
C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

Ownership Irregularities in Bulgarian Private

Mass Media:

Implications for Freedom of Speech

By
Andrey Anastassov

Submitted to

Central European University
Department of Political Science

In partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Arts

Supervisor: Professor Lina Dencik

Budapest, Hungary

2012



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

i

Abstract

Bulgarian private mass media experiences increasing problems with ownership. They suffer from

concentration, monopolization, hidden agenda and suppression of freedom of speech. Numerous

experts have discussed the tendency in their reports on the media environment in the country.

This paper offers a further academic contribution to the problems, characterizing the field. In

addition, the research features interviews with journalists who are directly affected by the

developments in their media and a featured content analysis, based on a Foundation Media

Democracy monitoring report for 2011.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

ii

Acknowledgements

I would like to thank my brother Hristo Anastassov, without whose guidance I would not even

begin working on this project, and my supervisor Professor Lina Dencik, for her understanding,

inspiration and support. I am also grateful to the anonymous journalists A, B, J, H, X, and Z,

whose interviews comprised the most innovative findings in the research.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

iii

Contents

Abstract ................................................................................................................................................... i

Acknowledgements ................................................................................................................................ ii

Introduction ............................................................................................................................................ 1

Chapter 1: Media Ownership in Theory ................................................................................................... 3

1.1 Key Terms ...................................................................................................................................... 3

1.2. Media Ownership Issues in Literature ........................................................................................... 5

Chapter 2: Ownership in Bulgarian Private Mass Media ....................................................................... 11

2.1. Timeline ...................................................................................................................................... 11

2.2. Political and Economic Influence ................................................................................................. 18

Chapter 3: Methodology ....................................................................................................................... 22

3.1. Literature on the Methodology ................................................................................................... 23

3.2. Validity of the Methodology........................................................................................................ 27

3.3. Approach to the Interviewees ..................................................................................................... 28

Chapter 4: Implications for Freedom of Speech .................................................................................... 32

4.1 Newspaper Content Analysis ........................................................................................................ 32

4.2. Interviews with Journalists .......................................................................................................... 35

4.2. B. Interviews Analysis.................................................................................................................. 36

4.2. B. a) Editors and Journalists ..................................................................................................... 36

4.2. B. b) Owners and Journalists ................................................................................................... 42

4.2. B. c) Outside Pressure on Journalists ....................................................................................... 43

4.2. C. Summary of the Analysis ......................................................................................................... 45

Chapter 5: Conclusion ........................................................................................................................... 46

Annex ................................................................................................................................................... 48

Reference ............................................................................................................................................. 53



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

1

Introduction

Like many other countries, Bulgaria experiences growing problems with media ownership.

Breaches of the principles of fair journalism and diversity of expression have led to a decreasing

score of the country’s freedom indexes. Reporters without Borders gave  the  country  as  an

example for growing pluralism issues. Although Hungary accepted an unprecedented media

law,1 which allows for direct control of the State over media, the country is still 40th, compared

to Bulgaria’s 80th place (Reporters without Borders, 2012). The country is now at the bottom of

the ranking, compared with all other EU countries. Freedom House, on its hand, ranked Bulgaria

as Partly Free, also downgrading it from previous years (Freedom House, 2012). It placed the

country  in  one  of  the  bottom  three  places  of  the  European  Union,  together  with  Romania  and

Italy. Problems vary from conflicts of interest, through obscure financing of media to direct

threats to investigative journalists. Journalists themselves are paid very low salaries and often

need to “hold second jobs”, according to the Freedom House report. In 2009, the Open Society

Institute published a report indicating the following problems with Bulgarian media: general

degradation of the media products, self-censorship, and clearer political or economic dependency

(Zlatev, 2009). According to the Bulgarian affiliate of Konrad Adenauer Stiftung - Foundation

Media Democracy, 2011 was a year of “less freedom and more conflicts.” The report also

features a detailed opinion on media regulation (Foundation Media Democracy, 2012).

This paper acknowledges the fact that Bulgarian private mass media suffers from growing

ownership problems. It attempts to indicate and outline what these problems are and how they

1 “The new law creates a media control body, with members appointed by the ruling party in parliament. All media
outlets will be required to register with the body to operate lawfully” (Human Rights Watch, 2012)



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

2

affect freedom of speech. The work contributes to the academic and non-governmental

investigations of the local media environment, through indebt analysis of the processes which

occur inside different outlets. The updated overview of the issues is complemented with semi-

standardized interviews with journalists working for private mass media outlets in the country.

They suggest if the work process of an average Bulgarian journalist is affected by editorial

pressure, based on ownership bias. This approach to the topic of media ownership issues has

generally been neglected by other media analysts and has not been considered for similar works.

Therefore, I propose a different and more insightful approach to the issue, and how it affects the

process of free expression.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

3

Chapter 1: Theory on Media Ownership

1.1 Key Terms

The existing problems in Bulgarian media are very much in line with the global mass media

concerns. However, as we will see later in this work, the country suffers from a more intense and

locally specific pressure on free journalism.

Private mass media are the media outlets, which do not feature any public funding model. Under

this category, this research almost exclusively examines press and television. I would justify the

omission of radio, by siding with Peter Humphreys’ clarification: […] the press and television

are the main instruments of the mass media and the main agents of political communication in

the modern world (Humphreys, 1996: 1). Like Humphreys himself, I would allow myself to

include radio in several rare occasions, predominantly in relation to ownership conglomerate

structures.

For the purposes of this paper, media ownership bears not only its self-explanatory meaning, but

also refers to the existing theoretical frames, which scholars and experts have designed for it.

Although many times this framework relates solely to media power conglomerates and

concentration of ownership, here the focus includes ownership issues as a whole (including the

mere identification of the owners and the source of their money). The central question is not only

“how come media is concentrated in the hands of a few corporations” like it is in the USA (Free

Press, 2012), but also “who owns the media” and ultimately, how this affects freedom of speech.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

4

A central role in this research is devoted to the examination of journalism under the influence of

biased owners.

Political influence and economic influence are differentiated with the purpose of greater clarity.

Nevertheless, in the case of Bulgaria, they are actually very mixed. The patterns include political

influence from the government and the major oppositional parties and economic influence from

related business structures. The exact positioning between economic and political influence is

clarified in the section “Mapping contemporary media ownership”.

Ownership regulation is one of the most central notions for this thesis. “The availability of

accurate and up-to-date data on ownership lies at the very heart of any media pluralism

regulation, as it would be impossible to take steps to address excessive media concentrations

without the tool to identify them (Stolte and Smith, 2010: 3). Ownership regulation is a central

point of concern in the research. In Stolte and Smith’s research, ownership regulation is regarded

as the most crucial aspect of transparency and media pluralism. The researchers imply that the

European  Union  is  increasingly  demanding  regulation.  However,  the  member  states  do  not

appreciate a unified binding legislature on the issue. The European Convention of Transfrontier

Television (2002) is given as an example of regulatory legislation in this relation.

Diversity of opinion and Freedom of speech are two related notions that are observed mostly in

the  second  half  of  the  work.  The  implication  to  their  level  is  going  to  be  suggested  as  a

consequence of the problems with media ownership regulation. The most accessible and at the

same time universal definition of freedom of speech is the one in Article 19 of the International

Covenant on Civil and Political Rights of the UN (1966):



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

5

1. Everyone shall have the right to hold opinions without interference.

2. Everyone shall have the right to freedom of expression; this right shall include freedom to seek,
receive and impart information and ideas of all kinds, regardless of frontiers, either orally, in writing
or in print, in the form of art, or through any other media of his choice.

3. The exercise of the rights provided for in paragraph 2 of this article carries with it special duties
and responsibilities. It may therefore be subject to certain restrictions, but these shall only be such as
are provided by law and are necessary:

(a) For respect of the rights or reputations of others;

(b) For the protection of national security or of public order (ordre public), or of public health or
morals.

1.2. Media Ownership Issues in Literature

Academia progressively focuses on media ownership issues. Throughout the years, scholars have

consolidated behind the understanding that media, which entirely follows the demands of a free

market economy, without regard to public service is harmful. The central and biggest concern is

the pattern of concentration. It has been perceived as the most problematic aspect of media

ownership, which also progresses irreversibly over time. A key discussant of the phenomenon is

Dean Alger. In his book Megamedia (his way of calling media conglomerates), he outlines four

categories of concern about concentration (1998: 13).

(1) unfair economic competition and distortion of market principles; (2) unfair competition the realm

of information and ideas – “the marketplace of ideas” – through general dominance and elimination

of competing media sources, cross-marketing, and other means; (3) deterioration of the news and

public affairs materials communicated by the media; and (4) the degradation of features and

entertainment shows and the consequent impact on society.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

6

In other words, his four problems with concentrated media are: economic monopoly, idea

monopoly  (harming  diversity  of  opinion),  distortion  of  news  in  certain  directions,  and  overall

decrease of journalism quality. Later, Alger refers to Lee Bollinger2’s formulation on the

problem: “[…] Of course, all these concerns become more serious as the number of those who

control the press become fewer” (Bellinger in Alger, 1998: 153). The ideas of the two outline

and systemize very well the common outcry over the tendency of increased media concentration.

Alger’s book also attempts to shine a light on the patterns through which media monopolies are

developed. Concerning the fact that his work focuses on the US, he first points out the effect of

Wall Street business on the local media giants.

The offer of public stock in the media corporations in recent years has been a major problem.

This,  in  Alger’s  opinion,  led  to  growing  attention  to  “Wall  Street’s  concerns;  and  Wall  Street

worries, not about quality of news, but about profitability” (1998: 154). The pattern of

development of economically bound media empires includes the creation of big debts, which

also affect journalism (156). In Alger’s view one of the implications from the debt factor is

corporate cost-cutting. Another is the intrusion of corporate owners on editorial management

(157). More profound emphasis (and consequently bigger relevance to my study) on the relation

between these factors and the state can be found in Ben Bagdikian’s The Media Monopoly: “[…]

corporations exert considerable influence within government precisely because they influence

their audiences’ perception of public life, including perceptions of politics and politicians as they

appear – or do not appear – in the media” (1990: 5). As an example of the strong inter-

dependency between news corporations and the political elite, Bagdikian refers to a letter by the

2 Lee Bollinger at the time of Alger’s publication was President at Michigan University. Now, he serves as President
of Columbia University.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

7

President  of  Hearst  Corporation  to  Richard  Nixon  in  1969  (90).  This  case  may  serve  as  a

classical instance for the undercover connection between the political elites and the media. I

acknowledge the fact that since then, media ethics and law environment has been reformed

significantly, but I refer to it as an instance for a particular pattern that may still be present in

some situations. According to Bagdikian, the corporation demanded monopoly law exemption in

exchange for a favorable attitude to the US President. The author also refers to many other

examples of corporate media irregular influence on politicians.

Among the patterns of influence, we can also find media corporations funding favored

candidates in the US. Specially designated political action committees, operated by the owners of

the media donate money to competitors in local elections. “Candidates receiving money from a

Time Inc. political committee are quite aware that they have become special beneficiaries of the

media empire, whose reporting can affect their political careers” (95). Going back to Nixon’s

example, the author confirms that at the end of the deal, the corporate owners “ordered their

professionals to endorse for president a man who had previously attacked their constitutional

freedoms but who had recently granted them a corporate favor” (100).

