
C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

Austrian and German Quality Daily Newspapers and Croatia's 
Road to Independence

By

Alan Maričić

Submitted to
Central European University

History Department

In partial fulfillment of the requirements for the degree of

Master of Arts

Supervisor:  Professor Marsha Siefert
Second Reader: Professor Thomas Fetzer

Budapest, Hungary

2013



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

Copyright in the text of this thesis rests with the Author.  Copies by any process, either in full or 

part, may be made only in accordance with the instructions given by the Author and lodged in 

the Central European Library.  Details may be obtained from the librarian.  This page must form 

a part of any such copies made. Further copies made in accordance with such instructions may 

not be made without the written permission of the Author.

i



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

Abstract

The aim of this  thesis  was to  analyse the editorials  and reporting on Croatia in the period 

between April  1990 and January 1992 in several  quality daily  newspapers,  the  Frankfurter  

Allgemeine Zeitung,  the  Süddeutsche Zeitung and the  Tageszeitung  from Germany, and  Der 

Standard and Die Presse from Austria. Even though a pro-Croatian bias was expected due to 

the political  support  Croatia  received from these countries,  the newspapers  analysed herein 

represent a broad political spectrum, allowing for differences in opinion and the extent of bias. 

To show how these newspapers approached and chose to represent the events in Croatia, I used 

a qualitative framing analysis. Results showed that all newspapers identified and focused on 

Croats as the victims and Serbs as the aggressors during the hostilities,  but with a varying 

degree of bias. Towards the end of 1991 the international recognition of Croatia became the 

dominant frame of the reporting and the respective national newspapers turned to their own 

politicians' role in the process.

ii



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

Table of Contents
Abstract................................................................................................................................ii

Introduction..........................................................................................................................1

1. Framing the Framing: Context, Theory, Methodology and the Players...........................3
1.1 Germany, Austria and the Yugoslav Crisis.....................................................................3
1.2 Literature Review...........................................................................................................9
1.3 Theoretical framework: Framing Analysis...................................................................12
1.4 The Newspapers...........................................................................................................13
1.5 Methodology................................................................................................................15

2.  The German Quality Daily Press on Croatia Between 1990 and 1992.........................17
2.1 Democratization and the first free elections in Croatia................................................18
2.2   The Role of the Yugoslav People's Army: Overture to War.......................................24
2.3 Media Symbols of the War...........................................................................................27
2.4 International Recognition of Croatia............................................................................32

3.  The Austrian Quality Daily Press on Croatia Between 1990 and 1992........................38
3.1 Democratisation and the First Free Elections in Croatia..............................................38
3.2 Symbols of Destruction................................................................................................41
3.3 The International Recognition of Croatia.....................................................................43

Conclusion..........................................................................................................................48

Sources and Bibliography..................................................................................................52

iii



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

iv



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

Introduction

Germany and Austria hold a special place whenever the international recognition of Croatia is  

discussed. They are often hailed as Croatia's best friends during her road to independence in the 

early 1990s. Their respective ministers of foreign affairs, Hans-Dietrich Genscher and Alois 

Mock,  are  remembered  as  outspoken  ambassadors  of  the  Croatian  cause,  and  their 

accomplishments  have  been  the  subject.  How  the  German  and  Austrian  daily  quality 

newspapers covered this  relationship, and the events in Croatia in general during these two 

years, has not been extensively researched. Hence I  have chose to analyse this  problem by 

looking  at  three  newspapers  from  Germany,  the  Frankfurter  Allgemeine  Zeitung,  the 

Süddeutsche Zeitung and the  Tageszeitung, as well as two from Austria,  Die Presse  and  Der 

Standard.

In the first chapter, I will contextualise my research by explaining the foreign policy 

circumstances  facing  Germany  and  Austria  in  1990  and  1991,  as  well  how  their  policies 

towards Croatia were moulded by Genscher and Mock, especially in relation to the European 

Community and the United States. The chapter will also explain the theoretical framework, the 

methodological approach as well as give a detailed overview of the newspapers used in my 

research. 

The second chapter will deal with the ways how the German quality daily press covered 

the events in Croatia, looking for similarities or differences in their approach to the issues of the 

first free elections in 1990, the war in 1991 and ending with the international recognition in 

1992. 

1



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

In  the  third  chapter  I  will  look  at  the  Austrian  quality  daily  press  and  how  they 

approached Croatia  during  the  same time span using  the  same key events  as  the  previous 

chapter, and compare the results.

2



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

1. Framing the Framing: Context, Theory, Methodology and the 
Players

1.1 Germany, Austria and the Yugoslav Crisis

During the Cold War, Yugoslavia enjoyed substantial prestige in the international community 

and played an important role in the context of a bipolar world. As this system started to lose its  

importance  in  the  mid  1980s  due  to  the  waning  of  the  Soviet  Union's  power,  so  too  did 

Yugoslavia's position in international politics. In 1989, the fall of eastern European Communist 

regimes all but eliminated the need for Yugoslavia as a buffer state between two blocs. By that 

year, internal political changes in Yugoslavia were well under way and marked by burgeoning 

nationalisms. The factionalism in the League of Communist, sometimes also along ethnic lines, 

was ripe. Above all, the crisis in the Serbian province of Kosovo, where the Serbian ruling elite 

systematically diminished local Albanians' rights since the early 1980s, indicated that Titoist 

principles of equality were all but gone.1

The two Germanies were also on the cusp of a fundamental change in 1989. The regime 

in the German Democratic Republic was beginning to lose its foothold and the possibility of a 

reunification in the near future was becoming more and more palpable. In the post war period,  

the Federal Republic of Germany was inclined to pursue her foreign policy through multilateral 

diplomacy, and at a moment of a potentially great instability,  when it seemed that the Iron 

Curtain was disappearing faster  than most  had expected,  she had no reason to change this 

1 Sabrina Petra Ramet and Sabrina P. Ramet, Balkan Babel: The Disintegration Of Yugoslavia From The Death 
Of Tito To The Fall Of Milosevic, 4th ed. (Westview Press, 2002). p. 1-49.

3



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

approach.2 More  importantly,  the  eventuality  of  a  reunification  put  Germany  under  a 

magnifying glass. Her neighbours preferred this process to be delayed for a few years at least,  

in fear that it would cause a change in the balance of power.3 Hence, Germany was aware that 

this historic chance was far too precious to waste by unilateral actions, making no exception as 

far as the Yugoslav crisis was concerned, and acted in accordance with her allies. Germany had 

build up a solid rapport with Yugoslavia since the annulment of the Hallstein doctrine in 1968.4 

And  even  before  that,  it  had  signed  agreements  inviting  thousands  of  guest  workers  from 

Yugoslavia to work in German factories, making Yugoslav citizens one of the largest groups of 

foreigners in Germany. Conversely, Germans made up a majority of tourists on the Croatian 

coast.  Since the mid 1970s,  when Hans-Dietrich Genscher  became the German minister  of 

foreign affairs, Germany  tried to be on good terms with all its neighbours and “opened the path 

of cooperation with Central and Eastern Europe and the former Soviet Union.”5 

The  leading power which  defined the  Western  policy  towards  Yugoslavia,  however, 

were  the  United  States.6 As  the  human  rights  abuse  in  Kosovo  became  an  increasingly 

problematic issue for Yugoslavia's Western partners, the United States decided in early 1990 to 

stipulate any financial aid it would provide to Yugoslavia in the future with not only market 

reforms, but also democratic ones.7 That this arrangement would not have any positive effect on 

2 Michael Libal, Limits of Persuasion: Germany and the Yugoslav Crisis, 1991-1992 (Westport, Conn: Praeger, 
1997). 

3 Peter C. Caldwell and Robert R. Shandley, German Unification: Expectations and Outcomes, 1st ed. 
(Palgrave, 2011). 

4 This doctrine dictated tha the Federal Republic of Germany would break off all diplomatic relations with any 
state which recognized the German Democratic Republic as a sovereign entity. It was applied only twice, to 
Yugoslavia in 1957 and Cuba in 1963.

5 Michael Thumann, “Between Ambition and paralysis—Germany’s Policy Toward Yugoslavia 1991–1993,” 
Nationalities Papers 25, no. 3 (1997): 575–585, p. 575.

6 Eric A. Witte, Die Rolle Der Vereinigten Staaten Im Jugoslawien-Konflikt Und Der Aussenpolitischen 
Handlungsspielraum Der Bundesrepublik Deutschland (1990-1996) (Osteuropa-Institut Munchen, 2000), p. 
30-32.

7 Ibid.

4



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

Yugoslavia  was  ensured  by  the  other  conditions  of  the  United  States,  which  demanded 

“stability,  unity  and  territorial  integrity  of  Yugoslavia.”8 The  countries  of  the  European 

Community (EC) were, perhaps not surprisingly, more focused on the events in Eastern Europe 

and the unravelling of Communism than they were on Yugoslavia. At the same time, a process 

of deepening relations within the EC was under way as well, making Yugoslavia's inner turmoil 

even more invisible to the outside world.9

Austria  found  herself  in  a  similar  position  to  Germany  in  1989  in  that  it  had  to 

renegotiate its position in relation to her eastern neighbours. Having nurtured neutrality as one 

of the preconditions for the end of the occupation by the Allied forces after World War II, 

Austria was now beginning to question this position in the light of a new, Communism-free 

Europe. The “ongoing neutrality,” formulated by the State Treaty of 1955 lost its meaning in the 

new  European  political  constellation.  The  driving  force  in  this  process  was  the  Austrian 

minister of foreign affairs Alois Mock. In office since 1987, he continued the post-war tradition 

of a very active Austrian diplomacy but redirected its focus away from the global level, where 

Austria often acted as a mediator in regional conflicts, and onto central Europe.10 He sought 

better relations with the neighbouring countries, aware that without communism closer regional 

ties were a way to ensure stability. This approach was also amplified by the historic ties to these 

countries.  Mock also initiated Austria's candidacy for EC membership in 1989. In terms of 

bilateral relations to Yugoslavia, Austria had a mixed record. In the immediate post war period, 

8 Ibid.
9 Francesco Privitera, “The Relationship Between the Dismemberment of Yugoslavia and European 

Integration,” in Reflections on the Balkan Wars: Ten Years after the Break-up of Yugoslavia, 1st ed, edited by 
Jeffrey S. Morton (New York: Palgrave Macmillan, 2004), p. 36-37.

10 Helmut Kramer, „Austrian Foreign Policy from the State Treaty to European Union Membership (1955-95)“ in 
Austria 1945-95: Fifty Years of the Second Republic, ed. Kurt Richard Luther and Peter Pulzer (Aldershot: 
Ashgate, 1998.), p 170.-171.

5



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

Austria and Yugoslavia clashed on the issue of the border running through the province of 

Carinthia. The issue was soon settled and the two countries came to have a cordial but distant 

relationship. After 1970 there began a positive trend of economic and cultural cooperation, but 

was mostly limited  to  the  republics  of  Slovenia  and Croatia.  The cultural  cooperation was 

compounded by the presence of Slovene and Croat minorities living in the Austrian provinces 

of Carinthia and Burgenland, respectively. According to the State Treaty, Austria was obligated 

to provide cultural autonomy for Slovenes and Croats. 

When the first skirmishes occurred in Croatia in the summer of 1990, the United States 

were still struggling to implement an effective policy in order to help Yugoslavia out of the 

crisis. Unfortunately, the path chosen was still very much based on economic aid and the terms 

“unity” and “stability.”11 What complicated the matter was the United States' insistence that 

European countries follow their lead, construing a “negative leadership,” one which blocked a 

possibility of an alternative solution.12 This situation lasted throughout 1990 and early 1991. 

Even as late as March of 1991, Genscher held talks with the Slovenian leadership in order to 

reiterate Germany's position against the dissolution of Yugoslavia.13 Even as the Yugoslav crisis 

worsened rapidly, the German government showed little more than “a mixture of  increasing 

apprehension  and  persistent  optimism  which,  however,  was  not  strong  enough  to  deflect 

attention from more pressing concerns.”14 The official government line was criticized by the 

opposition, and criticism even came from Helmut Kohl's own party.15 The idea which prevailed 

amongst German politicians who disagreed with Kohl was that every nation has a right to self-

11 Thomas Paulsen, Die Jugoslawienpolitik Der USA 1989-1994: Begrenztes Engagement Und Konflikdynamik, 
1. Aufl, Aktuelle Materialien Zur Internationalen Politik Bd. 39 (Baden-Baden: Nomos, 1995), p. 25.

