CEU eTD Collection

Release and Then Catch: Jordan’s Experience with Media Capture

By

lan Graham

Submitted to

Central European University

School of Public Policy

In partial fulfillment of the Master of Arts in Public Policy

Supervisor: Marius Dragomir

Budapest, Hungary

2018



CEU eTD Collection

I, the undersigned lan Graham hereby declare that | am the sole author of this thesis.

To the best of my knowledge this thesis contains no material previously published by any other
person except where due acknowledgement has been made. This thesis contains no material which
has been accepted as part of the requirements of any other academic degree or non — degree

program, in English or in any other language.

This is a true copy of the thesis, including final revisions.
Date: 20 June, 2018

Name: lan Graham

Signature:



CEU eTD Collection

Abstract

This thesis examines the use of soft power tactics by the Jordanian government to capture media
during the country’s most recent period of democratic reform. Jordan has been engaged in efforts
to liberalize its media system for the better part of 30 years. Most recently, international
organizations like the European Union and UNESCO have pledged tens of millions of dollars as
well as technical assistance to support media reforms that had initially been instigated by the
Jordanian government in the wake of the Arab Spring in 2011. Despite ongoing assistance for
reform and the disappearance of various forms of hard censorship, Journalists inside Jordan
report that media freedom and independence is rapidly declining. Drawing on interviews with
Jordanian journalists and media analysts, this thesis highlights how media liberalization in
Jordan has proceeded hand in hand with the rise of a new soft-censorship that relies on
regulatory capture and financial manipulation.



CEU eTD Collection

Acknowledgements

I would like to express my sincerest gratitude to Dena Elian. | have benefited immensely from
her constant love and support while our many stimulating conversations have helped form my
thinking about numerous items related to this research. | would also like to express my deepest
thanks to Marius Dragomir who has been incredibly generous with his time. Without his
expertise and careful guidance, this research would not be possible. Similarly, I am indebted to
my interviewees who took the time to help orient me in Jordan’s media landscape. Finally, |

would like to thank my family as well as my classmates in the School of Public Policy.



CEU eTD Collection

Contents

Ta1ageTe [V AT ] o HUUT O PP P PO USTOPPTOTOTPRI 1
V=1 VoY Fo] o} .Y ZS USRS 4
1: Theory of Media Capture and Reform in JOrdan .........oouieiiiiiiiiicie e 6
2: History of Jordanian Media Reform: Release and Capture ........ccccoccuveeeicciieeccciiee et 12
Liberalizing and Capturing Print Media in the 1990S.........ccoviiiiiiiiiiciiiee et evree e e eara e e 12
Liberalizing and Capturing Broadcast Media in the 20005 .........ccccceeveieieiiiieeeiiiieee e e esieeeessveeee e 17
(0 0 F=T o) £ =T gl 0o T Vol [0 T o PRSPPI 21
3: Capturing Online Media, Capturing REOIM ....cccuviii ittt e vere e e e e e e eaees 22
The Arab Spring and Online Media: Context for Reform.........oocciiie e 23
Regulation and Capture of ONling Media ........ccccuviiiieiiiie ettt e e e vr e e s e beeeeeeanes 26
Reform, Funding, and Amplifying Government VOICES ......cuvuvivciieiiieiiiee et estvee e e e 30
(0 0T o} 4 =T gl e T Vol [V 1 Lo o PRSPPI 33
4: Conclusion- State Influence Over Media and Future Reform Possibilities.........cccccovieiiininnninniennen. 34
The Present: News Concentration aCross SECLOIS .....cc.eeieirierieriieeieerieenite sttt e s st eeas 34
Looking Forward: Potential Future REfOrM ......occuviiiiciiiee ettt s 36
Present State of Capture and FUtUre REfOrmM .......uiiiiiiiei it e e 37
21T o] Lo} = =T o] o1 PRSP 39
F N oY1= o Yo [P A o] e LAV F= Y o ] o P 43



CEU eTD Collection

Introduction

The Jordanian press has existed in a state of paradox for the past 30 years. While the
Jordanian state has gradually relegated many of its most blatant and repressive forms of
censorship to the dustbin of history, press freedom has stagnated if not retrograded. Since the
90’s, the government has relinquished its right to close news outlets by decree and has opened up
both its print and broadcast sectors to market forces through a process of privatization. Multiple
periods of media reform have charted ambitious agendas to reshape media regulation and
ownership while fostering professionalism. Despite this, Jordan’s scores on press freedom
indices have moved little over time. Effectively all journalists in the country admit to practicing
self-censorship for one reason or another and report year after year that their freedoms remain

curtailed and languish in a familiar state of restriction.

This paradoxical coexistence of liberalization and restriction poses questions of
fundamental importance to international actors who have been engaged in efforts to strengthen
independent media and democracy in Jordan. Since the Arab Spring, Jordan has been one of the
only countries in the greater Middle East and North African region willing to accept assistance
from the international community to reform its media. Jolted to action in 2011 by largescale
protests and public frustration over corruption and political mismanagement, the Jordanian
government pledged to take action to improve media freedom in the country as part of a larger
program of political reform. Viewing Jordan as an important ally in a tumultuous region, foreign
donors like the United States and European Union spent heavily on media programs meant to
reinforce the apparent drive for a more independent press, hoping that successful political reform

would bolster prospects for long-term stability. Years later, however, it is apparent that



CEU eTD Collection

internationally-financed reform has not led to tangible gains in press freedom. In Spring 2018,
record numbers of protestors took to the streets again to call for many of the same political
changes that had been promised following the Arab Spring, suggesting that international donors
could back yet another round of reforms in the near future. To design more effective programs in
support of press freedom in Jordan, it will be important to first understand why three decades of
reform efforts including legislative changes, the promotion of private media ownership, and
donor-sponsored media trainings have not resulted in the media reaching a state of autonomy

from the state.

Ultimately, an analysis of media reform over the past thirty years in Jordan reveals that
periods of liberalization have been accompanied by a process of media capture where the
government employs soft power tactics that rely on politicized regulation and financial
incentives to achieve what used to be accomplished by formal censorship. Scholars and
practitioners have primarily used the term “media capture” to describe how political forces
working within the confines of democratic political systems use compromised regulatory bodies
and allies in the business world to ensure that the media serves their own interests instead of
playing a watchdog role. In a semi-authoritarian state like Jordan, however, a similar path of
media capture provides the possibility of appeasing demands for political liberalization
emanating from the international community and the Jordanian public while still retaining

control over national information space.

Media reform efforts in the 90s and 2000s established a clear pattern of capture that has
helped the Jordanian state retain control of news media after the Arab Spring. While protests
over the cost of living initially led to the privatization of print media in the 90s, subsequent

security concerns linked to regional politics produced an initial period of targeted oppression



CEU eTD Collection

against the press followed by the introduction of regulatory measures and structures that heavily
shaped the contours of the market for daily and weekly newspapers. Privatization of broadcast
media in Jordan proceeded along similar lines as a newly liberalized media sector came to be
controlled through new regulatory processes and economic incentives. Protests backed by digital
and social media during the Arab Spring in 2011 forced the Jordanian state to promise media
reform to placate the public but also created new incentives to reign in online media. Reverting
to a tried and tested strategy, the government modified regulatory structures under the pretext of
reform to limit the types of players who could participate in online media. Other reform efforts,
like the creation of community media, were pursued in a selective manner that only provided
circumstances for media outlets operated by semi-state entities to thrive. In the end, all of these
actions have created a media environment that appears diverse on paper while all news-related

content remains concentrated in the hands of the state.



CEU eTD Collection

Methodology

This thesis sets out to outline a 30-year process of media capture in Jordan in large part to
explain why reform efforts and the disappearance of various forms of hard censorship have not
resulted in tangible gains in press freedom. Media capture as a method for dominating news
media relies on forms of soft power that are intentionally subtle and often difficult to discern for
those not working in journalism in a given national context. As such, this study had to rely on
both interviews with media experts in Jordan as a tool of primary orientation and an analysis of

secondary texts and media legislation.

The first stage of research focused on conducting semi-structured expert interviews with
four media practitioners in Jordan. Interviewees were all active journalists, many of whom had
also worked as advisors and consultants for institutions like the UN or had been active in media
watchdog organizations. Interviews took place with journalists and staff members at the

following organizations.

e 7iber, an independent online news magazine in Jordan
e Radio al-Balad, an independent community radio station in Jordan
e Arab Reporters for Investigative Journalism (ARIJ), an organization promoting

independent investigative journalism in the MENA region

The interviews themselves all took place over Skype, and largely served as an
introduction to major themes related to the practice of soft power in Jordan that would later be
pursued through secondary research. Interviewees proved valuable in explaining how changes in
media funding and regulation during their professional lives had impacted the viability of

operating an independent media outlet. They highlighted trends and potential case studies and



CEU eTD Collection

also suggested materials from organizations with relevant data. As such, they proved invaluable

in determining thematic areas of focus secondary research.

From these expert interviews, it became possible to discern several key themes that could
be backed up and highlighted with reference to various forms of existing primary and secondary
literature. To this end, annual reports from Jordanian media watchdogs, relevant legislation,
publications produced by international media development organizations, and news stories that
could serve as the basis of case studies for individual trends were analyzed. A native Arabic

Speaker, Dena Elian, helped with the translation of key news articles and reports from Arabic

into English.



CEU eTD Collection

1: Theory of Media Capture and Reform in Jordan

A body of literature on a phenomenon called “media capture” helps explain Jordan’s
evolving approach to soft power as a form of media control. Once used to describe a general
state of affairs where news media is subordinated to the interests of powerful political entities,
media capture has become an increasingly popular term to describe how political forces use
specific forms of soft-power to subtly and indirectly gain control over national media landscapes.
Although most of the studies that outline processes of media capture focus on developments in
democratic states, Jordan typifies a more recently analyzed trend where autocratic states adopt
policies that apply soft-censorship to newly “liberalized” media markets in order to enjoy the
benefits of reform while still retaining control over news media. Such an approach might appear
appealing to the Jordanian state as it is sustained by both heavy foreign investment and aid and a

dated rentier political system.