Two very  important  assumptions  can  be  derived  from this  example.  The  first  is  that  American

mass media conglomeration implies a very definite pattern of influence. As indicated by Alger

and Bandikian, the usual type of misuse of media power comes exclusively from corporate

owners. They are the ones who have the exquisite ability to pressure both politicians and their

own employees for the achievement of influence. The second assumption is that corporate

owners have the capacity “to order” the media content in their own interest.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

8

In order to outline how precisely media owners may hinder free and good journalism a further

focus on the mechanics of inside owner-editor-journalist observation is needed. Alger mentions

an example of a breach in this relation. CNN was developing an investigation, which would “cast

Time in an unflattering light” (1998: 171). Eventually, CNN did not air the story, because of

“Time Warner’s then-pending merger with Turner Broadcasting, parent of CNN” (Ibid.). Alger

continues: “Unfortunately, this kind of behind-the-scenes look at what was not covered or was

killed after material was developed is extremely rare” (Ibid.). This implies that in the process of

news making, there is frequent interference from owners on ‘inconvenient’ stories.

Before focusing on the details of how owners influence news making in mass media, we need to

agree that the phenomenon negatively affects democracy and freedom of speech. This is an

opinion that has been shared by the majority of the well-known media researchers. One of the

most respected contemporary media analysts, Robert McChesney, put it in an explicit way: “The

wealthier and more powerful the media giants have become, the poorer the prospects for

participatory democracy” (McChesney, 2008: 426). Although his works generally cover the US,

this vision on the owners’ impact is also shared in the rest of the developed democratic world.

A much less vocal part of the media analysis sector de facto opposes the significance of the

ownership problem. An illustration of the conflict between the two sides is the debate which

McChesney was involved in with expert Benjamin Compaine in 2001. In contrast with the idea

of power and suppression of growing media giants, Compaine claimed that “media

conglomerates are not as powerful as they seem…” and that “getting bigger” needs context.

Because all developed economies grow, enterprises that grow larger are often simply staying still

in relative terms” (Compaine, 2001). He is one of the few authors who advocate that the notion



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

9

of a growing concern over the concentration of media is a myth creation. In his view, a free

media market is actually enhancing democracy, since the owning companies are able to self-

regulate in line with market principles.

However, the recent developments around Rupert Murdock are perhaps the most apparent

example of the opposite. The scandal with the British branch of his media empire escalated to

unprecedented levels for the field. It resulted in the closure of the News of the World, a BSkyB

takeover bid halt, and an arrest of many key figures (The Telegraph, 2012). While the scandal

still continues developing and producing news updates every day, the majority of the conclusions

accuse conglomeration as the key reason for its presence. The New York Times is just one of the

few sources that determined Murdock’s main occupation as “Building an Empire” (The New

York Times, 2012). Apparently, like any other empire, this one features undemocratic properties,

like  the  unlawful  instruments  to  create  news.  In  the  process  of  developing,  this  scandal  shows

what the potential implications from media concentration are.

McChesney and other authors’ most common position is that ownership is a common problem

that growingly disturbs the free media environment (McChesney, 2008). The evidence suggests

that even in the US, where the majority of literature on ownership and conglomeration issues is

produced, the tendency is negative. Despite the fact that a significant amount of work has been

produced by academics and NGOs, still ownership issues are generally irreversible. To add to the

problem, these issues may vary significantly from one state to another. If (as was mentioned

above) the biggest concern in the American news environment is conglomeration of corporations

and their influence on information, in other countries it might be different. I am implying that

problems with ownership exist everywhere, but are changing according to the business and



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

10

political  specificities  of  the  different  countries.  Perhaps,  this  is  one  of  the  reasons  why  the

European Union has made only hesitant attempts to implement supranational regulation.

As has already been indicated, the EU commits itself to opinion diversity and freedom of speech

and recognizes the problem of media concentration, but the idea to create supranational

directives still stays at a ground level. Nevertheless, this indicates that the EU is no less

concerned with the issues of media ownership. Compared to the US, though, it faces the

abovementioned issue of specificities within the borders of all 27 countries. Mihaly Galik

outlines the efforts of the European community to challenge diversity suppression from the

1970s until present (Galik, 2010). Despite the seeming institutional commitment to the problem,

the EU designed an article that has been defined by Galik as a “tiny legal loophole” (2010: 237).

It only gave theoretical direction to the Member States to implement media regulation, but does

not give any universal direction. One of the biggest reasons for this, as indicated by Galik, is that

Member States themselves oppose supranational media regulation. They generally do not

question the need to protect opinion and media diversity, but are “reluctant to give up their own

regulatory power on media concentration for political reasons.” The continuous effort to

establish protective legislation for media diversity has resulted in the adoption of the Audiovisual

Directive in 2007 and a tool, called Diversity Index. Its main purpose is to count the number of

media outlets in local markets. It also measures the degree of concentration. The measurement

seems to have promising goals, but Galik also presents scholars’ criticisms and insufficiencies.

Let  us  also  not  forget  that  this  is  still  an  observational  tool,  which  does  not  implement  further

action.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

11

Chapter 2: Ownership in Bulgarian Private Mass Media

2.1. Timeline

It is not hard to presume that Bulgaria would have bigger issues with media ownership than the

US and the older EU Member States. On the one hand, the country has smaller capital traditions,

implying that the risk to fall in the American and international corporate pattern is smaller. On

the other hand, it is exactly the modest free market experience that allows for even bigger breach

of democratic principles than in the countries we have discussed. To add to this, academic works

on Bulgarian freedom of speech, media concentration and media politics and economy have

traditions  that  are  very  limited  compared  to  those  in  the  US.  Over  the  years,  works  of  media

analysts have increased, which allows for contemporary investigators to get acquainted with the

local media environment. The increase of academic interest in Bulgarian media ownership issues

is naturally following the growing problems.

Nevertheless, both the abovementioned signals of worsening media environment and the limited

existing literature suggest that further academic research is needed. As I have also mentioned

before, Bulgaria has conceptually different challenges with media ownership than the ones in

traditional democracies. These challenges come from its unique position of a country that is both

a member of the EU and a very young post-communist democracy. However, the rest of the EU

post-communist countries have less notable problems. Hungary has been part of fierce

discussions and criticism, because of the already mentioned media law. Nevertheless, the

majority of the countries from the former regime, who are now members of the EU, are within



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

12

the top 50 of the Reporters without Borders ranking. Even Romania, which has entered the union

in the same year as Bulgaria, is much higher in the ranking.

Up until 1989 Bulgaria was under a one party-centered totalitarian regime, which dictated

content. Even worse, the only existing newspapers were actually published and edited directly by

the  Central  Committee  of  the  Communist  party.  Until  1989  those  newspapers  accounted  for  a

total number of 17 (Nikolchev, 1997). The media content was so strictly censored that even

Gorbachev’s perestroika was too brave to reflect (Nikolchev, 1997: 126). As media expert Ivan

Nikolchev puts it “when perestroika and glasnost were initiated in the Soviet Union, the

Bulgarian leadership refused to grant the same rights to the local media” (1997: 126). After this

tightly controlled media environment, it was difficult to build free a press from scratch in the

first  years  of  Bulgarian  transition  to  democracy.  The  complication  was  increased  due  to  the

favorable position of the former totalitarian elite. Unlike Czechoslovakia (later – the Czech

Republic and Slovakia) and united Germany, Bulgaria failed to break the connections between

the old and the new regime (The New York Times, 2009). Figures related to the former secret

service, called during communism ‘State Security’, and figures related directly to the former

Communist Party had the most favorable position both in politics, economics, and the

developing mafia.3 In this sense, real termination of the former regime never occurred.  Of

course, there were positive nuances, like growing diversity of opinion and initiations for reforms,

which were to a large extent occurring under the new Western influence.

3 “The Bulgarian mafia is a product of the country's totalitarian past. In Sicily, the mafia was formed when the
Habsburg imperial powers withdrew and the majority of those previously employed by the army and police
became unemployed. In the ensuing period, the mafia became an annex of the state. In countries such as Bulgaria
or Russia, by contrast, the power of the mafia was based on the ubiquitous power of the Communist Party and its
state security services” (Open Democracy, 2006) http://www.opendemocracy.net/democracy-
europefuture/bulgaria_3825.jsp



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

13

Nonetheless, the overall impression for the most powerful economic and political structures was

that they are direct inheritors of the former regime.4 Naturally, this could not stop from

influencing the newly developing mass media in the country. The first years in which it started

developing did not offer enough ground for transparency. The most widespread concern for the

new outlets was the origin of money. One of the most successful publishers, Petyo Blaskov,

responded to this criticism with: “from 1990 they keep asking me where I have the money from.

From 1990 I keep responding that it comes from sales and advertising… what more do you

need” (Sliven Dnes I Utre, 2010). This does not seem to provide a satisfactory explanation for

the origin of the investment in several of the most influential newspapers in the country. When

there is no transparency in the investment in media, it is natural to suspect undercover

connections that might affect freedom of the press. It is media ownership that may show light on

the majority of the challenges that the press has until present.

The relationship between media owners, political parties and business circles could provide

sufficient information on the problems in front of the press. From that relation come disturbing

mutually-fulfilling irregularities, which affect good journalism in Bulgarian media. Narrowly,

the implications are in law-making and regulation, undercover political influence and bias, and

hidden PR.

Undercover media outlets ownership is one of the fundamental problems of the contemporary

local environment. Before anyone can indicate the scope of the current problems with private

mass media ownership, they need to know who owns what. Attempts to map local outlets date

4 One of the clearest examples for that would be the incapability of the new governments to criminalize the breach
of human rights and freedoms in the communist regime.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

14

back to the end of the 90s. Since then, reports on the dynamics in ownership have been growing.

Bulgaria has occupied sections in regional media reports, like the South East Media Handbook

2005/2006. The significance of these reports is very large. They not only outline the narrow issue

of business relations, but also evaluate the overall media environment.

A quick overview could suggest that the Bulgarian media market has diversified enormously

during the first years of democracy and right after the fall of communism. For three years (from

1990 to 1993) the number of print outlets rose to 928 newspapers and 777 magazines

(Nikolchev, 1997: 128). Nevertheless, the largest attention was continuously paid to not more

than three newspapers at a time. In this period, the two most powerful newspapers were

explicitly party-affiliated. The first one was Demokratsia (Democracy), which was the political

media of the Union of Democratic Forces. The party was the quickly formed largest oppositional

organization, which was targeting the Western – oriented voters. Their contrary movement was

the inheritors of the Communist Party – the Bulgarian Socialist Party, which started publishing

newspaper Duma (Word). Duma was a continuation of the communist bulletin Rabotnichesko

Delo (Workers’ Cause). The peak of the two partisan newspapers was in the very first years of

the new regime. In that period people were actively involved in the events that were taking place

and were very much politically charged. With the progress of time, though, the newspapers’

circulation dropped from half a million each to 70,000 and 50,000 respectively (Nikolchev,

1997: 129).

The niche was overtaken by lighter and more casual tabloids. This was the first indicated

tendency for commercializing of the local media. Also, for the first time it was very clearly

suggested  that  the  new  ‘media  elite’  was  strongly  affiliated  with  the  past  apparatus.  The  most



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

15

successful ones were yet again linked with the former regime. 24 Chasa (24 Hours) and Trud

(Labor) were initially published by journalists from Rabotnichesko Delo and the communist

labor organizations media. 24 Chasa was owned by a press group called 168 Chasa Press Group

and Trud was published by Media Holding, which privatized the labor unions’ publishing house.

As early as 1997 their money source was suspicious to media experts like Nikolchev (1997:

131). It became even more disturbing when the two large media groups were joined under the

umbrella of the single foreign newspaper investor Westdeutsche Allgemeine Zeitung (WAZ).