12 Witte, p. 31.
13 Ibid., p. 45.
14 Libal, p. 4.
15 Thumann, p. 578.

6



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

determination, a principle which they thought was relevant for two reasons, it had been used by 

the South Slavic nations after the First World War to decide their future, and more importantly,  

it was a popular concept used to justify German reunification by many of these politicians just a 

few months earlier.16 According to Witte, this tied in with another German misconception about 

the Yugoslav crisis. German politicians had a notion of Spiegelbildigkeit, an expectation that the 

politicians in Yugoslavia would act as their own reflection in the mirror, drawing the same 

conclusions and making the same decisions as they did during the German reunification.17 This 

was above all evident in the insistence on non-violent solutions, which had the effect of leaving 

Slovenia and Croatia to their own devices.18

Austria, being a small, neutral country, had no say in the shaping of the EC Yugoslav 

policy. In the February of 1990, Mock greeted the Yugoslav measures for the “political and 

economic stabilisation of the country,” and welcomed dialogue between the opposing sides as 

the only way to resolve any problems, adding that these reforms, including a “far-reaching 

democratising process” would “secure the continued existence of Yugoslavia within the present 

boundaries.”19 Thus the official Austrian position on Yugoslavia mirrored the European one to 

the letter. But privately, Mock was certain that Yugoslavia could not continue existing much 

longer, a belief he had held for a number of years before the war broke out.20 The Austrian 

chancellor Franz Vranitzky went as far to claim that the dissolution of Yugoslavia was Mock's 

“wish and goal.”21 Vranitzky was the president of the Social Democratic Party of Austria, which 

16 Ibid.
17 Witte, p. 45.
18 Libal, p. 6.
19 “Presseerklärung des Bundesministers für auswärtige Angelegenheiten zur lage in Jugoslawien,” February 2, 

1990, in  Jugoslawische Krise, ed. Gerhard Weinberger, (Wien: Bundesministerium für Auswärtige 
Angelegenheiten, 1992), p. 121.

20 Martin Eichtinger and Helmut Wohnout, Alois Mock: Ein Politiker Schreibt Geschichte (Styria Premium, 
2008), p. 207.

21 Franz Vranitzky, Politische Erinnerungen, (Wien: Zsolnay, 2004), p. 355.

7



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

was the senior partner in a coalition government with the Austrian People's Party, of which 

Mock was the president. The disagreements between Mock and Vranitzky on Yugoslavia would 

plague Austria's foreign policy until the international recognition of Croatia, and the discord 

increased as fighting in Croatia got worse.  The narrow area where Austria could be active was 

through the  Conference on Security and Co-operation in Europe (CSCE). In August of 1990 

Austria set in motion a mechanism of the CSCE concerning the human rights violations in 

Kosovo.22 Since this was nothing more than a call  for a country to explain the situation in 

question without any serious repercussions, Austria's measure did not have an effect on the 

plight of the Albanians in Kosovo, or any influence on the direction the country was taking, 

even though Serbia did reply.23 Still, even in January of 1991 Vranitzky stated that he is happy 

with the improvements in the overall situation in Yugoslavia and that Belgrade will continue to 

be the partner for any future talks.24 But Mock was doing all in his power to  direct the attention 

of the international community to the Yugoslav crisis, especially through the CSCE, where he 

pursued the matter of Kosovo Albanians further, but also through other platforms, such as the 

UN. These attempts were one dimension of his policy, the other being the right of the people of 

Yugoslavia to self-determination. 

The real change in German policy came in the summer of 1991. Genscher had been sent 

a  report  by  an  SDP politician  who  had  recently  returned  from  a  fact-finding  mission  in 

Yugoslavia.  The report  openly  called  for  a  complete  change  of  EC's  Yugoslav  policy.  The 

22 “Aide-Mémoire betreffend Anwendung der ersten Stufe dec Mechanismus (Ersuchen um Information)”, 
August 15, 1990 in ugoslawische Krise, ed. Gerhard Weinberger, (Wien: Bundesministerium für Auswärtige 
Angelegenheiten, 1992), p. 211.

23 “Aide-Mémoire Jugoslawiens in Beantwortung des österreichisches Aide-Mémoires,” September 27, 1990 in 
Jugoslawische Krise, ed. Gerhard Weinberger, (Wien: Bundesministerium für Auswärtige Angelegenheiten, 
1992), p. 213.

24 “Bericht über den Besuch des Präsidenten Kroatiens beim Bundeskanzler,” January 29, 1991 in  
Jugoslawische Krise, ed. Gerhard Weinberger, (Wien: Bundesministerium für Auswärtige Angelegenheiten, 
1992), p. 172.

8



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

biggest revelation had been that “the idea of a 'democratic, unified Yugoslavia' was a fiction to 

begin  with.”25 The  new  found  insight,  as  well  as  Croatia's  and  Slovenia's  declarations  of 

independence, sent Genscher on a fact-finding mission of his own. On July 2nd he met the 

Yugoslav prime minister Ante Marković and the president of Yugoslavia Stipe Mesić, and also 

held talks the presidents of the republics of Macedonia and Bosnia-Herzegovina. 

The next day he met with the Slovenian president Milan Kučan in Austria, as Slovenia's 

short war against the Yugoslav People's Army had already broken out.26 It seemed that the talks 

helped Genscher shape his new policy towards Yugoslavia in a manner that diverged from his 

previous stance. Genscher's new view of the situation was that “[r]ecognition of Croatia and 

Slovenia  became  a  desirable  political  option  be  implemented  as  soon  as  the  allies  were 

convinced.”27 This shift coincided with the United States taking a back seat role of the crisis 

management  in  Yugoslavia,  leaving  the  EC to  take  command.28 This  posed  a  problem for 

Germany because she found heavy opposition to her new stance from other EC member states. 

This was the situation at the start of hostilities in Croatia.

1.2 Literature Review

The wars in the former republics of Yugoslavia during the 1990s were some of the most 

widely reported conflicts in recent history. Thus it is not surprising that there have been many 

extensive academic studies on the nature of this reporting. Many of these studies have been 

25 Libal, p. 8.
26 Thumann, p. 579.
27 Ibid.
28 Witte, p. 52.

9



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

written by authors  from the United States and the United Kingdom, and have dealt with their 

domestic  media's  role  in  these  wars.  Some,  like  James  J.  Sadkovich's  The US Media  and 

Yugoslavia, 1991-1995, focused on the United States media in relation to the dissolution of 

Yugoslavia, and argued that “their failure as having prolonged and aggravated the conflict,” but 

the  author  himself  admits  that  his  work  is  incomplete  and  built  around  a  theoretical 

patchwork.29 Another example is Gregory Kent's  Framing War and Genocide: British Policy  

and News Media Reaction to the War in  Bosnia,  which looks at  how the United Kingdom 

media's representation of the current events as an extension of “ancient hatreds” and conflicting 

reporting on the war caused confusion among their audiences, including politicians involved in 

decision making.30 Joseph Pearson's article “Dubrovnik's Artistic Patrimony, and its Role in War 

Reporting (1991)” gave insight into the tactics used by the media in the United Kingdom during 

the bombings of the Croatian city of Dubrovnik.31 According to Pearson, these tactics included 

reports which were “misleading and exaggerated the extent of damage to the old city,” in order 

to influence the government's decision on whether to intervene in Croatia.32 The volume edited 

by Philip Hammond and Edward S. Herman, Degraded Capability: The Media and the Kosovo  

Crisis,  looks  at  the  practices  of  Western  media  during  their  coverage  of  the   1999 NATO 

campaign in Kosovo and Serbia, pointing out that there was a severe lack of a qualified debate 

in most Western countries covered by this volume, and that the media acted as “cheerleaders” 

for  the  “humanitarian  intervention”  and  an  “ethical  foreign  policy”,  euphemisms  used  for 

29 James J Sadkovich, The U.S. Media and Yugoslavia, 1991-1995 (Westport, Conn.: Praeger, 1998). 
30 Gregory Kent, Framing War and Genocide: British Policy and News Media Reaction to the War in Bosnia, 

Hampton Press Communication Series (Creskill, NJ: Hampton Press, 2005). 
31 Joseph Pearson, “Dubrovnik’s Artistic Patrimony, and Its Role in War Reporting (1991),” European History 

Quarterly 40, no. 2 (April 1, 2010): 197–216, doi:10.1177/0265691410358937. 
32 Ibid., p. 1.

10



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

justifying the extensive bombings.33

Other  scholars have looked at  the media discourse in  former Yugoslavia during this 

period. Two notable examples are Kemal Kurspahić's Prime Time Crime: Balkan Media in War  

and Peace, and Mark Thompson's Forging War: The Media in Serbia, Croatia and Bosnia and  

Hercegovina.34 Both have asserted that the local media took a very active role in attempting to 

influence the public opinion towards a pro-war stance, often using examples from the past to 

stoke present ethnic animosities. 

These studies show that often the editors and journalists convey ideas and meanings 

through a  set  of journalistic practices,  which are communicated to their  readers as credible 

information which in turn may shape personal  opinion and informs public  debates.  This  is 

especially true for the newspapers of record, since the information they convey is not only read 

by the elites, but also by other media as a source of information.35 And while these studies are 

extensive  and cover  the  relationship  between media  and the  Balkan conflicts  from various 

perspectives,  the  research on German and Austrian press  is  missing from this  corpus.   By 

looking at the findings of these studies, however, one can assume that the German and Austrian 

quality daily press also presented stories and news on the dissolution of Yugoslavia through 

similar journalistic practices. The analysis of these practises is the goal of this thesis. 

33 Philip Hammond and Edward S. Herman, Degraded Capability: The Media and the Kosovo Crisis (Pluto 
Press, 2000). 

34 Kemal Kurspahić, Prime Time Crime: Balkan Media in War and Peace (US Institute of Peace Press, 2003), 
Mark Thompson, Forging War: The Media in Serbia, Croatia and Bosnia-Hercegovina (Article 19, 1999). 

35 Shannon E. Martin and Kathleen A. Hansen, Newspapers of Record in a Digital Age: From Hot Type to Hot 
Link, Praeger Series in Political Communication (Westport, Conn: Praeger, 1998). 

11



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

1.3 Theoretical framework: Framing Analysis

The theoretical approach I have chosen to investigate this hypothesis is the qualitative 

framing analysis. Framing can most easily be explained as a way to analyse how certain media 

outlets approach and choose to represent a certain issue. The frame is used when a need to 

contextualise a certain event arises, such as a series of events but also to influence the decision 

making of the news' recipient.36  Shanto Iyengar presented a premise that there are two types of 

news stories: “episodic” and “thematic,” meaning that they are either a “case study or event-

orientated report” or “place public issues some more  general or abstract context,” and often 

these  two  types  are  intertwined.37 While  most  media  framing  analyses  are  long  term and 

quantitative, my approach will be qualitative due to the relatively short period I am researching. 

This is a common practice among war reporters who tie an “episodic” event on the ground, i.e. 

a  battle,  to  the  broader  political  and military  developments  in  order  to  make sense  of  the 

episodic events. The use of framing during wars is demonstrated by some studies, including a 

long term one on the war reporting in German quality newspapers.38  In addition, “a frame 

includes not just a series of arguments that share a common perspective of the problem, but also 

a set of symbols, metaphors, catch phrases, and visual images that can be readily identified as  

being  a  part  of  that  frame.”39 This  ensures  that  the  same  message  is  reinforced  through 

36 Shanto Iyengar, Is Anyone Responsible?: How Television Frames Political Issues, American Politics and 
Political Economy (Chicago: University of Chicago Press, 1991), p. 11.

37 Ibid., p 12-13.
38 Romy Fröhlich, Helmut Scherer, and Bertram Scheufele, “Kriegsberichterstattung in deutschen 

Qualitätszeitungen,” Publizistik 52, no. 1 (March 1, 2007): 11–32, doi:10.1007/s11616-007-0003-4., Gregory 
Kent, Framing War and Genocide: British Policy and News Media Reaction to the War in Bosnia, Hampton 
Press Communication Series (Creskill, NJ: Hampton Press, 2005), Lorraine Bayard de Volo, “Mobilizing 
Mothers for War Cross-National Framing Strategies in Nicaragua’s Contra War,” Gender & Society 18, no. 6 
(December 1, 2004): 715–734, doi:10.1177/0891243204268328. 

39 C L Menashe and M Siegel, “The Power of a Frame: An Analysis of Newspaper Coverage of Tobacco issues--
United States, 1985-1996,” Journal of Health Communication 3, no. 4 (December 1998): 307–325, 
doi:10.1080/108107398127139. 

12



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

repetition. 

