
C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

THE RELATIONSHIP BETWEEN TYGODNIK POWSZECHNY AND
CENSORSHIP AUTHORITIES IN THE PEOPLE’S REPUBLIC OF POLAND

By

Roman Jankowski

Submitted to
Central European University

History Department

In partial fulfillment of the requirements for the degree of

Master of Arts

Supervisor:  Professor Marsha Siefert
Second Reader: Professor Maciej Janowski

Budapest, Hungary

2012



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

Copyright in the text of this thesis rests with the Author.  Copies by any process, either in
full or part, may be made only in accordance with the instructions given by the Author and
lodged in the Central European Library.  Details may be obtained from the librarian.  This
page must form a part of any such copies made.  Further copies made in accordance with
such instructions may not be made without the written permission of the Author.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

i

Abstract

During the postwar-period, the Polish United Workers´ Party (Polska Zjednoczona

Partia Robotnicza, hereafter PZPR), the communist party of Poland, used the institution of

the Main Office of Control of Press, Publications and Public Performances (G ówny Urz d

Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk, hereafter GUKPPiW) to control all media, including

the press, books, theatre and arts, as well as radio and television broadcasts.  This thesis

analyzes print media and censorship practices during the period of the People’s Republic of

Poland.  Furthermore, the materials collected and analyzed as part of the theoretical

framework on media and censorship in communist Poland are supplemented with interviews

conducted by the author with the formal editorial staff of Tygodnik Powszechny, hereafter

TP (Universal Weekly), considered the only magazine, which to some extent (determined

by censorship)  could  contain  views  critical  of  the  communist  authorities.   The  aim of  this

analysis is to describe the situation of print media in People’s Poland, as well as to provide a

background and a detailed description of Polish censorship.  Furthermore, this thesis

describes and analyzes the relationship between TP and censorship, concentrating on the

latter’s practices, aiming at explaining the weekly’s ability to publish contents critical of the

communist ideals.  More specifically, this thesis concentrates on the procedures in place, the

tactics used by the editors to ‘trick’ censors, as well as the process of negotiating as to what

could and what could not be published.  Finally, as TP is a Catholic weekly, its relationship

with  the  hierarchy  of  the  Polish  Roman  Catholic  Church  is  also  discussed.   An  extensive

outline of the unique socio-political role of the Polish Roman Catholic Church in

communist Poland accompanies the above analysis.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

ii

Acknowledgements

I would like to thank Prof. Marsha Siefert for dedicating the time to advise and guide my

research, as well as Prof. Maciej Janowski for acting as the second reader for my thesis.

I would also like to thank Dr. Eszter Tímár, Academic Writing Instructor at Central

European University in Budapest for her guidance in the aspect of academic writing.

I would like to thank Jerzy Sadecki, a former editor of Gazeta Krakowska (Krakow Daily)

for his invaluable knowledge and guidance on the topic of media and censorship in

communist Poland, as well as for his help in contacting former members of the editorial

staff of Tygodnik Powszechny.

I would also like to acknowledge my interviewees: Józefa Hennelowa, Marek Skwarnicki,

Fr. Adam Boniecki, Roman Graczyk, Witek Bere  and Joanna Podsadecka for providing me

with knowledge, which was instrumental for my research and the completion of this thesis.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

iii

Table of Contents

Abstract .............................................................................................................................. i

Acknowledgements ........................................................................................................... ii

Introduction ...................................................................................................................... 1

Methodology ...................................................................................................................... 2

Outline................................................................................................................................ 6

1. The Polish Roman Catholic Church under Communism............................................ 7

1.1  The socio-political role of the Polish Roman Catholic Church ...................................... 7

1.2  Conclusion ..................................................................................................................11

2. Media and Censorship in the People’s Republic of Poland ........................................12

2.1  Media in the People’s Republic of Poland ...................................................................13

2.2  Censorship during the period of the People’s Republic of Poland ................................19

2.3  Conclusion ..................................................................................................................26

3. Censorship and Tygodnik Powszechny ........................................................................28

3.1  TP’s attitude towards censorship .................................................................................30

3.2  Procedures ..................................................................................................................32

3.3  Instructions .................................................................................................................34

3.4  TP journalists compared ..............................................................................................39

3.5  The hierarchy of the Church and TP ............................................................................40

3.6  TP as an opposition paper ...........................................................................................43

3.7  John Paul II and TP .....................................................................................................45

3.8  Conclusion ..................................................................................................................47

Conclusion ........................................................................................................................50

Bibliography ....................................................................................................................55



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

1

Introduction

During the period of the People’s Republic of Poland, the aim of the Polish communist

government was to control all aspects of society.  In the postwar-period, communist ideals were

enforced in books and publications; censorship was introduced on all published materials as

they might have otherwise contradicted or challenged the regime’s political ideals and agendas.

Institutional framework of control of all media was established.  This included standardized

although not uniform instructions regarding censorship of books, publications, theatre and arts,

as well as radio and television broadcasts.

This  aim  of  this  thesis  is  to  analyze  the  relationship  of  the  editorial  staff  of Tygodnik

Powszechny1, hereafter TP (Universal Weekly) with the regional censorship office in Krakow

and The Main Office of Control of Press, Publications and Public Performances (G ówny Urz d

Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk, hereafter GUKPPiW) in Warsaw, based on interviews

with  those  who  were  part  of  the  editorial  staff  and  those  who  published  in  TP  under

communism.  The main aim of this thesis is to explain the weekly’s ability to publish contents

critical of communist ideals by outlining the procedures and instructions in the relationship of

the  editorial  staff  of  TP  with  censorship.   More  specifically,  this  thesis  concentrates  on  the

tactics used by the editors to ‘trick’ censors, as well as discusses the process of negotiating that

took place between the editorial staff of TP and censors with the publishing of every issue of

the weekly.  Furthermore, its aim is to outline the significant socio-political role of TP in Polish

society and therefore the role of religion and the Polish Roman Catholic Church during the

1 A Roman Catholic weekly magazine, which focuses on social and cultural issues; established by Cardinal Adam
Sapieha, archbishop of Krakow, in 1945.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

2

communist  period  in  Poland.   This  thesis  also  discusses  the  topic  of  (print)  media  and

censorship in in the People’s Republic of Poland.

TP played an important role under communism, as it was the only medium of the

Catholic intelligentsia and a center for the exchange of opinions among Polish intellectuals.

Among others, Karol Wojty a (the later Pope John Paul II), as well as other poets and writers,

such as Czes aw Mi osz2 wrote  for  TP.   It  was  considered  the  only  magazine,  which  to  some

extent (determined by censorship) could contain views critical of the communist authorities.

The communist government officially closed down TP between 1953 and 1956 and for a few

months  after  the  declaration  of  Martial  Law in  Poland  in  1981.   Today  TP is  regarded  as  the

voice of the modern and liberal wing of the Catholic Church in Poland.

Methodology

As time moves forward, the task to collect first hand information from those that were

once part of the communist system becomes more challenging and therefore pressing.  For this

reason, this thesis is based mainly on interviews with those who were part of the editorial staff

and those who published in TP during the period of the People’s Republic of Poland.  This

research,  apart  from  oral  history  sources,  consists  also  of  a  literature  review  on  the  topic  of

Polish (print) media, as well as the structure and functioning of censorship in People’s Poland.

Furthermore, it is supplemented with literature relating to the socio-political role of the Roman

Catholic Church in communist Poland.

The methodology I have intended on following while conducting my interviews is

Biographical Research, which looks at the experiences preceding and following a certain

phenomenon,  and  the  order  in  which  they  occurred.   Biographical  Research  can  be  dated  as

2 A Polish poet, prose writer and translator, who served as a cultural attaché of the communist People’s Republic
of Poland, was forbidden to be published in Polish media as he defected obtaining political asylum in France in
1951.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

3

early as the 1920s and the migration study of The Polish Peasant in Europe and America by

William  Isaac,  Thomas  and  Florian  Znaniecki  at  the  University  of  Chicago.   The  authors

expressed their concern about the methodology used in their study and their demand that

“social science cannot remain on the surface of social becoming, where certain schools wish to

have it float, but must reach the actual human experiences and attitudes which constitute the

full, live and active social reality beneath the formal organization of social institutions.” 3

Furthermore, researchers became motivated to get inside of the actor’s (the subject’s or the

interviewee’s) perspective.  In the 1970s a significant boom could be seen in interpretative

biographical research.  In 1978, the first anthology of biographical research was published in

Germany by Martin Kohli and in 1981, an international reader followed, published by Daniel

Bertaux, a French sociologist.4  This research method is expanding up until today in various

disciplines.   For  example  in  sociology,  “biographies  are  considered  and  examined  as  a  social

construct of social reality in themselves, whereas initially written or narrated biographies were

used instrumentally as a source of specific information.”5  Biographical  research  became well

established also in educational sciences.  At the time when Gabriele Rosenthal decided to adopt

a life-story approach in her personal research, “the narrative interview method of Fritz Schutze

was provoking a great deal of discussion in the field of qualitative research.”6  Therefore,

following this method, Rosenthal asked her interviewees to tell her their whole life story.  This

approach requires the interviewer to put aside his or her acquired traditional methodological

training, which involves a significant effort.  Rosenthal distinguished between “the perspective

3 Gabriele Rosenthal, “Biographical Research,” in Qualitative Research Practice, eds. Clive Seale, Giampietro
Gobo, Jaber Gubrium and David Silverman, (London: SAGE Publications, 2004), 48.
4 Ibid., 48.
5 Ibid.
6 Ibid., 49.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

4

of  the  biographer  in  the  past  and  the  perspective  of  the  biographer  in  the  present,”7 which is

crucial in biographical research.

When trying to reconstruct the past from the perspective of the present, it is necessary to

remember that “the presentation of past events is constituted by the present of narrating.”8

Furthermore, the current situation of the person narrating the story determined their perspective

on the past and can produce a specific past at times.  This does not mean that separate pasts are

being constructed but the narratives of past experiences refer both to current life and these past

experiences.  “Just as the past is constituted out of the present and the anticipated future, so the

present arises out of the past and the future.  In this way biographical narratives provide

information  of  the  narrator’s  present  as  well  as  about  his  or  her  past  and  perspectives  for  the

future.”9

What  is  now  called  the  Rosenthal  Method,  after  its  primary  author,  is  based  on

fundamental theoretical assumptions.  According to her approach, the key is to ask for the

whole life story regardless of the specific research question.  History relating to social

experiences and tied to people’s experiences, which has biographical meaning for them,

requires us to interpret them in the overall context of their biography.  What is important is not

to restrict the narration to parts or individual phases of the biography.  Individual areas of life

can only be interpreted after the whole life narrative has been taken into consideration.  The

sequence of a narrative interview is to begin with a period of main narration where the

interviewer asks an initial narrative question and the interviewee provides the main narration or

self structured biographical self-presentation.  This request for the interviewee’s life story is

generally followed by a long biographical narration, which can take hours.  The main narration

7 Ibid.
8 Ibid., 50.
9 Ibid.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

5

is at no time interrupted but only supported by paralinguistic expressions of interest and

attention; the interviewer restricts himself or herself mainly to active listening and note taking.

The questioning period does not begin until the interview’s second phase.  Furthermore, these

questions do not relate to opinions or reasons but are to encourage people to talk about either

specific phase in their life or particular situations.  The questioning period that follows the

period of main narration begins with internal and is then followed by external narrative

questions.   Internal  narrative  questions  refer  to  what  has  already  been  discussed,  whereas

external narrative questions refer to topics that are of our interest but have not been mentioned

during the initial phase.  The internal questions are to be formulated based on the notes taken

during the main narrative.  The external questions are kept until the last phase of the interview

so that the interviewer does not impose his or her own interpretation.  It is also helpful during

the reconstruction of the interview as it simplifies answering for example why certain thematic

areas of biographical phases were not covered by the interviewee himself or herself.10

My  initial  question  was  broken  into  two  questions.   Each  interview  started  with  a

question: Could you please tell me what was your role in TP? [Czy mo e Pan/Pani opisa  swoj

rol  w Tygodniku?].  In some cases, this generated a very short answer.  I was looking to have

the interviewee provide me with a description of not only his or her role in the weekly but also

how did he or she become part of the editorial staff of TP.  My intention was to learn as much

as possible about the relationship of TP with the censorship authorities from the initial

narration.  Therefore, in cases where the answer was not satisfactory, the initial question was

immediately followed by another opening question: How did you end up at TP? [W jaki sposób

Pan/Pani znalaz a si  w Tygodniku?].  This mostly generated a longer narration, providing me

with the answers I was looking for.  I then only needed to follow with internal narrative

10 Ibid.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

6

questions where I asked the interviewee to elaborate on certain issues that were already

discussed and only in some cases I followed up with external narrative questions, asking for

things not yet mentioned.

