
 

UNMASKING MASKIROVKA (IN HUNGARY) 

A Novel Natural Language Processing-based 

Detection Method for Information Laundering 

 

By 

Domonkos D Kovács 

 

Submitted to 

Central European University 

Department of International Relations 

 

In partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Arts 

 

Supervisor:  Alexander Etkind 

 

Vienna, Austria 

2024 

 

 C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  i 

Abstract 
 

Information Laundering is a stratagem of hostile information influence campaigns 

(HIICs). Information Laundering aims to integrate propaganda into unwitting legitimate 

domestic outlets, by moving it through a network of intermediaries to produce a loss of origin, 

thereby lending propaganda a façade of legitimacy. Empowered by the affordances of the 

digital age, Information Laundering is increasingly deployed by the Kremlin to penetrate and 

subvert Western media ecosystems.  

The current state-of-the-art methodological framework for detecting Information 

Laundering is inherently curtailed by the manual overhead it necessitates, rendering it 

unfeasible for near real-time detection for entire media ecosystems. To overcome this 

limitation, the paper develops a Natural Language Processing and Machine Learning-based 

reusable, scalable, and adaptable methodological framework leveraging Sentence Bidirectional 

Encoder Representations from Transformers technology, which can be deployed to detect and 

trace Information Laundering in targeted media ecosystems.  

In turn, the paper trials the novel algorithmic methodological framework and uncovers 

a yet unnoticed Kremlin-orchestrated Information Laundering scheme targeting Hungary, 

which successfully subverted the Hungarian government-affiliated media ecosystem. The 

investigation finds that in the context of the full-scale invasion, between January 1, 2022, and 

March 10, 2024, four Hungarian government-affiliated outlets have provided for the integration 

of 891 laundered propaganda articles, which originally appeared on the columns of RT or 

Sputnik, and penetrated the Hungarian media ecosystem with the mediation of the Hungarian-

language Kremlin-proxy site Orosz Hírek, which worked to mask the origin of the articles.  

 

 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  ii 

Acknowledgements 
 

I wish to extend my gratitude to Alexander Etkind, Anton Shekhovtsov, Bret Schafer, and 

Thomas Maguire for their invaluable input, and to Snus, for keeping me motivated. 

 

  

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  iii 

Table of Contents 

ABSTRACT ..................................................................................................................................... I 

ACKNOWLEDGEMENTS ................................................................................................................ II 

TABLE OF CONTENTS ................................................................................................................... III 

LIST OF FIGURES ......................................................................................................................... IV 

INTRODUCTION ........................................................................................................................... 1 

CHAPTER I: STATE OF THE LITERATURE – TOWARDS A CONSOLIDATED, OPERATIONALISABLE 
DEFINITION .................................................................................................................................. 8 

CHAPTER II: THE ACTORS AT A GLANCE ....................................................................................... 13 

2.1 INTEGRATION: THE HUNGARIAN GOVERNMENT-AFFILIATED MEDIA ECOSYSTEM IN LIGHT OF RUSSIAN PROPAGANDA

 ........................................................................................................................................................... 13 

2.2 LAYERING AND PLACEMENT: PROOF OF INTENT........................................................................................ 16 

2.2.1 RT as a Tool of Information Warfare ................................................................................ 17 

2.2.2 Investigation into Orosz Hírek ........................................................................................ 18 

CHAPTER III: A NOVEL NATURAL LANGUAGE PROCESSING-BASED DETECTION METHOD FOR 
INFORMATION LAUNDERING ...................................................................................................... 21 

3.1 METHODOLOGICAL FRAMEWORK .......................................................................................................... 21 

3.1.1 Limitations – Levels of Proof Veracity .............................................................................. 23 

3.1.2 Data Collection – Scraping ............................................................................................ 25 

3.1.3 Core Algorithm ............................................................................................................ 26 

3.1.3.1 Translation ..................................................................................................................................... 28 
3.1.3.2 Thresholds for the Core Algorithm .................................................................................................. 28 

3.1.3 Filtering ...................................................................................................................... 29 
3.1.3.1 Date Filter ...................................................................................................................................... 29 
3.1.3.2 Eleven-Feature Machine Learning Filter .......................................................................................... 30 

3.2 FINDINGS AND ANALYSIS ..................................................................................................................... 33 

3.2.1 Orosz Hírek ................................................................................................................. 34 

3.2.2 Mandiner .................................................................................................................... 37 

3.2.3 Magyar Hírlap .............................................................................................................. 41 

3.2.4 Origo .......................................................................................................................... 45 

3.2.5 Vadhajtások ................................................................................................................ 47 

3.2.6 Hirado.hu ................................................................................................................... 49 

CONCLUSIONS .......................................................................................................................... 50 

REFERENCES ............................................................................................................................. 53 

  

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  iv 

List of Figures 
 

Figure 1: About section on Orosz Hírek's YouTube channel. .................................................. 18 

Figure 2: Excerpt from Orosz Hírek's HTML code ................................................................. 19 

Figure 3: Euclidean Distance and Cosine Similarity Figure (Kaplan 2024) ........................... 27 

Figure 4: Total Published and Laundered Article Counts by Month on Orosz Hírek .............. 36 

Figure 5: Laundered Article Counts by Month in Mandiner ................................................... 38 

Figure 6: Articles in the IL Chain, Mandiner #1 ...................................................................... 39 

Figure 7: Fully false citation, Mandiner #2 ............................................................................. 40 

Figure 8: Partially false citations, Mandiner #3 ....................................................................... 40 

Figure 9: Total Laundered Article Counts by Month in Magyar Hírlap .................................. 42 

Figure 10: Articles in the IL Chain, Magyar Hírlap #1 ............................................................ 43 

Figure 11: Articles in the IL Chain, Magyar Hírlap #2 ............................................................ 44 

Figure 12: Articles in the IL Chain, Magyar Hírlap #3 ............................................................ 45 

Figure 13: Total Laundered Article Counts by Month in Origo .............................................. 46 

Figure 14: Partially false citation, Origo #1............................................................................. 46 

Figure 15: Total Laundered Article Counts by Month in Vadhajtások .................................... 48 

Figure 16: Articles in the IL Chain, Vadhajtások #1 ................................................................ 48 

Figure 17: Partially false citations, Vadhajtások #2 ................................................................. 49 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  1 

Introduction1 
 

On the 18th of October 2022, at 16:38, RT, the Russian state-controlled propaganda 

outlet publishes an article titled “Report on alleged Ukrainian war crimes presented to UN” 

(RT 2022b). Whilst the article’s title is already misleading – since the vast majority of war 

crimes identified in the report were committed by Russian servicemen – the RT piece contains 

another conspicuous detail. It claims, that “while the instances of mistreatment of Russian 

POWs at the hands of Ukrainian fighters are backed by hard evidence, such as videos, the 

alleged violations committed by Russian forces mostly rely on the accounts of witnesses.” The 

report referenced in the article, authored by the Independent International Commission of 

Inquiry on Ukraine (2022), contains no such assertion – the detail appears to be entirely RT’s 

fabrication.  

Mere hours later, at 21:13, Orosz Hírek,2 the most prominent Hungarian-language 

fringe pro-Russian outlet, with proven operative connections to the Kremlin information 

warfare machinery,3 publishes an article titled “Ukrainian war crimes reported by the UN”4 

(Orosz Hírek 2022c). The article claims that “While the violations against Russian prisoners of 

war committed by Ukrainians are backed by real evidence, such as videos, the alleged 

infringements committed by Russian forces are mostly based on eyewitness accounts.”5 The 

Orosz Hírek article, presented as the outlet’s native content without reference to RT, appears to 

be a full translation of the RT piece published a few hours earlier.  

 

1 The paper, in part, builds on the author’s previously written, unpublished works. Materials appearing in the 

paper from the author’s unpublished works are referenced as quotations, with citations Kovács 2023 and Kovács 

2024. Bibliographic details of the unpublished works are included in the References section. 
2 Translation: ‘Russian News’ 
3 See 2.2.2 Investigation into Orosz Hírek 
4 Original: „Ukrán háborús bűnökről közölt jelentést az ENSZ” 
5 Original: „Míg az orosz hadifoglyok ukránok által elkövetett eseteit valódi bizonyítékok, például videók 

támasztják alá, addig az orosz erők által elkövetett állítólagos jogsértések többnyire szemtanúk beszámolóira 

támaszkodnak.” 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  2 

The following morning, on the 19th of October 2022, at 09:26, Mandiner, a leading 

Hungarian government-affiliated weekly, publishes an article titled “UN report: the Ukrainian 

army committed war crimes”.6 The piece claims that “while crimes committed by Ukrainians 

are ‘supported by real evidence, such as videos,’ alleged violations by Russian forces rely 

mostly on eyewitness accounts”7 (Mandiner 2022b, emphasis in original). The article is a near-

verbatim copy of the publication appearing on Orosz Hírek. Mandiner’s article not only 

eschews reference to Orosz Hírek – which already masked the article’s true source – but 

provides the aforementioned claim in quotation marks positing that it is “according to the 

document”, giving the false impression that the authors are directly drawing on the UN report. 

Citing Mandiner’s article, four prominent government-affiliated outlets republish the story: 

Origo (2022b), Vadhajtások (2022a), 888 (2022), and PestiSrácok (2022) – all, word for word, 

reiterating the same false claim. 

Thus, Hungarian government-affiliated media, subverted by a Kremlin information 

warfare scheme, published a propaganda piece authored by Kremlin mouthpieces and 

translated by the anonymous editors of the Kremlin-proxy Orosz Hírek the day before, whilst 

giving the impression that they had directly consulted the UN report. In the process, they 

exposed at least 31,0378 unwitting Hungarian media consumers to Russian state propaganda, 

who remained unaware, that their news was written not in Budapest, but in Moscow. This 

process is termed Information Laundering (IL). 

IL is not exclusive to the 21st century. One of Russia’s most notorious active measures 

campaigns, known as Operation INFEKTION (Boghardt 2009), deployed a methodology eerily 

 

6 Original: „ENSZ-jelentés: háborús bűncselekményeket követett el az ukrán hadsereg” 
7 Original: „hogy míg az ukránok által elkövetett bűncselekményeket „valódi bizonyítékok, például videók 

támasztják alá”, addig az orosz erők által elkövetett állítólagos jogsértések többnyire szemtanúk beszámolóira 

támaszkodnak.” 
8 Combined number of engagements/ad impressions from the corresponding Facebook posts of Mandiner, 888, 

and Origo 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  3 

similar to the one showcased above (Linvill and Warren 2023). On 17th July 1983, the KGB 

planted a fictitious letter to the editor in the Indian newspaper ‘The Patriot’. The anonymous 

letter, purported to be written by a respected American scientist, was titled: “AIDS may invade 

India: Mystery disease caused by US experiments” (Boghardt 2009, 4). Over time, the letter’s 

claim, that HIV originated at a US biological warfare facility, spread into the global media 

ecosystem with the mediation of the GDR scientist Jakob Segal and the unwitting FRG 

newspaper ‘Tageszeitung’ (Boghardt 2009, 8–12). By late 1987, the claim appeared in 80 

countries, in over 200 outlets, in 25 languages. The British newspapers Daily Telegraph and 

Sunday Express reported the false claim uncritically (Boghardt 2009, 14). Unbeknownst to 

them, the story was a KGB fabrication. 

Whilst IL has been developed in the pre-internet age, the digital era’s affordances render 

it more potent than ever. Contemporary IL campaigns are  “faster […] greater volume, and […] 

lower costs than was the case with Soviet-era campaigns” (Linvill and Warren 2023, 2). “With 

the shortening of the news cycle, the widening of the parameters of trusted information (Klein 

2012, 430), the deepening issue of ‘data smog’ (Klein 2012, 430), the proliferation of ‘non-

traditional media actors’ (Puschmann et al. 2016, 143) [… ] and the growing pressure for reach 

over quality, benign news outlets have fewer resources to vet and verify stories, and rely 

extensively on second-hand reporting, whilst malign outlets face lesser scrutiny. These 

tendencies give rise to an increasing vulnerability of Western media ecosystems to infiltration 

by IL.” (Kovács 2023, 2) 

In accordance, IL – “updated for the digital age” (DiResta and Grossman 2022, 5) and 

“turbo-charged with modern technology” (Linvill and Warren 2023, 3) – is increasingly being 

deployed by the Kremlin in hostile information influence campaigns (HIICs). “A declassified 

2021 assessment by the US National Intelligence Council concluded that IL was a ‘key element 

of Moscow’s strategy’ in attempting to interfere with US elections (2021, 7), and as Belén 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  4 

Carrasco Rodríguez notes, IL has been extensively utilised by the Kremlin in both Germany 

and the Nordic-Baltic region, as part of a holistic interference endeavour (2021a; 2021b).” 

(Kovács 2023, 1) 

Beyond the (geo)political implications of instrumenting and instrumentalising (Zuboff 

2019, 311) legitimate domestic media outlets in Kremlin-directed HIICs and providing direct, 

covert access for Kremlin propaganda to unsuspecting media consumers, IL – where the 

information originates on the columns of RT or Sputnik – possesses a notable legal dimension 

in the European context. “Council Decision (CFSP) 2022/351 of 1 March 2022 (Council of 

The European Union 2022a) and Council Regulation (EU) 2022/350 of 1 March 2022 (Council 

of The European Union 2022b) introduced restrictive measures on RT and Sputnik, outlawing 

their broadcasting activities in the EU. According to Article 2f (1) of Council Regulation (EU) 

2022/350 and Article 4g of Council Decision (CFSP) 2022/351, it is ‘prohibited for operators 

to broadcast or to enable, facilitate or otherwise contribute to broadcast[ing]’ RT and Sputnik 

materials. Furthermore, Article 12 of Council Regulation (EU) 2022/350 stipulates, that it is 

‘prohibited to participate, knowingly and intentionally, in activities the object or effect of which 

is to circumvent prohibitions in this Regulation including by acting as a substitute for [RT or 

Sputnik].’” (Kovács 2024, 8) In light of these regulations, it can be argued that Hungarian 

fringe and government-affiliated media outlets implicated by the findings of the present paper 

are committing sanctions evasion and are in violation of EU law. 

As outlined in Chapter I, in the fourteen years since the coinage in 2010 (Klein 2010), 

the scholarship on IL has provided for its theoretical triangulation and modelling and produced 

an operationalisable methodological framework (Rodríguez 2021a; 2021b) for detecting IL. 

However, the current state-of-the-art Rodríguez methodology faces a notable limitation. Since 

it relies on “manual keyword-based advanced online research” (Rodríguez 2021b, 15) its 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  5 

scalability – both in breadth and deployment frequency –  is inherently curtailed by the manual 

overhead it necessitates. 

In recognition of a perceived gap between the increasing threat posed by IL and the 

limitations of the extant operationalisable methodological framework, the present paper moves 

to develop a Natural Language Processing and Machine Learning-based reusable, scalable, and 

adaptable methodological framework, which can be deployed to detect and trace digital IL 

in targeted media ecosystems. The framework builds on Rodríguez’s findings and leverages 

the state-of-the-art Sentence Bidirectional Encoder Representations from Transformers 

technology (Reimers and Gurevych 2019). 

In turn, the paper trials the novel algorithmic methodological framework on the 

Hungarian government-affiliated media ecosystem and uncovers a yet unnoticed Kremlin-

orchestrated IL scheme targeting Hungary, which successfully subverted the Hungarian 

government-affiliated media ecosystem. In this scheme, Orosz Hírek – which the author’s 

Open-Source Intelligence investigation identified as a likely Kremlin-proxy and a sanctions 

evasion ‘copy-paste site’ (Balint et al. 2022) to RT and Sputnik – plays an integral, intentional 

role. It translates RT and Sputnik propaganda articles, and provides for the loss of origin, 

thereby implanting them into the Hungarian-language media ecosystem, whilst masking their 

true source. The algorithmic investigation finds that in the context of the full-scale invasion, 

between January 1, 2022, and March 10, 2024, four Hungarian government-affiliated outlets 

have provided for the integration of 891 laundered propaganda articles, which originally 

appeared on the columns of RT or Sputnik and penetrated the Hungarian language media 

ecosystem with the mediation of the Hungarian-language Kremlin-proxy site Orosz Hírek.  