Academics in the fields of economics and political science first began using the term
“media capture” in the mid-2000s to explain how the media’s relationship with political forces
could subvert its utility as a public good. University of Chicago economist George Stigler
famously coined the term “regulatory capture” to describe the process where government
regulatory agencies begin promoting the interests of the industries they are tasked to monitor
(George Stigler, 1971). Drawing on Stigler’s theory, the idea of media capture has its roots in the
idea that the media is a public good similar to an industry regulator since it plays a watchdog role
in auditing corporate, state, and social power (Besley and Prat, 2006). As such, the media
becomes “captured” when it ceases auditing powerful institutions and instead begins working on

their behalf. Tim Besley and Andrea Prat were the first to use the term media capture in 2006



CEU eTD Collection

and argued that it helped conceptualize how a particularly cozy relationship between journalism
and the state could produce a situation where heavily politically influenced news media exists
without formal policies of censorship. Political scientists eventually applied this concept of
media capture to discussions of corruption in the democratizing post-communist world. In 2013,
Alina Pippidi Mungiu asserted that despite decades of democratization, many of the media
systems in East-Central Europe should be considered “captured” as they had not managed to
attain sufficient autonomy to fulfill universalist functions necessary for transparent and
accountable governance and instead carried out particular tasks demanded by their powerful
financial and political benefactors (Alina Mungiu Pippidi, 2013, p. 35). As such, capture

represented the transformation of a public good into an individualist tool.

While early scholarship in economics and political science focused on establishing media
capture as a general phenomenon, much of the recent scholarship has focused on the specific
tools and methods used to “capture” the media. Columbia University’s Anya Schiffrin argues
that the involvement of the private sector in enabling political forces to manipulate the unique
structures of national media markets is what distinguishes media capture from other forms of
government media control.(Anya Schiffrin 2017, 3) Over the past decade, literature produced by
practitioners in the field of media development on “soft censorship” has categorized the tools
states possess to capture media markets. Research produced by the Open Society Foundations

and the World Association of Newspapers and News Publishers divides soft censorship into five

99 ¢¢ 99 ¢c

general groups: “advertising and influence,” “subsidies,” “paid news,” “bribes and payments,”
and “license, import, and audits”(“Soft-Censorship, Hard Impact: A Global Review,” 2014).
Among the most studied methods, “advertising and influence” refers to practices where the state

abuses its role as a major advertiser and its connections to other major advertisers to reward loyal



CEU eTD Collection

press outlets with advertising funds while starving outlets that dissent (Podesta, 2009). Also
frequently mentioned in literature on capture, “license, import, and audits” mainly include
strategies where the state gains control of media regulators and then designs processes of
licensing and taxation that disproportionately harm independent media. Additionally, most soft-
censorship tactics also appear alongside restrictive libel and privacy laws that are designed to
make journalists internalize the risks of fines and self-censor their own work accordingly (“Bad
Practices, Bad Faith: Soft Censorship in Macedonia,” 2015). Taken as a whole, methods of soft-
censorship help explain how states can use financial incentives as a substitute for more blatant

forms of censorship.

Research has suggested that democratic states and developing democracies have
significant incentives to capture media via soft power tactics, and that many are applying similar
steps and sequences. Methods of “hard” censorship are off the table for many governments who
wish to use media to advance their political agendas but must appear to conform to democratic
norms and standards. In seeking to control news media within a democratic system, states
attempt to solidify influence over what Marius Dragomir of the Center for Media, Data and
Society (CMDS) has called the pillars of media capture, which include regulation, funding,
ownership, public service media, and technology (Democracy Digest, 2017). Case studies
produced by the Center for International Media Assistance (CIMA) on media capture in
Hungary, Macedonia, Bulgaria, Serbia, Mexico and Argentina largely affirm this and point
towards particular sequential patterns (“Soft-Censorship, Hard Impact: A Global Review,”
2014). Processes of media capture in most countries analyzed only take place once states are able
to politicize media regulatory bodies through appointment structures and funding. At roughly the

same stage, most states also curb the independence of public service media through similar



CEU eTD Collection

means. From this point onwards, states use government advertising funds with little to no
oversight to strengthen loyal press while punishing opposition outlets (WAN-IFRA, 2015, 10).
With control over regulation and funding consolidated, governments are then in a position to
strengthen influence over existing owners or otherwise reshuffle media ownership patterns to

their own advantage. Taken as a whole, these steps provide a sort of blueprint for media capture.

Although most analysis of media capture has examined democratic and semi-democratic
national contexts, new literature explains why more authoritarian states like Burma, China, and
even Jordan might wish to liberalize and then “re-capture” their own media systems via soft-
censorship. Yiling Pan has shown that while official censorship still reigns supreme in China, the
state has allowed for the development of privately run digital media that it then manages through
economic incentives and self-censorship (Pan, 2017). Allowing moderate media liberalization
promotes a modern image, encourages investment in China and its ICT sector, and further
facilitates integration into the world economy. The use of soft-censorship means that none of
these gains come at the expense of the state’s control of media. In other authoritarian countries
like Burma, moderate media reform has recently been allowed to take place while the state has
taken steps to make sure that each liberalized space is filled by soft-censorship control
mechanisms.(McElhone, 2017) As such, Burma has benefitted from global development
spending and assistance while minimizing its loss of influence over the Burmese public sphere.
In authoritarian contexts, media capture provides an appealing path as it suggests that states do
not have to choose between the benefits that come from reform and control over information

space.

Theories about the dynamics of the rentier state in Jordan further suggest that exactly this

liberalize-and-capture tactic would serve the unique needs of the Jordanian monarchy as well as



CEU eTD Collection

the country’s political and economic elite. Most scholars agree that the Jordanian monarchy’s
political survival relies in great part on its ability to secure foreign investment and aid funding
that often comes as a result of the state’s image as a regional beacon of stability that is open to
reform and political liberalization (Sakr 2013, 98). These funds in turn finance a rentier political
system in which Jordan’s economic elite, bureaucratic elite, and security services pledge loyalty
to the monarchy in return for privileges (Wils 2004, 134). Ironically, while reforming and
liberalizing media and governance might in some cases boost investment, aid dollars, or access
to loans, these same measures could become destabilizing politically if they threaten the
mutually beneficial exchange of privileges for loyalty. This suggests that the monarchy might
prove reluctant to engage in reform activities that endanger the privileges of its core supporters
in the first place. It also suggests that even genuine reform efforts instigated by progressive
forces in institutions like the Royal Court are likely to be stifled in moments or venues in which
the bureaucratic elite or security services hold the upper hand politically (Muasher 2011). As
such media reform that simply replaces hard censorship with soft power might appear to be a
way out of this conundrum by appeasing domestic bases of support for the monarchy while

continuing to attract foreign funding and assistance.

Overall, thinking about media capture as an alternative to more direct forms of censorship
highlights a particular set of policies one might expect the Jordanian state to employ to balance
demands for reform with a desire to maintain hegemony over information space. Capture proves
to be a particularly appealing form of censorship for both democracies and those states who hold
stand to benefit from engagement in reform and democratization efforts. As such, while highly
visible forms of censorship might disappear, theories of capture would anticipate increased state

manipulation of advertising, ownership structures, and regulatory bodies to incentivize self-

10



CEU eTD Collection

censorship among journalists and media professionals. Pursuing these tactics during periods of
reform would in theory enable Jordan to continue to attract foreign investment, appease domestic
and international demands for reform, and maintain a system of power that relies on trading

privilege for loyalty and political support.

11



CEU eTD Collection

2: History of Jordanian Media Reform: Release and
Capture

Important trends related to simultaneous processes of media reform and capture become
clearly visible when examining media policy in Jordan during a 20-year window beginning with
democratization efforts in 1990. First, a combination of internal pressure and external incentives
jumpstart reforms that liberalize spaces previously closed-off for private media. These reform
efforts are often opposed by an established political class primarily interested in protecting its
existing privileges and by Jordan’s security services who often treat media freedom as a potential
security threat. During periods of geopolitical disruption and unrest, Jordanian authorities often
seek to cull the private media that has grown out of processes of liberalization by reverting to
harsh forms of censorship and oppression. Afterwards, however, the state makes use of financial
incentives and licensing procedures to both discourage new private media from forming and to
gain influence over those few outlets that manage to survive. The result has been de jure freedom
for private print and broadcast media with a de facto ban on the establishment of a truly

independent private news media.

Liberalizing and Capturing Print Media in the 1990s

Prior to 1989, the policies and practices that governed the media in Jordan could not be
said to be anything but authoritarian. Following an attempted coup in 1957, the Jordanian
Hashemite monarchy declared martial law, outlawed political parties, shut down most privately-
run newspapers, and jammed signals for Pan-Arab radio stations (Sakr, 2001, 108). Since by
1970 well over 50% of Jordan’s 1.7 million inhabitants were of Palestinian origin, Jordanian

media policy during this period encouraged state agencies to take whatever actions deemed

12



CEU eTD Collection

necessary to censor speech seen to support Palestinian nationalism or criticize Jordanian actions
vis-a-vis the state of Israel (Sakr, 2001, 108). The Jordanian state owned shares in two private
newspapers, Al Ra’i and Al Dustor, but the few other print outlets that existed operated in full

knowledge that they could be shut down on the whim of royal authorities (UNESCO, 2015, 59).

The nakedly authoritarian nature of this media system became increasingly untenable as
an unprecedented political crisis beginning in 1989 produced calls from dissidents and supporters
of the monarchy alike to reform governance and roll back three decades of heavy media
restriction. Stemming from a period of unsustainable public spending, Jordan’s national debt
reached 190 percent of GDP in 1989 (“Jordan’s Economic Upturn,” 2003). In an attempt to save
the country from financial ruin, the Jordanian state obtained loans from the IMF and in return
was required to cut government spending and subsidies while simultaneously generating new
funds (“Jordan’s Economic Upturn,” 2003). This process proved to be particularly painful for
average Jordanians who saw prices for basic commaodities such as food and gasoline rise by as
much as much as 50% (Robinson,1998, 391). Responding to these hardships, over 4,000 people
in the southern city of Ma’an took to the streets to riot, and the unrest soon spread to neighboring
towns (Cowell, 1989). Crucially, those burning tires in the streets of southern Jordan were not
from the Palestinian segments of society the state had long feared as sources of rebellion but
were instead largely Bedouin peoples traditionally in support of the monarchy (Robinson, 1998).
The demands of protestors soon moved from food prices and took on an increasingly political
tone as they railed against corruption and called upon authorities to reform governance to
become more transparent and accountable. Coming up against unprecedented resistance from

traditional bases of support, King Hussein announced the first elections in decades and that a

13



CEU eTD Collection

process of limited democratization and reform would take place that included opening up space

for free speech and the press (Robinson, 1998).

