analyze the inter-relations between sentences and how they

are connected in the text. For news reports interpretation it is needed to analyze what the

writer is doing through discourse and how it is connected with the wider contexts, e.g. inter-

personal, institutional or material ones.70

Richardson provides the broad definition of discourse analysis claiming that “[t]he

term “discourse” and “discourse analysis” are vigorously contested concepts whose

definition, it often seems, are even beyond the scope of discourse studies itself.”71 In  the

meantime coherence plays an important role in the discourse: according to Brown and Yule

coherence between elements of the related sentences appears when words or phrases are

connected to other words or phrases. Therefore the sentences in one paragraph are connected

to each other logically and are a logical continuation of each other.72 At the same time readers

tend to impose narratives on the logically connected sentences, as well as causality,

chronology of the events and settings. For example the sentence “baby cried and mum picked

it” does not imply that this is baby’s mum and that the action is simultaneous, while readers

may assume so.73 Therefore social, historical and cultural knowledge shapes the wider

69 John E. Richardson, Analysing Newspapers : An Approach from Critical Discourse Analysis (Basingstoke:
Palgrave Macmillan, 2007). p.21
70Richardson, Analysing Newspapers : An Approach from Critical Discourse Analysis.
71 Ibid.
72 Ibid. p. 22
73 Ibid. p. 23



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

26

understanding of the text. People “make sense of discourse partly by making guesses –

usually unconsciously – based on social knowledge.”74

In this regard linguistic style used in articles is of high importance since it connects a

reader with a journalist. The language journalists use provides an image of identities of both

the journalist and the audience. For example in the case of the 2009 gas crisis journalists

applied narrative to the national identities via “enemy” imaging. The style may be chatty or

more formal, articles may use slang words or specialist terms. At the same time almost every

news outlet has its own stylistic policies, therefore journalists are restricted by these policies.

The linguistic policies are also shaped in response to some social changes and discursive

circumstances. This may be followed by audience change or paper re-branding.75

Media coverage of 2009 gas crisis represent a broad discourse used by officials and

CEOs of various gas companies across the region who were involved in the process of

decision-making during the crisis time, as well  as the discourse of those trying to affect  the

decisions. At the same time journalists normally take their ideas and language from this

discourse,  paraphrase  or  quote  their  sources.  They  also  contribute  their  own  views  and  use

their own “catchphrases” relying on a popular culture accepted in the society.76

In this situation media serves a complex role; first of all it contributes to the process of

the culture formation. As  Gamson and Modigliani put it “general audience media are not the

only forms for public discourse, but, since they constantly make available suggested meanings

and are the most accessible in a media saturated societ[ies … ] their content can be used as the

most important indicator of the general issue culture.”77

74 Ibid.
75 Ibid. pp.95-97.
76 William A. Gamson and Andre Modigliani, "Media Discourse and Public Opinion on Nuclear Power: A
Constructionist Approach," The American Journal of Sociology 95, no. 1 (1989). 2
77 Gamson and Modigliani, "Media Discourse and Public Opinion on Nuclear Power: A Constructionist
Approach." p. 3.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

27

Therefore it is important to provide the adequate analysis of “voices” presented in the

text. By “voices” I mean any reference or quotation; this may be position of official or

country on the issue presented via reported speech or as opinion.

As John Richardson78 argues quotation and reported speech are particularly important

for the news reporting due to the fact that they reproduce and present opinions of other

people. Quotes in the news may contain parts of press release, voices from people involved in

the event, background information, or evaluation opinions. Reported speech may be

incorporated in the text in various ways: through the direct quotation,  which  is  normally

straightforward and record what people said and wrote on the particular issue. In the

meantime “the readers’ interpretation of the quotation and the source responsible inevitably

framed by the reporting clause that the reporter chooses to employ.” Another way to use

reported speech is through strategic quotation, when voices of other people placed in

quotation marks indicating its questionable nature, or indirect quotation when a journalist

provides an outline of general ideas but not actual quotes from the people.79

4.2. Analysis of articles taken from Russian newspapers

4.2.1. Case selection
For the analysis of Russian newspapers I have chosen three general interest national

daily newspapers with high circulation: Izvestia, Nezavisimaya Gazeta, and Kommersant.

According to the Atlas of Central Press published on the web site of Media Atlas,
Izvestia [in  Russian:  news  or  reports]  was  established  in  1917  as  the  first  official
soviet print medium. Nowadays it is a leading national daily with a circulation of
234 500 published every day of the week except Sunday. In 2005 The New York
Times chose Izvestia as its partner for publishing the special edition called “The New
York Times in Izvestia” in Russian.80

78 Richardson, Analysing Newspapers : An Approach from Critical Discourse Analysis. P.23
79 Richardson, Analysing Newspapers : An Approach from Critical Discourse Analysis.
80 Izvestia, (Media Atlas, 21.08.2009 [cited May 10, 2010); available from
http://www.mediaatlas.ru/editions/?a=view&id=2477.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

28

Nezavisimaya Gazeta [Independent Newspaper] is one of the high-circulation daily
newspapers in Russia which addresses the issues of social, political, and cultural life
of the country and from abroad; established in 1990,81 with  a  circulation  of  40  000
published five days a week.82 Nezavisimaya Gazeta is an interesting example because
its name means Independent Newspaper in Russian, this may also mislead readers and
provoke expectations that the newspaper provides independent assessment of events.
The commerce oriented daily newspaper Kommersant [the businessman] is one of the
most influential periodicals, which represents an in-depth analysis of political,
business, and financial news. In 2009 its circulation was 120 000.83

All these newspapers have a free online access to their articles and archives; therefore

their audience is bigger than the circulation number. Izvestia is a more tabloid type news

source popular with the general audience; Kommersant is widely read by the business

community of the country, together with Nezavisimaya Gazeta they may be considered as

quality newspapers.

I chose these three papers because they represent different types of reporting and they

are all owned by businessmen or corporation close to the Kremlin. I am interested in seeing

how ownership issues are related to the newspaper’s tone and language about the gas dispute.

The method of article analysis will be almost identical to the analysis I used for

international  broadcasters  in  the  previous  section.  I  choose  the  articles  published  on  the

following dates: January 13, and January 20 due to the same reasons I described before. I

eliminated the articles published on January 3, due to the fact that not every newspaper

released any material on this day because newspapers were on an official seven day holiday

leave at that time.

Discourse analysis of the chosen articles will be based on the same three core themes

as previously with the inclusion of voices’ analysis:

a. “Suffering Europe;”

81 Taken  from  the  official  site  of  Nezavisimaya  gazeta  [cited  May  10,  2010];  available  from
http://www.ng.ru/about/
82 Nezavisimaya Gazeta,  (Media  Atlas,  13.09.2008  [cited  May  10,  2010);  available  from
http://www.mediaatlas.ru/editions/?a=view&id=2525.
83 Kommersant, (Media Atlas, 14.11.2009 [cited May 10, 2010); available from
http://www.mediaatlas.ru/editions/?a=view&id=3167.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

29

b. Image of Russia;
c. Image of Ukraine.

In the three newspapers monitored, a total number of 45 news stories related to the gas

crisis were published on January 13 and January 20. The following list shows the number of

relevant articles each newspaper reported:

Izvestia: 18 (January 13); 19 (January 20);
Nezavisimaya Gazeta: 6 (January 13), 5 (January 20);
Kommersant: 4 (January 13), 2 (January 20).

Izvestia appears to have the biggest number of news stories published at these dates.

This may be explained due to the fact that all these articles were published on the official web

site during the day, while Kommersant and Nezavisimaya Gazeta did not update their web

pages during the day.