In this sense, the paper poses and answers two, interlinked research questions: Can 

Natural Language Processing be utilised to detect IL? and Do Hungarian fringe and 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  6 

government-affiliated media outlets provide for the layering and integration phases of Kremlin 

IL campaigns? 

“The endeavour is animated by Boris Toucas’s call for a ‘systematic analysis of the 24/7 

news environment to determine the respective contribution of Russia’s own measures’ (2017) 

to counter IL – a solution further developed by Domonkos D Kovács and Victora Bergström 

(2021, 163–64)” (Kovács 2024, 2). The value proposition of the algorithmic methodological 

framework lies in rendering Toucas’s “systematic analysis”– out of reach for the extant models 

– viable. The algorithmic methodological framework can be scaled to encompass entire media 

ecosystems, and provide for the live, near real-time detection of IL utilised in hostile 

information influence campaigns. To the author’s best knowledge, the present paper is the first 

study to leverage Natural Language Processing to detect IL, the first to investigate full-cycle9 

Russian IL in the Hungarian media ecosystem, and the first to offer evidence, that several 

Hungarian fringe and government-affiliated media outlets provide for the layering and 

integration phases of IL campaigns, by republishing sanctioned Kremlin propaganda pieces. 

The paper is organised as follows. Chapter I surveys the existing literature on IL, frames 

it as constituting a trajectory of gradual, cumulative development, and positions the present 

paper in the literature as the next step in this trajectory. The chapter also outlines the author’s 

position on information typology as pertinent to IL and integrates it into a consolidated, 

operationalisable definition of IL emerging from the literature. 

Before delving into algorithm design, ‘Chapter II: Actors at a Glance’ tackles 

indispensable contextual points vis-à-vis the actors examined in the empirics. The first section 

titled ‘Integration: The Hungarian Government-affiliated Media Ecosystem in Light of Russian 

Propaganda’ addresses the rationale for target media selection and provides an overview of the 

 

9 From Placement via Layering to Integration 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  7 

relationship between Kremlin propaganda and the Hungarian government-affiliated media 

ecosystem, situating the research in existing, specialised literature. The following section, 

entitled ‘Layering and Placement: Proof of Intent’, provides the theoretical scaffolding for 

Chapter III, necessary to prove that the observed phenomenon indeed constitutes information 

warfare – and specifically IL – rather than merely bad journalism. Beyond stipulating that RT 

and Sputnik are instruments of information warfare, the section reports the results of an Open-

Source Intelligence (OSINT) investigation into Orosz Hírek conducted by the author, which 

finds that the fringe Hungarian-language pro-Kremlin site is likely to be a Kremlin-proxy actor. 

‘Chapter III: A Novel Natural Language Processing-based Detection Method for 

Information Laundering’ first discusses the merits and limitations of the algorithmic approach 

and describes the structure and operation of the two algorithms developed for the project, with 

a focus on providing an adaptable, reproducible template for future investigations utilising the 

methodological framework. To these ends, key considerations and points of decision in the 

algorithms’ design are highlighted. The methodological framework operates two primary 

algorithms: The Natural Language Processing-based ‘Core Algorithm’ tasked with identifying 

suspect IL links, and an eleven-feature Machine Learning filter, which serves to validate them. 

Finally, Chapter III’s Findings and Analysis section reviews the algorithms’ output, to draw 

both structural, and outlet-level conclusions, and showcase how, and to what extent Hungarian 

government-affiliated media integrates discrete pieces of Kremlin propaganda, layered via 

Orosz Hírek, and placed by RT or Sputnik. We find that Origo, Magyar Hírlap, Mandiner, and 

Vadhajtások – four of the five target media – provide for the integration phase of a Kremlin-

orchestrated IL scheme, hosting a total of 891 laundered articles in the observed period, which 

originally appeared on the columns of RT or Sputnik. Furthermore, as detailed in the Findings 

and Analysis section, the study observes and conceptualises a yet unnoted phenomenon 

pertinent to IL – termed Layering-Integration Liminality. 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  8 

Chapter I: State of the Literature – Towards A 

Consolidated, Operationalisable Definition 
 

The trajectory of scholarship on IL is that of gradual, cumulative development. The 

foundational theory of IL – and the coinage itself – was developed by Adam Klein (2010; 2012). 

Klein conceptualised IL as a new theory of process, specific to the internet (2012, 429), to 

describe how the internet allows subversive social movements – white supremacist groups in 

his empirics – to “quietly legitimize their causes through a borrowed network of associations” 

(2012, 429). Klein introduced some of the key features of IL: the production of a “perception 

of legitimacy” (2012, 431), the information pathway moving propaganda from the fringe to the 

mainstream (2012, 432), and what the author would term, “the subversion of the native 

epistemological space by hijacking the established forms of the authoritative techno-ethos 

(Borrowman 1999, cited in Klein 2012, 434).” (Kovács 2023, 4) In contrast to later literature 

which sees IL as a stratagem of states’ hostile information influence campaigns, Klein’s 

framework understands it to be an organic, emergent process, with no strategic intention or 

organisation driving it – reflecting its grassroots nature. This conceptualisation, focusing on 

subversive social movements, was later operationalised by Cornelius Puschmann, Julian 

Ausserhofer, Noura Maan, and Markus Hametner (2016). 

Anton Shekhovtsov was the first to deploy the concept in a geopolitical context – albeit 

utilising slightly different terminology. In 2015, in reference to the relations between Kremlin 

propaganda and the European far right, Shekhovtsov used the term “narrative laundering” to 

describe the movement of narratives in the media space, whereby “the original source that 

produces these narratives is either forgotten or impossible to determine” (Shekhovtsov 2015, 

5–6). Shekhovtsov argued, that Russian media is interested in the “loss of origin” for 

“propagandistic narratives” implanted in the international media sphere, and outlined, that the 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  9 

success criterion for the process is the integration of the “propagandistic narrative” into 

mainstream media. 

In turn, in a 2017 CSIS white paper on Russian interference in the 2016 US presidential 

elections, Boris Toucas conceptualised IL as a form of intentional information warfare and 

recognised that the Kremlin is adapting its active measures tactics to the information age 

(Toucas 2017). Kirill Meleshevich and Bret Schafer’s contribution represents another 

important step forward. Meleshevich and Schafer (2018) retain IL’s focus on foreign 

interference and move to expand Klein’s money laundering metaphor by bringing in the three-

stage construction – placement, layering, integration – established in money laundering 

scholarship (see Schneider and Windischbauer 2008; bin Zul Kepli and Nasir 2016; Cassella 

2018).  

Samantha M. Korta, building on Klein’s theory and Meleshevich and Schafer’s 

introduction of the placement–layering–integration pathway, develops ‘Information 

Laundering 2.0’, an expanded and refined version of Klein’s model. Information Laundering 

2.0 incorporates the secondary actors of amplifiers and accelerators into the layering stage, 

brings in new domains – such as social networks, online shopping, and gaming – and accounts 

for emerging technologies facilitating the process (Korta 2018, 79–89). 

Drawing on Korta as well as Meleshevich and Schafer, Belén Carrasco Rodríguez 

introduced the first comprehensive, versatile analytical and methodological framework, which 

can be exported and adapted to various media ecosystems, to detect IL (Rodríguez 2021a; 

2021b). One of Rodríguez’s key innovations lies in the development of “five indicators that 

can be used to identify connections between laundered news items and to trace the exact route 

of the laundering process” (Rodríguez 2021b, 12). These five indicators in turn serve as a basis 

for the Natural Language Processing-based methodological framework introduced in the 

current paper (see Section 3.1 for a detailed technical explanation). In this sense, the present 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  10 

study positions itself in the literature as the next, cumulative step in the development trajectory. 

Just as previous studies outlined above, it integrates, and builds on the findings of preceding 

scholarship, whilst introducing a novel layer of understanding. 

An implicit, but notable divergence in the literature is constituted by the typology of 

the information being laundered. Klein applies the theory to content described as “propaganda 

and false information” (2012, 433), “racist rhetoric and extremist agendas” (2012, 445) and 

“hate-based information” (Klein 2010, 8); Shekhovtsov refers to “propagandistic narratives” 

(2015, 5–6); Toucas talks about “Russian narratives” (2017); Korta posits that IL operates on 

“false or extremely biased information” termed “counterfeit narratives” (2018, 78–79); and 

Meleshevich and Schafer (2018) , as well as Rodríguez (2021a; 2021b), narrow the inquiry to 

“disinformation”.  

The present paper returns to a broader framing and embraces IL as a stratagem operating 

on propaganda, building on the conceptualisations of Anton Shekhovtsov and Paul A. Smith 

(Smith 1989, 3; Shekhovtsov and Lysenko 2024; cf. Barclay 2018). Shekhovtsov argues that 

“propaganda is a set of narratives” deployed to “change the behavio[u]r of what they consider 

their ‘adversary’ or ‘enemy’ or any other entity that they want to change the behavio[u]r of, 

[…] This is what propaganda is: not necessarily disinformation, just a set of narratives […] 

sometimes propaganda can be without disinformation”. Smith defines propaganda as “political 

advocacy aimed abroad with hostile intent.” (Smith 1989, 3).  

The broader, propaganda framing is warranted owing to two reasons, stemming from 

the realities of the findings. First, propaganda – containing no categorical disinformation – does 

indeed get laundered, and as a corollary, does serve the information warfare ends of the 

Kremlin. As such, it should not be excluded from the inquiry. For instance, as the Findings and 

Analysis section illustrates, Hungarian government-affiliated media oftentimes integrates 

verbatim framings and interpretations offered by Kremlin media on news events. Whilst these 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  11 

do not necessarily comprise factually false information, they effectively convey the Kremlin’s 

political agenda, which, in an IL scheme such as the one identified by the current paper, are 

presented as the native interpretations and framings of domestic, legitimate media. Second, the 

move to a propaganda framing is informed by the practical considerations emerging from the 

scaling of detection. In order for a large-scale, media ecosystem-wide IL detection framework 

to feasibly be limited to only identifying laundered disinformation, and effectively work to 

identify all laundered disinformation, an up-to-date fact-checking database encompassing the 

entirety of a given media ecosystem would be necessary. In contrast, propaganda provides a 

lower, more operationalisable threshold, since anything published on RT and Sputnik – as 

outlined in the section Proof of Intent – can be argued to constitute “political advocacy aimed 

abroad with hostile intent” (Smith 1989, 3) and a “set of narratives” deployed to “change the 

behavio[u]r of what they consider their ‘adversary’ or ‘enemy’” (Shekhovtsov and Lysenko 

2024). 

Therefore, in a consolidation of the coordinates provided by extant literature, and the 

author’s pertinent position on information typology, IL can be defined as a stratagem of hostile 

information influence campaigns (HIICs) (Rodríguez 2021b, 6), which operates via 

decontextualising propaganda (James Pamment et al. 2018) by moving it through a network 

of intermediaries (Rodríguez 2021b, 13), ultimately producing a ‘loss of origin’ (Shekhovtsov 

2015) and thereby lending propaganda a “perception” (Klein 2012, 431) and “façade of 

legitimacy, the look and feel of credible news, allowing [propaganda] to influence public 

discourse or to set an agenda” (Rodríguez 2021b, 10). IL consists of three phases: a) placement 

– the initial publication of propaganda (Meleshevich and Schafer 2018); b) layering – when 

propaganda “is laundered through a series of domains […] that opens it up for public discourse 

without the original source or motive being understood” (Korta 2018, 15); and c) integration – 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  12 

when propaganda “becomes adopted by trusted news sources” (Meleshevich and Schafer 2018, 

5). 

The following chapters, in turn, operationalise this definition. First, Chapter II places 

the actors examined in the empirics in the model’s three phases and substantiates that the nature 

of the actors in the placement and layering phases supports the hostile information influence 

campaign (HIIC) framing. Second, Chapter III showcases IL in action, by shedding light on 

how, in the Hungarian context, Kremlin propaganda is decontextualised via an intermediary, 

ultimately producing a loss of origin, and facilitating propaganda texts’ adoption by legitimate 

domestic news outlets. 

  

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  13 

Chapter II: The Actors at a Glance 
 

“If you place a breadcrumb in the far reaches of the Internet on a website, it doesn’t 

need to generate traffic on its own. It just needs to land on the radar of an outlet that is real or 

run by [Hungarians].”10 – argues Bret Schafer (quoted in Harris and Nakashima 2021), in 

reference to the underlying rationale of IL. The following paragraphs survey the three strata of 

outlets represented in the empirics, corresponding to the three stages of IL: integration, 

layering, and placement. For integration, we review those which are “real or run by 

[Hungarians]” – five Hungarian government-affiliated news sites; for layering, one 

representing “the far reaches of the Internet” – Orosz Hírek; and for placement, those which 

worked to place the breadcrumbs – RT and Sputnik.  

The purpose of the chapter is twofold. First, it outlines the Hungarian government-

affiliated media’s nexus with Russian propaganda, necessary to contextualise the paper’s 

findings. Second, it addresses the rationale for target media selection, and vis-à-vis the layering 

and placement phases, validates their inclusion in an investigation working to uncover IL, by 

proving their intent to wage information warfare, via, amongst others, reporting on the results 

of an Open-Source Intelligence (OSINT) investigation into Orosz Hírek conducted by the 

author. 

 

2.1 Integration: The Hungarian Government-affiliated Media 

Ecosystem in light of Russian propaganda  
 

Already in the years leading up to the outbreak of full-scale invasion in 2022, the 

Hungarian government-affiliated media, which Péter Krekó describes as a product of 

 

10 Original: „run by Americans” – adjusted for context. 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  14 

“Informational Autocracy” (2022), has been noted for its preferential treatment of the Russian 

Federation, and its proclivity to broadcasting pro-Russian propaganda and sharing the Russian 

viewpoint (Hunyadi, Molnár, and Szicherle 2017).  

The author of the present paper, in a bout of wishful thinking, theorised in an article 

published in March 2022 (Kovács 2022), that in light of the discrepancy (Berkes 2022; Bayer 

2022) between the Hungarian government’s then pro-EU, pro-NATO stance in international 

fora, and the persistent broadcasting of pro-Russian propaganda in affiliated outlets, the latter 

communications strategy possibly constitutes a ‘grace period’ approach, designed not to 

unsettle the audience, which for years has been conditioned to view Putin’s Russia favourably. 

On the contrary, the prevalence of pro-Kremlin propaganda in Hungarian government-

affiliated outlets has not decreased since. Hungarian government-affiliated media was rendered 

“the number one broadcaster of the Kremlin propaganda in Europe” (Grygiel 2023, 177), to 

the point where “the pro-Kremlin disinfo and government information ecosystem cannot really 

be separated,” (Krekó, quoted in Bayer 2022). Both state-owned public (Zubor 2022; Bayer 

2022; Presinszky 2022; Lakmusz 2022; Keller-Alánt 2022; Rényi 2022), and nominally 

independent, government-affiliated media are implicated (Diószegi-Horváth 2022; Zubor 

2022; Bayer 2022). 

“As Karin Kőváry Sólymos and Szabolcs Panyi, as well as Szicherle et al. argue, 

Russian propaganda sites have a limited role in Hungary, since Hungarian government outlets 

themselves fulfil the function of spreading the Kremlin’s message (Szicherle et al. 2019; 

Sólymos and Panyi 2023). However, it is yet to be determined, whether Hungarian 

government-affiliated media merely exhibits narrative proximity with Kremlin coverage, as, 

for instance, proven by Corruption Research Centre Budapest (Hajdu et al. 2018), or, whether 

it also hosts discrete, specific propaganda texts authored by Kremlin-official media – that is to 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  15 

say, whether Hungarian government-affiliated media provide for the integration phase of 

Russian IL campaigns” (Kovács 2024, 1). The present paper remedies this omission.  