The deal was closely examined by media analyst Velislava Popova. The German press group

entered the market in 1996 with an investment, amounting to little more than 50 million Euro.

Their first purchase was the 168 Chasa Press Group, and the second was Media Holding, which

at the end of the 90s was already experiencing financial difficulties. WAZ was gradually

involved in schemes for monopolization of the print media market. Firstly, they offered joint

deals to advertisers for their two most popular newspapers. This automatically put them into a

much more favorable position than any other newspaper (Popova, 2006: 108).

Unfortunately, this tendency has not been reversed much consequently. The next move that

enabled WAZ to cartelize the market was to acquire the largest publishing houses and

distributing agencies (Ibid). This was considered as a step towards closing the chain of the media

market. Although the then government of the Union of Democratic Forces (UDF) was quite

reluctant to see such a growing media beast, they could not succeed in imposing the legislative

restrictions on the corporation. For example, there were numerous lawsuits between the group

and the Competition Protection Commission, but they were gradually won by the first (Popova,

2006). Therefore, WAZ acquired a powerful position in the local public sphere – the largest

newspaper publisher, who was criticizing the government. Popova also suggests that the



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

16

decreased trust in the government of the UDF is a direct consequence from the negative

campaign that WAZ triggered against them in the newspapers. This followed the government’s

gradual attempts to protect competition.

There  were  several  other  powerful  newspaper  groups  in  the  country.  Offshore  company  MSG

Holding acquired newspaper Standart. The company was owned by Russian oligarch, Michael

Corni, who was expelled from the government of UDF in the year 2000 for threatening national

security ( Popova, 2006: 110). Before that, Corni also acquired one of the two largest and most

popular football clubs – Levski, which is still officially in possession of his Bulgarian lawyer

Todor Batkov. Batkov acted as a representative of Mr. Corni to Bulgaria for the period after the

businessman’s expulsion. He still possesses the majority of the shares in Standart Daily.

The remaining space in the market of popular newspapers was filled by dallies and weeklies with

dubious image and insignificant influence on the general public. Daily Monitor was a newspaper

developed by the owner who sold 168 Chasa Press Group to  WAZ –  Mr.  Petyo  Blaskov.  He

undertook Monitor just after he sold his previous project. The model was again tabloid, and in

order to increase the circulation, it started offering lottery games for expensive cars to its readers.

The same model was later used by other media too. Capital Weekly and Dnevnik Daily are two

newspaper owned by Ivo Prokopiev, who initially received financial aid from Reuters. The

outlets are business oriented and are considered close to Western associations and non-

governmental organizations, related to Open Society. Mr. Prokopiev also owns a large portfolio

of other businesses, which as we can see later, often affects the objectivity in the outlets.

Throughout the years, the owners of the major newspapers had gradually oriented themselves

towards a comforting zone within the political and economic spectrum in the country. Most of



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

17

them  abused  the  weak  legislative  system,  in  order  to  survive  and  expand.  For  example,  WAZ

dispersed their shares among ‘friends’ companies’ in order to cover up their monopoly status

(2006: 108-109). Others were outdated and forced to shut down.5

For the last 10 years there have been three radical changes in the political elite of the country. In

2001 the former Bulgarian king, Simeon Saxe-Kobourg Ghotta, returned to the country and

formed  a  party,  which  won  against  the  UDF.  His  formation  was  centrist,  balancing  between

Western, local and Russian influence. During that government, Bulgarian joined NATO and

received a date for joining the EU. The next government, which was formed in 2005, included

three coalition parties: the former communists (BSP), Simeon’s party and the Turkish minority

party, which is generally perceived as connected to the former State Security. The end of their

term was marked by increasing public discontent, which led to their consequent elections loss. In

2009 the new government was led by Boyko Borisov, current prime-minister, often associated

with the underground world and organized crime. His party GERB6 (Citizens for the European

Development of Bulgaria) is compound of a mixed audience. The profile is right conservative,

but there are many former affiliates to the regime. The government has been accused by the

opposition of manipulating the local elections in October (The Sofia Echo, 2011).

In the context of the changing powers in Bulgarian governance and the ongoing economic crisis

in the continent and the region, Bulgarian press had to adjust to the environment to survive. A

report on Bulgarian media and the financial crisis by the Soros Foundation states that “a dramatic

5 Former party newspaper Demokratsia gradually lost its legitimacy by the end of the term of the government of
UDF. It closed in 2002, only a year after the end of the term.

6 GERB is also a word game, since the word means ‘coat of arms’



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

18

drop in the advertising revenue is visible, especially in the traditional media” (Zlatev, 2009). The

observant for Bulgaria, Ognian Zlatev, indicates several negative trends in media for the time:

general degradation of media products, self-censorship and clearer political or economic

dependency.  He also indicates that mainstream media is reluctant to invest in investigative

reporting, shrinks budgets, salaries and positions and becomes increasingly dependent on the

influence of state institutions.

To sum up, the transitional period for Bulgarian mass media, and particularly newspapers, have

been subject to too many and different challenges. The first challenge was how to establish a

non-corrupted business environment. Evidence suggests that the process of initial investment in

Bulgarian media was predominantly subject to obscurity. Consequently, the market became too

isolated from any type of regulation, which can also be explained with its radical and rushed

liberalization after the censoring totalitarian regime. This resulted in the establishment of

convenient mechanism for concentration in ownership. The overall impression from the

environment in Bulgarian media and politics is that they gradually found an unhealthy common

living space. In this space, the media is not too challenging to the governments and the

governments are not too careful about market regulation. This leads to general degradation of the

quality of local outlets.

2.2. Political and Economic Influence

The evaluation, provided by the Soros Foundation, closely preceded some groundbreaking

changes in the media environment of the country. Almost all of the most influential mainstream

newspapers changed ownership in the last two years. The most significant deal was the

withdrawal of German corporation WAZ from the market in December 2010. It is even more



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

19

interesting who they sold their possessions to. The newspapers 24 Chasa, 168 Chasa, Trud, one

printing house and one distributing agency, were acquired by former banker, Lyubomir Pavlov,

and the owner of numerous companies, including the biggest pharmaceuticals producer

Sopharma, Ognyan Donev. The shift was arguably in the direction of re-nationalization of the

media group. One exception was that it also involved the Austrian crown heir, Karl Habsburg. A

few months later, though, Hristo Grozev, who worked with Habsburg, complained that the

Bulgarian businessmen acquired a larger share in the ownership, without his concession. A court

appeal followed. On the first instance, it granted right to Grozev to participate in the project, but

on the second instance he was refused (Dnevnik, 2011). This follow-up left big concerns that the

newspapers will be controlled solely by a team which is connected with the government. For

example Pavlov later became the president of the Union of the Publishers (Dnevnik, 2011 (2)).

In his first interview, he suggested that the state has to control the newspaper distribution market

(Dnevnik, 2011 (3)).

A  more  significant  change  in  the  press  market  was  the  centralization  of  ownership  in  one

relatively new group – New Bulgarian Media Group. Founded in 2007, the Group is gradually

acquiring larger shares of the market, reaching a current circulation of 180, 000 to 220, 000 (see

NBMBG website). There are allegations that the same group owns a few other publications, but

hides it. NBMG also controls two of the largest terrestrial television channels TV7 and bTV and

one cable TV channel -  BBT. The owner of the group is Irena Krusteva,  who was CEO of the

state-owned lottery company between 2002 and 2005. She was fired because of accusations for

ambiguous property deals with private companies. Her son, Deyan Peevski, was deputy minister



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

20

in the parliamentary group of the Movements for Rights and Freedom7 in the previous

government. Mr. Peevski is currently a parliament member from the same party, which is

officially opposing the government.

Nevertheless, the newspapers NBMG possesses are affiliated both qualitatively and

quantitatively  with  the  governing  party  GERB.  For  example,  the  majority  of  their  deals  is

financed through Corporate Trade Bank, which is in possession of 70% of the assets of the state-

owned companies of the Ministry of Economy in Bulgaria (Dnevnik, 2011 (4)). The bank

possesses the assets of other state-owned companies, as well. The CEO of the same bank,

Tsvetan Vassilev, admitted that is linked to one of the media group’s televisions – TV7, but

refused to be associated with the other media. Nevertheless, all of the media that are under the

umbrella of New Bulgarian Media Group and Corporate Trade Bank are exceptionally favorable

to the current government. A media monitoring analysis of Foundation Media Democracy

highlighted that the “group of Delyan Peevski” was favoring three major parties - GERB, BSP

(Bulgarian Socialist Party) and MRF (Foundation Media Democracy, 2012). In the Foundation’s

report it is suggested that the leading line is to legitimize GERB as the major governing party

and BSP and MRF as the only alternative to the government.

The Economist’s comment on the last municipal and president elections in Bulgaria (which were

held in October) was “More of the same please” (The Economist, 2011). “Bulgaria’s local and

presidential elections have given a thumbs-up to the status quo,” wrote the Economist. However,

many  argue  that  this  is  to  a  great  extent  aided  by  the  press,  owned  or  affiliated  to  the  New

Bulgarian Media Group. This situation was particularly unfavorable to third party members or

7 the former communist State Security –related party, which represents the Turkish minority in the parliament



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

21

independent candidates. Independent candidate for President, Meglena Kuneva, was not even

invited to one of the debates on TV7, no matter that in the beginning of the campaign she had

equal chances to win like the candidates from GERB and BSP. Nevertheless, the eventually

elected candidate from GERB, Rosen Plevneliev, and his run-off from BSP, Ivaylo Kalfin, were

presented by the television as the main (if not the only) runners for the position from the start.

Kuneva later accused the media, owned by New Bulgarian Media Group of leading a systematic

anti-campaign against her8. Observing Foundation’s Friedrich Naumann was even more direct:

“Prime Minister Borisov mobilized a big part of New Bulgarian Media Group against Kuneva”

(Deutsche Welle, 2011). The analysis continues with “the whole press, state, private television

and radio are dependent on the government. This occurs either through the ownership structures

or via the owners who have their own interest to inform in favor of the governors” (Ibid.).

We can confidently conclude that the processes in Bulgarian mass media are increasingly leading

to concentration, rather than diversification of the outlets. This suggests that the environment has

not achieved a quality market reform, after the collapse of the totalitarian regime. Much worse,

democratization in the sphere of journalism in Bulgaria, was ill-performed and unsuccessful and

continues to be subject to the implications from non-regulation of the market.

8 She also referred to headlines on their front pages, which were attacking her.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

22

Chapter 3: Methodology

I propose a descriptive and qualitative analysis of the ownership environment in Bulgarian

private mass media. Mapping the owners is one of the most essential tools for grasping the

problem in the country. The relation between the current ownership dynamics and the orientation

of  the  outlets  towards  particular  political  organizations  and  persons  has  been  qualitatively  and

quantitatively analyzed by the Foundation Media Democracy (2012). The organization has been

active since 2007. Their annual report from 2011 feature monitoring reports, based on 24 249

items in seven news outlets. The reported tendencies derive from a comparative research with the

previous year’s similar indexes. The analysis of the data provided allows for the indication of

tendencies, such as the significance of negative media campaigns.