For the detailed analysis I chose two articles from each newspaper based on their

location in the newspaper:

Izvestia: Ukraine will start the transit of Russian gas after Gazprom will make a
request dd. January 13, 2009;84 Gazprom will not forgive Naftogaz for the losses dd.
January 20, 2009;85

Nezavisimaya gazeta: Moscow Set the Goals in the Gas War dd. January 13,
2009 (fourth page);86 Gas Wars Weaken Integration Sentiments in the CIS dd. January
20, 2009 (Editorial; second page);87

Kommersant: Moscow and Kiev lit a pipe of peace dd. January 13, 2009 (front
page);88The Beauty of Bargaining is its Payment dd. January 20, 2009 (front page).89

84  " " (Ukraine Will Start the Transit of
Russian Gas after Gazprom Will Make a Request), (Izvestia, January 13, 2009 [cited May 10, 2010); available
from http://www.izvestia.ru/news/20/news195508/index.html.
85 "  " "  (Gazprom Will Not Forgive Naftogaz
for the Losses), (Izvestia, January 20, 2009 [cited May 10, 2010); available from
http://www.izvestia.ru/news/20/news196147/index.html.
86 Sergey Kulikov,  [Moscow Set the Goals in the Gas War]
(Nezavisismaya Gazeta, January 13, 2009 [cited May 10, 2010); available from
http://www.ng.ru/economics/2009-01-13/1_goals.html.
87  [Gas Wars Weaken Integration
Sentiments in the Cis] Editorial, (Nezavisimaya Gazeta, January 20, 2009 [cited May 10, 2010); available from
http://www.ng.ru/editorial/2009-01-20/2_red.html.
88 Natalia Grib and Oleg Gavrish,  (Moscow and Kiev Lit a Pipe of Peace)
(Kommersant, January 13, 2009 [cited May 10, 2010); available from
http://www.kommersant.ru/doc.aspx?DocsID=1101861.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

30

4.2.2. Newspapers not included in the analysis
I did not include in the analysis Novaya Gazeta [New Newspaper], which is known for

its oppositional views, investigative journalism, and active anti-Kremlin position, because it is

not a daily newspaper.

Other famous newspapers are Argumenty i Fakty [Arguments and Facts] weekly with a

circulation of 2 750 000 as of February 2008 and Komsomolskaya Pravda weekly and daily.90

Despite the fact that these newspapers have the biggest circulation in Russia and abroad I did

not include them in my analysis due to the fact that these are more a tabloid type news

sources.

Vedomosti [Statements] is a daily business newspaper published in cooperation with

Wall Street Journal and the Financial Times, therefore the newspaper represents the Russian

articles together with materials provided by both news sources.91 I did not include this

newspaper in my analysis due to the fact that it is published in conjunction with these

international news sources. As I am interested in how the Russian press portrayed the events,

Vedomosti provides the international view on the issue.

Rossiiskaya Gazeta [Russian Newspaper] is a national newspaper which is published

by the Russian government. It provides official statements and documents of the

government.92 Therefore this newspaper is not suitable for my study.

Despite the fact that Moskovsky Komsomolets [Moscow Komsomolets] has the biggest

circulation in Russia and abroad – about 1 215 00 as of 200793 I assume that this newspaper is

89 Andrey Kolesnikov,  (Beauty of a Bargaining Is Its Payment) (Kommersant, January
20, 2009 [cited May 10, 2010); available from http://www.kommersant.ru/doc.aspx?DocsID=1105708.
90 The Press in Russia, ([cited).
91 The Press in Russia, ([cited).
92 Information taken from the official web site of Rossiiskaya Gazeta : http://www.rg.ru/about.html
93 The Press in Russia, ([cited).



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

31

a  sort  of  a  tabloid  with  emphasis  on  entertainment  news,  PR publications  and  with  a  lot  of

space dedicated to advertising. Therefore I did not include it into my analysis.

Daily newspaper Trud [Labour] in 2008 has changed its goal and started placing a

bigger emphasis on entertainment94 and job related news.

4.2.3. Analysis
V. Peshkov95 in  his  article  “Content  analysis  of  Moscow  metropolis  press  about  the

Azerbaijani community”96 argues that the perception of ethnic issues in Russia is influenced

by publication titles. Article titles may deliver negative images and messages to the audience;

therefore they may predetermine a negative attitude in the society, even if the actual text of

the article does not match its title. I assume that this assumption is also suitable for articles

about the 2009 gas crisis published in Russian newspapers. Biased negative attitude towards

Ukraine  as  an  “enemy”  was  partially  influenced  by  various  aspects  and  article  titles

contributed to this process as well. Negative perception of Ukrainian politics during the 2009

gas crisis may be achieved even if people read only the titles not the whole text. For example,

the following titles may produce negative evaluation of events:

Ukraine got a grip of additional 140 billion square meters of Russian gas;97

Kiev style robbery: Ukraine is stealing Russian gas once again;98

Playing the pipe: Ukraine openly steals Russian gas;99

94 The Press in Russia, ([cited).
95 Peshkov V.M. is a PhD fellow at Institute of Sociology at the Russian Academy of Sciences
96 V.M. Peshkov,
(Content Analysis of Moscow Metropolis Press About Azerbaijani Community) (  Weekly (Demoscop
Weekly), November 22 - December 5, 2004

 179 - 180 [cited May 10, 2010); available from http://demoscope.ru/weekly/2004/0179/analit04.php#01.
97  140 .  (Ukraine Got a Grip of
Additional 140 Billion Square Meters of Russian Gas), (Izvestia.ru, January 13, 2010 [cited May 10, 2010);
available from http://www.izvestia.ru/news/news195595.
98 Pavel Arabov, :  (Kiev Style Robbery: Ukraine
Is Stealing Russian Gas Once Again) (Izvestia.ru, January 04, 2009 [cited May 10, 2010); available from
http://www.izvestia.ru/ukraina/article3124149/.
99 :  (Playing the Pipe: Ukraine Openly Steals
Russian Gas), (Izvestia.ru, January 03, 2009 [cited May 10, 2010); available from
http://www.izvestia.ru/news/20/news195261/index.html.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

32

At  the  same  time  it  is  worth  noting  that Izvestia was rich in these headlines, unlike

Kommersant or Nezavisimaya Gazeta,  which did not choose provocative titles.  The fact  that

Izvestia is owned by the Gazprom – Media group, which is directly ruled by Gazprom Energy

Company may explain this bias.

One of the journalists Pavel Arabov from Izvestia claimed in a private conversation

with me that articles about the gas crisis were central and of high importance by that time;

therefore the titles represent the result of coordination between author and editor. He assumes

that these titles were appropriate and they highlight the editorial line. “Bright titles were

designed  in  order  to  attract  attention  of  the  reader,  the  style  of  which  should  not  be  highly

objective unlike the style of the article itself.”100 One of his article titles informs the reader

that “[President] Yushchenko arranged Holodomor for Ukraine.”101 In 1932 - 1933 the famine

called “Holodomor” killed millions of people in Ukraine. The article title compares famine

with the “gas war.” “Holodomor” in Russian is “ ,” while “ ” means

“hunger”; the author of the article changed one letter in the word “holodomor” to

” switching the meaning of the word, because “ ” means “cold” in Russian.

Therefore readers compared the historical event to this gas dispute, while Ukrainian president

was accused in starting it all.

a. “Suffering Europe”

The messages of “suffering Europe” are almost ignored in the articles of Russian

newspapers. Nezavisimaya Gazeta puts the theme of frozen Europe together with accusations

towards Ukraine:

“Gazprom accused Ukraine of stealing […] which made Europe nervous freezing from
a sudden frost;”

100 Maria Egupova,  May 2010. Private conversation with Pavel Arabov
101 Pavel Arabov and Sokolovskaya Yanina,  [Yuschenko Arranged
Holodomor for Ukraine] (Izvestia.ru, January 12, 2009 [cited May 25, 2010); available from
http://www.izvestia.ru/ukraina/article3124223/.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

33

Further in the article it is claimed that “Moscow makes a big effort in order to explain
its goals in the gas war for Europeans and Ukrainians,”
This claim does not address the issue that Europe was left without heating, but tries to

point out the fact that Russia had some valid reasons to cut off the gas.

Kommersant provides the scarce evidence of any consequences for Europeans. In the

two articles chosen there is only one reference regarding this issue, which is presented via the

voice of Russian Prime Minister Vladimir Putin, who wishes to “express sympathy with all

consumers who found themselves in a difficult position, while [Russia] should not be blamed

for it.”

Russian articles talk about preliminary losses for the country in general rather than

frozen Europe. Izvestia employs the voice of Russian President appealing to the “government

to calculate the losses. The losses that the country incurred due to the obstacles on the way of

transit gas to Europe caused by Ukraine.” Therefore by this strategy the theme of the “enemy”

is supported by articles.

b. Position of newspapers towards Russia

Articles form Kommersant and Izvestia portray the Russian position as reliable,

trustworthy, and decisive, as Izvestia puts it:

“Gazprom is willing to maximize efforts in order to “pump the gas” on Tuesday;”
 Alexander Medvedev from Gazprom talks about the “right to claim compensation for
losses.”

Kommersant puts the rhetoric of power in the following way:

“Gazprom threatens to cut off transit gas again if Ukraine continues to siphon off the
gas for technological needs;”
“financial claims must become another bargaining tool with Ukraine.”