1.4 The Newspapers

The  daily newspapers analysed in my thesis have been selected according to their circulation, 

their political orientation as well as status in their respective countries.  All five newspapers 

offer in depth reporting on varying domestic and foreign themes,  more so than other  daily 

publications  in  Germany and Austria. Frankfurter  Allgemeine Zeitung is  a  broadsheet  from 

Frankfurt and is considered to be Germany's newspaper of record. Founded in November of 

1949,  it  was  the  most  widely  read  quality  daily  newspaper  in  Germany during  the  period 

covered  in  this  thesis.  The political  orientation  of  the newspaper  is  conservative,40 and  the 

editorial staff is closely linked with the Christian Democratic Union, Germany's leading centre-

right party.41 In the case of Frankfurter Allgemeine Zeitung, the editorials on Croatia were most 

often written by Johann Georg Reißmüller, one of the publishers of the newspaper. In other four 

newspapers there were no such instances. Even though Reißmüller was the  most prominent 

author of texts on Yugoslavia, Viktor Meier was actually the  Frankfurter Allgemeine Zeitung  

correspondent for Yugoslavia (and also Romania and Hungary). Although his articles appeared 

often, he rarely wrote editorials and commentaries and his reports were far more objective than 

the  Frankfurter Allgemeine Zeitung editorials  written by other authors.  The Munich based 

Süddeutsche Zeitung, founded in  1945, was the second most popular quality daily newspaper 

40 The conservative nature of the Frankfurter Allgemeine Zeitung is reflect even in the layout, with the titles of 
editorial pieces printed in gothic font.

41 Markus Brauck, “Venerated German Paper Gets a Makeover: A Lack of Joie de Vivre,” Spiegel Online, 
September 24, 2007, http://www.spiegel.de/international/germany/venerated-german-paper-gets-a-makeover-
can-faz-s-new-look-halt-shrinking-circulation-a-507549-2.html. 

13



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

daily  during  the  early  1990s,  behind  Frankfurter  Allgemeine  Zeitung,  with  its  popularity 

stemming from “the  pointed  criticism of  the  opinion pages  and the  timely  analysis  of  the 

cultural and social changes taking place in Germany and the rest of the world.”42 The paper's 

political orientation is liberal and centre-left.43 The long term correspondent for Yugoslavia who 

also covered the war was Carl E. Buchalla.

The  third  German  newspaper  chosen  for  analysis  is  the  Tageszeitung from  Berlin. 

Unlike the Frankfurter Allgemeine Zeitung and the Süddeutsche Zeitung, the Tageszeitung was 

a relatively new newspaper, having been established in April of 1979. The paper was conceived 

as an alternative news source that is “committed to social justice”, and has been linked with the 

Green Party of Germany, which make it a more left-leaning newspaper than the  Süddeutsche 

Zeitung.44 The correspondent for  Yugoslavia since the 1980s was Erich Rathfelder, who also 

covered Eastern Europe for the Tageszeitung. At the same time, Tageszeitung published essays 

and commentaries  by the freelancer  Dunja Melčić,  a Croatian living in  Germany since the 

1970s, who arrived in Germany to study but continued living in Frankfurt after her studies. 

These  three  newspapers  cover  a  wide  political  spectrum,  representing  the  vast  majority  of 

popular political options in Germany. 

For the Austrian newspapers used for analysis in this thesis I decided on Die Presse and 

Der Standard. Both newspapers are from Vienna and both are the only national quality dailies 

in Austria. Die Presse, according to their statute, represents a “bourgeois-liberal conception on 

42 “Print Media - Newspapers and Magazines - Goethe-Institut,” accessed May 25, 2013, 
http://www.goethe.de/wis/med/pnt/zuz/en556318.htm. 

43 While the state of Bavaria is traditionally the stronghold of the Christian Democratic Union's Bavarian sister 
party Christian Social Union, the city of Munich has been governed by the Social Democratic Party of 
Germany almost uninterrupted since the end of World War II.

44 http://www.taz.de/zeitung/tazinfo/ueberuns-verlag/.

14



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

an elevated level.”45 In other words, Die Presse is firmly planted in the liberal tradition, going 

back to the revolution of 1848. The main journalist who wrote on Yugoslavia during this period 

was  Maren Köster-Hetzendorf, who was  Die Presse's war correspondent, but editorials were 

written by Andreas Unterberger, the foreign news editor, and Peter Martos, the editor-in-chief.

Compared to  Die Presse,  Der Standard is  a  much younger newspaper,  having been 

established  in  1988.  By 1990 it  had grown into one  of  Austria's  most  widely read  dailies, 

reaching an estimated audience of 175,000 readers.46 In their official editorial policy they claim 

to  be  a  “liberal  medium,”  one  which  advocates  equality  and  reject  any  “extremism  and 

totalitarianism.”47 Although these postulates seem similar to those of Die Presse, Der Standard 

is more sympathetic to the centre-left side of the political spectrum. The Austrian print media 

landscape  suffered  the  loss  of  its  only  socialist  daily  newspaper  in  1990,  when the  Social 

Democratic Party of Austria's organ, the Arbeiter Zeitung, ceased to be published after years of 

financial losses, thus leaving the social democracy in Austria without a voice, or spread over 

other publications, including Der Standard.

1.5 Methodology

I approached my research by looking at all available issues of these five newspapers between 

January of 1990 until the end of January 1992. By doing so, I have parenthesised my research 

45 “‘Die Presse’-Blattlinie,” DiePresse.com, accessed May 25, 2013, 
http://diepresse.com/unternehmen/613276/Die-PresseBlattlinie. 

46 “DER STANDARD | Geschichte Des STANDARD,” accessed May 25, 2013, 
http://derstandarddigital.at/1113535/Geschichte-des-STANDARD. 

47 “DER STANDARD | Blattlinie,” accessed May 25, 2013, http://derstandarddigital.at/1113512/Blattlinie. 

15



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

period with the start of the democratisation in Yugoslavia and the international recognition of 

Croatia on the 15th of January 1992.  I have looked at the editorial pieces, in-depth reports as  

well as opinion pieces, which dealt with Croatia, while omitting the remaining sections of the 

newspapers.  The  analysed  texts  were  usually  written  by  the  editors  and  correspondents. 

Correspondents  were  usually  based  in  one  place,  usually  Belgrade,  but  covered  all  of 

Yugoslavia. On rare occasions there were opinion pieces written by guest commentators not 

affiliated  with the  editorial  staff  (op-eds)  written on the  subject. In  the articles  and stories 

selected, through a close reading, I will look for recurring themes and changes in themes, such 

as where the blame for the war is placed and how the opposing sides are represented, i.e. who is  

the victim and who the aggressor. I will search out frame characteristics mentioned earlier, as 

well. After establishing the  frames in each newspaper, I will first compare them nationally, and 

then internationally. I expect to find that there was overwhelming pro-Croatian bias in both the 

Austrian and German press and that certain frames reinforced this bias. 

16



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

2.  The German Quality Daily Press on Croatia Between 1990 and 

1992

In early 1990, the political focus of the Federal Republic of Germany (FRG), domestic as well 

as foreign, was firmly set on the process of German reunification between the FRG and the 

German  Democratic  Republic  (GDR).  Initiated  by  the  FRG's  chancellor  Helmut  Kohl  in 

November of the previous year, it provided context for the main themes for the German press 

during  this  period.  The  situation  in  GDR  and  the  Soviet  Union  were  reported  on  daily.  

Reporting on the unravelling of Communist regimes in other European countries was another 

major theme. Here the focus, not surprisingly, was on those countries where this process was 

well under way. In this respect, the reporting on Yugoslavia's democratisation was occurring 

with a delay and slowly. The vast majority of articles on Yugoslavia in the first few months of 

1990 concentrated mostly on the ongoing crisis in Kosovo and the factional fighting within the 

League of Communists of Yugoslavia, even though by that time political organizing outside the 

League was permitted and plans were already being made for multi-party elections.  In the 

spring of the same year, however, as the League of Communist organizations in Slovenia and 

Croatia  decided  on  election  dates,  the  attention  partially  shifted  to  these  two  westernmost 

Yugoslav republics. After Slovenia's elections passed, the German newspapers' scrutiny turned 

towards Croatia.

17



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

2.1 Democratization and the first free elections in Croatia

The first free elections in Croatia on the 22nd and 23rd of April 1990 attracted some attention in 

the German press in the days prior, but rarely dealt with them beyond an informative aspect. 

The most in- depth report during the election campaign came from the conservative Frankfurt 

daily  Frankfurter Allgemeine Zeitung's Viktor Meier in early April. Meier offered a detailed 

look  at  the  parties  vying  for  the  seats  in  the  parliament.  He  included  not  only  the  major 

candidates' political histories and orientations as well as controversies surrounding them (such 

as top candidate Franjo Tuđman's statement that Bosnian Muslims were part of the Croatian 

nation), but also the possible implications of these candidates' victory in the election, especially 

in relation to the relatively large but somewhat divided Serb minority.48 The Munich liberal 

daily,  Süddeutsche  Zeitung also  presented  the  forerunners  a  few days  before  the  elections, 

claiming that  Tuđman's  nationalistic  theses,  which appealed to  so many Croats,  were not  a 

singular  occurrence  on  the  young  Croatian  political  scene.  The  Coalition  of  National 

Understanding, which was lead by the same politicians that lead the nationalist movement of 

1971, “quietly thought what Tuđman was saying out loud.”49 

After  the  elections  and  Tuđman's  Croatian  Democratic  Union's  (HDZ)  win,  more 

attention was given to the repercussions this win might have upon the future of Yugoslavia. 

Süddeutsche Zeitung concluded that despite all the radical statements Tuđman made during the 

48 Viktor Meier, “Frei sein in einem freiem Volk”, Frankfurter Allgemeine Zeitung, April 6, 1990.
49 Carl E. Buchalla, “Titos Erben vor dem Bankrot”, Süddeutsche Zeitung, April 20, 1990.

18



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

election campaign, such as being “grateful to god that his wife was not Serbian or Jewish”, the 

Croatian  population  found no reason not  to  vote  for  him.50 On the  same day,  Frankfurter  

Allgemeine Zeitung published their first editorial dealing with Croatia. The title of the editorial,  

“The Croats have had it especially tough”, is directed towards the suffering Croats endured 

under Communist rule.51 Reißmüller was one of the publishers of the Frankfurter Allgemeine 

Zeitung  at the time who had a strong influence on the political stance of the newspaper and 

wrote many of the editorials concerning the war in Croatia. Reißmüller was known for being a 

staunch anti-Communist.52 It is therefore not surprising that he used his editorial to fiercely 

attack Yugoslav Communists for oppressing the Croats for almost half a century. Reißmüller 

traced this oppression back to World War II and a “revenge” on the Croats for forming a state 

under the auspices of Axis powers.  This oversimplification was made worse by a selective 

interpretation of Yugoslav post-war history, painting a picture of  a “permanent oppression” at 

the hands of “Serbs”, “Great Serbs” and the “Communists”, three terms which seemed to be 

interchangeable to the author. By doing so, Reißmüller framed the contemporary situation in 

Croatia within an “ancient hatreds” narrative. To be sure, this narrative was not Reißmüller's 

invention and was present in Croatia as well.  As we will see, however, always accepted in the 

German press, but appeared repeatedly.

The Berlin  daily  Tageszeitung criticized  the  two major  parties  in  their  post-election 

analysis.  HDZ  and  the  reformed  Communists  supposedly  presented  crude  and  insincere 

programs. The author of the text, Dunja Melčić, writing from Frankfurt, stated that:

50 Carl E. Buchalla, “Franjo Tudjman Kroatiens neuer 'starker' Mann”, Süddeutsche Zeitung, April 26, 1990.
51 Johann Georg Reißmüller, “Kroaten hatten es besonders schwer”, Frankfurter Allgemeine Zeitung, April 26, 

1990.
52 Matthias Kamann, “Kampfgesänge,” Welt Online, January 13, sec. Home, http://www.welt.de/print-

welt/article497489/Kampfgesaenge.html. 

19



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

the  program  of  the  HDZ is  as  short  as  it  is  nondescript:  it  is  'Croatian'.  The 
'Croatian' economy and administration must be 'croatized'. 'Croatian' money must 
stay  in  Croatia.  Wealthy  'Croatian'  emigrants  will  finance  the  rebuilding  of  the 
'Croatian' economy. The Serbian minority […] must pledge itself to Croatia, and 
abortions must be banned so that there will be once more 'Croatian' children.53

The reformed Communists, on the other hand, are shown as a party that abused its position of  

power during the election campaign, but lost all credibility due to its inability to present and set 

in  motion  “steps  for  the  democratization  of  institutions  or  the  most  banal  constitutional 

questions (in relation to Yugoslavia, for example).”54 What all three newspapers' views of the 

elections had in common was the appraisal of the undoubtedly nationalistic tone of Tuđman's 

HDZ and the power it  seemed to wield in  post-communists Croatia on one hand, and the 

powerlessness of the former rulers, who were quickly becoming obsolete and irrelevant. After 

the elections, the ethnic strife between Croats and Serbs began 

to escalate, and here the German newspapers found more common ground.