In addition to the examination of the report, I also propose qualitative analysis of interviews

taken from Bulgarian journalists. The main goal of interviewing journalists in a random selection

from different mass media in Bulgaria is to indicate the presence of influence on their work. The

method seeks to outline the immediate inside effect of ownership issues on the routine of the

average journalists. Some scholars would choose to interview analysts, experts, or activists for

freedom of speech. However, this could bias the research excessively. Moreover, their opinion is

already publicly expressed in reports and articles predominantly by nongovernmental

organizations. The purpose of this research is different – to outline the inside editorial

implication of ownership issues in media. Compared to the existing academic research on media

ownership issues, this approach may be innovative and far more illustrative.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

23

3.1. Literature on the Methodology

The most popular literature, concerning media ownership issues and media concentration do

feature significant relevance to the occurrences inside the media. Authors prefer to focus more

on mapping ownership and providing with general information about the environment. For

example, Velislava Popova’s contribution to the collection “Media Ownership and its Impact on

Media Independence and Pluralism” (in Petkovic (Ed.), 2004) in Eastern Europe focuses

narrowly on legislation, privatization, ownership structures, etc. This is the pattern in the

majority  of  the  analyses  about  media  ownership  in  general.  Moreover,  Petkovic  emphasizes  a

very notable deficit in the academic approach to the problem. In the preface, she notes that the

media market is so dynamic that at the end, the reports “will inevitably be out-of date at the time

of publication” (Petkovic, 2004), something that is a very valid concern to each examiner of

ownership issues. Petkovic points out that the general patterns will remain similar, which is a

way out from the expiring actuality, but yet does not seem sufficient.

Additionally, the reports on media ownership issues provide with too descriptive analysis, which

usually do not go beyond the information, which the reader may find by him/herself with some

research. A good example for this trend is the South East Europe Media Handbook 2005/2006

(2006). It features collections of encyclopedic information about the countries’ media

environment. One can find very complete knowledge about the local media issues, but still

without comprehending the depth of the problems. For example, Zlatev’s contribution to the

handbook (Zlatev in Vujovic (Ed.), 2006) features information about Bulgaria’s history,

geography, economics, then gradually entering in the media landscape and ownership, and



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

24

finishing with issues of ethics, hate speech and freedom. Being very descriptive, the research

does  not  go  beyond  the  reported  evidence  of  pressure  on  journalists.  Also,  there  is  no  logical

connection between one phenomenon and the other – the issue of ownership concentration is not

reflecting on limited freedom of speech. All these phenomena are considered separate and

independent issues, which complement a common picture for the media environment.

A narrower focus on the relationship between media ownership and freedom of speech is

achieved predominantly in the methodology of qualitative works such as McChesney’s Rich

Media  Poor  Democracy  (McChesney,  2000).  In  this  case,  the  author  is  de  facto  making  a

statement not about freedom of expression of journalists, but more about the implication of

concentration on democracy. He argues that “the media have become a significant anti-

democratic force in the United States and, to varying degrees, worldwide” (McChesney, 2000:

2). However, being an egalitarian, McChesney seeks the answer to the problem not within the

properties of the journalism profession inside the increasingly commercializing media, but rather

in the structure of the businesses as a whole. He poses ongoing conceptual question such as “the

privileges” of the rich, the imbalances of power, etc. Also, McChesney discusses the processes,

which occupy contemporary media in the context of the classical notion of democracy “the rule

of the many” (p. 5). His proposition in that context is “reducing social inequality and establishing

a media system that serves the entire population and that promotes democratic rule” (Ibid).

Throughout these ideas and tendencies, we can often notice short references to indicators of

freedom of expression, such as: “The rise to dominance of the global commercial media system

is more than an economic matter; it also has clear implications for media content, politics, and



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

25

culture.” (McChesney, 2000: 79). These ideas indicate the limitations that freedom of expression

meets in the context of ownership issues. However, they are more appropriate for the

conceptualization of the ideas, than understanding the mechanisms of imposing limits to

journalism.

A clearer concept of news manipulation in concentrated media is developed in the section

“Internal Distortions” in the book “Media Concentration and Democracy. Why ownership

Matters” by Edwin Baker (2007: 40). Here we can see a suggested relationship between the

amount of media concentration and the journalists’ inability to work freely. The assumption

comes from the suggestion notion that as a rule, editors are not supposed to let journalists write

“against” the corporate owners. There are two main findings, which indicate the presence of

inside editorial restrictions on journalists, based on ownership status.

Conglomerate ownership automatically, structurally moves the firm away from an ideal of where its
economic incentives align with the media’s proper mandate to serve its public audience. (Baker,
2007: 40)

And:
… Conglomerate ownership structurally creates economic vulnerability to outside pressure and
creates internal incentives to trade journalistic integrity for the conglomerate’s other economic
interests (Baker, 2007: 41).

In other words, Baker is one of the few media analysts, who are capable of encompassing the

exact relation between improper media ownership and limitations to freedom of speech.

However, what I find essential for the building of the complete picture of ownership issues, as a

method, is designing a qualitative research, which would hint how the technical pattern of



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

26

accomplishment of ownership pressure. In all the other cases, we can be informed in detail, but

to an extent superficially about the processes that take place in media.

In general, the focus in the academic works, which are occupied with media ownership issues, do

not pay too much attention to what precisely occurs inside the editorial rooms and between

editors and journalists. As in Dean Alger’s Megamedia - “the press”, “the media” can “distort”,

can “fuel ignorance”, etc. (Alger, 1998: 153). However, how is all of this achieved? Is there a

measure, through which we can indicate it? Who are the ones who technically manipulate news?

Who are the responsible ones? What role do the owners play in the process? What is the role of

editors and journalists? These are all questions that need to be cleared, in order to achieve a

complete  notion  on  the  extent  and  the  specificity  of  the  problem.  This  is  why  this  research

proposes interviews with the journalists in Bulgarian private mass media.

One can never be explicit enough when explaining the advantages of interviewing for an

academic work. However, as Ritchie and Spenser put it: “The last two decades have seen a

notable growth in the use of qualitative methods for applied social policy research. Qualitative

research is now used to explore and understand a diversity of social and public policy issues…”

(Ritchie, Spenser, 2002: 305). The end goals of analyzing qualitative data, in their point of view

are: “defining concepts: understanding internal structures; Mapping the range, nature and

dynamics of phenomena; Creating typologies: categorizing different types of attitudes,

behaviors, motivations, etc.; Seeking explanations: explicit or implicit; Developing new ideas,

theories or strategies.” (Ritchie, Spenser, 2002: 309).



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

27

Nevertheless, for the purposes of this research, interviewing is regarded as the best way to get

acquainted with the specificities of ownership issues for the everyday work of journalists. This

would probably fit into the concept of understanding internal structures and mapping the range

nature  and  dynamics  of  the  phenomena.  In  both  cases,  the  research  would  not  contribute  more

than the already conducted, if it has not featured such qualitative analysis. Still, there might be a

conflicting point, arguing that ownership issues in media would not need qualitative analysis,

because of the issue of validity. Many would suggest the use of other methods for this work, like

network analysis or self-conducted content analysis. However, both network analysis and content

analysis have already been in place when other analysts researched the media environment in the

country. I do not believe that I have the resource to produce a more in-depth work than theirs. I

rather approach the issue from a perspective that has not been present in a wide range of

literature on the topic.

3.2. Validity of the Methodology

As for validity, Joseph Maxwell has conceptualized it very well in his work “Understanding and

Validity in Qualitative Research” (in Huberman and Miles (eds.), 2002: 45). Firstly, the

qualitative research has descriptive validity. In his words, it both features what the researcher

directly experienced (Ibid.) and what was inferred from other data. The latter is being defined by

Maxwell as secondary descriptive validity. The author also presents the concept of interpretative

validity (Maxwell, 2002: 48), which the embodiment of the perspective of the interviewees, or

“the participants’ perspective”, as he puts it. It suggests that within the analysis, the validity as

achieved not from the point of view of the researcher, but the one of the subjects of analysis.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

28

“Interpretative validity does not apply only to the conscious concepts of participants; it can also

pertain to the unconscious intentions, beliefs, concepts and values of these participants…”

(Maxwell, 2002: 50). The last two justifications of qualitative methods, are presented as

Theoretical Validity (Ibid.) and Evaluative Validity (55). Theoretical validity “refers to an

account’s validity as a theory of some phenomenon” (56). Here Maxwell provides with a very

colorful juxtaposition between the three.

“For example, one could label the student’s throwing of the eraser as an act of resistance, and connect
this act to the repressive behavior or values of the teacher, the social structure of the school, and class
relationships in U.S. society. The identification of the throwing as “resistance” constitutes the
postulation of a theoretical construct to the descriptive and interpretative understanding of the action;
the connection of this to other aspects of the participants, the school or the community constitutes the
postulation of theoretical relationships among these constructs”.

The last validity – the evaluative validity – is the occupation of the researcher to evaluate

whether the throwing of the eraser was justifiable and a correct action (55). As Maxwell argues,

this is a notion for the qualitative analysis that is least significant. Also, it is relatively

independent from the others, since it is at the discretion of the author.  In the context of the

current research, the validity of the qualitative analysis is predominantly descriptive and

evaluative. It features the point of view of the author, aligned with the evidence, suggested by the

interviewees.

3.3. Approach to the Interviewees

The journalists that I have questioned are to remain anonymous. Anonymity and proximity are

the two guarantors for the most open and sincere answers I could extract from them. Anonymity



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

29

is  promised  for  the  sake  of  complete  security  that  even  if  this  research  becomes  public  and

popular, it will not affect their employment. Proximity is represented in the direct contact with

them. I have preferred to ask my questions in person with a recorder, rather than sent via email,

because I believe that they would feel more predisposed to give away personal information in

this way. Also, I have been worried that their availability online was through their work email

addresses, which is an additional impediment to their openness.  The questions are semi-

standardized.  I  believe  that  in  this  way I  achieve  two main  results,  which  are  valuable  for  this

research.  The  first  is  that  I  am  seeking  freedom  in  the  answers  of  the  journalists.  This  would

allow for further information to be introduced during the research – some of which is over the

expectations. The standardization of the questions allows finding tendencies, based on similarity

of the replies.

The rationale behind the design of the questions lies on a conceptualization of the potential

problems that an editorial room would meet in a partly free media. The first problem is that

editors tolerate journalists’ bias towards issues, political parties, companies or persons. The

second is that editors restrict journalists who attempt to investigate issues, concerning the

abovementioned parties. Both are assumed to be exceptionally true for media that are subject to

intense conflict of interest, due to their ownership. The same is valid for my third assumption –

that the media would seek the investigation of concrete actors, because they are part of a

competition. Therefore, there would be patterns of investigation for the sake of harm.

The next assumption is that media, which is affected by ownership irregularities, would

undermine certain political actors and would more intensively cover others. The last two



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

30

assumptions are that the media would tolerate the positive coverage of events via undercover

sponsorship and that some journalism pieces would be frequently called off due to certain

conflicts. The abovementioned issues are concerning exclusively the relationship between editors

and reporters. The editors in different mass media are considered to be the direct linkage between

journalists and the owners of the media. Therefore the above section deals exclusively with the

interaction of the interviewees with their immediate supervision.

The next segment of assumptions is related closer to pressure coming from the formal

employment issues in different media. The first among them is that the salaries that the

journalists receive are low. They are assumed to be insufficient for the survival of the average

journalist  if  they  are  not  combining  two or  more  jobs  at  the  same time or  if  they  do  not  have

expenses covered by other sides. This assumption leads to the common notion that the

professional self-confidence of Bulgarian journalists is intentionally suppressed. This limits the

space of action and relative liberty for an average journalist. The second assumption is that

media mergers or merely the economic crisis, have led to the optimization of the expenses in

media. Naturally, this calls for the dismissal of many journalists in the recent media. This leads

to the fourth assumption that there is very big insecurity inside newspaper and TV rooms, which

is a limitation to the freedom of expression of journalists.