The unprecedented pressure placed on the Hashemite monarchy from the ranks of its own
supporters led to a nearly 4-year liberalization of Jordan’s media sector. In 1991, King Hussein
announced the lifting of martial law, ending a 22 year period where “limited” censorship of
newspapers, publications, books, and broadcasts were permitted as a security measure
(“JORDAN: Clamping Down on Critics," 1997, 10). Soon after, a 60-member Royal
Commission issued a “National Charter” that affirmed Jordan’s commitment to passing
legislation that fully empowered citizens as well as members of the press to freely express their
opinions through mass media (Jordanian National Charter of 1991 1991). Also, the government
issued a new Press and Publications Law for the first time in 20 years. While it became easier to
start a privately-owned publication, a license from the Council of Ministers, part of Jordan’s
executive branch, was still necessary to begin operation. That said, this licensing process was
subject to judicial review, and the government agreed to reduce its shares in private newspapers
to a maximum level of 30% by 1997 (Sakr, 2001, 110). Despite progress, the law still penalized
offending the dignity of members of the royal family and diplomats and called on journalists to
fulfill vague tasks such preserving “national unity”(Sakr, 2001, 110). The state also retained its
monopoly over broadcast media while oversight over the entire print sector remained in the
hands of the Ministry of Information which possessed no independence from the executive
branch (Sakr, 2001, 110) Taken as a whole, while media reform left much of Jordan’s
authoritarian media infrastructure intact, it ultimately opened up new space for the establishment

of private print media to a previously unimaginable degree.

14



CEU eTD Collection

In the years immediately following press liberalization, Jordan witnessed a proliferation
of print media which adhered to varying standards of professionalism. Soon after liberalization
the private daily newspapers Al-Arab Al Yawm and Al Aswaq were established and began
competing in a market largely dominated by state-funded 4/ Ra’l and Al Dustor (Sakr, 2001,
115). The largest growth in private media, however, occurred in the market for weekly
newspapers where the number of publications grew to 18, three times the number in existence
prior to 1993 (Sakr, 2001, 115). Al-Arab Al Yawm began covering issues such as government
corruption that had previously been taboo for both Al Rai and Al Dustor. In the process, Al-Arab
Al Yawm forced both of its competitors to follow similar topics in order to remain relevant and
retain readers (Sakr, 2001, 115). Some of the newly-formed weekly papers like Shihan gained a
reputation for sleazy stories on crime and sex, but they also managed to generate high enough
revenues from large numbers of readers that they were not dependent on large advertisers or the
government for funding (Jones, 2002, 177) Further, Shihan in particular occasionally conducted
avant-garde investigative journalism on issues related to human rights and political reform that
often irked state officials (Jones, 2002, 178). While Jordan’s bureaucratic elite rightfully pointed
to the weekly press’ penchant for sensationalism and questionable professionalism, these outlets
often ran afoul of the government as they did not treat state officials and the monarchy with the
same deference as more established outlets (Jones, 2002, 179). As such, the style of the new

press made the Jordanian government begin to re-think the media reform they had instigated.

Already by 1994, new geopolitical challenges related to relations with Israel gave the
Jordanian government cause to start reigning in press freedom, initially with the use of harsher
forms of repression. In 1994 Jordan signed a peace treaty with Israel that normalized relations

between the two states. The agreement enraged a great deal of Jordan’s populace, more than half

15



CEU eTD Collection

of whom were of Palestinian descent. Movements against normalization united Islamist political
factions with secular political parties (“JORDAN: Clamping Down on Critics,” 1997, 9).
Importantly, the weekly press in particular became known for its vocal opposition to
normalization and its condemnation of those involved in the treaty process (“JORDAN:
Clamping Down on Critics,” 1997, 9). Once again fearing the potential political destabilization
from Jordanians of Palestinian origin, the security services began taking bold measures to
prevent public demonstrations and the government soon slapped the weekly newspapers with
lawsuits (“JORDAN: Clamping Down on Critics,” 1997). Human Rights Watch noted in a 1997
policy brief that 62 lawsuits had been filed against Jordanian newspapers since 1993 for
infringements related to provisions in the Press and Publications Law on national unity, slander,
and defaming the royal family and state officials. 58 of these lawsuits were brought against the
weekly newspapers (“JORDAN: Clamping Down on Critics,” 1997, 11). The fines resulting
from the suits could be as high as US$ 35,000 (the value at the time) and forced some

publications to merge and many others to halt operations entirely (Sakr, 2001, 115).

Once the period of mass lawsuits had managed to reduce the number of troublesome
weekly papers, the government created new financial regulations for print publications that
imposed hardship on existing publications while discouraging the establishment of new papers.
The period of mass litigation against newspapers had slowed by 1997, but state officials claimed
that the unprofessional and vicious nature of the weekly press had endangered relations with
neighboring states and contributed to a state of insecurity (“JORDAN: Clamping Down on
Critics,” 1997, 15). In early 1997, the government announced that the 1993 Press and
Publications Law would be revised to include minimum capital requirements publications would

have to meet in order to receive or retain mandatory print licenses (Mendel, 2016, 4). The move

16



CEU eTD Collection

was framed as a measure to promote professionalism. Daily newspapers were required to have a
registered capital at or above US$ 845,000 to operate, while any other publication had to hold
US$ 422,000 (Mendel, 2016, 4). Having been given a few months to comply with new
regulations, 13 weekly newspapers had their licenses suspended for not meeting capital
requirements (“JORDAN: Clamping Down on Critics,” 1997). The country’s leading daily
paper, Al Arab Al Yawm, and the largest weekly paper, Shihan managed to survive the series of
lawsuits and capital requirements but later had their freedom curtailed since they were both
operated by a media group in which Jordan’s National Bank and Engineering Association had
investments (Sakr, 2001, 115). These investments enabled the government to operationally and

financially hinder their activities.

Liberalizing and Capturing Broadcast Media in the 2000s

In the early 2000s, a new King’s attempts to privatize broadcast media and create
independent regulation took much the same course as print media reform in the 1990s. The death
of King Hussein in 1999 came some two years after the height of the state’s attack on the weekly
press and its passage of a tightened Press and Publications Law. Despite this, there were many
reasons for advocates of free expression to be optimistic about the rise of King Abdullah Il who
after all wasted no time after his accession to publicly voice his support for modernizing and
liberalizing the media sector and Jordan’s image. Still in his 30’s when he assumed the throne,
King Abdullah held that a freer system of media could be vital in projecting a more modern
vision of Jordan and its aspirations as a state to domestic and international audiences (Sakr,
2013, 102). This in turn could drive investment from in the country and bolster relations with

Europe and the United States. While appointing Ali Abu Ragheb as Prime Minister in 2000,

17



CEU eTD Collection

Abdullah emphasized to the new executive that promoting free press represented a high priority

for the country and represented the best interests of the nation (Muasher, 2011, 5).

Abdullah soon moved from affirming support for modernizing the media to making the
first tangible steps towards establishing independent regulation and privatized broadcast media.
In 2000, the bylaws for Jordan’s state broadcaster, JRTV, were amended to legally abolish its
monopoly on broadcast media (“Attacks on the Press 2001: Jordan,” n.d.). Not long after in
2001, Prime Minister Ragheb established a new 11-member Higher Media Council that was
endowed with executive powers and broadly tasked with formulating a new framework for
media regulation and creating a new code of ethics for journalists (George, 2005, 220). The King
instructed the Council to build a legislative groundwork that would transform the media into an
attractive target for private investment internationally and domestically (Sakr, 2013, 101). The
members appointed to the Council represented an achievement in and of themselves as
newspaper editors and academics, among them the Council’s head, constituted some of the
leading figures (Sakr, 2007). Among the earliest tasks the Council faced was determining how to
set rules for entry into the newly opened space for private broadcast and how to ensure a greater

degree of autonomy for the Council in the future.

Unfortunately, instability with roots in regional politics and security complicated media
reform at an even earlier stage of reform than it had in the 1990s. Just as Prime Minister Ragheb
and the Higher Media Council had begun determining how to best achieve the media reforms
demanded by King Abdullah, events across the border in the Occupied Palestinian Territories put
Jordan’s security services on alert. In 2000, the outbreak of the Second Palestinian Intifada
sparked fears among Jordanian political elite of domestic unrest and the possibility that free

speech and expression of Jordanians of Palestinian descent could put Jordan in a difficult

18



CEU eTD Collection

situation with the United States, a vital donor and an ally of both Jordan and Israel (Sakr, 2013,
101) Partially as a result of this, Parliament was dissolved and the government began cracking
down on Palestinian activists (“Jordan,” 2012). Years later, instability stemming from the US
invasion of Iraq spilled into Jordan, and in 2005 an arm of Al-Qaeda in Iraq bombed three hotels
in Jordan, killing 60 (Muasher, 2011, 15). Bureaucratic and political elites cited these events as
evidence that opening space for free speech could be dangerous because it could potentially
strengthen radical elements in Jordanian society (Muasher, 2011, 15). Security above all else
soon became the driving force behind a whole host of policy areas in Jordan regardless of the

reformist aspirations Abdullah had brought to the monarchy.