In accounting for IL’s integration phase, the algorithm has been deployed on five 

Hungarian government-affiliated outlets: Mandiner, Magyar Hírlap, Origo, Vadhajtások, and 

Hirado.hu. The selection rationale was informed by aiming to provide a representative set 

sampling the Hungarian government-affiliated media ecosystem’s various strata. Mandiner and 

Origo belong to the Central European Press and Media Foundation (KESMA), a non-profit 

exempted from Hungarian competition law, owning and operating more than 470 outlets 

(Bátorfy 2018). KESMA is widely regarded by scholarship to be a government-affiliated media 

conglomerate (Brogi et al. 2019; Griffen 2020; Urbán 2021; Bátorfy et al. 2022; Wiseman 

2023). KESMA is suspected to receive communication directives directly from the ministry 

(Political Capital 2023). 

Mandiner is a medium-reach (Mandiner 2019) government-affiliated weekly, 

understood by the author to represent an outlet offering more balanced coverage than other 

KESMA sites. Origo, the highest-reach government-affiliated online outlet, consistently ranks 

amongst the top three most popular websites in Hungary, visited by more than 900,000 people 

daily (Pete 2023; Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság 2023). It has been noted for its 

sensational, click-bait headlines oftentimes approximating disinformation (Szily 2022; Hanula 

2023), sexualised tabloid reporting (Herczeg 2022; Rovó 2022), smear campaigns (HVG 2021; 

Horváth 2021; HVG 2022; Erdélyi K. and Szabó 2024), and heavily skewed pro-Kremlin 

coverage (Diószegi-Horváth 2022; Molnár and Krekó 2023). Magyar Hírlap is a lower-reach 

(RTL 2022) government-affiliated outlet owned by businessman Gábor Széles, a major donor 

to Fidesz (HVG 2010) with close business ties to Russia (Juhász et al. 2015). Vadhajtások is a 

far-right publication (Győri, Keller-Alánt, et al. 2022, 19), deemed by researchers to be a ‘grey 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  16 

zone’ government-affiliated outlet (Political Capital 2022). Finally, Hirado.hu is the news 

website of the Hungarian public broadcaster MTVA. 

 

2.2 Layering and Placement: Proof of Intent 
 

For cases exhibiting IL characteristics to be properly categorised as IL – and by 

extension, not merely bad journalism – the intent of the Kremlin to wage information warfare, 

and use IL to penetrate the Western, and specifically the Hungarian media ecosystem, must be 

substantiated. As Rodríguez argues, the usage of IL techniques only constitutes a hostile 

information influence campaign, if it “fits within a broader strategic aim” (Rodríguez 2021b, 

13). To this end, the following two points require validation.  

First, materials published in RT and Sputnik are meant not merely to inform 

international audiences but are instruments for waging information warfare. Second, given the 

operative affiliation between Orosz Hírek and the Kremlin information warfare machinery, the 

fringe pro-Kremlin site is instrumentalised by the Kremlin to inject its messages into the 

Hungarian-language information sphere, using IL.  

Orosz Hírek was selected to represent the layering phase, owing to its position as the 

most prominent Hungarian language fringe pro-Russian outlet (Győri, Keller-Alánt, et al. 

2022; Zubor 2023; Német 2023), whilst RT and Sputnik have been chosen for the study’s 

placement phase, due to their central role in the Kremlin’s information warfare efforts, and 

their status as sanctioned entities in the European Union (Council of The European Union 

2022a; 2022b), which renders the implications of present investigation’s findings not only 

political, but also legal. 

 

 

 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  17 

2.2.1 RT as a Tool of Information Warfare 
 

Since its rebranding in the wake of the 2008 Russo-Georgian war, RT has been 

operating not as an instrument of Russian soft power, but of Russian political warfare against 

the West (Ramsay and Robertshaw 2018; Shekhovtsov 2022; Gulenko 2023). Margarita 

Simonyan herself argued that RT is an “information weapon” (quoted in Shekhovtsov 2022, 8) 

deployed in a war “against the whole Western world”11 (Симоньян 2012), comparing its role 

to that of the Defence Ministry (Yatsyk 2022, 109). Indeed, RT’s mission and philosophy are 

not journalistic but military (Nimmo 2018). In accordance, RT became notorious for targeting 

European societies with disinformation and propaganda (Yablokov and Chatterje-Doody 2022; 

Andreae 2022). 

“By extension, the argument can be made that seeking to influence foreign audiences, 

and ultimately advance the political, economic and security interests of Russia on the 

international stage (Shekhovtsov 2020, 10), anything published on a foreign-language version 

of RT is intended to be part of an information warfare effort, and be picked up by legitimate 

news media of the target media ecosystem.” (Kovács 2024, 4) 

Given the personal and organisational links, as well as oftentimes similar modus 

operandi (Littow 2022, 29), the same argument is applicable to Sputnik International. Sputnik 

International is operated by the news agency ‘Rossiya Segodnya’ (Russian for ‘Russia Today’). 

Although RT claims that it has no relationship to ‘Rossiya Segodnya’ (Littow 2022, 27) 

Margarita Simonyan serves as the Editor in Chief for both outlets (Rossiya Segodnya 2024). 

The European Council’s concurrently instituted ban on both Sputnik and RT (Shekhovtsov 

2022, 9; Council of The European Union 2022a; 2022b), with European Commission President 

Ursula von der Leyen saying “The state-owned Russia Today and Sputnik, and their 

 

11 Original: „информационную войну вели мы, причем со всем западным миром.” 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  18 

subsidiaries, will no longer be able to spread their lies to justify Putin’s war,” (quoted in Kayali 

2022) further exemplify that they both serve information warfare purposes. 

 

2.2.2 Investigation into Orosz Hírek 
 

“Orosz Hírek – the most prominent Hungarian language fringe pro-Russian outlet 

(Győri, Keller-Alánt, et al. 2022; Zubor 2023; Német 2023) – is likely to be a Kremlin-proxy, 

according to the author’s OSINT investigation presented below. The presence of a potential 

Kremlin-proxy outlet providing Hungarian-language coverage in an IL scheme can be argued 

to substantiate the Kremlin’s intent to penetrate the Hungarian media ecosystem. [The 

following paragraphs propose four indicators, which offer strong evidence, that Orosz Hírek is 

a Kremlin-proxy.] 

First, as indicated in the ‘About’ section of Orosz Hírek’s official YouTube channel and 

the ‘Description’ section of several of its videos, Orosz Hírek’s content-providing partner is 

Ruptly. Ruptly, whilst operating as a Berlin-based 

German commercial entity, is the subsidiary of the 

Russian state-controlled television network RT (Escritt 

2022). Based on content analysis, the partnership 

between Ruptly and Orosz Hírek seems to primarily 

involve the provision of either live-streamed or recorded 

video content from Ruptly, which then in turn are fitted 

with Hungarian titles and descriptions, subtitles, or both, 

working to make them accessible to Hungarian speaking 

audiences. 

 

Figure 1: About section on Orosz Hírek's YouTube 

channel. 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  19 

Therefore, an existing partnership between Orosz Hírek and a Russian state-controlled 

propaganda outlet, facilitating the intentional transposition of content sourced from a Russian 

state outlet into Hungarian media, can be substantiated. 

Second, an investigation into Orosz Hírek’s source code reveals, that the site’s builders 

used Yandex Metrica, a Russian web analytics service. Using the source code search engine 

from publicwww.com, we conclude that Yandex Metrica is utilised almost exclusively by 

Russian websites, amongst others, key Russian state-owned and state-controlled outlets such 

as www.rt.com, www.ria.ru, www.gazeta.ru, www.vesti.ru, www.tass.ru, and www.interfax.ru. 

Whilst the ubiquity of Yandex Metrica across Russian websites precludes using its appearance 

in Orosz Hírek’s HTML code as conclusive proof of its affiliation to the Russian state, it 

suggests that the website’s developers possess Russian connections.

 

Figure 2: Excerpt from Orosz Hírek's HTML code 

Third, personal links between the Russian intelligence-affiliated outlet NewsFront and 

Orosz Hírek can be corroborated. NewsFront, based in Russian-occupied Crimea, is recognised 

by experts as one of the key vehicles of the Kremlin’s information warfare efforts 

(Stelzenmüller 2017; Nimmo 2017). Reportedly, the outlet is financed directly by the FSB, 

with message control being exercised by the presidential administration in Moscow (Beuth et 

al. 2017). The US Department of Treasury has termed it a ‘disinformation and propaganda 

outlet that worked with FSB officers’ (U.S. Department of the Treasury’s Office of Foreign 

Assets Control (OFAC) 2021) whilst the Atlantic Council found that News Front is one of the 

Kremlin’s three main propaganda outlets in Germany, alongside Sputnik and RT (Shuster 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n

http://www.rt.com/
http://www.ria.ru/
http://www.gazeta.ru/
http://www.vesti.ru/
http://www.tass.ru/
http://www.interfax.ru/


  20 

2017). Since its inception in 2018 until its re-launch in August 2022, the key person behind 

News Front’s Hungarian version has been Sándor Csikós (Sólymos and Panyi 2023), who 

stands accused of cooperation with terrorist organisations in the DNR/LNR by the Myrotvorets 

Center (2018). Sándor Csikós also appears as a columnist at Orosz Hírek, having published 

several articles on the outlet (Csikós 2017; 2018; 2019; 2022) – implying a potential affiliation 

between the FSB-financed Hungarian version of News Front and Orosz Hírek.” (Kovács 2024, 

4–5) 

Fourth, researchers at Political Capital identified Orosz Hírek as the originator of a pro-

Kremlin disinformation narrative – sourced from the Russian media ecosystem – which was 

propagated by bot activity on social media in Hungary (Győri, Molnár, et al. 2022, 13–15). The 

text, claiming that Ukraine has been committing genocide against Russians in Donbas, was 

first published in Hungarian on Orosz Hírek’s Facebook page on February 24, 2022. 

Subsequently, the text was copied verbatim into Facebook comments at least 1,708 times, 

amongst others, by inauthentic profiles (Győri, Molnár, et al. 2022, 13–15). Whilst it has not 

been proven that the inauthentic profiles spreading Orosz Hírek’s text are Kremlin-affiliated, 

the usage of bots to spread pro-Kremlin disinformation of social media bears the mark of the 

Kremlin’s modus operandi (see Woolley 2016; Sanovich 2018; Badawy, Ferrara, and Lerman 

2018; Stukal et al. 2022). 

Having substantiated the intent of the Kremlin to use IL to penetrate the Hungarian 

media ecosystem via Orosz Hírek and outlined the synergetic relationship between Russian 

propaganda and the Hungarian government-affiliated media ecosystem, the following chapter 

moves to develop and deploy the algorithmic framework, working to determine, whether 

Hungarian fringe and government-affiliated media outlets provide for the layering and 

integration phases of Kremlin IL campaigns. 

  

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  21 

Chapter III: A Novel Natural Language 

Processing-based Detection Method for 

Information Laundering 
 

Natural Language Processing (NLP) “is a collection of computational techniques for 

automatic analysis and representation of human languages” (Chowdhary 2020, 604). It 

emerged to circumvent the insurmountable challenge posed by the processing of the “abundant 

volume of natural language text in the connected world […] by a human to discover the 

knowledge/wisdom in it, specifically within any given time limits” (Chowdhary 2020, 603). 

The en masse detection and tracing of IL presents the same problem characteristics NLP was 

designed to solve – a language processing task too extensive for a human to address. In 

accordance, the present chapter sets out to render the established, human-operated 

methodology developed by Rodriguez (2021a; 2021b) scalable, by transposing it into a 

“collection of computational techniques”, leveraging state-of-the-art Sentence Bidirectional 

Encoder Representations from Transformers technology. In turn, the chapter operationalises 

the developed algorithm by deploying it to detect discrete pieces of laundered information in 

Hungarian government-affiliated media, originating in sanctioned Kremlin propaganda outlets, 

with the Findings and Analysis section reporting on the investigation’s results. 

 

3.1 Methodological Framework 
 

The codes aim to automate assigning Rodriguez’s indicators of connection between 

laundered news items (Rodríguez 2021b, 13). The majority of the code works to identify 

‘Structural similarity’ (“news articles are either identical or contain similarly distributed 

information”) by leveraging Natural Language Processing and Machine Learning technologies; 

‘Chronology’ (“News articles have simultaneous or closely consecutive publication times) is 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  22 

accounted for by a date filter; and for Recurrence (“a suspect media outlet repeatedly shares 

news articles from other outlets previously identified as disreputable within a short timeframe, 

e.g. Sputnik → News-Front”) the results showcase oft-used pathways for IL. ‘Authorship’ 

(“suspicious articles were written by the same author”) has been deemed irrelevant for the 

current dataset, insofar as suspect pieces cross language boundaries, and considering that both 

RT, Sputnik, and Orosz Hírek forego attributing authorship in their publications. For other 

datasets, the ‘Authorship’ indicator can be automated by adjusting the scraping process and 

introducing a parallel, simplified version of the NLP algorithm. The final indicator, ‘Reference’ 

(“an article published by one suspect media outlet cites or includes hyperlinks to another 

suspect sources the previous one”) presents a curious case. Whilst Orosz Hírek eschews 

providing reference to RT or Sputnik in all the layering cases, two Hungarian government-

affiliated media outlets – Magyar Hírlap and Vadhajtások – do attribute certain integration 

pieces to Orosz Hírek. In the findings section, this data is presented alongside detected counts, 

where available. 

The methodological framework described in the following sections is deployed in two 

stages. Stage I analyses the RT/Sputnik and Orosz Hírek databases, aiming to produce a list of 

articles published on Orosz Hírek, which have originated on the columns of RT or Sputnik. 

Stage II in turn leverages the results of Stage I to identify instances where government-affiliated 

media integrated a layering piece from Orosz Hírek, which was initially published in RT or 

Sputnik. Both Stage I and Stage II follow the same workflow, consisting of the Natural 

Language Processing-based Core Algorithm and the eleven-feature Machine Learning filtering. 

To differentiate the relative position of suspect texts in the IL hierarchy, the heuristic of 

Stratum A and Stratum B is introduced. Stratum A denotes suspect precursors to Stratum B 

texts. This implies that in the placement (RT/Sputnik) → layering (Orosz Hírek) relationship, 

the prior constitutes Stratum A, and the latter Stratum B, whereas in the layering (Orosz Hírek) 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  23 

→ integration (Hungarian government-affiliated media) nexus, Orosz Hírek is referred to as 

Stratum A, and texts from Hungarian government-affiliated media as Stratum B.  

 

3.1.1 Limitations – Levels of Proof Veracity 
 

The current algorithmic approach presents certain limitations, emerging from the 

inherent challenges of providing conclusive proof in detecting IL. In the RT/Sputnik → Orosz 

Hírek nexus, the algorithmic methodology identifies near-verbatim translations – either full 

articles or excerpts –, where the publication time of the Kremlin propaganda piece precedes 

that of the Orosz Hírek article by no more than 72 hours. Given ‘Chronology,’ ‘Structural 

Similarity’, and Orosz Hírek’s proclivity to hosting RT/Sputnik content (‘Recurrence’), it can 

be argued that in this relationship, the results approximate conclusive evidence, insofar as is it 

highly unlikely that either the editors of Orosz Hírek would have, by coincidence, authored 

such a piece without consulting RT/Sputnik, or, alternatively, that both outlets have copied the 

content of a third source, external to the model. To investigate the probability of the latter’s 

occurrence in the RT/Sputnik → Orosz Hírek relationship, a random sample of 300 laundered 

article pairs was assembled from the database identified by the algorithm. The texts of the 

RT/Sputnik pieces from the pair were fed into a search engine, to identify potential shared, 

Stratum A texts. The investigation confirmed, that for each of the 300 texts in the sample, the 

RT/Sputnik articles, as worded and structured, were unique, and no other text exhibiting 

semantic similarity – e.g. covering the same news event with a similar framing – was closer, or 

equally close to, in structure and wording to the Orosz Hírek article than its respective 

RT/Sputnik pair.  

The same logic is applicable to finding matches in Hungarian government-affiliated 

media for the subset of Orosz Hírek articles, which were sourced from RT/Sputnik. Given the 

specific wording and structure of these articles – near-identical between RT/Sputnik and Orosz 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  24 

Hírek – and the specific translation choices made by Orosz Hírek and reflected in the suspect 

government-affiliated pieces, it is highly unlikely that a government-affiliated media would 

have reproduced these without consulting Orosz Hírek. 

