
C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

 
 

The Patterns of Media Ownership in Russia: 

Implications for Freedom of the Press 

By 

Kirill Bryanov 

Submitted to 

Central European University 

Department of Political Science 

In partial fulfillment of the requirements for the degree of Masters of Arts 

Supervisor: Professor Philip Edward Howard 

Budapest, Hungary 

2015



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

i 
 

Abstract 

This study seeks to apply the extant media concentration theories to the context of 

contemporary Russian media system. It is argued that in authoritarian and neo-authoritarian 

media systems concentration of media ownership is a considerable threat to media pluralism, 

although its nature and mechanisms are different from those in developed liberal democracies. 

The author then proceeds to the analysis of the Russian television industry ownership structure 

dynamics, in order to demonstrate how the expansion of state control over the major broadcasters 

corresponded with limitation of media pluralism. This limitation is reflected in the increasing 

share of national TV audience exposed to state-sponsored hard news, as well as the elimination 

of any alternative communicative power centers. In the last section of the study, the author 

conducts content analysis, which is supposed to reveal the effects of ownership change on media 

content. The findings of this analysis are by large consonant with expectations derived from the 

theory: in both cases under review, there was a recognizable change in the way salient political 

figures were covered, after the media outlets were acquired by a state-controlled conglomerate.  



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

ii 
 

Table of Contents 

 
 

 

List of Tables .............................................................................................................................................. iii 

Introduction .................................................................................................................................................. 1 

Chapter 1: Theoretical framework ............................................................................................................ 5 

1.1 American approaches ..................................................................................................................... 5 

1.1.1 Neoclassical political economy of media .............................................................................. 7 

1.1.2 Radical political economies of media .................................................................................... 9 

1.2 Beyond the U.S. ............................................................................................................................. 12 

1.3 The Russian media system: theorizing media ownership concentration .............................. 14 

Chapter 2: The dynamics of television market ownership structure and its implications on media 

pluralism ..................................................................................................................................................... 20 

2.1 Television in Post-Soviet Russia ............................................................................................. 20 

2.2 Industry configuration and transformation during the Putin era .......................................... 23 

2.3 National hard news audience dynamics 2000-2014 ............................................................. 27 

Chapter 3: Implications of the ownership change on media content ................................................ 33 

3.1 Case selection ............................................................................................................................ 34 

3.2 Data and Methodology .............................................................................................................. 36 

3.3 Analysis ....................................................................................................................................... 40 

3.4 Discussion ................................................................................................................................... 53 

Conclusion ................................................................................................................................................. 56 

Appendix 1: Top-20 national-level Russian TV channels’ audience ................................................ 59 

Appendix 2: List of the Russian quotations .......................................................................................... 60 

References ................................................................................................................................................ 64 

 

  



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

iii 
 

List of Tables 

Table 1. V. Putin’s representation by RSN in June 2010  ................................................. 41 

Table 2. V. Putin’s representation by RSN in June 2012 .................................................. 43 

Table 3. A. Navalny’s representation by RSN in November 2010 – January 2011 ........... 45 

Table 4. A Navalny’s representation by RSN in June 2012 .............................................. 46 

Table 5. V. Putin’s representation by REN TV in June 2010 ............................................ 48 

Table 6. V. Putin’s representation by REN TV in June 2012 ............................................ 48 

Table 7. Frames in V. Putin’s representation by REN TV in June 2012 ....................... 49-51 

Table 8. A Navalny’s representation by REN TV in June – December2010 ..................... 52 

Table 9. A Navalny’s representation by REN TV in June – August 2012 .......................... 52 



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

1 
 

Introduction 

As the processes of globalization, digitalization, deregulation and convergence of 

national media markets dramatically change the global communication landscape, the 

problem of media concentration gains prominence among academics, policymakers and the 

public. Media concentration, understood as consolidation of financial and operational control 

over significant shares of media markets by a limited number of actors, raises concerns about 

possible abuse of communicative power in the hands of those actors. It is believed that 

detrimental market tendencies might enable or even nudge corporate or state decision-makers 

to take advantage of centralized control over production and delivery of media content at the 

expense of the public good. The main concern is that excessive concentration of media 

ownership lays fertile soil for the limitation of media pluralism and freedom of speech. 

During the last three decades, a solid corpus of literature on the topic has been 

produced. As in many other subfields of media and communication studies, the bulk of the 

scholarship deals with the ownership concentration problem with regard to deregulated and 

democratic media systems of developed Western democracies. Meanwhile, the majority of 

national media systems in the world operate under different rules, facing various kinds of 

political, legal and economic pressures that state or elites impose on them. In such countries, 

media concentration is widely present as well, but its nature is different from that in 

democratic media systems. The major agent of media concentration is usually the state, and 

the dominant rationale behind consolidating media assets is political instrumentalization 

rather than maximizing profit. Many media systems are in between the two abovementioned 

extremes. They combine features of market economy and widespread private media 

ownership with authoritarian political regimes that seek to establish control over the media 

sphere through various legal and economic means, including the expansion of financial 



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

2 
 

control over media outlets. This suggests that the forms and the substantial meaning of media 

concentration differ drastically across national contexts, and therefore this issue has to be 

studied with reference to a particular national context. 

One of such peculiar and “in-between” media systems is Russia. After a short period 

of rapid commercialization, virtually unlimited freedom of speech and impressive media 

pluralism that followed the disintegration of the USSR, the major Russian media had found 

themselves in an arena of intense political struggle within the multiple-power-centers system 

which persisted during Boris Yeltsin’s presidencies. However, Vladimir Putin, Yeltsin’s 

successor, opted for a centralizing course for development. Right after he became president, 

Putin started to centralize and consolidate all the major political institutions, at the same time 

expanding state influence on the most important media outlets. A set of manifold pressures 

imposed on the media by the state was a success in terms of eliminating expression of any 

opinions rival to Putin’s regime from the air of the country’s most popular broadcast media. 

As many scholars noted, these processes have contributed to the overall degradation of the 

political discussion in Russia, severely limiting the spectrum of political viewpoints that were 

allowed to make their way to audiences. Acquisition of the most popular broadcast networks 

by the state or state-controlled commercial entities is universally recognized as one of the 

primary instruments in establishing Putin’s regime control over the media system. The state’s 

capacity to orchestrate the news agenda and framing throughout all major national-level TV 

channels perfectly manifested itself during the Ukrainian crisis of 2014, when even the most 

controversial opinionated news pieces were spread through all the significant TV networks in 

an evidently coordinated manner.  

Yet, as it is laid out in the literature review presented in Chapter 1 of this paper, the 

majority of the authors that contributed to the topic take it as a truism that gradual media 

ownership concentration by the state contributed to eviscerating media pluralism and freedom 



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

3 
 

of the press in twenty-first-century Russia. Very few of them ever attempt to evaluate the 

magnitude of this contribution and observe the dynamics of concentration processes as they 

unfolded over time. Even fewer address the question of what are the concrete outcomes of the 

state seizing control over media organizations, in other words – what the precise mechanism 

of media pluralism limitation through establishing operational control over the outlets is. 

Taking into account these shortcomings of the extant literature, I arrive at two research 

questions that I address within the current study. 

The first question pertains to the aggregate effects of transformation of the Russian 

television industry ownership structure on the state of media pluralism in the country. It is 

addressed in Chapter 2. Taking as point of departure the channels’ shares of viewership, I 

evaluate the dynamics of the audience exposed to hard news broadcasts by channels of 

various ownership types. The question is – how has the share of the national TV audience 

watching state-sponsored news changed as a result of media concentration processes?  

The second research question is about the particular outcomes of ownership 

concentration on media content. Does the way in which important political issues are covered 

dramatically change shortly after an independent media outlet is acquired by agents of the 

state? Based on the content analysis of the programming that was broadcast by two media 

outlets merged by this private (but allegedly state-controlled) media corporation, I attempt to 

detect a slant in the coverage of crucial political issues. This analysis is presented in Chapter 

3. This question is also partly informed by the emergence of private media corporations in 

Russia, principally the National Media Group. Does this alternative type of media 

concentration challenge the state control of the television agenda, or is it merely a different 

type of state control? The study of particular media outlets’ content is supposed to uphold the 

claims of the aggregate-level analysis in the second chapter, as well as probe the methodology 



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

4 
 

of media bias research as applied to the Russian context. Drawing upon its findings, I will be 

able to suggest a theoretical evaluation of this type of media ownership concentration. 

  



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

5 
 

Chapter 1: Theoretical framework 

The ownership structure of media industries and the problem of media concentration 

have enjoyed mounting scholarly and public interest over the last three decades. However, the 

precursors of this debate might be traced back to the cornerstone theories of modern 

democracy. The authors of classical models of democratic society universally recognize mass 

media as its essential component, responsible for exercising free speech and for promoting 

public debate and plurality of opinions. Media is central to Habermas’ concept of public 

sphere, and his argument on modern public sphere erosion is built upon the idea of 

detrimental social consequences of mass media’s commercialization (Habermas 1989 [1962]). 

The significance of social implications of media ownership is not a novel idea as well. In their 

1948 publication, Lazarsfeld and Merton pointed out that “the social effects of the media will 

vary as the system of ownership and control varies” (Lazarsfeld and Merton 2004 [1948], p. 

236). 

In the most general terms, the core of the media ownership debate lies in the dual 

nature of media products, which are simultaneously economic and public goods. Hence, the 

media in democratic society might be perceived at the same time as economic entities aimed 

at maximizing their profit, and as performers of a number of societal functions, such as 

socializing, educating, and informing citizenry, providing space for public debate and 

expression of contradicting viewpoints, as well as imposing checks on power exercised by 

public institutions (Just 2009). Searching for the balance between these two qualities has been 

informing the discussion on economic structure of media industries since its inception. 

1.1 American approaches  

One of the first contemporary authors to address the issue of media ownership 

concentration, and still one of the most quoted, was Ben Bagdikian. In his 1983 book, The 

Media Monopoly, he claimed that fifty biggest conglomerates controlled most of the daily 



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

6 
 

press output, as well as the bulk of broadcasting, books, and movies in the United States. He 

also contended that such state of affairs was detrimental to democracy, and the nation would 

be better off if the ownership of all media outlets was much more widely dispersed 

(Bagdikian 1983). Although Bagdikian’s methodology, calculations and conclusions were 

often challenged, it is clear that he opened a massive debate /which became not only 

persistent, but even proliferous over years, along with the evident exacerbation of the problem 

considered. In 2004 edition of his seminal book, Bagdikian asserted that the matters got worse 

over time, with only 5 biggest corporations controlling the majority of the American media by 

that time (Bagdikian 2004). 

The structure of media industries and the patterns of media ownership are researched 

largely within the field of political economy. Its distinct subfield, the political economy of 

media (or political economy of communications), centers around the idea that studies of the 

media have to take into account broader social and economic context within which they 

operate, with regard to the role that they play in political, social and economic life of the 

society. Yet, as the Canadian scholar Dwayne Winseck suggested, this field is far from being 

coherent and homogenous: dynamic changes that dramatically altered the global media 

landscape in recent decades brought about a variety of theoretical perspectives. Winseck 

advances a classification that includes at least four major approaches to the subject, or, as he 

puts it, four distinct political economies of media. Those are: 1) neoclassical media political 

economy, emphasizing the notion of media sphere as the ‘marketplace of ideas’ and the role 

of the state; 2) radical media political economies, including the monopoly capital and digital 

capitalism schools, focused on studying power relations which drive media markets; 3) 

creative industries school and network political economy of media, informed by the 

emergence of global ‘network of media networks’, – both considered to be derived from 

Schumpeterian ideas; and 4) a cultural industry approach, seeking to apply Marxist economic 



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

7 
 

analysis to contemporary processes of distribution and consumption of symbolic goods 

(Winseck 2011). I will stick to this broad categorization while reviewing the major works in 

the field with the focus on their arguments regarding concentration of media ownership. I will 

mostly concentrate on the more “mainstream” first and second domains of the literature, since 

the majority of the influential authors in the field might be assigned to either neoclassical or 

radical political economies of media. 

1.1.1 Neoclassical political economy of media 

The neoclassical approach to political economy of media rests on the concept of “the 

marketplace of ideas”, which dates back to the scholarship of J. S. Mill (1859). As stated by 

this principle, freedom of speech in democratic society makes information spread according to 

the rules of free market. The major debate within this school pertains to the role of the 

government: what should be the extent of regulation, under what conditions should 

government step in when the market failure occurs, what is the desirable balance between 

protection of property rights on information and the widest possible dissemination of 

information as public good, etc. Most of the representatives of neoclassical approach are 

reluctant to consider media ownership concentration as a major problem or a threat to 

freedom of speech. The view established among a significant group of influential authors is 

that enormous growth of television networks and later the internet produced such a vast array 

of choices that the idea of scarcity of information, or any consolidated control over its flow, 

does not make sense. Production of media content, its distribution and reception, according to 

this view, are getting more and more competitive and fragmented.  

One of the sharpest critiques of Bagdikian’s concerns comes from a neoclassical 

economist Benjamin Compaine (2001). He attacks both Bagdikian’s factual and evaluative 

lines of argumentation, claiming that the share of the American media market controlled by 

the biggest players is by far less dramatic, and that ownership concentration is not a policy 



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

8 
 

problem that needs urgent measures to be resolved. According to his view, even with a 

number of big players controlling a substantial share of market, this share is way below a 

threshold of oligopoly. Finally, the internet, he contends, is an ultimate solution for any 

remaining concerns about the possibility of media concentration, as it diversifies the number 

of sources to an unprecedented extent. 

However, it would be nonobjective to represent the neoclassical school of media 

political economy as unanimously sharing the abovementioned stance towards media 

concentration as nonexistent problem and the internet as the ultimate antidote to any possible 

concerns. In his 2009 book, Media Ownership and Concentration in America, neoclassical 

author Eli Noam takes a rigorous attempt to evaluate the state of the problem, trying to avoid 

ideological bias, as well as the extremes of Bagdikian’s dramatization and Compaine’s 

optimism. He introduces much more transparent and sector-specific methodology of 

evaluating the rates of concentration across the industry, as well as the solid historical 

analysis of the issue. He concludes that the levels of concentration in the American 

information industries are higher than Compaine suggests, but not as disastrous as it is 

claimed by Bagdikian: from 1984 to 2005, the share of the mass media market controlled by 

the 5 biggest companies doubled from 13 to 26 per cent. Another important point that he 

makes is that the internet is by no means secure from the concentration tendencies, since 

certain segments of the web industry, such as internet providers, search engines, browsers, 

etc. are evidently prone to become more and more consolidated by a limited number if 

internet giants (Noam 2009). Overall, it might be concluded that Noam’s work marks at least 

partial turn that neoclassical school of media political economy makes towards more 

scrupulous and less dogmatic view of the media concentration issue. 