The subsequent set of assumptions is based on the notion that journalists are subject to additional

pressure, which triggers even bigger implications to the possible area of their performance. The

outside factors that I have indicated are predominantly associated with politicians and their

attitudes to journalists. In the majority of the cases editors are considered contributive to outside



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

31

pressure  on  journalists,  because  they  are  responsive  to  the  demands  of  the  politicians.  This  is

again present in cases when the owners have particular binds with the politicians. The points of

concern are whether politicians have the space to restrict certain publications or story coverage.

In most of the cases, this may be evident by having frequent calls and expressed discontent by

the politicians on specific stories. Politicians or other interviewees are aggressive and look down

on reporters. Sometimes they harass or treat the reporters as underdogs. They may also threaten

or  tempt  journalists  for  the  accomplishment  of  their  own  interest.  All  of  the  above  are

assumptions that I have addressed in the questions that I will further present.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

32

Chapter 4: Implications for Freedom of Speech

4.1 Newspaper Content Analysis

The developments in the ownership in Bulgarian private mass media over the years suggest that

the environment is subject to significant influence on opinion diversity. To outline the narrow

pattern of this tendency, analysts need to systemize the connection between ownership

irregularities and freedom of speech. One way to achieve this is through the examination of the

content in the mass media. A thorough content analysis may indicate patterns in the development

of the attitude towards particular individuals or political parties. One of the problems that have

been indicated in the Foundation Media Democracy report for the past year is paid political

campaigning before elections (Lozanov in Foundation Media Democracy Report, 2012: 12).

Lozanov, who is the Chair of the local Council for Electronic Media, commented that this

practice is still widespread, since there are no legal provisions for political advertising. This

allowed  for  different  media  to  depreciate  the  value  of  political  debate  to  a  completely

commercial,  but  yet  not  officially  commercial  base.  “The  result  is  that  almost  the  entire  2011

election campaign in the media was paid for by the political parties, a practice, which is

essentially similar to vote buying (which has been a big issue in Bulgarian elections)” (Lozanov

in the Foundation Media Democracy Report, 2012: 12). From this observation, we may easily

infer that the political parties and the owners of the mass media in Bulgaria have established a

conjunction, which automatically excludes the possibility for consumers’ accountability. Instead,

the media become “something like campaign ‘broadcast channels” (Ibid.).



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

33

A very thorough observation on the implications to freedom of speech may be inferred from the

annual report of Foundation Media Democracy’s Index on seven national daily newspapers. The

2011 report is entitled “Less Freedom, More Conflicts: 2011”. The monitoring tracks the

“Attitude towards Politicians and Institutions in the Bulgarian Press in 2011” (Spasov in FMD

Report, 2012: 24). In fact, the report’s observation does not explicitly suggest a particular pattern

of breach to freedom of speech. What it mainly does is an indication for a worrisome

concentration of media attention on one political figure and on one party.

First, in the context of large-scale crisis of media confidence in parliament, in parties and in
other key institutions, media approval is concentrating more or less in a single direction: on
the figure of Prime Minister Boyko Borisov (Spasov in FMD Report, 2012: 30).

Although the report finds a slight reduction in positivity towards the party in power and the

Prime Minister, in comparison with 2010, “the trend” is still in the direction of their exclusive

media attention. In fact, the exclusivity of the Prime Minister based on relative terms to his

competition is now even bigger and “in 2011 in the Bulgarian press there was a limited, formal

media pluralism based on serious imbalances” (Ibid.). The concentration of attention around a

specific  political  figure,  which  happens  to  be  the  Prime Minister  of  the  country,  poses  serious

questions on the availability of pluralism in the context of the local media environment.

To add to the bias to the particular individual, the report also suggests something that I interpret

as a media coverage cartel between GERB (the party in power) and BSP (The Bulgarian

Socialist Party, which is its main rival in opposition). In Spasov’s words, the two parties have

achieved “certain media parity” (Spasov in FMD Report: 2012: 31). The implication to

democracy is the limited opportunity for the appearance of “smaller, newer, or less traditional

political formations" (Ibid). For bigger clarity, unlike the United States, Bulgaria features a



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

34

proportional electoral system, which is supposed to be more favorable to the representation of

smaller political parties (Tzenova, 2004: 144). The biggest implication of this phenomenon is the

drastic drop of positivity towards the third popular candidate for Presidential elections in 2011 –

Meglena Kuneva. Despite her previous positive image, by October the negative items towards

her were about twice as many as the positive ones. By December, they were a whole 7.5 times

more than the positive (Spasov in  FMD Report: 2012: 30). Spasov’s assumption is that this is a

result of “massive campaign against her in the media” (Ibid), triggered by her declaration for

remaining in politics after the presidential elections. This finding and assumption naturally leads

to the opinion that Bulgarian media can easily be set to a common agenda.

The last conclusion, proposed by Spasov, is that Bulgarian journalists work more like

bureaucrats, than free professionals. This, in his words, is not due so much to the outside factors,

which are independent from the management of the media, but rather on pressure from political

and economic dependencies (Spasov in FMD Report, 2012: 31).

Bulgarian media environment, as presented in the comparative report for 2010 and 2011 from

Foundation Media Democracy suggests significant influence on the work of journalists.

Although from the analyzed media content, it cannot be concluded in what particular pattern this

effect is achieved, we can assume that owners establish a guideline, which is overall corrupted.

Concentration of media attention, consolidation of coverage between two exclusive political

parties, and the pressure on journalists, are all described as “trends” that characterize the field in

the country. This analysis is motivational for further examination of the media environment in

the country.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

35

For the purposes of completing the work on the contemporary media problems in Bulgaria, one

may  enhance  the  proposed  research  with  content  analysis  of  television  and  radio  and  possibly

network analysis, which could map clearly the interdependencies in media ownership. However,

this research focuses more thoroughly on the de facto patterns of influence on the local

journalists. Therefore, the subsequent section offers qualitative research in the form of interviews

with  anonymous  journalists,  who  indicate  the  presence  of  the  factors,  which  we  have  already

discussed here.

4.2. Interviews with Journalists

I conducted six fully recorded and face to face interviews with journalists. Their length was

between 9 minutes and 18 seconds and 37 minutes and 55 seconds, depending on the depth of

their answers. The interviews were conducted in locations which were comfortable for the

participants. There were three interviews in parks close to their workplaces, one in a night club,

which was the second job location of the participant, and two at their homes. The locations were

independent and safe and were determined both by me and by the respondents, since the

specificity of the questions required complete secrecy from their editors and employers. The

format was semi standardized. The profile of the journalists, who are to remain anonymous for

ethical purposes, is as wide as the scope and time allowed. They are both male and female and

between the age of early twenties and mid-thirties. As I have explained earlier, I was interested

in particular set of questions, which were systemized according to wider topics. These I define as

categories and questions, which can be found in the Annex.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

36

4.2. B. Interviews Analysis

4.2. B. a) Editors and Journalists

Conducting interviews on the topic of ownership irregularities can be challenging in Bulgaria.

Some of the journalists from Bulgarian private mass media were not willing to comment on the

issues I  have raised in front of them. Despite the fact  that  I  have assured them that they would

remain anonymous, about half of the people that I attempted to contact were not willing to

participate in the project. This is an indication for an existing pressure on them. The first issue

that  is  worth  pointing  out  was  the  presence  of  a  particular  undercover  agenda  in  the  different

outlets.  There  is  an  apparent  bias  in  some  of  the  editions  to  the  ruling  party,  and  part  of  this

tendency is explicable with opportunistic behavior of the media’s owners. Two of the journalists

formulated this position, but excluded their own media. Journalist A: “In general parties with

lesser weight are neglected in Bulgarian media.” While this might seem a logical phenomenon,

journalist B went further:

Nevertheless, there is a tendency in Bulgaria absolutely always to cover events related to the party in
office, meaning whatever the Prime Minister does, he goes to meet someone; all the media are there,
the President goes to a business breakfast with Greek business people, all the media are again there.
The Minister of Interior, who is for an unknown reason a very powerful figure in Bulgaria, is again
covered wherever he is. This is politics of the media and is put forward in such a way that if you do
not have these events in your news, your news is not up to date.

This agenda directly influences the work of journalists, employed in the media. Editors interfere

in the materials and often without explanation remove produced content. “One of my stories has

been removed, because it was against an idea of the party in power,” said reporter X. He added:

“They (referring to the editors) are very careful to keep the best quality for Boyko (referring to

Boyko  Borisov,  current  Prime  Minister)  and  GERB  (The  party  in  power,  abbreviated  from



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

37

Citizens for the European Development of Bulgaria). Editors come more often and check things

many  times.  There  is  a  horrible  panic  when  the  story  is  about  Boyko,”  claims  Z,  who  is  a

montage  expert  in  the  same television.  He  implies  that  the  editors  are  feeling  too  nervous  and

scared not to confuse something when they have to air a story about the ruling party. Favoring a

particular political organization automatically results in negative attitude to others. “There are

moments in which there is a drive for the outage of someone as “bad,” says H, who works for a

right wing newspaper. Even further go the confessions of X and Z, who work in one television

together. X: “We have made stories aiming specifically against the former president Parvanov.

Also very often they are against Ivan Kostov” (Bulgarian PM 1997-2001). And even more

disturbing: “We are warned that we would be fired if we show his face in a story. This an

unofficial rule.” X added the following:

We have recently made an interview that was ordered by the boss, in which he expected to hear one
sentence that Ivan Kostov needs to resign from politics. For sure the interview was put out of its
context in order to fulfill what the boss wanted to hear.

His colleague confirmed that “there are people who are not welcome in the television”. He was

almost fired, because he did not cut out recorded criticism of the current government. The

abovementioned instances not only show a big bias in Bulgarian media towards one person or

another. Bias is not an easily avoidable phenomenon in media worldwide. What is more

important is that they indicate intense manipulation of the news for the achievement of a

particular agenda. In many cases, the interviewed reporters experience difficulties to grasp the

requirements and limitations they have in the beginning of their work. Consequently, they start to

realize what they are supposed to say and what – not. Z confirmed: “When I started in the first

month I understood the whole censorship, who hates whom, what goals they have, and it even

felt funny and it looks a bit like a kid’s game, a bit funny.”



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

38

It is even harder for the employees in Bulgarian media, which combine political interests, based

on the specificities of the outlets’ ownership and corporate interest. Naturally, corporate

ownership is one of the most criticized aspects of contemporary tendencies in media ownership.

Despite the fact that the corporate element is much less significant in Bulgaria, than in the United

States, several news outlets officially or semi-officially belong to company conglomerates with a

big value to Bulgarian economy. An example of this is the TV channel Bulgaria on Air, which is

part of the Eastern Bulgarian holding TIM. As a journalist from this media put it:

In this holding there is a bank, airline company, pharmaceutics industry, maritime shipping,
river shipping, against these institution you cannot make reports. They are “our people”. This
is openly stated, you have to be insane to go and make a report against the banks. I mean, if
there is a problem, it is solved inside the holding.

A similar situation is suggested by an employee of Economedia, co-owned by Ivo Prokopiev,

who is also owner of numerous other enterprises (See Prokopiev website). Among them is the

mining company Kaolin, which has recently been subject to criticism by many organizations. A

comment by one of the journalists in his media suggests a disturbing discrepancy between the

information in other media and the one that is controlled by Prokopiev:

In all the rest of the media there is news how Kaolin is polluting [the nearby] village, how […]
cyanide in the water led to increased leukemia, etc. Naturally, the story in the newspaper was exactly
the opposite.