The new primacy of security stopped reform and the “modernization” of the media dead
in its tracks. The Higher Media Council met significant resistance from bureaucratic elites and
the security services in attempting to promote independent regulation and media freedom, and
this prompted the president and other prominent members of the Council to resign in 2002
(George, 2005, 220). The monarchy then made the Council’s role less ambitious and progressive,
evidenced by the fact that future chairmen and members came to understand their duty as being
related to articulating a vision of the role of the media that could also be shared by old guard
elites (Sakr, 2007). The Council’s initial plans to form a truly independent media regulator for a
new private broadcast sector never came to fruition. Instead, the government passed an Audio-
Visual Law in 2002 that established a new regulatory body, the Audiovisual Commission to
oversee the market for private television and radio. The government publicly lauded the
Audiovisual Commission as progress and evidence of modern independent regulation, claiming
that the new body marked the first time that media regulation had been carried out by an entity

that was not a ministry answering directly to the executive branch (Toby Mendel, 2016) In

19



CEU eTD Collection

reality, however, the new body was just as open to political influence from the executive branch

as a ministry.

The design of the new Audiovisual Commission left it highly vulnerable to political
meddling through both funding and appointment structures. The Council of Ministers alone
appointed the Commission’s head and set the organization’s annual budget in a way that ruled
out any possibilities for alternative sources of funding (Jordan Provisional Law for Audiovisual
Media 2002, vol. 71, secs. 10-12). As it turned out, the Audiovisual Commission did not even
possess the legal ability to approve applications for broadcast licenses. It merely reviewed
applications before passing them onto the Council of Ministers who made the final decision on
whether a station was to be licensed or not (Fabio Del Alisal 2015, 7). The licensing procedure
itself was open to interpretation and decisions took place behind the closed doors of Council of
Ministers” meetings. The Ministers had wide-reaching powers to make problems for outlets even
if they had all the necessary paperwork. For example, in 2007 a private television channel named
ATV was set to become the country’s first terrestrial TV station, but its license was revoked at
the last minute with little justification (“Jordan’s ATV: The Untelevised Revolution,” 2007).
Information since has suggested that security fears led the executive branch to wish to maintain

its de facto monopoly on terrestrial TV broadcasts.

Beyond discrimination in decision making, the fees for licensing broadcast significantly
restricted entry into the broadcast market. Fees for broadcast licenses were exorbitantly
expensive in the first place as the cheapest radio license costed US $14,000 while licenses for
television were set at around US $140,000 (Jordan Provisional Law for Audiovisual Media
2002). In addition to this, there were costs associated with broadcast and relay tower fees that

amounted to about US $28,000 for radio stations (UNESCO, 2015, 110). Like the market for

20



CEU eTD Collection

print, radio and television stations there was a minimum capital requirement that still stands at
about US$70,000 for radio stations (UNESCO, 2015, 110). Finally, the Audio-Visual Law from
2002 slapped a 50% surcharge on the price of a license for those television and radio stations that
aired programming related to politics and news (UNESCO, 2015, 23). These financial barriers
significantly restricted the entry into the market for broadcast media, and the differences in
licensing costs encouraged new broadcasters to focus on entertainment rather than politics.
Additionally, since departments of the government were and continue to be exempt from the
fines and capital requirements set out under law, numerous government entities like the armed
forces, police, and municipal governments formed their own radio stations (UNESCO, 2015,

110).

Chapter Conclusion

Print and broadcast liberalization set important trends for the way the Jordanian state
utilized soft power tactics to capture media. Both periods of reform highlighted that the
government would initially seek to curb reform during periods of security concerns and largely
with older forms of censorship. Later, regulation came to be used to create financial burden on
existing outlets, while preventing would-be media owners from entering the market. Print and
broadcast media became open for business but only on paper. In reality, regulation had helped

create media markets that reflected the status quo of government dominance.

21



CEU eTD Collection

3: Capturing Online Media, Capturing Reform

Only a few years separated the end of Jordan’s liberalization and capture of broadcast
media from the onset of the Arab Spring. Developments in 2011 suddenly thrust Jordan into an
all too familiar form of political turmoil that bore a striking resemblance to what had taken place
in the early 90s. In 2011 and 2012 tens of thousands of Jordanians took to the streets to voice
frustration over reduced government subsidies and a rising cost of living and gradually adopted a
more political tone. While the Arab Spring proved to be less explosive in Jordan than in
neighboring states, street protests and public anger pressured the Jordanian state to appear
committed to reforming political systems and the media. Viewing Jordan’s ability to implement
these reforms as related to the state’s ability to serve as a strategic partner in an increasingly
tumultuous region, international actors like the European Union soon pledged finances and
technical assistance to bolster media freedom and independence in Jordan. Problematically,
however, while appearing to reform seemed to present the best way to ease public frustration, the
regional experience of the Arab Spring had also taught the Jordanian government that the growth
of online media could be explosive if left unchecked. Because of this, the Jordanian government
employed a tried and true method to engage in pro forma reform while clamping down on media
freedom and independence through regulatory capture. Initially, taking action against online
media meant pursuing slander and libel lawsuits as well as loosely-worded terrorism and national
security legislation. Eventually, however, the government erected obstacles for online media that
were both financial and administrative, all the while claiming that state actions advanced aims to
create independent regulation and foster professionalism in media. Further, a shift in priorities

for international donors away from general support for reform and towards programs to manage

22



CEU eTD Collection

migration issues created financial hardship for many independent media outlets. At the same
time, the Jordanian government’s efforts to build community media produced a ballooning
number of state or semi-state operated local channels, while community groups and non-profits

were sidelined.

The Arab Spring and Online Media: Context for Reform

In many ways the Arab Spring in Jordan and the resulting demands for political reform
can only be understood by first grasping the rapid rise of online and social media. Internet
penetration grew from around 20% in 2005 to 50% just 6 years later in 2011 largely due to a
very high rate of mobile phone ownership and growing access to 3G wireless broadband (Sweis
and Baslan, 2013, 17). Accompanying rising internet access rates, Jordan also witnessed a spike
in the number of active bloggers in the country, and by 2008 the country boasted some 10,000
blogs for a population of only around 6 million people (Sweis and Baslan, 2013, 32). Daily
newspapers like Al Ghad launched websites, and hundreds of other news websites with no
presence in the print industry similarly formed (Sweis and Baslan, 2013, 18). AmmanNet formed
the country’s first online radio station and quickly gained a reputation for picking up stories of
public interest that were off-limits for traditional print and broadcast media (Open Society
Foundations, n.d). While online media created new possibilities for independence, both the
government and journalists themselves expressed concerns about levels of professionalism in the
sector (Sweis and Baslan, 2013, 25). From a government perspective, however, what was most
important about online media was that it fell outside the jurisdiction of its regulation and ability

to influence coverage with financial incentives.

Online and social media proved capable of elevating voices calling for reform in Jordan

during the Arab Spring. Street protests organized by social media that would unseat political

23



CEU eTD Collection

authorities in countries like Egypt and Tunisia had a softer impact in Jordan but nonetheless
appeared similar to the political unrest the country had experienced in the early 1990s. In 2011,
crowds in Amman and smaller towns across the country gathered in the streets to rally against
rising unemployment and the cost of living (“Thousands Protest in Jordan,” 2011). The
scrapping of fuel subsidies in November 2012, a move called for by the IMF as a condition for a
bailout loan, sparked protests in Amman, Irbid, Maan, and Kerak as costs for transportation and
food saw significant rises (“Protests in Jordan After Fuel Subsidy Cut,” 2012). Demands from
protestors were also political in anture as crowds consisting of Islamists, leftists, and trade unions
alike soon demanded the resignation of the Prime Minister, an end to corruption, and political
reform (“Jordanian Protestors Demand Political Reform,” 2011). Unlike previous periods of
political crisis, social media and blogs enabled broader segments of society to contribute to
protest in an online public sphere, raising the prominence of protest in both domestic and

international media (Tobin, 2012).

As a defensive measure to stave off the instability of protest, the Jordanian monarchy
promised to instigate processes of political liberalization that included media reform. In 2011,
the government formed a National Dialogue Committee that was tasked with developing a
“National Media Strategy” for the years 2011-2015 (UNESCO, 2015, 12). The Committee
consulted with a broad array of actors ranging from state broadcasters to private print outlets and
local media freedom organizations to discuss issues related to press freedom and independence.
Ultimately, the Media Strategy highlighted three principles that were determined to be necessary
to modernize the country’s media and lead it to adhere to international standards. The media
strategy targeted the achievement of ““a favorable legislative environment that balances freedom

with responsibility,” “high levels of professionalism based on objective sustainable training,”

24



CEU eTD Collection

and “self-regulation and adherence to ethical standards” (UNESCO, 2015, 30). The first
objective clearly related to improving legal guarantees for media freedom and suitable
independent regulation, while the second two demonstrated a prominent concern for the
professionalism of the media sector and a problematically vague notion of “responsibility”
(UNESCO, 2015). The plan also contained a specific commitment to de-centralize a highly
Amman-centric media scene by supporting the growth of local media in Jordan’s various
governorates. (UNESCO, 2015, 99). Taken as a whole, the Media Strategy represented a broad
statement of intent that nonetheless became a point of reference in the future for determining

whether the government had or had not delivered on its promises.

Shortly after the launch of the National Dialogue, important international actors like the
European Union pledged significant support for media reform. In 2012, the European Union
announced that it would devote 10 million Euros to a project strengthening civil society and
media in Jordan under the EU Neighborhood Policy (ENP) (European Commission, 2012, 1).
The ENP Action Program for Jordan in 2012 indicated that supporting reform was a top priority
and that the Jordanian media represented the target of reform efforts itself but also was viewed as
a potential tool to make economic and political reforms across the board more inclusive
(European Commission, 2012, 1). As such, the EU proposed to first conduct a large-scale
analysis of the media environment in Jordan and work with the Jordanian government to refine
its media action plan. Then, the next stage of EU funding would focus on establishing
independent regulation of the media sector, promoting professionalism and forms of professional
“self-regulation,” building the capacity of local and community media, and transforming state
broadcasters into public service media outlets (European Commission, 2012, 7). Both stages of

funding were implemented by UNESCO, with the second phase being referred to as “Support to

25



CEU eTD Collection

Media in Jordan” (“Support to Media in Jordan Project Brief,” n.d.). Despite an early interest in
reform, escalating violence in Syria and Jordan’s ability to receive large numbers of refugees
quickly became the EU’s primary concern in the country starting in around 2013 (“Action Fiche
for Jordan,” 2013). Previously instigated programs for media reform continued but sometimes
attempted to incorporate a focus on migration management by giving voices to Syrian refugees
in Jordan (“Sa’a Suriya Radio Programme,” n.d.). Similarly, a large chunk of the new EU
funding earmarked for media programming in Jordan emphasized refugee and migration issues

(“Supporting Syrian Refugees in Lebanon and Jordan,” n.d.).