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

9 
 

1.1.2 Radical political economies of media 

The radical political economy approach attaches much greater significance to the 

public function of media and value of information as public good than neoclassical political 

economy. As Robert W. McChesney, the most prominent contemporary author in this 

tradition, puts it, the media system based on the marketplace model in practice falls short to 

maintain a proper performance of public function that media industries are supposed to carry 

out. He elaborates a three-level model of the American and global media, with some 10 

biggest corporations on top of the pyramid, the second tier comprised by about 20 American 

and 40 worldwide firms, with all the smaller players falling under the third category –  their 

actions and development being defined and constrained by those who constitute the first two 

levels. Such a configuration of the American and global media industries, McChesney holds, 

switches the logic under which it operates from competitive capitalism to monopoly 

capitalism logic (McChesney 2008). As a result of these “commercial” developments, the 

largest media conglomerates consolidate considerable communicative power resources, which 

puts the democratic principles of media freedom and diversity of sources under threat. Radical 

political economists of media also significantly extend Noam’s cautious claim that invocation 

of the internet as a final solution to any communication power concentration is somewhat 

hasty. According to some of the authors, there are aspects of economy of the internet that 

make it even more vulnerable to concentration tendencies than the “old” media (Baker 2007). 

At this point, I consider it worthwhile to look at the arguments that radical political 

economists advance against media ownership concentration. One of the most comprehensive 

and precise of such arguments was developed by C. Edwin Baker in his 2007 book Media 

Concentration and Democracy: Why Ownership Matters
1
. Baker lays out three main reasons 

to oppose the ownership concentration. The first is based upon the idea that democracy 

                                                           
1
 I first referred to this argument in my final paper for Political Communication course – “The Patterns of Media 

Ownership in Former Communist Countries: Implications for Freedom of the Press”. 



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

10 
 

requires as wide as possible dispersal of power within public discourse. Democratic 

distribution of communicative power implies wide distribution of the mass media control, 

which is heavily associated with ownership. The second reason is that wide dissemination of 

media ownership produces natural democratic safeguards within the media system, preventing 

individual or corporate decision makers from exercising enormous and unchecked 

communicative power. The third point is that the dispersed ownership is focused more on 

quality of content rather than on revenues. The most significant point of Baker’s argument, to 

my mind, is that conglomerate ownership makes the media more vulnerable to censorial 

outside pressure. Large corporations and media holdings are exposed to the threat of powerful 

interest groups seeking to use economic leverage in order to mute criticism or slant editorial 

policies in the desired direction (Baker 2007). 

Now it is visible that the essential contradiction between neoclassical and radical 

political economic approaches to media industries might be at large confined to the difference 

between two cornerstone models of the media, which are prevalent in each of those literature 

domains. These are, as distinguished by Croteau and Hoynes (2006), marketplace and public 

sphere models
2
. Both of them, as Croteau and Hoynes observe, tend to emphasize one set of 

factors and ignore others. Marketplace model, which looks at media as essentially no different 

from any other kind of business, puts stress on the competitive and commercial environment 

in which they exist. Under this perspective, maximizing profit is a valid and socially 

beneficial objective. Croteau and Hoynes outline a number of advantages of the marketplace 

model: flexibility and organizational efficiency of the markets, responsiveness to 

technological innovations and audience preferences. However, they argue, such a view of 

media has a number of serious drawbacks as well. For the ends of this study, the crucial one is 

the dissonance between one-person, one-vote principle of democracy, and the marketplace 

                                                           
2
 I first referred to this argument in my final paper for Political Communication course – “The Patterns of Media 

Ownership in Former Communist Countries: Implications for Freedom of the Press”. 



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

11 
 

dissemination of communicative power proportionally to financial influence. Other 

shortcomings include the markets being driven only by products that are profitable, thus 

ignoring small or specific consumer groups; lack of freedom of market tendencies such as 

oligopoly or monopoly; inability to handle the unique aspects of information goods. As it was 

noted by many (e.g. Rice 2008), the marketplace model tends to bias media content towards 

that attractive to large audiences, as well as to boost concentration of media control. Horwitz 

(2005) goes even further, suggesting that the very notion of “marketplace of ideas” contains 

inherent bias, slanting the debate towards the model behind this rhetorically appealing and 

neat term, and thus has to be avoided. 

The public sphere model, as Croteau and Hoynes maintain, highlights the role of the 

mass media in achieving the public good. Within this approach, there are four ways in which 

the media serve the society: maintaining diversity of political and cultural views; promoting 

innovation in both technology and content; producing content which considers salient social 

issues, and, finally, separating the channels that provide citizens with information, thus 

preventing centralization of communicational power (Croteau and Hoynes 2006).  

A few words have to be said about the policy outcomes that are meant by the two 

dominant models of media industries. For those who adhere to the marketplace model and 

lean towards the idea that there is still abundance of autonomously owned outlets, there is no 

reason to wish for more regulation than is currently provided by regular antitrust law. 

Adherents of the public sphere model usually advocate for more, and more specific, 

regulation. Their central claim is that antitrust law even at its broadest conception does not 

account for the crucial democratic function of the media, as well as it is incapable of 

embracing the noncommodified nature of information, which both justify additional 

regulation. They usually condemn the wave of deregulation whose punchline is associated 

with Telecommunications Act of 1996: this piece of legislation is seen as surrender of FCC 



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

12 
 

and the US government in general to the powerful media behemoths (Winseck, 2011). It is 

also noteworthy that the motives of radical media political economy scholars are sometimes 

political, as they advocate for challenging the current state of affairs. One vivid example is 

Free Press, a national media reform organization founded in 2003 by Robert W. McChesney 

and his colleagues.  

As it is clear from this brief observation, there is a solid corpus of varied literature on 

the topic, which was produced over the last three decades. However, it is striking that all the 

works mentioned so far – arguably the most prominent works on the issue – deal either with 

the American media system or with the global media markets, spearheaded, once again, 

mainly by the US corporations. Given the specific features of the American media system, 

perhaps the most commercialized and deregulated one in the world, the questions regarding 

the media concentration across the rest of the world naturally arise. To what extent models 

and theoretical frameworks developed with regard to the US are applicable to other media 

systems? What major differences in terms of media ownership concentration do non-

American media industries exhibit as compared to their American counterparts? And what are 

dominant theoretical approaches that are used to make sense of non-American media 

industries’ structures? 

1.2 Beyond the U.S. 

Specific literature dealing with media ownership issues is notably less abundant in 

Europe than in the US. Yet, there is a host of influential British scholars who specialize in 

media political economy. With regard to Winseck’s classification, they largely represent 

radical media political economy (Colin Sparks, whose ideas are considered further) and 

creative industries school (David Hesmondhalgh, Anna Reading). Contemporary creative 

industries scholars fiercely criticize the current “marketized” order of social relations, 

especially in the sphere of mass media and distribution of cultural goods Yet, scholars like 



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

13 
 

Hesmondhalgh argue that the role of media ownership in explaining the communicational 

environment is overstated. There are a multitude of other factors to explain the media content 

outcomes, and there is no clear evidence of the relation between concentrated ownership and 

reduced media pluralism (Hesmondhalgh 2006). 

Outside of the UK, the bulk of media ownership research is conducted as a part of 

national or comparative media systems studies, or represents the tremendous body of policy-

oriented studies that seek to conceptualize, measure and evaluate media ownership 

concentration against the backdrop of permanently increasing national governments’ attention 

to the issue. 

One of the most significant features that distinguishes European media systems (as 

well as the vast majority thereof elsewhere in the world) from the American media system, is 

the presence of usually state-controlled public service media, which is virtually non-existent 

in the US. This immediately brings in a new dimension to the media ownership debate: 

dichotomy between marketplace and public sphere models appears as a debate revolving 

around state and private ownership of the media. Two major approaches towards this issue 

might be outlined within the European political economic tradition. According to public 

interest, or Pigouvian theory, government ownership of the media is preferable, since it helps 

to avoid distortions and manipulation made possible by the market system and deliver socially 

significant information to the citizenry more accurately. Conversely, public choice theory 

states that state-owned media tend to succumb to the influence of elites in power and distort 

information in favor of them (Djankov et al. 2003). Public interest theory partly applies to 

some of the established liberal democracies: a good example would be what is known as 

Reithean approach towards the media in Great Britain, a policy that is responsible for the 

emergence of the British Broadcasting Corporation.  



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

14 
 

However, many media systems around the globe operate under much more illiberal, 

state-controlled and regulated markets than in the US or the United Kingdom. A study 

conducted by a group of World Bank and Harvard researchers showed that state ownership of 

the media is still prevalent in many parts of the world, and that it generally undermines 

political and economic freedom (Djankov et al. 2003). Media outlets, as it was illustrated by 

the study, tend to succumb to the influence of political elites and transmit the messages that 

favor certain political actors. One of the most essential means of extending political groups’ 

control over the media is the centralization of media ownership, which expands elite groups’ 

influence and control over flows of information through the mechanisms of the state. These 

findings are consonant with the view of Jonathan Becker, who has analyzed a series of annual 

press freedom reports produced by a number of journalist organizations, and arrived at a 

conclusion that the state remains the main agent of limiting freedom of the press globally 

(Becker 2004). This seems to be the case for Russia under Vladimir Putin, a country which 

has been ranked as “not free” in the annual Freedom of the Press reports since 2003. 

Becker came up with one more statement of great importance, which is well suitable 

to conclude the section of the “commercial” media ownership concentration literature. He 

suggested that the concerns of market as the danger to media pluralism that are widespread 

among the Western scholars might be overstated. Whereas negative market effects on the 

media in liberal democratic polities are possible, they pertain mainly to the question of quality 

of democracy. Yet, concentration of media owned by the state, complemented in many 

national contexts by lack of institutional checks preserving its autonomy, is a real threat to the 

very existence of democracy (ibid.). 

1.3 The Russian media system: theorizing media ownership concentration 

I have so far reviewed the major domains of literature that tackle the problem of media 

ownership within the context of the American and Western European media systems. 



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

15 
 

Obviously, theoretical frameworks that they are based upon are of limited applicability when 

transferred to a context as peculiar in terms of politics, economics, and culture, as Russia. I 

consider it relevant, following Hannu Nieminen, to borrow a general distinction between two 

ways of going about this problem from the broader field of democratic development studies. 

Nieminen outlines two general research strategies, which he labels the similarities school and 

the exceptionalism school. The former rests on emphasizing the common in historical 

development of advanced democracies and transition or non-democratic regimes. Viewing 

democratic development as a linear process, similarities school holds that democratization of 

any political system has to be measured against the standards applied to established 

democracies. Exceptionalism school, conversely, prescribes focusing on the unique historical 

and social experience of each country, and devising measures of development based on its 

unique trajectory. With regard to the Russian media studies, Nieminen contends, Western 

researchers not surprisingly resort mainly to the similarities strategy, whereas the Russian 

media scholars usually seek to come up with more nation-specific frameworks. Both, 

however, tend to focus on the political effects of the Russian media system, devoting 

considerably less attention to its social, cultural and economic dimension (Nieminen 2008). 

There are no salient works to specifically address the political economy of the Russian 

media. The problems of media industry structure and ownership patterns are largely tackled 

on the level of media system research. One of the most neat and precise conceptualizations of 

the contemporary Russian media system belongs to the American researcher Jonathan Becker, 

who has already been mentioned above. Becker, whose analysis definitely leans towards the 

similarities school, assigns Russia to neoauthoritarian (as opposed to totalitarian) media 

systems category. He points out a number of characteristics of the Russian media that are 

common for this model: the state’s tendency to exert both positive and negative influence on 

broadcast media, based on the view that they are the most efficient tool to reach and influence 



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

16 
 

the populace; limited pluralism, where various viewpoints are allowed to be represented as 

long as they do not touch upon the issues of vital political importance; existence of privately 

owned media organizations, along with elaborate mechanisms to limit their autonomy. One of 

the key features of journalism in neo-authoritarian media system is self-censorship. In terms 

of ownership structure, Becker claims, the state influence is entrenched by retaining control 

over a significant number of media outlets. 

The most influential author on the Russian media system within the country is the 

Dean of Moscow State University Department of Journalism Elena Vartanova. Since the late 

1990-s, she has been conducting theoretical research on the Russian media industries. In her 

numerous works she reflected on the role of media in the process of post-communist Russia’s 

social, economic and political transformation. 

Vartanova’s approach relies on rich descriptive narratives that aim to grasp the 

complexity of multi-level processes shaping the modern Russian media system. A 

representative of the exceptionalism school, she advocates for in-depth examination of the 

historical path that the country’s mass media have undergone during the Soviet and even the 

Imperial period, for increasing attention to cultural factors, as well as the role of market and 

ICTs, and for including in the scope of analysis not only federal, but also regional and local 

media markets (Vartanova 2013). Recognizing the limitations of applying Western theoretical 

models to the Russian case, she nevertheless conducts some comparative research within the 

framework of Hallin and Mancini’s (2004) categorization of media systems. She arrives at a 

conclusion that the Russian media model has similarities with those of Northern Europe in 

terms of significant role of the state regulation and control, and with the Italian model with 

regard to the intensity of mass media’s political involvement. Rather than that, as Vartanova 

contends, the Russian media model might be characterized as in-between, “Eurasian” model, 

exhibiting the features of both European and Asian media systems (Vartanova 2013).  



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

17 
 

Although Vartanova never explicitly uses the notion of ownership concentration, 

mentioning state interference in the media markets is not exceptional for her analyses. In her 

2008 publication, Vartanova first highlights the existence of “state paternalism” in media 

economy that hampers the processes of fair market competition (Vartanova 2008). She also 

emphasizes the key role of national television in formation of the identity and electoral 

preferences of the population, as well as its vulnerability for the elite groups’ pressures. One 

of the key factors that have to be taken into account in the Russian media system analysis, 

Vartanova argues, is the informal influences of the state and other “power centers” that might 

significantly alter the media landscape (Vartanova 2013). 

The power centers and power relations discourse is central to Colin Sparks’ analysis of 

the Russian media industries as well. This renowned British Neo-Marxist scholar has devoted 

a solid number of his works to study media systems of the authoritarian and post-communist 

states, such as Russia, Poland, Hungary and China. His research is focused around the 

common patterns of power relations that emerge within the media systems of formerly or 

currently authoritarian countries, as well as the interpenetration between the media, political 

groups, and the capital. He arrives at the conclusion that in media systems in which the 

boundaries between these groups of actors are blurred, mechanisms of industry concentration 

are merely the means of entrenching incumbent elites’ political influence. In this sense, there 

is no essential difference between media ownership concentration at the hands of the state or 

corporate entities, since both have the same detrimental effects on freedom of the press and 

pluralism in public discourse (Sparks 2000).  