However, in the Orosz Hírek → government-affiliated media nexus, when attempting 

to identify pieces sourced from the prior’s entire corpus, rather than strictly those originating 

in RT/Sputnik and merely layered via Orosz Hírek, the likelihood of a common Stratum A 

external source to both Orosz Hírek and the investigated government-affiliated outlet increases, 

thereby reducing the veracity of the proof offered. Without the specificity provided by the 

established RT/Sputnik → Orosz Hírek link, and the latter’s translation characteristics, it 

becomes increasingly possible, that the origin of the information is a third, Hungarian-language 

source. In contrast to the results of the uniqueness investigation by sampling in the RT/Sputnik 

→ Orosz Hírek database, the same inquiry regarding Hungarian-government affiliated texts 

and Orosz Hírek’s genuine – non-laundered – corpus revealed, that these texts are oftentimes 

not unique. For instance, the external source is frequently constituted by Magyar Távirati Iroda 

(MTI), a Hungarian state-run news agency, or another domestic source. Whilst extensive, 

additional keyword and citation-based filtering was undertaken to improve these datasets, the 

level of proof veracity offered in RT/Sputnik → Orosz Hírek, and RT/Sputnik → Orosz Hírek 

→ Government-affiliated media databases, is out of reach for the Orosz Hírek → Government-

affiliated media nexus, without indexing the entirety of Hungarian-language online news 

media. Since this is outside of the remit of the current project, data presented from the Orosz 

Hírek → Government-affiliated media database is provided in the findings as ‘approximate’ 

data, to indicate a lower level of confidence compared with the other two datasets. However, 

since the aim of the project is to identify discrete pieces of texts originating in sanctioned 

Kremlin-official outlets, the qualification regarding the confidence level of the Orosz Hírek → 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  25 

Government-affiliated media database does not compromise the research’s overall goals – this 

type of data is merely appended as complementary, contextual information. 

 

3.1.2 Data Collection – Scraping 
 

A total of 451,560 articles were collected for the study: 43,990 from RT; 50,556 from 

Sputnik; 10,254 from Orosz Hírek; 84,016 from Mandiner; 92,582 from Magyar Hírlap, 

140,629 from Origo; 32,573 from Vadhajtások, and 26,960 from Hirado.hu – representing the 

entire published corpus of the target outlets between January 1, 2022, and March 10, 2024, 

with the exception of Hirado.hu, where only articles tagged ‘abroad’ were downloaded, due to 

the site’s exceptionally efficient scraping blocker. 

The Python package Newspaper3k was selected to scrape texts and publication dates of 

articles, owing to its capability to adapt to a wide range of HTML structures without tailor-

made code for each site. To provide article URLs to be fed into Newspaper3k, sitemap XMLs 

were collected, parsed, and converted into databases, containing the URLs of all articles 

published between January 1, 2022, and March 10, 2024, from each target site. 

With Sputnik International, due to the peculiar HTML structure, leveraging 

Newspaper3k was not feasible. To account for this, a traditional scraping method, with custom 

instructions reflecting Sputnik’s HTML code, was utilised, aided by the Beautiful Soup python 

library. 

  

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  26 

3.1.3 Core Algorithm  
 

Owing to their higher accuracy in creating embedding vectors for “language containing 

complex structure, ambiguous word usage, and words unseen in training” (Arora et al. 2020, 

2650), the project only considered contextual algorithms for primary detection, over their 

traditional, non-contextual counterparts oftentimes utilised in Textual Similarity tasks, such as 

Jaccard Similarity, Term Frequency and Inverse Document Frequency, Word Movers Distance, 

or Count Vectorizer (Wang and Dong 2020). Whilst non-contextual algorithms create the same 

embedding vector for a word, irrespective of its textual environment, contextual methods 

account for polysemy and consider interdependencies, capturing uses of words in different 

settings (Liu, Kusner, and Blunsom 2020), consequently producing more accurate results. 

The state-of-the-art language model Sentence-BERT (Bidirectional Encoder 

Representations from Transformers), developed by Nils Reimers and Iryna Gurevych (2019) 

is utilised to produce semantically meaningful embedding vectors from the text sources. 

Sentence-BERT vastly outperforms other contemporary sentence embedding methods like 

InferSent and Universal Sentence Encoder (Reimers and Gurevych 2019, 2). Sentence-BERT 

is selected for the project owing to unparalleled scalability, ability to operate without pre-

processing, such as lemmatization, stemming, or stop word removal, high accuracy, and low 

computational overhead – specifically compared to BERT cross-encoders.  

‘all-MiniLM-L6-v2’, a general-purpose pre-trained model released by Reimers and 

Gurevych for SBERT, is utilised in the code. Whilst models specifically trained for Semantic 

Textual Similarity (STS) tasks, like ‘stsb-mpnet-base-v2’, would hypothetically offer better 

accuracy for the present use case, they represent a significant step back in performance – from 

all-MiniLM-L6-v2’s 14200 Sentence / Sec on V100 GPU to a mere 2800. Furthermore, the 

manual comparison of the output of general-purpose and STS-specific models confirmed, that 

the latter offers no tangible accuracy advantage for the datasets utilised in the project. 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  27 

After collected text corpora have been embedded, vector similarities are calculated. The 

algorithm uses both cosine similarity and Euclidean distance to denote proximity between 

vectors, which act as numerical representations of the Stratum A and Stratum B pieces. The 

closer the vectors – and thus, the higher the scores – the more likely the connection between 

the articles.  

Cosine similarity is a magnitude-

independent measure, which works by 

identifying the angle between the vectors 

(Sitikhu et al. 2019), whereas Euclidean 

distance computes the straight-line distance 

between two points (Ladd 2020). Thus, in STS 

use cases, where vector magnitude corresponds 

to text length, Euclidean distance is sensitive to 

the length of the scrutinised texts, whereas 

Cosine similarity is not. Whilst, on its own, cosine similarity would be a superior measurement 

(Emmery 2017) – e.g. by not excluding suspect text pairs, where only a paragraph was 

laundered – Euclidean distance brings in additional information on the similarity between the 

length of examined texts. Thereby, the Core Algorithm leverages both metrics to combine their 

respective advantages.  

The output of the Core Algorithm is a database of all article pairs – where one text is 

from Stratum A, and the other is from Stratum B corpus – between which cosine similarity and 

inverted normalised Euclidean distance scores are above a set threshold (see Thresholds for the 

Core Algorithm section for a detailed explanation). This dataset contains all true positives – 

that is, in the case of Stage I, all instances of IL between RT/Sputnik and Orosz Hírek, and in 

Figure 3: Euclidean Distance and Cosine Similarity Figure 

(Kaplan 2024) 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  28 

the case of Stage II, all instances where government-affiliated media integrated a layering piece 

from Orosz Hírek, which originated in RT or Sputnik. 

 

3.1.3.1 Translation 

Whilst multilingual SBERT models, such as ‘distiluse-base-multilingual-cased-v2’, 

which map similar inputs in different languages close in vector space are available, tests 

utilising the case study’s dataset confirmed, that the vectorisation of pre-translated texts, and 

the subsequent comparison of vectors offers not only higher performance, but better accuracy. 

Thus, the translation of either the RT/Sputnik pieces into Hungarian or the Orosz Hírek articles 

into English is necessary. Spot testing indicated that the latter solution yields better results, with 

both higher overall similarity scores, and higher separation between positive and negative 

controls. Therefore, for the project, machine comparison between the Orosz Hírek and 

RT/Sputnik databases was carried out with the Orosz Hírek database having been translated to 

English, using a parallelised version of the deep_translator python package. Stage II 

comparison, naturally, is carried out on the original Hungarian language texts. 

 

3.1.3.2 Thresholds for the Core Algorithm 

“Using the pre-trained SBERT model, completely identical texts put through machine 

translation yield a cosine similarity of 0.97-0.99, whilst completely unrelated texts result in 

scores ranging between 0.12-0.18. Whilst cosine similarity scores of -1 are mathematically 

possible, they are highly unlikely to occur in Natural Language Processing use cases, insofar 

as it would necessitate feeding diametrically opposed texts – rather than completely unrelated 

texts, which results in scores closer to 0.  

 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  29 

The Euclidean distance scores used in the model have been normalised, and inverted, 

so that 1.0 represents identical texts and 0.0 denotes completely different texts, accounting for 

machine translation distortions. Euclidean distance is normalised, to account for the realities of 

the dataset, as follows. The minimum distance is set by computing the Euclidean distance 

between the vectors of an RT article, and its double English-Hungarian-English machine-

translated version, simulating a hypothetical scenario, where the layering piece is an unedited 

machine translation.” (Kovács 2024, 4) Maximum distance is set by computing the Euclidean 

distance between the vectors of an RT piece, and a completely unrelated English sentence.  

In the testing phase, thresholds for Cosine similarity and inverted normalised Euclidean 

distance scores were determined by setting a low, 0.5 cut-off for both scores in the algorithm, 

then manually moving through the results database in 0.05 iterations for both scores, to find 

the genuinely laundered article pairs (true positive) with the lowest scores in each category – 

this in turn was used as a threshold for live operation. 

The most adequate cut-off, using ENG-ENG pairs for RT/Sputnik → Orosz Hírek 

measurements, and original HUN-HUN pairs for Orosz Hírek → government-affiliated media 

measurements, was determined to be 0.67 for the inverted normalised Euclidean distance score 

and 0.83 for the cosine similarity score. This threshold ensures the least number of false 

positives, whilst not excluding any potentially laundered article pairs – true positives. 

 

3.1.3 Filtering 
 

3.1.3.1 Date Filter 

To reduce computational overhead, the Core Algorithm already integrates a date filter, 

whereby only article pairs, where the Stratum B article was published no more than three days 

after a Stratum A piece respectively, are included. Whilst manual checks confirmed, that in the 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  30 

vast majority of IL instances, the entirety of the laundering process takes no more than 36 

hours, a more inclusive 3-day cut-off is used to account for potential outliers, primarily to 

prevent the exclusion of the minority case, where a weekend delays the layering or the 

integration phase.  

 

3.1.3.2 Eleven-Feature Machine Learning Filter 

Whilst the Core Algorithm performs well in identifying true positives, approximately 

20% of the output data is comprised of false positives owing to the inherent limitations of 

cosine similarity and Euclidean distance, thus warranting further filtering. Owing to the size of 

the dataset – and especially considering that the value proposition of the present methodology 

lies in its adaptability to larger, more diverse datasets – the manual removal of false positives 

remains an unviable approach, necessitating the deployment of automated filtering. 

For this, a multi-feature Machine Learning approach is selected, as described by Emil 

Kalbaliyev and Samir Rustamov (2021, 9–19). First, the text pairs identified by the Core 

Algorithm are subjected to further similarity analysis, bringing in secondary comparative 

metrics. The present filtering methodology leverages the seven character-based similarity 

measurements used by Kalbaliyev and Rustamov and complements it with an additional four 

word-level similarity metrics so that to feed a more diverse set of data points to the Machine 

Learning algorithm.  

Stratum A and Stratum B text pairs are rated with the character-based similarity 

measurements Longest Common Substring (LCS), Longest Common Subsequence (LCSq), 

Gestalt pattern matching (also known as Ratcliff/Obershelp pattern recognition), Levenshtein 

Distance, Damerau-Levenshtein distance, Jaro distance, and Jaro–Winkler distance. 

Additionally, the word-level similarity measurements Jaccard Similarity, TF-IDF Similarity, 

N-gram similarity using trigrams, and unique proper noun count are utilised. 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  31 

Longest Common Substring (Shimohira et al. 2011), as used in a Semantic Text 

Similarity context, identifies the longest, contiguous string of text – to a character level – shared 

between a Stratum A and a Stratum B text paired by the Core Algorithm. The filter then records 

the length of the longest common substring. A higher number indicates that a Stratum A and a 

Stratum B text share longer contiguous segments, such as full sentences. Since LCS is an 

inflexible measurement, and thus, highly sensitive to variations introduced by either the initial 

translation or the operative re-translation, it, like other metrics introduced in the filtering stage, 

can only be utilised as secondary measurements in the present model. 

Unlike LCS, Longest Common Subsequence does not require the sequence to be 

contiguous, thereby permitting matches between sequences with non-shared characters 

interrupting them. This is particularly useful in accounting for cases, when, for instance, an 

extra word has been added during the laundering process. Following Kalbaliyev and Rustamov, 

to extract a similarity measurement from LCSq, the length of the Longest Common 

Subsequence is doubled and divided by the sum of the length of the two texts (2021, 14).  

Gesalt pattern matching, or Ratcliff/Obershelp pattern recognition (Ratclif and 

Metzener 1988) constitutes an iteration of LCS. Ratcliff/Obershelp first finds the LCS between 

the text pairs, and then iteratively works on the residual characters to find shorter and shorter 

matching strings, until there are no common characters. The similarity metric is then derived 

using the same method as with LCSq. 

Levenshtein Distance (Levenshtein 1965) calculates the number of character-level 

changes required to transform a Stratum A text into its respective Stratum B pair. Under 

Levenshtein Distance, allowed edits are insertion, deletion, and substitution. Damerau-

Levenshtein distance, in addition to the three aforementioned operations, allows for the 

transposition of two adjacent characters. The lower the number of operations required, the 

closer the two texts are. 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  32 

Jaro similarity (Jaro 1989) is a character level metric, which measures the number and 

order of shared characters as well as the number of transpositions. First, Jaro similarity 

identifies matching characters – not necessarily in the same order – which are closer to each 

other in the string than a set maximum distance, derived from the total length of the strings. 

Then, the algorithm calculates the number of transpositions needed to rearrange matching 

characters which are in a different order between the two strings. Jaro–Winkler distance 

(Winkler 1990) is a variation of Jaro similarity – the prior gives preference to strings which 

match from the beginning. 

Jaccard Similarity (Niwattanakul et al. 2013; Bag, Kumar, and Tiwari 2019) works by 

dividing the total number of words shared between the two texts, by the number of words in 

the union of the two texts. N-gram similarity using trigrams, as implemented in the current 

code, also computes Jaccard similarity but uses word trigrams as a basis for comparison, rather 

than individual words. 

TF-IDF, which denotes the importance of a word to a document in a corpus, is a 

derivative of two measurements, Term Frequency and Inverse Document 

Frequency (Leskovec, Rajaraman, and Ullman 2014, 8–10). Term frequency, in its raw count 

application used in the current algorithm, signifies the number of times a word appears in a 

text, whilst Inverse Document Frequency computes the log of the ratio of the total number of 

documents to the number of documents that contain the word. TF-IDF is then calculated as 

TF x IDF. As implemented in the algorithm, a TF-IDF-specific vectorizer first tokenises the 

texts into words, transforms the texts into numerical representations with TF-IDF weighting, 

and then cosine similarity is used to denote the proximity between the two suspect texts. 

The manual coding process revealed that a particularly informative metric to indicate 

whether two suspect pieces constitute part of an IL chain is to examine, if the Stratum B text 

contains any specific information, such as names or places, which are not found in the Stratum 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  33 

A text. To automate this approach, the unique proper noun count metric is introduced, which 

uses the spaCy library to identify proper nouns in each text and return the number of proper 

nouns exclusively present in the Stratum B text from suspect pairs. The lower the count, the 

more likely the connection. Stage I uses the en_core_web_sm model to find English proper 

nouns, whilst, in Stage II, the Hungarian-language hu_core_news_lg model is utilised. 

After the eleven secondary metrics had been calculated, a subset of Stage I’s output 

appended with the secondary metrics – approximately 800 article pairs – was manually coded, 

to differentiate between true positives (’1’) and false positives (‘0’). The manually coded 

dataset in turn serves as input for a Machine Learning algorithm. 

In a departure from Emil Kalbaliyev and Samir Rustamov (2021) – who manually 

identified the best model and parameters for the Machine Learning process – the coded dataset 

is fed into an Automated Machine Learning (AutoML) process, utilising the Tree-based 

Pipeline Optimization Tool library (Le, Fu, and Moore 2020). AutoML identifies the most 

optimal analysis pipeline, by selecting the best performing model and the most appropriate 

parameters for the given training data (Ebrahim and Joy 2023).  