Outline

Chapter One (The Polish Roman Catholic Church under Communism) of this thesis will

describe the unique socio-political role of the Polish Roman Catholic Church in communist

Poland, which is of significant relevance to the Catholic weekly. Chapter Two (Media and

Censorship in the People’s Republic of Poland) of this thesis will provide a historical analysis

of (print) media (both official and unofficial) in the People’s Republic of Poland.  It will also

comprehensively analyze the structure and functioning of censorship in People’s Poland, based

on the existing literature. Chapter Three (Censorship and Tygodnik Powszechny) will provide

an analysis of interviews conducted with the formal editorial staff of TP: Marek Swarnicki,

Józefa  Hennelowa,  Witek  Bere ,  Roman  Graczyk,  and  Fr.  Adam  Boniecki,  outlining  the  role

and significance of each person in the structures of the weekly but most importantly their

recollection about the relationship of TP with the censorship authorities, and being a Catholic

Weekly, the hierarchy of the Polish Roman Catholic Church.  Furthermore, it will provide the

procedures and instructions available to the editors and writers of TP under the unique political

circumstances.  This chapter will also include a commentary of the specificity of TP and the

editorial team from the perspective of those who were part of the team and who published in TP

during this period.  Finally, the Conclusion will summarize and discuss the main findings of the

theoretical, as well as the empirical chapter.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

7

The Polish Roman Catholic Church under Communism

From Stettin in the Baltic to Trieste in the Adriatic an iron curtain has descended across the
Continent. Behind that line lie all the capitals of the ancient states of Central and Eastern
Europe. Warsaw, Berlin, Prague, Vienna, Budapest, Belgrade, Bucharest and Sofia, all these
famous cities and the populations around them lie in what I must call the Soviet sphere, and all
are subject in one form or another, not only to Soviet influence but to a very high and, in some
cases, increasing measure of control from Moscow. […] The Communist parties, which were
very small in all these Eastern States of Europe, have been raised to pre-eminence and power
far beyond their numbers and are seeking everywhere to obtain totalitarian control.1

–Winston Churchill, 1946

1.1  The socio-political role of the Polish Roman Catholic Church

Poland, from 1945 until 1989, was under the Soviet sphere of influence.  A Soviet-

backed provisional government, which operated in opposition to the London-based Polish

government in exile, was formed with the 1944 political manifesto of the Polish Committee of

National Liberation (Polski Komitet Wyzwolenia Narodowego, hereafter PKWN).  It exercised

control over Polish territory re-taken from Nazi Germany and was fully sponsored and

controlled by the Union of Soviet Socialist Republics.  In 1948, the communists consolidated

their  power  by  forming  the  Polish  United  Workers’  Party  (Polska  Zjednoczona  Partia

Robotnicza, hereafter PZPR)2, which would monopolize the political stage in Poland until

1989.3  Nevertheless,  in  the  studies  of  communist  history  of  East  and  Central  Europe,  Poland

could  be  singled  out  mainly  because  of  the  unique  socio-political  role  of  the  Polish  Roman

1 Winston Churchill, “The Iron Curtain,” in Essays in Context, eds. Sandra Fehl Tropp and Ann Pierson D’Angelo
(Oxford: Oxford University Press, 2001), 179.
2 The Communist Party of the People’s Republic of Poland from 1948 until 1989, established at the unification
congress of the Polish Workers’ Party (Polska Partia Robotnicza - PPR) and Polish Socialist Party (Polska Partia
Socjalistyczna - PPS) held from 15 to 21 December 1948; ideologically based on the theories of Marxism-
Leninism; see Norman Davies, God’s Playground, 549.
3 Norman Davies, God’s Playground: A History of Poland. (Oxford: Oxford University Press, 1981), 556-557.

1



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

8

Catholic Church.  According to Robert Brier, “the role played by the Roman Catholic Church in

Polish society is often taken for granted.”4  As Brian Porter observes, “the linkage between

Catholicism and Polish culture is more tenuous than is usually assumed.”5  Robert Brier rightly

notes that “the Catholic Church’s strong position in both communist and post-communist

Poland has to be considered a historical problem in need of explanation.”6

In the initial post-World War II years the situation of the Polish Roman Catholic Church

was threatened.  During the period of Stalinism (1945-1956) it experienced strong persecution,

including confiscation of properties, as well as internment and imprisonment of priests and

bishops, including the Primate of Poland, Cardinal Stefan Wyszy ski (imprisoned by the

communist regime from 1953 until 1956).   The end of Stalinism marked a general softening of

the state’s religious policies, as well as the relations between the State and the Church.

Zbigniew Pelczy ski in his article Solidarity and ‘The Rebirth of Civil Society’ in Poland,

1976-81, rightly observes that “the Roman Catholic Church fully recovered its internal

autonomy after 1956 – it acted as an independent body in social, cultural and religious matters

and, on select issues, even as a political opposition.”7  The Church during communism has

become the “leading force in patriotic attempts to shake off foreign domination.”8

The Polish Roman Catholic Church, by strongly opposing communism, developed a

unique social position; “[it] reached a particularly prominent position in politics and culture.”9

4 Robert Brier, “The Roots of the ’Fourth Republic’: Solidarity’s Cultural Legacy to Polish Politics,” in East
European Politics and Societies (Warsaw: German Historical Institute, 2009), 71.
5 Brian Porter, “The Catholic Nation: Religion, Identity, and the Narratives of Polish History,” in Slavic and East
European Journal 45:2 (2001): 289, in Robert Brier, “The Roots of the ’Fourth Republic’: Solidarity’s Cultural
Legacy to Polish Politics,” in East European Politics and Societies (Warsaw: German Historical Institute, 2009),
71.
6 Brier, “The Roots of the ’Fourth Republic,’” 71.
7 Zbigniew Pelczy ski, “Solidarity and the Rebirth of Civil Society in Poland 1976-81,” in Civil Society and the
State, ed. John Keane (London and New York: Verso, 1988), 36-37.
8 Tom Inglis, Zdzis aw Mach and Rafa  Mazanek, Religion and Politics: East-West Contrasts from Contemporary
Europe (Dublin: University College Dublin Press, 2000), 116.
9 Ibid.,113.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

9

It acted as an anti-state force, opposing among other things official atheism, secularization of

education, liberal divorce law and especially legalization of abortion.  The Catholic Church was

the only national institution independent of the State.

The election of Karol Wojty a to Papacy in October of 1978 had a great significance on

the role that the Polish Roman Catholic Church played vis-à-vis the Polish communist regime

in the last decade of communist rule in Poland as it certainly strengthened the role of the

Church even further, and the Pope’s numerous visits to Poland became nation-wide

demonstrations against the regime.  Furthermore, the Pope from behind the Iron Curtain,

through the institution of the Church was able to internationalize the problems and the struggles

of Polish society, which was a significant disadvantage for the communist regime.

The  Pope’s  first  visit  to  Poland  in  June  of  1979  was  the  most  influential  for  the  later

events.  The most significant part of the visit was the homily at the Victory Square in Warsaw

on June 2, 1979.  The Pope spoke indirectly to the communist government while at the same

time proclaiming the undoubtful connection between Polish history and religion, and

particularly the Roman Catholic Church:

It  is  impossible [...]  to exclude Christ  from the history of the human race anywhere in
the world, in any geographical longitude and latitude.  [...]  Apart from Christ it is
impossible to understand the history of Poland and, above all, the history of the men and
women who have traveled and are now traveling the road of life in this land.  [...]  It is
also impossible, without reference to Christ, to understand the history of the Polish
nation, this great thousand-year-old community.  [...]  Apart from Christ it is impossible
to understand this nation with its past that has been so splendid and yet so terribly
burdened.10

The Pope also called upon Poland to play the leading role in the transformation when he stated:

“with these words of Christ in mind, are we not perhaps justified in thinking that Poland in our

10 Pope John Paul II, “Pope John Paul II Speaks in Victory Square, Warsaw,” in From Stalinism to Pluralism. A
Documentary History of Eastern Europe since 1945, ed. Gale Stokes (Oxford: Oxford University Press, 1996),
201.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

10

time has become a land called to give an especially important witness?”11  The  Polish  Pope’s

visit to his homeland produced, as Gale Stokes summarizes, a ‘psychological earthquake’ that

opened the door to transformation, paving the road for the Solidarity movement a year later:

John  Paul  II’s  tremendous  personal  appeal,  as  well  as  the  nationalist  overtones  of  his
visit [...] helped create the conditions in which Solidarity could emerge a year later.
After  a  generation  of  debasement  of  public  rhetoric,  the  airing  of  John  Paul’s  ethical,
moral,  and  national  appeals  to  literally  millions  of  people  in  the  face  of  official  foot-
dragging demonstrated to ordinary Poles that it was possible to discuss public affairs in
a vocabulary that did not derive from the single-party state.12

The Independent Self-governing Trade Union "Solidarity" was founded in Gdansk one

year after the Pope’s visit to Poland.  Solidarity was the first non-communist trade union in any

communist country.  However, “although Solidarity was in name a trade union it was in fact,

from the start, a political movement.”13  Pelczy ski accurately observes that “[…] few leaders

and advisers of Solidarity believed that the movement’s most important task was to entrench

itself within the existing system and to enjoy the enormous gains of the August 1980

agreements.  It was principally the Church hierarchy, dominated by the personality of the aged

and ailing Cardinal Wyszy ski, which believed in consolidation.”14  He wanted Solidarity “to

pause  and  take  stock  of  the  situation,  to  streamline  its  organization,  to  train  a  large  cadre  of

activists  and  officials,  to  focus  its  attention  on  various  social  and  economic  grievances  of  the

population, and to help other social groups.”15  Wyszy ski wanted Solidarity first to master the

difficult task of establishing itself as an independent trade-union movement and only then

“extend its activities gradually to broader, more political issues.” 16   Nevertheless, the

emergence of Solidarity in Poland in 1980 was a phenomenon of a global importance.  The

11 Ibid.
12 Gale Stokes, “Poland in the Late 1970s,” in From Stalinism to Pluralism. A Documentary History of Eastern
Europe since 1945 (Oxford: Oxford University Press, 1996), 193.
13 Pelczy ski, “Solidarity and the Rebirth of Civil Society in Poland,” 369.
14 Ibid., 373.
15 Ibid.
16 Ibid.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

11

movement’s growth and popularity weakened the position of the communist party, what

eventually led to the round-table talks in 1989 and the first semi-free elections and the first

democratic government in over 40 years.  As a result, the People’s Republic of Poland became

the  Third  Polish  Republic.   It  was  these  events  that  led  to  the  fall  of  the  Berlin  Wall  and

eventually to the dissolution of the Soviet Union in 1991, which marked the end of the Cold

War and communism.  The Polish Roman Catholic Church played an important role in this

process.

1.2  Conclusion

The role of the Polish Roman Catholic Church during communism cannot be associated

strictly  with  religion.   The  Polish  Church  during  communism  was  the  only  institution

independent of the State.  Moreover, it was the center for the exchange of opinions among

Polish intellectuals.  This was possible because the Church by focusing on social and cultural

issues  would  allow  people  of  different  religious  attitudes  to  meet.   The  Church  was  able  to

fulfill this role also through media, specifically Catholic press, by concentrating on social and

cultural rather than strictly religious issues, which would increase its scope, as well as its

influence in the society.  Furthermore, the Polish Roman Catholic Church, including Wyszy ski

as the head of the Polish Church and later, after his death, Wojty a as Pope were with no doubt

were the most significant players in leading the Polish nation towards transformation.

Wyszy ski was able to gain authority and trust of the society to the Church in a fight with the

common  enemy  –  the  communist  regime;  Wojty a  was  able  to  make  the  society  believe  that

united they can change the reality, what had a strong influence on the later events.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

12

Media and Censorship in the People’s Republic of Poland

In communist Poland, according to Tomasz Goban-Klas “the media was instrumental

both in building the system and then destroying it [and the Polish press was] the most active

and the most subversive of all Eastern European media.”1  The mass media in postwar Poland,

which was modeled after the Soviet system, should be interpreted within the framework of what

Goban-Klas calls a closed society.  In a closed society, the ruling elite is to have monopoly on

information, which means controlling “all knowledge (collected in universities, archives,

libraries etc.) and the institutions that retrieve and analyze information (research institutes),

process it (bureaucratic apparatus), and distribute it (media).”2  In Poland, the Party worked

together with the censorship authorities in creating the most complete constructed reality.  The

exception was Catholic and peasant party3 press.  Although the communist leadership, in order

not  to  allow the  Church  to  get  too  strong  did  not  grant  it  access  to  either  radio  or  television,

Catholics were allowed to publish only printed materials.4  Only after the agreement between

Solidarity and government representatives was signed in August of 1980, “the Roman Catholic

mass and religious services (or programmes) of other churches were introduced into the radio

schedule.“5  This was a unique period in the institutional infrastructure of Polish mass media.

The aim of this chapter is to describe the complex situation of (print) media in communist

Poland, which includes both official, as well as unofficial press, including Catholic and

1 Tomasz Goban-Klas, The Orchestration of the Media: The Politics of Mass Communications in Communist
Poland and the Aftermath (Boulder, Colorado: Westview Press, 1994), 3-4.
2 Ibid., 15.
3 Polish Peasants’ Party (Polskie Stronnictwo Ludowe, abbreviated to PSL) is a centrist, agrarian and Christian
democratic political party, which was formed after Poland regained independence following World War I in 1918.
4 Jane Leftwich Curry, ed. & trans., The Black Book of Polish Censorship. (New York: Vintage Books, 1984), 32.
5 Karol Jakubowicz, “’Solidarity’ and Media Reform in Poland,” European Journal of Communication 5 (1990):
344.

2



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

13

underground publications.  Also, this chapter outlines the structure and functioning of

censorship in the People’s Republic of Poland, including the changes that followed after the

August 1980 agreement between Solidarity and the communist leadership, as well as their

aftermath.