These claims did not go unchallenged. As Ellen Mickiewicz noted, commercial media 

ownership concentration in the Yeltsin period often enhanced the private broadcasters’ ability 

to challenge the “official” state agenda and viewpoints, thus promoting media pluralism rather 

than hindering it (Mickiewicz 2000). In her later works, though, she acknowledged the fact 



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

18 
 

that in the Putin era the character of media concentration has changed: “President Putin, as 

head of government, consolidated as many media organizations as possible under his ultimate 

control and to serve his political interests” (Mickiewicz 2008, p. 42). However, since the chief 

focus of her seminal book “Television, Power, and the Public in Russia” is on the 

viewership’s perception of news, Mickiewicz never goes in detail into how exactly Putin 

managed to achieve the ultimate control of the media. 

That is to say, there is considerable amount of literature both in Russia and abroad that 

analyze the contemporary Russian media model. Despite the seemingly various approaches to 

the subject, there is a number of characteristics upon which virtually all the authors agree. 

Those are, most notably, central role of the state in media system, importance of the informal 

norms and practices, and critical influence of broadcast media. 

These works on the Russian media that I have observed often touch upon the matters 

of ownership and state of pluralism within the system, but these issues are never central to the 

analysis. The bulk of the authors consider it sufficient to acknowledge that the most important 

broadcasting organizations are owned by the government, and that the state retains control 

over tremendous amount of outlets in other media industry sectors. It is considered intuitive 

that more state ownership means more state control over the media, and therefore less 

pluralism. However, this view seems to be simplified. Most of the accounts that follow this 

logic are descriptive and do not rely on empirical research in their conclusions. Researchers 

are seldom interested in what exactly are the economic mechanisms of establishing 

government control over the media organizations. At the same time, the ownership structure 

of the media markets is far from being clear-cut and straightforward, let alone the fact that it 

is subject to ongoing transformation. Along with state media concentration, Putin era has seen 

emergence of giant commercial media holdings, most notably National Media Group. This 

process is still to be given theoretical evaluation, and its effects on media pluralism are to be 



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

19 
 

studied. One more visible shortcoming of the extant literature is the lack of studies examining 

the practical effects of ownership change on media content. I suggest that the ownership 

outcomes on media freedom in Russia should not be taken for granted, but rather become 

subject to rigorous research.  

Drawing upon the Becker’s notion of Russia as neoauthoritarian media system and 

taking into account its characteristics outlined by other major researchers, the current study 

aims at filling the aforestated void in the literature. Its main focus is on broadcast media, 

mostly television, although the case of a radio station is also examined in Chapter 3. The 

reason is that, according to neoauthoritarian media systems framework, television is perceived 

as the most important component of the media in terms of instrumental usage for achieving 

political goals. This is perfectly applicable to the Russian case: with deterioration of the print 

press and the internet still being available to a limited faction of the Russian citizens, 

broadcast media throughout the Putin period remained the primary source of information for 

the majority of population (Poluekhtova 2009). Moreover, television is probably the most 

researched segment of the media market in contemporary Russia, which renders the 

ownership data relatively transparent, and the data on audiences available for the whole 

period of interest. Thus, the way is paved for conducting a political economic analysis of the 

Russian television industry ownership structure.  



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

20 
 

Chapter 2: The dynamics of television market ownership structure 

and its implications on media pluralism 

2.1 Television in Post-Soviet Russia 

After the fall of the Soviet Union, the Russian media had to face a completely new 

reality. Following the decades of ideological control by and organizational dependence on the 

state, they were introduced to the newly proclaimed principles of editorial independence, 

freedom of speech, market competition, and pluralism of opinions. Whereas the print press 

was more in a position to adjust to the new rules of the game and was able to adopt, at least 

partly, the role of public institution serving watchdog function and promoting pluralism, in 

case of television the transformations were not that immediately salient (Vartanova 2013). 

The institutional transformation of post-Soviet television took place in several stages. 

It began with liberalization of content after the advent of Perestroika, when the array of topics 

that were allowed to be discussed in the air was considerably broadened. For the first time 

state television agenda started to include not only reports of the Communist party congresses 

and industrial achievements, but also news items discussing societal problems and techno-

catastrophes like Chernobyl. The beginning of nineties saw the emergence of first non-state 

commercial television channels, accompanied by the processes of deregulation and 

decentralization of broadcasting industries (Poluekhtova 2009). At the same time, 

introduction of new laws and market principles did not mean the abolition of deeply 

entrenched informal practices that determined the relations between television industries and 

the elites. Turbulent economic situation and galloping inflation in the early nineties made the 

biggest broadcasters unprofitable and prone to seek for private sponsorship. It resulted in a 

submission of many TV channels to powerful businessmen who were craving media assets at 

the early stages of privatization (Khvostunova 2013). 



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

21 
 

In terms of institutional design, communist-era broadcasting entities were 

characterized by a large scale, hierarchical organization and high levels of bureaucratization. 

In contrast to many democratic public institutions, which started to emerge at the time of 

decline of communism as brand new entities that never existed before, the television in most 

cases were heirs of structures that acted under the old regime. Being huge and inertial entities, 

they carried with them the patterns of power relations inherited from the communist times 

(Voltmer 2011). The elaborated mechanisms of transmitting messages consistent with the will 

of the authorities were retained, as well as, in many cases, the good deal of personnel (Sparks 

2006). The main difference between the old times and the post-communist reality was that 

instead of one ultimate center of power media organizations had to work in the environment 

where several power centers were competing
3
. 

Three major television assets of the nineties were ORT, RTR and NTV channels. The 

first two were the structures of the former Soviet Central Television, and thus retained its 

rebroadcasting infrastructure, making them available for some 98% of the country’s 

population. NTV was founded in 1993 by an influential businessman Vladimir Gusinsky, 

becoming Russia’s first major commercial broadcaster. In 1994, a special presidential decree 

transformed the state structure behind ORT into a joint-stock company, with the state 

retaining 51% share, and the rest being spread among commercial enterprises. Eventually, the 

control of most of non-state shares was consolidated by Boris Berezovsky, another influential 

businessman and advisor to President Yeltsin. As the Russian researcher Irina Poluekhtova 

noted, although these ownership changes were officially declared to be a transformation of a 

state broadcaster into a public service television channel, in fact what happened was a toll-free 

privatization of a biggest broadcaster in the country (Poluekhtova 2009). As a result, by the 

mid-nineties the only major TV channel fully controlled by the state was RTR, a former 

                                                           
3
 I first referred to this argument in my final paper for Political Communication course – “The Patterns of Media 

Ownership in Former Communist Countries: Implications for Freedom of the Press”. 



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

22 
 

second channel of the Soviet Central Television and a part of state media holding VGTRK, 

which was established in 1991. 

At the same time, the national television market was undergoing major 

transformations as well. The beginning of nineties saw proliferation of regional and local-

level commercial channels and TV stations. Advertising has become a factor of great 

importance in determining the agenda and content of the major TV channels, and was 

responsible for the emergence of brand new format of commercial broadcasting enterprises, 

specializing mainly in entertainment (Vartanova 2013). One of the most important 

developments in this direction was the introduction of national commercial television 

networks such as STS, TNT and REN-TV, which were able to quickly gain considerable 

audiences due to popularity of the “soft” content and the new efficient broadcasting scheme. 

Unlike the abovementioned federal-level broadcasters that took advantage of old Central 

Television infrastructure, these channels had their base stations in Moscow and sought to 

develop a network of regional partner stations to rebroadcast their content in the regions 

(Poluekhtova 2009).  

The majority of the Russian media researchers note that although during this initial 

period of post-communist development, the ownership of key media outlets was dispersed 

quite widely, the level of their instrumentalization and politicization was drastic. It is widely 

recognized that, for instance, massive media support was one of the key factors that helped 

Boris Yeltsin to preserve the presidency in a close struggle against the Communist party 

leader Gennady Zuganov in 1996 (Khvostunova 2013). However, the major broadcasters 

were not always friendly towards the state. The viewpoints that they expressed reflected the 

struggle for power among the elites, and the coverage was dependent on the current balance 

between the key interests of the major players within the federal government and those of the 

influential media shareholders, the “oligarchs”. 



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

23 
 

In sum, giving a theoretical evaluation of the ownership structure of the Russian 

television industry throughout the 1990-s, I suggest that during this period the evidence favors 

the Sparks’ “detrimental influence of the elites” view rather than “counterbalancing state 

agenda” argument advanced by Mickiewicz. Despite the fact that the ownership of major 

broadcasters was dispersed between the state and a number of private stakeholders, the 

pluralism of opinions expressed in the air was a result of a power struggle between influential 

media players rather than a result of competitive public discussion. 

2.2 Industry configuration and transformation during the Putin era 

Throughout the first and second decades of the 21th century, despite the massive 

penetration of internet technologies, new media and social networks, federal-level television 

remained the major source of information for the majority of Russians. As of 2014, 78 per 

cent of the representative national sample indicated that they primarily consumed news 

content delivered by federal TV channels (Levada Center 2014). As these figures illustrate, 

broadcast media are still a key asset within the Russian political system. 

Right after ascending to presidency in 2000, Vladimir Putin began to consolidate all 

major power centers and political institutions, seeking to establish the “vertical of authority” 

that would secure the stability of the political system. Along with the gradual submission of 

the legislature and the judiciary, the media, primarily broadcasting, became the target of the 

predatory interest of the state. In his 2000 State of the nation address, Putin mentioned that 

“economic inefficiency of the bulk of the media makes them dependent on their owners’ and 

sponsors’ commercial and political interests. It allows them to use the media as a tool of 

retaliation on their adversaries, and sometimes even make them a means of mass 

disinformation, a means of fighting against the state” (President of Russia 2000). Throughout 

Putin’s first presidential term, the structures of the government seized financial and/or 

managerial control of a considerable number of influential outlets in print press, electronic, 



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

24 
 

television and radio segments of the media industry, both on the federal and regional levels 

(Vartanova 2013).  

With regard to television market, the most notable ownership developments affected 

the assets of the media moguls which exposed their ambitions to contain and oppose Putin’s 

drive to an unchecked political authority – Boris Berezovsky and Vladimir Gusinsky. The 

former was forced to sell his 49 per cent stake in ORT to an alleged Putin’s ally, oil tycoon 

Roman Abramovich, who reportedly purchased the asset “on behalf of the Kremlin” in 2001 

(Zolotov 2001). It was a result of a public standoff between Putin and Berezovsky, who was 

fiercely criticizing president’s policies. Eventually, the former oligarch had to sell the rest of 

his assets in Russia and leave the country. 

NTV channel was renowned for its sharp criticism of the federal government’s 

military operation in Chechen republic, as well as for its uncompromising stance on a number 

of other public issues of salience. The channel was the core asset of Vladimir Gusinsky’s 

media corporation MediaMost. Starting from 2000, MediaMost has been a defendant in a 

controversial lawsuit filed by state-controlled energy champion Gazprom over a property 

conflict. Gusinsky’s arrest and several attempts to declare the company bankrupt followed. In 

April 2001, the broadcaster was taken over by Gazprom subsidiary Gazprom Media, along 

with TNT television network and influential Echo of Moscow radio station (ABC News, 

2001). The NTV team was split over acceptance of the takeover; editor-in-chief and several 

leading journalists joined a minor TV6 channel following the invitation by Boris Berezovsky, 

who was the main stakeholder at the time. However, in 2002 TV6 was also shut down upon 

court order (New York Times 2002). 

As the Russian media scholar Olga Khvostunova noted, these ownership 

transformations contributed to the general trend of public political debate deterioration and 

limitation of media pluralism. Substantive political discussions were pushed out of the most 



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

25 
 

popular outlets to the margins of the media sphere – middle-class-oriented print press and 

emerging internet media. In the outlets with the widest coverage, most notably federal-level 

television channels, they were replaced by discussions artificially narrowed in scope and the 

array of expressed viewpoints (Khvostunova 2013). 

Subsequent years of the second Putin’s and then Medvedev’s presidential terms, no 

more mergers and takeovers in the first tier of national television channels took place. Yet, the 

state continued to concentrate federal-level channels of a smaller scale and more specific 

thematic orientation. In 2004, Rossiya 2 channel was established (by the name Sport) within 

VGTRK media holding. Initially, its content was only sports-related, but in 2010 the concept 

was changed: array of topics covered considerably broadened and embraced socially 

significant issues. 2006 saw the emergence of Zvezda (Star) – a channel fully controlled by 

the Ministry of defense. At the same time, a number of influential commercial television 

networks specializing in entertainment content, such as STS and REN TV, were enjoying 

mounting audiences and, therefore, increasing advertising revenues. During the Putin era, 

these private enterprises were allowed to operate free of direct state interference. They formed 

a separate realm of television industry, functioning according to the competitive market logic. 

It was not until the advent of tightening legislation trend of 2014 that many of them were 

severely affected by the state-induced pressure. 

Yet, there were a few cases of commercial television networks that aired not only 

entertaining content, but hard news as well. One example is REN TV, a channel that had its 

own news subdivision and was airing analytical programs since the late 1990-s. It was owned 

and operated by its founders, Irena and Dmitry Lesnevsky, until 2005, when the German 

media holding RTL and the Russian steel manufacturer Severstal acquired the asset. 

However, this ownership configuration persisted for just a little more than a year. In late 

2006, the share previously owned by Severstal was partly acquired by Abros, an enterprise 



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

26 
 

controlled through the structures of Rossiya bank by Yuri Kovalchuk – an associate and a 

personal friend of Vladimir Putin (Bordyug 2008). Nearly at the same time, structures 

controlled by Kovalchuk purchased a share in a restored 5 Kanal, a Saint-Petersburg-based 

broadcaster that used to have had a federal status until 1997, which in 2006 obtained a federal 

broadcasting license again. In early 2008, both channels became a part of Naional Media 

Group, a media holding newly formed by Kovalchuk, although it was not until 2011 when 

REN TV was fully integrated into this conglomerate. Since its inception, NMG purchased 

shares in or fully merged a number of influential media enterprises, including 25 per cent 

share in Perviy Kanal (former ORT). Despite the fact that media holding is privately owned, 

most of the researchers note that its main beneficiary has strong informal connections to 

Putin, and therefore consider National Media Group as fully state-controlled (Freedom House 

2011). 

As it is visible from the review above, since 2000 Russian television industry 

presented a varied picture in terms of ownership. Along with state-owned and state-influenced 

private broadcasting enterprises, independent commercial television existed in the 

entertainment sector. Yet, the state managed to eventually seize control over all the major 

broadcasting organizations delivering hard news to the majority of population, and 

responsible for providing room for political discussion at the national level.  