While the tendency for different media to protect their own political or corporate affiliates may

seem to be more or less universally logical, some Bulgarian media perform an action that is even

more disturbing. Only one journalist out of the whole sample did not confirm that there are

undercover paid messages in his workplace. The rest of them gave instances of both political and

corporate financing for the execution of the so-called “undercover PR” or “undercover



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

39

advertising”. The most striking example of political undercover messaging is executed by the

government’s institutions. The scheme that has been suggested by two particular journalists from

two separate media involves the execution of contracts for positive coverage of events, related to

ministries. The managers in the media accept money for carefully designed stories about the

institutions. The journalists, working for these media were willing to tell how they were involved

in the making of such stories on a regular basis.

They also suggest in what way exactly the ministries pay for coverage. B claims that “In 90% of

the cases when you go to take interviews from someone, who is occupying public service, you go

there because it is “paid”, meaning he knows that you do not have the right to […] do anything

that would harm their image”. He suggests that the ministries pay the television channel that he

works  in  via  official,  but  overpriced  advertisement  deals.  “For  example,  you  have  a  slot  for  a

minute – a minute and a half, which has to be aired in the advert block of the news and this slot

is worth 500 leva, but it is sold for 1500”. In this way, according to him, the rest of the money is

dedicated to a positive story in the news. Of course, as he and his colleagues in other media

confirmed, these stories are not labeled as paid reports. The first time when B was acquainted

with this mechanism was when he was told to cover a story in the Ministry of Agriculture. There,

the PR officer made him a note that he has to show better attitude, because they were paying for

it. Asked which ministries offer such deals, B responded “All of them”. A confirmation for the

deals with the Ministry of the Agriculture was received by another respondent from another

television  channel.  X  personally  covered  stories,  which  were  “paid”  by  the  Ministry  of

Environment and Water and the Ministry of Agriculture. His theory on the mechanism of

payment is that the television channel receives 40,000 leva a month for 20 stories, connected



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

40

with “for example, the popularization of the Operational Program Environment”. The curious

moment is not only the presence of the same ministry in the two channels, but also the fact that B

referred to the European funds as the most “popularized”, as well:

B: There are contracts, which say “you go and shoot”, they promote different European programs and
you shoot how they give this money and consequently no one follows if they really reached, you just
shoot how they give one form, on which it is written “check for 5000 leva”, for example, or 50 000,
whatever it has.

There is another, more classical type of political paid messaging. During elections, parties

become more active and demand the largest share of the media coverage. As it seems, in some

cases,  they  do  not  achieve  it  merely  with  allowed  tools.  Journalist  J,  who  writes  for  a  news

website, belonging to a radio station, indicated that extensive coverage for particular parties is “a

common practice”. She even defends and justifies the phenomenon:

It is officially not written that it is a paid story; the thing is that someone needs to figure it out alone;
if one party is covered more than another an intelligent listener or reader can understand that it is a
paid story.

The objectivity of the presented information and its bias is obviously left to the discretion of the

news consumers, who are not supposed or required to possess the complete know how on

political news making. Therefore, the media, which let themselves cover more intensively the

paying political parties, are manipulative. They manipulate both the journalists, who are

supposed to twist the news balance and the consumers, who end up soaked with information

about one particular player. Not surprisingly, purchase of coverage is present for market players

as well. Nevertheless, I should point out that it has been confirmed only by one interviewee in

this research. B confirmed that his television agreed to place a product in the news in exchange

for money.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

41

B: There were some dudes, who promoted electronic cigarettes. They came and said […] you are a
business television, we launch a new business and we want you to shoot they said how much. And we
went  after  them  on  the  streets  when  they  gave  away  electronic  cigarettes  and  the  logos  had  to  be
blurred, but [at the end] they were not. […] They were walking around me and asking “do we pay
now or later?

A confirmation to the tendency of increasing underground servility of the Bulgarian mass media

comes from diminishing investigative journalism. It seems that for the owners of local mass

media it is more convenient to lobby or trade with their freedom of expression, than to pay for

investigations. This is also welcome by the journalists, since for the low payment that they

usually receive, investigative reporting is a highly undesirable job. In J’s opinion the closure of

the investigative section in her media happened, because “there is no journalist to do this

anymore”. When we recollect all the present problems that affect the job of an average Bulgarian

journalist, it is most natural to assume that there is a very intense editorial control on their

materials. Judging from the assumption that there is ownership conflict of interest with political

and economic powers, as well as pressure from corrupted practices and decreased investigation,

journalists are often interfered with censorship. The way in which this is executed is either with

verbal pressure to change something, or with a direct removal of the stories. The following quote

is an example of editorial verbal suppression:

B: I have been criticized for the fact that a talk from Stanishev (ex-Prime Minister) was cut longer,
compared to the ones of Borisov (current Prime Minister) and Tzvetanov (current Minister of
Interior). The editor of the newsroom came and asked me why. From then on, I do not know what
happened.

Journalist X conducted an interview with an expert who criticized a particular measure, proposed

by the government. In his words, the economist “firmly stated that this would harm the country.

The material was not aired.” This is an example in which journalists cannot even argue about the

right to air a story. Although the editors may argue that the materials have not featured the



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

42

necessary qualities, or they may provide other legitimate justification, it is more often the case

when the journalists find a political reasoning. Only one journalist from my interviewee sample

acknowledged that his coverage was removed, because of the quality. For example, journalist

A’s story has been removed with the excuse that he had put too much personal attitude. In the

rest of the cases, the journalists suspect a political or corporate bias.

4.2. B. b) Owners and Journalists

The next set of evidence that I have indicated in my research is the working conditions in which

owners of media put their employees. I have justified my expectation that the average journalists

do  not  receive  enough money,  from the  answers  of  almost  all  responders.  Some of  them even

added that low as they are, the salaries are not the biggest problem. In their opinion, the attitude

to them and the approach to the tasks are demeaning. Therefore, the motivation to accomplish

their professional duties diminishes significantly.  B confirms that “The salaries are often

delayed. The contract says they need to be transferred on the 15th each month, but salaries before

the 22nd are rarely transferred. The money is not enough.” In his opinion, most of the

professionals, especially those who have children, have to find a second job. He outlined the

possibility  for  working  for  two media  at  the  same time:  “you can  also  work  for  a  website  and

when you cover one event you can rewrite it and send it to the site […] only if you are not in

conflict of interest between the media,” he adds.

However, for some of the employees, working as a journalist at two places simultaneously is not

an option. In X’s opinion the payment needs to be doubled, since he now receives less than 500

EUR a month, while having to work for 12 hours almost every day. For two other journalists, the



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

43

pay is not a problem, but only because they receive outside stimulus. Journalist J has “someone

to help” her and journalist H still lives with his parents.

When you add this to the massive layoffs (which all journalists acknowledged for their media

consequent to the crisis) you will definitely get very big insecurity for the future. In the common

case, journalists doubt both their own future and in the future of the media they work for. H and

his colleagues are “extremely pessimistic” for the future. Z “does not see” the television channel

he works for in the future at all. “Everyone has the feeling to go away. There is too much

pressure for nothing,” he confirms. Journalist A already quit, because he “found a job outside the

sphere of journalism, which is better paid”. A sense of stability was felt only in the words of J,

who claimed that the media is too large to close. So despite the low salaries, journalists at least

feel secure there. Nevertheless, “over 20 people have quit”, because “their pay did not respond to

their qualities,” in her words. It is natural to assume that if the sector is filled with people who do

not get a sense of satisfaction, the whole environment would be unhealthy. The only excuse for

the owners for keeping their employees’ salaries so low may be in the economic crisis and the

financial challenges the sector experiences. Nevertheless, this is a problem that has been

indicated in literature as far back as the year 2000 (Committee to Protect Journalists, 2001).

Therefore, it might be inferred that owners in Bulgarian media disrespect their employees by

forcing them to work in unfavorable conditions, even for the local low standards.

4.2. B. c) Outside Pressure on Journalists

Despite my expectation, there was not much evidence for frequent attempts for accountability of

politicians to the media or the journalists directly. I expected that after the airing or printing a

story,  there  would  be  frequent  calls  or  emails  to  the  offices  of  the  media,  expressing  protests.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

44

Also not a single journalist confirmed to have been tempted or threatened by outsiders in any

way. To the question “were there cases in which politicians have expressed discontent from

coverage” J responded:

Yes, with the claim that we have not quoted them right. To add to this, many times when politicians
have said something and then read what they have said, they realize that they have been
comprehended in a different way and attempt to correct themselves, by accusing the media that it has
not quoted them right, or that he has not been interpreted right.

However, there are way more complaints that politicians, being in office or in opposition, treat

journalists badly. The overall attitude, particularly of representatives of the executive power, is

apparently demeaning. This situation is explicable for three different factors. The first is depicted

by journalist B as the politicians “impunity”. The second, in his words is their “fear” not to say

anything rushed, which could “harm their dignity”. The third very noticeable factor is that

journalists do not possess enough professional self-confidence to be persistent in front of

politicians.  One  of  the  reasons  for  this  is  the  frequency  of  “paid”  stories,  in  which  the  public

figure is supposed to be presented in a positive light. The other reason is the poor situation in

which journalists themselves are. Journalist A gives the example with their salaries: “how can a

journalist go and push the Minister of Labor and Social Policy if they know that they are insured

[by their employer] on a minimal wage?” Covering the minimal health insurance is a common

practice in Bulgarian media [which is illegal and minimizes employers’ expenses]. “When you

ask  the  Minister  why  is  he  doing  one  thing  or  another,  he  would  ask  “why  your  media  is

covering your insurance at 250 leva, although you get 1200,” A explained.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

45

4.2. C. Summary of the Analysis

I found the majority of my assumptions well-based. Interviewees indicated the presence of

significant restrictions to the proper execution of their job. The most striking problems were

found in the first subset of my questions, which suggests editorial suppression. The other very

important element is the worrisome environment in which they are supposed to work. Low

payment, insecurity and conflicts dominate the rhetoric in their answers. As for the outside

factors, it seems that politicians and outside circles do not have much of a direct contact with the

interviewees. This diminishes the possibility of additional pressure on journalists’ work, but also

reaffirms the significance of editorial pressure. I may conclude that the biggest pressure that

journalists experience is coming from the media’s owners. They impose very limited

independence on their employees via inside patterns of suppression. This position, allows owners

to play around with political and corporate lobbying and servility to the most powerful outsiders.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

46

Chapter 5: Conclusion

In the context of growing issues of media ownership, Bulgaria suffers from many of its aspects.

More intensive nongovernmental criticism has outlined the problem as outstanding, compared to

the basic level in the partner countries of the EU. The country’s 80th position in Reporters

without Borders ranking  is  not  the  only  concern  that  has  triggered  the  accomplishment  of  this

work. The main question was why it drastically drops from the previous year. This, along with

other criticisms, has led to the assumption that the ownership problem in Bulgarian private mass

media is deepening. The results from the study were not disappointing at all. The descriptive

analysis has indicated that the way, through which ownership developed in Bulgarian media, has

been corrupted from the start (and continues to be corrupted). The current legislation allows the

cover up of both source of investment and profit. This offers all necessary preconditions for easy

concentration of media ownership. Concentration has, in fact, been noticeable two times in the

history of Bulgarian transition – when the group of Westdeutsche Allgemeine Zeitung occupied

an exclusive portion of the print market, and now, when New Bulgarian Media Group

concentrates television, radio and newspapers, which are considered affiliated to the government.