In  July  of  1990,  the  Croatian  parliament,  Sabor,  made amendments  to  the  Croatian 

constitution which effectively made it a nation state. The Serbs, living mostly in the Krajina 

area  along  the  Croatian-Bosnian  border  and  organized  into  a  Serbian  National  Council, 

denounced  these  changes  and  proclaimed  their  autonomy.  This  proclamation  was  to  be 

confirmed by way of referendum, to be held in August. The Croatian government decided to 

prevent the referendum from taking place by sending a strong police contingent to break it up. 

The police were themselves prevented from reaching the Serb populated regions by blocked 

roads and railway tracks. The “Log Revolution”, named after the most popular material used for 

53 Dunja Melcic and Rino Miculic, “Vorwärts in die Vergangenheit”,  Tageszeitung April 30, 1990.
54 Ibid.

20



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

the diversions, united the German press to place the blame upon the Serbian camp.

The Tageszeitung saw the problem not in the fact that changes which were under way in 

Croatia made the Serbian population uneasy, but in the unwillingness of the Serbian leadership 

to take part in the democratic processes and institutions.55 As for the rumours that the Belgrade 

government might be behind the Croatian Serbs' actions in order to provoke a conflict which 

would be cause for an army intervention, the author believes that even though the rumours 

should not be dismissed, an intervention is highly unlikely. Even though incidents continued to 

occur after the referendum, the Frankfurter Allgemeine Zeitung wrote that Croats feel stronger 

after the “failed rebellion”, while the real problem lies in the role of the Yugoslav People's 

Army (YPA).56 Unlike Melcic, Meier recognized that the YPA would play an important part in 

the Yugoslav crisis, which in itself is a very logical conclusion, given the YPA's position in the 

Yugoslav political order. Interestingly enough, the article was accompanied by a cartoon of a 

man dressed in traditional Serbian attire and 'Serbia' written on his cumerbund, with what can 

be only described as an evil and sadistic smile. He is holding a sign that calls for autonomy in 

Croatia, while at the same time his right foot is on the back of a kneeling Albanian holding a 

sign calling for autonomy in Kosovo.57 The cartoon is important because it shows the shifting of 

themes in the reporting on Yugoslavia, with Kosovo slowly being relegated to the less relevant 

news stories.

About a month after the Log Revolution, the Süddeutsche Zeitung published a full page 

report  titled “The Old Demon Poisons the Souls”.  The report  dealt  with the current  ethnic 

divisions  in  Yugoslavia,  but  was seeped in  the  “ancient  hatreds” narrative,  looking for  the 

55 Dunja Melcic, “Serben in Kroatien auf Konfrontationskurs”, Tageszeitung August 20, 1990.
56 Viktor Meier, “Kroatien fühlt sich nach dem mißglückten Aufstand in Knin gestärkt”,  Frankfurter Allgemeine  

Zeitung, August 23, 1990.
57 Frankfurter Allgemeine Zeitung, August 23, 1990.

21



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

causes  of  the conflicts  in  the  past,  especially  in  World  War II.  This  is  compounded by an 

exaggerated number of Serbs killed by the fascist  puppet  regime in Croatia.58 The German 

press, much as the press in the Yugoslav republics, seemed to be conditioning their readerships 

for a war.

Whether there actually was a war going on in Yugoslavia was a question Reißmüller 

asked in the title of his October 5th editorial. Reißmüller answers his own question with a 'no', 

but notes that it definitely reeks of war.59 The YPA and the armed Serb minority, Reißmüller 

continues,  would  have  an  easy  task  of  defeating  the  police  forces  loyal  to  the  Croatian 

government,  especially  given  the  long  border  with  Serbia.60 He  notes  that  the  aggressive 

posturing  of  the  Yugoslav  government  could  be  curtailed  if  the  Western  powers  cautioned 

Belgrade with sanctions. This is significant because it is the first time any of the three analysed 

newspapers called for an intervention by the Western governments. The disproportionately large 

number of YPA officers who were Serbs seemed to be a point of interest in a couple more 

articles in the German press in October. The cause for this interest was not events in Croatia,  

which was experiencing a relatively quiet period after the developments in August, but rather 

those in  the  neighbouring Slovenia.61 Tageszeitung called the YPA intervention in  Slovenia 

“operetta-like”, considering that they opted not to intervene in Croatia, where paramilitary units 

patrolled  the  streets  of  Serb  populated  areas,  openly  defying  the  legitimate  rule  in  that 

republic.62 On October 8th, Süddeutsche Zeitung published a cartoon showing a moustachioed 

58 Olaf Ihlau, “Der alte Dämon vergiftet die Seelen”, Süddeutsche Zeitung , September 25, 1990.
59 Johann Georg Reißmüller, “Gibt es in Jugoslawien Krieg?”, Frankfurter Allgemeine Zeitung, October 5, 1990.
60 Croatia's border with Serbia is not very long. Her borders to Slovenia, Hungary and Bosnia-Herzegovina are 

all much longer. It is possible that Reißmüller equates all of Croatia's eastern boarders to that with Serbia.
61 Slovenian government had made a decision to put the territorial defense units on Slovenian territory under a 

civil command, a decision which prompted an intervention by the YPA, which included the takeover of the  
territorial defense headquarters in the Slovenian capital of Ljubljana.

62 Dunja Melcic, “Operettenhafte Intervention”,  Tageszeitung, October 6, 1990.

22



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

Yugoslav soldier with scissors in his hand, his body cut into pieces. Two of those pieces are 

labelled 'Slovenia' and 'Croatia', implying that it is in fact the Army which is the destructive 

factor in Yugoslav politics, rather than being the linchpin of Yugoslav federalism.63 Two days 

later, Süddeutsche Zeitung's Belgrade correspondent Carl E. Buchalla declared that an “open 

conflict is imminent,” and that the YPA, Serbian domination notwithstanding, will split along 

ethnic lines in the same way as Yugoslavia.64 On October 15th, Viktor Meier, wrote that despite 

the inability of the YPA command to change in the spirit of democracy, there is still a reluctance 

to  act  outside  the  constitution.  That  there  are  several  sides  in  the  republics  with  varying 

conceptions of the army's future role, does little to help the situation. Meier, however, ruled out 

a possibility of a coup d'etat. Like Buchalla, he believed that in a time of extreme crisis, the 

army would fall apart due to a lack of ethnic homogeneity.65 

The time of extreme crisis was approaching fast. By December, the German newspapers 

were considering the chances of Yugoslavia's survival, stirred by the signing into law of a new 

Croatian constitution.  Süddeutsche Zeitung  saw that an agreement between the republics on 

establishing a new political structure of the federation was highly unlikely, given the extremely 

disparate election results in Slovenia and Croatia to those in the eastern republics.66 The only 

way out is a reform that would allow the republics to acquire more rights which would then 

help them explore their national identities.67 Anything else would lead to a civil war, or  a war 

of the army against the citizens.68 Going even further, Reißmüller wrote in his editorial of the 

63 Süddeutsche Zeitung, October 8, 1990.
64 Carl E. Buchalla, “Der offene Konflikt steht bevor”, Süddeutsche Zeitung, October 10, 1990.
65 Viktor Meier, “Weshalb der Armee Jugoslawiens das Putschen schwerfällt”, Frankfurter Allgemeine Zeitung,  

October 15, 1990.
66 Josef Riedmiller, “Jugoslawiens spaltung wird tiefer”, Süddeutsche Zeitung,  December 27, 1990.
67 Ibid.
68 Ibid.

23



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

December 27th issue of Frankfurter Allgemeine Zeitung that even though Croatia is willing to 

transform Yugoslavia into a more loose federation, Serbia and the YPA are the ones blocking 

any chance of progress. What is left is the prospect of a crumbling of Yugoslavia into small 

states,  which  Reißmüller  finds  more  than  likely,  because  “only  those  nations  that  live  in 

freedom and under law can thrivingly come together in larger entity.”69 By the end of 1990, the 

newspapers agreed that the Yugoslav republics will not live in peace. 

2.2   The Role of the Yugoslav People's Army: Overture to War

On February 22nd of 1991 the Croatian parliament  voted to leave Yugoslavia in its 

present state, but left an open possibility of reforming it into a confederation. In the build up to 

the vote, Viktor Meier reported on the situation in the Krajina region. He talked to the local 

Serb representatives and came to the conclusion that “the Serbs' fear often seems to be a fear of  

losing privileges.”70 He writes that the government in Zagreb wants the Serbs to be reasonable, 

while the Serbs want the government to show understanding.71 At the same time both the local 

authorities and the Zagreb government are taking measures to undermine each other, which 

makes the outlook for an agreement of some sorts highly unlikely.72 Meier's report was one of 

the handful of articles which dealt with the Serbian side in Croatia and the first in depth report 

on Croatian Serbs during this period. As the tensions grew in the following weeks, balanced 

69 Johann Georg Reißmüller, “Wenn Jugoslawien zerfällt”, Frankfurter Allgemeine Zeitung,  December 27, 1990.
70 Viktor Meier, “Ertasten was Vernunft sein soll”, Frankfurter Allgemeine Zeitung, February 2, 1991.
71 Ibid.
72 Ibid.

24



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

reporting in the Frankfurter Allgemeine Zeitung would all but disappear. 

Just two weeks later, Johann Georg Reißmüller reported from the multiethnic Croatian 

town of Virovitica. Unlike Meier, Reißmüller reports on the terror the Croatian population was 

experiencing. The perpetrator is the Serbian minority, which numbers around 17 percent, and 

according to the article:

The Serbs, military personnel and civilians alike, behave masterly. One always felt 
this, but now they are stoking the fire. The KOS agents, army officers and Belgrade 
journalists, one could hear from the  gathered Croats, have spread [rumours] that the 
Serbs are endangered by Croat Fascists. As a consequence the army officers have 
taken their wives and children out of Virovitica and sent them to Serbia. Armed 
civilian patrols roam about. The army distributed truckloads of arms to the Serbian 
population. It is a Serbian army that the Croats are dealing with here.73

Comparing Meier's article to that of Reißmüller clearly shows that the sense of balance, in FAZ 

at least,  has been discarded. A couple of days later,  Reißmüller filed a report  from Zagreb, 

asking if the YPA is about to strike, despite the peaceful intentions of the Croatian leadership, 

but at  the same time hinting that Croats might be purchasing weapons and preparing for a 

fight.74 In an editorial  published on the 26th of  February,  Reißmüller  accused the Serbs of 

suffering from a “master race mania”, much as the Germans suffered from it under Hitler, and 

which “brought horrible misery unto other nations.”75 The similarity of events was not meant 

solely as a warning to Serbs, but also to encourage the German leadership not to sit idly while 

the crisis  in Yugoslavia was escalating.76 Reißmüller's  calls  for action fell  did not have the 

73 Johann Georg Reißmüller, “Sie können sich nicht vorstellen, was hier los ist. Wir leben wie in einem 
Irrenhaus”,  Frankfurter Allgemeine Zeitung, February 19, 1991.

74 Johann Georg Reißmüller, “Weg von Jugoslawien”,  Frankfurter Allgemeine Zeitung,  February 23, 1991.
75 Johann Georg Reißmüller, “Herrenvolk Verblendung”,  Frankfurter Allgemeine Zeitung, February 26, 1991.
76 Ibid.

25



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

desired effect. The passivity of Germany showed that the fighting came sooner than expected 

and surprised German politicians, illustrated by the fact they held their first “current hour”77 on 

Yugoslavia only in late February.78

In March of the same year, the first open conflicts between the Croatian police and the 

rebel Serb forces began. Croatian special police forces clashed with Serbian paramilitary units 

at the Plitvice national park, at the edge of the Krajina region. The YPA stepped in to form a 

buffer  zone  between the  two belligerent  sides,  but  because  they  gave  an  ultimatum to  the 

Croatian  police  to  withdraw  from  the  area,  they  effectively  sided  with  the  rebels.  The 

participation of the army opened a new angle in the reporting, hinted at throughout the previous 

year. By this time, the YPA's name began to be written in inverted commas in all three German 

newspapers,  another  sure sign of  pro-Croatian bias.  Back on the 1st  of  March, Reißmüller 

reminded his readership that the YPA bears as much responsibility for the failure of Yugoslavia 

as  much as  the  Serbian  political  leadership,  failing  to  mention  Tuđman's  own nationalistic 

rhetoric.79 The following day,  Süddeutsche Zeitung published a  cartoon depicting a  toppled 

statue of an army officer holding a rifle. A man representing Serbia is holding up the giant rifle 

and pointing it  towards two men representing Slovenia and Croatia.  The caption under the 

cartoon reads “Stop in the name of the unbreakable unity of our country!”80 On the 22nd of 

March, another editorial by Johann Georg Reißmüller explained that “violence is a common 

instrument of rule in Yugoslavia”,  and cynically pointed out that calls for a peaceful solution 

now  sound  the  same  way  a  similar  call  would  have  been  made  to  the  remnants  of 

77 “Current hour” (Aktuelle Stunde) is a parliamentary session of the German Bundestag where its members 
discuss a current issue, usually through a Q&A with the prime minister or other cabinet members.