Izvestia continues the line of financial claims in the following manner: “Russian

holding [Gazprom] is not planning to refuse from submitting the questions to arbitration

against Ukraine which cut off the supplies of “blue oil” to Europe by a compulsory decision;”



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

34

Russian actions appear to be powerful and rather radical, with Putin’s favorable and

generous position towards Ukraine, how Kommersant puts  it:  “in  remuneration  for  Ms

Timoshenko Vladimir Putin claimed that he does not insist on the additional schemes of

control and monitoring over Ukrainian territory.” All this rhetoric resembles the power

relations  between  the  Imperial  Country  –  Russia  -  and  its  subordinate  –  Ukraine,  which

appears to be guilty and not in favor any longer.

Nezavisimaya Gazeta represents the opposite position and contributes to the plurality

of voices and views. The newspaper questions the actions of the Russian government,

provides a thorough analysis of it, and arrives at several conclusions. Here are the examples

taken from one article dd. January 13, 2009:

The heat of the current struggle […] seemed unexpected due to the fact that
parties agreed on the gas prices by the end of the previous year [2008];

Gazprom accused Ukraine in stealing […] and blocked the gate valve […].
This situation did not occur even in 2006 when Ukraine siphoned off way more gas
[…];

Prime Minister emphasized ambitious goals which Russia pursues in this gas
conflict not only with Ukraine but with Europe overall. These goals go beyond the
scope of economy and have rather geopolitical character;

Several analysts believe that attack on Kyiv pursues political goals. Particularly
it may be the response to Ukraine for its support of Tbilisi in the conflict between
Georgia and South Ossetia.

At the same time, Kommersant and Izvestia do not question the actions of Gazprom

and Russian government; they do not express any doubts in reasonability of these actions

towards Ukraine. Particularly there is no information about the 2006 gas conflict, when

Ukraine allegedly stole more gas than in 2009.

Second article by Nezavisimaya Gazeta addresses the issues of a long term

perspective, particularly it tries to evaluate the impact of this crisis on the relations between

CIS countries. For example it is said that “[t]he gas conflict between Russia and Ukraine

struck a blow for the prospects of integration in the CIS.” The article predicts the most likely

disappearance of CIS without the renewed strategy and tactics of the integration processes, at



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

35

the same time it is said: “we need the CIS, rather for economic reasons than for political ones.

If the economy is bad, it will go hard with politicians.” This passage uses the method of

identification, claiming that “we need the CIS,” that it  is  of the interest  of entire nation and

country.

Nezavisimaya Gazeta is the only newspaper trying to provide critical evaluation of the

crisis events as well as calculate the long-term consequences of the harsh politics of Gazprom

for the entire country.

c. Position of newspapers towards Ukraine: sarcasm, mockery, and criticism

Articles from Izvestia and Kommersant widely use metaphors as a framing device;102

the tone of articles and frames is highly sarcastic, the presented facts are exaggerated. The

following quotes taken from article in Kommersant dd. January 20 provide its readers with the

negative evaluation of Ukrainian actions after the contract between two countries was finally

signed:

“However, the name Viktor Yushchenko was not even mentioned, seemingly
he does not exist either as a negotiator or as a person for Mr. Putin (in particular since
intelligence reached the Russian Prime Minister concerning an order of Yushchenko’s
to deliver Ukrainian weapons to South Ossetia);”

“It was easy to understand the enthusiasm of Ms Timoshenko, but it was
impossible to believe it. When Ukrainian politicians adopt emotional rhetoric and
speak of "ten years of tranquility" there is sure to be trouble by the week's end.”

These passages provide a negative assessment of Ukrainian politicians and the fact

that they should not be considered serious, reliable partners.

Izvestia expresses doubts about the conditions upon which Ukraine wanted to sign the

contract with Gazprom. Particularly the paper claims that “the day before Ukraine […] made

unfounded demands;” “this condition contradicts the norms of gas business.” Izvestia supports

the sarcastic tone towards Ukraine by calling it Nezalezhnaya,  this word means independent

102 Gamson and Modigliani, "Media Discourse and Public Opinion on Nuclear Power: A Constructionist
Approach."



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

36

in Ukrainian. When Russian politicians and journalists use it, the word changes its

connotation and meaning, indicating the negative evaluation of Ukraine, disrespecting its

independence and indicating the reliance on Russia.

Izvestia also provides a cause and effect evaluation of events:

Two countries could not solve the gas dispute since the end of December last year
[2008]. Russia accused Ukraine of stealing Russian gas. Kyiv refuted these
accusations claiming that it does not owe anything to Moscow. Gazprom stopped the
flow transit gas via Ukraine in full on January 07 due to the fact that Ukrainian side
cut off the transit pipes.

Despite the fact that this passage describes the crisis in the following manner: “Russia

accused” – “Ukraine refuted” it still provides a negative evaluation of the “enemy” actions

and leads the reader to conclude that Gazprom has a valid reason to cut off the gas.

Nezavisimaya Gazeta does  not  criticize  Ukraine  directly  but  includes  some voices  of

Russian officials not in favor of Ukraine: “Gazprom accused Ukraine of stealing;” Putin

suggested that Europe should make Ukraine understand that it should “behave in a normal

civilized manner.” Articles also use the counter position of reasonable Russian and

unreasonable Ukrainian behavior:

regarding the leasing of Ukrainian system of gas-transport “Putin reminded that the
offer was proposed to Ukraine several years ago,” “[b]ut the system of gas-transport
became a fetish there [in Ukraine]; it is considered as a national patrimony, which sort
of fell from heaven and cannot go private.”

Therefore the idea of mockery and sarcasm is apparent in the articles of Nezavisimaya

Gazeta, while these articles also indirectly contribute to the “enemy” imaging.

At the same time, the “opinion” section of Izvestia uses sarcastic comparisons of

Ukrainian policy highlighting its unreliability. Vladimir Sokolov publishes articles in the

“opinion” section on a daily basis in the following manner:

It will be easier to understand the nature of New Year’s gas dispute if you
substitute gas for oil or grain and pipe for railways.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

37

Even though it is an opinion section it goes in line with the editorial position and most

likely expresses the newspaper’s position in a more harsh way.

I assume that in general Izvestia and Kommersant express an open hostility towards

Ukraine, while Nezavisimaya Gazeta provides more balanced position when describing the

crisis events. The attitude of Izvestia and Kommersant is directly connected to the issues of

ownership. All three newspapers analyzed are owned by influential businessmen or

companies close to the Kremlin and exert different levels of ownership influence. Izvestia is

openly pro-governmental; Kommersant experiences some restraints when dealing with

sensitive issues; Nezavisimaya Gazeta covers this crisis from different angles, therefore I

believe that it represents a more independent position compared to the others.

4.3. Analysis of articles taken from the BBC, Deutsche Welle and Russia Today

4.3.1. Case selection
For the comparative analysis of the Western and Russian position I have chosen three

general international broadcasters: the BBC, Deutsche Welle World and Russia Today. These

news outlets are international broadcasters and provide articles on their web sites in English

for the international audience, which is relevant for my research because I can see how the

international broadcasters represent the national news for the world audience.

As expected there is difference in portraying Russia by Western and Russian

broadcasters: the BBC and Deutsche Welle both are critical of Russia and represents various

voices in the articles. Russia Today supports the rhetoric expressed on the domestic level and

brings it for the international audience. It provides a hash negative evaluation of Ukraine,

portraying it as an “enemy” in this “war.” What is interesting about the comparative discourse

among broadcasters is the language the articles use and what argumentation and “voices” they

present.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

38

Russia Today represents Russian view on domestic and foreign affairs for the

international audience. The channel is often criticized for its pro-governmental position

despite the fact that it is an autonomous non-profit channel. The BBC and Deutsche Welle are

examples of independent journalistic practices. Despite the fact that Deutsche Welle is funded

by the German government it has a strong practice of independent journalism. Professor

Alexander Altunyan from International University in Moscow claims that Russia Today

represents a medium with minimum traditions of independent reporting.103 I  included  these

different news sources in the one group because technically they belong to one common

group of international broadcasters.

In order to support my idea of “enemy” imaging by international broadcasters and

trace this process I choose the articles published on the following dates: January 3, when the

chosen media outlets started reporting about the crisis; January 13, in the middle of the crisis

after the European Commission had signed a contract  with Russia on transit  of gas;  January

20 when gas supplies restarted and the dispute was officially over.

4.3.2. Analysis
The discourse analysis of articles chosen will be based on three core themes as well as

on analysis of voices represented in the texts. First of all the “enemy” imaging is based on the

counter-position of “good” and “bad” and in order to trace that I will analyze three main

themes presented in texts:

a. “Suffering Europe;”
b. Image of Russia;
c. Image of Ukraine.

Due to the fact that all articles present a lot of expert opinions, quotation and

references from various sources, I will include the fourth section of “voices” analysis.