Requlation and Capture of Online Media

Prior to 2013 the Jordanian government lacked regulatory options for controlling online
media and instead relied on a combination of targeted lawsuits and self-censorship. While online
media was not regulated like print or broadcast, a rich tapestry of legislation meted out fines for
vaguely-defined instances of harmful speech. For instance, Jordanian courts heard and continue
to hear cases that allege that journalists for news websites have violated libel and slander laws
that constituted part of the state’s Penal Code (“Media Freedom Status in Jordan 2012:
Repression by Force of Law,” 2012, 38). Similarly, a new Cyber Security Law passed in 2010
created new legal peril for those creating online content. According to the law, posting
“defaming” or “insulting” comments was met with a fine between US $200 to US $2,000 dollars
(Jordan Information Systems Crime Law, 2010). Also, those found guilty of using the internet to
make previously unpublished material related to foreign affairs or national security available to
the public were required to pay a fine between US $500 to US $5,000 (Jordan Information
Systems Crime Law, 2010, sec. 11). In one case in 2013, the editor and chief of the website Jafra

News was arrested for supposedly endangering relations with the country of Qatar (‘“Jordan:

26



CEU eTD Collection

Journalists Jailed for Website Posting,” 2013). Along with the possibility of bringing financial
hardship upon critical media outlets, targeted lawsuits have been and remain instrumental in
building up an environment of self-censorship for online media. Even after a brief period of
optimism for the Jordanian press following the Arab Spring, 86% of journalists surveyed for a
large-scale media freedom study admitted to self-censoring content (“Media Freedom Status in
Jordan 2012,” 2012). While self-censorship is a powerful tool to control media, it did not give
politicized regulators direct jurisdiction over outlets as was practiced with print and broadcast

media.

By the end of 2012, the Jordanian government claimed that it had decided to make online
media subject to media regulation in order to promote reform goals of independent regulation
and higher professional standards. While it appeared a bold move, concerns about the
professionalism of online media were indeed widespread in Jordan, and polling conducted in
2011 by the Center for Defending Freedom of Journalists reported that nearly 80% of journalists
surveyed agreed a new law was needed to regulate online media (“Media Freedom Status in
Jordan 2011 n.d., 17). According to 2012 amendments to the Print and Publications Law, news
websites became subject to the same regulations as printed publications. In practice, this meant
that websites that were categorized as “news” required a license to operate and had to have an
Editor-In-Chief who was a member of the Jordan Press Association (JPA) (UNESCO, 2015, 69).
In 2017, new procedures further stipulated that online outlets needed 5 journalists to receive a
license (Azzeh, 2017). The government held that all the measures constituted necessary steps
towards the professionalization of an online media sector that had often acted in a brash and even
exploitative manner (UNESCO, 2015, 69). Shortly after arranging for the regulation of online

media, the government announced it would establish an independent regulatory agency that

27



CEU eTD Collection

would govern print, broadcast, and the newly-regulated online media sector. The new body was
called the Jordan Media Commission (JMC), and it acted as an umbrella organization for both
the Audiovisual Commission and the Print and Publications Department that had been under
direct executive branch control.(UNESCO, 2015, 62) The establishment of the body was hailed
as a step in the right direction for establishing independent media regulation, especially given

that print and online media would no longer be overseen directly by a government ministry.

Despite talk of improving professionalism and establishing independent regulation, new
rules related to online media exposed news websites to political influence and financial hardship.
The Jordan Media Commission adopted the same funding and appointment structures used for
the older Audiovisual Commission, meaning that the Prime Minister selects the head of the JIMC
who in turn carries out all executive functions of the body as there is not an independent
governing board (UNESCO 2015, 62-63). The Council of Ministers determines the entirety of
the JMC’s funding in creating the state’s general budget. Ultimately, the head of the JMC has
wide-ranging powers to declare if a website is news and must therefore obtain a license since
what constitutes a “news” is broadly defined in an amendment to the 2012 Press and Publications
Law (El Rayyes, 2015). Websites labeled as news only have 90 days to comply with licensing
requirements, and the decision of whether to grant a license still rests solely in the hands of the
Council of Ministers and not the JMC (Fabio Del Alisal, 2015, 7). Additionally, the license itself
costs about $1,400 and as such represents a significant financial burden for smaller websites and
individual bloggers in a country with a high cost of living and an average salary of just over $600
(“Jordan: A Move to Censor Online Expression,” 2012). The requirement to have an Editor-in-
Chief registered with the Jordan Press Association (JPA) provides additional potential for

influence. While the JPA in theory admits members based on professional and educational

28



CEU eTD Collection

credentials, membership is often political, and the government influences the self-regulatory
body as representatives from the largest government-controlled newspapers and state
broadcasters dominate the board (UNESCO, 2015, 147). The requirement for JPA membership
saddled many news websites with additional cost as many outlets had to hire a new staff member
to serve as Editor and Chief (“7iber Is Unblocked,” 2014). Operation costs for news websites
rose even further in 2017 since 5 full-time journalists were required to be a licensed outlet, a
difficult feat for many small sites, especially during a period of historic financial hardship for

news.

As might be expected, the implementation of licensing requirements has led to the
blocking and closure of numerous news websites since 2013 in the name of fostering
professionalism. In June 2003, the Print and Publications Department ordered over 250 news
websites to be blocked since they had not complied with demands for licensing laid out in 2012
(“Authorities Block Hundreds of Websites,” 2013). Some websites, among them many citizen
journalism platforms and small investigative outfits, simply did not meet standards to obtain
licenses. Other websites like 7iber, an online magazine funded by the European Endowment for
Democracy (EED), Hivos, and various embassies in Amman, refused to obtain licenses out of
principle and were blocked (“7iber Is Unblocked,” 2014). The Jordanian government revealed
that in an attempt to avoid onerous registration, numerous sites shifted their focus away from
news and politics and instead began specializing in issues such as education or technology
(Ghazal 2014). This change, in turn, meant that these sites no longer required licensing and
registration and could continue operation as a “specialized website.” As such, while culling
media outlets via blocking brought the most tangible impact of website registration, increasingly

apolitical online content and a shift away from news were also important outcomes.

29



CEU eTD Collection

Reform, Funding, and Amplifying Government Voices

Contrasting fortunes for independent media and government sponsored broadcast media
have arisen over the past 5 years because of shifting donor priorities and the Jordanian
government’s efforts to establish “community media” exclusively through state entities. While
the EU and even the US showed support for media and political reform in the immediate
aftermath of the Arab Spring, international donors gradually shifted their focus to Jordan’s
security and capacity to take in refugees as conflict raged in Syria and Irag. This shift impacted
the type of media programs being funded by the international community, decreasing funding
going directly to newsrooms. At the same time, the Jordanian government has capitalized on
reform promises to establish community media by backing the growth of local broadcast stations

vulnerable to state influence.

While independent media initially benefitted greatly from international support for
Jordanian media freedom, a shift in focus towards security and migration issues has complicated
the financial viability of independent media outlets. The international community has played a
strong role in the development of Jordan’s independent media. AmmanNet, Jordan’s first internet
radio station and a pioneer in community radio started in the early 2000s with support from
UNESCO (“Internet Radio in Amman,” n.d.). Similarly, independent online news magazines like
Tiber continue to receive support from foreign embassies as well as media development
organizations like Hivos and International Media Support (IMS)(“7iber,” n.d.). All journalists
interviewed for this study felt that EU and UN-backed projects immediately after the Arab
Spring maintained a broader focus on media freedom and proved more willing to provide

independent outlets with general operating funds than today. Problematically, the same

30



CEU eTD Collection

practitioners claimed that donors have over the past three to four years prioritized media funding
for refugees, women, and youth. One interviewee noted that independent outlets might receive
one-off grants to pay for programs on these priority topics, but fewer donors remained willing to
give money for core support costs (Kuttab 2018). This trend came at a time when media across
the country have struggled to obtain sufficient funding and in many cases have been burdened

with additional costs from licensing and registration.

While many independent news outlets experience hardship, the Jordanian government
has energetically thrown its weight behind support for “community media” run by state entities.
Under the banner of “community media,” new radio stations operated by municipalities,
universities, and various other state bodies have sprung up across Jordan. In 2014, the JIMC
awarded Jordan’s Zarga Municipality a broadcast license to launch a community broadcast
service that focuses exclusively on community issues (“Zarqa Municipality Granted Radio
Broadcasting License,” 2014). The Jordanian government has energetically publicized
community radio content produced by students and staff at Yarmouk University, and the IMC
licensed a radio station operated by Al al-Bayt University in 2016 to produce local news and
community content. Al al-Bayt University’s new radio station has hosted UNESCO radio
trainings, and both Al al-Bayt University and Yarmouk University have been the primary
beneficiaries of a 1.5 million Euro donation from the EU to provide equipment for local media
(“UNESCO, EU Media Training Yields Radio Talents,” 2018). While not funded by
international donors, even Amen FM, a radio station owned by the Public Security Department,
has branded itself as “community media,” claiming that the station has played a vital role in

building trust between security services and communities across Jordan (Freij 2015).