The identified pipeline is then used to train a model on the coded Stage I data, which in 

turn allows us to automatically code – and thus filter – new output data produced by the Core 

Algorithm. On the datasets examined in the current study, the trained Machine Learning model 

separates true positives from false positives with above 99,2% accuracy, based on cosine 

similarity and Euclidean distance, coupled with the secondary metric set. 

 

3.2 Findings and Analysis 
 

The investigation uncovered a Kremlin-orchestrated IL scheme moving specific pieces 

of propaganda from RT/Sputnik (placement) via Orosz Hírek (layering) into Hungarian 

government-affiliated media (integration), including Mandiner, Origo, Vadhajtások, and 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  34 

Magyar Hírlap. We find that Orosz Hírek layered a total of 2,824 articles from RT and Sputnik 

between January 1, 2022, and March 10, 2024 – rendering it a direct copy-paste site to RT and 

Sputnik. In the same period, four Hungarian government-affiliated outlets integrated 891 

articles which originally appeared in the columns of RT or Sputnik and penetrated the 

Hungarian language media ecosystem with the mediation of Orosz Hírek. The following 

paragraphs review the findings in detail and examine case studies to highlight key 

characteristics of the laundering scheme. 

One of these characteristics, termed Layering-Integration Liminality, is a yet unnoted 

phenomenon pertinent to IL, observed and conceptualised in the current study. “In virtually all 

IL models (Korta 2018; Meleshevich and Schafer 2018; Rodríguez 2021b; 2021a) malign 

distortion of the information exclusively occurs in the layering and in certain cases, placement 

domains, usually carried out by fringe, Kremlin official, or Kremlin-proxy outlets, whilst the 

integration phase merely denotes the adoption of the laundered information into mainstream 

media. In contrast, Hungarian government-affiliated outlets oftentimes serve the dual purpose 

of layering-integration, whereby they not only complete the laundering cycle by integrating an 

already-layered piece of information into the mainstream media ecosystem but at the same time 

complement it with further malign distortions.” (Kovács 2024, 2–3) 

 

3.2.1 Orosz Hírek 
 

Orosz Hírek has laundered a total of 2,824 articles from RT and Sputnik between 

January 1, 2022, and March 10, 2024, injecting them into the Hungarian media ecosystem. 

Despite Sputnik’s comparably sized larger corpus – 52,647 versus RT’s 46,558 – the editors of 

Orosz Hírek appear to give overwhelming preference to sourcing articles from RT. Of Orosz 

Hírek’s 2,824 laundered pieces, 2,731 were originally published on RT. 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  35 

Given Orosz Hírek’s total corpus size of 10,253, 27.5% of Orosz Hírek’s content in the 

examined period is from sanctioned Russian state-affiliated propaganda sources. Thereby, 

arguably, Orosz Hírek can be classified as RT’s ‘copy-paste website’.  

An OSINT investigation by the Institute for Strategic Dialogue uncovered 112 copy-

paste websites of RT operating in Europe, which have been utilised to circumvent sanctions 

following the outbreak of the full-scale invasion (Balint et al. 2022). Copy-paste and mirror 

sites – the latter of which relay not only RT’s content but copy the entire page structure – have 

proliferated since March 2022. Whilst Oroszhírek, according to domain registration data, has 

been operational since April of 2009 (Whois Record, 2024), current findings indicate that since 

the start of hostilities in autumn 2021, and especially from the onset of sanctions against RT 

and Sputnik in March 2022, it has acquired a new function, and correspondingly elevated its 

operation to a new level. To provide further information on the trajectory of Orosz Hírek’s 

activities, articles published in 2021 on RT, Sputnik, and Orosz Hírek were collected and 

processed through the steps described in subsections Core Algorithm and Filtering. These, 

however, are not included in the main dataset, and are only examined to elucidate Orosz Hírek’s 

transformation. The chart below shows the total number of articles and the number of laundered 

pieces sourced from RT and Sputnik published on Orosz Hírek between January 1st, 2021, and 

March 10th, 2024. 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  36 

 

Figure 4: Total Published and Laundered Article Counts by Month on Orosz Hírek 

The data indicates that Orosz Hírek has embarked on a steep rise in publication 

frequency from October 2021 onwards – notably corresponding with the second Russian 

military build-up in November 2021 (Rainsford 2021). From a monthly publication count 

average of 64 in 2021, Orosz Hírek achieved an average monthly publication rate of 316 and 

467 in 2022 and 2023 respectively. 

Coinciding with the uptick in publication rate, we observe the en masse introduction of 

laundered RT – and to a considerably lesser extent, Sputnik – articles to Orosz Hírek, especially 

in the wake of EU sanctions on RT and Sputnik in March 2022. Whilst before October 2021, 

laundered pieces were virtually unseen in Orosz Hírek’s corpus, by August 2022, 52% of all 

articles published on Orosz Hírek have been layered from RT, without disclosing the source. 

Notably, we can observe a complete, unexplained cessation of the laundering operation 

between January and March 2023, and a partial resumption from April onwards. Since the end 

of 2023, the ratio of laundered content in Orosz Hírek has surpassed its previous zenith, 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  37 

reaching 55% in February 2024 – meaning that a majority of Orosz Hírek’s content were 

translated RT articles. 

This information, coupled with the findings presented in the ‘Investigation into Orosz 

Hírek’ section in Chapter II, and especially the fact Orosz Hírek’s content-providing partner is 

Ruptly – a subsidiary of RT –, hints at a possible arrangement between the operators of RT and 

Orosz Hírek, which provides for the translation and republishing of RT articles in Hungarian, 

and by extension, sanctions evasion. Orosz Hírek’s overwhelming preference for RT over 

Sputnik – contrasting with Rodríguez’s findings (2021b, 19), which identified Sputnik as the 

most active Kremlin-official outlet in IL – further implies the existence of an RT-Orosz Hírek 

arrangement.  

“We spit on your sanctions” RT Editor-in-Chief Margarita Simonyan said (quoted in 

Nardelli, Deutsch, and Bodoni 2023), in a comment for Bloomberg’s coverage on RT’s sanction 

evasion schemes utilising mirror and copy-paste sites – it appears that Orosz Hírek is a part of 

Simonyan’s efforts in this regard.  

Whilst – owing to its prominence in the Hungarian language pro-Russian media 

ecosystem – several investigations (Szicherle et al. 2019; Győri, Molnár, et al. 2022; Német 

2023) have probed Orosz Hírek, to date, no study has identified the outlet as a direct copy-

paste site to RT and Sputnik.  

 

3.2.2 Mandiner 
 

In the observed period, Mandiner has integrated 114 articles from Orosz Hírek, 26 of 

which were originally sourced from sanctioned Russian propaganda outlets. Recalling the 

limitations of the model, 114 represents a lower level of confidence, whilst 26 constitutes 

evidence-approximate data. Mandiner does not reference Orosz Hírek as the source of the 

information in any of these cases. 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  38 

 

Figure 5: Laundered Article Counts by Month in Mandiner 

In the most notable case – as outlined in the introduction – Mandiner published the false 

claim fabricated by RT and translated by Orosz Hírek, that the Independent International 

Commission of Inquiry on Ukraine’s 2022 October report asserts, that that “while crimes 

committed by Ukrainians are ‘supported by real evidence, such as videos,’ alleged violations 

by Russian forces rely mostly on eyewitness accounts”12 (Mandiner 2022b, emphasis in 

original). Based on the layering piece published by Orosz Hírek on October 18, 2022, titled 

“Ukrainian war crimes reported by the UN”13 (Orosz Hírek 2022), Mandiner published not 

only a near-verbatim copy (Mandiner 2022b) but also a broader analytical piece referencing 

the initial integration article a day later (Zoltán 2022). Citing Mandiner’s article, four 

prominent government-affiliated outlets have republished the story: Origo (2022b), 

 

12 Original: „hogy míg az ukránok által elkövetett bűncselekményeket „valódi bizonyítékok, például videók 

támasztják alá”, addig az orosz erők által elkövetett állítólagos jogsértések többnyire szemtanúk beszámolóira 

támaszkodnak.” 
13 Original: “Ukrán háborús bűnökről közölt jelentést az ENSZ” 

 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  39 

Vadhajtások (2022a), 888 (2022), and PestiSrácok (2022). Whilst a Hungarian investigative 

journalist hypothesized that the article was sourced from Orosz Hírek (Teczár 2022), no 

investigation to date has uncovered, that in fact, it is a laundered RT piece. 

 

 

Figure 6: Articles in the IL Chain, Mandiner #1 

“Mandiner’s publication showcases Layering-Integration Liminality in operation. 

Whilst both RT’s placement and Orosz Hírek’s layering piece only added that violations are 

‘backed by hard evidence’, whilst Russian war crimes ‘mostly rely on the accounts of 

witnesses’ as contextual – albeit false – information, Mandiner already presents this narrative 

as a detail from the UN report, adding that the differentiation between the quality of pieces of 

evidence is ‘according to the document’. Thereby, it can be argued, that according to 

Rodriguez’s framework of IL techniques, the integration move – uniquely – also comprised an 

element of layering by means of misappropriation, insofar references that do not contain the 

alleged information were provided (Rodríguez 2021b, 12).” (Kovács 2024, 7) 

 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  40 

The Mandiner dataset 

highlighted another tool, fully false 

citations, utilised in IL. In an article 

published on October 9, 2022, titled 

“Putin: Ukraine is behind the attack on 

the Crimean bridge’’14 (2022c), 

Mandiner explicitly claims to be 

consulting reporting on the event 

provided by the BBC. However, as 

textual analysis confirms, the Mandiner 

article is a near-verbatim copy of an Orosz Hírek piece of the same title, published a mere 40 

minutes earlier, which in turn layered an RT article – suggesting that Mandiner, in fact, 

consulted Orosz Hírek, rather than the BBC. 

 

Another, related, but more frequently 

observed phenomenon is termed partially 

false citations. In these cases, the placement 

piece on RT or Sputnik references an 

external, usually Western source. The 

citation then in turn carries over to the 

layering piece, and oftentimes into the 

integration piece as well. However, the 

 

14 Original: „Putyin: Ukrajna áll a Krími híd elleni támadás mögött” 

 

Figure 7: Fully false citation, Mandiner #2 

Figure 8: Partially false citations, Mandiner #3 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  41 

downstream Stratum B texts do not – presumably, given the verbatim translations, copies, and 

matching titles – consult the original, western source, but relay its interpretation and framing 

as presented by Kremlin propaganda. In the case illustrated above, RT interpreted Der Spiegel 

International’s reporting – “Why Has Germany Been So Slow to Deliver Weapons?” (Amann 

et al. 2022) – in an article titled “Germany doesn’t trust Zelensky - Der Spiegel” (RT 2022a). 

The RT piece was in turn layered by Orosz Hírek (2022a) – “Der Spiegel: Germany does not 

trust Zelensky”,15 and integrated by Mandiner (2022a) – “Der Spiegel: Germany does not trust 

Zelensky”.16 Mandiner’s article was then republished by Origo (Origo 2022a) – “Der Spiegel: 

Germany does not trust Zelensky”.17 Notably, the titles stayed completely intact in the IL chain 

from RT to Mandiner and Origo.   

 

3.2.3 Magyar Hírlap 
 

Magyar Hírlap is not only the most prolific launderer of sanctioned Kremlin 

propaganda amongst the government-affiliated media scrutinised in the current project, but one 

of the two which does so – in some cases – with reference. Between January 1, 2022, and 

March 10, 2024, Magyar Hírlap integrated 2,889 articles from Orosz Hírek. Out of these, it 

explicitly attributes 2,208 to the fringe pro-Kremlin outlet. 

Notably, these include both Orosz Hírek’s genuine content and layering articles. This 

in turn implies, given Orosz Hírek’s total corpus size of 10,253, that Magyar Hírlap has 

integrated 28% of the pro-Russian fringe site’s publications. 

 

15 Original: „Der Spigel: Németország nem bízik Zelenszkijben” 
16 Original: „Der Spigel: Németország nem bízik Zelenszkijben” 
17 Original: „Der Spigel: Németország nem bízik Zelenszkijben” 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  42 

 

Figure 9: Total Laundered Article Counts by Month in Magyar Hírlap 

In the observed period, Magyar Hírlap published 402 articles which originally appeared 

on the columns of RT or Sputnik and were layered via Orosz Hírek. Given 2,889 total published 

Orosz Hírek articles in Magyar Hírlap, out of which 13.9% originated either in RT or Sputnik, 

it appears that Magyar Hírlap gives preference to Orosz Hírek’s genuine content, insofar as 

27.5% of Orosz Hírek’s corpus represents laundered information. 

Out of the 402 articles, 368 still carry a citation to Orosz Hírek. Since one of the core 

aims and characteristics of IL is loss of origin (see Shekhovtsov 2015, 5–6), Magyar Hírlap’s 

citation practices could potentially complicate classification. Nonetheless, since, in every case, 

the loss of origin was already provided for by the layering phase – insofar as Orosz Hírek 

always foregoes referencing RT or Sputnik – it can be argued that Magyar Hírlap has provided 

for the integration phase of an IL scheme in 402 cases.  

 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  43 

On July 7th 2023, Magyar Hírlap (2023c) has without commentary or reference 

integrated an RT article (2023d) citing Putin’s claims that “Kyiv turns a blind eye neo-Nazi 

ideology”. This example illustrates the functioning of what the author would term ‘embedded 

propaganda’, whereby the statements of Kremlin officials carry with them the propaganda or 

disinformation content, and in turn, these assertions are reported on by domestic media “at face 

value, without anything to balance their statements” (Szicherle et al. 2019, 18). In the context 

of IL chains observed in the present case studies, these comments are in turn relayed together 

with Kremlin propaganda outlets’ verbatim interpretation and framing.  

In other cases, similarly to the first Mandiner case study highlighted, Magyar Hírlap 

introduced fabrications appearing on RT into the mainstream Hungarian government-affiliated 

media ecosystem. For instance, in an article published on May 15th 2023, 8:53, RT, citing the 

“local authorities and the Russian military” claims that British Storm Shadow cruise missiles 

were “used to attack civilian targets in Lugansk” (RT 2023b). Whilst LNR authorities’ press 

release, which, contrary to RT’s reporting, maintained that two Ukrainian-made “grom” 

missiles were used in the attack (Представительство ЛНР в СЦКК, 2023), already cast a 

shadow on the veracity of RT’s statements, EUvsDisinfo’s investigation (2023) conclusively 

Figure 10: Articles in the IL Chain, Magyar Hírlap #1 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  44 

debunked the narrative as disinformation. Via the mediation of Orosz Hírek (2023a), Magyar 

Hírlap integrated the article a few hours later – with the false claim included (2023a).  

 

Figure 11: Articles in the IL Chain, Magyar Hírlap #2 

Magyar Hírlap oftentimes serves as an entry point (Német 2023) for sanctioned Russian 

propaganda into higher-reach government-affiliated sites. For instance, an RT article (2023a) 

reporting on Russian Deputy Foreign Minister Aleksandr Grushko’s assertion, that “The entire 

losses the EU sustained due to the imposition of sanctions and the decisions to curtail 

cooperation with Russia have totalled, at a conservative estimate, some $1.5 trillion,” layered 

via Orosz Hírek (2023b) has appeared on the columns of Magyar Hírlap (2023b), which in turn 

provided the basis for Origo’s (2023b) reporting on the topic. Origo’s publication also 

showcases Layering-Integration Liminality, insofar as it uses the title “Huge disaster coming 

to Europe”18 thereby introducing further malign distortions. 

 

 

18 Original: „Óriási katasztrófa jön Európában” 

 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  45 

 

Figure 12: Articles in the IL Chain, Magyar Hírlap #3 

 

3.2.4 Origo 
 

Despite its noted tendencies for broadcasting pro-Kremlin propaganda (Diószegi-

Horváth 2022; Fülöp 2024), Origo appears not to play an outsize role in the IL scheme 

uncovered by the investigation – between January 1, 2022, and March 10, 2024, Origo 

integrated 94 articles from Orosz Hírek, 11 out of which originated on RT or Sputnik. 