A reference to the content analysis conducted on seven print dailies, conducted by the

Foundation Media Democracy, has helped to outline the present tendencies in corrupted

coverage. Bulgarian newspapers focus exclusively on the agenda of the Prime Minister and the

party in power GERB. Furthermore, they form a ‘coverage cartel” with the main opposition party

BSP, which automatically challenges new political players in the country. The findings also

indicate that there are political and economic restrictions on the work of local journalists. Six

journalists confirmed the assumptions, expressed by the experts in the analysis. Their interviews,



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

47

as a part of this study, have been very explicit on three main arguments: there is heavy editorial

guidance on the content, the working conditions inside the media are demeaning, and outside

pressure exists. Editorial guidance has been subcategorized in bias towards parties, restriction on

freedom of expression, friendly/unfriendly attitudes to particular persons, and cancelation of

potentially “dangerous” stories. A big majority of the interviewees confirmed that these

tendencies occur on a regular basis. The managerial problems have been indicated through the

low salaries, the layoffs, and the insecurity in the workplace. As for the outside factors, we can

say that the results are mixed. On the one hand, there was an expressed discontent about the

relationship between institutions or politicians and the journalists. On the other hand, none of the

participants has confirmed that anyone has threatened or attempted to bribe them. This allowed

me to confirm even stronger my assumption that the majority of the journalism issues derive

from the management of the media. More narrowly, the issue of limited freedom of expression in

Bulgarian media is a natural result of ownership irregularities.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

48

Annex

Interview data and coding

Interview Data

Categories Issues

A. Editors
and

Journalists

1. Editors tolerate bias to different parties

2. Editors restrict journalists in their reporting freedom

3. Editors dictate on the attitude to different parties
(friendly and unfriendly)

4. Editors push journalists to cover stories, which are
"ordered" by the sources

5. Editors call off stories, because of worries for
outside feedback

B. Owners
and

Journalists

1. Salaries are insufficient

2. The crisis resulted in significant cuts and layoffs

3. There is big insecurity for the jobs and for the future
of the media

C. Outside
pressure

on
journalists

1. Parties hold journalists accountable for what they
have reported

2. Politicians are aggressive to journalists

3. Parties threaten journalists

4. Parties tempt journalists



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

49

Interview Coding Sheet, Category A (Editorial Suppression on Journalists)

A1

"In general parties with lesser weight are neglected in Bulgarian media"

Nevertheless, there is a tendency in Bulgaria absolutely always to cover events related to the party
in office, meaning whatever the Prime Minister does, he goes to meet someone, all the media re
there, the President goes to a business breakfast with the Greek business, all the media are again
there. The Minister of interior, who is for an unknown reason a very powerful figure in Bulgaria is
again covered wherever he is. This is politics of the media and is put forward in such a way that if
you do not have these events in your news, your news is not up to date.

"They are very careful the things to keep the best quality for Boyko and GERB. More often editors
come and check things many times. There is a horrible panic when the story is about Boyko."

A2

"In this holding there is a bank, airline company, pharmaceutics industry, maritime shipping, river
shipping, against these institution you cannot make reports. They are “our people”. This is openly
stated, you have to be insane to go and make a report against the banks. I mean, if there is a
problem, it is solved inside the holding."

"In all the rest of the media there is news how Kaolin is polluting [the nearby] village, how […[
cyanide in the water led to increased leukemia, etc. Naturally, the story in the newspaper was
exactly the opposite."

A3

"There are moments in which there is a drive for the outage of someone as “bad”

We have made stories aiming specifically against the former president Parvanov. Also very often
they are against Ivan Kostov (Bulgarian PM 1997-2001), because he is a personal enemy to the
boss. We are warned that we would be fired if we show his face in a story. This an unofficial rule.

We have recently made an interview that was ordered by the boss, in which he expected to hear
one sentence that Ivan Kostov needs to resign from politics. For sure the interview was put out of
its context in order to be fulfilled what the boss wanted to hear.

There are people, who are not welcome in the television.

When I started in the first month I understood the whole censorship, who hates whom, what goals
they have, and it even felt funny and it looks a bit like a kid’s game, a bit funny.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

50

A4

"In that media there has been a lot of events like business presentations, which had to be covered
– I do not know what they were giver for that, but they just sent the cameraman and the reporter
and they covered it. Some of these reports were purely promotional."
"There are contracts, which say “you go and shoot”, they promote different European programs
and you shoot how they give this money and consequently
no one follows if they really reached, you just shoot how they give one form, on which it is written
“check for 5000 leva”, for example, or 50 000, whatever it has."
"There were some dudes, who promoted electronic cigarettes. They came and said […] you are a
business television, we launch a new business and we want you to shoot they said how much. And
we went after them on the streets when they gave away electronic cigarettes and the logos had to
be blurred, but [at the end] they were not. […] They were walking around me and asking “do we
pay now or later?”
"In 90% of the cases when you go to take interviews from someone, who is occupying public
service, you go there because it is “paid”, meaning he knows that you do not have the right to […]
do anything that would harm their image."
"For example, you have a slot for a minute – a minute and a half, which has to be aired in the
advert block of the news and this slot is worth 500 leva, but it is sold for 1500."
"It happened only during election campaigns, when parties pay for coverage, which is a common
practice. It is officially not written that it is a paid story; the thing is that someone needs to figure it
out alone; if one party is covered more than another an intelligent listener or reader can
understand that it is a paid story."
"Many times. We have “advertisement” campaigns, which are “ordered” by ministries. We go
to some events with the only goal to make a paid story. This is present in the Ministry of
Environment and Water, Ministry of Agriculture, I have personally covered such stories.
for example, the popularization of Operational Program Environment"

A5

"I have been criticized for the fact that a talk from Stanishev (ex-Prime Minister) was cut longer,
compared to the ones of Borisov (current Prime Minister) and Tzvetanov (current Minister of
Interior). The editor of the newsroom came and asked me why. From then on, I do not know what
happened."
"One of my stories has been removed, because it was against an idea of the party in power. The
specific example is about the fiscal agreement, which was signed by the Ministers of the EU, the
treaty for fiscal stability, there was one chapter, which was concerning tax synchronization. The
government was initially planning to sign this part as well. I made an interview with an economist,
who firmly stated that this would seriously harm the country. The material was not aired."



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

51

Interview Coding Sheet, Category B (Owners - Journalists Issues)

B1

"There are many media in the private sector who not only pay low money, but also delay
the salaries with a few months. I have been employed in one media from which they still
owe me about 1000 leva (500 EUR)."
"Naturally, journalism in Bulgaria needs to be more like a hobby than a profession – this
is what he says in response to the question “have you needed to work a second job in
order to get enough money”.
"People there feel relevantly calm – they are not held captive of the demon of laying off,
but they hardly meet the everyday expenses of the people."
"I quit because I found a job outside the sphere of journalism, which was better paid."
There is another thing, how can a journalist go and push the Minister of Labor and Social
Policy if they know that they are insured [by their employer] on the minimal wage?
Covering the minimal health insurance is a common practice in Bulgarian media [which is
illegal and minimizes employers’ expenses]. According to him it is present in 98% of the
media. When you ask the Minister why is he doing one thing or another, he would ask
“and why is your media covering your insurance at 250 leva, although you get 1200?"
"The salaries are often delayed. The contract says they need to be transferred until the
15th each month, but salaries before the 22nd are rarely transferred. The money are not
enough." "You have to work something else, you can choose what it needs to be,
because when you are a journalist you can work in a television and you can also work for
a website and when you cover one event you can rewrite it and send it to the site […]
only if you are not in conflict of interest between the media. Yes, working one job is not
enough."
"I do not think that the salary is realistic [for the efforts]. It is honestly much less than
what a person should get for the job they do, but I do not need to work something else,
because I have someone to help me."

B2

"In the last three years over 20 people have quit. I think their pay did not respond to
their qualities."
"Our television was famous for the fact that too many people quit, first because of the
attitude to them, which is really horrible and second because salaries are delayed. "

B3

"The major problem with that television was that people were really demotivated. They
lied with the money. They treat you like a stray dog, not like a journalist."
"Extremely pessimistic. We look to the future and we do not see the newspaper there,
or we do not see ourselves there."
"I do not see this television in the future. Everyone has the feeling to go away. There is
too much pressure for nothing."



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

52

Interview Coding Sheet, Category C (Outside Pressure on Journalists)

C1

Yes, with the claim that we have not quoted them right. To add to this, many times when
a politician has said something and then reads what they have said, they realizes that
they have been comprehended in a different way and attempts to correct themselves, by
accusing the media that it has not quoted him right, or that he has not been interpreted
right.

C2

Their impunity. I mean, there is a very bizarre mix of arrogance and fear. They are
arrogant because they think they are not punishable, but also fear from not saying
anything that you could twist in a different way and respectively to harm their dignity,
because they also depend on someone.

C3 N/A

C4 N/A



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

53

Reference

Alger, D. (1998) Megamedia: How giant Corporations Dominate Mass Media, Distort
Competition, and Endanger Democracy, Rowman & Littlefield Publishers

Baker, C. E. (2006) Media Concentration and Democracy: Why Ownership Matters, Cambridge
University Press

Curran, J & Seaton, J (2003), Power Without Responsibility, Albigdon: Routledge, 6th ed.

Galik, M (2010) Regulating Media Concentration within the Council of Europe and the
European Union. Media Freedom and Pluralism. Ed. Klimkiewicz. Central European University
Press. B. Budapest - New York. 229 - 244

Harcourt, A. (2006) European Union Institutions and the Regulation of Media Markets,
Manchester University Press

Humphreys, P. (1996) Mass Media and the Media Policy in Western Europe, Manchester:
Manchester University Press

Ivan Nikolchev (1997) Polarization in the Bulgarian Press. Post-Communism and the Media in

Eastern Europe. Ed. Patrick O’Neil. 124 – 142

McChesney, R. (2008) The Political Economy of Media. New York, Monthly Review Press

Popova, V. (2004) Bulgaria. Media Ownership and its Impact on Media Independence and

Pluralism. Ed. Brankica Petkovic. 93 – 115. Peace Institute, Ljubljana

Ritchie, Jane and Spencer, Liz (2002). "Qualitative Data Analysis for Applied Policy Research",
in Huberman, A. Michael and Miles, Matthew B. (eds), The Qualitative Research Companion.
Thousand Oaks: Sage, pp. 305-329.

Tsenova, R. Electoral System and the Level of Party Fragmentation in Republic of Bulgaria
(1991 – 2001). , .

 (1991 – 2001)  „ “, . 5, .
.

Zlatev, O. (2006) Bulgaria. South East Europe Media Handbook 2005/2006. Ed. Vujovic, O.

SEEMO, Vienna. 77 - 104



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

54

Zlatev Ognyan (2009) Footprint of Financial Crisis in the Media. Bulgaria Country Report,

Open Society Institute:

http://www.soros.org/initiatives/media/articles_publications/publications/financial-crisis-media-

20091201/bulgaria-20091201.pdf

Human Rights Watch (2012). Hungary: Media Law Endangers Press Freedom.

<http://www.hrw.org/news/2011/01/07/hungary-media-law-endangers-press-freedom> [accessed May

20, 2012]

Reporters without Borders (2012). World Press Freedom Index,

<http://en.rsf.org/IMG/CLASSEMENT_2012/C_GENERAL_ANG.pdf> [accessed on April 3,

2012]

Freedom House (2012). Freedom of the Press. Bulgaria

<http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2011/bulgaria> [accessed March 15, 2012]

Foundation Media Democracy (2012).