78 Aktuelle Stunde zu Jugoslawien”, Frankfurter Allgemeine Zeitung, February 22, 1991.
79 Johann Georg Reißmüller, “Der Feind steht drinnen”,  Frankfurter Allgemeine Zeitung, March 1, 1991.
80 P. Leger, Süddeutsche Zeitung, March 7, 1991.

26



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

Czechoslovakia and Germany in the March of 1939.81 A report from Krajina was published in 

the Tageszeitung the next day, the last one from this region in this newspaper during the period 

researched in this thesis. It was an attempt to give an objective account on the life on the other 

side,  which  indicates  who  the  Tageszeitung thought  was  on  this  side.82 That  a  war  was 

inevitable  was clear  even to  the casual  observer,  but,  again,  the German press was clearly 

pointing the finger at only one side. 

 2.3 Media Symbols of the War

After  Slovenia's  short  war  against  the  YPA ended  on  July  7th,  the  YPA retreated  back  to 

Croatia. Within a month it had begun open military operations against Croatia, occupying parts 

of  its  territory  and  blocking  vital  roads  around  several  cities.  Already  on  July  22nd,  the 

Süddeutsche  Zeitung  published  a reported  describing  the  situation  in  the  eastern  part  of 

Slavonia.83 Unlike the Frankfurter Allgemeine Zeitung or the Tageszeitung at this point in the 

conflict, this Süddeutsche Zeitung article still tried to give accounts from both sides in Croatia. 

In his report, among other topics, Egon Scotland wrote about the case of Josip Reihl-Kir, a 

Croatian police commander who was killed while trying to negotiate a ceasefire in one of the 

Slavonian villages. The case was controversial because Reihl-Kir's murder was believed to be 

ordered by some of president Tuđman's closest advisers, including the then current minister of 

defence, Gojko Šušak. Due to the nature of the case and the implications it had for the official 

81 Johann Georg Reißmüller, “Ein Staat des Unheils”, Frankfurter Allgemeine Zeitung, March 22, 1991.
82 Erich Rathfelder, “Wie eine Babuschka-Puppe”, Tageszeitung, March 23, 1991.
83 Egon Scotland,  “Eine Dorfstraße, nur noch ein Kriegspfad”, Tageszeitung, July 22, 1991.

27



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

Croatian narrative of victimization at the hands of Serbs, it was not reported on in Croatian 

press, nor investigated by Croatian police. Scotland's inclusion of this case is a rare example of 

balanced reporting at a time where the sides have been chosen by other German reporters and 

their editors. Sadly, only a few days after filing his report, Scotland would become one of the 

first journalists killed during this war.84 

On August 5th, Johann Georg Reißmüller wrote that “every war is bloody. But the one 

now being fought against the Croats goes well beyond the acts of war  allowed under norms of 

law and morality. Above all, it is the great-Serbian chetniks who are performing methodological 

bestial atrocities.”85 It was highly unlikely that a war which had only started in earnest a few 

weeks before this article was published had surpassed any previous war in the scale of atrocities 

committed.  In addition,  Reißmüller began using the term 'chetnik'  as a blanket term for all 

members of Serbian paramilitary units. This term, which is loaded with the legacy of World 

War II Serbian paramilitary forces who collaborated with German and Italian occupiers and 

committed  crimes  against  Croats,  further  fuelled  the  “ancient  hatreds”  theory  of  Balkan 

conflicts,  effectively making it  the  frame for  this  period  of  the war  in  Croatia.  The heavy 

fighting which continued throughout the autumn and winter of 1991 gave more fodder to this 

theory. 

 The  rapid  advance  of  Serbian  troops  caused  massive  waves  of  refugees.  The 

Tageszeitung published a report on the plight of those forced to leave their homes. And even 

though the subtitle claimed that were at that point over 260,000 refugees in Yugoslavia, the 

84 “Gefährliche Kriegsberichterstattung - Zum Tod von Egon Scotland Vor 20 Jahren | Europa Heute | 
Deutschlandfunk,” accessed May 23, 2013, http://www.dradio.de/dlf/sendungen/europaheute/1513293/. 

85 Johann Georg Reißmüller, “Folter und Mord an Polizisten, Zivilisten als lebende Schutzschilde”, Frankfurter 
Allgemeine Zeitung, August 5, 1991.

28



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

refugees  interviewed  for  the  report  include  Croats  only.86 Schmid  included  a  handful  of 

verbatim quotes by the interviewees, and they mostly referred to the Serbs through accusations:

“Serben, alles Scheiße!”87

“The  chetniks,  but  those  are  the  Serbs,  the  neighbours,  with  whom we 
always lived with in peace! They  attacked us at night, sacked our homes and set 
them on fire and forced us to flee, or looked on as the slaughtered our livestock.”

“[an expression] of the lower culture of the Serbs.”88

A similar account on Serb refugees was not published in the  Tageszeitung,  nor in the other 

newspapers.

After the fall of Vukovar, Reißmüller warned of the fate of Croats who were captured by 

the Serbs, stating that “now it is of the utmost importance to save all Croats left in Vukavar 

(sic!), civilians as well as soldiers. Because those who fall in Serbian hands are in danger of 

being tortured and murdered.”89 Tageszeitung's  Dunja Melčić also lamented the unnecessary 

nature of the fall of Vukovar, “which was a Croatian town on the Danube in which 20 ethnic 

groups used to live”, and the uncertain future of its defenders and inhabitants:

the town is of little strategic importance, whichever goal the [Yugoslav People's] 
Army may choose. If the generals' goal is to bring down the “Ustasha government 
in Zagreb”, then they have taken a pointless detour that cost countless human lives. 
Even  if  it  was  about  conquering  Slavonia,  it  was  still  pointless  to  do  it  by 
conquering a strategically unimportant town. The motives for their actions lie rather 
in  a  campaign  of  vengeance,  which  has  assumed  a  life  of  its  own  during  the 
fighting.  The  population  living  in  their  cellars  and  sewage  tunnels  is  rightfully 

86 Thomas Schmid, “Von den serbishcen Nachbarn vertrieben”, Tageszeitung, October 22, 1991.
87 “Serbs, all shit!” (the interviewee spoke German).
88   Thomas Schmid, “Von den serbishcen Nachbarn vertrieben”, Tageszeitung, October 22, 1991.
89 Johann Georg Reißmüller, “Nach dem Fall”, Frankfurter Allgemeine Zeitung, November 19, 1991.

29



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

afraid of the threatening massacre by the Serbian paramilitary troops. Indescribable 
atrocities have already been committed upon the civil population in the surrounding 
villages.  The  perpetrators  would  do  anything  to  stop  the  EC  observers  from 
surveying the crime sites. 90

The  image  of  the  civilian  suffering  after  the  fall  of  Vukovar  was  further  reinforced  in 

Frankfurter Allgemeine Zeitung on November 21st, when the newspaper published a photo of a 

smiling YPA soldier turning over a presumably dead body with his foot, with another uniformed 

person wearing a šajkača, a traditional Serbian hat, going through the dead persons pockets.91 

The  tragedy  of  Vukovar,  while  not  being  a  subject  of  much  coverage  in  German  quality 

newspapers, did seem to bring Croatia's plight further into the spotlight and highlighted the 

need for international aid, in various guises. The article beneath the photo included news of 

United States humanitarian aid in the form of food, a donation drive organized by the state of 

Bavaria,  the  local  catholic  church  and  social  welfare  organisations  for  the  acquisition  of 

ambulances  and  more  than  35,000  Croatian  refugees  in  Hungary.92 But  perhaps  most 

importantly, it was shown as the last call for an international intervention, lest an humanitarian 

disaster  was to  be averted.  On November  27th,  Georg Paul  Hefty,  Frankfurter  Allgemeine 

Zeitung's Hungary expert,93 wrote that day's editorial, “The Border Must Be Secured,” in which 

he stressed the importance of keeping the internal federal borders of Yugoslavia's  republics 

intact. More importantly, however, he writes that:

90 Dunja Melcic, “Vukovar, mon amour!”, Tageszeitung, November 19, 1991.
91 Frankfurter Allgemeine Zeitung, November 21, 1991.
92 F.A.Z., “Nach dem Fall Vukovars viele auf der Flucht”, Frankfurter Allgemeine Zeitung, November 21, 1991.
93 Interestingly, the Tageszeitung wrote of Hefty's role at the Frankfurter Allgemeine Zeitung: “Georg Paul Hefty 

is a sort of a CDU resident in the Hellernhof street, the newspaper's headquarters. He knows everyone at the 
CDU, knows everything about the CDU, defends everything in the CDU. When he writes, the FAZ becomes 
the Pravda. Tageszeitung, April 7, 2000.

30



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

In a case of a crime, one can observe it unaffected only from a distance; if near, one 
must either look away or or come to the victim's aid. This natural human reflex may 
be an explanation as to why, during Serbian assault on Croatia, it was the states 
Austria,  Hungary  and  Germany  who took  a  position  before   Great  Britain,  the 
United  States  and  others.  The  proximity  might  also  explain  that  the  former 
differentiate between perpetrator and victim. Only on one point are the ones far 
away superior: it is generally they who insist on the upholding of principles, while 
those near are usually concerned with keeping the peace But looking at Serbia's war 
against Croats, this rule seems to be curiously suspended.94

 

The  Süddeutsche  Zeitung also  reflected  on  the  absurdity  of  the  international  community's 

inefficiency. In a cartoon, they showed three unkempt Serbian soldiers. One was shooting down 

doves carrying olive branches in their beaks, while the other two were roasting several the ones 

already caught on a skewer. There were 14 dead doves, symbolising the 14 broken ceasefires up 

till that point.95 The continuous depiction of Serbs as uncontrollable, hateful aggressors in the 

media resulted in  a severe backlash against  the Germans in Serbia,  which seemed to have 

drawn them into an “ancient hatreds” story of their own. Buchalla cites the Yugoslav defence 

minister Kadijević who accused Germany of wanting to break up Yugoslavia for the third time 

after 1914 (sic!) and 1941.96 Buchalla reported from Belgrade about the demonstration against 

“German fascism” with banners calling for a “liquidation” of Genscher, and where swastika 

covered portraits of Kohl were ripped to pieces. 97

The  ongoing  atrocities  were  putting  the  role  of  the  European  Community's  crisis 

management  into question, as well as Germany's role in in their effort to solve the crisis in 

former Yugoslavia.

94 Georg Paul Hefty, “Die Grenze ist zu Sichern”, Frankfurter Allgemeine Zeitung, November 27, 1991.
95 E. M. Lang, Süddeutsche Zeitung, November 30/December 1, 1991, p. 4.
96 Carl E. Buchalla, “Auferweckung des alten Feindes”, Süddeutsche Zeitung, November 30/December 1, 1991.
97 Ibid.

31



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

   2.4 International Recognition of Croatia

In  the  aftermath  of  Dubrovnik  and  Vukovar  the  Tageszeitung published  an  op-ed  by  the 

Slovenian philosopher Rado Riha.98 In his text, Riha accused the countries of the European 

Community for trampling their ideal of European universalism by excluding those who suffer 

from “Yugoslavian nationalisms.”99

Another op-ed was published by the Tageszeitung on November 28th, authored by Klaus 

Dicke, a board member of the German Society for the United Nations.100 He agreed that it's 

becoming  “less  and  less  understandable”  as  to  why the  UN troops  have  not  already  been 

deployed to Croatia, but also raised a question of why Germany seems to be backing out of 

participating  in  the  probable  UN  peace  keeping  mission.  The  question  of  Germany's 

involvement would be brought up again in Frankfurter Allgemeine Zeitung a couple of weeks 

later.  On December 7th, after Tuđman's visit to Germany and meeting with Kohl, Reißmüller 

wrote an editorial piece in which he took a similar position to Dicke, assuring the readers that 

only  military  help  can  save  Croatia.  Those  who  suppress  this,  are  lying  to 
themselves. But the “free world” has brought this to perfection in the face of  the 
Serbian war against Croatia. It ignores what it is all about, talks instead of minor 
matters. For example, about the economic sanctions of the EC against Serbia that 
cannot be taken seriously. An irresponsible policy.101

98 Rado Riha, “Das böse im Blick”, Tageszeitung, November 29, 1991.
99 Ibid.
100 This is  a non-governmental  organization which “strives to inform the German public  in an impartial  and 

critical manner about the aims, institutions and activities of the United Nations. It intends to increase interest  
in and awareness of current events in foreign and development policy, in cultural and world economic policy 
as well as in international relations and developments in general. “ “DGVN: About Us - Deutsche Gesellschaft 
Für Die Vereinten Nationen e.V.,” accessed May 27, 2013, http://www.dgvn.de/about_us.html. 