 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  46 

 

Figure 13: Total Laundered Article Counts by Month in Origo 

 

A case study from the Origo dataset 

reflecting both partially false citation and 

Layering-Integration Liminality 

exemplifies how the framing of Western 

reportage offered by Kremlin propaganda 

penetrates the Hungarian media ecosystem 

via Orosz Hírek, and in turn, becomes the 

dominant interpretation in government-

affiliated media. On the 4th of August, 

2023, Politico published an article titled 

“Eight Ukrainian pilots ready to train on F-

16s” (Mcleary, Ward, and Berg 2023), 

which details that in addition to the eight pilots enrolled in the training programme, a further 

Figure 14: Partially false citation, Origo #1 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  47 

20 will partake in English language courses in preparation for the training. On the 5th of August, 

RT interpreted Politico’s reporting in an article titled “Ukrainian F-16 training impeded by 

language barrier – Politico” (2023c), which in turn was layered by Orosz Hírek a few hours 

later, utilising the title “Politico: language barrier impedes the training Ukrainian pilots for F-

16 fighters”19 (2023c). On the 7th of August, Origo integrated the Orosz Hírek article, using a 

near-verbatim copy of the fringe outlet’s text. The title underwent further malign distortions, 

showcasing Layering-Integration Liminality: “The Ukrainians are in big trouble: one of the 

main Western plans has failed”20 – Origo claims (2023a), in reference to Ukrainian pilots 

undergoing language instruction. 

 

3.2.5 Vadhajtások 
 

The grey zone government-affiliated news site Vadhajtások integrated a total of 1,628 

articles from Orosz Hírek, 452 out of which were originally sourced from sanctioned Russian 

propaganda outlets. The 27.7% ratio between genuine and RT/Sputnik-sourced Orosz Hírek 

articles in Vadhajtások provides a near exact match to Orosz Hírek’s own genuine-laundered 

ratio of 27.5%, implying that Vadhajtások integrated a representative sample. 

Vadhajtások, like Magyar Hírlap, does, in a few cases, disclose that it is sourcing 

information from Orosz Hírek – albeit to a much lesser extent. Vadhajtások attributes 172 

articles from its 32,573-article corpus to Orosz Hírek. Of the 452 RT-sourced pieces, 87 cite 

Orosz Hírek. 

 

 

19 Original: „Politico: nyelvi akadályokba ütközött az ukrán pilóták kiképzése az F-16-os vadászgépekre” 
20 Original: „Nagy bajban az ukránok: elbukott az egyik legfőbb nyugati terv” 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  48 

 

Figure 15: Total Laundered Article Counts by Month in Vadhajtások 

The singular RT piece appearing in Vadhajtások in January 2023 might seem 

anomalous, insofar as Orosz Hírek layered no material from RT/Sputnik between January and 

March 2023. However, the article under scrutiny was published on 1st January 2023, and it 

integrated a layering piece published by Orosz Hírek on 31st December 2022, which in turn 

copied RT’s placement piece released a few hours prior. 

Vadhajtások also 

exhibits Layering-

Integration Liminality – 

albeit in a peculiar 

fashion. For an article 

published (Vadhajtások 

2022b) on June 20, 2022, 

13:30 – originally 

released on RT (2022c) a Figure 16: Articles in the IL Chain, Vadhajtások #1 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  49 

few hours earlier – Vadhajtások modifies the title from the layering piece to include additional 

connotations. Whilst the titles of the article, as appearing on Orosz Hírek (2022b) and RT, 

mention Ukrainian Minister of Foreign Affairs Dmytro Kuleba by name, Vadhajtások adopts 

the derogatory moniker “Kula Bá” (“Uncle Turd”). Using the moniker for Kuleba appears to 

be Vadhajtások’s modus operandi – it features in nine 

more articles sourced from Orosz Hírek. 

Partially false citations are also prevalent in IL 

chains completed by Vadhajtások, as shown in Figure 

17. 

 

 

3.2.6 Hirado.hu 
 

Whilst the Hungarian public broadcaster’s 

news channel and corresponding website have 

repeatedly been found to be hosting Kremlin propaganda talking points (Szicherle et al. 2019, 

15; Zubor 2022; Bayer 2022; Presinszky 2022; Lakmusz 2022; Keller-Alánt 2022; Rényi 

2022), the current algorithmic investigation found that Hirado.hu integrated no articles from 

Orosz Hírek between January 1 2022, and March 10, 2024. 

Chapter III has demonstrated the efficacy of the novel Natural Language Processing-

based methodological framework, uncovered a Kremlin-orchestrated IL scheme, and provided 

novel evidence showing that Hungarian fringe and government-affiliated media do provide for 

the layering and integration phases of Kremlin IL campaigns. These findings pave the way for 

the following, final section, which discusses the broader implications of these results and 

proposes actionable steps for countering IL.  

  

Figure 17: Partially false citations, Vadhajtások #2 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  50 

Conclusions 
 

The present paper developed a reusable and adaptable Natural Language Processing 

and Machine Learning-based methodological framework building on Rodríguez’s (2021a; 

2021b) findings, which can be deployed to detect and trace digital IL, and scaled to provide for 

the near real-time “systematic analysis” (Toucas 2017) of targeted media ecosystems – which 

so far has been out of reach for models outlined in the existing literature.  

To test the framework’s efficacy, and ascertain, whether Hungarian fringe and 

government-affiliated media provide for the layering and integration phases of Russian IL 

campaigns, the paper deployed the novel algorithmic methodological framework on a 376,760-

article sample from the Hungarian government-affiliated media ecosystem and Orosz Hírek’s 

10,254-article corpus. We identified a yet unnoted Kremlin-orchestrated IL scheme, that 

successfully subverted Hungarian government-affiliated media. Orosz Hírek plays a key role 

in the scheme: it implants propaganda into the Hungarian-language media ecosystem, whilst 

masking its true source. We found that in the context of the full-scale invasion, between January 

1, 2022, and March 10, 2024, four Hungarian government-affiliated outlets have integrated a 

total of 891 articles, which originally appeared on the columns of RT or Sputnik, and penetrated 

the Hungarian language media ecosystem with the mediation of the fringe, Kremlin proxy site, 

Orosz Hírek – which itself layered a total of 2,824 articles from RT and Sputnik. Thus, in 

addition to the provision of new evidence vis-à-vis the Hungarian government-affiliated media 

ecosystem, the current paper is the first to identify Orosz Hírek as a direct copy-paste site to 

RT and Sputnik.  

Notably, given that Orosz Hírek has already provided for the loss of origin, the editors 

of the four implicated government-affiliated outlets most likely had no awareness, that the 

articles they are republishing were in fact authored by RT and Sputnik, and thereby, did not 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  51 

know, that they are being instrumentalised by a Kremlin-orchestrated IL scheme. In IL 

investigations, the mainstream, reputable media outlets bringing laundered information into 

legitimate public discourse, are usually framed as accidental actors (Rodríguez 2021b, 20, 70, 

86), who become unaware participants of IL schemes. They are “exploited by the architects of 

HIICs” (Rodríguez 2021b, 14) and “unwittingly enable the spread of Kremlin influence in the 

country” (Rodríguez 2021b, 43).  However, the author would argue that Hungarian 

government-affiliated media’s general proclivity towards broadcasting Russian propaganda, 

their en masse participation in the scheme uncovered by the investigation, and the frequent 

resort to Layering-Integration Liminality precludes their classification as merely accidental 

actors. Instead, they are best understood as manipulated allies, whose vested interests in 

purveying Russian propaganda coincide with the aims of the Kremlin-orchestrated IL scheme.  

“Hungarian public media disseminates Russian war propaganda as if it were edited 

directly from Moscow”21 posits Péter Erdélyi (2016, emphasis added). The current 

investigation has proven, that in fact, certain materials published by Hungarian government-

affiliated media – although not public media – not merely appear as if they were edited directly 

from Moscow, but they are edited in Moscow. 

The next step is policy action. The findings presented in Chapter III provide for the 

basis of two immediate legal avenues for countering IL, undergirded by Article 2f (1) of 

Council Regulation (EU) 2022/350 and Article 4g of Council Decision (CFSP) 2022/351. First, 

since the regulations also pertain to the distribution of RT and Sputnik content via social media 

and by search engines, Google and Facebook – the latter of which hosts Orosz Hírek’s social 

media site with nearly 190,000 followers – are obliged to take restrictive action, contingent on 

 

21 Original: „A magyar közmédia úgy terjeszti az orosz háborús propagandát, mintha közvetlenül Moszkvából 

szerkesztenék” 

 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  52 

the author’s escalation report. Google and Facebook’s obligations are further reinforced by the 

EU’s corresponding co-regulatory framework, consisting of the Digital Services Act (DSA) 

and the Code of Practice on Disinformation. 

 Second, since pursuant to Article 4g, which stipulates that it is “prohibited for operators 

to broadcast or to enable, facilitate or otherwise contribute to broadcast[ing]” RT and Sputnik 

content, KESMA22, Magyar Hírlap Kiadói Kft.23, and the publisher of Vadhajtások are in 

breach of EU law. A complaint to the European Commission, alleging the distribution of 

Kremlin propaganda by the Duna Media Service Nonprofit Private Limited Company – the 

operator of Hungarian public service media – is already in progress, submitted by Political 

Capital and the Hungarian Civil Liberties Union (Társaság a Szabadságjogokért 2022). The 

author hopes that the findings of the present investigation will contribute to the reinforcement 

and expansion of the complaint. 

“Győri et al. argue that in Hungary, ‘pro-Russian disinformation comes directly from 

government-organized media’ (2017, emphasis added). The present study has proven, that even 

more so, part of the pro-Russian propaganda published in the Hungarian government-affiliated 

media is authored directly by Kremlin media. Indeed, the layer dividing Margarita Simonyan’s 

office and Hungarians’ hearts and minds is more permeable than ever, and it will remain so in 

the absence of [near real-time detection systems, and stringent policy responses.]” (Kovács 

2024, 9) 

 

  

 

22 The publisher of Mandiner and Origo 
23 The publisher of Magyar Hírlap 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  53 

References 
(Kaplan 2024) 

888. 2022. ‘Egy ENSZ-Jelentés Szerint Az Ukrán Hadsereg Háborús Bűncselekményeket…’. 

888.Hu (Archived), 2022. https://archive.md/dFj5P. 

Amann, Melanie, Markus Becker, Markus Feldenkirchen, Florian Gathmann, Matthias 

Gebauer, Serafin Reiber, Jonas Schaible, Christoph Schult, and Severin Weiland. 2022. 

‘Olaf Scholz and Ukraine: Why Has Germany Been So Slow To Deliver Weapons?’ 

Der Spiegel, 3 June 2022, sec. International. 

https://www.spiegel.de/international/germany/olaf-scholz-and-ukraine-why-has-

germany-been-so-slow-to-deliver-weapons-a-7cc8397b-2448-49e6-afa5-

00311c8fedce. 

Andreae, Jonas. 2022. ‘“The Information War of RT DE”’. In RT in Europe and beyond The 

Wannabe Elite of the Anti-Elites, edited by Anton Shekhovtsov. Vienna: Centre for 

Democratic Integrity. 

Arora, Simran, Avner May, Jian Zhang, and Christopher Ré. 2020. ‘Contextual Embeddings: 

When Are They Worth It?’ In Proceedings of the 58th Annual Meeting of the 

Association for Computational Linguistics, edited by Dan Jurafsky, Joyce Chai, Natalie 

Schluter, and Joel Tetreault, 2650–63. Online: Association for Computational 

Linguistics. https://doi.org/10.18653/v1/2020.acl-main.236. 

Badawy, Adam, Emilio Ferrara, and Kristina Lerman. 2018. ‘Analyzing the Digital Traces of 

Political Manipulation: The 2016 Russian Interference Twitter Campaign’. In 

Proceedings of ACM International Conference on Advances in Social Networks 

Analysis and Mining (ASONAM), 258–65. Barcelona, Spain: IEEE. 

https://doi.org/10.1109/ASONAM.2018.8508646. 

Bag, Sujoy, Sri Krishna Kumar, and Manoj Kumar Tiwari. 2019. ‘An Efficient 

Recommendation Generation Using Relevant Jaccard Similarity’. Information Sciences 

483:53–64. https://doi.org/10.1016/j.ins.2019.01.023. 

Balint, Kata, Francesca Arcostanzo, Jordan Wildon, and Kevin Reyes. 2022. ‘RT Articles Are 

Finding Their Way to European Audiences – but How?’ ISD. 2022. 

https://www.isdglobal.org/digital_dispatches/rt-articles-are-finding-their-way-to-

european-audiences-but-how/. 

Barclay, Donald A. 2018. Fake News, Propaganda, and Plain Old Lies: How to Find 

Trustworthy Information in the Digital Age. Rowman & Littlefield. 

Bátorfy, Attila. 2018. ‘Data Visualization: This Is How the pro-Government Media Empire 

Owning 476 Outlets Was Formed’. Átlátszó, 2018. 

https://english.atlatszo.hu/2018/11/30/data-visualization-this-is-how-the-pro-

government-media-empire-owning-476-outlets-was-formed/. 

Bátorfy, Attila, Konrad Bleyer-Simon, Krisztián Szabó, and Eszter Galambosi. 2022. 

‘Monitoring Media Pluralism in the Digital Era – Application of the Media Pluralism 

Monitor in the European Union, Albania, Montenegro, the Republic of North 

Macedonia, Serbia & Turkey in the Year 2021 – Country Report – Hungary’. Centre for 

Media Pluralism and Media Freedom; Media Pluralism Monitor (MPM); Country 

Reports. European University Institute. https://doi.org/10.2870/591361. 

Bayer, Lili. 2022. ‘Hungary Has Become the EU Home of Kremlin Talking Points’. 

POLITICO, 9 March 2022. https://www.politico.eu/article/russia-war-narrative-

hungary-disinformation/. 

Berkes Rudolf. 2022. ‘Hazugságok a háború szolgálatában’. Budapest: Political Capital. 

https://politicalcapital.hu/konyvtar.php?article_id=2969. 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  54 

Beuth, Patrick, Marc Brost, Peter Dausend, Steffen Dobbert, and Götz Hamann. 2017. 

‘Bundestag Elections: War without blood’. Die Zeit, 26 February 2017. 

https://www.zeit.de/digital/internet/2017-02/bundestag-elections-fake-news-

manipulation-russia-hacker-cyberwar/komplettansicht. 

Boghardt, Thomas. 2009. ‘Soviet Bloc Intelligence and Its AIDS Disinformation Campaign’. 

Studies in Intelligence 53 (4): 1–24. 

https://api.semanticscholar.org/CorpusID:114789725. 

Brogi, Elda, Ivan Z. Nenadic, Mario Viola de Azevedo Cunha, and Pier Luigi Parcu. 2019. 

‘Assessing Certain Recent Developments in the Hungarian Media Market through the 

Prism of the Media Pluralism Monitor’. Centre for Media Pluralism and Media 

Freedom, Research Project Report. European University Institute. 

https://api.semanticscholar.org/CorpusID:211400504. 

Cassella, Stefan D. 2018. ‘Toward a New Model of Money Laundering: Is the “Placement, 

Layering, Integration” Model Obsolete?’ Journal of Money Laundering Control 21 (4): 

494–97. https://doi.org/10.1108/JMLC-09-2017-0045. 

Chowdhary, KR. 2020. Fundamentals of Artificial Intelligence. 1st ed. New Delhi: Springer. 

https://doi.org/10.1007/978-81-322-3972-7. 

Council of The European Union. 2022a. Council Decision (CFSP) 2022/351 of 1 March 2022 

Amending Decision 2014/512/CFSP Concerning Restrictive Measures in View of 

Russia’s Actions Destabilising the Situation in Ukraine. OJ L. Vol. 065. 

http://data.europa.eu/eli/dec/2022/351/oj/eng. 

———. 2022b. Council Regulation (EU) 2022/350 of 1 March 2022 Amending Regulation 

(EU) No 833/2014 Concerning Restrictive Measures in View of Russia’s Actions 

Destabilising the Situation in Ukraine. OJ L. Vol. 065. 

http://data.europa.eu/eli/reg/2022/350/oj/eng. 

Csikós Sándor. 2017. ‘Két bankár’. Orosz Hírek, 12 July 2017. https://oroszhirek.hu/ket-

bankar/. 