Foundation Media Democracy (2012). Less Freedom, More Conflicts: 2011Bulgarian Media Monitoring

<http://www.fmd.bg/wp-content/uploads/2012/03/fmd-bulgarian-media-monitoring-2011-report-

eng2.pdf> [accessed March 15, 2012].

Free Press (2012). Who Owns the Media? <http://www.freepress.net/ownership/chart/main> [accessed

on April 10, 2012]

The European Convention on Transfrontier Television (2002)
<http://conventions.coe.int/treaty/en/treaties/html/132.htm> [accessed on May 3, 2012]

International Covenant on Civil and Political Rights of the UN (1966). Article 19. <
http://www2.ohchr.org/english/law/ccpr.htm> [accessed on May 3, 1012]

Compaine, B (2001) The myths of Encroaching Global Media Ownership in Open Democracy
<http://www.opendemocracy.net/media-globalmediaownership/article_87.jsp> [accessed on May 3,
2012]

http://www.soros.org/initiatives/media/articles_publications/publications/financial-crisis-media-20091201/bulgaria-20091201.pdf
http://www.soros.org/initiatives/media/articles_publications/publications/financial-crisis-media-20091201/bulgaria-20091201.pdf
http://www.hrw.org/news/2011/01/07/hungary-media-law-endangers-press-freedom
http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2011/bulgaria
http://www.fmd.bg/wp-content/uploads/2012/03/fmd-bulgarian-media-monitoring-2011-report-eng2.pdf
http://www.fmd.bg/wp-content/uploads/2012/03/fmd-bulgarian-media-monitoring-2011-report-eng2.pdf
http://www.freepress.net/ownership/chart/main
http://conventions.coe.int/treaty/en/treaties/html/132.htm
http://www2.ohchr.org/english/law/ccpr.htm
http://www.opendemocracy.net/media-globalmediaownership/article_87.jsp


C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

55

The Telegraph (2012) Phone Hacking: Timeline of the Scandal
<http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/phone-hacking/8634176/Phone-hacking-timeline-of-a-
scandal.html> [accessed on May 10, 2012]

The New York Times (2012) Rupert Murdock
<http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/people/m/rupert_murdoch/index.html>
[accessed on May 3, 2012]

The New York Times (2009) Bulgaria Still Stuck in Trauma of Transition
<http://www.nytimes.com/2009/11/11/world/europe/11iht-bulgaria.html?_r=3&pagewanted=all>
[accessed on March 10, 2012]

Open Democracy (2006) Bulgaria: The Mafia’s Dance to Europe
<http://www.opendemocracy.net/democracy-europefuture/bulgaria_3825.jsp>  [accessed on April 14]

Sliven Dnes I Utre (2010) Petyo Blaskov
<http://slivendnesiutre.wordpress.com/2010/10/03/%D0%BF%D0%B5%D1%82%D1%8C%D0%BE-
%D0%B1%D0%BB%D1%8A%D1%81%D0%BA%D0%BE%D0%B2-
%D0%B1%D0%BE%D0%B9%D0%BA%D0%BE-
%D0%B1%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%81%D0%BE%D0%B2-%D0%B5-
%D0%BC%D0%B0%D0%BB%D0%BA%D0%BE-%D0%B4%D0%B8/> [accessed on April 1]

The Sofia Echo (2011) Bulgaria’s 2011 elections: GERB’s Plenvneliev – Popova ticket wins first round of
presidential vote < http://sofiaecho.com/2011/10/23/1185345_bulgarias-2011-elections-gerbs-
plevneliev-popova-ticket-wins-first-round-of-presidential-vote> [accessed on April 10, 2012]

Dnevnik (2011) Dilyana Grozdanova will manage the publishing board of “Trud” and “24 Chasa” (in
Bulgarian language)
<http://www.dnevnik.bg/bulgaria/2011/12/14/1449425_diliana_grozdanova_shte_rukovodi_izdatelskii
a_bord_na/> [accessed on February 13, 2012]

Dnevnik (2011) (2) Liubomir Pavlov is the new head of the Union of Publishers in Bulgaria (in Bulgarian
language)
<http://www.dnevnik.bg/bulgaria/2011/11/16/1205591_ljubomir_pavlov_e_noviiat_predsedatel_na_s
ujuza_na/>  [accessed on February 13, 2012]

Dnevnik (2011) (3) Lyubomir Pavlov, Head of the Union of Publishers: The State needs to Participate in
Distribution (in Bulgarian language)
<http://www.dnevnik.bg/bulgaria/2011/11/17/1206735_ljubomir_pavlov_predsedatel_na_sujuza_na_i
zdatelite/> [accessed on February 13, 2012]

New Bulgarian Media Group Holding website <http://nbmg.bg/?page=aboutUs> [accessed February 15,
2012]

http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/phone-hacking/8634176/Phone-hacking-timeline-of-a-scandal.html
http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/phone-hacking/8634176/Phone-hacking-timeline-of-a-scandal.html
http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/people/m/rupert_murdoch/index.html
http://www.nytimes.com/2009/11/11/world/europe/11iht-bulgaria.html?_r=3&pagewanted=all
http://www.opendemocracy.net/democracy-europefuture/bulgaria_3825.jsp
http://slivendnesiutre.wordpress.com/2010/10/03/%D0%BF%D0%B5%D1%82%D1%8C%D0%BE-%D0%B1%D0%BB%D1%8A%D1%81%D0%BA%D0%BE%D0%B2-%D0%B1%D0%BE%D0%B9%D0%BA%D0%BE-%D0%B1%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%81%D0%BE%D0%B2-%D0%B5-%D0%BC%D0%B0%D0%BB%D0%BA%D0%BE-%D0%B4%D0%B8/
http://slivendnesiutre.wordpress.com/2010/10/03/%D0%BF%D0%B5%D1%82%D1%8C%D0%BE-%D0%B1%D0%BB%D1%8A%D1%81%D0%BA%D0%BE%D0%B2-%D0%B1%D0%BE%D0%B9%D0%BA%D0%BE-%D0%B1%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%81%D0%BE%D0%B2-%D0%B5-%D0%BC%D0%B0%D0%BB%D0%BA%D0%BE-%D0%B4%D0%B8/
http://slivendnesiutre.wordpress.com/2010/10/03/%D0%BF%D0%B5%D1%82%D1%8C%D0%BE-%D0%B1%D0%BB%D1%8A%D1%81%D0%BA%D0%BE%D0%B2-%D0%B1%D0%BE%D0%B9%D0%BA%D0%BE-%D0%B1%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%81%D0%BE%D0%B2-%D0%B5-%D0%BC%D0%B0%D0%BB%D0%BA%D0%BE-%D0%B4%D0%B8/
http://slivendnesiutre.wordpress.com/2010/10/03/%D0%BF%D0%B5%D1%82%D1%8C%D0%BE-%D0%B1%D0%BB%D1%8A%D1%81%D0%BA%D0%BE%D0%B2-%D0%B1%D0%BE%D0%B9%D0%BA%D0%BE-%D0%B1%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%81%D0%BE%D0%B2-%D0%B5-%D0%BC%D0%B0%D0%BB%D0%BA%D0%BE-%D0%B4%D0%B8/
http://slivendnesiutre.wordpress.com/2010/10/03/%D0%BF%D0%B5%D1%82%D1%8C%D0%BE-%D0%B1%D0%BB%D1%8A%D1%81%D0%BA%D0%BE%D0%B2-%D0%B1%D0%BE%D0%B9%D0%BA%D0%BE-%D0%B1%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%81%D0%BE%D0%B2-%D0%B5-%D0%BC%D0%B0%D0%BB%D0%BA%D0%BE-%D0%B4%D0%B8/
http://sofiaecho.com/2011/10/23/1185345_bulgarias-2011-elections-gerbs-plevneliev-popova-ticket-wins-first-round-of-presidential-vote
http://sofiaecho.com/2011/10/23/1185345_bulgarias-2011-elections-gerbs-plevneliev-popova-ticket-wins-first-round-of-presidential-vote
http://www.dnevnik.bg/bulgaria/2011/12/14/1449425_diliana_grozdanova_shte_rukovodi_izdatelskiia_bord_na/
http://www.dnevnik.bg/bulgaria/2011/12/14/1449425_diliana_grozdanova_shte_rukovodi_izdatelskiia_bord_na/
http://www.dnevnik.bg/bulgaria/2011/11/16/1205591_ljubomir_pavlov_e_noviiat_predsedatel_na_sujuza_na/
http://www.dnevnik.bg/bulgaria/2011/11/16/1205591_ljubomir_pavlov_e_noviiat_predsedatel_na_sujuza_na/
http://www.dnevnik.bg/bulgaria/2011/11/17/1206735_ljubomir_pavlov_predsedatel_na_sujuza_na_izdatelite/
http://www.dnevnik.bg/bulgaria/2011/11/17/1206735_ljubomir_pavlov_predsedatel_na_sujuza_na_izdatelite/
http://nbmg.bg/?page=aboutUs


C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

56

Dnevnik (2011) (4) A company, which is related to Irena Krusteva purchased econ.bg and stat.bg
<http://www.dnevnik.bg/biznes/companii/2011/06/24/1112165_blizka_do_irena_krusteva_kompaniia_
kupi_econbg_i/>   [accessed on February 13, 2012]

The Economist (2011) Bulgarians say: more of the same, please in Eastern approaches. Ex-communist
Europe <http://www.economist.com/blogs/eastern-approaches/2011/10/elections-bulgaria> [accessed
on February 20, 2012]

Deutsche Welle (2011) Bulgarian slips <http://www.dw.de/dw/article/0,,15486797,00.html> [accessed
on April 3, 2012]

Prokopiev About Me (in Bulgarian language) <http://ivoprokopiev.com/> [accessed on May 2, 2012]

Committee to Protect Journalists (2001) Attacks on the Press 200: Bulgaria
<http://cpj.org/2001/03/attacks-on-the-press-2000-bulgaria.php> [accessed on May 14, 2012]

http://www.dnevnik.bg/biznes/companii/2011/06/24/1112165_blizka_do_irena_krusteva_kompaniia_kupi_econbg_i/
http://www.dnevnik.bg/biznes/companii/2011/06/24/1112165_blizka_do_irena_krusteva_kompaniia_kupi_econbg_i/
http://www.economist.com/blogs/eastern-approaches/2011/10/elections-bulgaria
http://www.dw.de/dw/article/0,,15486797,00.html
http://ivoprokopiev.com/
http://cpj.org/2001/03/attacks-on-the-press-2000-bulgaria.php

	Abstract
	Acknowledgements
	Chapter 1: Theory on Media Ownership
	1.1 Key Terms
	1.2. Media Ownership Issues in Literature

	Chapter 2: Ownership in Bulgarian Private Mass Media
	2.1. Timeline
	2.2. Political and Economic Influence

	Chapter 3: Methodology
	3.1. Literature on the Methodology
	3.2. Validity of the Methodology
	3.3. Approach to the Interviewees

	Chapter 4: Implications for Freedom of Speech
	4.1 Newspaper Content Analysis
	4.2. Interviews with Journalists
	4.2. B. Interviews Analysis
	4.2. B. a) Editors and Journalists
	4.2. B. b) Owners and Journalists
	4.2. B. c) Outside Pressure on Journalists

	4.2. C. Summary of the Analysis

	Chapter 5: Conclusion
	Annex
	Reference