2.1  Media in the People’s Republic of Poland

The media system in the People’s Republic of Poland was the most diverse in the Soviet

bloc.  According to Antony Buzek, “the Polish press […] stands out from that of other Soviet

bloc countries.”6  For a population of over 30 million people, there were 56 different dailies,

595 magazines, 4 radio stations and 2 television channels, as well as 220 different factory

newsletters and a lively world of theaters and cabarets. During the post-Stalinist period,

Catholic periodicals also began to appear.7

The Polish  press  was  in  a  miserable  situation  at  the  end  of  World  War  II.   More  than

50% of printing devices were not suitable for use; 70% of the paper industry and 90% of the

broadcasting industry was destroyed.  More than 4000 skilled journalists were murdered or died

between 1939 and 1944.  The press came under communist control already during the war.8

The 1944 political manifesto of the Polish Committee of National Liberation promised freedom

of press, but already in 1944 “all printed works were put under military censorship and, after

1946, under state censorship.” 9   Furthermore, “the postwar newspapers proudly called

themselves ‘new press’ or a ‘press of a new type’ [as] they voluntarily endorsed a new style of

6 Antony Buzek, How the Communist Press Works (London and Dunmow: Pall Mall Press, 1964), 96.
7 Curry, The Black Book of Polish Censorship, 25-26.
8 Sylwester Dziki, “Prasa w Rozwoju Historycznym” [Historical Development of the Press], in Dziennikarstwo i

wiat Mediów [Journalism and the World of m=Media] edited by Zbigniew Bauer & Edward Chudzi ski (Krakow:
Universitas, 2000), 49.
9 Goban-Klas, The Orchestration of the Media, 54.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

14

journalism.”10  Following World War II, the press became completely dependent on the Party,

its political allies as well as subject to State censorship.11

The first restrictions in publishing activity began in 1947 and were coordinated by the

Ministry of Propaganda.12  A political officer nominated and accepted editors and managers of

newspapers,  radio and television.  The Central  and Regional Committees of the Polish United

Workers’ Party were directly influencing the messages transmitted by the media.  During

periodic meetings and conferences journalists were informed about what and how they should

write. 13   In Poland, Robotnicza Spoldzielnia Wydawnicza ‘Prasa-Ksiaska-Ruch’, hereafter

RSW (Workers’ Publishing Cooperative ‘Press-Book-Movement’) provided the institutional

framework  for  a  full  control  of  the  press  by  the  State.   It  was  established  as  a  cooperative  in

1947, being also one of the main administrative units of the Office of Control of Press,

Publications and Public Performances and “a formal owner of 22 publishing houses, 17 printing

houses, 2 press photo agencies, some 34,496 newspaper selling kiosks and other small shops,

numerous press clubs as well as the foreign trade agency Ars Polona and of two media research

institutes.”14  Following the creation of the centralized publishing, Trybuna Ludu15 (People’s

Tribune) became the main official media outlet of the Polish United Workers’ Party.  It was one

of the largest newspapers in communist Poland.16  Its  role  was  to  present  the  position  of  the

Party, publish official materials and speeches, support its economical plans, initialize

campaigns against ‘enemies of the people’, inform about changes in the Party’s personnel, as

10 Ibid., 57.
11 Tomasz Mielczarek, Mi dzy Monopolem a Pluralizmem [Between Monopoly and Pluralism]. (Kielce:
Wydawnictwo Wy szej Szko y Pedagogicznej im. Jana Kochanowskiego, 1998), 14.
12 Dziki, “Prasa w Rozwoju Historycznym” [Historical Development of the Press], 51.
13 Mielczarek, Mi dzy Monopolem a Pluralizmem [Between Monopoly and Pluralism], 15.
14 Liana Giorgi, The Post-Socialist Media: What Power the West? (Aldershot, England: Avebury, 1995), 74.
15 A national daily published between 1948 and 1990 in Warsaw; see Nowa Encyklopedia Powszechna PWN vol. 5
(Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1997), s.v. “Trybuna Ludu.”
16 Around 1.5 million issues published in the mid-1970s; see Nowa Encyklopedia Powszechna PWN, vol. 5.
(Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1997), s.v. “Trybuna Ludu.”



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

15

well as comment its politics.  It was fully subordinated and completely uncritical of the Party,

as well as one of its main propaganda outlets.17  In 1953, after Stalin’s death, a spontaneous

movement of journalists and writers started the wave of liberalization of the press.  A variety of

new publications began to appear in the entire country.  However, by 1957, the Party –

dissatisfied with the situation – re-imposed its control by “systematically reducing the number

of certain newspapers and periodicals, and limiting the circulation of others. […] Party officials

[claimed] that in a socialist country there was no need for a wide range of publications, which

only duplicated each other’s work and contents since there were no opposing classes or

ideologies.”18

Karol Jakubowicz explains that in addition to the official press network, Poland had

since at least 1956, a second, alternative network, connected to the Roman Catholic Church.

According to Tomasz Mielczarek, only the Catholic press could be considered partially

independent.19  Jakubowicz adds that “other churches and denominations also had their own

periodicals,  though  on  nothing  like  the  scale  of  the  Catholic  press.”20   Madeleine Korbel

Albright calls Tygodnik Powszechny, hereafter TP “the flagship of an extensive Catholic press

network, which had grown up alongside the official press, [and which] included about 50

different publications with a circulation of about 500 thousand.” 21   However,  most  of  the

publications had a limited scope being only regional or diocesan publications, as oppose to TP,

which scope was much broader as it was a national publication.  Nevertheless, Jakubowicz

states that these publications have always been a major forum for voices from outside of the

17 Nowa Encyklopedia Powszechna PWN, vol. 5. (Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1997), s.v. “Trybuna
Ludu.”
18 Buzek, How the Communist Press Works, 93-95.
19 Tomasz Mielczarek, Mi dzy Monopolem a Pluralizmem [Between Monopoly and Pluralism], 12.
20 Karol Jakubowicz, “Musical Chairs? The Three Public Spheres of Poland,” Media Culture and Society 12
(1990): 198.
21 Madeleine Korbel Albright, Poland: The Role of the Press in Political Change. (New York: Praeger Publishers,
1983), 86.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

16

regime.22  Furthermore, the extensive Catholic press network that Albright mentions was not

homogeneous; it could be divided into four distinct categories.  The first group included

publications put out by the Church Episcopate itself, for which priest-editors took

responsibility, for example, weeklies or monthlies such as the Tygodnik Katolicki (Catholic

Weekly) of Poznan, or the Go  Niedzielny (Sunday Visitor) of Silesia.  The second group

included publications such as Tygodnik Powszechny and the monthly Znak23 (Sign) edited by

lay Catholics with an assistance of so-called ‘church assistant’, who acted as a personal link

between the Church and the editorial board.  The third group consisted of publications issued

by  Catholics  associated  with  the  pro-regime  PAX24 organization.  These publications did not

have the blessing of the Church authorities.  The fourth group consisted of uncensored

publications.  These consisted of the pre-Gdansk period underground press that included papers

put out by the young Catholics and which appeared without being censored.25  TP  played  a

crucial role in the pre-August 1980 period.  “It had been a refuge to those whose views had

diverged significantly from the party line. Often under the cover of pseudonyms, used because

the writers had been blacklisted, contributors presented outspoken criticisms of regime

policies,”26 for which it earned the respect of Western observers.

Madeleine Korbel Albright in her book about The Role of the Press in Political Change

in Poland, written during the early days of Solidarity and Martial Law, states that by 1980, the

Polish people were tired of being constantly told that their standard of living was improving,

what was the main tactic of Gierek’s propaganda of success press policy. 27  According to

22 Jakubowicz, “Musical Chairs? The Three Public Spheres of Poland,” 198.
23 An intellectual magazine published in Krakow, concentrating on social and cultural issues, associated with
Tygodnik Powszechny.
24 A pro-communist secular Catholic organization created in 1947.
25 Albright, Poland: The Role of the Press in Political Change, 86-87.
26 Ibid., 87.
27 Ibid., 8.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

17

Albright, Gierek believed that media should serve as a handmaiden to the Party and journalists’

role was to interpret the Party line according to strict instructions.  In order to guarantee that

media fulfills its proper role, “journalists [prior to 1980] were controlled indirectly by limiting

their access to information and, directly, through a pervasive censorship system.”28  PZPR took

interest in all aspects of the media by appointing one member of Politburo as a Central

Committee secretary for propaganda and ideology, as well as another as head of the Central

Committee Press Department.  The supervising occurred through speeches on media policy,

attending meeting with the Journalists’ Association or issuing special instructions to the editors

in chief.  Very often journalists were simply instructed to emulate Trybuna Ludu.  The

government’s methods of indirect control over the media were fairly simple.  Journalists were

denied information on particular issues by not being allowed to interview knowledgeable

individuals.  Otherwise, government officials would call the editor or used the censor’s office to

prevent publication based on a formal ruling.  Direct control over media was exercised by the

Main Administration for Control of Press, Publications, and Public Performances, which will be

discussed further in this chapter.  Albright concludes that “Gierek’s press policy contributed to

his downfall.”29

Naturally enough, the official domestic media were not the only sources of information

about Polish and foreign events for the Polish people.  The existence of alternative sources of

information, such as the well-functioning rumor network, well-received foreign broadcasts, and

a growing underground press provided the population with materials that contradicted the

official propaganda. Karol Jakubowicz mentions the underground press network, which

28 Ibid., 11.
29 Ibid., 16.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

18

consisted of periodicals and books that were published in Poland since 1976.30  This is when

Komited Obrony Robotników, hereafter KOR31 (The  Committee  for  the  Defense  of  Workers)

“started sponsoring the publication of a range of periodicals, spreading ideas of dissent and

reform.”32  He further states that between the introduction of Martial Law in December of 1981

and early 1989, “a total of 2077 titles of underground periodicals of various description were

published;” they ranged “from national and regional periodicals with a circulation of up to 50-

80,000, to those serving particular regions and towns, socio-occupational groups, industries and

factories, colleges and even a large number of secondary schools.”33  Furthermore, Madeleine

Albright states that “in 1977 Poles made almost 12.5 millions journeys abroad and of this

number more than half a million journeys were made to capitalist countries”, which allowed for

a great deal of nonofficial information.34  Also, “by 1979 the underground press could boast 38

bulletins and journals appearing outside state censorship with circulations ranging from a few

hundred to several thousand copies.”35  Furthermore, people learned about the matters left

unsaid  by  the  domestic  media  from  foreign  radio  mainly  Radio  Free  Europe,  BBC,  Voice  of

America or from the foreign press.  Underground publications were smuggled into the West and

then Radio Free Europe used the information they contained during its broadcasts at the same

time confirming the existence of such material.  Other broadcasts also supplied additional facts,

further undermining the credibility of the regime.36

30 Jakubowicz, “Musical Chairs? The Three Public Spheres of Poland,” 198.
31 A Polish civil society group of intellectuals determined to help persecuted workers and their families, which
emerged after the 1976 protests.
32 Jakubowicz, “’Solidarity’ and Media Reform in Poland,” 338.
33 Ibid., 338.
34 Albright, Poland: The Role of the Press in Political Change, 17.
35 Ibid., 17.
36 Ibid., 16-19.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

19

The underground press “came into the open during the Solidarity period in 1980-1, in

the form of about 1000 Solidarity periodicals.”37  TP gave a great deal of publicity to Solidarity

activities, through which it made itself “the primary intellectual forefather of the Solidarity

press.”38  However, after the founding of Tygodnik Solidarno  (Solidarity Weekly) and as

uncensored bulletins proliferated, TP lost its monopoly over opposition ideas, which allowed

TP to look at other – social – issues.  Nevertheless, this continued only until December 13,

1981, when General Wojciech Jaruzelski introduced Martial Law, having military taking over

the control of the country, imposing curfew hour, de-legalizing Solidarity and imprisoning its

members.  The Union’s weekly was then suspended until the final years of communism in

Poland.

2.2  Censorship during the period of the People’s Republic of Poland

Censorship functioned in the People’s Republic of Poland primarily through the Main

Office of Control of Press, Publications and Public Performances (G ówny Urz d Kontroli

Prasy,  Publikacji  i  Widowisk  –  hereafter,  GUKPPiW),  called  to  existence  with  the  decree  of

July 5, 1946.  GUKPPiW was responsible for the detailed control and verification of all media

nation-wide, including press,  books,  all  theatre and arts,  as well  as Polish radio and television

broadcasts.39  GUKPPiW comprised of a central main office, in addition to a series of regional

offices.40  The decree establishing GUKPPiW did not really reflect the reality as censorship

functioned in Poland already for nearly two years; it arrived with the Soviet Troops in 1944.

The Polish Committee of National Liberation established a Department of Censorship formally

recognized a year later to supplement military censorship.  In 1946 a law was passed

37 Jakubowicz, “Musical Chairs? The Three Public Spheres of Poland,” 198-99.
38 Albright, Poland: The Role of the Press in Political Change, 88.
39 John Michael Bates, “Censorship in Poland in the Twentieth Century,” in Censorship: A World Encyclopedia,
ed. Derek Jones, vol 3.(London & Chicago: Fitzroy Dearborn Publishers, 2001), 1891-94.
40 Giorgi, The Post-Socialist Media, 74.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

20

establishing and regulating the Main Office of Control of the Press, Publications and Images.41

It was established as part of the government structure and was subordinated to the Council of

State until 1975 and thereafter directly to the Prime Minister’s office.  In reality it always

answered to the Party through the Central Committee Press Department.  Censorship with its

irritating methods was used by PZPR “to suppress the politically inconvenient or otherwise

unwanted newspapers and periodicals,” especially after the liberalization of the press in 1956-

57.42

An interview with one of the censors, conducted by Barbara Lopienska in November of

1980 and printed in the 8 May 1981 issue of Tygodnik Solidarno , gives an invaluable insight

to the work of a censor, as well as the functioning and practices of censorship as an institution.

K-62 (a code number of the censor interviewed by Lopienska) explains the principles on which

the business worked.  He states: “there [was] a chairman, two vice-chairmen and a couple of

unit directors; press, books, performances, analysis, and training.  There was a sundry printing

unit  too.   In  all  the  old  voivodship  capitals  there  [were]  branches  of  the  main  office,  with  a

similar  structure.   Work  in  branch  offices  [was]  much  easier  [but]  in  Krakow  work  [was]

complicated if not more so, because this is where Tygodnik Powszechny comes  out.”43  He

further  explains  that  “there  [was]  a  specialized  group  in  the  press  unit  that  read  religious

publications, and its actions [were] the outcome of relations between the Office for Religious

Denominations and the Episcopate.  […] Another group would attend movie shows, theatres,

41Aleksander Pawlicki, Kompletna Szaro . Cenzura w Latach 1965-1972. Instytucja i Ludzie. [Complete
Grayness: Censorship in the Years 1965-1972: The Institution and the People]. Warsaw: Wydawnictwo TRIO,
2001), 30.
42 Buzek, How the Communist Press Works, 95.
43 K-62, "The Censor Speaks - 'I, the Censor,'" interviewed by Barbara N. Lopienska, Tygodnik Solidarno
(Warsaw) 8 May 1981, in George Schöpflin, Censorship and Political Communication in Eastern Europe: A
Collection of Documents. (London: Palgrave Macmillan, 1982), 105.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

21

and cabarets.”44  K-62 describes the job of censors of posters as the easiest, the job of the

censors of books as terribly dull and the press people as the most noteworthy group.  He calls

them the foundation of the business, the largest and the brightest unit, and the first line of fire.