103 Egupova Maria,  May 2010. Private conversation with Alexander Altunyan



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

39

For the detailed analysis I chose three articles from each broadcaster:

The BBC: Ukraine warns EU of gas “problem” dd. January 03, 2009;104

Russian gas flow disappoints EU dd. January 13, 2009;105 Russia opens gas taps to
Europe dd. January 20, 2009;106

Deutsche Welle: EU suffers gas shortfall amid Russia-Ukraine row dd. January
03, 2009;107 Ukraine blocks Russian gas from getting to Europe dd. January 13,
2009;108 Russian natural gas reaching Europe again dd. January 20, 2009;109

Russia Today: Ukraine steals European gas dd. January 03, 2009;110 Ukraine
split by gas row dd. January 13, 2009;111 Gas dispute over dd. January 20, 2009.112

a. “Suffering Europe” - as a main theme in the European news

The first common theme for the European broadcasters concentrates on the idea of

“suffering Europe;” the idea of consequences for European citizens after the gas shortage.

This framing addresses emotional messages to the international audiences underlying the

sufferings  of  law  abiding  European  citizens.  The  rhetoric  became  harsher  as  the  crisis  was

progressing. For example, at the beginning of the gas crisis the BBC article  of  January  3

reported that “on Friday, Poland reportedly recorded a [gas flow] drop of 6%, and Hungary a

drop of almost a quarter.”113

104 Ukraine Warns Eu of Gas 'Problem', (BBC News, January 03, 2009 [cited May 04, 2010); available from
http://news.bbc.co.uk/go/pr/fr/-/2/hi/europe/7809450.stm.
105 Russian Gas Flow Disappoints Eu, (BBC NEWS, January 13, 2009 [cited May 05, 2010); available from
http://news.bbc.co.uk/go/pr/fr/-/2/hi/europe/7827636.stm.
106 Russia Opens Gas Taps to Europe, (BBC NEWS, January 20, 2010 [cited May 05, 2010); available from
http://news.bbc.co.uk/go/pr/fr/-/2/hi/europe/7839053.stm.
107 Eu Suffers Gas Shortfall Amid Russia-Ukraine Row, (Deutsche Welle World, January 03, 2009 [cited May 04,
2010); available from http://www.dw-world.de/dw/article/0,,3917096,00.html.
108 Ukraine Blocks Russian Gas from Getting to Europe, (Deutsche Welle World, January 13, 2009 [cited May 08,
2010]); available from http://www.dw-world.de/dw/article/0,,3940510,00.html.
109 Russian Natural Gas Reaching Europe Again, (Deutsche Welle World, January 20, 2010 [cited May 04, 2010);
available from http://www.dw-world.de/dw/article/0,,3961968,00.html.
110 Ukraine Steals European Gas, (Russia Today, January 03, 2009 [cited May 08, 2010); available from
http://rt.com/Top_News/2009-01-03/Ukraine_steals_European_gas.html.
111 Ukraine Split by Gas Row, (Russia Today, January 13, 2009 [cited May 08, 2010); available from
http://rt.com/Top_News/2009-01-13/Ukraine_split_by_gas_row_.html.
112 Gas Dispute Over, (Russia Today, January 20, 2009 [cited May 08, 2010); available from
http://rt.com/Top_News/2009-01-20/Gas_dispute_over.html.
113 Ukraine Warns Eu of Gas 'Problem', ([cited).



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

40

At the same time, the article “EU suffers gas shortfalls amid Russia-Ukraine row”114

taken from Deutsche Welle and published on the same date addresses the issue of “suffering

Europe” from the very beginning, starting with the title. This article presents the voice of

Vaclav Bartuska - the Czech Republic's energy envoy; who claims that “[p]ipeline pressure is

down in the main pipes leading from Ukraine into EU members Hungary, Poland and

Slovakia.” Therefore I may assume that both media outlets were using the same sources, due

to the fact that the information is almost identical, however Deutsche Welle presented this

information via the “voice” of a public official making this claim even more reliable and

trustworthy for the audience.

The later dramatization of the situation is noticeable in articles published on January

13, 2010 – right in the middle of the gas dispute, when gas was already cut in full and Europe

was left with a limited gas supply. Deutsche Welle represents the “voice” of some unnamed

experts:

Experts say it could take up to three days for gas pumped from Siberia to reach
Europe, where thousands of people have been left without heat in one of the
coldest winters the continent has seen in a decade [emphasis by author].

This sentence does not provide the reader with any particular information on the

number of people left without heating, or what experts provided this information. In the

meantime  this  passage  addresses  the  emotional  message  to  the  reader  claiming  that  EU

citizens were left without heating during the coldest winter over the last decade. This sentence

is connected to the previous one representing Putin’s and Gazprom’s voices reporting that

“Ukraine was responsible for the blockage.” At the same time, the passage claims that it is the

fault of Russia that gas still has not reached Europe because it was “pumped into the wrong

pipeline”, that “Gazprom may have intentionally misrouted the gas.” Therefore readers

114 Eu Suffers Gas Shortfall Amid Russia-Ukraine Row, ([cited).



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

41

connect the message about the misrouted gas by Russia and Europeans “left without heat”

together and form the opinion that Russia is guilty of doing this intentionally. These claims

and sentences combined together in one article provide the basis for the enemy construction

towards Russia leaving Europe without heating.

Both BBC and Deutsche Welle provided some statistical data regarding the Russian

gas supplies to Europe. Both news sources highlighted the fact that one fourth of European

gas consumption relies on  Russian  gas  supplies,  while  80  percent  of  Russian  gas  arrives  in

Europe via Ukraine. The BBC also  claimed  that  “more  than  15  countries  across  Central

Europe have been hit by the shutdown of Russian supplies.” Therefore both articles raised the

bigger issue: the alarming dependence of Europe on an unstable gas supplier – Russia. This

was all logically connected to the theme of “suffering Europe,” that ordinary Europeans are

facing the consequences of the unpredictability of the Russian-Ukrainian gas policy.

The language of the articles did not become less dramatic on January 20, when Europe

started receiving gas again. For example, the article by Deutsche Welle claims  that  a  gas

supplies shutdown led to a shuttering of EU factories and EU citizens were left shivering.

This theme was repeated again by the following supportive sentence:

“Bulgaria, which is almost entirely dependent on Russian energy, found itself
without enough gas to heat households properly during the winter. Hundreds of
firms in the country had to cut back on production.”
The BBC also continues to support the suffering theme claiming that “[p]eople
have struggled to heat homes and schools,” as well as “[m]illions of Europeans
have been without heat since the failure to renew the old contract, which
expired on 1 January.”

Indication of millions of people who were hit by the gas dispute aims to get the

emotional response from audiences, particularly European ones. Therefore, I may conclude

that despite the fact that these broadcasters represent different countries, they represent a

common view on the issue. Emotional messages about suffering European citizens and

businesses across Europe are one of the main themes in the discourse of chosen articles.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

42

These messages are reinforced by the “enemy” imaging blaming Russia for unfair play and

unreliability.

In this regard it is worth providing the comparative analysis of articles taken from

Russia Today. The Russian broadcaster presents the same crisis from a different perspective:

there is a limited amount of images portraying suffering Europe. In the meantime the article

“Ukraine steals European gas” on January 03, 2010 presents the voice of Gazprom’s deputy

CEO Aleksandr Medvedev, who argues that the Balkans suffer from actions of Ukraine and

Balkan states “need to use the Energy Charter signed by Ukraine to protect themselves.” The

article  claims  that  due  to  the  fact  that  Europe  consumes  80  per  cent  of  Russian  gas  which

flows via Ukraine “it is watching the conflict closely,” but does not mention the fact that

Europe was left without heating due to the gas flow shortages. At the same time, the article

blames Ukraine for “blackmailing both Russia and Europe.” Another article published on

January 20 presents the quote by Russian Prime Minister Vladimir Putin apologizing and

expressing regrets “to all those who suffered from the gas crisis” while he believes that Russia

should not be blamed for starting this dispute. Therefore the main message of these statements

suggests that Ukraine should be blamed for the unreasonable policy causing the undersupply

of gas in Europe. Unlike the articles in BBC and Deutsche Welle, the articles taken from

Russia Today do not contain any emotional messages regarding frozen Europeans; on the

contrary they blame the Ukrainian government for stealing the gas and causing trouble for

whole of Europe.

b. Position of the BBC and Deutsche Welle towards Russia; “enemy” imaging

Both broadcasters maintain an “enemy” images of Russia particularly by negative

evaluation of the government’ actions during the 2009 gas crisis, and the vocabulary of the

articles could indicate this. Particularly Russian politics is described as rather unreliable and



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

43

extremist and put in comparison to Ukrainian actions. For instance, the BBC provides the

following expressions:

“Ukraine has warned that there could be serious problems with gas supplies
[…] if its dispute with Russia is not settled soon;”
“the pressure in [the] pipelines fell after Russian gas giant Gazprom cut off
Ukraine's supply;”
 “Russian gas flow disappoints EU;”
with the “voice” of Ukrainian president Russia is called to “stop the blackmail”
and work out an agreement” as if it was playing an illegal game.