31



CEU eTD Collection

Unfortunately, this approach to community media has given rise to a ballooning number
of quasi-state media organizations that are vulnerable to state influence and has excluded broader
participation from civil society because of rules related to broadcast licensing. Radio stations
owned by state entities like municipalities and universities have grown under media reform.
Currently out of 42 licensed radio stations in Jordan, 6 are run by universities, 3 are run by
municipalities, and 6 are run by other government departments including the armed forces
(“Licensed Radio,” n.d.). While locally-focused programming produced by university and
municipality radio does fill a gap in what has been a heavily Amman-centric media landscape,
questions of independence remain for newly established “community” stations. In 2012, student
volunteers at Yarmouk FM began protesting against what they claimed were routine practices of
interference where university staff overstepped professional bounds to determine the content of
broadcasts (“An Open Strike by Employees of Yarmouk University Radio,” 2012). One of the
students involved in the protests later revealed that she had been prevented from discussing
Jordanian national identity on air by university administrators (“The Yarmouk FM Broadcast
Stopped a Program,”” n.d.). Beyond issues of censorship, the current drive for community media
has proved to be deficient because existing broadcast regulations prevent civil society and grass
roots organizations from operating local radio stations. Under the current laws governing
broadcast media, only public entities are exempt from having to pay licensing fees and no
distinction exists between private radio and community radios operated by non-profits for
example (UNESCO 2015, 108-9). In practice, this means that non-profits wishing to produce
public interest journalism still must pay $20,000 annually for licensing (Catherine Smajda-
Froguel 2016, 26) This has in effect cut most of civil society out of community radio, while

encouraging the proliferation of government-influenced local media.

32



CEU eTD Collection

Chapter Conclusion

Developments since the Arab Spring have driven efforts to both reform and capture
media. Digital media proved instrumental in forming the movement that successfully pushed the
Jordanian state to undertake a defensive series of political reforms. Perhaps because of this, the
Jordanian government determined that it had to constrain the freedom of news websites in a way
that exceeded the capacity of methods relying on using legal pressure to encourage self-
censorship. Ultimately, the state used the pretext of promoting independent media regulation and
professionalism to cut the number of websites providing news and discourage new websites from
forming. In a similar manner, Jordan has delivered on promises to foster community media by
allowing the growth of municipal and university broadcasters. This has occurred at a time when
independent media has seen financial fortunes take a downturn amid shifting priorities for
international donors. This most recent period of capture has heavily shaped the supply of online
news content, while promoting the growth of local news stations that can be influenced by the

state.

33



CEU eTD Collection

4: Conclusion- State Influence Over Media and Future
Reform Possibilities

The end result of a three-decade period of capture encompassing print, broadcast, and
online media during periods of reform now manifests itself in a media ecosystem in which news
production still rests concentrated in the hands of media outlets vulnerable to state influence. For
each sector, processes of reform and liberalization that presented the possibility of private media
ownership were reigned in initially by targeted oppression and later by ensuring new forms of
regulation significantly limited participation in media. The controlled growth of a private media
primarily focused on apolitical forms of entertainment has masked the full extent of the capture
that now grips news media, leading many to conclude that media in Jordan is becoming more
diverse and vibrant, while in reality the state’s control of information related to politics and
current events has changed very little over time. Looking to the future, there are already signals
that further media reforms could be on the horizon, perhaps focusing on public service
broadcasting and the liberalization of community radio. If this turns out to be the case,
international actors can improve forms of media support by making sure future assistance for
reform reflects an understanding of the tactics and tools of capture that have allowed decades of

liberalization to lead back to the same point of government-dominated news media.

The Present: News Concentration across Sectors

Nearly thirty years after print liberalization, the Jordanian state influences nearly every
major stakeholder dealing in printed news media. The market for newspapers remains heavily
dominated by three newspapers, Al Rai, Al Dustour, and Al Ghad, each reaching at least of 18

times more readers than the 4™ largest newspaper (“Licensed Newspapers,"n.d.). The Jordanian

34



CEU eTD Collection

government still owns over half of Al Rai and around a third of Al Dustour through investments
from the State’s Social Security Investment Fund (“Al Rai Celebrates 45th Anniversary,” 2016).
While Al Ghad has had a reputation for being the most independent print source in Jordan, the
paper’s senior leadership appear to have grown closer to King Abdullah and the Royal Court
since 2013, and coverage of topics related to the monarchy and government have converged
significantly with that of Al Rai and Al Dustour (Zaidah, 2014b). Research by the Jordan Media
Institute has also shown that over 60% of the content in these daily newspapers comes from the
state news agency, Petra, or from press releases in an often unedited form that does not inform

readers about the origins of content (Ghazal, 2014b).

Almost fifteen years after the government privatized broadcast media, the state still owns
almost all of the popular radio and television stations that produce news content. Jordan’s state
broadcaster JRTV, the Armed Forces, and the Public Security Department operate the 3 most
popular radio stations that create news programming (Hala Radio, Amman FM, and Amen FM)
(“Licensed Radio,” n.d.). Private broadcasters operate dozens of primarily apolitical radio
stations that air popular music, religious content, and various forms of entertainment. State or
government-funded entities dominate “community media” with five universities, two
municipalities, and one economic zone operating radio stations airing local radio content
(“Licensed Radio,” n.d.). On television, JTV, the state broadcaster, and Roya TV are the most
popular domestic channels by some margin and air the country’s most popular news bulletins
(“Audience Measurement for Jordanian Media” 2016). Roya is one of only two private television
stations providing news content to have been licensed since broadcast liberalization. Regardless,
content analysis of Roya’s programming shows that while guests speaking on Roya talk shows

voice views not espoused by the Jordanian government, the station’s daily news bulletin orders

35



CEU eTD Collection

stories and cites government sources in manner strikingly similar manner to JTV (Zaidah,

2014a).

Six years after the regulation of online media, news websites present the freest form of
media in Jordan, but the government has succeeded in slowing the growth of online news and
information significantly. Following the introduction of new licensing requirements, the
government blocked close to 300 unlicensed “news websites” in 2013. By 2017, there were only
187 websites licensed to provide information about “current events” in Jordan with only around
10 new websites being registered each year (“49 TV Channels Registered,” 2017). Websites like
Tiber continue to be pioneers in independent journalism in Jordan, and online news often
publishes stories that do not get picked up by print and broadcast media. At the same time,
however, the Jordan Media Institute has shown many websites licensed as news deal in re-
published material from print and online sources and clickbait as a way to boost website traffic

(“Re-Publication of Previous News,” 2018).

Looking Forward: Potential Future Reform

Thirty years of reform have accompanied a process of capture that has maintained the
status quo of government control of news media, and current political developments suggest that
grounds for similar processes of reform and capture could materialize in the future. The public
frustration over corruption, opaque governance, and economic mismanagement that sparked
media reform in the 1990s and in 2011 has not abated. In May and June 2018, protests over a
proposed tax hike that threatened to exacerbate an already unsustainable cost of living drew
crowds in sizes not seen since the Arab Spring (“Jordan Protests,” 2018). Demonstrators
demanded an end to corruption, competent management of Jordan’s debt-saddled economy, and

changes to make the country’s political system more accountable to the general public. Protests

36



CEU eTD Collection

forced Prime Minister Hani Mulki to resign, and King Abdullah has since called for the launch
of a new National Dialogue process. Under similar circumstances in the past, this has entailed

promises for political and economic reforms.

Looking specifically at media, there are signs that public service media and community
media might be set to become targets for reform and liberalization in the near future. Later this
year, the Jordanian government will launch a new television channel, Al Mamlaka, that it claims
will function as an independent public service broadcaster in a manner entirely different than the
country’s state broadcaster JTV. Debates over how the state can truly ensure the independence of
this new public service broadcaster are ongoing (Azzeh, 2015). Additionally, in 2017 a group of
8 independent media outlets banded together to petition the state to recognize grassroots
community radio and to drop exorbitant fees that prevent NGOs and community groups from
broadcasting (Kuttab, 2018). Discussions with state regulators about potential liberalization are
underway, and both public service media or community radio could present the next phase of

reform.

Present State of Capture and Future Reform

Ongoing political crisis and discontent in Jordan coupled with talk of possible forms of
media liberalization appear to indicate that attempts at political reform including media could
well materialize in the future. Just as in the past, both the United States and the European Union
would likely play some part in supporting reform given that Jordan remains a vital partner in the
Middle East. Both governments have already spent millions on programs aimed at
complementing structural changes in Jordan that the state claims will make the media more
independent only to arrive at today’s status quo: de facto government hegemony over print,

broadcast, and online media. Understanding regulatory and economic tactics the Jordanian state

37



CEU eTD Collection

has used to liberalize and then re-capture news media should direct the efforts of international
actors to design future forms of support and metrics to measure success or failure. 30 years of
liberalization and capture in print, broadcast, and online markets show that legal amendments,
formal privatization, and the swearing off of forms of blatant censorship will not suffice as
indicators of improved media freedom and independence. In supporting reform, international
actors should anticipate that regulatory and financial instruments could be used after the fact to
determine the shape of newly “liberalized” media sectors. Instead of looking for the types of
undisguised and ham fisted forms censorship from Jordan’s pre-1990 history, analysts should
expect the use of subtle soft-power tactics that are increasingly deployed successfully in both

democratic and authoritarian contexts.

38



CEU eTD Collection

Bibliography

“Tiber.” n.d. 7iber. n.d. https://www.7iber.com/about/.

“Tiber Is Unblocked after Getting Licensed.” 2014. 7iber. December 14, 2014.
http://7iber.com/2014/12/7iber-is-unblocked-after-getting-licensed/,
https://www.7iber.com/2014/12/7iber-is-unblocked-after-getting-licensed/.

“49 TV Channels Registered in Jordan.” 2017. Jordan Times. March 23, 2017.
http://ftp.jordantimes.com/news/local/49-tv-channels-registered-jordan.

“Action Fiche for Jordan.” 2012. European Commission. https://ec.europa.eu/neighbourhood-
enlargement/sites/near/files/aap_jordan_part 1 2012 ad.pdf.

“Al Rai Celebrates 45th Anniversary.” 2016. Jordan Times. June 2, 2016.
http://www.jordantimes.com/news/local/al-rai-celebrates-45th-anniversary.

Alina Mungiu Pippidi. 2013. “Freedom without Impartiality: The Viscious Circle of Media
Capture.” In Media Transformations in the Post-Communist World: Eastern Europe’s
Tortured Path to Change, edited by Peter Gross and Karol Jakubowicz, 49-66. Lanham:
Lexington Books.