101 Johann Georg Reißmüller, “Absurd”, Frankfurter Allgemeine Zeitung, December 7, 1991.

32



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

The  need  for  a  UN peace  keeping  mission  was  brought  up  again  in  the  Tageszeitung on 

December 9th, and the possible difficulties of UN troops deployment, but this time the problem 

was not the indecisive international community, but rather the instability of the various armed 

forces in Croatia, both Serbian and Croatian, as well as renegade YPA units in the neighbouring 

republics  of  Bosnia-Herzegovina  and  Montenegro,  from  where  they  were  also  attacking 

Croatia.102 

The call for more involvement from the international community in the editorial was 

juxtaposed with the support of Helmut Kohl's government's reluctance to help Croatia with 

weapons. Reißmüller explains this by the sensitive situation Germany finds herself in, not in 

relation  to  Belgrade,  which  had  been  accusing  Bonn of  actively  undermining  Yugoslavia's 

sovereignty  for  months,  but  rather  in  relation  to  other  European countries.103 This  peculiar 

stance, one where the journalist demands action, just not  from his government, was offset by 

another editorial. This time the author was Georg Paul Hefty, who claimed that the German 

government was acting in a timely fashion when they asked for a expeditious recognition of 

Croatia and Slovenia.104 Hefty stated that:

both the EC and the United Nations have surrendered initiative to the aggressor 
Serbia and her military extension, the People's Army and the bands of Chetniks. 
These  alone  hold  foreign  territory  under  occupation,  decide  on  the  intensity  of 
fighting and the stability of the truce. On top of that, the United Nations have now 
ceded the right to decide when the UN peace keeping forces should intervene and 
secure the Serbian military's winter break.105

102 Thomas Schmid, “Jugoslawiens viele fronten”, Tageszeitung, December 9, 1991.
103 Ibid.
104 Georg Paul Hefty, “Bonn handelt nicht vorzeitig”, Frankfurter Allgemeine Zeitung, December 16, 1991.
105 Ibid.

33



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

Hefty's editorial came on the day of the summit meeting of the EC foreign affairs ministers in  

Brussels, where Germany pursued her policy of recognition. The next day the results of the 

meeting became known, including the multi-layered recognition procedure to be followed by 

EC  states  and  Yugoslav  republics  seeking  international  recognition.  Another  editorial  by 

Reißmüller reacted to the complex conditions set  upon the republics,  such as the ability to 

vouch for its “borders, minority rights,  human rights and democracy.”106 Reißmüller declared 

that even though it is a positive sign that the EC has finally taken a position which favours the  

independence-seeking  republics,  such  conditions  are  pointless  because  both  Slovenia  and 

Croatia have been dragged into a war exactly because of the desire to be democratic countries, 

with all the components such a system entails.107 Tageszeitung mirrored the mixed sentiments 

after the summit meeting.108 The comment's author, Thomas Schmid, claimed that since both the 

British foreign minister Douglas Hurd and his German counterpart  Hans-Dietrich Genscher 

hailed the summit's conclusions as a success, that it  was in fact a “compromise with a foul  

odour.”109 But unlike Reißmüller, Schmid advised a “diplomatic equidistance“ to all Yugoslav 

republics,  an approach that would keep outside aggravation on the region to a minimum.110 

Reißmüller, on the other hand, continued with his relentless charge against EC's policy towards 

Croatia,  recent  positive  trends  notwithstanding.  On the  same day as  Schmid's  commentary, 

Reißmüller took it upon himself to reiterate all the “absurdities Western politics have committed 

in the face of this catastrophe,” adding that it would be hard for them to add new ones.111 This 

summed up the catastrophic results of the EC's role in the war in the concluding paragraph:

106 Johann Georg Reißmüller, “Anerkennungs-Kampf”, Frankfurter Allgemeine Zeitung, December 18, 1991.
107 Ibid.
108 Thomas Schmid, “Kompromiß mit faulem Geruch”, Tageszeitung, December 18, 1991.
109 Ibid.
110 Ibid.
111 Johann Georg Reißmüller, “Absurditäten statt Politik”, Frankfurter Allgemeine Zeitung, December 18, 1991.

34



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

The EC took too much time. It always thought up a new pointless conference, an 
unachievable  pre-requirement,  a  later  date.  The  Croats,  however,  waited 
despairingly for the West to help them out their misery. They cannot understand that 
so many statesmen, whom they put faith in, apparently believed that absurdities 
make a responsible policy.112

 

In comparison to his editorial published on December 7th, Reißmüller changed his wording 

slightly, but by using the terms “absurdity” and “responsibility” he repeated the message that it 

was the European Community as a whole which failed Croatia. By this time, it was announced 

that  German  would  recognize  Croatia  and  Slovenia  before  Christmas.  Accordingly,  the 

Frankfurter Allgemeine Zeitung published a cartoon depicting chancellor Kohl as Santa Clause 

bringing  the  Christmas  gift  of  recognition  to  the  charred  ruins  presumably  representing 

Croatia.113 The day after Germany recognized Croatia, the 24th of December, Reißmüller wrote 

another editorial in which he praised Germany and her efforts to try and convince other EC 

countries that recognition of Croatia and Slovenia is the only legitimate decision. He reminded 

the  readers  of  the  “animosity”  the  EC  showed  towards  these  two  republics,  ending  with 

mournful statement that Croats, even in their “deepest misery have faith in the Western world, 

which does not deserve it.”114 The  Süddeutsche Zeitung also criticized the West in a cartoon 

depicting European leaders, including Kohl, standing around a bonfire next to a Christmas tree 

and  singing  carols,  while  on  the  other  side  of  the  tree  Serbian  soldiers  were  setting  the  

Christmas tree on fire.115

The EC decision to wait until the 15th of January to recognize Slovenia and Croatia did 

seem to aggravate these German newspapers, but in the face of a set date and an almost certain 

112 Ibid.
113 Frankfurter Allgemeine Zeitung, December 21, 1991.
114 Johann Georg Reißmüller, “Anerkannt”, Frankfurter Allgemeine Zeitung, December 24, 1991.
115 SüddeutscheZeitung, December 24/25/26, 1991 p. 4.

35



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

positive result for these two republics on that date, it left them without fodder. On the 15th of 

January, Süddeutsche Zeitung published a full page report on the situation in Croatia, calling it 

“between war and limbo.”116 The author, Peter Sartorius, wrote a report which had the usual 

themes of a suffering, “bleeding” country. He also included statements by several local Serb 

representatives, including an Serb-Orthodox priest who accused the Croatian government of 

using Serbs who remained loyal to the government as cannon fodder. Sartorius also ironically 

described president Tuđman's guards, who, “in their red flamboyant uniforms from the age of 

hussars”  gave  the  president's  palace  an  “air  of  absurdity.”117 Just  a  few  months  prior,  the 

inclusion of such examples of life in Croatia would have been hard to even imagine, let alone 

publish. The somewhat critical tone of the article was one of the early signs that pro-Croat bias 

was slowly losing its primacy and that Croatia's political situation was open to discussion. On 

the  same day,  Tageszeitung's  Eric  Rathfelder  summarised  the  last  two years  of  Germany's 

Yugoslav policy as well as the role of the international community, whose ignorance on the 

issue was “astonishing.”118 The biggest problem of the debate was the “seeming resurrection of 

old constellations. It is not surprising, then, when the Serbian propaganda tries to mobilise its 

soldiers and also drive a wedge between Western states and Germany with the bogey of a 

coalition  between  the  Croatian  'Ustasha  state'  and  the  'Fourth  Reich.'”119 Rathfelder 

recommended  that  Germany's  critics  must  push  aside  such  allegations  and  look  towards 

improving  the  mechanisms  of  conflict  resolution,  something  which  proved  to  be  severely 

lacking and was subject  to “instrumentalisation by single states”,  as  was the case with the 

116 Peter Sartorius, “Wenn die Logik zum Verbündeten wird”, Süddeutsche Zeitung, January 15, p. 3.
117 Ibid.
118 Eric Rathfelder, “Deutsche Außenpolitik im Regen”, Tageszeitung, January 15, 1991.
119 Ibid.

36



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

United States in the United Nations during the Gulf War.120

120 Ibid.

37



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

3.  The Austrian Quality Daily Press on Croatia Between 1990 and 
1992

3.1 Democratisation and the First Free Elections in Croatia

Austrian newspapers followed the political changes in Yugoslavia with the same interest with 

which they followed political changes in Eastern Europe. This means that they focused on each 

of these countries as this changes took place. In the case of Croatia, this occurred in April of 

1990 with the staging of the first free elections. Even though there were no editorials or opinion 

pieces  concerning  the  future  of  Austrian-Yugoslav  relations  or  the  position  of  Austrian 

politicians  towards  Yugoslavia's  democratization,  in  light  of  relatively rapid changes  which 

were occurring in the region,  Der Standard went as far as to interview Alexander Sixtus von 

Reden, an Austrian expert on the Austro-Hungarian period and a monarchist, and by no means a 

relevant  player  in  the  world  of  Austrian  politics.  Von  Reden  entertained  the  notion  of  a 

formation of a “Danube confederacy,” which by all  accounts alluded to  the resurrection of 

Austrian-Hungary.121 This article was an outlier of sorts, but it was indicative of the perceived 

vagueness of the future of the region in the Austrian press. 

 In the run-up to the elections, as was also the case in the German press coverage of the 

elections, it was necessary to give a short overview of Croatia's history, an explanation of the 

democratic process taking place and to present the top candidates. The prevalent message in 

Die Presse's articles was that nationalistic rhetoric seemed to have the best response among 

121 Alexander Sixtus von Reden, “Donaukönfederation jetzt!”, Der Standard, April 14/15/16 1990.

38



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

Croatian voters, especially when promises such as “rebuilding Croatia in her natural borders” 

and making Croats “the masters in their own country” were given.122 Interestingly enough, Die 

Presse further investigated the positions of major Croatian parties just prior to the first round of 

voting, all except the leading party, Franjo Tuđman's Croatian Democratic Union, but which 

was labelled “ultranationalist” in passing.123 The report, with the subheading “Nationalism is the 

Trump Card for the New Parties,” did not in fact deal with the rise of nationalism in Croatian 

politics, but focused on individual party leaders, as well as the legacy of communism, including 

within the reformed communist party. The Party of Democratic Change, as they were known at 

that  point,  would  have  problems  winning  over  voters  despite  a  “young  team of  men  and 

women,” because: 

[t]he people of Croatia see the decades of mismanagement of the economy, 
corruption and repression of any impulse of freedom. The democratisation has, as 
all interviews have shown, freed the minds of the people.124 

Der Standard  chose to reflect on the tensions during the campaign, citing vulgar arguments 

between candidates, tearing down of election posters and a banning of an opposition party's 

final rally before the election day as evidence.125 After the Croatian Democratic Union's victory 

in the first round,  Die Presse  and  Der Standard profiled the party's president, Tuđman.  Der 

Standard juxtaposed his roots as the youngest general in Tito's partisan army during World War 

II with the nationalistic ideas he propagated during the election campaign.126 Die Presse  also 

122 Maren Kötzer-Hetzendorf, “Nationakroaten auf dem Vormarsch”, Die Presse, April 2, 1990.
123 Maren Kötzer-Hetzendorf, “Ich sehe nur Kroaten vor mir”, Die Presse, April 21/22, 1990.
124 Ibid.
125 Ulrike Rudberg, “Eine Wahlschlacht mit Untergriffen”, Der Standard, April 21/22, 1990.
126 Inge Bacher-Dalma, “Kopf des Tages: Die Galionsfigur Kroatiens kommt aus Titos Armee”, April 24, 1990.

39



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

touched on Tuđman's communist past, albeit ludicrously connecting his party's good logistics at 

home and abroad to the skills he acquired in the partisans.127 Kötzer-Hetzendorf did make an 

important point, about Croatia's future, however, when she wrote that:

[t]here are above all national disputes which have to be overcome. Tuđman's party 
has to build up a new, relaxed relationship with the Serbian minority. A modern 
social state cannot be built up with 19th century nationalistic relics.128 

During  this  period,  it  seemed  that  the  Austrian  quality  daily  press  focused  more  on  the 

democratic changes in Yugoslavia in the same way they covered other countries in the region. 

The potential  nationalistic  conflict  were  either  totally  overlooked or  insufficiently  covered. 