The main message of the article dated January 20 is that the EU’s energy

commissioner should have “no grounds to support Russia's claims that Ukraine had been

stealing gas on its way to Europe - one of Russia's justifications for cutting supplies,” the

article also presents the opinion of Andris Piebalgs that there is “no evidence that Ukraine

took gas without permission." This information rejects claims of the Russian government that

Ukraine was stealing the gas and makes those claims unreliable, therefore turning Russia into

an unreliable partner.

Deutsche Welle presents Russia in a very similar manner, particularly highlighting that

the gas dispute is not a new phenomenon but this sort of disputes are repeated every year.

Particularly in the article dated January 3 it is said that in a “near-identical row” Gazprom

caused “sudden shortages” across Europe due to “allegedly unpaid bills,” therefore the article

questions the reliability and reasonability of Gazprom’s/Russian gas policy which leads to the

same reader reaction. At the same time, the indicated reason for this dispute is the

“increasingly tense relations […] between Moscow and Kiev’s pro-Western government.”

The reasoning is that the move to cut off the gas was a political decision in the first place and

has nothing to do with the unpaid bills.

The unreliable and extremist attitude towards Russia presented in the articles is

supported by another strategy: addressing the historical point of the dispute, particularly the

“repeat performance” (Deutsche Welle, January 03, 2009) claiming that the “near-identical



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

44

row” happened three years ago. Historical examples are designed to indicate the repeated

unreasonable behavior of Gazprom and Russia. The BBC also includes concerns regarding the

future uncertainty: “[…] the fine-print remains unknown – leading to fears that the row could

flare up again in the future […].” Thus the articles deliver emotional messages, and since their

audiences tend to react on these messages in the manner presented in the text, they become

more receptive to this sort of information.115

c. Position of articles towards Ukraine

The attitude of Western broadcasters towards Ukraine is more tolerant compared to

their evaluation of Russian policy, while neither broadcaster denies Ukrainian involvement

into the scandal. Particularly on January 03, Deutsche Welle informs  that  “[…]  Russia  and

Ukraine have both conducted intense diplomatic campaigns to present the other side as a

troublemaker in the dispute;” this claim is followed by another one: “both sides’ reputations

have already been tarnished in the row.”

The BBC article dd. January 03 concentrates on the counter-position of the Russian

claims versus the Ukrainian response to them. For example:

Gazprom  says  it  can  no  longer  count  on  Ukraine  as  a  transit  route  to  EU
countries and is seeking alternatives. […] The firm has since accused Ukraine of
stealing gas. […] On Friday, Ukraine’s state gas company, Naftogaz, denied illegally
siphoning Russian gas, saying it was diverting gas from its own reserves to try to
maintain export supplies;

These sentences are scattered in the text but readers put them logically together and

conclude that claims of Gazprom are unreasonable and ill-founded, while Ukraine deny these

accusations and even more voluntarily maintains export supplies on their own. That creates a

noble image of Ukraine in this dispute.

The BBC articles dated January 13 continue the line of counter-position:

115 ELisabeth Le, "Information Sourcesas a Persuasive Strategy in Editorials: Le Monde and the New York
Times," Written Communication 20 (2003). P.479



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

45

Russia cut gas supplies to Ukraine […] saying it would pump only enough for
customers further down the pipeline. But then Moscow accused Ukraine of siphoning
off gas intended for third countries. Ukraine denied the claim, but the flow of Russian
gas ceased completely on 7 January […]. (emphasis by author, taken from BBC
article)

Deutsche Welle claims that “[t]he new price […] could be a huge burden on Ukraine’s

already fragile economy. Gazprom has also warned that if Ukraine falls behind in its

payments, the energy giant will raise the price […].” Therefore it is apparent that Gazprom is

a “giant” while Ukraine is little with a fragile economic situation, which can be worsened by

the actions of Gazprom.

The position of Russia Today represents a different view on Ukrainian policy.

Particularly the broadcaster blames Ukraine for siphoning off Russian gas, with the term

“siphoning off” repeated three times in the article dated January 03, 2009. Russia Today

describes Ukraine in the following manner: “Ukraine’s authorities don’t care about their

company, but are simply playing political games;” “Ukraine has cynically announced it’s

siphoning off gas from the export pipe;” “Ukraine is avoiding negotiations;” “Ukraine

threatened to confiscate Russian gas passing through the country;” “Gazprom called

Ukraine’s reaction “blackmail,” these statements highlight the scandalousness of Ukrainian

policy. At the same, the time articles address different sub-messages aiming to create a

negative image of Ukraine for readers: first of all they describe the internal political situation

in Ukraine and claim that “[w]ith presidential elections looming, the gas dispute is adding

fuel” to the differences between Ukrainian president and prime minister; that “it turned out to

be a fragile peace;” while “[t]he gas saga is adding fuel to a burning political pot.” The other

topic  is  the  idea  that  “the  two  prime  ministers  have  also  agreed  to  get  rid  of  a  murky

middleman company, RosUkrEnergo,” and this is described as one of the “main successes of

the talks.”



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

46

d. Analysis of “voices” presented in the text

Elisabeth Le argues that mentioning the various external sources of information in the

news media could create a reader’s illusion that different perspectives were presented in the

news  piece.  This  gives  the  possibility  to  journalists  and  news  outlets  to  “give  an  objective

basis to their subjective position,” thus helping to achieve a persuasive effect.116 At the same

time external sources of information may be presented via various forms of reported speech or

quotations.

This section provides the analysis of “voices” presented in the articles of the BBC,

Deutsche Welle World and Russia Today. All the articles are rich in quotations; therefore

analysis of “voices” is vital for this research.

It is worth noting that the BBC unlike the rest of the sources provides the “voices”

from each side in a balanced manner, while this does not imply that the broadcaster does not

favor European position in this issue. It is not surprising that the BBC and Deutsche Welle are

critical of the Russian actions what interests me is how the presented “voices” reflect this

rhetoric.

In the article dd. on January 20 Deutsche Welle presented the “voice” of Bulgarian

Economy  and  Energy  Minister  Peter  Dmitrov,  his  voice  gives  a  powerful  example  of  a

metaphor, framing the readers’ evaluation of events. For example:

He argued that “the impact [of the dispute] very much resembles that of a
terrorist attack.”
Readers are expected to connect this expression with the previous sentences:
“Bulgaria, which is almost dependent on Russian energy, found itself without
enough gas […] Hundreds of firms in the country had to cut back on
production.”

Therefore, readers compare the statement that firms were forced “to cut back on

production” with a terrorist attack caused by dependence on Russian energy, particularly the

116 Le, "Information Sourcesas a Persuasive Strategy in Editorials: Le Monde and the New York Times." P.479



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

47

fact that the Russian government cut off gas. This is an example of an exaggeration used in

order to reach a rhetorical effect for the audiences. This case tries to meet the readers’ thirst

for sensationalism.117

Expert judgments, quotes and opinions represent another factor influencing

perception. These kinds of voices incorporated in the text typically appear as valid and vivid

presentation of news, at the same time they possess certain credibility strengthening the

impact of information and form a negative perception of the issue.118 For example, articles in

BBC and Deutsche Welle dd. January 20 provide the voice of EU Commission President Jose

Manuel Barroso in a following manner:

Jose Manuel Barroso said the Europe could not allow a repeat of the gas stand-
off. “We have to stop simply talking about energy security in Europe, and start doing
something about it.” (the BBC, dd. January 20)

[…] Barroso said on Tuesday he was disappointed with Russia and Ukraine
over their handling of the gas dispute but said Brussels would not turn its back on
them. “I was very disappointed in these days about the way the leadership in these two
countries negotiated,” Barroso told reporters in Brussels. (Deutsche Welle, dd. January
20)

The following sentences taken from the articles chosen also represent the voices and

their  negative  assessment  of  the  crisis  events,  particularly  the  voices  of  EU  and  Ukrainian

officials:

“Energy relations between the EU and its neighbors should be based on
reliability  and  predictability.  Existing  commitments  to  supply  and  transit  have  to  be
honored under all circumstances.” (this is the voice of the “EU presidency” taken from
the article in Deutsche Welle, dd. January 03, 2009);