Furthermore, he provides a detailed explanation of the procedure of becoming a censor.

“Anyone with a university education and the desire to work in this business” could become a

censor.45  “In the beginning one [went] through thorough training being information about

things that others must not be informed about, [including] the broadest interpretation of our

recent history.  The training [took] about two weeks and [was organized] according to needs”

and was based on practical exercises.46  K-62 explains that the censors worked “on the basis of

a very thick instruction book and generally stated but not fully detailed principles of censorship.

Each week [they would have] a conference for the press censors on censorship editing in the

coming week.”47  K-62 further explains that “the training and the analysis unit published an

information bulletin about how a good censor should act in a given case.  Instructions were

given on examples.  [Furthermore], everything was numbered; you could not take it out of the

office.”48  Curry adds that these encrypted classified regulations specifying in detail what could

not be published were “sent to the various censorship offices to be used by censors but not

referred to in any discussion with media personnel.”49

Albright also explains the highly centralized censorship network significant to the

Gierek period.  It was “divided vertically into bureaus specializing in various types of media

and public productions, such as newspapers, periodicals, television, radio, books, theater, and

44 Ibid., 105.
45 Ibid., 102.
46 Ibid., 107.
47 Ibid., 110.
48 Ibid., 105-106.
49 Jane Leftwich Curry, “The Conundrums of Censorship: Poland in the 1940s and 1950s,” in Central and Eastern
European Media under Dictatorial Rules and in the Early Cold War, ed. Olaf Mertelsmann. (Frankfurt: Peter
Lang, 2011), 151.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

22

films.  Within theses divisions, censors were responsible for specific subject, such as religion,

economics, and science” and their responsibilities were rotated quite frequently in order to

discourage prejudices and personal relationship, which could as a result lead to less rigorous

control. 50   The organizational structure of GUKPPiW and its work was never discussed

publicly.  Fifty percent of censors’ interventions were based on regulations; they operated

within well-defined guidelines.  Any criticism of the Soviet Union, Marxist-Leninist ideology,

or party officials was censored.  Also, general economic policy, social problems, or failures of

the  government’s  delivery  of  social  services  could  not  be  criticized.   Very  specific  directives

were at times issued to instruct censors how to deal with Poland’s foreign economic relations;

problems of industry, agriculture, and public health; as well as the possibilities of emigration.

Also, a list of authors and personalities of Polish origin who were forbidden to be mentioned

was created, among which were Czes aw Mi osz, Leszek Ko akowski 51 , and Zbigniew

Brzezi ski52.53  The list editions of name removals and additions were heavily influenced by

social and political circumstances. Magda Stroi ska confirms that “some people or historical

facts ceased to exist because any mention of them was banned from public discourse.”54  She

adds that “in communist Poland, [the secret protocol of] the Ribbentrop-Molotov agreement

was as secret in the 1960s or 1970s as it was in 1939.  Deportations of Poles to Siberia or

Kazakhstan never happened […]  And it was Nazi Germans who killed Polish officers and

buried them in the mass graves in Katy .”55  Historical names of people, cities, countries not

50 Albright, Poland: The Role of the Press in Political Change, 12
51 A Polish philosopher and historian of ideas, best known for his critical analyses of Marxist thought.
52 A Polish American political scientist, geostrategist, and statesman who serves as United States National Security
Advisor to resident Jimmy Carter from 1977 to 1981.
53 Albright, Poland: The Role of the Press in Political Change, 12-13.
54 Magda Stroi ska, A Life with Propaganda. Language and Totalitarian Regimes. (Hamilton, Ontario, Canada,
2010), 88.
55 Ibid., 17.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

23

approved by the current ideology, could not be used in the official language of the People’s

Republic of Poland; these names could only be seen in historical research.56

Although censors followed precise regulations they were allowed a certain leeway in

interpreting their instructions, which was to be based on past experiences and common sense.

“A rule of thumb seems to be that the lower the circulation of a publication the more

information it was allowed to contain.” 57   This meant that high circulation sociopolitical

weeklies were the most censored, one of them being TP.  Over the years those who published

learned the art of self-censorship, knowing what not to write or presenting certain information

in a nonthreatening manner.  This was much easier for those who had once worked as censors.

Under Gomu ka, it was a common belief that the profession of a censor is permanent; however,

Gierek’s intention was to have censors go into party journalism or editorial work after more or

less five years at GUKPPiW.58  This was a perfect tactic as a censor who becomes a journalist

or an editor will know best what not to write or how to write about certain issues; therefore, at

the same time such practice could save work for the GUKPPiW, as well as eliminate any room

for mistakes of inexperienced or disloyal censors.

George Schöpflin in a book on Censorship and Political Communication in Eastern

Europe, written in 1982 states that the Polish model of censorship is likely to be troublesome

for the regime because it relies on having it policed by outsiders; therefore, the writers are set

against  the  censors  and  this  can  result  in  constant  argument  and  attempts  by  writers  to  break

down the censors by persuasion.59

56 Jadwiga Sambor, ”Nowomowa – J zyk Naszych Czasów” [Newspeak – The Language of our
Times] Poradnik J zykowy [Language Guide], zeszyt 6 [notebook 6], (1985): 373.
57 Albright, Poland: The Role of the Press in Political Change, 13.
58 Ibid., 13-15.
59 George Schöpflin, Censorship and Political Communication in Eastern Europe: A Collection of Documents.
(London: Palgrave Macmillan, 1982), 4.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

24

Jane Curry admits that although “individual censors had little contact with individual

journalists, those that were assigned to specific journals, did work with the editors.  Journalists

and editors could […] argue their cases.  Censors often engages with editors in finding ways

around the censorship or in rephrasing words.”60  However, according to K-62, a censor had no

contact with the author of a text.61  It is necessary to remember that Jane Curry refers to these

censorship practices in the context of the whole institution, whereas K-62 in his interview

describes these practices from the perspective of only one office where he worked.

An interesting aspect is the fact that a process in place for appealing censors’ decisions

did in fact exist; however, it involved going back to those who issued the regulations in the first

place and no government official would actively get involved in an appeal of a case against a

censor.  It was not until the new law on censorship of 1981 that Solidarity actually won its first

appeal against the censors on November 2, 1981.62

According to the Black Book of Polish Censorship, “the world of the Polish censors was

not a simple one.”63  Journalists  and  editors  had  developed  what  can  be  referred  to  as  a  sixth

sense of what could be written, as well as “an arsenal of maneuvers for getting their material

published despite the censors.” 64   The substantial Catholic media was “subject to special

censorship regulations, and […] specially trained censors scrutinized with great care everything

that was to be published,”65 whereas, the media of the Party was accorded special treatment.

“In fact, most of the journals and programs in Poland needed little outside censorship [as] their

editors chose not to take risks and so avoided anything they thought might be censored.”66

60 Curry, “The Conundrums of Censorship,” 151.
61 K-62, "The Censor Speaks - 'I, the Censor,'" 109.
62 Albright, Poland: The Role of the Press in Political Change, 124.
63 Curry, The Black Book of Polish Censorship, 25.
64 Albright, Poland: The Role of the Press in Political Change, 25.
65 Curry, The Black Book of Polish Censorship, 31-32.
66 Ibid., 33.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

25

Therefore, censorship in Poland was inconsistent, some things may be publish in one journal

and not another, for example journals that specialized were able to publish more than other in

their area of specialization.  According to a TP editor, the weekly was the only censored,

independent paper in Poland.  Other papers and editorial boards were ashamed when censors

marked  them.   It  was  considered  a  sign  that  they  were  not  working  well  or  that  the  editorial

board  was  not  politically  mature.   TP  was  proudly  the  paper  that  had  the  greatest  number  of

censorship marks.67

During the negotiations between Solidarity and the communist government, it was

agreed that a new censorship law would be passed within three months of the signing of the

Gdansk Agreement. 68   On July 31, 1981 the Polish Parliament passed a legislation that

invalidated the 1946 decree yet it did not place a formal restriction on official interference.

This meant that censorship was to be removed from the control of the government and the Party

with the Censor’s Office to be the sole agency responsible for censorship.69   Furthermore, the

new law provided 22 categories of publications, which were not subject to censorship.  This

included internal union bulletins and religious materials.  Any interference would need to be

marked in the body of the censored text, describing the section of the law that applied.  Also,

other significant restrictions were introduced, such as the amount of time a censor could hold

up an article and more significantly the introduction of the legal provision for a detailed appeals

process.  The law came into effect only on October 1, 1981 and although the passage of the new

law  on  censorship  was  considered  a  great  success,  it  did  not  solve  all  the  problems  with  the

media, as both the authorities and the journalists struggled to understand its meaning and its

extent.  According to Albright, although this law affected the work of the institution responsible

67 Albright, Poland: The Role of the Press in Political Change, 87.
68 Ibid., 51.
69 Ibid., 123-124.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

26

for censorship, many censors changed their behavior mainly as a result of not knowing of how

to react to the new situation; therefore, they behaved simply as though restriction had been

relaxed.70

These alternations, however, were repealed following the introduction of Martial Law

until the Round Table discussions.  After December of 1981, the government got complete

control  of  the  media  and  the  Censor’s  Office,  what  marked  the  official  end  to  the  16-month

period of relaxation.  Following the transition from communism to democracy nearly a decade

later, in 1989, the new government passed a Law on the Liquidation of the RSW, which came

into force on March 22, 1990, setting guidelines about privatization by liquidation, and on April

11, 1990 censorship was finally abolished, including the Main Office of Control, as well as its

regional equivalents.71

2.3  Conclusion

During communism in Poland official media mainly fulfilled the role of an organ of

political and ideological propaganda.  Only the Catholic press was partially independent.  In

this context, Tygodnik Powszechny played  an  especially  important  role,  as  it  provided  the

population with information contracting that found in the official press.  Also, TP served as the

basis  for  Solidarity  press.   The  implementation  of  freedom of  the  press  in  a  liberal  sense  was

one of the main and basic ideas of the Solidarity movement, historically stemming from the

constant struggle for freedom of expression.72  Although in the 1980’s more press freedom was

achieved through the agreement between the opposition movement and the communist

government, the freedom of expression was not guaranteed as a citizen’s right, but seen as a

70 Ibid., 47-49.
71 Giorgi, The Post-Socialist Media, 74-75.
72 Mielczarek, Mi dzy Monopolem a Pluralizmem [Between Monopoly and Pluralism], 23.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

27

general gift from the socialist state, and therefore limited according to the discretion of the

authorities.73  Censorship existed in Poland since 1944 throughout the entire period of the

People’s  Republic  of  Poland;  it  was  abolished  only  one  year  after  the  democratic  changes  in

Poland.  The official press, dependent on the Party concern and fully subordinated to the Party,

which was published during the period of the People’s Republic of Poland ceased to exist after

1990.  It was replaced with independent press, which was an outcome of the Polish Round

Table Agreement between the communist government and the Solidarity movement in 1989.

73 Ibid., 17.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

28

Censorship and Tygodnik Powszechny

The  aim  of  this  chapter  is  to  describe  the  socio-political  role  of  TP  and  its

relationship with the censorship authorities, and being a Catholic weekly, its relationship

with the hierarchy of the Polish Roman Catholic Church, from the perspective of those who

were  part  of  the  editorial  staff  and  who published  in  TP during  the  period  of  the  People’s

Republic of Poland.  This chapter is based on conducted interviews with Marek Skwarnicki,

Józefa Hennelowa, Fr. Adam Boniecki, Roman Graczyk, Witek Bere , and Joanna

Podsadecka.  It outlines the procedures and instructions available to the editors of TP, and

describes the process of negotiating between the editorial staff of TP and censorship with

the publishing of each issue of the weekly.

Marek Swarnicki, a Polish poet, journalist, columnist, and a translator, born in 1930

in Grodno (now Belarus), worked and published in TP from 1958 until 1992.  Between

1978 and 2000, Skwarnicki accompanied Pope John Paul II on five transcontinental (to

Mexico, Philippines, Japan, Canada and Australia) and five European pilgrimages as TP

reporter, accredited to the Vatican Press Office.

Józefa Hennelowa, a Polish journalist and a columnist, born in 1925 in Vilnius (now

Lithuania), worked in TP from 1948, where she was an editor, as well as a deputy editor-in-

chief until 2008.  She is a member of the Club of Catholic Intellectuals (Klub Inteligencji

Katolickiej) in Krakow and since 1963 a member of the Krakow branch of Association of

Polish Journalists (Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich).

Fr. Adam Boniecki, born in 1934 in Warsaw, worked in TP from 1964, between

1999 and 2011 as the editor-in-chief.  In 1979, he was asked by Pope John Paul II to edit the

3



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

29

Polish version of L’Osservatore Romano1.  After his return to Poland in 1991 he became

TP’s  ‘church  assistant’  and  following  the  death  of  Jerzy  Turowicz  in  1999  he  became  its

editor-in-chief.  In November of 2011 he was requested by his Provincial Superior not to

appear or publish in the media with the exception of TP.  The reasons behind this request

are publicly unknown.

Roman Graczyk, a Polish journalist, born in 1958 in Krakow, worked as a journalist

in TP from 1983 until 1991.  He is a specialist in the history of the People’s Republic of

Poland, issues related to the Polish Roman Catholic Church, as well as lustration, currently

working for the Institute of National Remembrance, Commission for the Prosecution of

Crimes against the Polish Nation (Instytut Pami ci Narodowej, hereafter IPN).  In 2011, he

published a controversial book entitled Cena Przetrwania? SB wobec Tygodnika

Powszechnego.   [The  Price  of  Survival?  The  Secret  Police  versus  the  Universal  Weekly],

which uses secret police files on the surveillance of TP, listing the most important names of

editors, who according to the author were collaborating with the secret police during the

period  of  the  People’s  Republic  of  Poland.   The  book  shows  successful  and  unsuccessful

recruiting of collaborators among the staff  of TP by the secret  police.   It  is  a controversial

publication and caused a countrywide debate even before being published; Znak,  a

publishing house associated with TP refused to publish this book.