Kötzer-Hetzendorf's  editorial  was  an  exception.  The  number  of  articles  which  dealt  with 

Croatia did not outnumber other topics either, in fact, their number dwindled after the elections, 

with sporadic reports coming from the region. However, Maren Kötzer-Hetzendor opened her 

July 16th editorial titled “Fear of Explosion in the Balkans” with a sentence which contrasts 

starkly with the relatively optimistic texts published just a few months earlier:

Ethnic conflicts, bloody street battles, chauvinist outbursts, cravings for territorial 
expansion: Ever since - almost - all countries of southeast Europe have shed away 
communist regimes there is no peace in the Balkans129

Even though the article does not explicitly mention Croatia, but the inclusion of the “question 

of the 'internal borders' in Yugoslavia” as one of the most dangerous potential conflict triggers 

suggests that  the focus on Yugoslavia was turning away from the framing the stories from 

127 Maren Kötzer-Hetzendorf, “Demokratie-Frühling in Jugoslawien”, Die Presse, April 27, 1990.
128 Ibid.
129 Ibid.

40



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

Yugoslavia as a 'post-communist transition' into 'ethnic conflict'.

3.2 Symbols of Destruction

The  two  most  symbolic  sites  of  the  war  in  Croatia  were  without  a  doubt  Vukovar  and 

Dubrovnik. As early as October,  Der Standard reported on the “dramatic cries for help from 

Vukovar.”130 Shelling  of  Dubrovnik  was  at  that  point,  however,  a  more  covered  topic.  On 

November 14th, Köster-Hetzendorf  reported from the besieged city on the Adriatic. The title of 

the article, “We Are Living Like Animals, Without Water, Without Bread” encapsulates not only 

the message of the article but also of the news coming from Croatia in the last months of 1991. 

Köster-Hetzendorf wrote of the humanitarian catastrophe threatening the city:

Everyone from a three month old baby to the 98 year old woman have spent the 
night on the hard, dusty floor of an air raid shelter in the centre of Dubrovnik. Most 
of  them have  not  left  the  cellar  for  days.  … Food has  become scarce.  This  is 
because  since  the  largest  bakery  in  the  city  was  destroyed  by  shelling  at  the 
beginning of the week, not enough bread is being made. Drinkable water has also 
become scarce in the last few days.  Since the constant shelling began on Friday the 
[Croatian] Army and the Navy have not been able to distribute any. “We're living 
like animals,” says a young girl with tears in her eyes.

The people in the cellars are nervous wrecks. Many just stare apathetically 
in  front  of  themselves.  They  do  not  even  feel  hunger  any  more.  “We are  just 
endlessly tired,” says a mother, rocking her daughter to sleep. The life in the city, 
once dubbed “the pearl of the Adriatic,” has become a living nightmare.131

The suffering of the civilians was coupled with the destruction of cultural landmarks. Köster-

Hetzendorf  quotes  Phil  Davison,  the  Guardian  correspondent  who  was  also  in  Dubrovnik, 

130 Zdzislaw P. Gwozdz, „Dramatischer Hilferuf aus der eingekesselter Grenzstadt Vukovar“, Der Standard, 
October 2, 1991.

131 Maren Kötzer-Hetzendorf, “Wir leben wie die Tiere, ohne Wasser, ohne Brot,” Die Presse, November 14, 
1991.

41



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

claiming that it “reminded him of Beirut.”132 Köster-Hetzendorf continued:

From the old town to the harbor there are scenes of devastation. Charred cars line 
the streets. The  asphalt is littered with pieces of broken glass and loads of bullet 
casings. Most of the houses are destroyed. A Soviet-built rocket has hit the 14th 
century St. John's tower. Shells have also damaged the 16th century Sponza palace. 
In it are kept books and documents dating back to the early Medieval period.133

The juxtaposition of the destruction of centuries old cultural landmarks and the human suffering 

with the brutal and destructive force of the Serbs and their “Soviet-built” rockets goes along the 

lines of reporting on Dubrovnik found in the British press,  where the criteria  for objective 

reporting have been discarded in lieu of “cheerleading” for the victims.134 Vukovar was also 

subject to this treatment after the city fell to the YPA and Serbian militias, but never to the same 

extent. The human suffering and the cultural devastation frame was reinforced on the 20th of 

November, when Der Standard published a letter by the Croatian intellectual Slobodan Lang 

titled “Last Call For Help to the Human Kind,” in which he claimed that:

The aggressors have badly damaged the foundations or our culture in these decisive 
days  of  Croatia's  future.  With  the  destruction  of  Dubrovnik,  the  cradle  of  our 
culture, they have destroyed our freedom, that has persisted since the 14th century. 
We are facing a horrific fact, that 60,000 city inhabitants could be massacred in the 
next few hours.135  

Lang,  a  descendant  of a patrician Dubrovnik family could be forgiven for  writing such an 

alarmist letter, especially given the fact that Vukovar fell just two days earlier, but the main 

132 Ibid.
133 Ibid.
134 Pearson.
135 Slobodan Lang, “Letzter Hilferuf and die Menschheit,” Der Standard, November 20, 1991.

42



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

points of his letter differ only slightly to Köster-Hetzendorf's report. Just two weeks later, Die 

Presse published another article concerning the damage inflicted to cultural landmarks, above 

all to Dubrovnik's ancient walls. According to the Croatian deputy minister of culture Slobodan 

Novak, the city walls have been shelled for 24 hours straight, the result being a single hole.136 

When asked how that was possible, Novak replied: “Dubrovnik cannot be destroyed!”137 In fact, 

Miller writes that there shells did fall on the old town, but that the damage was nowhere near  

heavy, but that the real issue was the destruction of the settlements outside Dubrovnik's historic 

town, where many of the renaissance summer houses of the Dubrovnik's elite were situated, as 

well as the historic port of Gruž.138 Miller's article also mentioned that around historical 80,000 

items from the Vukovar library have been taken to Belgrade by the Serbs as another serious 

crime  against  Croatian  cultural  treasure.  Miller's  article  was  a  rare  instance  of  collected 

reporting from Croatia, the only one I have encountered where it was explicitly stated that the 

damage to Dubrovnik was substantially smaller than reported by other journalists, including 

Die Presse's, as we have seen in Kötzer-Hetzendorf's report. Like in their German counterparts, 

the Austrian quality daily press changed focus soon after the events at Vukovar and Dubrovnik 

as the diplomatic battle for Croatia's recognition intensified.

3.3 The International Recognition of Croatia

Austria's  diplomacy  had  an  undeniable  presence  in  the  campaign  for  the  international 

136 Irene Miller, “Dubrovnik kann nicht zerstört werden”, Die Presse, December 4, 1991.
137 Ibid.
138 Ibid.

43



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

recognition of Croatia, regardless of her actual success, and was covered accordingly in the 

domestic press.  This activity was acknowledged equally in the West as well as Croatia. As 

early  as  July  of  1991,  the French foreign  minister  said that  France  has  “understanding for 

Austria's position and the historic foundation for the relationship [with Croatia], but it seems as 

though Austria is taking sides by differentiating between the good Yugoslavs, who belonged to 

the [Habsburg] Monarchy and are Catholic and those other, bad ones who were under Ottoman 

rule.”139 Conversely, in December of 1991 Die Presse published a report from Croatia with the 

subheading “Croatia Sees the Recognition by Austria Already As an Accomplished Fact,” in 

which it is suggested that “Austria's prestige permeates all layers of society” and that Croatia 

expects that Austria, alongside the “already most substantial humanitarian aid...will also help 

with saving the badly damaged cultural landmarks,” giving the example of over 300 churches 

which have been destroyed during the war.140 More criticism of Austria's policy towards the 

independence-seeking  republics  came  from  the  United  States  and  Great  Britain  in  mid-

December  after  the  Austrian  government  received  warnings  against  their  unilateral 

recognition.141 At the same time, the rift between  Vranitzky and Mock received ample coverage 

in the press after a private meeting between the two, after which two different conclusions were 

drawn by the chancellor and the minister of foreign affairs. The ironically written editorial “War 

in the Balkans, Viennese [style]” suggests that the government crisis, which was created by the 

opposing opinions on the timing of the recognition, makes Austria seem like a land of absurdity, 

and “hopefully people will calm down and help end the actual war in the Balkans. The one in 

139 Jacqueline, Thalberg, “Brandstifter kritisiert Feuerwehr,” Der Standard, July 14, 1991.
140 Johannes Steinbach, “Austria, Mock – gut!”, Die Presse, December 2, 1991.
141 Andreas Unterberger, “Alleingang Wiens: Bedenken Washingtons und Londons”, Die Presse, December 13, 

1991.

44



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

Vienna is completely superfluous.”142 The next day a commentary in Die Presse discussing the 

issue of the coalition infighting proclaimed:

The  reputation  and  a  piece  of  Austria's  credibility  are  at  stake  here.  Mistakes, 
fooleries, disputes, misunderstandings in foreign policy can be more ruinous than 
the same things in domestic politics. Certainly they are more embarrassing. It is an 
issue of, so to speak, mistakes which don't stay in the family, but rather trumpeted 
for the whole world to see.143

Even though in Germany Genscher and chancellor Kohl did not see eye to eye on the matter of 

Croatia  either,  the  German  press  did  not  dwell  on  the  issue  as  much  as  their  Austrian 

counterparts.

The frustration of the Austrian press over the inner quarrels in the coalition seemed to 

dissipate somewhat as the European Community's official date for the recognition neared, even 

though the matter was anything but resolved. But the European Community also received some 

criticism for their  fragmented Yugoslav policy. On the 15th of January, 1992, the day before the 

recognition,  Der  Standard correspondent  from  Brussels  bemoaned  the  confusion  which 

characterised EC's management of the crisis, offering as an example the inefficiency of the 

Brussels bureaucracy who, 36 hours before the deadline they themselves set,  still  could not 

communicate the official findings of the EC commission established to verify if Slovenia and 

Croatia meet all the criteria for a recognition.144 Die Presse's editor Andreas Unterberger went 

even further and called the process the European Community underwent before recognizing 

Croatia “a difficult birth.”145 Unterberger stated that:

142 Thomas Chorherr, “Balkan Krieg, Wienerisch”, Die Presse, December 19, 1991.
143 Dieter Lenhart, “Außenpolitik von innen”, Die Presse, December 20, 1991.
144 Werner Stanzl, “Gemeinsame Politik als Puzzle”, Der Standard, January 15, 1992.
145 Andreas Unterberger, “Ein Schwere Geburt”, Die Presse, January 16, 1992.

45



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

the  realisation was  painstaking.  After  more  than  three  quarters  of  a  year,  after 
everything had already become clear,  did a good part of Europe suddenly notice 
that Croatia and Slovenia exist. EC's lawyers were able to divulge, from a report 
which was held secret until the last moment, that these states do in fact exist. This 
fact was then also promptly formally acknowledged by many Europeans. And a few 
hours later could Austria also announce a birth after an even more painful labor. 146

Similar  to  the  German  press,  the  Austrian  newspapers  seemed  more  interested  in  the 

international response to the war and the drive for recognition - especially their own - than the 

developments on the ground in Croatia after the fall of Vukovar, but after the recognition some 

attention was given to the reactions in Croatia.  Der Standard's correspondent reported from 

Zagreb the reactions on the streets, adding an interesting remark on the role of the media in this  

whole process, saying that: 

[on] the morning [of the recognition] the atmosphere was almost festive. People 
congratulated  each  other.  Many  had  tears  in  their  eyes.  The  STANDARD 
correspondent was treated with a glass of sparkling wine by his grocer. The Croats 
are obviously aware that the international mass media's contribution was decisive in 
the promotion of the Croatian cause abroad. More than 20 journalists have lost their 
lives in the process. 147

Die Presse correspondent filed a slightly more melodramatic report,  the highlight of which 

described the scene at a mass in the Zagreb cathedral, where:

A  few  members  of  parliament  were  in  attendance  along  with  10,000  other 
worshippers. The most touching moment: When cardinal Kuharic put his homeland 
anew under the protection of Mary, the mother of God, all the bells in Zagreb – few 
in  number  –  rang.  Kuharic  directed  a  reconciliation  appeal  to  all  the  country's 

146 Ibid.
147 Z. P. Gwozdz, “Kroatien intoniert die 'Hymne an die Freiheit'”, Der Standard, January 16, 1992.

46



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

citizens.148

Both Die Presse and Der Standard ran the same photo of the celebrations in the streets 

of Zagreb. In the photo there are three young men celebrating the recognition. One of the men 

is wearing an Ustasha uniform while another is wearing a Ustasha t-shirt.149 Neither newspaper 

found it relevant to inform their readers of the meaning of such symbols. Strangely enough, the 

caption of the photo in in Die Presse includes a remark on the 600,000 Serbs who's battle for 

the recognition of their  rights  has only begun.150 Apart  from this  caption the matter  of the 

Croato-Serb future was almost completely ignored in these newspapers. Der Standard's Georg 

Possanner recapitulated Austria's role in the recognition lucidly:

As far as Vienna's role is concerned, a lot  of capital has been wasted since last 
summer. Minister of foreign affairs Mock's role as the pacesetter  of building up 
awareness  that,  after  Slovenia  and  Croatia  declared  independence,  Yugoslavia 
became nothing more than a fantasy is  unquestionable. Vranitzky's position on the 
recognition wasted a lot of sympathy in the new states. Austria has relinquished her 
pole position voluntarily. Belgrade still sees Vienna as an opponent, the European 
Community will not reward the restraint, those affected are disappointed. Austria 
now has her work cut out for her. It comes down to making use of her influence in 
the European Council, the CSCE and the Security Council of the United Nations to 
make it easier for Slovenia and Croatia to make their entry there easier. And she 
needs do dig deep into her pockets.151

Possanner's recommendations for Austria's future actions were correct almost to a fault. Austria 

did in fact continue to be Croatia's most faithful advocate as the young state was beginning to 

148 (ag), “10.000 Gläubige in Agrams Kathedrale”, Die Presse, January 17, 1992.
149 Die Presse, January 17, 1992; Der Standard, January 17, 1992.
150 Die Presse, January 17, 1992.
151 Georg Possanner, “Der Zweite Tod des Josip Broz Tito,” Der Standard, January 16, 1992.