Ukrainian President Viktor Yushchenko called on Russia to “stop the
blackmail” and work out an agreement (BBC, January13);

However, Bohdan Sokolovsky, energy adviser to Ukrainian president Viktor
Yushchenko […] criticized the deal, saying it favored Russia and would impose
hardship on Ukraine. (BBC, January 20)

117 Richardson, Analysing Newspapers : An Approach from Critical Discourse Analysis. 65
118 V.M. Peshkov,
(Content Analysis of Moscow Metropolis Press About Azerbaijani Community) (  Weekly (Demoscop
Weekly), November 22 - December 5, 2004;  179 - 180 [cited May 10, 2010); available from
http://demoscope.ru/weekly/2004/0179/analit04.php#01.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

48

The messages to “stop the blackmail” and suspicion that current relations are not

based  on  reliability  and  predictability  are  aiming  to  get  an  emotional  reaction  from  the

audience. Therefore this is designed to achieve the optimal self-representation of EU with its

“dissatisfaction” and to provide a negative evaluation of the “enemy” policy. These methods

facilitate the creation of well-reasoned conclusions and assessments, while making this

assessment socially acceptable.119

At the same time, Russia Today mainly  presents  voices  of  the  Russian  officials,  and

under representing the Ukrainian or European view on this story. It is a sort of invisible

opposition to Ukraine when Russia Today provides the one-sided perspective as the only one

worth describing. For example, in the article dd. January 03, 2009 presented the voice of

Gazprom deputy CEO Aleksandr Medvedev: “It’s not Russia but Ukraine which is

blackmailing both Russia and Europe. It seems that Ukraine’s authorities don’t care about

their country, but are simply playing political games.” At the same time the voice of Russian

Prime Minister Putin provides readers with the following assessment:

I  hope  transit  supplies  […]  will  be  fully  resumed  in  the  nearest  future.  […]  We  now
expect our Ukrainian partners to act accordingly. Once again, I want to express regrets
to all those who suffered from the gas crisis – which we consider was not started by the
Russian side.

This message aims to invoke a feeling of sympathy from the reader.

Both Russian and Western broadcasters use a common language regarding the

“enemy” within the texts; they use such words as “blackmail” towards each other and portray

the policy of their governments in a favorable way, justifying their actions and position.

The following table provides analysis of “voices” taken from international

broadcasters. The “voices” may be divided in several categories by their origins: representing

the position of Russian, Ukrainian or European authorities, as well as the “voices” of experts,

119 Peshkov,  (Content
Analysis of Moscow Metropolis Press About Azerbaijani Community) ([cited).



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

49

or ordinary people - population. By “other” I mean the “voices” that do not fall into any

category and cannot be labeled. For example on January 20, 2009 Deutsche Welle provides

“voices” of top manager from gas group OMW and the “Turkey’s energy ministry.” These

sorts of “voices” regarded to the category of “other” in my table, because the top manager is

not an expert  but represents the business and turkey official  represents the other side in this

story, neither European, nor Russian or Ukrainian.

I counted every “voice” mentioned in the text: if the same person was quoted several

times I gave one point every time its “voice” was referred to.  The column Number of words

indicates the size of article; therefore it is possible to see the proportion of “voices” presented

and the word count. The BBC and Deutsche Welle have relatively equal number of words,

while articles from Russia Today are sometimes longer.

Table 1. Analysis of “voices” presented in the BBC, Deutsche Welle and Russia Today

Authorities
Broadcaster European Russian /

Gazprom Ukrainian Experts Other Population
Number
of
words

The BBC

January 03
January 13
January 20

7
5
6

6
5
6

4
4
3

1
1
1

0
0
0

0
0
0

556
494
696

Deutsche Welle
World

January 03
January 13
January 20

10
3
6

0
3
4

0
4
1

2
2
0

0
0
2

0
0
0

619
482
624

Russia Today

January 03
January 13
January 20

0
0
0

9
0
3

3
6
1

0
2
1

1
0
0

0
0
0

883
436
906

The BBC uses sources in a balanced manner: Russia, Ukraine and Europe presented

more or less in equal proportions, even though the slight priority is given to the European

officials; every article provides the “voice” of expert. With all these “voices” readers may



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

50

conclude that the broadcaster reports in an objective manner, giving floor to every side in this

story to express their opinions. This effect may be achieved despite the fact that the main

message of article addresses the issue of “suffering Europe” because of Russian actions.

 Position of Deutsche Welle is less balanced, for example, the first article over

represents the European “voices” and the last one under represents Ukrainian side in this

story. In the meantime the broadcaster provides more alternative sources than the BBC: two

for each news story.

Russia Today clearly ignores the European “voices” in their texts, while the Russian

and Ukrainian sides are not presented in equal proportions. Some articles give priority to the

Russian side:  nine Russian “voices” and only three Ukrainian on January 03; zero Russian

“voices,” six Ukrainian on January 13; and three Russian, one Ukrainian on January 20.

“Voices” of experts and other sources are also presented.

The most important finding is that Western as well as Russian broadcasters do not

provide any “voice” of ordinary citizens – population. This seems to be very inconsistent

since the main message of the BBC and Deutsche Welle is “suffering Europe.” In this regard

articles deliver their message while not providing any evidence from “frozen Europeans” or

telling personal stories of how people survive under these conditions. I assume that this is an

example of under reporting the story, while the emotional response from the audience could

be stronger if the “voices” of population were apparent. In this regard position of Russia

Today is not surprising, because the articles eliminated the issue of “suffering Europe.”



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

51

Conclusion
This thesis provides comparative analysis of the discourse presented in articles of

Russian newspapers as well as international broadcasters: the BBC, Deutsche Welle and

Russia Today. I evaluate the images of “external enemy” produced by different media sources

in the 2009 gas crisis between Ukraine and Russia. My thesis explores the field of news

media in Russia, analyzing the up-to-date trends and describing the current media landscape

in the country. Being a Russian speaker, I conducted a detailed discourse analysis which

revealed the common features of the Russian press.

The major claim of my thesis is that during the 2009 gas crisis Russian and Western

media created images of “external enemies” for their audiences. Typically I have found that

media use subjective tone when describing the events, demonize the counter-party and

maintain the images of the “external enemy.”

Additional findings are the following: in the case of Russian newspapers Ukraine was

presented as an “enemy,” as it is apparent from the language used. For example, Russian

Izvestia and Kommersant express an open hostility towards Ukraine. I assume that this

attitude is directly connected to the issues of ownership. All three newspapers analyzed are

owned by influential businessmen or companies close to the Kremlin and exert different

levels of ownership influence. Izvestia is openly pro-governmental; Kommersant experiences



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

52

some restraints when dealing with sensitive issues; Nezavisimaya Gazeta covers this crisis

from different angles, therefore it is assumed that it represents a more independent position

compared to the others.

At the same time, it is not surprising that Russia Today occupies a pro-governmental

position, which only reinforces my findings on the domestic level. The BBC and Deutsche

Welle portray Russia as an “enemy” blaming the country for the consequences of “suffering

Europe.”

I assume that my empirical findings prove my hypothesis about “enemy” imaging

created and maintained by news media. The detailed discourse analysis based on 15 articles

provides evidence of “external enemy” images, apparent in the language and “voices” in the

articles. I believe that this case study has provided a good evaluation of different attitudes in

Russian and Western news media on the topic of the 2009 gas crisis.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

53

Bibliography

Akimenko, Valery. ": ? 
(Izvestia: Anothestate-Owned Newspaper? Review of Russian Newspapers) BBC
Russian.com, June 03, 2005 [cited May 25, 2010. Available from
http://news.bbc.co.uk/hi/russian/press/newsid_4605000/4605381.stm.

Alexander, Franz. "[Hostility and Fear in Social Life]: Discussion." Social Forces 17, no. 1 (1938):
27-29.

Anderson, Benedict R. O'G. Imagined Communities : Reflections on the Origin and Spread of
Nationalism. Rev. and extended ed. London ; New York: Verso, 1991.

Arabov, Pavel. :  (Kiev Style
Robbery: Ukraine Is Stealing Russian Gas Once Again) Izvestia.ru, January 04, 2009 [cited
May 10, 2010. Available from http://www.izvestia.ru/ukraina/article3124149/.

Arabov, Pavel, and Sokolovskaya Yanina.  [Yuschenko
Arranged Holodomor for Ukraine] Izvestia.ru, January 12, 2009 [cited May 25, 2010.
Available from http://www.izvestia.ru/ukraina/article3124223/.

Attacks on the Press 2000: Russia. Committee to Protect Journalists, March 19, 2001 [cited May 25,
2010. Available from http://cpj.org/2001/03/attacks-on-the-press-2000-russia.php.