Obviously, concentration of ownership was not the only instrument that was used by 

the Putin’s regime in order to eliminate competition in media sphere and curb the pluralism of 

publicly expressed opinions. Elena Vartanova laid out a vast array of political, legal and 

economic methods that contributed to squeezing media freedom by the state. Among those are 

selective application of legal sanctions, from tax law to fire safety regulations; unequal 

treatment of different media outlets and journalists – providing preferences such as access to 

events and closed information to the loyal while denying any cooperation to the outsiders; 



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

27 
 

licensing manipulation; suing disloyal media for libel, etc. (Vartanova 2013). This list might 

be complemented by the fact that during the Putin era there were cases of violent attacks, 

murders and kidnappings of journalists, which might have contributed to promotion of self-

censorship among media professionals. 

 It is therefore legitimate to ask, what were the exact outcomes of media ownership 

concentration, in particular ownership of the federal broadcast media, for limiting media 

pluralism in Russia? What political consequences did this economic interference in media 

system by the state bring about? The following analysis is an attempt to quantify the influence 

of broadcast media concentration by examining the expansion of the state-controlled channels 

audience reach. 

2.3 National hard news audience dynamics 2000-2014 

In order to examine the effects of broadcast media ownership concentration, I will 

resort to the data on television audience. This is because viewership, rather than market share 

or revenues, is the chief indicator of broadcasters’ political influence within the context of the 

Russian media system. It is the matter of how many people regularly watch the news on a 

certain channel that makes this channel attractive for the state to take over. Drawing upon the 

findings of the Russian media system researchers that were presented in preceding 

subsections of the current chapter, I assume that concentration of television ownership in the 

hands of the state and state-controlled corporations was one of the tools that was utilized by 

the Putin regime in a process of limiting media pluralism throughout the observed period of 

2000-2014. This consolidation of media assets has to be perceived as a part of coordinated set 

of political, economic, legal, and informal policies and practices that the state has been taking 

against the mass media. Expansion of the share of television viewers exposed to hard news 

broadcast by the “loyal” outlets has to mark state’s successful attempts to dismantle media 

pluralism.  



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

28 
 

Following the methodology used by Djankov et al. (2003), in my analysis I will regard 

the organization (or the state) as ultimately exercising control over the media outlet if it 

controls the highest share of its stock, but no less than 20% at every tie of the chain (in case 

control is exercised through a chain of intermediate owners). Ownership data is gathered from 

two most influential Russian business dailies, Kommersant and Vedomosti, which report on 

all salient mergers and acquisitions in the major industries and markets, and which usually 

provide the most comprehensive publicly available ownership information. 

I retrieved the audience data from the archives of TNS Russia group, a branch of TNS 

Global corporation, that has been a leader of the Russian television audience measurement 

market since the mid-nineties. These data are not publicly available, and were provided 

directly by the company’s research department (see Appendix 1). The exact source of the data 

is the weekly TV Index measurement. It combines the results of telephone survey, online 

survey and observations made by a special “peoplemeter” device, installed directly to some of 

the respondents’ TV sets. The sample is representative for the cities with population over 

100 000 (TNS Russia n.d.). I assume that characteristics of the sample might slightly slant the 

results towards reducing state channels viewership compared to the national representative 

sample. Given the results of sociodemographic research of television audiences, the rates of 

internet penetration are higher in the cities, whereas TV viewership is lower (Poluekhtova 

2009). However, I suggest that these differences are insignificant for the ends of the current 

study, provided that they can only weaken the observed rates of state influence. Since the unit 

of analysis is one year, each channel’s weekly audiences are averaged into one aggregate 

yearly value. It represents the percentage of overall TV audience (including regional and 

cable channels) that watched a certain channel throughout the time period. The initial sample 

of broadcasters includes 20 national-level channels with the highest audience reach. 



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

29 
 

For each year, a single variable for share of “state-controlled news” audience is 

constructed. It summarizes the audiences of those channels which are by aforementioned 

criteria recognized as ultimately owned by the state or the commercial structures loyal to the 

state (e. g. National Media Group) during more than a half of a certain year. Here I include 

only the audiences of those channels which broadcast “hard” content – at least one regular 

news program for more than half a year. The ultimate variable score is obtained by dividing 

the share of “state-controlled news” audience by the aggregate audience of all channels that 

broadcast news, irrespective of their ownership category. 

 

Figure 1. The share of overall hard news TV audience reached by state-owned and 

state-controlled broadcasters 

As it is visible from Figure 1, there are two points in time which coincide with 

dramatic shift in the share of “state-controlled news” audience. In other periods the scores are 

relatively stable and persist around the values achieved during these two critical times. These 

junctures are 2001 and 2008-2009 – points in time that are marked by NTV takeover and the 

emergence of the National Media Group. After seizing operational control over NTV, the 



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

30 
 

state increased the share of hard news audience reached by its “loyal” broadcasters from 68% 

to almost 93%. It remained at this level until 2008, when REN TV and 5 Kanal federal 

networks, jointly responsible for more than 5% of the national audience, were incorporated 

into the newly formed National Media Group. As a result, the share of state-controlled hard 

news broadcasters exceeded 99 per cent and was never below this mark ever since. In the 

following years, there were no significant changes in the structure of viewership among the 

top 20 most popular national level channels, and this ratio remained stable. 

Another insight comes from examination of overall hard news audience dynamics in 

relation to the dynamics of the aggregate TV viewership (including the entertainment 

television sector). As it illustrates, since the share of state-controlled “hard news” channels’ 

audience in the overall national TV consumption peaked in 2002 at 64.6 per cent of the 

overall TV viewers, it has seen a persistent, although not dramatic decline, reaching the 

lowest point of 57.9 in 2007. It was not due to the audience expansion of the hard news 

broadcasters that were not state-controlled, but rather due to the aggregate changes in the 

national TV viewership structure.  Apparently, one of the crucial contributions to this process 

was made by the increasing role of electronic media as the news source. It could be also the 

result of the shift in TV viewers’ preferences towards more entertaining content. However, in 

2008 the emergence of the National Media Group which incorporated two federal-level 

television networks – REN TV and 5 Kanal – restored the state-controlled share of news 

audience almost at 2002 level – 63.9 per cent of the aggregate TV audience, which accounted 

for more than 99 per cent of hard news audience. It suggests that this stage of ownership 

concentration might have been a strategically determined attempt to restore state control of 

the media system that started to exhibit centrifugal tendencies. 

As it was illustrated above, throughout the period of 2000-2014, the state managed to 

consolidate financial and operational control over all the national-level television channels 



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

31 
 

with considerable viewership reach. The hard news audience exposed to the state-controlled 

broadcasting increased from less than two-thirds in 2000 to a figure close to 100 per cent 

starting from 2008. The process of television ownership concentration was unfold in two 

major phases. The first one took place in the initial period of centralizing and consolidating 

Putin’s political regime; its logic was determined by the need to eliminate all the centers of 

communicative power alternative to the state. It resulted in seizing control over the largest 

commercial TV channel NTV, and consolidating the shares in ORT stock, which enabled the 

state to exert financial control over broadcasters delivering the news to more than 90 per cent 

of the viewers nationwide. 

The logic of the second phase was concentration of control over the second-tier 

broadcasters with national audience reach, as well diversification of content profiles of the 

state-controlled channels (e. g. introducing special sports and military channels). It culminated 

in 2008 with the emergence of the National Media Group, a privately owned entity widely 

regarded by the scholars as being heavily influenced by the state through the informal means. 

These developments led to establishing one or another form of economic state control over 

the channels covering almost 100% of the Russian hard news audience. 

As it was pointed out before, consolidation of the most popular broadcasters’ financial 

and operational control was just one of many economic, political and legal pressures that were 

simultaneously waged on the Russian media by the authorities. As researches such as Becker, 

Khvostunova and Vartanova argued, the rationale behind this ownership concentration 

strategy was to eliminate any political viewpoints or speakers, hostile to the incumbent 

regime, from the air of the country’s most influential broadcasters. In other words, the goal 

was limitation of media pluralism. In the current chapter, I observed the magnitude of 

broadcast media ownership concentration processes. Still, the only conclusion that its findings 

suggest is that the state has acquired a hypothetical capacity to exert some degree of influence 



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

32 
 

on the content delivered to almost 100 per cent of the Russians who watch TV news. In the 

following chapter, I proceed to the case studies in order to examine what particular outcomes 

on media content did it have.  



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

33 
 

Chapter 3: Implications of the ownership change on media content4 

The main danger of media ownership concentration, as the bulk of literature reviewed 

in Chapter 1 contends, is that it produces conditions favorable for limiting media pluralism. In 

other words, it enables the powerful and the rich to manipulate the media content in a way 

that limits the range of the viewpoints expressed, influences the agenda and framing, or 

directly biases the coverage of certain actors or events. This kind of instrumentalization 

makes the media serve the political or economic interests of their sponsors at the expense of 

objectivity, neutrality and quality of the information that they deliver. Therefore, I might 

conclude that detrimental effects of ownership must be traceable in the content produced and 

disseminated by the particular media outlet. The most straightforward way to detect the 

existence and the magnitude of such effects is to compare the content before and after the 

ownership change. As it was noted by the Russian media system researchers (e. g. 

Khvostunova 2013), concentration of ownership of the most popular broadcast media by the 

state and state-controlled commercial entities, resulted in deterioration of public political 

discussion and elimination of all “dangerous” opinions from the air. Consequently, one of the 

major indicators of pluralism limitation has to be the presence or absence of certain speakers 

in the air. 

 In this chapter, I will attempt to detect a relationship between the change of ownership 

and change in the attitudes towards major political actors, as reflected in content. Were there 

dramatic changes in coverage of politics after the outlets under study were acquired by the 

state-controlled media holding? This analysis will complement the findings of Chapter 2 by 

providing an insight into what were the particular outcomes of the observed expansion of state 

control over the Russian broadcast media. Also, it will provide evidence that is needed to 

assess the character of corporate ownership consolidation – a relatively new type of media 

                                                           
4
 This chapter is based on my final paper for the Qualitative Data Analysis course – “Political Implications of 

Media Ownership Change: The Case of Russia”. 



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

34 
 

concentration, represented by the emergence of the National Media Group, to which both 

considered media outlets belong. 

 

3.1 Case selection 

During Putin’s regime, there have been several notorious examples of how previously 

independent media outlets were taken over by state enterprises, only to quickly shift their 

orientation from neutral or even anti-government to pro-Kremlin. One of the most renowned 

instances was an NTV channel takeover by Gazprom in 2001. The first major commercial 

broadcaster in Russia, which was setting the standards of professional television journalism, 

NTV soon became considered as one of the most loyal pro-regime proponents (Coynash 

2014). Yet, selecting cases according to this principle would be a case selection on the 

dependent variable – a research strategy that would be unlikely to produce any new valuable 

knowledge. Instead, I focus on two cases of ownership change that occurred relatively 

unnoticed by the general public and did not result in striking change of editorial position right 

away. Those are REN TV television network and RSN news radio station. 

REN TV was founded in 1997 by television journalist Irena Lesnevskaya and her son 

Dmitry. After it had risen to popularity as a national-level channel, it was purchased from its 

founders by Bertelsmann's RTL (bought 30% share), steelmaker Severstal and energy 

company Surgutneftegaz (35% each) in 2005. Yet, since 2006 structures controlled by bank 

“Rossiya” and its main stakeholder Yuri Kovalchuk have been gradually consolidating shares 

of REN TV stake, ending up at 68 per cent share in early 2008. Together with 5 Kanal and a 

number of other influential print and electronic media outlets, REN TV was then incorporated 

into newly created National Media Group. However, it was not until June 2011 when NMG 

managed to acquire RTL’s share and establish full operational control over the television 

network (Kiselyova 2011). I regard the fact that between 2008 and 2011 a considerable share 



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

35 
 

of the stake was owned by an international media holding, as a possible cause for mitigating 

the expected ownership effects on content. Therefore, I will count June 2011, a point when 

full financial and operational control over the channel was concentrated by the allegedly state-

controlled National Media Group, as a reference point marking the ownership change.  

RSN (Russkaya Sluzhba Novostei, Russian News Service) is a news radio station that 

originated in the Russian Radio news department. Starting from early 2014, it has been a 

permanent leader of the most-cited radio station rating, as measured by Medialogia. In 2012, 

its audience exceeded 500,000 people (Radioportal.ru 2012). Since its emergence as a 

separate news radio station in 2005, it has belonged to the private media holding Russian 

Media Group. In July 2011, a few months ahead of parliamentary elections, 100 per cent of 

RSN was purchased by Kovalchuk’s National Media Group (Okorokova 2011). 

Although the radio industry is out of the scope of the analysis presented in Chapter 2, 

there are a number of reasons to consider the case of RSN within a current chapter. Despite 

the fact that radio hasn’t been a major segment of the media system in 21st century Russia, it 

holds a considerable and remarkably stable portion of media market in terms of both 

audiences and advertising revenues. The share of audience is larger in cities like Moscow and 

Saint Petersburg. Between 2010 and 2013, the national daily radio audience persisted at the 

level of 37-40 million people, exceeding a quarter of the population (RBC Daily 2013). One 

more point is that nature, structure and format of audiovisual TV content is not drastically 

different from those of audio content broadcast by radio stations. It renders possible to apply 

similar logic while inferring the relationships between ownership change and content 

outcomes for both TV and radio. Finally, RSN is a somewhat rare case of a single-moment 

100 per cent stake acquisition, which eliminates possible concerns about minority 

shareholders’ influence. 



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

36 
 

3.2 Data and Methodology 

One basic assumption underlying the current analysis is that each media outlet has a 

relatively coherent and coordinated position towards the political powers and public issues 

that are in the scope of its reporting. This unspoken stance is more or less universally shared 

by the journalists, newscasters, and the editors, and therefore is reflected in the content that 

the outlet produces. It might be perceived as the equilibrium of organizational pressures and 

constraints, professional and social values, and outside influences coming from interest 

groups, authorities, and owners of the particular media outlet. If the new owner is politically 

motivated, he or she influences the editorial stance by putting more pressure with some 

degree of success. Over time, the change or its absence has to be visible in the outlet’s 

content. 

In order to trace the shift in editorial stances, I analyze the content that media outlets 

have produced one year before and one year after the event of ownership change. The delay is 

supposed to account for the time that adjusting to new policies might take. The period of 

observation was initially set as one month, but in some instances it had to be extended in 

order to include sufficient numbers of news items related to the topic of interest. Since I am 

interested in the way incumbent and opposition politicians are represented, I look at all the 

news pieces produced by the outlets that feature relevant political figures. For analyzing the 

stance towards the government, I consider the texts that mention Vladimir Putin; for the 

opposition – those that mention Alexey Navalny. Since RSN was acquired by National Media 

Group in early July 2011, the observation periods for Putin are June 2010 and June 2012. For 

Navalny, the first observation period is from November 2010 to January 2011, since the 

number of his mentions before November 2011 is insufficient. The second one is June 2012. 