———. 2018. ‘Készülőben az ukrán offenzíva - Csikós Sándor írása’. Orosz Hírek, 26 

December 2018. https://oroszhirek.hu/keszuloben-az-ukran-offenziva-csikos-sandor-

irasa/. 

———. 2019. ‘Soros és az USA szerepe az ukrán puccsban’. Orosz Hírek, 4 February 2019. 

https://oroszhirek.hu/soros-es-az-usa-szerepe-az-ukran-puccsban/. 

———. 2022. ‘Gondolatok Herszon eleste után - Csikós Sándor írása’. Orosz Hírek, 13 

November 2022. https://oroszhirek.hu/gondolatok-herszon-eleste-utan-csikos-sandor-

irasa/. 

Diószegi-Horváth, Nóra. 2022. ‘Semlegesből oroszbarát: így torzult az Origo hangvétele az 

orosz-ukrán háború kitörése óta’. Lakmusz, 14 June 2022. 

https://www.lakmusz.hu/semlegesbol-oroszbarat-igy-torzult-az-origo-hangvetele-az-

orosz-ukran-haboru-kitorese-ota/. 

DiResta, Renée, and Shelby Grossman. 2022. ‘Potemkin Pages & Personas: Assessing 

GRUOnline Operations, 2014-2019.’ Stanford Internet Observatory, Cyber Policy 

Center. https://purl.stanford.edu/cv483mb5313. 

Ebrahim, Fahad, and Mike Joy. 2023. ‘Source Code Plagiarism Detection with Pre-Trained 

Model Embeddings and Automated Machine Learning’. In Proceedings of the 14th 

International Conference on Recent Advances in Natural Language Processing, 301–

9. Varna. https://doi.org/10.26615/978-954-452-092-2_034. 

Emmery, Chris. 2017. ‘Euclidean vs. Cosine Distance’. CMRY. 2017. 

https://cmry.github.io/notes/euclidean-v-cosine. 

Erdélyi Katalin, and Szabó Krisztián. 2024. ‘Tavaly a Magyar Nemzet, a Mediaworks és az 

Origo bukta a legtöbb sajtópert’. Átlátszó, 18 April 2024. 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  55 

https://atlatszo.hu/adat/2024/04/18/tavaly-a-magyar-nemzet-a-mediaworks-es-az-

origo-bukta-a-legtobb-sajtopert/. 

Erdélyi Péter. 2016. ‘A magyar közmédia úgy terjeszti az orosz háborús propagandát, mintha 

közvetlenül Moszkvából szerkesztenék’. 444, 16 December 2016. 

https://444.hu/2016/12/16/a-magyar-kozmedia-ugy-terjeszti-az-orosz-haborus-

propagandat-mintha-kozvetlenul-moszkvabol-szerkesztenek. 

Escritt, Thomas. 2022. ‘Exclusive: Russian News Agency in Berlin Faces Staff Exodus over 

Ukraine Invasion’. Reuters, 2022. https://www.reuters.com/world/europe/exclusive-

russian-news-agency-berlin-faces-staff-exodus-over-ukraine-invasion-2022-02-28/. 

EUvsDisinfo. 2023. ‘Disinfo: British Missiles Are Used to Attack Civilian Targets in Donbas’. 

EUvsDisinfo Database. 2023. https://euvsdisinfo.eu/report/british-missiles-are-used-

to-attack-civilian-targets-in-donbas. 

Fülöp, Zsófia. 2024. ‘Félrevezetően Ír Atomháborús Fenyegetésről Egy Lengyel Elnöki 

Nyilatkozat Alapján Az Origo’. Lakmusz, 2024. 

https://www.lakmusz.hu/felrevezetoen-ir-atomhaborus-fenyegetesrol-egy-lengyel-

elnoki-nyilatkozat-alapjan-az-origo/. 

Griffen, Scott. 2020. ‘Hungary: A Lesson in Media Control’. British Journalism Review 31 (1): 

57–62. https://doi.org/10.1177/0956474820910071. 

Grygiel, Marcin. 2023. ‘Pro-Peace vs. Pro-War Conceptualizations in the Language of 

Hungarian Propaganda’. Research in Language 21 (2): 175–90. 

https://doi.org/10.18778/1731-7533.21.2.05. 

Gulenko, Petr. 2023. ‘RT (Russia Today)’. In The Palgrave Handbook of Non-State Actors in 

East-West Relations, edited by Péter Marton, Gry Thomasen, Csaba Békés, and András 

Rácz, 1–17. Cham: Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-

031-05750-2_52-1. 

Győri, Lóránt, Ákos Keller-Alánt, Csaba Molnár, Brady Hills, and Adam Lelonek. 2022. 

‘Agents Of Influence Hidden Malign Domestic And Foreign “Grey Zone” Media 

Influence in Hungary’. Budapest: Political Capital. https://politicalcapital.hu/pc-

admin/source/documents/PoliticalCapital_Grey_Zone_HU_20220523.pdf. 

Győri, Lóránt, Péter Krekó, Jakub Janda, and Bernhard Weidinger. 2017. ‘Does Russia 

Interfere in Czech, Austrian and Hungarian Elections? A Study by Political Capital’. 

Budapest: Political Capital; European Values Think-tank; DöW. 

https://politicalcapital.hu/library.php?article_id=2199. 

Győri, Lóránt, Csaba Molnár, Péter Krekó, and Patrik Szicherle. 2022. ‘The Kremlin’s Troll 

Network Never Sleeps’. Budapest: Political Capital. 

https://politicalcapital.hu/news.php?article_id=3089. 

Hajdu, Mikós, Hanna Fölsz, Balázs Molnár, Zsanna Nyírő, Júlia Orbán, István János Tóth, 

Katalin Andor, et al. 2018. ‘Orosz Állami Befolyás a Magyar Online Hírportálokra 

2010-2017’. Budapest: Corruption Research Center Budapest. http://www.crcb.eu/wp-

content/uploads/2018/03/crcb_2017_mrsrpphnm_paper_180319_.pdf. 

Hanula Zsolt. 2023. ‘Az Origo alternatív univerzumában az ukránok hetente robbantják ki és 

veszítik el a 3. világháborút’. Telex, 3 March 2023. https://telex.hu/zacc/2023/03/03/az-

origo-alternativ-univerzumaban-az-ukranok-hetente-robbantjak-ki-es-veszitik-el-a-3-

vilaghaborut. 

Harris, Shane, and Ellen Nakashima. 2021. ‘With a Mix of Covert Disinformation and Blatant 

Propaganda, Foreign Adversaries Bear down on Final Phase of Presidential Campaign’. 

The Washington Post, 2021. https://www.washingtonpost.com/national-security/with-

a-mix-of-covert-disinformation-and-blatant-propaganda-foreign-adversaries-bear-

down-on-final-phase-of-presidential-campaign/2020/08/20/57997b7a-dbf1-11ea-

8051-d5f887d73381_story.html. 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  56 

Herczeg Márk. 2022. ‘A keresztény-konzervatív sajtó áll, mint a cövek, a szexi 

kormánypropaganda formás popsijáért sokan még egy verést is elfogadnának – képek’. 

444, 21 January 2022. https://444.hu/2022/01/21/a-kereszteny-konzervativ-sajto-all-

mint-a-covek-a-szexi-kormanypropaganda-formas-popsijaert-sokan-meg-egy-verest-

is-elfogadnanak-kepek. 

Horváth Bence. 2021. ‘„Szándékos, kifejezetten ártó szándékú, folytatólagosan elkövetett 

lejárató kampány” – mondta ki a bíróság az Origo Hadházy Ákosról írt cikkéről’. 444, 

29 December 2021. https://444.hu/2021/12/29/szandekos-kifejezetten-arto-szandeku-

folytatolagosan-elkovetett-lejarato-kampany-mondta-ki-a-birosag-az-origo-hadhazy-

akosrol-irt-cikkerol. 

Hunyadi, Bulcsú, Csaba Molnár, and Patrik Szicherle. 2017. ‘Vulnerability Index: Hungary 

Subversive Russian Influence in Hungary’. Budapest: Political Capital. 

https://politicalcapital.hu/pc-

admin/source/documents/PC_Globsec_Vulnerability_Index_Hungary.pdf. 

HVG. 2010. ‘Itthon: Széles-Milliók a Fidesznek’. HVG, 2010. 

https://hvg.hu/itthon/20100414_szeles_gabor_fidesz. 

———. 2021. ‘Lejárató kampánynak nevezte a bíróság az Origo cikkét Hadházyról, de a lap 

nem tett közzé helyreigazítást’. HVG, 29 December 2021. 

https://hvg.hu/itthon/20211229_hadhazy_akos_origo_helyreigazitas_per_serelemdij. 

———. 2022. ‘Első fokon pert nyert a Datadat az Origo ellen, milliós sérelemdíjat kell 

fizetniük’. HVG, 23 November 2022. 

https://hvg.hu/itthon/20221123_datadat_per_origo_new_wave_media_group_itelet. 

Independent International Commission of Inquiry on Ukraine. 2022. ‘Report of the 

Independent International Commission of Inquiry on Ukraine’. A/77/533. UN OHCHR. 

https://www.ohchr.org/en/documents/reports/a77533-independent-international-

commission-inquiry-ukraine-note-secretary. 

James Pamment, Howard Nothhaft, Henrik Agardh-Twetman, and Alicia Fjällhed. 2018. 

‘Countering Information Influence Activities: The State of the Art’. Department of 

Strategic Communication, Lund University. 

Jaro, Matthew A. 1989. ‘Advances in Record-Linkage Methodology as Applied to Matching 

the 1985 Census of Tampa, Florida’. Journal of the American Statistical Association 84 

(406): 414–20. https://doi.org/10.1080/01621459.1989.10478785. 

Juhász, Attila, Lóránt Győri, Péter Krekó, and András Dezső. 2015. ‘“I Am Eurasian” The 

Kremlin Connections of the Hungarian Far-Right’. Budapest: Political Capital. 

https://politicalcapital.hu/wp-content/uploads/PC_SDI_Boll_study_IamEurasian.pdf. 

Kalbaliyev, Emil, and Samir Rustamov. 2021. ‘Text Similarity Detection Using Machine 

Learning Algorithms with Character-Based Similarity Measures’. In Digital Interaction 

and Machine Intelligence, edited by Cezary Biele, Janusz Kacprzyk, Jan W. Owsiński, 

Andrzej Romanowski, and Marcin Sikorski, 1376:11–19. Advances in Intelligent 

Systems and Computing. Cham: Springer International Publishing. 

https://doi.org/doi.org/10.1007/978-3-030-74728-2_2. 

Kaplan, Stewart. 2024. ‘Finding Semantic Similarity Between Sentences in Python’. Enjoy 

Machine Learning, 2024. https://enjoymachinelearning.com/blog/finding-semantic-

similarity-between-sentences-in-python/. 

Kayali, Laura. 2022. ‘EU to Ban Russia’s RT, Sputnik Media Outlets, von Der Leyen Says’. 

POLITICO, 27 February 2022. https://www.politico.eu/article/ursula-von-der-leyen-

announces-rt-sputnik-ban/. 

Keller-Alánt Ákos. 2022. ‘Így tudósít a köztévé Híradója a háborúról’. Szabad Európa, 20 

April 2022. https://www.szabadeuropa.hu/a/m1-hirado-haboru-

ukrajna/31803538.html. 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  57 

Klein, Adam. 2010. A Space for Hate: The White Power Movement’s Adaptation Into 

Cyberspace. Duluth: Litwin Books. https://litwinbooks.com/books/a-space-for-hate/. 

———. 2012. ‘Slipping Racism into the Mainstream: A Theory of Information Laundering’. 

Commun Theor 22 (4): 427–48. https://doi.org/10.1111/j.1468-2885.2012.01415.x. 

Korta, Samantha M. 2018. ‘Fake News, Conspiracy Theories, And Lies: An Information 

Laundering Model for Homeland Security’. Naval Postgraduate School. 

https://www.chds.us/ed/information-laundering/. 

Kovács Domonkos D. 2022. ‘Orbán hintapolitikája már nem Putyinnak, csak az M1 nézőinek 

szól’. Mérce, 12 March 2022. https://merce.hu/2022/03/12/orban-hintapolitikaja-mar-

nem-putyinnak-csak-az-m1-nezoinek-szol/. 

———. 2023. ‘Unmasking Maskirovka:  Locating Information Laundering In The Typological 

Matrix Of Power’. Unpublished manuscript. 

———. 2024. ‘The Rt – Mandiner Artery, Identifying Russian Information Laundering In The 

Hungarian Government-Affiliated Media Ecosystem’. Unpublished manuscript. 

Kovács, Domonkos D, and Victoria Bergstörm. 2021. ‘Whitewashed Disinformation: 

Countering Information Laundering’. Review of European and Transatlantic Affairs 5 

(1): 159–65. 

Krekó, Peter. 2022. ‘The Birth of an Illiberal Informational Autocracy in Europe: A Case Study 

on Hungary’. Journal of Illiberalism Studies 2 (1): 55–72. 

https://doi.org/10.53483/WCJW3538. 

Ladd, John R. 2020. ‘Understanding and Using Common Similarity Measures for Text 

Analysis’. The Programming Historian 9 (9). https://doi.org/10.46430/phen0089. 

Lakmusz. 2022. ‘Orosz propaganda a magyar állam támogatásával: hazai dezinformáció az 

orosz-ukrán háború és a választások idején’. Lakmusz, 16 May 2022. 

https://www.lakmusz.hu/orosz-propaganda-a-magyar-allam-tamogatasaval-hazai-

dezinformacio-az-orosz-ukran-haboru-es-a-valasztasok-idejen/. 

Le, Trang T, Weixuan Fu, and Jason H Moore. 2020. ‘Scaling Tree-Based Automated Machine 

Learning to Biomedical Big Data with a Feature Set Selector’. Bioinformatics 36 (1): 

250–56. https://doi.org/10.1093/bioinformatics/btz470. 

Leskovec, Jure, Anand Rajaraman, and Jeffrey David Ullman, eds. 2014. ‘Data Mining’. In 

Mining of Massive Datasets, 2nd ed., 1–18. Cambridge: Cambridge University Press. 

https://www.cambridge.org/core/product/AA8DAAB31BE5121F81670E78C8748571

. 

Levenshtein, Vladimir I. 1965. ‘Binary Codes Capable of Correcting Deletions, Insertions, and 

Reversals’. Soviet Physics. Doklady 10:707–10. 

https://api.semanticscholar.org/CorpusID:60827152. 

Linvill, Darren, and Patrick Warren. 2023. ‘Infektion’s Evolution: Digital Technologies and 

Narrative Laundering’. 3. Media Forensics Hub. 

https://tigerprints.clemson.edu/mfh_reports/3. 

Littow, Hugo. 2022. ‘Copying, Distorting and Questioning: The Mediatic Populism of RT 

France’. In RT in Europe and beyond The Wannabe Elite of the Anti-Elites, edited by 

Anton Shekhovtsov. Vienna: Centre for Democratic Integrity. 

Liu, Qi, Matt J Kusner, and Phil Blunsom. 2020. ‘A Survey on Contextual Embeddings’. 

Computing Research Repository abs/2003.07278. https://arxiv.org/abs/2003.07278. 

Magyar Hírlap. 2023a. ‘A brit kormány több száz nagy hatótávolságú harci drónt ad a kijevi 

rezsimnek’. Magyar Hírlap, 2023. https://www.magyarhirlap.hu/kulfold/20230515-a-

brit-kormany-tobb-szaz-nagy-hatotavolsagu-harci-dront-ad-a-kijevi-rezsimnek. 

———. 2023b. ‘Moszkva: Az EU 1500 Milliárd Dollárt Veszített Az Oroszellenes Szankciók 

Miatt’. Magyar Hírlap, 2023. https://www.magyarhirlap.hu/kulfold/20231103-

moszkva-az-eu-1500-milliard-dollart-veszitett-az-oroszellenes-szankciok-miatt. 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  58 

———. 2023c. ‘Putyin: Zelenszkij a zsidó nép szégyene’. Magyar Hírlap, 2023. 

https://www.magyarhirlap.hu/kulfold/20230616-putyin-zelenszkij-a-zsido-nep-

szegyene. 