“An Open Strike by Employees of Yarmouk University Radio.” 2012. April 18, 2012.
http://www.almadenahnews.com/article/145396-
%D8%A5%D8%B6%D8%B1%D8%A7%D8%A8-
%D9%85%D9%81%D8%AA%D9%88%D8%AD-
%D9%84%D9%84%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84%D9%8A%D9%86-
%D9%81%D9%8A-%D8%A5%D8%B0%D8%A7%D8%BI%D8%A9-
%D8%AC%D8Y%AT7%D9I%85%D8%B9%D8%A9-
%D8%A7%D9%84%D9%8A%D8%B1%D9%85%D9%88%D9%83-
%D8%A7%D8%B3%D9%85%D8%A7%D8%A1-%D9%88%D9%86%D8%B5-
%D8%B4%D9%83%D9%88%D9%389.

Anya Schiffrin, ed. 2017. In the Service of Power: Media Capture and the Threat to Democracy.
Washington, DC: The National Endowment for Democracy.
https://www.cima.ned.org/wp-
content/uploads/2017/08/CIMA_MediaCaptureBook_F1.pdf.

“Attacks on the Press 2001: Jordan.” n.d. The Committee to Protect Journalists. Accessed June
18, 2018. https://cpj.org/2002/03/attacks-on-the-press-2001-jordan.php.

“Authorities Block Hundreds of Websites in Jordan.” 2013. June 3, 2013.
https://cpj.org/2013/06/authorities-block-hundreds-of-websites-in-jordan.php.

Azzeh, Leila. 2015. ““Gov’t to Launch Independent Public Service Broadcasting Channel.””
Jordan Times. May 4, 2015.

.2017. “Jordan Media Commission’s New Law on News Websites Draws Controversy.”

Jordan Times. July 28, 2017. http://www.jordantimes.com/news/local/jordan-media-

commission%E2%80%99s-new-law-news-websites-draws-controversy.

“Bad Practices, Bad Faith: Soft Censorship in Macedonia.” 2015. Paris, France: WAN-IFRA.
https://www.wan-
ifra.org/sites/default/files/field_article_file/Soft%20Censorship%20Macedonia%20Dec%
2015.pdf.

Besley, Timothy, and Andrea Prat. 2006. “Handcuffs for the Grabbing Hand? Media Capture and

39


http://www.almadenahnews.com/article/145396-%D8%A5%D8%B6%D8%B1%D8%A7%D8%A8-%D9%85%D9%81%D8%AA%D9%88%D8%AD-%D9%84%D9%84%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84%D9%8A%D9%86-%D9%81%D9%8A-%D8%A5%D8%B0%D8%A7%D8%B9%D8%A9-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%8A%D8%B1%D9%85%D9%88%D9%83-%D8%A7%D8%B3%D9%85%D8%A7%D8%A1-%D9%88%D9%86%D8%B5-%D8%B4%D9%83%D9%88%D9%89
http://www.almadenahnews.com/article/145396-%D8%A5%D8%B6%D8%B1%D8%A7%D8%A8-%D9%85%D9%81%D8%AA%D9%88%D8%AD-%D9%84%D9%84%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84%D9%8A%D9%86-%D9%81%D9%8A-%D8%A5%D8%B0%D8%A7%D8%B9%D8%A9-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%8A%D8%B1%D9%85%D9%88%D9%83-%D8%A7%D8%B3%D9%85%D8%A7%D8%A1-%D9%88%D9%86%D8%B5-%D8%B4%D9%83%D9%88%D9%89
http://www.almadenahnews.com/article/145396-%D8%A5%D8%B6%D8%B1%D8%A7%D8%A8-%D9%85%D9%81%D8%AA%D9%88%D8%AD-%D9%84%D9%84%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84%D9%8A%D9%86-%D9%81%D9%8A-%D8%A5%D8%B0%D8%A7%D8%B9%D8%A9-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%8A%D8%B1%D9%85%D9%88%D9%83-%D8%A7%D8%B3%D9%85%D8%A7%D8%A1-%D9%88%D9%86%D8%B5-%D8%B4%D9%83%D9%88%D9%89
http://www.almadenahnews.com/article/145396-%D8%A5%D8%B6%D8%B1%D8%A7%D8%A8-%D9%85%D9%81%D8%AA%D9%88%D8%AD-%D9%84%D9%84%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84%D9%8A%D9%86-%D9%81%D9%8A-%D8%A5%D8%B0%D8%A7%D8%B9%D8%A9-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%8A%D8%B1%D9%85%D9%88%D9%83-%D8%A7%D8%B3%D9%85%D8%A7%D8%A1-%D9%88%D9%86%D8%B5-%D8%B4%D9%83%D9%88%D9%89
http://www.almadenahnews.com/article/145396-%D8%A5%D8%B6%D8%B1%D8%A7%D8%A8-%D9%85%D9%81%D8%AA%D9%88%D8%AD-%D9%84%D9%84%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84%D9%8A%D9%86-%D9%81%D9%8A-%D8%A5%D8%B0%D8%A7%D8%B9%D8%A9-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%8A%D8%B1%D9%85%D9%88%D9%83-%D8%A7%D8%B3%D9%85%D8%A7%D8%A1-%D9%88%D9%86%D8%B5-%D8%B4%D9%83%D9%88%D9%89
http://www.almadenahnews.com/article/145396-%D8%A5%D8%B6%D8%B1%D8%A7%D8%A8-%D9%85%D9%81%D8%AA%D9%88%D8%AD-%D9%84%D9%84%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84%D9%8A%D9%86-%D9%81%D9%8A-%D8%A5%D8%B0%D8%A7%D8%B9%D8%A9-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%8A%D8%B1%D9%85%D9%88%D9%83-%D8%A7%D8%B3%D9%85%D8%A7%D8%A1-%D9%88%D9%86%D8%B5-%D8%B4%D9%83%D9%88%D9%89
http://www.almadenahnews.com/article/145396-%D8%A5%D8%B6%D8%B1%D8%A7%D8%A8-%D9%85%D9%81%D8%AA%D9%88%D8%AD-%D9%84%D9%84%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84%D9%8A%D9%86-%D9%81%D9%8A-%D8%A5%D8%B0%D8%A7%D8%B9%D8%A9-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%8A%D8%B1%D9%85%D9%88%D9%83-%D8%A7%D8%B3%D9%85%D8%A7%D8%A1-%D9%88%D9%86%D8%B5-%D8%B4%D9%83%D9%88%D9%89
http://www.almadenahnews.com/article/145396-%D8%A5%D8%B6%D8%B1%D8%A7%D8%A8-%D9%85%D9%81%D8%AA%D9%88%D8%AD-%D9%84%D9%84%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84%D9%8A%D9%86-%D9%81%D9%8A-%D8%A5%D8%B0%D8%A7%D8%B9%D8%A9-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%8A%D8%B1%D9%85%D9%88%D9%83-%D8%A7%D8%B3%D9%85%D8%A7%D8%A1-%D9%88%D9%86%D8%B5-%D8%B4%D9%83%D9%88%D9%89
http://www.almadenahnews.com/article/145396-%D8%A5%D8%B6%D8%B1%D8%A7%D8%A8-%D9%85%D9%81%D8%AA%D9%88%D8%AD-%D9%84%D9%84%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84%D9%8A%D9%86-%D9%81%D9%8A-%D8%A5%D8%B0%D8%A7%D8%B9%D8%A9-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%8A%D8%B1%D9%85%D9%88%D9%83-%D8%A7%D8%B3%D9%85%D8%A7%D8%A1-%D9%88%D9%86%D8%B5-%D8%B4%D9%83%D9%88%D9%89

CEU eTD Collection

Government Accountability.” The American Economic Review 96 (3).

Catherine Smajda-Froguel. 2016. “Final Report on the Jordanian Legal Framework for
Broadcasting.” UNESCO. https://en.unesco.org/sites/default/files/finalreport-on-the-
jordanian-legal-framework-for-broadcasting-and-broadcasting-licenses-accepted-
changes-final-1.pdf.

Cowell, Alan. 1989. “Jordan’s Revolt Is Against Austerity.” The New York Times, April 1989,
sec. World. https://www.nytimes.com/1989/04/21/world/jordan-s-revolt-is-against-
austerity.html.

Democracy Digest. 2017. “A Sickness Beyond Borders: Under,” July 20, 2017.
https://www.demdigest.org/sickness-beyond-borders-understanding-combatting-media-
capture/.

El Rayyes, Thoraya. 2015. “Controlling Online Media in Jordan: Censorship or Rule of Law.”
7iber. April 7, 2015. http://7iber.com/wireless_research/controlling-online-media-in-
jordan-censorship-or-rule-of-law/, https://www.7iber.com/wireless_research/controlling-
online-media-in-jordan-censorship-or-rule-of-law/.

“EU-Jordan: €45m to Support Civil Society, Media, Justice and Security Sectors.” 2013.
ReliefWeb. November 25, 2013. https://reliefweb.int/report/jordan/eu-jordan-45m-
support-civil-society-media-justice-and-security-sectors.

European Commission. 2014. European Commission Implementing Decision: Support for
Jordan for the Syrian Crisis. https://ec.europa.eu/neighbourhood-
enlargement/sites/near/files/c_2014 9136 _f1_commission_implementing_decision_en_v
2_pl 787503.pdf.

Fabio Del Alisal. 2015. “Assessment of Media Legislation in Jordan:” MedMedia.
http://www.med-media.eu/wp-content/uploads/2015/09/MEDMEDIA_JORDAN.pdf.

Freij, Muath. 2015. “PSD Radio Station Bridges Gap between Security Forces, Community.”
Jordan Times. August 27, 2015. http://jordantimes.com/news/local/psd-radio-station-
bridges-gap-between-security-forces-community-%E2%80%94-director.

George, Alan. 2005. Jordan: Living in the Crossfire. Zed Books.

Ghazal, Mohammed. 2014a. “156 News Websites Comply with Press and Publications Law.”
Jordan Times. April 7, 2014. http://ftp.jordantimes.com/news/local/156-news-websites-

comply-press-and-publications-law.