In the REN TV case (changed ownership in June 2011), it is June 2010 and June 2012 for 

Putin; and from June to December 2010 and from June to August 2012 for Navalny. 



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

37 
 

The data are retrieved from Medialogia – an automated system of media monitoring 

with a comprehensive daily updated database of more than 24,000 media outlets, including 

the transcripts of radio and television programs (Medialogia n.d.). Medialogia allows for 

searching of the relevant publications by so-called “objects” of interest, which include not 

only literal mentions, but also all the other ways in which they could be named. For instance, 

if the search is run by object “Vladimir Putin”, the results feed will also contain the 

publications which have only the key words “Russian president” or ironic “Tsar Vladimir”. 

The choice of particular analytical tools which I apply in each of the cases is heavily 

dependent on type of the data. The messages produced by the outlets being considered differ 

in length, language, tone, and who the speakers and narrators are. In each case, I lay out the 

observed properties of the data and classify the news items. I then outline a particular set of 

methods for every case, among which are thematic analysis, discourse analysis, semantic 

analysis, frame analysis, or a combination of those.  

In course of this study, I coded 442 news items. In order to check the stability of the 

coding, the same protocol was applied to the content at two points in time, with a period of 5 

days between them (Riffe et al. 2014). The intracoder reliability coefficient was 0.96 

(426/442), which is considered to be satisfactory. 

3.2.1 RSN 

RSN is a radio news station. It airs short newscasts containing several political, 

economic and social news items each, every 10 or 15 minutes. During the day, these items 

recur in many newscasts. Each item is also posted as a piece of text in a newsfeed on the radio 

station’s website (once). Newscasts intersperse with musical tracks and longer programs, 

usually talk shows, which are either analytical or entertaining. Transcripts of talk shows are 

posted on their website as well. Observation of collected data suggests the following 



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

38 
 

categorization of message types, including the criteria for assigning them to different tone 

categories. 

1. Short factual messages. These are texts that contain information about some 

event, initiative or official statement on an issue. Their length ranges from 23 to 219 words, 

but the mean size is around 50-70 words. These messages do not contain any comments or 

evaluations (rather than those that are newsbreaks themselves), serving merely as brief reports 

of the events. Factual messages are usually counted as neutral, since their content has no 

judgmental component.  However, there are a number of exceptions. Those are the cases 

when the nature of the event or statement itself represents an actor being considered in a 

positive/negative light outright. It might be usually detected by the title of the news item, for 

instance, “Putin will help to establish a new kindergarten for children with special needs”. 

Such instances must be considered in order to account for the agenda-setting power of the 

Russian mainstream media, when the topics and events that are reported are carefully picked 

to portray a particular actor in a certain way. It is natural to expect such kind of conduct in 

this news radio format. 

2. Commentaries and opinions on issues. These texts are usually longer than the 

factual items, from 57 to 414 words. They report the positions of experts or other political 

actors on events, issues, conflicts and statements in the form of indirect speech. The whole 

message is considered as positive towards the actor if the text contains only support or 

endorsement of their actions, statements, ideas, or professional qualities in the context of the 

reported situation, uncontested by the rival opinion. The same criteria apply to the negative 

evaluation: the text has to contain one-sided criticism or mock the actor being considered. 

Neutral are those comments which have no clear slant towards one of the sides. Items with 

two rival viewpoints represented are counted as neutral as well. If an item has a neutral and a 

positive/negative comment represented, it is counted as positive or negative, respectively.   



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

39 
 

3. Talk shows/interviews. Transcripts of analytical programs that contain 

discussions involving actors being considered. All the texts of this type that are present in a 

sample are conversations between a host and a single expert, which renders it possible to 

apply the same tools as in point (2) to assign the expert’s evaluation to the neutral, positive or 

negative domain.   

Given the classification above, I can now lay out the algorithm applied to the RSN 

data. As a first step of my analysis, each news item is assigned to one of three aforementioned 

categories. Then, applying the criteria outlined, I code each item as positive, neutral or 

negative towards the actor being considered. For factual messages, I look at the topics which 

rendered items positive or negative, in order to indicate whether there is an agenda that was 

put forward in order to portray the actor in a more favorable or unfavorable way. In the case 

of commentaries, I look at the particular speakers whose opinions are broadcast, since there is 

a well-established pool of pro-government and opposition newsmakers. Speakers are regarded 

as pro-governmental if they are either representatives of state bodies or the ruling party, or if 

they are political experts affiliated with one of the 20 think tanks represented in the monthly 

“Analytical centers rating” made by Politanalitika project (MOMRI 2015). I consider 

speakers as pro-opposition if they represent either one of the political parties or movements 

that are pronouncedly critical of the government, or if they are directly affiliated with the 

leaders of the opposition. Speaking about long interviews, it is also useful to indicate who the 

speakers are, while the richness of the narrative usually allows for reconstruction of recurrent 

themes and the conduction of semantic analysis.   

3.2.2 REN TV 

The REN TV data set consists of news pieces from a single program – Novosti 24 

(News 24), a half-an-hour-long news show which is aired four times a day. There are usually 

several people whose speech is recorded: a newscaster, who makes an introduction and often 



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

40 
 

a conclusion; a reporter, who comments on location; and the speakers relevant for a particular 

issue. In case of very short factual items, there might be just a newscaster. Yet, the bulk of the 

texts represent multiple speakers, and the average length of a unit of text is more than 300 

words. Initial examination of the data showed that newscasters’ and reporters’ narratives 

sometimes contain judgemental statements or wordings that might be identified as frames, 

suggesting the relevance of semantic analysis, which will be central for understanding the 

editorial position towards certain political actors. Unlike the RSN case, where the editorial 

stance was indicated through relatively indirect means such as choice of topic and speaker, in 

the REN TV data, I encountered opinionated messages that were produced and delivered by 

editorial staff. However, this fact does not render useless the examination of the positive-

neutral-negative messages ratio (as measured by the same criteria as in RSN case), who the 

“external” speakers are, as well as the tone of their comments. Once again, I consider one-

sided messages as positive or negative if there was no alternative viewpoint represented; an 

item is considered as neutral if both sides of the conflict are given the floor. It is also often 

insightful to take a look at the themes with regard to which a political figure is mentioned, so 

thematic analysis will be applied as well. 

3.3 Analysis 

3.3.1 RSN 

Vladimir Putin. June 2010 and June 2012 

In June 2010, Putin served as a Prime Minister of the Russian Federation. He had to 

leave the presidential office in 2008 due to the constitutional prohibition against one person 

serving more than two terms in a row. Dmitry Medvedev, a former head of Putin’s 

administration, was inaugurated as president in May 2008, and the period under review is in 

the middle of his term. As it is visible from Table 1, the news pieces that mention Putin are 

spread quite evenly between all the major policy domains. It is quite indicative that a quarter 



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

41 
 

of all the messages deal with international issues. This marks the fact that even after leaving 

the position of head of state, Putin was still represented as an active player in the arena of 

international politics.  

Category Positive Neutral Negative Overall 

Short factual 0 43 0 43 

Commentaries 3 2 0 5 

Interviews 0 0 0 0 

 3 45 0 48 

Topics 

Domestic Affairs 12 

Foreign Affairs 12 

Welfare, culture & sports 9 

Economy 13 
Table 1. V. Putin’s representation by RSN in June 2010 

As to the tone of the coverage, findings suggest that the bulk of the news items were 

short, factual and neutral. There were only five items containing commentaries, of which 

three were positive towards Putin. All positive comments were triggered by a publication of 

Putin’s support rating by the country’s biggest sociological agency. The results of the poll 

showed an 8 per cent decrease in support compared to January 2010. In three publications 

marked as positive, four experts (three pro-governmental and one independent) elaborated on 

why these figures did not reflect the actual level of support, claiming that Putin enjoyed as 

much popularity as before: “if we look at those figures separately from the overall data, a 

decrease of six to seven percent seems horrific. But if we look at the overall support rates – 

these figures are fantastically high. We have to look at the overall rates, which are high and 

solid
5
”; or that this was a short-term decrease determined by the authorities’ strategic 

considerations: “In summer there is traditional political demobilization, when people go on 

holidays. Plus, a pause might be caused by a certain leadership’s strategy. In early 2011 a 

                                                           
5
 K. Simonov. RSN, 11.06.2010. Here and further, for the original Russian quotations, see Appendix B. 



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

42 
 

new electoral cycle starts, and then the support is to be mobilized. Right now there is no need 

in that
6
”. All such claims were not contested by any alternative interpretation of the poll’s 

results.  

In 2012, Putin returned to the presidency. A day before his inauguration, which was 

scheduled on 7 May 2012, the opposition leaders mobilized their supporters for a large-scale 

protest demonstration in Moscow. It resulted in violent clashes with the police, and several 

participants were arrested and accused of attacking police officers. The investigation was 

launched to check whether the clashes were the result of intentionally organized 

“provocations” (Novaya gazeta 2012).  These events became a reason for passing a new 

legislation which severely toughened the regulation of mass demonstration, introducing much 

higher fines and more grounds for arrest and imprisonment of those who violated the new 

rules. 

This law was introduced by Putin, passed all the necessary parliamentary procedures 

and was signed by the president in June 2012, during the period of observation. The bulk of 

the discussion in the media, which produced positive and negative comments during this 

period, reflects on the introduction of this law, which was widely regarded as Putin’s own 

reaction to those violent events. The pro-regime experts praised the new law as enhancing the 

security of peaceful demonstrators: “For those people who take part in peaceful actions, there 

is no problem. For those who want to use these public events to organize the provocations, 

assaults, and disorders, the new norms are reasonable prevention measure
7
”. All nine 

“positive” commenters come from the pro-government category. Yet, those speakers who 

criticize the law cannot be assigned to an opposition category. They represent either the 

President’s Human Rights Council or parliamentary parties other than “United Russia” – so-

called “systemic opposition”, which is only nominally the opposition. None of the critiques 

                                                           
6
 D. Badovskiy. RSN, 11.06.2010. 

7
 S. Zheleznyak. RSN, 08.06.2012. 



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

43 
 

come from “non-systemic opposition” – those political forces that actually protest and, 

therefore, are directly affected by the law.   

Category Positive Neutral Negative Overall 
Short 

factual 

3 148 0 151 

Comment

aries 

9 15 4 28 

Interviews 1 0 0 1 

 13 163 4 180 

Topics 

Domestic 

Affairs 

74 

Foreign 

Affairs 

72 

Welfare, 

culture & sports 

19 

Economy 15 
Table 2. V. Putin’s representation by RSN in June 2012 

As it is clear from the descriptive statistics presented in Table 2, a year after the 

ownership change, RSN increased coverage of Putin significantly, from 48 to 180 items 

during the month of June, which is a 3.75 times more frequent. It would be reasonable to 

object that this difference could have been the result of the position that he held—it is natural 

in a political system such as Russia’s to give more air to the president than to the prime 

minister. Therefore, the number of publications related to President Putin in June 2012 has to 

be compared with the respective figure for President Medvedev in June 2010. This ratio is 

180 to 121, which is a thirty per cent increase. However, there is little evidence that it is an 

actual shift in editorial policy rather than the result of, for instance, June 2012 being richer in 

events and newsbreaks than June 2010. As to the topic domains, domestic and foreign politics 

remained equally dominant, whereas the number of messages related to welfare and economy 

decreased. This change might also be explained by the switch of offices: economy and 

welfare are the “technical” issues with which the head of the executive branch deals more 

than the head of state.  



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

44 
 

All in all, the findings that are presented above do not suggest that the ways in which 

Vladimir Putin’s actions were covered by RSN a year before and a year after the change of 

ownership are drastically different. The bulk of the news items are short factual ones in both 

periods. The number of those news items which contain judgmental components increased 

proportionally to the increase of the overall number of publications. The floor is mostly given 

to pro-government or neutral commentators. The only aspect in which there was a significant 

increase is the overall number of news items that mention Putin. However, this might have 

been caused by any of the external factors for which it is impossible to control within the 

framework of the current study. 

Alexey Navalny. November 2010 – January 2011 and June 2012 

Alexey Navalny is a lawyer and an opposition politician who has been well-known in 

Russia since at least 2009. He became famous as a fighter against corruption after conducting 

a number of investigations of severe corruption cases in state corporations and making them 

widely known through his blog. He eventually came to prominence as a politician and started 

to be considered in Russia and abroad as a considerable threat to Vladimir Putin (Kaminsky 

2012). Since 2010, there have been a number of criminal suits against him in process, putting 

him under constant threat of being imprisoned. One of the most prominent representatives of 

the “non-systemic” opposition, he was one of those who organized protest actions on 6 May 

2012.  

During the first period of observation, Navalny had just published the results of his 

investigation of utter malfeasance that took place in the state-owned pipeline monopoly 

Transneft. This is the sort of content of most of the short factual news items that mention him. 

Several negative comments that were detected come from state-affiliated speakers: 

Transneft’s CEO, a representative of Auditing Chamber that was also involved in Transneft’s 

corruption case, and a police official who started to investigate the very first criminal case of 



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

45 
 

swindling against Navalny. A look at the interviews section seems to provide a more 

unexpected insight. Two out of five contain negative evaluations of Navalny. Both interviews 

are with the same Auditing Chamber officer that had already criticized him in one of the news 

items from the commentary section. In those interviews, the speaker repeatedly argued that 

the purpose of Navalny’s investigation was to draw public attention to him. He also stressed 

the fact that Navalny was living in the United States, implying that it is questionable whether 

such a person could really care about Russia’s interests: “I think that one of his rationales was 

to draw attention to himself by showing that the Auditing Chamber sues someone who lives in 

the US
8
”. 