Witek  Bere  is  a  Polish  film  and  television  producer,  scriptwriter  and  a  journalist,

born in 1960.  From 1982 until 1989 he edited an underground publication entitled

“Prominie ci”.  The day after the first semi-free election in Poland in 1989 he ‘officially’

began working for TP after ‘unofficially’ working for TP prior to the democratic changes.

He is an author of several books on the media in the People’s Republic of Poland.  Joanna

Podsadecka, introduced by Witek Bere  during his interview, is Bere ’ co-worker, an author

1 A semi-official newspaper of the Holy See, covering Pope’s public activities, publishing editorials by
important clergymen and running official documents after being released.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

30

and a co-author of several books on the press in the People’s Republic of Poland, as well as

the editorial staff of TP.

Three individuals who were also part of the editorial staff of TP during the period of

the People’s Republic of Poland are repeatedly mentioned in these interviews.  They are:

Jerzy Turowicz, editor-in-chief of TP from 1945 when TP was established, until his death in

1999, Mieczys aw Pszon, member of the editorial staff of TP from 1960 until his death in

1995, one of the two editors responsible for contacts with censors, and Krzysztof

Koz owski, deputy editor-in-chief, a member of the editorial staff of TP from 1965 until

2008 and one of the two editors responsible for contacts with the censorship authorities,

who due to health reasons was unable to give an interview.

3.1  TP’s attitude towards censorship

TP was a publication – according to many – that was not at all edited, in the sense

that materials or articles were not ordered based on a predetermined idea of the content of

each issue.   This was possible due to the fact that TP after several years in isolation gained

a reputation of being a proper opposition paper, which meant that it took a strong stand

against the norms dictated by the regime.  As a result, the editorial office would receive

many articles written by famous writers and journalists, who would refuse to publish in

official publications.  For this reason there were always many texts to choose from.2

TP had a very loose structure; there was the editor-in-chief: Jerzy Turowicz, deputy

editor(s)-in-chief: Krzysztof Koz owski and later also Józefa Hennelowa, and individual

editors who voluntarily were in charge of certain sections.  TP was considered politically

semi-independent, rather than fully independent, because it was subjected to censorship.3

2 Roman Graczyk, interviewed by author, Krakow, Poland, March 13, 2012.
(N.B.: All of the interviews included in this chapter were conducted in Polish and translated into English by
the author.)
3 Marek Skwarnicki, interviewed by author, Krakow, Poland, March 12, 2012.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

31

As noted by Jane Curry, the Catholic media was subject to a more scrutinized censorship.4

Describing TP’s attitude towards censorship, Marek Skwarnicki recalls: “we assumed that

when we cannot, we will not print the whole truth but we will never lie.”5  This was a

characteristic that differentiated TP from other, especially official publications.

After 1980, TP was able to show censorship interferences in the text with three dots

or dashes in square brackets: [...] or [---], while the official press was not allowed to show

any interference.  Among more independent publications, there was even a competition of

how much interference each one had.6  Fr. Adam Boniecki believes that the existence of an

institution responsible for detailed control and verification of all media nationwide,

including the press, provided the editorial staff of TP with some sort of freedom.  He states:

“we were very afraid of a situation when the Main Office of Control of Press, Publications

and Public Performances or external censorship would not exist and there would be only

internal censorship, where we would have to censor ourselves; this would have been scary.

But they [the regime] never actually had the courage to do this.  This short period when we

could show censorship interferences was a period of extraordinary freedom.”7

Everything during the period of the People’s Republic of Poland was censored,

including TP.  According to Roman Graczyk, the difference was in the attitude of the

editorial staff of each publication towards censorship.  In the official press of the People’s

Republic of Poland there was a general attitude of allowing censorship to interfere since it

was seen as an inseparable part of the system.  Graczyk adds that during the 1980s, “self-

censorship was almost non-existent at  TP.   Internal censorship was minimal.   There were

situations when the editor-in-chief or deputy editor-in-chief would say what will or will not

pass [the censor], sometimes asking the author to hold on and try again in a few months.  TP

4 Jane Leftwich Curry, ed. & trans., The Black Book of Polish Censorship. (New York: Vintage Books, 1984),
31-32.
5 Marek Skwarnicki, interviewed by author, Krakow, Poland, March 12, 2012.
6 Józefa Hennelowa, interviewed by author, Krakow, Poland, March 15, 2012.
7 Fr. Adam Boniecki, interviewed by author, Warsaw, Poland, March 16, 2012.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

32

was not going to passively accept everything that the censorship office said or did.” 8

However, as Graczyk emphasizes, it is important to remember that in the end there was a

deadline and sometimes there was no other choice than to give in; therefore, the censor

always had the last word.

3.2  Procedures

The procedures in place regarding the relations between TP and censorship on a

daily and weekly basis are important and necessary to understand how this relationship

functioned.  There was a rule at TP that only selected editor(s) would negotiate with

censorship.   Krzysztof  Koz owski  and  Mieczys aw Pszon were  responsible  for  negotiating

with censors.  The purpose of this rule was to protect those who would be susceptible to

pressures.  The procedure was that it was the editorial office that fought for articles, never

the  authors  on  their  own.   Roman  Graczyk  adds  that  “when  it  comes  to  the  censors

themselves,  I  don’t  remember  a  situation  where  censors  would  try  to  contact  the  author

bypassing either Pszon or Koz owski; they respected the rule that only these two are to be

contacted.”9

Józefa Hennelowa, deputy editor-in-chief and the only person that worked in TP in

the first period prior to its closure in 1953, recalls:

During the first period we would provide the censorship office with copies of printed
pages.  The censor would then personally mark his or her corrections in red ink and
would then bring these pages back to us.  We then had to make these corrections in
the text without showing any sign of censorship interference, making sure that it
makes sense, even grammatically.  It was then taken back to the censorship office to
obtain the final approval. The first printed issues were taken to the censor on duty,
on the top floor of the publishing house and only after it obtained an official stamp
allowing it to be printed, would the printing process begin.  It was very formalized.
In the post 1956 years it  was all  done over the telephone.  We would not have any
documentation of censorship interference other than the final stamp.  We would
correct our texts ourselves based on what the censor said on the telephone.  There

8 Roman Graczyk, interviewed by author, Krakow, Poland, March 13, 2012.
9 Ibid.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

33

were situations where there was a bigger problem with a text and then it would be
sent to the main censorship office in Warsaw.10

Fr.  Adam  Boniecki  describes:  “the  procedure  on  weekly  basis  was  that  a  runner  from  TP

would take the proofs to the censorship office, in Krakow obviously, and then either Pszon

or  Koz owski  would  receive  a  telephone  call  from  the  censors  who  advised  them  what  to

cross out.  They then would sit there with these proofs, crossing out things accordingly.

Finally, they would call the censorship office back to negotiate.”11  As  Marek  Swarnicki

recalls:  “on  one  side  of  the  telephone  the  censor  was  screaming;  on  the  other  side  it  was

Koz owski.”  He continues: “one time Turowicz received a note advising him to instruct

Koz owski to behave more decently in relation with censors.”12

Roman Graczyk explains the legal and practical aspect of the functioning of

censorship in the 1980s: “there were three censors appointed to work with TP.  There were

always  two  of  them  on  duty  during  the  week.   If  there  was  a  more  serious  issue  then  we

would negotiate even with the main censorship office in Warsaw.” 13   According to

Madeleine Korbel Albright, at least at GUKPPiW in Warsaw, censors were responsible for

specific subjects and their responsibilities were rotated quite frequently in order to

discourage the formation of personal relationships, which could lead to less control.14  On

the other hand, as in the case of TP, there were censors assigned to specific journals and

worked directly with the editors.  This demonstrates the difference in the structure and the

division of labor between the main office in Warsaw and regional offices.  Describing the

procedures in place, Graczyk recalls that:

Very often censors would advise us that they need to forward a certain text to their
supervisors in Warsaw.  They were afraid to make some decisions on their own.
Party politics at the moment was what was most important in the decision process.

10 Józefa Hennelowa, interviewed by author, Krakow, Poland, March 15, 2012.
11 Fr. Adam Boniecki, interviewed by author, Warsaw, Poland, March 16, 2012.
12 Marek Skwarnicki, interviewed by author, Krakow, Poland, March 12, 2012.
13 Roman Graczyk, interviewed by author, Krakow, Poland, March 13, 2012.
14 Madeleine Korbel Albright, Poland: The Role of the Press in Political Change. (New York: Praeger
Publishers, 1983), 12.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

34

Sometimes Koz owski would negotiate with censors by referring to the most recent
plenum of the Party and quote some statements arguing against their decisions.
They  would  sometimes  give  in,  as  they  were  afraid  that  their  action  could  be
considered a political mistake, and therefore cost them their position.  Sometimes
Koz owski was called to Warsaw to negotiate by the supervisors themselves.15

Roman Graczyk also mentions that “there was a formal appeal process, which allowed TP

to appeal to the Main Office of Control of Press; however, this took time.”  Moreover,

“there was even a formal appeal process to the Administrative Court.”  Graczyk recalls that

TP took this road twice but these were exceptional situations.16  As previously mentioned,

Solidarity also won an appeal against the censors in 1981.  Graczyk states that “it was

considered by General Jaruzelski and the ruling elite at the time as one of those rights that

should not be used.”  There was a reason for this, as “the law stated that court sentences are

not subject to censorship and the disputed text was part of the justification of every

sentence.  There was one situation when we printed such a sentence.  It was a way to have

the text printed regardless of the fact that it was withdrawn and at the same time to show the

mechanism of the decision process of both the court, as well as censorship.  However, this

was not regarded favorably by the regime.”17

3.3  Instructions

Tomasz Strzy ewski, an employee of the Main Office of Control of Press,

Publications and Public Performances from August 1975, copied in its entirety the Book of

Records  and  Recommendations  of  GUKPPiW  and  collected  copies  of  original  censorship

documents.  In 1977, Tomasz fled to Sweden, and published his collection of copied

documents (with ANEKS publishing house based in London) in a book entitled The Black

Book of Polish Censorship (Czarna Ksi ga Cenzury PRL), which  went  on  to  become  an

invaluable document in demonstrating the practices of the main censorship institution in

15 Roman Graczyk, interviewed by author, Krakow, Poland, March 13, 2012.
16 Ibid.
17 Ibid.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

35

communist Poland.18  Although the entire book is an invaluable source when researching

Polish censorship, there are no specific instructions relating directly to TP.  However, it

provides a comprehensive introduction, which explains the significance of the Book of

Records and Recommendations of GUKP for censors, the importance of the documents

copied and then published by ANEKS, as well as the role of Tomasz Strzy ewski within the

structures of the main institution responsible for censorship in Poland.   It also provides an

extensive illustration of the Polish media and the mechanism of censorship, an important

knowledge when writing about censorship in communist Poland.  Commenting on these

regulations Witek Bere  recalls: “[they] were very often idiotic, not at all understandable.

For that reason censorship was unpredictable.  You always had to live with the awareness

that censorship can chop your text for no reason.  Editors and journalists of TP did not have

such a thing as a blueprint.  It was the editor-in-chief and deputy editors-in-chief who

played the most significant role in TP,”19 which would indicate the presence of internal

censorship.   This statement also confirms the inconsistency of Polish censorship,  what has

been mentioned in the previous chapter, where some things might have been allowed to be

published in one publication but not another, which can very well define censorship as

unpredictable.20  Roman Graczyk states:

We were not trained how to write but there were people who knew how to do it and
if it proved to work; we would use the same tactic or style.  During the time when I
was working at TP, Stefan Kisielewski21 was known to be the best in avoiding
censorship interferences.  This required a specific talent and a specific biography,
not everyone had such talent or biography.  He was using historical and literary
concepts but also was playing stupid and did not follow any rules.  This worked to a
certain extent.  Also, one of the tactics was to write about the present as a historical
event.  Anniversaries proved to be perfect occasions to do this.  Tadeusz Szyma used
another tactic, which proved to be successful as well.  While writing a text, he knew
which parts of the text he considered most important.  He would write an additional

18 Tomasz Strzy ewski, Matrix czy Prawda selektywna? Antycenzorskie Retrospekcje [Matrix or Selective
Truth? Anti-censored Flashbacks] (Wroc aw: Wydawnictwo Wektory, 2006), 7-12.
19 Witek Bere , interviewed by author, Krakow, Poland, March 14, 2012.
20 Albright, Poland: The Role of the Press in Political Change, 87.
21 A feuilletonist in TP from 1945 until 1989, member of the Sejm (lower chamber of the Polish Parliament)
form 1957 until 1965.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

36

few provoking sentences that he knew would be crossed out.  In most cases it
resulted in censorship crossing out these extra few provoking sentences but leaving
the remainder of the text untouched.22

K-62 in his interview mentions Kisielewski as well, adding that sometimes he “would write

a little note to the censor: ‘How about letting it through this time, pussy cat?’”23

Józefa Hennelowa recalls: “we didn’t have any written instructions.  However, we

can’t pretend that there was no self-censorship.”24  Hennelowa  confirms  what  Madeleine

Korbel Albright previously mentioned: “one regulation that we were aware of was that you

couldn’t write anything critical about the Soviet Union, that there are facts that we can refer

to as long as we don’t name them.  There was also a period when we could cite Mi osz but

we couldn’t write that it’s Mi osz.  There was also a regulation for names and for historical

facts.”25  Furthermore, Joanna Podsadecka states that TP used allusions and metaphors to

avoid censorship interference.  One example is the issue immediately after the Warsaw Pact

intervention of Czechoslovakia in 1968.  For the first time in history the main first page

column – Obraz Tygodnia (Review of the week) – edited by Krzysztof Koz owski did not

appear because censorship would take down any information regarding Czechoslovakia.

The  editors  decided  that  they  didn’t  want  to  print  lies;  therefore,  if  they  couldn’t  print  the

most important information of the week, they would rather withdraw the entire column.