. 2014b. “Over 60% of News in Major Arabic Dailies Taken from Petra, Press Releases
— Report.” Jordan Times. September 22, 2014.
http://www.jordantimes.com/news/local/over-60-news-major-arabic-dailies-taken-petra-
press-releases-%E2%80%94-report.

“Internet Radio in Amman—Reporting Local Problems Without Censorship.” n.d. Open Society
Foundations. Accessed June 11, 2018.
https://www.opensocietyfoundations.org/multimedias/internet-radio-amman-reporting-
local-problems-without-censorship.

Jones, Adam. 2002. “From Vanguard to Vanquished: The Tabloid Press in Jordan.” Political
Communication 19 (2). http://www.worldcat.org/title/from-vanguard-to-vanquished-the-
tabloid-press-in-jordan/oclc/196608965&referer=brief results.

“Jordan: A Move to Censor Online Expression.” 2012. Human Rights Watch. September 10,
2012. https://www.hrw.org/news/2012/09/10/jordan-move-censor-online-expression.

“JORDAN: Clamping Down on Critics.” 1997. Human Rights Watch.
https://www.hrw.org/reports/1997/jordan/JORDAN97.pdf.

40



CEU eTD Collection

Jordan Information Systems Crime Law of 2010. 2010.
https://www.unodc.org/res/cld/document/information-systems-crime-
law_html/Jordan_Information_Systems_and_Cyber_Crime_Law.pdf.

“Jordan: Journalists Jailed for Website Posting.” 2013. Human Rights Watch. September 21,
2013. https://www.hrw.org/news/2013/09/21/jordan-journalists-jailed-website-posting.

“Jordan Protests: What You Should Know.” 2018. Al Jazeera. June 4, 2018.
https://www.aljazeera.com/news/2018/06/jordan-protests-180604052840527.html.

Jordan Provisional Law for Audiovisual Media. 2002. Vol. 71.

Jordanian National Charter of 1991. 1991. http://www.refworld.org/docid/3ae6b53b4.html.

“Jordan’s ATV: The Untelevised Revolution.” 2007. 7iber. 2007.
https://www.7iber.com/2007/09/jordans-atv-the-untelevised-revolution/.

“Jordan’s Economic Upturn.” 2003. Washington Institute. 2003.
http://lwww.washingtoninstitute.org/policy-analysis/view/jordans-economic-upturn.

Kuttab, Daoud. 2018.

“Licensed Newspapers.” n.d Jordan Media Commission, http://www.mc.gov.jo

“Licensed Radio.” n.d. Jordan Media Commission. http://www.mc.gov.jo.

McElhone, Jane Madelyne. 2017. “The State, The Military, and the Market: Capture in the New
Burmese Media Landscape.” In In the Service of Power: Media Capture and the Threat
to Democracy. Washington, D.C.: The National Endowment for Democracy.

“Media Freedom Status in Jordan 2011: Impunity.” n.d. Amman, Jordan: Center for Defending
Freedom of Journalists. http://cdfj.org/wp-content/uploads/2014/09/Media-Freedom-
Status-in-Jordan-2011-EN.pdf.

“Media Freedom Status in Jordan 2012: Repression by Force of Law.” 2012. Amman, Jordan:
Center for Defending Freedom of Journalists. http://cdfj.org/wp-
content/uploads/2014/09/Media-Freedom-Status-in-Jordan-2012-EN.pdf.

Mendel, Toby. 2016. “Analysis of the Press and Publications Law, No. 8 for the Year 1998, as
Amended.” UNESCO. https://en.unesco.org/sites/default/files/updatedjordan.ppl-
analysis.16-05-18ls-1.pdf.

Muasher, Marwan. 2011. “A Decade of Struggling Reform Efforts in Jordan: The Resilience of
the Rentier System.” Carnegie Endowment, 38.

Pan, Yiling. 2017. “Managed Liberalization: Commercial Media in the People’s Republic of
China.” In In the Service of Power: Media Capture and the Threat to Democracy.
Washington, D.C.: The National Endowment for Democracy.

Podesta, Don. 2009. “Soft Censorship: How Governments Around the Globe Use Money to
Manipulate the Media.” Washington, D.C.: Center for International Media Assistance.
https://www.cima.ned.org/resource/soft-censorship-how-governments-around-the-globe-
use-money-to-manipulate-the-media/.

Rana Sweis, and Dina Baslan. 2013. “Mapping Digital Media in Jordan.” Open Society
Foundations. https://www.opensocietyfoundations.org/sites/default/files/mapping-digital-
media-jordan-20131121.pdf.

“Re-Publication of Previous News: Misrepresentation and Lack of Accuracy.” 2018. Jordan
Media Institute. akeed.jo.

Robinson, Glenn E. 1998. “Defensive Democratization in Jordan.” International Journal of
Middle East Studies 30 (3): 387-410.

“Sa’a Suriya Radio Programme.” n.d. UNESCO. n.d.
http://www.unesco.org/new/en/amman/projects/completed-projects/saa-suriya-radio-

41



CEU eTD Collection

programme/.

Sakr, Naomi. 2001. “Jordan: The Stop-Go Transition.” In Media Reform: Democratizing Media,

Democratizing the State. London: Routledge.

. 2007. Arab Television Today. London: 1.B Tauris.

.2013. “*We Cannot Let It Loose’: Geopolitics and Reform in Jordanian Broadcasting.”

In National Broadcasting and State Policy in Arab Countries. Palgrave-Macmillan UK.

“Soft-Censorship, Hard Impact: A Global Review.” 2014. Paris, France: WAN-IFRA.
http://www.wan-
ifra.org/sites/default/files/field_message_file/Soft%20Censorship%20Global%20Review
%202014.pdf.

“Stateless Again: Palestinian-Origin Jordanians Deprived of Their Nationality.” 2010. Human
Rights Watch. https://www.hrw.org/report/2010/02/01/stateless-again/palestinian-origin-
jordanians-deprived-their-nationality.

Stigler, George. 1971. “The Theory of Economic Regulation.” The Bell Journal of Economics
and Management Science 2 (1): 2-21.

“Support to Media in Jordan Project Brief.” n.d. UNESCO. http://stmjo.com/en/wp-
content/uploads/2016/09/STMJO_A4_onepagerENAR.pdf.

“Supporting Syrian Refugees in Lebanon and Jordan.” n.d. Medmedia. Accessed June 19, 2018.
http://www.med-media.eu/project/supporting-syrian-refugees-lebanon-jordan/.

“The Yarmouk FM Broadcast Stopped a Program on the Line Titled ‘Jordanian National
Identity.”” n.d. Accessed June 14, 2018.
http://www.gerasanews.com/print.php?id=63553.

“Thousands Protest in Jordan.” 2011. Al Jazeera. January 28, 2011.
https://www.aljazeera.com/news/middleeast/2011/01/2011128125157509196.html.

Tobin, Sarah. 2012. “Jordan’s Arab Spring: The Middle Class and Anti-Revolution.” Middle
East Policy Council. https://www.mepc.org/jordans-arab-spring-middle-class-and-anti-
revolution.

UNESCO. 2015. “Assessment of Media Development in Jordan.” Jordan: UNESCO.
http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002344/234425e.pdf.

“UNESCO, EU Media Training Yields Radio Talents at Al Al Bayt University.” 2018. Jordan
Times. May 22, 2018. http://www.jordantimes.com/news/local/unesco-eu-media-
training-yields-radio-talents-al-al-bayt-university.

WANIFRA. 2015. “Articles of Asphyxiation: Soft Censorship in Hungary.” Paris, France:
WAN-IFRA. https://www.cima.ned.org/publication/soft-censorship-hungary-2015/.

Wils, Oliver. 2004. “From Negotiation to Rent Seeking, and Back? Patterns of State—Business
Interaction and Fiscal Policy Reform in Jordan.” In Networks of Privilege in the Middle
East. Palgrave-Macmillan.

Zaidah, Sawsan. 2014a. “Jordanian TV and TV News: Competing on Government News.” 7iber.
April 23, 2014. http://7iber.com/2014/04/roya-jtv-news/,

https://www.7iber.com/2014/04/roya-jtv-news/.

. 2014b. “Al Ghad Pays The Price for Meeting With The King.” 7iber. August 21, 2014.

http://7iber.com/2014/08/king-abdullah-jordan-constitution-islamists/,

https://www.7iber.com/2014/08/king-abdullah-jordan-constitution-islamists/.

. n.d. “The King’s Interview in Local Media: Amplifying the Media Framework And

Marginalizing the Content.” 7iber. Accessed June 16, 2018.

http://7iber.com/2013/03/media-coverage-kings-interview/,

42



CEU eTD Collection

https://www.7iber.com/2013/03/media-coverage-kings-interview/.

“Zarqa Municipality Granted Radio Broadcasting License.” 2014. Jordan Times. November 17,
2014. http://jordantimes.com/news/local/zarga-municipality-granted-radio-broadcasting-
license.

N.d.

Appendix A: Abbreviations

AVC- Audiovisual Committee of Jordan

CIMA- Center for International Media Assistance

43



CEU eTD Collection

CMDS- Center for Media, Data and Society

EU- European Union

JMC- Jordan Media Commission

JPA- Jordan Press Association

PPD- Print and Publications Department

UNESCO- United Nations Education, Scientific, and Cultural Organization
US- United States of America

44



	Introduction
	Methodology
	1: Theory of Media Capture and Reform in Jordan
	2: History of Jordanian Media Reform: Release and Capture
	Liberalizing and Capturing Print Media in the 1990s
	Liberalizing and Capturing Broadcast Media in the 2000s
	Chapter Conclusion

	3: Capturing Online Media, Capturing Reform
	The Arab Spring and Online Media: Context for Reform
	Regulation and Capture of Online Media
	Reform, Funding, and Amplifying Government Voices
	Chapter Conclusion

	4: Conclusion- State Influence Over Media and Future Reform Possibilities
	The Present: News Concentration across Sectors
	Looking Forward: Potential Future Reform
	Present State of Capture and Future Reform

	Bibliography
	Appendix A: Abbreviations