Attacks on the Press 2005: Russia. Committee to Protect Journalists, February 16, 2006 [cited May 25,
2010]. Available from http://cpj.org/2006/02/attacks-on-the-press-2005-russia.php.

Attacks on the Press 2006: Russia. Committee to Protect Journalists, February  5, 2007 [cited May 25,
2010. Available from http://cpj.org/2007/02/attacks-on-the-press-2006-russia.php.

Becker, Jonathan. "Lessons from Russia: A Neo-Authoritarian Media System." European Journal of
Communication 19 (2004): 139-63.

Bessudnov, Alexei. Media Map Sage Publcations, 2008 [cited May 25, 2010. Available from
http://ioc.sagepub.com/cgi/reprint/37/1/183.pdf.

Chomsky, Noam. Media Control : The Spectacular Achievements of Propaganda. 2nd ed. ed. New
York: Seven Stories Press, 2002.

Duchacek, Ivo D. "Antagonistic Cooperation: Territorial and Ethnic Communities." Publius 7, no. 4
(1977): 3-29.

Egupova, Maria.  May 2010. Private converasation with Alexandr Altunyan.
Egupova, Maria.  May 2010. Private converasation with Pavel Arabov.
Eu Suffers Gas Shortfall Amid Russia-Ukraine Row. Deutsche Welle World, January 03, 2009 [cited

May 04, 2010. Available from http://www.dw-world.de/dw/article/0,,3917096,00.html.
Fromm, Erich. The Anatomy of Human Destructiveness. [1st ed. New York,: Holt, 1973.
Gamson, William A., and Andre Modigliani. "Media Discourse and Public Opinion on Nuclear Power:

A Constructionist Approach." The American Journal of Sociology 95, no. 1 (1989): 1-37.
Gas Dispute Over. Russia Today, January 20, 2009 [cited May 08, 2010. Available from

http://rt.com/Top_News/2009-01-20/Gas_dispute_over.html.

http://news.bbc.co.uk/hi/russian/press/newsid_4605000/4605381.stm
http://www.izvestia.ru/ukraina/article3124149/
http://www.izvestia.ru/ukraina/article3124223/
http://cpj.org/2001/03/attacks-on-the-press-2000-russia.php
http://cpj.org/2006/02/attacks-on-the-press-2005-russia.php
http://cpj.org/2007/02/attacks-on-the-press-2006-russia.php
http://ioc.sagepub.com/cgi/reprint/37/1/183.pdf
http://www.dw-world.de/dw/article/0,,3917096,00.html
http://rt.com/Top_News/2009-01-20/Gas_dispute_over.html


C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

54

Gidadhubli, R. G. "Russia: Oil and Politics." Economic and Political Weekly 38, no. 21 (2003): 2025-
30.

Grib, Natalia, and Oleg Gavrish.  (Moscow and Kiev Lit a
Pipe of Peace) Kommersant, January 13, 2009 [cited May 10, 2010. Available from
http://www.kommersant.ru/doc.aspx?DocsID=1101861.

Hirshberg, Matthew S. "The Self-Perpetuating National Self-Image: Cognitive Biases in Perceptions
of International Interventions." Political Psychology 14, no. 1 (1993): 77-98.

Humphreys, Macartan, Jeffrey Sachs, and Joseph E. Stiglitz. Escaping the Resource Curse, Initiative
for Policy Dialogue at Columbia. New York: Columbia University Press, 2007.

Huntington, Samuel P. Who Are We? : The Challenges to America's National Identity. New York:
Simon & Schuster, 2004.

Härtel, André, Katerina Malygina, Dmitry Gorenburg, and Jonas Grätz. "Russian-Ukrainian
Relations." In Russian Analytical Digest, 17. Forschungsstelle Osteuropa Bremen, Germany:
Center for Security Studies (CSS), 16 Mar 2010.

Izvestia. Media Atlas, 21.08.2009 [cited May 10, 2010. Available from
http://www.mediaatlas.ru/editions/?a=view&id=2477.

Karlekar, Karin Deutsch. Press Freedom in 2009: Broad Setbacks to Global Media Freedom Freedom
House, 2010 [cited May 10, 2010. Available from
http://freedomhouse.org/images/File/fop/2010/OverviewEssayFOTP2010finallaid-out.pdf.

Kolesnikov, Andrey.  (Beauty of a Bargaining Is Its Payment) Kommersant,
January 20, 2009 [cited May 10, 2010. Available from
http://www.kommersant.ru/doc.aspx?DocsID=1105708.

Kommersant. Media Atlas, 14.11.2009 [cited May 10, 2010. Available from
http://www.mediaatlas.ru/editions/?a=view&id=3167.

Kulikov, Sergey.  [Moscow Set the Goals in the Gas
War] Nezavisismaya Gazeta, January 13, 2009 [cited May 10, 2010. Available from
http://www.ng.ru/economics/2009-01-13/1_goals.html.

Le, ELisabeth. "Information Sourcesas a Persuasive Strategy in Editorials: Le Monde and the New
York Times." Written Communication 20 (2003): 478-510.

Lippmann, Walter. "Newspapers." In Media Power in Politics, edited by Doris A. Graber, 37 - 45.
Washington, D.C.: CQ Press, 1994.

Love, Maryann Cusimano. "Global Media and Foreign Policy." In Media Power, Media Politics,
edited by Mark J. Rozell, 235 - 64. Lanham, Md. ; London: Rowman & Littlefield, 2003.

Malek, Abbas. News Media and Foreign Relations : A Multifaceted Perspective / Edited by Abbas
Malek. Norwood, New Jersey: Ablex Publishing, 1996.

Miriam, Elder. New Year's Tradition.Behind the Russia-Ukraine Gas Conflict Spiegel online, January
05, 2009 [cited May 25, 2010. Available from
http://www.spiegel.de/international/business/0,1518,599571,00.html.

Nesterov, Andrei. Russia-Ukraine 'Gas War' Damages Both Economies Worldpress.org, February 20,
2009 [cited May 25, 2010. Available from
http://www.worldpress.org/Europe/3307.cfm#down.

Nezavisimaya Gazeta. Media Atlas, 13.09.2008 [cited May 10, 2010. Available from
http://www.mediaatlas.ru/editions/?a=view&id=2525.

Nordenstreng, Kaarle, Elena Vartanova, and Yassen N. Zassoursky. Russian Media Challenge.
Helsinki: Kikimora, 2002.

Peshkov, V.M.
 (Content Analysis of Moscow Metropolis Press About Azerbaijani Community)

 Weekly (Demoscop Weekly), November 22 - December 5, 2004
 179 - 180 [cited May 10, 2010. Available from

http://demoscope.ru/weekly/2004/0179/analit04.php#01.
Pipeline Politics? Russia and the Eu's Battle for Energy. EurActive, August 20,  2009 [cited May 25,

2010. Available from http://www.euractiv.com/en/energy/pipeline-politics-russia-eu-battle-
energy/article-177579.

http://www.kommersant.ru/doc.aspx?DocsID=1101861
http://www.mediaatlas.ru/editions/?a=view&id=2477
http://freedomhouse.org/images/File/fop/2010/OverviewEssayFOTP2010finallaid-out.pdf
http://www.kommersant.ru/doc.aspx?DocsID=1105708
http://www.mediaatlas.ru/editions/?a=view&id=3167
http://www.ng.ru/economics/2009-01-13/1_goals.html
http://www.spiegel.de/international/business/0,1518,599571,00.html
http://www.worldpress.org/Europe/3307.cfm#down
http://www.mediaatlas.ru/editions/?a=view&id=2525
http://demoscope.ru/weekly/2004/0179/analit04.php#01
http://www.euractiv.com/en/energy/pipeline-politics-russia-eu-battle-energy/article-177579
http://www.euractiv.com/en/energy/pipeline-politics-russia-eu-battle-energy/article-177579


C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

55

Pirani, Simon, Margarita Balmaceda, and Kirsten Westphal. The Russian-Ukrainian Gas Conflict (No.
53) Institute of History, University of Basel, Basel, Switzerland, January 20, 2009 [cited May
25, 2010. Available from http://www.isn.ethz.ch/isn/Digital-
Library/Publications/Detail/?ots591=0c54e3b3-1e9c-be1e-2c24-
a6a8c7060233&lng=en&id=95596.

Pirani, Simon, Stern, Jonathan,  and Yafimava, Katja. The Russo-Ukrainian Gas Dispute of January
2009: A Comprehensive Assessment (Issue XVIII) Oxford Institute for Energy Studies, Fall
2009 [cited May 25, 2010]. Available from http://energypolitics.org/18a.pdf.