The first page of the issue showed a picture of a tank on the offensive.  The issue was

printed on September 1, 1968, which was also the anniversary of Hitler’s invasion of

Poland, but those who knew what was happening at the moment in Czechoslovakia

understood the allusion.  According to Podsadecka, there was some sort of communication

with the readers, counting on their intelligence to read between the lines.26

22 Roman Graczyk, interviewed by author, Krakow, Poland, March 13, 2012.
23 K-62, "The Censor Speaks - 'I, the Censor,'" interviewed by Barbara N. Lopienska, Tygodnik Solidarno
(Warsaw) 8 May 1981, in George Schöpflin, Censorship and Political Communication in Eastern Europe: A
Collection of Documents. (London: Palgrave Macmillan, 1982), 107.
24 Józefa Hennelowa, interviewed by author, Krakow, Poland, March 15, 2012.
25 Ibid.
26 Joanna Podsadecka, interviewed by author, Krakow, Poland, March 14, 2012.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

37

Marek Swarnicki explains that “there was a rule that if there is an article, especially

historical, in which censorship crossed out the most significant parts, we would then

withdraw the article.”  He also adds that “there was also the issue regarding the number of

pages and copies.  There was a protest of 34 intellectuals in 1964 against censorship and the

reductions  of  paper  supplies,  which  Turowicz  also  signed.   We  received  a  phone  call

immediately after advising us that from eight pages that we were allowed to print  we now

can only print six.”  Commenting on the work of the regional censorship office in Krakow,

he further states: “sometimes our issues were sent to Warsaw to be censored.  The censors

in Krakow were afraid to censor TP as any mistake could result in termination of their

employment,  so sometimes they crossed out more than they should.   However,  they never

suggested what we should print.”27  Fr.  Adam Boniecki  explains:  “there  was  this  constant

harassment of TP.  Our procedure was that if any correction would change the sense of the

article,  we  would  withdraw  the  entire  article;  if  what  remained  changed  the  sense  of  the

article, sometimes we would delete additional parts in order not to deform it. These

censorship interferences were sometimes subtle.”28  TP was  closed  after  it  refused  to  print

Stalin’s obituary, which as Fr. Boniecki explains, “actually wasn’t even an obituary but

some sort of a praise that was to be printed on the first page.  During this time censorship

was  interfering  in  such  ways  that  one  number  was  not  even  issued  because  it  was  so

chopped.”29

Marek Skwarnicki recalls TP’s first resistance towards censorship interference,

which  was  with  the  first  homily  of  John  Paul  II  in  1978.   “We  printed  the  homily  in  its

entirety  but  censorship  crossed  out  two  sentences.   We  told  them  that  we  wouldn’t  cross

27 Marek Skwarnicki, interviewed by author, Krakow, Poland, March 12, 2012.
28 Fr. Adam Boniecki, interviewed by author, Warsaw, Poland, March 16, 2012.
29 Ibid.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

38

them out because it was impossible, it would be as if we were falsifying a Papal homily.

Ultimately they agreed and we published it.”30

Józefa Hennelowa also mentions “Stefan Kisielewski, [who] was able to write what

he wanted and was able to pass his message between the lines, regardless of censorship.”

She then adds that:

During the Gierek period an Information Bulletin (Biuletyn Informacyjny) began to
appear for internal use.  The information from the bulletin was considered legal and
could  be  cited  in  TP.   However,  censorship  could  still  interfere.   Krzysztof
Koz owski, who edited Obraz Tygodnia, which consisted of information of the most
important events from the previous week, was aware that regardless of the fact that
each piece of information in the bulletin was legal it still could be censored either in
its entirety or partly.  It was interesting when the censor would call to advise that he
or she was crossing out certain information that was taken by Koz owski from the
bulletin.  Sometimes it was possible to negotiate based on that and such information
could still appear.31

The new law on censorship of 1981, which allowed internal union bulletins and

religious materials to indicate places where any changes were made in the body of the

censored text and describing the section of the law that applied was problematic for both the

regime, as well as for censorship.  According to Roman Graczyk, “the regime would prefer

if there were no rules whatsoever so that there was no possibility to appeal.”  He explains

that “the new law did not mention how much interference was allowed in a text or on a page

or in the entire issue.  The ruling elite forced the official press not to show any interference,

allowing only some independent publications to show them; TP was one of the most

important ones.  Finally, the regime came up with a limit of four interferences in one text; if

there were more, the article would be withdrawn.”32  This demonstrates the supremacy of

the regime over the editorial  office of TP as in these cases TP would have to give in.   As

Graczyk explains, “in the end the final word was theirs.  Another tactic used by the censors

30 Marek Skwarnicki, interviewed by author, Krakow, Poland, March 12, 2012.
31 Józefa Hennelowa, interviewed by author, Krakow, Poland, March 15, 2012.
32 Roman Graczyk, interviewed by author, Krakow, Poland, March 13, 2012.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

39

was to suspend an article, which meant that it was not withdrawn but it was not allowed to

be printed either.  This could last for weeks or even months.”33

Roman Graczyk further explains that “the reason for this was to soften us, as the text

is getting older and any responsible editor will negotiate, ultimately giving in to some

changes.  It was a great tactic from their perspective.  I don’t remember a situation where a

suspended text would be printed in its original form; usually it always required a

compromise of some sort.  Very often they allowed a text to be printed but would request

that no interference would be shown.”34  However, Graczyk adds that such situations were

very rare as the aim behind suspending of articles was to pressure the editorial office and it

was usually effective.

3.4  TP journalists compared

The editorial staff of TP considered their journalism to be significantly different

from that of the official media.  K-62 in his interview mentions that at the censorship office

“there was a sort of admiration for the intelligent journalist who wrote his stuff and tried to

be cleverer than [the censors].”35  He  defines  TP  journalists  as  good  journalists.   He  adds

that “good things were confiscated, not bad ones,”36 and  as  previously  stated  TP  had  the

greatest number of censorship interferences and articles that were suspended or withdrawn.

According to Roman Graczyk there was in fact a difference between TP journalists and

journalists of other publications.  He states that:

The editors and writers at TP did not consider themselves journalists, they
considered themselves something more.  This could be because journalists were
generally not respected during the period of the People’s Republic of Poland, they
were considered to be close to the regime, especially by those in opposition.  We
considered ourselves something better and we had reasons for that.  Another factor
was  that  TP  was  an  elite  paper  that  employed  doctors  of  philosophy  or  journalists

33 Ibid.
34 Ibid.
35 K-62, "The Censor Speaks - 'I, the Censor,'" 107.
36 Ibid., 107.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

40

with  literary  ambitions  who had  some sense  of  a  mission  and  therefore  resulted  in
the fact that they felt intellectually higher than regular journalists.37

Józefa Hennelowa agrees that they were indeed something completely different.  She

states: “I had the conviction that it was incredibly easy for us.  When we were visiting

different organizations abroad we felt very much appreciated.  We also visited many places

in Poland and always enjoyed special privileges due to the fact that people trusted us and

wanted to host us.”38

On  the  other  hand,  Joanna  Podsadecka  emphasizes  that  “journalists  from  TP  were

subjected to the same rules as other journalists.”39  Witek Bere  recalls that Jerzy Turowicz

always referred to himself as a journalist.40  Fr.  Adam  Boniecki  states  that  TP  journalists

“belonged to the Association of Polish Journalists.  They held press conferences.”  He adds

that “journalists from TP had a sense of a mission; they were the best in the country.  TP’s

singularity was an objective fact.  It was the only publication of this sort between the Elbe

and the Ural.  It was at the expense of something.  Several things were not available if you

were an editor of TP.  It was a conscious choice of engaging yourself in something more

than just journalism.”41  The difference was in the perception of TP journalists and their

work, seeing it as something more than just journalism in comparison with the perception of

journalists and the definition of journalism under these specific circumstances.

3.5  The hierarchy of the Church and TP

TP was established by Cardinal Adam Sapieha immediately after World War II, and

belonged to the Krakow Curia until it was given to the pro-regime PAX organization in

1953.  After 1956, when it was given back to the original editorial team, TP was no longer a

property of the Krakow Curia; instead the regime allowed TP to be a private enterprise.

37 Roman Graczyk, interviewed by author, Krakow, Poland, March 13, 2012.
38 Józefa Hennelowa, interviewed by author, Krakow, Poland, March 15, 2012.
39 Joanna Podsadecka, interviewed by author, Krakow, Poland, March 14, 2012.
40 Witek Bere , interviewed by author, Krakow, Poland, March 14, 2012.
41 Fr. Adam Boniecki, interviewed by author, Warsaw, Poland, March 16, 2012.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

41

Regardless of the fact that after 1956 TP was a private enterprise, it was still indirectly

representing the Church as an institution; therefore, it was subjected to the opinions and

actions of the hierarchy of the Church.  In regards to TP’s relations with Church hierarchy,

Marek Skwarnicki recalls: “the Church hierarchy either liked us or not.  There were

differences in opinions about TP.  Several bishops would criticize us, Wojty a would always

support us.”42  At the beginning when the Krakow Curia was the publisher of TP, it meant

that it was officially representing the Church.  However, after 1956 when it was

reestablished, it was a Catholic publication, yet not representative of the Church as an

institution.  Józefa Hennelowa explains: “in communist Poland, where the Party tried to

seduce the clergy by creating such bodies as Patriot Priests43 , the Church in order to

demonstrate its trust towards a publication, would provide them with an assistant.  TP was

the only publication, which had its own ‘church assistant,’ who was always a priest

nominated by the bishop.”44

Commenting  on  the  relationship  of  TP  with  the  hierarchy  of  the  Polish  Roman

Catholic Church, Roman Graczyk states that:

In the 1980s there was an overall consent between TP and the hierarchy of the
Church.  However, prior to 1978 and the election of Wojty a to Papacy, for many
years TP was seen as a problem for the Church and TP itself had a problem with the
Church.  This relates mainly to the different mentalities of Wyszy ski and Turowicz.
Wyszy ski believed that the most important thing to do was to protect the Catholic
faith of the Polish nation from atheist communism.  Turowicz believed that the most
important thing was for Catholicism in Poland to modernize following the
provisions of the Second Vatican Council; he was more towards reforms within the
Church.  They also disagreed about resistance to communism.  Wyszy ski saw it as
a primary concern and because there was communism, the Church couldn’t
introduce reforms.  Turowicz said that reforms were necessary regardless of the fact
that there was communism.  At that time many bishops considered TP too
progressive and therefore a little suspicious.  Wojty a took TP’s side from the very
beginning, when he became an auxiliary bishop of Krakow.  He was more willing to

42 Marek Skwarnicki, interviewed by author, Krakow, Poland, March 12, 2012.
43 “Ksi a Patrioci”, a term introduced by the authorities from the early period of the People’s republic of
Poland, refers to priests who opposed Church hierarchy and supported communism.  In addition to blackmail,
there were tangible rewards, such as much desired passports for travel to Rome.  The Church allowed them to
remain at their posts but they were ostracized by the faithful.
44 Józefa Hennelowa, interviewed by author, Krakow, Poland, March 15, 2012.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

42

accept the right of the faithful to err in their search for the truth, understanding the
differences between clergy and lay people.45

Witek Bere  emphasizes the significance of the friendship between Karol Wojty a

and TP prior to his election to Papacy.  “He was a bishop, yet he would come and sit down

with  the  editorial  staff  as  an  equal;  he  listened  more  than  he  spoke.   TP  always  had

Wojty a’s support, it always had a problem with Cardinal Wyszy ski.”  Nevertheless, Bere

states that “the Church supported TP and TP supported the Church.”46  Fr. Adam Boniecki

confirms that “Cardinal Wyszy ski had a somewhat a critical attitude.”  He adds that

“Wyszy ski once wrote a public letter criticizing TP for not participating in the work of the

Episcopate yet he concluded by saying: ‘but I assure you that I respect you much more than

this letter may indicate’.  There were bishops who expected a more religious paper, but TP

never wanted to be strictly a religious paper, a Catholic one but not a Church [devotional]

paper, so there was some sort of resentment towards TP.”47

According to Józefa Hennelowa “Wyszy ski did not consider TP very useful and he

felt that TP did not appreciate certain things enough, which demonstrated some form of

dissidence.  On the other hand, Cardinal Wojty a believed that there were issues, which

could  and  should  be  discussed.   It  was  priceless  that  we  had  such  an  opportunity  that  we

could go to Wojty a with any issue.  A few times a year the entire editorial team would sit

with him and talk about everything.”48

There was undoubtedly a distinction in the attitude of the hierarchy of the Church

towards  TP;  nevertheless,  although  the  hierarchy  sometimes  saw  TP  as  disobedient  or

disappointing, it would still be respected and supported by the Church as an institution.

This could also be the result  of the personal relationship between Wyszy ski and Wojty a,

which was very hierarchic but at the same time mutually loyal and respectful.

45 Roman Graczyk, interviewed by author, Krakow, Poland, March 13, 2012.
46 Witek Bere , interviewed by author, Krakow, Poland, March 14, 2012.
47 Fr. Adam Boniecki, interviewed by author, Warsaw, Poland, March 16, 2012.
48 Józefa Hennelowa, interviewed by author, Krakow, Poland, March 15, 2012.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

43

3.6  TP as an opposition paper

As previously mentioned, TP was considered, during the time of the People’s

Republic of Poland, the only magazine, which to some extent (determined by censorship)

could  contain  views  critical  of  the  communist  authorities.   It  is  considered  the  only  legal

opposition paper during the communist period.  Roman Graczyk disagrees as he states that

if  we  take  1945  as  the  starting  point,  he  believes  “Tygodnik Warszawski,  hereafter  TW

(Warsaw Weekly) could be considered more as an opposition paper.  Because of this, it was

closed down in 1948, its editorial staff was imprisoned, and one – Fr. Kaczy ski – did not

survive.  In comparison to TW, TP was much more cautious.”49  It can be seen as a merit;

however,  it  is  necessary  to  emphasize  that  TP was  not  the  only  opposition.   According  to

Graczyk, “TP claims that it was hard opposition;” he disagrees because of the fact that “it

would be simply impossible for hard opposition to survive under a communist regime,

which had all instruments in hand.”  Nevertheless, according to Graczyk, “such a long

experiment  was  possible  due  to  TP’s  ability  to  avoid  an  open  conflict  with  the  regime.