Category Pos

itive 

Neutral Negative Overall 

Short factual 0 9 0 9 

Commentaries 0 0 3 3 

Interviews 3 0 2 5 

 3 9 5 17 

Topics 

Whistleblowing 

activities 

9 

Political 

leadership 

2 

Legal actions 

against Navalny 

6 

Table 3. A. Navalny’s representation by RSN in November 2010 – January 2011 

More striking is that there were three talk shows whose guests were independent 

experts who explicitly endorsed Navalny and his political activities. M. Kononenko, one of 

the pioneers of the Russian Internet, a journalist and an author, called Navalny “a new 

political leader”, who is “fresh and shining” and “interesting to watch
9
”. Journalist and TV 

host M. Maksimovskaya claimed that Navalny was “Our Russian Assange (…), who 

publishes the materials that the public have to be aware of, but they are not
10

”. Famous 

businessman E. Chichvarkin told the radio host that he wished Navalny to “continue lending 

                                                           
8
 V. Goreglyad. RSN, 24.11.2010. 

9
 M. Kononenko. RSN, 07.01.2011. 

10
 M. Maksimovskaya. RSN, 05.01.2011. 



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

46 
 

himself to freedom of speech
11

”. The fact that out of seventeen Navalny’s mentions five were 

talk shows, indicates that during the period being observed, Navalny, a harsh critic of the 

Russian authorities, was the subject of multiple discussions aired on RSN. The fact that in 

those discussions opposite viewpoints were present, and expressing support for Navalny was 

not a singular occurrence, shows that there were no restrictions on discussing topics and 

personalities that were “uncomfortable” to the authorities. 

In June 2012, the picture changed. As can be seen in Table 4, Navalny ceased to be a 

topic of discussion in the talk shows and lengthy interviews. Almost all the items that mention 

him pertain to the news about house-checks, interrogations and other investigative 

proceedings within the criminal cases against him, as well as new sues that were coming. 

None of these mentioned his anti-corruption investigations, although they were systematic 

and never stopped for a long time. The opinions of him expressed on RSN air were all 

negative. 

Category Posi

tive 

Neutral Negative Overall 

Short factual 0 30 0 30 

Commentaries 0 0 4 4 

Interviews 0 0 0 0 

 0 30 4 34 

Topics 

Whistleblowin

g activities 

2 

Political 

leadership 

6 

Legal actions 

against Navalny 

26 

Table 4. A Navalny’s representation by RSN in June 2012 

Thus, in the case of the representation of Alexey Navalny and his activities, a shift in 

editorial policy was detected. His anti-corruption work was no longer mentioned in newscasts, 

and, more importantly, he was no longer discussed on analytical talk shows, despite 

remaining a prominent political figure. The reason for this could be the change of policy 

                                                           
11

 E. Chichvarkin. RSN, 10.12.2010. 



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

47 
 

towards those who were invited to those talk shows as guests. Although it is unclear whether 

this shift resulted exclusively from RSN becoming a part of National Media Group, it offers a 

solid ground to claim that the ownership factor is likely to have contributed to the indicated 

change. 

  



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

48 
 

3.3.2 REN TV 

Vladimir Putin. June 2010 and June 2012. 

Regarding representation of Vladimir Putin in REN TV newscasts, I concentrate on a 

new type of analysis, which seems to me the most fruitful in this context—identifying what 

might be called frames in newscasters’ and reporters’ speech. In this study, by “frames” I 

understand quite the same as what Druckman (2001) calls “emphasis frames”—messages that 

focus on particular aspects or qualities of an issue or an event, thus simplifying reality in a 

way that portrays an actor of interest in a certain way. The reason is that the algorithm of 

identifying tone of mentions and recurring themes, that has been used so far, falls short to 

fully capture the complexity of the TV data and the character of changes observed in it. Still, I 

begin with laying out tone and themes ratios. 

Category Positive Neutral Negativ

e 

Overall 

Newscasts 0 29 0 29 

Topics 

Domestic 

Affairs 

9 

Foreign 

Affairs 

5 

Welfare, 

culture & sports 

4 

Economy 11 
Table 5. V. Putin’s representation by REN TV in June 2010 

 All of twenty-nine items mentioning Putin in June 2010 them deal with routine issues 

of the prime minister’s work and do not involve any judgments or evaluations in newscasters’ 

and reporters’ narratives. No pieces containing frames are detected as well. 

Category Positive Neutral Negative Overall 

Newscasts 23 47 0 29 

Topics 

Domestic 

Affairs 

15 

Foreign 

Affairs 

36 

Welfare, 

culture & sports 

9 

Economy 10 
Table 6. V. Putin’s representation by REN TV in June 2012 



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

49 
 

 In contrast, out of seventy news items from June 2012, almost one-third were 

assigned to the positive category. The prevalent thematic domain was foreign affairs, although 

this may be explained by a vast number of significant international events in which Putin took 

part during the period of observation, such as G20 and Shanghai Cooperation Organization 

summits. It is remarkable that among positive messages, thirteen were identified as containing 

at least seven frames (some of them appeared in more than one news piece). The narratives in 

the second period of observation (June 2012) were pronouncedly more lengthy and the 

language was often figurative, in many instances going beyond meagre factual reports. The 

following table itemizes the frames that were identified (for the original Russian quotations, 

see Appendix B). 

# Speaker Original formulation Context Message implied 

1 Reporter “In some sense this [the fact 

that Putin started a series of 

his official visits to foreign 

countries in Belarus] is a 

matter of pride for official 

Minsk. If it wasn’t so, 

president Lukashenko 

wouldn’t have gone against 

the protocol, coming directly 

to the ramp to meet the 

President”. 

Vladimir Putin has started 

a chain of official meetings 

with the heads of European 

states by briefly visiting 

Belarus. President 

Lukashenko is known as 

the one who often practices 

minor deviations from the 

protocol to show 

hospitality, so this instance 

is not an exceptional 

occurrence. 

Highlights the 

honors with which 

Putin was received 

by Belorussian 

leadership and 

speculates how 

proud they were. 

Putin is shown as an 

admired and 

influential actor in 

international arena. 

(Recurrent in 2 

newscasts). 

2 Newscaster “Francois Hollande 

supported Vladimir Putin’s 

statement that a Syrian crisis 

has to be resolved politically. 

However, France will insist 

that Asad leaves his office. 

Russia has different 

priorities: its main objective 

is stabilizing the situation 

and securing peace”. 

Presidents of France and 

Russia Francois Hollande 

and Vladimir Putin met to 

discuss the military conflict 

in Syria. 

Hollande’s position 

is juxtaposed to 

Putin in a manner 

implying that 

Hollande pursues 

political aims, while 

Putin wants just the 

peace, i. e. Putin’s 

firm position is 

humane rather than 

strategic. 

3 Newscaster “Today in Saint Petersburg 

Vladimir Putin stood up for 

the journalists against the 

EU authorities. Russian 

president, although in a 

diplomatic manner, let them 

know that they’d better not 

do that again”.  

In course of the Russia-EU 

summit in Saint Petersburg, 

Putin recalled the episode 

that happened a few days 

earlier while he visited 

Berlin: the journalists of 

presidential pool for some 

reason were give one-day 

Putin does not 

tolerate even the 

small instances of 

disregard from the 

Western partners, 

and he is always 

capable of 

stringently defending 



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

50 
 

visas. The visit turned out 

to exceed 24 hours, and the 

journalists were worried 

about possible 

complications on border.  

the interests of his 

compatriots. 

(Recurrent in 2 

newscasts). 

4 Reporter  “In politics, just as in theater, 

the art of making a pause is 

crucial; sometimes silence 

speaks louder than words. 

State Duma hastily passed a 

scandalous rallies 

legislation, Council of 

Federation took less than an 

hour to approve it. And only 

President doesn’t introduce 

new laws in a rush. This one 

was signed only after two 

days”.   

A controversial law, 

introducing new rules of 

regulating mass actions and 

severely increasing fines 

for breaking them, caused a 

massive resentment in a 

society and the liberal 

media. After quickly 

passing both chambers of 

the parliament, it was 

expected to be signed by 

the president right away, 

but for two days it didn’t 

happen. This pause caused 

much confusion in public. 

This piece explains a 

two-day pause in 

signing a 

controversial law, 

claiming that during 

that time it was 

carefully considered 

by Putin. Unlike 

other state 

institutions, such as 

parliament, he 

always takes 

deliberate decisions. 

5 Reporter [A visit finished] by a 

traditional meeting with the 

military personnel. [They 

reported that] the salaries 

were paid accurately, and the 

service housing was 

provided. It seems like it is 

not only by means of combat 

equipment that Vladimir 

Putin is going to push the Air 

Force to the new level. By the 

way [speaking about the 

military equipment], the 

defense industry gentlemen, 

you’d better not infringe state 

contracts!”    

Putin visited the barracks 

of a detached helicopter 

regiment in Sebastopol to 

decorate a unit with an 

order. He gave a speech 

about the plans on further 

Air Force development, 

including supplying it with 

the newest aircrafts, and 

spoke to the personnel.  

President Putin is the 

one who is 

responsible for 

significant 

improvement in 

welfare of the Air 

Force servicemen. 

He is also capable of 

forcing the defense 

industry to provide 

all the military 

equipment in due 

time (there were 

problems with that 

during Medvedev 

presidency). 

(Recurrent in 2 

newscasts). 

6 Reporter “On the first day of summit 

American president had his 

picture taken with Vladimir 

Putin”. 

Within a framework of 

G20 summit in Los Cabos, 

Mexico, Vladimir Putin 

had a meeting with Barack 

Obama, during which they 

were photographed 

together. In Russian 

language, this wording is 

usually used for situations 

when some ordinary person 

is photographed with 

someone significant or 

famous; in this case, 

sequencing in the sentence 

is crucial.   

Barack Obama was 

greatly honored to be 

photographed 

together with 

Vladimir Putin. 

(Recurrent in 5 

newscasts). 

7 Newscaster “This event is no more called 

a “Russian Davos”, since it 

Introducing the Saint 

Petersburg Economic 

Vladimir Putin is a 

key figure at any 



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

51 
 

is more prestigious. A 

number one person at Saint 

Petersburg Economic Forum 

will be Vladimir Putin”. 

Forum, the newscaster 

states that this event 

became more respected 

than its counterparts, since 

Putin was its “number one 

person”. However, the 

forum was officially 

presided by one of the 

ministers, while Putin just 

delivered an opening 

speech.  

event he takes part 

in, irrespective of 

degree of his 

involvement. 

Table 7. Frames in V. Putin’s representation by REN TV in June 2012 

As can be seen from Table 5, a considerable portion of reports that regarded President 

Putin and his activities (13 out of 70), contained evaluations and judgements that portrayed 

him in an advantageous manner. Most of them contributed to constructing his image as a 

powerful and well-respected figure in international politics, who advocates for the morally 

desirable settlement of international conflicts without any political strings attached, and is 

capable of securing the values and interests of Russia against any other power in the world. A 

number of opinionated pieces pertained to the domain of domestic issues as well, portraying 

the president as a person who always takes deliberate decisions and who is strong enough to 

make sure that his orders are properly enforced. Compared to June 2010, this is a considerable 

change in the way Putin’s image was framed. It shifted from mainly factual and neutral-tone 

messages to extendedly narrated and sometimes opinionated ones. The absence of any 

alternative opinions expressed by newscasters or reporters during the period of observation 

justifies the suggestion that this is an editorial position. 

Alexey Navalny. June – December 2010 and June – August 2012 

Over the span of six months of the first period of observation, from June to December 

2010, Navalny received little coverage on REN TV air—only fourteen news items mentioned 

him. All those pieces pertained to the issue of corruption. Navalny was mentioned with regard 

to either the results of his anti-corruption investigations or to the launch of his new project 

RosPil—a web portal designed as a tool for monitoring and reporting cases of corruption. 



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

52 
 

Category Posi

tive 

Neutral Negative Overall 

Newscasts 5 9 0 14 

Topics 

Whistleblowin

g activities 

14 

Table 8. A Navalny’s representation by REN TV in June – December 2010 

Four news items which were identified as opinionated contained REN TV reporters’ 

narratives praising the idea of this project and affirming that it was timely and necessary: 

“The website was created not by professional corruption fighters, but by now-famous blogger 

and lawyer Alexey Navalny. For what reason? Because pensioners, doctors and school 

teachers struggle to survive, while the swindlers in power purchase another villa, yacht or 

God only knows what else
12

”. Although fourteen news items is an insufficient sample to draw 

any inferences from, it is noteworthy that no negative comments or editorial opinions were 

detected, whereas positive editorial opinions were present. 

The data from summer 2012 give more room for analysis. The agenda here is totally 

different from the 2010 sample: out of overall fifty items, thirty-eight deal with different 

investigative procedures that Navalny and his associates were being exposed to within a 

number of different criminal suits. The number of negative evaluations is significant, but 

positive ones are present as well. 

Category Posi

tive 

Neutral Negative Overall 

Short factual 6 30 14 50 

Topics 

Whistleblowin

g activities 

2 

Political 

leadership 

10 

Legal actions 

against Navalny 

38 

Table 9. A Navalny’s representation by REN TV in June – August 2012 

 It is also worth mentioning that Navalny and his adherents were often represented as 

speakers, commenting on the proceedings of legal activities. In total, the number of Navalny’s 

                                                           
12

 REN TV, Novosti 24, 09.12.2010. 



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

53 
 

and his associates’ comments that were aired amounted to twenty-three, whereas those who 

were critical of the opposition leader spoke only ten times. This is, however, compensated by 

the fact that REN TV newscasters and reporters on aggregate expressed more negative than 

positive opinions of Navalny. 

All in all, Navalny and his supporters were not only given air as interviewees in the 

newscasts, but also appeared two times more frequently than those officials, public figures 

and experts who were critical towards the opposition politician. By no means does it resemble 

Navalny’s complete elimination from the discussion of public issues that was observed in 

RSN air a year after the ownership change. As to the slanted judgements that were conveyed 

by REN TV newscasters and reporters, the negative ones seem to be dominant. However, this 

dominance is not overwhelming, and the share of positive judgements is considerable as well. 

This proportion might be explained by the character of the agenda: most of the news items 

reported on Navalny’s criminal charges for swindling and embezzlement. More importantly, 

the presence of positive evaluations, as well as the array of speakers, suggests that there was 

no systematic bias against Navalny during the second period of observation, and his activities 

were covered more or less equally from all sides. There is no reason to claim that a year after 

the channel became a part of National Media Group, it became significantly more critical of 

Navalny or excluded him from the air. 

3.4 Discussion 

The findings of this study indicate that in both cases there was a change in editorial 

position in the expected direction. However, none of the outlets being considered showed a 

comprehensive shift in attitudes towards both Vladimir Putin and Alexey Navalny at the same 

time. In the RSN case, there was a difference between the way Navalny was covered, but little 

change was observed in Putin’s representation. As to REN TV, it was other way around: 

whereas Putin enjoyed much more favorable representation after the change of ownership, 



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

54 
 

Navalny was still present in the air, and his activities seem to be covered without clear 

systematic bias. This suggests that there is at least no universal formula to predict what the 

policies adopted after the ownership change would look like: the content of the new 

equilibrium depends on multiple factors and is heavily dependent on the particular case. 

However, the simultaneous change of editorial political positions in two media outlets merged 

by National Media Group nearly at the same time provides solid grounds on which to argue 

that these mergers were motivated not exclusively by economic considerations, but by 

political ones as well. 