Q&A: Russia-Ukraine Gas Row. BBC News, January 20, 2009 [cited May 25, 2010. Available from
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/7240462.stm.

Restrictions on Press Freedom Intensifying, Press Release. Freedom House, April 29, 2010 [cited
May 10, 2010. Available from
http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=70&release=1177.

Richardson, John E. Analysing Newspapers : An Approach from Critical Discourse Analysis.
Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2007.

Rodriguez, Gregory. What America Needs Is a Good Enemy Los Angeles Times, October 05, 2009
[cited December 22, 2009. Available from http://articles.latimes.com/2009/oct/05/opinion/oe-
rodriguez5?pg=2.

Rostova, Natalia. Gazprom-Media to Get Rid of “Izvestia” Novaya Gazeta, June 06, 2008 [cited May
25, 2010]. Available from http://en.novayagazeta.ru/data/2008/38/05.html.

Russia Country Profile. BBC News, April 16, 2010 [cited May 25, 2010. Available from
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/country_profiles/1102275.stm#media.

Russia Opens Gas Taps to Europe. BBC NEWS, January 20, 2010 [cited May 05, 2010. Available
from http://news.bbc.co.uk/go/pr/fr/-/2/hi/europe/7839053.stm.

Russian Gas Flow Disappoints Eu. BBC NEWS, January 13, 2009 [cited May 05, 2010. Available
from http://news.bbc.co.uk/go/pr/fr/-/2/hi/europe/7827636.stm.

Russian Natural Gas Reaching Europe Again. Deutsche Welle World, January 20, 2010 [cited May
04, 2010. Available from http://www.dw-world.de/dw/article/0,,3961968,00.html.

The Press in Russia. BBC WORLD, May 16, 2008 [cited May 10, 2010. Available from
http://news.bbc.co.uk/go/pr/fr/-/2/hi/europe/4315129.stm.

Ukraine Blocks Russian Gas from Getting to Europe. Deutsche Welle World, January 13, 2009 [cited
May 08, 2010]. Available from http://www.dw-world.de/dw/article/0,,3940510,00.html.

Ukraine Split by Gas Row. Russia Today, January 13, 2009 [cited May 08, 2010. Available from
http://rt.com/Top_News/2009-01-13/Ukraine_split_by_gas_row_.html.

Ukraine Steals European Gas. Russia Today, January 03, 2009 [cited May 08, 2010. Available from
http://rt.com/Top_News/2009-01-03/Ukraine_steals_European_gas.html.

Ukraine Warns Eu of Gas 'Problem'. BBC News, January 03, 2009 [cited May 04, 2010. Available
from http://news.bbc.co.uk/go/pr/fr/-/2/hi/europe/7809450.stm.

Volkan, Vamik D. "The Need to Have Enemies and Allies: A Developmental Approach." Political
Psychology 6, no. 2 (1985): 219-47.

Voltmer, Katrin. "Constructing Political Reality in Russia: Izvestiya -- between Old and New
Journalistic Practices." European Journal of Communication 15 (2000): 469-500.

Yegorov, Yuri, and Franz Wirl. "Ukrainian Gas Transit Game." Zeitschrift für Energiewirtschaft
Volume 33, Number 2 (July 10, 2009): 147-55.

Zassoursky, Yassen N. "Media and the Public Interest: Balancing between the State, Business and the
Public Shere." In Russian Media Challenge, edited by Kaarle Nordenstreng, Elena Vartanova
and Yassen N. Zassoursky, 1 v. Helsinki: Kikimora, 2002.

Zhukov, I. V.  (  War in the Discourse of Modern Press)
 (Russian Language), 2001 [cited November 24, 2009. Available from

http://www.teneta.ru/rus/ii/iliazhukov_war.htm.
 [Gas Wars Weaken Integration

Sentiments in the Cis] Editorial. Nezavisimaya Gazeta, January 20, 2009 [cited May 10, 2010.
Available from http://www.ng.ru/editorial/2009-01-20/2_red.html.

http://www.isn.ethz.ch/isn/Digital-Library/Publications/Detail/?ots591=0c54e3b3-1e9c-be1e-2c24-a6a8c7060233&lng=en&id=95596
http://www.isn.ethz.ch/isn/Digital-Library/Publications/Detail/?ots591=0c54e3b3-1e9c-be1e-2c24-a6a8c7060233&lng=en&id=95596
http://www.isn.ethz.ch/isn/Digital-Library/Publications/Detail/?ots591=0c54e3b3-1e9c-be1e-2c24-a6a8c7060233&lng=en&id=95596
http://energypolitics.org/18a.pdf
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/7240462.stm
http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=70&release=1177
http://articles.latimes.com/2009/oct/05/opinion/oe-rodriguez5?pg=2
http://articles.latimes.com/2009/oct/05/opinion/oe-rodriguez5?pg=2
http://en.novayagazeta.ru/data/2008/38/05.html
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/country_profiles/1102275.stm#media
http://news.bbc.co.uk/go/pr/fr/-/2/hi/europe/7839053.stm
http://news.bbc.co.uk/go/pr/fr/-/2/hi/europe/7827636.stm
http://www.dw-world.de/dw/article/0,,3961968,00.html
http://news.bbc.co.uk/go/pr/fr/-/2/hi/europe/4315129.stm
http://www.dw-world.de/dw/article/0,,3940510,00.html
http://rt.com/Top_News/2009-01-13/Ukraine_split_by_gas_row_.html
http://rt.com/Top_News/2009-01-03/Ukraine_steals_European_gas.html
http://news.bbc.co.uk/go/pr/fr/-/2/hi/europe/7809450.stm
http://www.teneta.ru/rus/ii/iliazhukov_war.htm
http://www.ng.ru/editorial/2009-01-20/2_red.html


C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

56

"  " "  (Gazprom Will Not Forgive
Naftogaz for the Losses). Izvestia, January 20, 2009 [cited May 10, 2010. Available from
http://www.izvestia.ru/news/20/news196147/index.html.

:  (Playing the Pipe: Ukraine Openly
Steals Russian Gas). Izvestia.ru, January 03, 2009 [cited May 10, 2010. Available from
http://www.izvestia.ru/news/20/news195261/index.html.

 " " (Ukraine Will Start the
Transit of Russian Gas after Gazprom Will Make a Request). Izvestia, January 13, 2009 [cited
May 10, 2010. Available from http://www.izvestia.ru/news/20/news195508/index.html.

 140 .  (Ukraine Got a Grip of
Additional 140 Billion Square Meters of Russian Gas). Izvestia.ru, January 13, 2010 [cited
May 10, 2010. Available from http://www.izvestia.ru/news/news195595.

 25  1998 . N 130-  " " (
 7  2000 .) [Federal Law N 130-Fz<Span Style="">  “on Combating

Terrorism” Ammended on August 7, 2010].  (Laws of Russian Federation), [cited
May 25, 2010. Available from http://femida.info/14/fzobst005.htm.

http://www.izvestia.ru/news/20/news196147/index.html
http://www.izvestia.ru/news/20/news195261/index.html
http://www.izvestia.ru/news/20/news195508/index.html
http://www.izvestia.ru/news/news195595
http://femida.info/14/fzobst005.htm

	Abstract
	Acknowledgements
	Table of contents
	Introduction
	Chapter 1. “External enemy,” nationalism,
	foreign policy, and the media
	1.1 Framing the image of the “external enemy”
	1.2 Relation of the press and foreign policy
	Chapter 2. Print media landscape in Russia
	2.1. Journalistic practices in Russia
	2.2. Questions of media ownership in Russia
	2.3. Kommersant, Nezavisimaya Gazeta and Izvestia: issues of print media ownership
	Chapter 3. The 2009 “Gas War” between Russia and Ukraine
	3.1. Historical assessment: the government and business sector in Russia
	3.2. Ukraine and Russia: the 2009 conflict
	4.1. Discourse analysis: theoretical aspects
	4.2. Analysis of articles taken from Russian newspapers
	4.2.1. Case selection
	4.2.2. Newspapers not included in the analysis
	4.2.3. Analysis
	a. “Suffering Europe”
	b. Position of newspapers towards Russia
	c. Position of newspapers towards Ukraine: sarcasm, mockery, and criticism


	4.3. Analysis of articles taken from the BBC, Deutsche Welle and Russia Today
	4.3.1. Case selection
	4.3.2. Analysis
	a. “Suffering Europe” - as a main theme in the European news
	b. Position of the BBC and Deutsche Welle towards Russia; “enemy” imaging
	c. Position of articles towards Ukraine
	d. Analysis of “voices” presented in the text



	Conclusion
	Bibliography