When it was impossible to avoid it, the regime eventually closed it down, but it happened

many years after TW.”  Roman Graczyk states that:

After 1956, TP was pretty much flirting with the regime by nominally recognizing
the regime.  It was sort of a compromise.  Only after 1976, did TP take a position of
an open opposition.  That was a very specific period as the regime was weakening
and then there was the Polish Pope, which was a significant inconvenience for the
communists.  Then there was Solidarity, which proved to be an even bigger problem.
In comparison to the official media, TP was distinct. A significant difference could
be observed comparing the content of any official newspaper and TP between 1956
and 1976.  From this perspective it can be perhaps argued that such compromise was
worth it.50

Fr. Adam Boniecki clearly states that the difference between TP and TW was that

TW decided to be politically engaged.  “They attacked the system directly and they finished

in prison.  TP decided to concentrate on culture; religion and political affairs were to be

49 Roman Graczyk, interviewed by author, Krakow, Poland, March 13, 2012.
50 Ibid.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

44

treated marginally and TP was not to engage in a direct conflict with the regime.  He adds

that “for the ruling elites, it was rather irritating that there was this Catholic paper [TP] that

all sorts of people were reading.  For the regime it would have been safer if TP was just a

devotional paper.  But it survived by some miracle; it was definitely because of TP’s ability

to compromise.” 51   Józefa Hennelowa simply states that for her “TP was incredibly

authentic and it was performing really well under these strange circumstances.”52

Roman Graczyk believes that the 1980s were the best years for TP because of the

fact that it clearly defined itself as opposition by providing a great deal of publicity to

Solidarity activities.  It was suspended during Martial Law but it was considered a triumph

when it was allowed to be published again (May of 1982).  It positioned itself against the

regime right away.  Every issue until  the end of Martial  Law in Poland (July 1983) began

with a message counting the number of weeks since the beginning of Martial Law.  Graczyk

refers to the estimates made at the time that about 10 people were reading each copy of TP,

whereas only 1.5 persons read any official paper, which shows the scope and the strength of

TP in society in comparison to official press.53

Witek Bere  adds that “after 1980 and the emergence of Solidarity and then the

introduction of Martial Law in 1981, anyone regardless of their political or religious

affiliation could publish in TP.  This was not the case prior to 1980.”54  Joanna Podsadecka

recalls that “TP was considered an unofficial organ of the opposition after 1980,” 55

unofficial as this information was not officially stated, as it was in the case of Trybuna

Ludu, which stated on the first page of every issue that it was an organ of the Central

Committee of the Polish United Workers’ Party.  She adds that:

51 Fr. Adam Boniecki, interviewed by author, Warsaw, Poland, March 16, 2012.
52 Józefa Hennelowa, interviewed by author, Krakow, Poland, March 15, 2012.
53 Roman Graczyk, interviewed by author, Krakow, Poland, March 13, 2012.
54 Witek Bere , interviewed by author, Krakow, Poland, March 14, 2012.
55 Joanna Podsadecka, interviewed by author, Krakow, Poland, March 14, 2012.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

45

Even prior to 1980 TP would engage in issues that other papers would not engage in.
It was TP that defended Jews in 1968 when there was the anti-Zionist campaign in
Poland.  Turowicz [editor-in-chief of TP from 1945 until his death in 1999]
published a review of W adys aw Bartoszewski’s book about the history of Poles
who helped Jews during the Nazi occupation56.  Also, they would engage in the
Polish-German reconciliation, it was their initiative; it was them who tried to
reconcile historical differences.57

  Witek Bere  concludes by saying that “prior to 1989 TP could not publish much

about politics, it could only publish hidden messages in order to avoid censorship

interference.  After 1989 it became more political mainly because it was possible to write

openly about politics.  Prior to 1989 you had to write about culture to write something about

politics,  whereas  now  you  don’t  have  to  do  that,  you  simply  write  either  about  culture  or

about politics.”58

3.7  John Paul II and TP

In all of the countries under the Soviet sphere of influence, the Church conceded the

State's right to approve selection of high Church officials, and as for its part, the government

promised not to interfere with the institution's work.59   Also in Poland the ruling elite

interfered in Church politics and although it is the Pope who nominates bishops, each

candidature  was  subject  to  the  approval  of  the  regime.   It  was  a  constant  process  of

negotiating.  In 1958, the regime agreed to Wojty a’s appointment as bishop, assuming he

would be a conciliatory bishop, who would not be opposing the regime like Wyszy ski,

with whom the regime had a problem.

The election of Karol Wojty a to Papacy on the October 16, 1978 was a great

surprise for everyone, for the regime who agreed to Wojty a’s appointment as bishop, but

also for TP with whom Wojty a had a very close relationship as he was an archbishop of

56 W adys aw Bartoszewski and Zofia Lewinówna, Ten Jest z Ojczyzny Mojej: Polacy z Pomoc ydom 1939-
1945 [He is From my Fatherland: Poles Helping Jews 1939-1945] (Krakow: Znak, 1969).
57 Joanna Podsadecka, interviewed by author, Krakow, Poland, March 14, 2012.
58 Witek Bere , interviewed by author, Krakow, Poland, March 14, 2012.
59 Patrick Michel, Politics and Religion in Eastern Europe (Cambridge: Polity Press, 1991), 36.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

46

Krakow and worked closely with TP.  Furthermore, he had a personal relationship with the

weekly as he debuted as a poet and a writer in TP in 1949.  As previously mentioned,

Wojty a  was  the  main  support  for  TP in  its  relationship  with  the  hierarchy  of  the  Church.

The election of John Paul II changed the position of TP vis-à-vis the regime and it was

definitely a problem for the ruling elite.  Roman Graczyk states that

The editorial staff of TP definitely felt safer after the election of John Paul II.  There
are several documents that show that the regime considered Wojty a very dangerous
and having Wyszy ski sick and about to die, they were afraid Wojty a could become
the head of the Polish Church.  Therefore, they engaged in surveillance practices,
which  were  to  decrease  Wojty a’s  chances  to  succeed  Wyszy ski.   The  regime
originally considered Wojty a to be more understanding when they agreed to his
appointment as bishop in 1958.  This changed over the years.  In 1978, when
Wojty a became Pope they saw it as the worse possible thing that could have
happened.  The regime had a problem whereas TP on the contrary. They felt safer
and had more courage and determination than ever before.  Prior to the election of
John Paul II, TP had 40 thousand copies.  The first issue after the election [October
22, 1978] appeared with a circulation of 100 thousand copies; it then was reduced
again to 40 thousand.  It was a symbolic victory but it demonstrated how the regime
took a step back.60

Fr. Adam Boniecki states that TP felt obliged to stand by the Pope.  “The first issues

after the election are full of Papal speeches.  It was a constant probing about how far we can

go.  The system and the ruling elite undoubtedly saw it as a problem because of the

international  resonance,  which  was  very  effective  in  the  case  of  TP  because  of  Turowicz,

who was known in world media and the possibility that they could hit here and it would be

heard down there was scary.”61  This includes the Pope’s ability to internationalize any issue

violating human rights or basic freedoms of the oppressed societies from behind the Iron

Curtain.  Also, broadcasters such as Radio Free Europe, BBC or Voice of America would

not hesitate to publicize any action taken by the regime against TP, the Church or the

opposition (Solidarity). Józefa Hennelowa adds:

We were extremely proud when John Paul II was elected, whereas the regime had a
big problem.  I think that only after the Pope’s first pilgrimage to Poland in 1979 did
they calm down because they saw that the Pope was able to manage [the people]

60 Roman Graczyk, interviewed by author, Krakow, Poland, March 13, 2012.
61 Fr. Adam Boniecki, interviewed by author, Warsaw, Poland, March 16, 2012.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

47

very well, without creating any aggressive impulses.  However, directly after the
election I heard that they immediately brought those who agreed to Wojty a’s
appointment as bishop in 1958 and blamed them for this decision.  They originally
thought that he would be a conciliatory bishop, who would not be opposing the
regime like Wyszy ski, and yet they’ve suggested someone who would now talk
about Poland on an international stage and who would interfere in its politics.62

This assumption proved to be the accurate as according to the biography of the John Paul II

by George Weigel63,  it  is  believed  that  the  Pope  contributed  greatly  to  the  collapse  of

communism.

3.8  Conclusion

The above sections provided a comprehensive description of the relationship of the

editorial staff of TP with censorship, including TP’s attitude towards censorship, the

procedures in place in the relations between TP and the censorship authorities on a daily and

weekly basis, as well as instructions or linguistic tactics used by editors to avoid censorship

interference.  The  above  sections  also  describe  the  socio-political  role  of  TP in  communist

Poland from the perspective of those who were once part  of the editorial  staff  of TP.  The

peculiarity of TP, being a Catholic weekly concentrating on social and cultural rather than

strictly religious issues, and being a private enterprise after 1956 as opposed to being under

the Church’s ownership (as it  had been until  1953) made it  also necessary to comment on

the relationship of TP with the hierarchy of the Polish Roman Catholic Church.

TP took a strong position against the regime, especially in the 1980s when it became

an unofficial organ of the opposition by supporting the newly founded Solidarity movement.

It also demonstrated its resistance towards censorship interference through engaging in

negotiations with the censorship office and not just passively accepting censorship

interference.  After the new law on censorship was introduced following the August 1980

strikes, TP exercised its right to appeal certain decisions of the censorship office by taking

62 Józefa Hennelowa, interviewed by author, Krakow, Poland, March 15, 2012.
63 George Weigel, Witness to Hope: The Biography of John Paul II (New York: HarperCollins Publishers,
1999).



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

48

the legal path.  Nevertheless, it is necessary to emphasize that TP was published under very

specific political circumstances; therefore, the editorial office had to adhere to certain rules

and in many situations lost the battle for expressing its views and ideas, very often in

accordance with the general mood of the society but in clear violation of communist ideals.

Regardless of the negative connotation of the term ‘journalist’ during the period of

People’s Republic of Poland, members of the editorial staff of TP would nevertheless refer

to themselves as journalists, sometimes defining themselves as Catholic journalists in order

to distinguish themselves from journalists of official publications, and therefore

categorizing themselves as opposition journalists.  They were considered as such by the

State  and  were  subjected  to  the  same  rules  as  journalists  of  other  publications.   As

mentioned in one of the above sections, they considered themselves something more,

intellectually  higher,  which  resulted  in  the  fact  that  the  editorial  staff  was  composed  of  a

variety  of  personalities,  with  a  variety  of  specialties  and  ambitions.   This  is  also  how  the

editors hoped readers would perceive them, which resulted in the overall respect for TP,

what reflected also in the quality of the texts.

TP was a religious paper until 1953 and was owned by Krakow Curia; therefore, it

was  representing  the  Church  as  an  institution.   In  1956,  it  returned  to  its  original  editorial

staff.  It can be categorized as an opposition paper because of the fact that it would resist

suggestions or norms centrally imposed onto it by the regime, as opposed to official press,

which would passively accept them.  However, as stated by Roman Graczyk, in comparison

to other publications, which suffered more drastic consequences as a result of its resistance,

TP’s characteristic as an opposition paper may be debatable.  TP was definitely a proper

opposition paper after 1976, as it took a strong stand against the regime.  The majority of

the  editorial  staff  considers  TP  as  an  opposition  paper  throughout  the  entire  period  of  the

People’s Republic of Poland and it was treated as such also by the regime.  Furthermore, it



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

49

was also  seen  as  such  by  other  institutions  abroad,  which  considered  TP as  something sui

generis in the Soviet sphere of influence.

During the period of the People’s Republic of Poland the two main representatives

of the Polish Church were Stefan Wyszy ski, the head (Primate) of the Polish Church and

Karol Wojty a, the later Pope John Paul II, who prior to his election to Papacy in 1978 was

the archbishop of Krakow, the diocese in which TP was published.  A significant difference

in  the  relationship  of  the  editorial  staff  with  the  hierarchy  of  the  Polish  Roman  Catholic

Church is visible in the recollection of the former members of the editorial staff of TP.

Furthermore, a distinction among the hierarchy of the Church itself, especially between the

two most significant representatives of the Polish Roman Catholic Church, Stefan

Wyszy ski and Karol Wojty a can be observed.  Wojty a, as a result of his personal

relationship with TP and its editor-in-chief for over 50 years, Jerzy Turowicz was a constant

support for TP in relations with the hierarchic Wyszy ski.  These relationships, as described

above, illustrate the complexity of the situation of the Church in the People’s Republic of

Poland, as well as within the Church itself.  They also illustrate the complex circumstances

under which TP was published.  The election of Karol Wojty a to Papacy in 1978 gave TP

international significance, which allowed it to ground its position vis-à-vis the regime and

serve as an unofficial organ for the opposition.  Regardless of the numerous strikes of the

regime against TP following the 1980 agreements, it continued to be published until the end

of communism in Poland and reformed it is still being published, having a meaningful

influence in the society until today.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

50

Conclusion

Poland definitely stands out in the studies of communist history of East and Central

Europe, mainly as a result of the socio-political role of the Polish Roman Catholic Church

under communism.  The Church played a significant role in the fight for independence and

national survival during the period of the People’s Republic of Poland between 1945(48)

and 1989.  Furthermore, during communism in Poland, the Church developed a unique

social  and  political  position  and  acted  as  a  center  for  the  exchange  of  opinions  for  all

intellectuals by focusing on social and cultural rather than strictly religious issues.  The

Polish Roman Catholic Church was the only institution that was fully independent of the

State.  However, the Catholic press was only partially independent from the regime.