47



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

find her way.

Conclusion

The goal of this thesis was to show how German and Austrian quality daily press covered the 

events  in  Croatia,  starting  with the  first  free elections  in  April  1990 until  the  international 

recognition in January 1992. This was done through a framing analysis, and various frames 

were found, depending on the newspaper and the period analysed.

An expected pro-Croatian bias was prominent in all five newspapers. The extent of this 

bias, however, varied and often hinged on the political or world view of the author. One of 

Frankfurter Allgemeine Zeitung's publishers and journalist Johann Georg Reißmüller was an 

ardent anti-communist, and saw the early stages of the conflict between Croatia and Slovenia 

against  the  Serbian  president  Slobodan Milošević  and  the  Yugoslav  federal  government  in 

Belgrade as a fight between the forces of democracy and those of communism, which fitted into 

the bigger picture of the collapse of communism  in Eastern Europe. He was also one of the  

most vocal proponents of the “ancient hatreds” theory. Reißmüller's voice heavily outweighed 

that of the Frankfurter Allgemeine Zeitung's Yugoslavia correspondent Viktor Meier also wrote 

with a slight pro-Croatian bias, but never with inflammatory zeal like Reißmüller. The other 

two German newspapers,  the  Süddeutsche Zeitung and the  Tageszeitung,  were also far  less 

aggressive in  their  coverage of Croatia  in 1990.  Tageszeitung's  Dunja Melčić had the most 

unique position in that she was the only Croatian national of all the journalists included in this 

48



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

study,  The dominant frame in this period was the desire of Croatia to become a democratic 

country and break away from the communist centre in Belgrade. The nationalist component of 

the conflict was not yet prominent. The Austrian newspapers analysed here, Die Presse and Der 

Standard  also  displayed  a  more  balanced  view  of  the  internal  processes  in  Croatia  than 

Frankfurter Allgemeine Zeitung, but in Austria the frame of a potential conflict due to Croat and 

Serb nationalism was almost as equally prominent as the frame which emphasised Croatia's 

democratic aspiration. None of the newspapers framed Croatia and Slovenia as the destroyers 

of Yugoslavia, however.

After the elections, as armed incidents between Croats and Serbs became more frequent 

before escalating into a war, the rhetoric in these newspapers became more extreme, but the 

frames changed as well. The hostilities were shown in all newspapers as ethnic conflicts rooted 

in “ancient hatreds,” with Serbs as the perpetrators and Croats as the victims. These two frames 

were supported by the “Serbs as destroyers of culture” frame, which was especially prominent 

during  the  siege  of  Dubrovnik  and the  shelling  of  its  historic  town.  This  frame was most  

prominent in Die Presse, which published several articles claiming extensive damage was done 

to the city, while publishing only one where it was explained that the damage to the city was 

minimal, while the surrounding settlements received the brunt of the shelling. 

During this period another frame emerged in the German newspapers concerning the 

role  of  Germany  and  the  European Community  and  their  efforts  of  resolving the  conflict. 

German minister of foreign affairs, Hans-Dietrich Genscher received praise, while the EC was 

scorned  for  the  lack  of  understanding  of  the  conflict  and  the  inability  to  make  the  right 

decisions in a timely fashion. This frame became the almost exclusive approach to reporting on 

49



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

Croatia  after  the fall  of  Vukovar  and the  shelling  of  Dubrovnik  and until  the international 

recognition date was set by the EC in December. In Austria, the dissolution of Yugoslavia was 

also framed with the efforts of her minister of foreign affairs Alois Mock to solve the crisis. 

Because Mock was active since the early stages of the crisis, this frame was continuous, but 

became widely used in the second half of 1991 when the issue of recognizing Croatia became a 

stumbling block in Austria's coalition government and the chancellor Franz Vranitzky, who, 

unlike Mock was a pragmatist. This was the dominant frame of reporting until the recognition.

The findings of this analysis suggest that the German and Austrian quality daily press 

coverage  of  the  events  in  Croatia  followed  a  relatively  uniform  pattern,  with  minor 

discrepancies. Both viewed the events of 1990 as a continuation of wider process in Europe. 

Both saw the war in Croatia as a defensive war against the Serbs, characterized by an immense 

humanitarian catastrophe and the Serbian destruction of cultural landmarks. Both showed the 

European Community as an inept agglomeration, while at the same time praising the efforts of 

their  countries'  diplomacies.  The  political  affiliation  of  each  newspaper  influenced  their 

coverage to an extent, but mostly they adhere to these themes. A connection between historical 

ties between Austria, Germany and Croatia and the pro-Croatian bias in the newspapers was not 

established.

It is almost impossible to gauge the actual influence of the newspapers on the opinions 

of their readers or the government policy on the issue they are covering, but in the case of 

quality daily press we can assume that it was read by high ranking, policy shaping officials. In 

that sense, it is important to analyse what is being said, and in what manner. 

To give a more thorough picture of the German press and Croatia in the early 1990s, it 

50



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

would be useful to look at a longer time period, including the war in Bosnia, when Croatia  

found herself fighting a defensive war at home while taking an active role in the war in the 

neighbouring republic of Bosnia-Herzegovina. It would also be helpful to analyse weekly news 

magazines which offer more in-depth commentaries and a greater scope of opinions. I believe 

that this thesis provides a good foundation for further research on this subject.

51



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

Sources and Bibliography

Primary Sources

Der Standard
Die Presse
Frankfurter Allgemeine Zeitung 
Süddeutsche Zeitung
Tageszeitung

Secondary literature

Brauck, Markus. “Venerated German Paper Gets a Makeover: A Lack of Joie de Vivre.” Spiegel  
Online, September 24, 2007. http://www.spiegel.de/international/germany/venerated-german-
paper-gets-a-makeover-can-faz-s-new-look-halt-shrinking-circulation-a-507549-2.html.

Caldwell, Peter C., and Robert R. Shandley. German Unification: Expectations and Outcomes. 
1st ed. Palgrave, 2011.

Eichtinger, Martin, and Helmut Wohnout. Alois Mock: Ein Politiker Schreibt Geschichte. Styria 
Premium, 2008.

Fröhlich, Prof Dr Romy, Dr Helmut Scherer, and Dr Bertram Scheufele. 
“Kriegsberichterstattung in deutschen Qualitätszeitungen.” Publizistik 52, no. 1 (March 1, 
2007): 11–32. doi:10.1007/s11616-007-0003-4.

Hammond, Philip, and Edward S. Herman. Degraded Capability: The Media and the Kosovo 
Crisis. Pluto Press, 2000.

Iyengar, Shanto. Is Anyone Responsible?: How Television Frames Political Issues. American 
Politics and Political Economy. Chicago: University of Chicago Press, 1991.

Kamann, Matthias. “Kampfgesänge.” Welt Online, January 13, , sec. Home. 
http://www.welt.de/print-welt/article497489/Kampfgesaenge.html.

Kent, Gregory. Framing War and Genocide: British Policy and News Media Reaction to the 
War in Bosnia. Hampton Press Communication Series. Creskill, NJ: Hampton Press, 2005.

52



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

Libal, Michael. Limits of Persuasion: Germany and the Yugoslav Crisis, 1991-1992. Westport, 
Conn: Praeger, 1997.

Martin, Shannon E., and Kathleen A. Hansen. Newspapers of Record in a Digital Age: From 
Hot Type to Hot Link. Praeger Series in Political Communication. Westport, Conn: Praeger, 
1998.

Menashe, C L, and M Siegel. “The Power of a Frame: An Analysis of Newspaper Coverage of 
Tobacco issues--United States, 1985-1996.” Journal of Health Communication 3, no. 4 
(December 1998): 307–325. doi:10.1080/108107398127139.

Paulsen, Thomas. Die Jugoslawienpolitik Der USA 1989-1994: Begrenztes Engagement Und 
Konflikdynamik. 1. Aufl. Aktuelle Materialien Zur Internationalen Politik Bd. 39. Baden-Baden: 
Nomos, 1995.

Pearson, Joseph. “Dubrovnik’s Artistic Patrimony, and Its Role in War Reporting (1991).” 
European History Quarterly 40, no. 2 (April 1, 2010): 197–216. 
doi:10.1177/0265691410358937.

Ramet, Sabrina Petra. Balkan Babel: The Disintegration Of Yugoslavia From The Death Of Tito  
To The Fall Of Milosevic. 4th ed. Westview Press, 2002.

Ramet, Sabrina Petra (ed) Reflections on the Balkan Wars: Ten Years after the Break-up of 
Yugoslavia. 1st ed. New York: Palgrave Macmillan, 2004.

Sadkovich, James J. The U.S. Media and Yugoslavia, 1991-1995. Westport, Conn.: Praeger, 
1998.

Thumann, Michael. “Between Ambition and paralysis—Germany’s Policy Toward Yugoslavia 
1991–1993.” Nationalities Papers 25, no. 3 (1997): 575–585. 
doi:10.1080/00905999708408525.

Volo, Lorraine Bayard de. “Mobilizing Mothers for War Cross-National Framing Strategies in 
Nicaragua’s Contra War.” Gender & Society 18, no. 6 (December 1, 2004): 715–734. 
doi:10.1177/0891243204268328.

Weinberger, Gerhard. Jugoslawische Krise. Wien: Bundesministerium für Auswärtige 
Angelegenheiten, 1992.

Witte, Eric A. Die Rolle Der Vereinigten Staaten Im Jugoslawien-Konflikt Und Der 
Aussenpolitischen Handlungsspielraum Der Bundesrepublik Deutschland (1990-1996) ... 
Osteuropa-Institut Munchen). Osteuropa-Institut Munchen, 2000.

53



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

On-line Sources

“DER STANDARD | Geschichte Des STANDARD.” Accessed May 25, 2013. 
http://derstandarddigital.at/1113535/Geschichte-des-STANDARD.

DER STANDARD | Blattlinie.” Accessed May 25, 2013. 
http://derstandarddigital.at/1113512/Blattlinie.

“DGVN: About Us - Deutsche Gesellschaft Für Die Vereinten Nationen e.V.” Accessed May 
27, 2013. http://www.dgvn.de/about_us.html.

“‘Die Presse’-Blattlinie.” DiePresse.com. Accessed May 25, 2013. 
http://diepresse.com/unternehmen/613276/Die-PresseBlattlinie.

“Erich Rathfelder - Perlentaucher.” Accessed May 30, 2013. 
http://www.perlentaucher.de/autor/erich-rathfelder.html.

“Gefährliche Kriegsberichterstattung - Zum Tod von Egon Scotland Vor 20 Jahren | Europa 
Heute | Deutschlandfunk.” Accessed May 23, 2013. 
http://www.dradio.de/dlf/sendungen/europaheute/1513293/.

“Print Media - Newspapers and Magazines - Goethe-Institut.” Accessed May 25, 2013. 
http://www.goethe.de/wis/med/pnt/zuz/en865965.htm.

“Print Media - Newspapers and Magazines - Goethe-Institut.” Accessed May 25, 2013. 
http://www.goethe.de/wis/med/pnt/zuz/en556318.htm.

54

http://www.goethe.de/wis/med/pnt/zuz/en865965.htm

	Abstract
	Introduction
	1. Framing the Framing: Context, Theory, Methodology and the Players
	1.1 Germany, Austria and the Yugoslav Crisis
	1.2 Literature Review
	1.3 Theoretical framework: Framing Analysis
	1.4 The Newspapers
	1.5 Methodology
	2. The German Quality Daily Press on Croatia Between 1990 and 1992
	2.1 Democratization and the first free elections in Croatia
	2.2 The Role of the Yugoslav People's Army: Overture to War
	2.3 Media Symbols of the War
	2.4 International Recognition of Croatia
	3. The Austrian Quality Daily Press on Croatia Between 1990 and 1992
	3.1 Democratisation and the First Free Elections in Croatia
	3.2 Symbols of Destruction
	3.3 The International Recognition of Croatia
	Conclusion
	Sources and Bibliography