There are also a number of problems with establishing causal relations between 

ownership change and shift in editorial stance by exclusively examining the media content. 

The first group of them pertains to the internal properties of the media organizations. Some 

editors and journalists are more resistant to external pressures than others and might not want 

to adopt the new policies that new owners seek to impose. The content produced by such 

outliers might distort the overall picture. Thus, it would be useful to complement the content 

analysis with looking at whether the ownership change was accompanied with a reshuffle of 

personnel, and who were the author and narrator of the content being analyzed. 

The second group of concerns pertains to the measurement of editorial position. One 

of the biggest problems is the dynamics of political figures’ public images over time: in 2010, 

Putin was prime minister, whereas in 2012 he was president. Navalny in 2010 was mainly 

associated with anti-corruption initiatives, while in 2012 it was more political activities and 

criminal cases against him with relation to which he was mentioned. The agenda that is 

dominant during the period of observation might also determine the tone of publications. 

However, in further studies, these shortcomings might be overcome by randomizing the 

samples of texts (for instance, by observing several periods) and expanding the number of key 

figures and issues analyzed. 



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

55 
 

Despite the abovementioned limitations, the qualitative analysis of media messages 

conducted in this study proved to be capable of capturing the essential change in media 

outlets’ editorial positions. It has demonstrated that there was a difference in how key 

political actors were represented over time, and allowed for arguing that this change occurred 

as a result of media outlets’ ownership change. These findings are largely consonant with the 

claims of the majority of Russian media system researchers, such as Becker, Khvostunova 

and Vartanova. As they have contended, in Putin era concentration of media ownership by the 

state served as an instrument for limiting pluralism of opinions, separating critics of the 

regime from large audiences, and representing the incumbent leaders in advantageous way. 

These effects were observed in media outlets that were acquired by a privately owned media 

holding, which is formally independent from the state. It provides evidence justifying claims 

of those scholars who have argued that corporate media ownership concentration, of which 

the National Media Group is an example, is merely another organizational form of 

consolidating state-controlled media outlets. 

  



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

56 
 

Conclusion 

Using a combination of political economy analysis, which relied mainly on causal 

narrative, and media content analysis, I have attempted to revisit the problem of media 

ownership concentration in the contemporary Russian media system. Consideration of the 

extant theoretical approaches revealed that the dominant view of the media concentration in 

Russia considers it primarily as a means of reinforcing the political status quo by eliminating 

all viewpoints alternative to that of the state from the mass media with highest audience reach. 

While limited pluralism exists within the entertainment media sector, the coverage of politics 

and social life is monopolized by state-controlled organizations. Dominance of the informal 

norms and robust ties between political and business elites might make even private media 

corporations serve these political ends. 

All these key points were supported by the findings in the current study. In accordance 

with Becker’s neoauthoritarian media system model, it turned out that there was a sharp 

distinction between the two segments of the national TV industry. In the one that specializes 

solely in entertainment, rules of fair market competition and private and even foreign 

ownership are tolerated. The segment that delivers hard news turned out to be eventually fully 

controlled by the state through the gradual process of ownership concentration. This process 

unfolded in several stages, when the key TV audience changes coincided with the NTV 

network takeover in 2001 and the emergence of the National Media Group in 2008. The 

results of the national TV audience dynamics analysis were striking: as they have illustrated, 

since 2001, the state exercised financial control over broadcasters that delivered hard news to 

92 per cent of the national TV audience; since 2008, this figure was never below 99 per cent. 

These findings suggest a straightforward answer to my first research question: throughout the 

period of observation, the state’s strategic policy of broadcast media ownership consolidation 

resulted in seizing almost full financial control over the media outlets delivering hard news to 



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

57 
 

the majority of Russian television viewers. Therefore, Becker’s notion of the establishing 

state control over television as one of the crucial features of neoauthoritarian media system 

might be specified: the state seeks to establish full and comprehensive control. 

The results of media outlets’ content analysis were also consistent with the theories 

advanced by the major Russian media system researchers. Both of the outlets that were fully 

acquired by the National Media Group exhibited recognizable shifts in coverage of major 

political figures in the way it was expected. This reinforces Khvostunova’s claims regarding 

private media conglomerates such as NMG as merely proxies for pursuing the will of the 

authorities when it comes to the coverage of politics. Indication of such a shift suggests that 

the mechanisms of informal influences, whose efficacy was stressed by Vartanova, are 

actually at work. Combined with the pre-Putin TV history overview, it also provides evidence 

for Sparks’ claims that in media systems like Russia’s, both state and large corporate media 

concentration posit a threat to media pluralism and objectivity. Without proper checks on the 

exercise of communicational power, in both cases the media might become vulnerable to 

political instrumentalization. 

In the current study, media content analysis was used to detect the change in editorial 

position as a result of ownership change in the context of the Russian media system. This 

experience suggested a number of methodological developments for further research. In order 

to better capture the ownership effects reflected in media content, data have to be collected 

from multiple periods of time, in order to compensate for the possible influences of the 

agenda that might be dominant during a single period of observation. It is also advisable to 

pay special attention to the dynamics of editorial staff, since one of the primary ways of 

influencing the content outcomes by the new owners is by replacing journalists and editors 

with those who are more likely to comply with the new requirements. On the other hand, it is 

possible that despite the pressures imposed by the new owners, the content produced by a 



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

58 
 

journalist representing the old team might not reflect the general shift in the editorial stance. 

Also, the robustness of the results of the current study might have been improved by 

supplementing the methods that have been used with expert interviews. 

Yet, not all the findings could be explained by the theoretical frameworks at hand. 

Although the expected political slants were detected in the content of both REN TV and RSN, 

they were never present in the coverage of both the authorities and the opposition at the same 

time. In the REN TV case, for example, massive presence of the opposition leader Alexey 

Navalny as a speaker a year after the channel’s full acquisition by NMG, contradicts the idea 

of full elimination of the government’s adversaries from the air. Irregularities like this one 

suggest that the theory of the ownership concentration effects in neoauthoritarian media 

systems has to be refined. Explaining instances that do not follow the expected logic might be 

one of the directions of the future research on the topic. Other suggestions include expanding 

the scope of ownership concentration analysis to include other media industries such as radio, 

print press, and most importantly, electronic media.  



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

59 
 

Appendix 1: Top-20 national-level Russian TV channels’ audience, 

2000-2014 

 

Source: TNS Russia 

  

2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014

PERVIY KANAL 27,0 27,7 28,8 25,6 25,7 23,0 21,2 21,0 20,8 18,9 17,9 16,8 13,7 13,8 14,5

ROSSIYA 17,6 18,7 19,5 19,6 20,0 22,5 19,5 17,0 17,2 17,1 16,2 15,3 13,3 12,9 13,2

NTV 17,9 12,6 14,1 12,9 11,9 11,2 12,9 13,9 13,2 13,9 15,2 14,3 14,0 12,7 11,2

TNT 3,8 3,1 3,6 5,3 6,6 6,6 5,9 6,7 7,2 6,9 7,1 7,6 7,6 7,1 6,8

5 KANAL (active since 01.10.2006 ) 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,1 0,7 1,1 1,9 1,9 3,1 5,3 5,8 5,6

STS 5,2 6,3 6,6 9,1 9,8 10,3 10,2 8,8 8,8 8,8 8,4 7,5 6,7 6,6 5,8

REN TV 3,9 4,8 5,4 5,4 5,2 4,9 4,2 4,4 4,5 4,9 4,3 4,4 5,2 5,1 4,1

TV TSENTR 2,6 2,5 2,2 2,6 2,6 2,5 2,6 3,0 2,9 3,2 3,3 2,9 2,6 2,9 3,1

ROSSIYA 24 (since 29.01.2007) 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,4 0,9 0,9 0,8 0,9 0,9 1,2 3,1

TV-3 0,0 0,0 1,7 1,8 1,9 1,9 2,3 2,3 2,8 2,8 2,4 2,0 2,5 2,7 2,5

DOMASHNIY (since 01.03.2005) 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 1,0 1,4 1,9 2,2 2,2 2,2 2,3 2,6 2,5 2,4

ROSSIYA 2 (since 26.07.2004) 0,0 0,0 0,0 0,0 0,9 1,8 2,5 1,9 2,1 1,7 1,9 1,9 2,3 2,3 2,3

ZVEZDA (since 27.03.2006) 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,3 0,7 1,1 1,3 1,7 1,6 1,8 2,1 2,3

DISNEY (since 31.12.2011) 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 2,3 1,7 1,5

DTV VIASAT / PERETS (since 17.10.2011) 0,0 0,0 0,4 0,9 1,3 1,5 1,7 1,8 1,8 1,9 1,9 1,7 2,1 1,9 1,6

MTV / PYATNITSA (since 01.06.2013) 0,6 0,9 1,1 1,3 1,4 1,1 1,1 1,0 1,0 1,0 0,9 0,7 0,8 1,0 1,3

ROSSIYA KULTURA 0,6 0,8 1,5 1,9 2,3 2,5 2,5 2,4 2,1 2,0 1,8 1,7 1,6 1,6 1,3

MUZ TV / U (с 16.09.2012) 0,7 0,6 0,7 1,0 1,2 1,0 1,4 1,4 1,0 0,8 1,0 1,1 1,0 1,0 0,9

2X2 (с 01.08.2008) 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,2 0,6 0,7 0,8 0,8 0,8 0,8

EURONEWS 0,0 0,0 0,0 0,1 0,2 0,2 0,2 0,2 0,2 0,2 0,2 0,2 0,2 0,2 0,2



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

60 
 

Appendix 2: List of the quotations in Russian 

Page 

number 

Source English translation Original Russian 

formulation 

24 V. Putin, Annual 

State of the nation 

address, 2000. 

Economic inefficiency of 

the bulk of the media 

makes them dependent on 

their owners’ and sponsors’ 

commercial and political 

interests. It allows them to 

use the media as a tool of 

retaliation on their 

adversaries, and sometimes 

even make them a means of 

mass disinformation, a 

means of fighting against 

the state 

Ведь экономическая 

неэффективность 

значительной части средств 

массовой информации 

делает их зависимыми от 

коммерческих и 

политических интересов 

хозяев и спонсоров этих 

средств массовой 

информации. Позволяет 

использовать СМИ для 

сведения счетов с 

конкурентами, а иногда – 

даже превращать их в 

средства массовой 

дезинформации, средства 

борьбы с государством. 

41 K. Simonov. RSN, 

11.06.2010 

If we look at those figures 

separately from the overall 

data, a decrease of six to 

seven percent seems 

horrific. But if we look at 

the overall support rates – 

these figures are 

fantastically high. We have 

to look at the overall rates, 

which are high and solid 

Если мы посмотрим цифры 

в отрыве от общих 

показателей, то падение в 

шесть-семь процентов 

выглядит чудовищно. Но 

если мы посмотрим на 

общие показатели доверия, 

то это цифры 

фантастически высокие. 

Надо смотреть на общие 

показатели поддержки, а 

они по-прежнему 

достаточно высокие и 

солидные. 

41 Badovskiy. RSN, 

11.06.2010 

In summer there is 

traditional political 

demobilization, when 

people go on holidays. 

Plus, a pause might be 

caused by a certain 

leadership’s strategy. In 

early 2011 a new electoral 

cycle starts, and then the 

support is to be mobilized. 

Right now there is no need 

in that. 

У нас традиционно летом 

происходит определенная 

политическая 

демобилизация, когда все 

отдыхают. Плюс - пауза 

может быть связана и с 

определенной стратегией 

власти. В начале 2011 года 

начнется новый 

избирательный цикл, когда 

нужно будет проводить 

новую политическую 

кампанию, обращаться к 

обществу за поддержкой, 

мобилизовывать эту 



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

61 
 

массовую поддержку. А 

сейчас в этом нет никакой 

необходимости. 

41 S. Zheleznyak. RSN, 

08.06.2012 

For those people who take 

part in peaceful actions, 

there is no problem. For 

those who want to use these 

public events to organize 

the provocations, assaults, 

and disorders, the new 

norms are reasonable 

prevention measures. 

Для тех людей, которые 

хотят принимать участие в 

мирных акциях, в мирном 

протесте, нет никаких 

проблем. Для тех, кто 

намеревается использовать 

мероприятия для 

организации провокаций, 

для нападения на людей, на 

организацию беспорядков, 

нормы являются здравыми 

профилактическими 

мерами. 

44 V. Goreglyad. RSN, 

24.11.2010 

I think that one of his 

rationales was to draw 

attention to himself by 

showing that the Auditing 

Chamber sues someone 

who lives in the US. 

Я думаю, одна из целей и 

состоит, что обратить на 

себя внимание, что Счетная 

палата вступает в судебные 

процессы с неким 

человеком, проживающим 

в США. 

44 M. Kononenko. 

RSN, 07.01.2011 

“Aa new political leader”, 

who is “fresh and shining” 

and “interesting to watch”. 

“Оформилось несколько 

новых политических 

лидеров”; “Навальный и 

Чирикова - они такие 

свеженькие, блестящие! 

Это очень интересно! Я 

буду на них смотреть”. 

44 M. Maksimovskaya. 

RSN, 05.01.2011 

Our Russian Assange (…), 

who publishes the materials 

that the public have to be 

aware of, but they are not. 

Наш русский Ассанж - это 

блогер Навальный, 

который публикует 

материалы, которые 

должны знать граждане, но 

которые не знают 

44 E. Chichvarkin. 

RSN, 10.12.2010 

(…) continue lending 

himself to freedom of 

speech. 

Я ему, честно говоря, 

желаю (…) служить дальше 

свободе слова. 

47 REN TV reporter, 

Novosti 24, 

01.06.2012 

In some sense this [the fact 

that Putin started a series of 

his official visits to foreign 

countries in Belarus] is a 

matter of pride for official 

Minsk. If it wasn’t so, 

president Lukashenko 

wouldn’t have gone against 

the protocol, coming 

directly to the ramp to meet 

the President 

В чем-то даже предмет 

гордости для официального 

Минска иначе не заявлял 

бы перед визитом премьер 

Белорусского 

правительства о том, что 

сильно волнуется. Да и не 

шел бы президент 

Лукашенко вопреки 

протоколу встречать 

Президента Путина прямо к 



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

62 
 

трапу. 

47 REN TV 

newscaster, Novosti 

24, 02.06.2012 

Francois Hollande 

supported Vladimir Putin’s 

statement that a Syrian 

crisis has to be resolved 

politically. However, 

France will insist that Asad 

leaves his office. Russia has 

different priorities: its main 

objective is stabilizing the 

situation and securing 

peace. 