Regardless  of  its  ideological  autonomy,  the  Catholic  press  was  still  subjected  to  State

censorship. Tygodnik Powszechny, the flagship of the Catholic press network, is considered

the only legal opposition paper in communist Poland.  Cardinal Stefan Wyszy ski, the head

of the Polish Roman Catholic Church, played an important role in the fight with the

communist regime; moreover, the election of a Polish Pope had a great significance and a

great influence on the later events that led to the democratic changes in 1989.  Therefore,

the socio-political role of the Polish Roman Catholic Church is an inseparable part of the

history of the People’s Republic of Poland.

The development of free mass media has been going on for just 20 years as Poland is

considered to be a free and democratic country only since the fall of communism in 1989.

The mass media in communist Poland was the most diverse in the Soviet bloc.  Although

media in postwar Poland mainly fulfilled the role of an organ of political and ideological

propaganda, Poland had an alternative press network, which included Catholic press, as well

as an underground press network.  Both provided the population with information that



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

51

contradicted State propaganda found in the official press and therefore influenced the public

opinion in opposition to the regime.  TP, as a result of its strength, which resulted from the

association with the Roman Catholic Church and therefore the opposition, had a significant

influence among the population during communism.

Censorship functioned in the People’s Republic of Poland primarily through the

Main  Office  of  Control  of  Press,  Publications  and  Shows  (G ówny  Urz d  Kontroli  Prasy,

Publikacji i Widowisk – hereafter GUKPPiW), created with the decree of July 5, 1946.   In

addition to the main office located in Warsaw, a series of regional offices existed in each

voivodship capital.  GUKPPiW was responsible for controlling all media, including the

press, books, theatre and arts, as well as radio and television broadcasts.  High circulation

socio-political weeklies – one of them being TP – were the most censored.  Furthermore, the

Catholic press was subject to more scrutinized censorship.  Following the agreement

between Solidarity and the communist leadership, the new law on censorship allowed

unofficial publications independent of the Party concern to mark censorship interferences

with three dots or dashes in square brackets: [...] or [---].  Also during this period, a formal

appeal process to GUKPPiW, as well as a formal appeal process to the Administrative Court

would be in place.  However, although the legal framework existed in theory, in practice

taking this path was not regarded favorably by the regime and sometimes could result in

repercussions for the editorial office.  Also, a list of authors who would be forbidden to

publish or be published was created. This list was subsequently modified several times.  The

list editions of name removals and additions were heavily influenced by social and political

circumstances.

Everything during the period of the People’s Republic of Poland was censored;

however, the existence of GUKPPiW provided the editorial staff of TP with some sort of

freedom as lack of an official institution responsible for censorship would instate stronger



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

52

internal censorship.  TP took a strong position against censorship by not passively accepting

all of the interferences of the censorship office but instead engaging in negotiations.

Nevertheless, publishing under these specific political circumstances meant that the editorial

office would have to adhere to certain rules and in many cases would have to give in to the

instructions imposed onto them by the regime.  Regardless of the negotiation tactics and the

arguments used, the censors and therefore the regime would always have the last word.

The procedures in place regarding the relations between TP and censorship on daily

and weekly basis differed in different periods.  In the first period of publishing between

1945 and 1953, the editorial office would provide censorship with actual copies of printed

pages, on which the censor would mark his or her interferences.  During this period, the

editorial staff would have an actual documentation of censorship interference.  TP was

closed down by the communist regime in 1953 and it was given to the pro-regime PAX

organization.  After 1956, when the publication returned to the original editorial staff, all

censorship interferences were done over the telephone, with no written documentation of

censorship interference.  The editors themselves based on the instructions given to them

over the telephone marked them in the texts.  In order to protect individual editors who

would otherwise be susceptible to pressures, TP selected two editors who would be

responsible for contacts with the censorship office either in Krakow or the main office in

Warsaw.

Censors had written instructions, which were printed in The Black Book of Polish

Censorship and later published in exile in 1977.  It revealed the practices of the main

institution responsible for censorship in communist Poland.  Censors would also receive

additional instructions on daily basis.  The instructions issued by GUKPPiW were not

available to anyone outside of the institution; the editorial office of TP would not provide its

editors with any written instructions.  There were regulations that were publicly known;



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

53

otherwise, editors would use common sense based mainly of previous experiences.

Furthermore, the editors would use linguistic tactics, such as allusions or metaphors to write

about  issues  that  were  in  violation  of  communist  ideals,  expecting  the  readers  to  read

between the lines.

Censorship and state-control were abolished after the fall of communism in 1989

and an independent, free system of media was gradually established.  Polish press is

currently completely independent from the government and there are no state-owned

newspapers or magazines.  The only non-private media in Poland is public television (TVP1

and TVP2) and a set of public radio stations.

The interviews conducted for the purpose of this research project supplement what

has already been written about censorship practices in the People’s Republic of Poland.  The

most unique characteristic of this research project is the contrast between the primary and

the secondary sources.  The theoretical framework chapter of this thesis provided a detailed

description of print media, as well as the structure and functioning of censorship in People’s

Poland, based on the existing literature, published during the period of the People’s

Republic of Poland, as well as after the transition of 1989.  On the other hand, the empirical

chapter provided a detailed description of the circumstances under which TP was published,

from the perspective of the editorial staff of an unofficial or partially independent Catholic

publication.  These interviews show the attitude of the editorial staff of TP towards

censorship in contrast to the attitude of official publications, as well as TP’s attitude towards

the hierarchy of the Polish Roman Catholic Church.  Also, they describe the procedures in

place regarding the relationship between the editorial office and the censorship authorities.

Moreover, they provide a detailed description of the weekly within the structures of the

Polish media in the People’s Republic of Poland, emphasizing its peculiarity, as well as its

strength in the society.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

54

TP’s resistance against the norms imposed onto it by the censorship office through

engaging in negotiations instead of passively accepting all of censorship interferences, and

at the same time its ability to compromise (when necessary and unavoidable) allowed it to

survive as an opposition paper in the People’s Republic of Poland.  Moreover, TP was able

to  publish  contents  critical  of  communist  ideals  also  by  a  specific  style  of  writing,  which

was possible as a result of the unspoken communication that existed between the editors and

the readers to read between the lines.  Furthermore, TP was not dependent of the Party

concern, what allowed it to mark censorship interferences in the texts after the new law on

censorship was passed in 1981.  This placed TP in clear opposition to the regime and

therefore increased its influence in the society.  Also, as a Catholic weekly, it was associated

with the Polish Roman Catholic Church, which was the only institution fully independent of

the  State.   TP’s  position  got  even  stronger  after  the  election  of  the  Polish  Pope,  who was

directly  associated  with  TP  as  a  result  of  his  personal  relationship  with  the  weekly.   It

continued to be published until the end of communism in Poland, surviving the numerous

strikes of the regime against TP.  Reformed, it is still being published, having a significant

influence in the society until today.

This project contributes to the strengthening, widening and deepening of the

research of censorship practices in Poland and can contribute to the study of censorship

practices in other Central European countries under the Soviet sphere of influence (GDR,

Czechoslovakia and Hungary), as well as the Soviet Union itself.  This research project

could also be used in a comparative study of censorship practices in other regions subjected

to communist ideology in Europe (Yugoslavia, Romania, Bulgaria, Albania), and the world

(China, North Korea, Cuba).



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

55

Bibliography

Primary Sources:

Bere , Witek.  Interviewed by the author.  Krakow, Poland, March 14, 2012.

Boniecki, Adam Fr.  Interviewed by the author.  Warsaw, Poland, March 16, 2012.

Graczyk, Roman.  Interviewed by the author.  Krakow, Poland, March 13, 2012.

Hennelowa, Józefa.  Interviewed by the author.  Krakow, Poland, March 15, 2012.

Podsadecka, Joanna.  Interviewed by the author.  Krakow, Poland, March 14, 2012.

Skwarnicki, Marek.  Interviewed by the author.  Krakow, Poland, March 12, 2012.

Secondary Sources:

Albright Korbel, Madeleine. Poland: The Role of the Press in Political Change. New York:
Praeger Publishers, 1983.

Bates, John Michael. “Censorship in Poland in the Twentieth Century.” In Censorship: A
World Encyclopedia,  ed.  Derek  Jones,  vol  3.  London  &  Chicago:  Fitzroy  Dearborn
Publishers, 2001.

Brier, Robert. “The Roots of the ’Fourth Republic’: Solidarity’s Cultural Legacy to Polish
Politics.” In East European Politics and Societies. Warsaw: German Historical
Institute, 2009.

Buzek, Antony. How the Communist Press Works. London and Dunmow: Pall  Mall  Press,
1964.

Churchill, Winston. “The Iron Curtain.” In Essays in Context. Eds. Sandra Fehl Tropp and
Ann Pierson D’Angelo. Oxford: Oxford University Press, 2001.

Curry, Jane Lefthwich, trans. & edit. The Black Book of Polish Censorship. New York:
Vintage Books, 1984.

Curry, Jane Leftwich. “The Conundrums of Censorship: Poland in the 1940s and 1950s.” In
Central and Eastern European Media under Dictatorial Rules and in the Early Cold
War, ed. Olaf Mertelsmann, 139-154. Frankfurt: Peter Lang, 2011.

Davies, Norman. God’s Playground: A History of Poland, vol. 2. Oxford: Oxford
University Press, 1981.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

56

Dziki, Sylwester. “Prasa w Rozwoju Historycznym” [Historical Development of the Press].
In Dziennikarstwo i wiat Mediów [Journalism  and  the  World  of  Media].  Eds.
Zbigniew Bauer & Edward Chudzi ski. Krakow: Universitas, 2000.

Giogri, Liana. The Post-Socialist Media: What Power the West? Aldershot, England:
Avebury, 1995.

Goban-Klas, Tomasz. The Orchestration of the Media: The Politics of Mass
Communications in Communist Poland and the Aftermath. Boulder, Colorado:
Westview Press, 1994.

Inglis,  Tom,  Zdzis aw  Mach,  and  Rafa  Mazanek. Religion and Politics: East-West
Contrasts from Contemporary Europe. Dublin: University College Dublin Press,
2000.

Jakubowicz, Karol. “Musical Chairs? The Three Public Spheres of Poland.” Media Culture
and Society 12 (1990): 195-212.

Jakubowicz, Karol. “’Solidarity’ and Media Reform in Poland.” European Journal of
Communication 5 (1990): 331-51.

K-62, "The Censor Speaks - 'I, the Censor,'" interview by Barbara N. Lopienska, Tygodnik
Solidarno  (Warsaw) 8 May 1981, in George Schöpflin, Censorship and Political
Communication in Eastern Europe: A Collection of Documents. (London: Palgrave
Macmillan, 1982), 102-112.

Michel, Patrick. Politics and Religion in Eastern Europe. Cambridge: Polity Press, 1991.

Mielczarek, Tomasz. Mi dzy Monopolem a Pluralizmem. [Between Monopoly and
Pluralism]. Kielce: Wydawnictwo Wy szej Szko y Pedagogicznej im. Jana
Kochanowskiego, 1998.

Pawlicki, Aleksander. Kompletna Szaro . Cenzura w Latach 1965-1972. Instytucja i
Ludzie. [Complete Grayness: Censorship in the Years 1965-1972: The Institution and
the People]. Warsaw: Wydawnictwo TRIO, 2001.

Pelczy ski, Zbigniew. “Solidarity and the Rebirth of Civil Society in Poland 1976-81.” In
Civil Society and the State. Ed. John Keane. London and New York: Verso, 1988.

Pope  John  Paul  II.  “Pope  John  Paul  II  Speaks  in  Victory  Square,  Warsaw.”  In From
Stalinism to Pluralism. A Documentary History of Eastern Europe since 1945, ed.
Gale Stokes. Oxford: Oxford University Press, 1996.

Porter, Brian. “The Catholic Nation: Religion, Identity, and the Narratives of Polish
History.” In Slavic and East European Journal 45:2 (2001): 289. In Robert Brier.
“The Roots of the ’Fourth Republic’: Solidarity’s Cultural Legacy to Polish Politics,”
in East European Politics and Societies. Warsaw: German Historical Institute, 2009.



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

57

Rosenthal, Gabriele.  „Biographical Research.” In Qualitative Research Practice, eds. Clive
Seale,  Giampietro  Gobo,  Jaber  Gubrium  and  David  Silverman.  London:  SAGE
Publications, 2004.

Sambor, Jadwiga. (1985). Nowomowa – J zyk Naszych Czasów [Newspeak – The
Language of our Times]. Poradnik J zykowy [Language Guide], zeszyt 6 [notebook
6], (1985): 365-377.

Schöpflin, George. Censorship and Political Communication in Eastern Europe: A
Collection of Documents. London: Palgrave Macmillan, 1982.

Stokes, Gale. “Poland in the Late 1970s.” In From Stalinism to Pluralism. A Documentary
History of Eastern Europe since 1945. Oxford: Oxford University Press, 1996.

Stroi ska, Magda. A Life with Propaganda. Language and Totalitarian Regimes. Hamilton,
Ontario, Canada, 2010.

Strzy ewski, Tomasz. Matrix czy Prawda Selektywna? Antycenzorskie Retrospekcje [Matrix
or Selective Truth? Anti-censored Flashbacks].  Wroc aw: Wydawnictwo Wektory,
2006.


	Title Page
	Abstract
	Acknowledgements
	Table of Contents
	Introduction
	Methodology
	Outline

	1. The Polish Roman Catholic Church under Communism
	1.1  The socio-political role of the Polish Roman Catholic Church
	1.2  Conclusion

	2. Media and Censorship in the People’s Republic of Poland
	2.1  Media in the People’s Republic of Poland
	2.2  Censorship during the period of the People’s Republic of Poland
	2.3  Conclusion

	3. Censorship and Tygodnik Powszechny
	3.1  TP’s attitude towards censorship
	3.2  Procedures
	3.3  Instructions
	3.4  TP journalists compared
	3.5  The hierarchy of the Church and TP
	3.6  TP as an opposition paper
	3.7  John Paul II and TP
	3.8  Conclusion

	Conclusion
	Bibliography