Франсуа Олланд также 

поддержал заявление 

Владимира Путина о том, 

что сирийский кризис 

должен быть урегулирован 

политическим путем. 

Однако Франция будет 

настаивать на уходе Асада 

с его поста. У России 

другие приоритеты: 

главное - чтобы ситуация в 

стране стабилизировалась и 

наступил мир. 

47 REN TV 

newscaster, Novosti 

24, 04.06.2012 

Today in Saint Petersburg 

Vladimir Putin stood up for 

the journalists against the 

EU authorities. Russian 

president, although in a 

diplomatic manner, let 

them know that they’d 

better not do that again. 

Сегодня в Санкт-

Петербурге Владимир 

Путин вступился за 

журналистов перед 

властями Евросоюза. 

Президент России, хоть и 

дипломатично, но дал 

понять, что так властям ЕС 

делать больше не стоит. 

48 REN TV reporter, 

Novosti 24, 

08.06.2012 

In politics, just as in 

theater, the art of making a 

pause is crucial; sometimes 

silence speaks louder than 

words. State Duma hastily 

passed a scandalous rallies 

legislation, Council of 

Federation took less than an 

hour to approve it. And 

only President doesn’t 

introduce new laws in a 

rush. This one was signed 

only after two days. 

В политике, как и в театре, 

искусство держать паузу 

является одним из 

важнейших, и иногда 

молчание красноречивей 

всяких слов. Вот и Госдума 

так торопилась принять 

скандальный закон "О 

митингах", что заседала до 

полуночи. А Совету 

Федерации потребовалось 

на это меньше часа. И 

только Президент не 

принимает законы 

впопыхах. Вот и этот 

пролежал у него на столе 2 

дня и только сегодня 

Владимир Путин его 

подписал. 

48 REN TV reporter, 

Novosti 24, 

14.06.2012 

[The visit finished] by a 

traditional meeting with the 

military personnel. [They 

reported that] the salaries 

were paid accurately, and 

the service housing was 

provided. It seems like it is 

not only by means of 

И традиционной беседой с 

военными. А как с 

зарплатой - выплачивают, а 

с жильем - выдали, 

служебное. Просто 

выводить авиацию на 

новый уровень Владимир 

Путин, кажется, собрался 



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

63 
 

combat equipment that 

Vladimir Putin is going to 

push the Air Force to the 

new level. By the way 

[speaking about the military 

equipment], the defense 

industry gentlemen, you’d 

better not infringe state 

contracts! 

не просто техникой (…) 

Кстати, господа из 

оборонной 

промышленности только 

попробуйте не выполнить 

оборонзаказ. 

48 REN TV reporter, 

Novosti 24, 

19.06.2012 

On the first day of summit 

American president had his 

picture taken with Vladimir 

Putin. 

А вот американский 

президент в первый день 

саммита 

сфотографировался с 

Владимиром Путиным. 

48 REN TV 

newscaster,  Novosti 

24, 21.06.2012 

This event is no more 

called a “Russian Davos”, 

since it is more prestigious. 

A number one person at 

Saint Petersburg Economic 

Forum will be Vladimir 

Putin. 

Его уже не называют 

"Русским Давосом", потому 

что он авторитетнее. 

Персоной №1 на 

петербургском форуме 

станет Владимир Путин. 

51 REN TV reporter, 

Novosti 24, 

09.12.2010 

The website was created 

not by professional 

corruption fighters, but by 

now-famous blogger and 

lawyer Alexey Navalny. 

For what reason? Because 

pensioners, doctors and 

school teachers struggle to 

survive, while the swindlers 

in power purchase another 

villa, yacht or God only 

knows what else. 

Сайт создан не 

профессиональными 

борцами с коррупцией, а 

теперь уже знаменитым 

блоггером и юристом 

Алексеем Навальным. 

Зачем? Затем, что 

пенсионеры, врачи и 

учителя находятся на грани 

выживания, в то время как 

жулики у власти покупают 

очередную виллу, яхту или 

еще черт знает что. 

 

  



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

64 
 

References 

ABC News. "Government Takes Russia's NTV." ABC News. 04 14, 2001. 

http://abcnews.go.com/International/story?id=81235&page=1 (accessed April 27, 

2015). 

Bagdikian, Ben. The Media Monopoly. Boston, MA: Beacon Press, 1983. 

—. The new media monopoly. 7th edition. Boston, MA: Beacon Press, 2004. 

Baker, C. Edwin. Media Concentration and Democracy. Why Ownership Matters. Cambridge 

University Press: Cambridge, 2007. 

Becker, Jonathan. "Lessons from Russia: A Neo-Authoritarian Media System." European 

Journal of Communication 19, no. 2 (2004): 139-163. 

Bordyug, Timur. "REN TV i Pyatiy Kanal pokazhut vmeste [REN TV and 5 Kanal will 

broadcast together]." Kommersant. 02 15, 2008. 

http://www.kommersant.ru/doc/853283 (accessed 05 12, 2015). 

Compaine, Benjamin. Communications Policy in Transition: The Internet and Beyond. 

Cambridge, Mass: MIT Press, 2001. 

Coynash, Halya. "Kremlin Aims to End Memorial’s Work." TOL. 10 13, 2014. 

http://www.tol.org/client/article/24514-kremlin-aims-to-end-memorials-work.html 

(accessed 03 26, 2015). 

Croteau, David, and William Hoynes. The Business of Media: Corporate Media and the 

Public Interest. SAGE Publications, 2006. 

Djankov, Simeon, Caralee McLiesh, Tatiana Nenova, and Andrei Shleifer. "WHO OWNS 

THE MEDIA." Journal of Law and Economics vol. XLVI (October 2003): 341-381. 

Druckman, James N. "The Implications of Framing Effects for Citizen Competence." 

Political Behavior 23, no. 3 (2001): 225-256. 

Freedom House. Freedom of the Press. 2000-2014. https://freedomhouse.org/report-

types/freedom-press#.VI3pOXuPWmM (accessed 12 21, 2014). 

—. "Russia’s Revolution Won’t Be Televised." Freedom House. 11 30, 2011. 

https://freedomhouse.org/blog/russia%E2%80%99s-revolution-won%E2%80%99t-be-

televised#.VQVj6Y6G9qU) (accessed 03 20, 2015). 

Habermas, Jürgen. The Structural Transformation of the Public Sphere: An Inquiry into a 

category of Bourgeois Society. Cambridge: Polity, [1962] 1989. 

Hallin, Daniel C., and Paolo Mancini. Comparing Media Systems: Three Models of Media 

and Politics. Cambridge: Cambridge University Press, 2004. 



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

65 
 

Hesmondhalgh, David. Media Production. Maidenhead and New York: Open University 

Press, 2006. 

Horwitz, Robert. "On Media Concentration and the Diversity Question." The Information 

Society 21, no. 3 (2005): 181-204. 

Kaminsky, Matthew. "The Man Vladimir Putin Fears Most." The Wall Street Journal. March 

2, 2012. 

http://www.wsj.com/articles/SB10001424052970203986604577257321601811092 

(accessed March 22, 2015). 

Khvostunova, Olga. "A Brief History of the Russian Media." The Interpreter. December 6, 

2013. http://www.interpretermag.com/a-brief-history-of-the-russian-media/ (accessed 

May 19, 2015). 

Kiseleva, Elena. "Golos Lyuksemburga [The voice of Luxembourg]." Kommersant.ru. May 

20, 2011. http://kommersant.ru/doc/1643717 (accessed April 3, 2015). 

Kiselyova, Maria. "RTL Group, Russia's NMG in asset swap - report." Reuters. May 20, 

2011. http://www.reuters.com/article/2011/05/20/rtl-nmg-idUSLDE74J0IJ20110520 

(accessed 06 02, 2015). 

Lazarsfeld, Paul, and Robert K. Merton. "Mass communication, popular taste, and organized 

social action." In Mass Communication and American Social Thought, by John D. 

Peters and Paul Simonson (eds), 230-241. Lanham, MD: Rowman and Littlefield, 

[1948] 2004. 

Levada Center. "Obshestvennoe mneniye - 2014 [Public Opinion - 2014]." Levada-Tsentr. 

2015. http://www.levada.ru/books/obshchestvennoe-mnenie-2014 (accessed 05 1, 

2015). 

McChesney, Robert W. The Political Economy of Media: Enduring Issues, Emerging 

Dilemmas. Monthly Review Press, 2008. 

Medialogia. "O Medialogii [About Medialogia]." mlg.ru. n.d. 

http://www.mlg.ru/company/about/ (accessed March 21, 2015). 

Mickiewicz, Ellen. "Institutional Incapacity, the Attentive Public, and Media Pluralism in 

Russia." In Democracy and the Media, by Richard Gunther and Anthony Mughan, 85-

121. Cambridge: Cambridge University Press, 2000. 

—. Television, Power, and the Public in Russia. Cambridge: Cambridge University Press, 

2008. 

Mill, John Stuart. On Liberty. J. W. Parker and Son, 1859. 

MOMRI. "Indeks rossiyskih analiticheskikh i politologicheskikh tsentrov [The index of 

Russian analytical and political science centers]." PolitAnalitika.ru. 2015. 



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

66 
 

http://politanalitika.ru/analitika/indeks_rossiyskikh_analiticheskikh_i_politologicheski

kh_tsentrov_za_mart_2015_goda/ (accessed 04 7, 2015). 

Nieminen, Hannu. "Russian Media 2008: the view from outside." In Russian Media 2007: 

Convergence and Competition, by Elena Vartanova, Hannu Nieminen and Minna-

Mari Salminen. 2008. 

Noam, Eli. Media Ownership and Concentration in America. Oxford University Press, 2009. 

Novaya gazeta. "6 maya. Marsh millionov zavershilsya massovimi zaderzhaniyami i ulichnoy 

voynoy s politsiey [May 6. The march of millions ended with mass arrests and street 

war with the police]." Novaya gazeta. 05 6, 2012. 

http://www.novayagazeta.ru/politics/52457.html (accessed 04 6, 2015). 

Okorokova, Lidia. "Russia’s Rupert Murdoch." The Moscow News. 07 18, 2011. 

http://themoscownews.com/news/20110718/188852518.html (accessed 04 9, 2015). 

Poluekhtova, Irina. Sotsiokulturnaya dinamika rossiyskoy auditorii televideniya [Sociocutural 

Dynamics of the Russian Television Audience]. Moscow: Video International 

Analytical Center, 2009. 

President of Russia. "Poslanie Federalnomu Sobraniyu Rossiyskoy Federatsii [Address to the 

Federal Assembly of the Russian Federation]." President of Russia. 07 8, 2000. 

http://archive.kremlin.ru/text/appears/2000/07/28782.shtml (accessed 06 1, 2015). 

Radioportal.ru. "Auditoriya novostnykh rdiostantsiy v Moskve za pyat' let vyrosla na 90 

protsentov [The audience of news radio stations in Moscow increased 90 per cent over 

five years]." Radioportal.ru. 07 12, 2012. 

http://www.radioportal.ru/articles/15662/auditoriya-novostnykh-radiostantsii-v-

moskve-za-pyat-let-vyrosla-na-90-protsentov (accessed 04 7, 2015). 

RBC Daily. "TNS: radio na vtorom meste posle interneta po tempam rosta reklamy [TNS: 

radio is on the second place after the internet in terms of ad revenues growth]." RBC 

Daily. 12 05, 2013. http://www.rbcdaily.ru/media/562949989847462 (accessed 05 06, 

2015). 

Rice, Ronald E. Media Ownership: Research and Regulation. Cresskill: Hampton Press, 

2008. 

Riffe, Daniel, Stephen Lacy, and Frederick. Fico. Analyzing Media Messages: Using 

Quantitative Content Analysis in Research. Routledge, 2014. 

Sparks, Colin. "Media theory after the fall of European communism: Why the old models 

from East and West won’t do any more." In De-Westernizing Media Studies, by J. 

Curran and M-J. Park, 29-43. London: Routledge, 2000. 



C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

67 
 

Sparks, Colin. "Understanding the political realities of the mass media in the post-communist 

context: Poland, Russia, China." Revista da Associação Nacional dos Programas de 

Pós-Graduação em Comunicação, 2006. 

The New York Times. "Silencing Critics of the Kremlin." The New York Times. 01 23, 2002. 

http://www.nytimes.com/2002/01/23/opinion/23WED1.html?scp=1&sq=Silencing%2

0Critics%20of%20the%20Kremlin,%27%27%20editorial,%20Jan.%2023&st=cse 

(accessed 05 12, 2015). 

TNS Russia. "Opisaniye issledovaniya [Research description]." TNS. n.d. http://www.tns-

global.ru/services/media/media-audience/tv/thematic/description/ (accessed 06 2, 

2015). 

Vartanova, Elena. "Constructing Russian Media System in the Context of Globalization." 

World of Media. Yearbook of Russian Media and Journalism Studies, 2013: 9-36. 

Vartanova, Elena. "Russian Media: Market and Technology as Driving Forces of Change." In 

Russian Media – 2007: Competition and Convergence, by Elena Vartanova, Hannu 

Nieminen and Minna-Mari Salminen. Helsinki: University of Helsinki, 2008. 

Voltmer, Katrin. "How far can media systems travel? Applying Hallin & Mancini’s 

comparative framework outside the Western world." In Comparing Media Systems 

Beyond the Western World, by Daniel C. Hallin and Paolo Mancini, 224-245. 

Cambridge: Cambridge University Press, 2011. 

Winseck, Dwayne. The Political Economies of Media. NY: Bloomsbury Academic, 2011. 

Zolotov, Andrei. "Abramovich Buys 49% of ORT." The Moscow Times. 02 6, 2001. 

http://www.themoscowtimes.com/business/article/abramovich-buys-49-of-

ort/255503.html (accessed 05 22, 2015). 

 


	Abstract
	Table of Contents
	List of Tables
	Introduction
	Chapter 1: Theoretical framework
	1.1 American approaches
	1.1.1 Neoclassical political economy of media
	1.1.2 Radical political economies of media

	1.2 Beyond the U.S.
	1.3 The Russian media system: theorizing media ownership concentration

	Chapter 2: The dynamics of television market ownership structure and its implications on media pluralism
	2.1 Television in Post-Soviet Russia
	2.2 Industry configuration and transformation during the Putin era
	2.3 National hard news audience dynamics 2000-2014

	Chapter 3: Implications of the ownership change on media content
	3.1 Case selection
	3.2 Data and Methodology
	3.2.1 RSN
	3.2.2 REN TV

	3.3 Analysis
	3.3.1 RSN
	3.3.2 REN TV

	3.4 Discussion

	Conclusion
	Appendix 1: Top-20 national-level Russian TV channels’ audience, 2000-2014
	Appendix 2: List of the quotations in Russian
	References