Mandiner. 2019. ‘Köszönjük az olvasóknak! – dinamikusan növekszik a Mandiner 

látogatottsága’. Mandiner, 1 February 2019. 

https://mandiner.hu/belfold/2019/02/mandiner-koszonjuk-az-olvasoknak-

dinamikusan-novekszik-a-mandiner-latogatottsaga. 

———. 2022a. ‘Der Spiegel: Németország nem bízik Zelenszkijben’. Mandiner, 6 June 2022. 

https://mandiner.hu/hirek/2022/06/der-spiegel-orosz-ukran-haboru-nemetorszag-

bizalom-volodimir-zelenszkij. 

———. 2022b. ‘ENSZ-jelentés: háborús bűncselekményeket követett el az ukrán hadsereg’. 

Mandiner, 19 October 2022. https://mandiner.hu/kulfold/2022/10/ensz-jelentes-

kulfold-ukrajna-oroszorszag-haboru-haborus-bunok-

ohchr?IwAR0lDpd36aJZCBJgjbh-

LcTK20ZwGalRw63szXhklaWvlrBl3ivf9zPnS3c=. 

———. 2022c. ‘Putyin: Ukrajna Áll a Krími Híd Elleni Támadás Mögött’. Mandiner, 2022. 

https://mandiner.hu/kulfold/2022/10/vlagyimir-putyin-bejelntes-kreml-krim-orosz-

ukran-haboru-robbantas-terrortamadas-kulfold. 

Mcleary, Paul, Alexander Ward, and Matt Berg. 2023. ‘Eight Ukrainian Pilots Ready to Train 

on F-16s’. POLITICO, 2023. https://www.politico.com/newsletters/national-security-

daily/2023/08/04/eight-ukrainian-pilots-ready-to-train-on-f-16s-00109827. 

Meleshevich, Kirill, and Bret Schafer. 2018. ‘Online Information Laundering: The Role of 

Social Media’. Alliance for Securing Democracy. 

https://securingdemocracy.gmfus.org/online-information-laundering-the-role-of-

social-

media/#:~:text=Authentic%20social%20media%20users%20can,to%20distinguish%2

0from%20legitimate%20activity. 

Molnár Csaba, and Krekó Péter. 2023. ‘A dezinformáció csodálatos világa: amerikai 

biofegyverek, világháború, őrült és bűnöző Zelenszkij, bölcs és aktív Putyin az Origo 

Rendkívüli Híreiben’. Budapest: Political Capital. 

https://politicalcapital.hu/hireink.php?article_id=3186. 

Myrotvorets Center. 2018. ‘Чикош Шандор’. Центр «Миротворець». 2018. 

https://myrotvorets.center/criminal/chikosh-shandor/. 

Nardelli, Alberto, Jillian Deutsch, and Stephanie Bodoni. 2023. ‘Russia “Spits” on EU 

Sanctions in Escalating Propaganda Battle’. Bloomberg, 23 November 2023. 

https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-11-23/ukraine-war-how-kremlin-

propaganda-websites-dodge-disinformation-sanctions. 

National Intelligence Council. 2021. ‘Foreign Threats to the 2020 US Federal Elections’. 

https://www.dni.gov/files/ODNI/documents/assessments/ICA-declass-16MAR21.pdf. 

Német, Szilvi. 2023. ‘Anonim blogként indult, mára nagyüzemben csatornázza az orosz 

dezinformációt a kormánymédiába’. Lakmusz, 15 November 2023. 

https://www.lakmusz.hu/anonim-blogkent-indult-mara-nagyuzemben-csatornazza-az-

orosz-dezinformaciot-a-kormanymediaba/. 

Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság. 2023. ‘Internetes közönségmérési adatok (2023. I. 

negyedév)’. 2023. 

https://nmhh.hu/cikk/238466/Internetes_kozonsegmeresi_adatok_2023_I_negyedev. 

Nimmo, Ben. 2017. ‘The Kremlin’s Amplifiers in Germany’. DFRLab (blog). 23 October 2017. 

https://medium.com/dfrlab/the-kremlins-amplifiers-in-germany-da62a836aa83. 

———. 2018. ‘Question That: RT’s Military Mission’. DFRLab (blog). 23 November 2018. 

https://medium.com/dfrlab/question-that-rts-military-mission-4c4bd9f72c88. 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  59 

Niwattanakul, Suphakit, Jatsada Singthongchai, Ekkachai Naenudorn, and Supachanun 

Wanapu. 2013. ‘Using of Jaccard Coefficient for Keywords Similarity’. In Proceedings 

of International MultiConference of Engineers and Computer Scientists, 1:380–84. 

Hong Kong. 

https://www.researchgate.net/publication/317248581_Using_of_Jaccard_Coefficient_

for_Keywords_Similarity. 

Origo. 2022a. ‘Der Spiegel: Németország nem bízik Zelenszkijben’. Origo, 6 June 2022. 

https://www.origo.hu/nagyvilag/2022/06/nemetorszag-nem-bizik-zelenszkijben. 

———. 2022b. ‘Megdöbbentő jelentés az ukrán háborús bűnökről’. Origo, 20 October 2022. 

https://www.origo.hu/nagyvilag/2022/10/ukran-haborus-bunok. 

———. 2023a. ‘Nagy bajban az ukránok: elbukott az egyik legfőbb nyugati terv’. Origo, 7 

August 2023. https://www.origo.hu/nagyvilag/2023/08/orosz-ukran-haboru-f16-

pilotak. 

———. 2023b. ‘Óriási Katasztrófa Jön Európában’. Origo, 2023. 

https://www.origo.hu/nagyvilag/2023/11/brusszel-szankciok-europa-gazdasagi-karok. 

Orosz Hírek. 2022a. ‘Der Spigel: Németország nem bízik Zelenszkijben’. Orosz Hírek, 6 June 

2022. https://oroszhirek.hu/der-spigel-nemetorszag-nem-bizik-zelenszkijben/. 

———. 2022b. ‘Kuleba: Ukrajna “lapátokkal fog harcolni”, ha nem kap nyugati fegyvereket’. 

Orosz Hírek, 20 June 2022. https://oroszhirek.hu/kuleba-ukrajna-lapatokkal-fog-

harcolni-ha-nem-kap-nyugati-fegyvereket/. 

———. 2022c. ‘Ukrán Háborús Bűnökről Közölt Jelentést Az ENSZ’. Orosz Hírek, 19 

October 2022. 

https://web.archive.org/web/20221019055124/https:/oroszhirek.hu/ukran-haborus-

bunokrol-kozolt-jelentest-az-ensz/. 

———. 2023a. ‘A Brit Kormány Több Száz Nagy Hatótávolságú Harci Drónt Ad a Kijevi 

Rezsimnek’. Orosz Hírek, 2023. https://oroszhirek.hu/a-brit-kormany-tobb-szaz-nagy-

hatotavolsagu-harci-dront-ad-a-kijevi-rezsimnek/. 

———. 2023b. ‘Moszkva: Az EU 1,5 Billió Dollárt Veszített Az Oroszellenes Szankciók 

Miatt’. Orosz Hírek, 2023. https://oroszhirek.hu/moszkva-az-eu-15-billio-dollart-

veszitett-az-oroszellenes-szankciok-miatt/. 

———. 2023c. ‘Politico: nyelvi akadályokba ütközött az ukrán pilóták kiképzése az F-16-os 

vadászgépekre’. Orosz Hírek, 5 August 2023. https://oroszhirek.hu/politico-nyelvi-

akadalyokba-utkozott-az-ukran-pilotak-kikepzese-az-f-16-os-vadaszgepekre/. 

PestiSrácok. 2022. ‘ENSZ-jelentés: háborús bűncselekményeket követett el az ukrán 

hadsereg’. PestiSrácok, 19 October 2022. https://pestisracok.hu/ensz-jelentes-haborus-

buncselekmenyeket-kovetett-el-az-ukran-hadsereg/. 

Pete Luca. 2023. ‘Lejtmenetben a nyomtatott sajtó, a legnépszerűbb lap épphogy eléri az 50 

ezres példányszámot’. Átlátszó, 24 March 2023. 

https://atlatszo.hu/adat/2023/03/24/lejtmenetben-a-nyomtatott-sajto-a-legnepszerubb-

lap-epphogy-eleri-az-50-ezres-peldanyszamot/. 

Political Capital. 2022. ‘A Kreml és trolljai csúcsra járatják az áldozathibáztatást’. Budapest: 

Political Capital. 

https://politicalcapital.hu/hireink.php?article_id=2954&fbclid=IwAR2CU1nWLhEOz

qOKz7Qomfqv7QgLQll3rxtf81_0mCvDJgWAnZ8N7jwRhco&utm_source=pocket_

mylist. 

———. 2023. ‘Monitoring Report’. Ukraine War Disinfo Working Group. 

https://politicalcapital.hu/pc-

admin/source/bejegyzesek/Zinc%20Ukrajna%20Monitor_2023/UWG%20Monitoring

%20Report_Feb.20-March05.2023.pdf. 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  60 

Presinszky Judit. 2022. ‘Az orosz–ukrán háború a közmédiában: az ukrán vezetés nagyon sok 

csacsiságot csinált’. Telex, 24 February 2022. 

https://telex.hu/zacc/2022/02/24/oroszorszag-ukrajna-haboru-valsag-kozmedia. 

Puschmann, Cornelius, Julian Ausserhofer, Noura Maan, and Markus Hametner. 2016. 

‘Information Laundering and Counter-Publics: The News Sources of Islamophobic 

Groups on Twitter’. In Proceedings of the International AAAI Conference on Web and 

Social Media. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:40298922. 

Rainsford, Sarah. 2021. ‘Russia-Ukraine Border: Why Moscow Is Stoking Tensions’, 27 

November 2021. https://www.bbc.com/news/world-europe-59415885. 

Ramsay, Gordon, and Sam Robertshaw. 2018. ‘Weaponising News: RT, Sputnik and Targeted 

Disinformation’. King’s College London, The Policy Institute Centre For The Study Of 

Media, Communication & Power. https://www.kcl.ac.uk/policy-institute/research-

analysis/weaponising-news. 

Ratclif, John W., and David E. Metzener. 1988. ‘Pattern Matching: The Gestalt Approach’. Dr 

Dobb’s. https://www.drdobbs.com/database/pattern-matching-the-gestalt-

approach/184407970?pgno=5. 

Reimers, Nils, and Iryna Gurevych. 2019. ‘Sentence-BERT: Sentence Embeddings Using 

Siamese BERT-Networks’. In Proceedings of the 2019 Conference on Empirical 

Methods in Natural Language Processing and the 9th International Joint Conference 

on Natural Language Processing. Association for Computational Linguistics. 

https://api.semanticscholar.org/CorpusID:201646309. 

Rényi Pál Dániel. 2022. ‘Kezdődik az elmebaj a közmédiában: Zelenszkij mint Hitler, higgadt 

oroszok, ukrán világháborús fenyegetés’. 444, 25 February 2022. 

https://444.hu/2022/02/25/kezdodik-az-elmebaj-a-kozmediaban-zelenszkij-mint-

hitler-higgadt-oroszok-ukran-vilaghaborus-fenyegetes. 

Rodríguez, Belén Carrasco. 2021a. ‘Information Laundering in the Germany’. NATO Strategic 

Communications Centre of Excellence. 

http://stratcomcoe.org/publications/information-laundering-in-germany/23. 

———. 2021b. ‘Information Laundering in the Nordic-Baltic Region’. NATO Strategic 

Communications Centre of Excellence. 

https://stratcomcoe.org/publications/information-laundering-in-the-nordic-baltic-

region/26. 

Rossiya Segodnya. 2024. ‘Management’. Rossiyasegodnya.Com. 2024. 

https://rossiyasegodnya.com/management/. 

Rovó Attila. 2022. ‘Az Origo címlapján most éppen 18-szor szerepelnek a meztelen, a mell és 

a szexi szavak’. Telex, 19 December 2022. https://telex.hu/zacc/2022/12/19/origo-

fidesz-propaganda-media-szex-mell-meztelen. 

RT. 2022a. ‘Germany Doesn’t Trust Zelensky – Der Spiegel’. RT International, 2022. 

https://www.rt.com/news/556670-germany-tank-ukraine-scholz/. 

———. 2022b. ‘Report on Alleged Ukrainian War Crimes Presented to UN’. RT International, 

2022. https://www.rt.com/russia/564912-ukrainian-war-crimes-report/. 

———. 2022c. ‘Ukraine Explains Why It Could “Fight with Shovels”’. RT International, 

2022. https://www.rt.com/russia/557459-ukraine-fight-shovels-kuleba/. 

———. 2023a. ‘EU Has Lost $1.5 Trillion over Russia Sanctions – Moscow’. RT 

International, 2023. https://www.rt.com/business/586479-eu-sanctions-russia-losses/. 

———. 2023b. ‘London to Send Long-Range Attack Drones to Kiev’. RT International, 2023. 

https://www.rt.com/news/576303-uk-attack-drones-ukraine/. 

———. 2023c. ‘Ukrainian F-16 Training Impeded by Language Barrier – Politico’. RT 

International, 2023. https://www.rt.com/news/580864-f16-training-ukraine-language-

barrier/. 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  61 

———. 2023d. ‘Zelensky “a Disgrace to the Jewish People” – Putin’. RT International, 2023. 

https://www.rt.com/russia/578158-zelensky-disgrace-jewish-putin/. 

RTL. 2022. ‘Megszűnik a nyomtatott Magyar Hírlap, már csak két közéleti napilap maradt’. 

RTL, 7 July 2022. https://rtl.hu/belfold/2022/07/07/magyar-hirlap-megszunes-

nyomtatott-napilap-szeles-gabor. 

Sanovich, Sergey. 2018. ‘Russia: The Origins of Digital Misinformation’. In Computational 

Propaganda: Political Parties, Politicians, and Political Manipulation on Social 

Media, edited by Samuel C. Woolley and Philip N. Howard. Oxford: Oxford University 

Press. https://doi.org/10.1093/oso/9780190931407.003.0002. 

Schneider, Friedrich, and Ursula Windischbauer. 2008. ‘Money Laundering: Some Facts’. 

European Journal of Law and Economics 26 (3): 387–404. 

https://doi.org/10.1007/s10657-008-9070-x. 

Shekhovtsov, Anton. 2015. ‘Bringing the Rebels’. London: Legatum Institute. 

https://lif.blob.core.windows.net/lif/docs/default-source/publications/bringing-the-

rebels-by-anton-shekhovtsov-september-2015-pdf.pdf. 

———. 2020. ‘Conceptualizing Malign Influence Of Putin’s Russia In Europe’. Washington, 

DC: Free Russia Foundation. https://www.4freerussia.org/wp-

content/uploads/sites/3/2020/04/Maligh-Influence_web_eng-5.pdf. 

———. 2022. ‘Introduction: RT from Soft Power to Political Warfare’. In RT in Europe and 

beyond The Wannabe Elite of the Anti-Elites, edited by Anton Shekhovtsov. Vienna: 

Centre for Democratic Integrity. 

Shekhovtsov, Anton, and Kateryna Lysenko. 2024. ‘Propaganda, or Not Propaganda: That Is 

the Question? – Visible Ukraine’. Visible Ukraine (blog). 3 March 2024. 

https://visibleukraine.org/story/propaganda-or-not-propaganda-that-is-the-question/. 

Shimohira, Kouji, Shunsuke Inenaga, Hideo Bannai, and Masayuki Takeda. 2011. ‘Computing 

Longest Common Substring/Subsequence of Non-Linear Texts’. In Proceedings of 

Prague Stringology Conference, edited by Jan Holub and Jan Zdarek, 197–208. 

https://api.semanticscholar.org/CorpusID:10221220. 

Shuster, Simon. 2017. ‘Inside the Next Fake News War’. TIME, 9 August 2017. 

https://time.com/4889471/germany-election-russia-fake-news-angela-merkel/. 

Sitikhu, Pinky, Kritish Pahi, Pujan Thapa, and Subarna Shakya. 2019. ‘A Comparison of 

Semantic Similarity Methods for Maximum Human Interpretability’. In Proceedings of 

2019 Artificial Intelligence for Transforming Business and Society (AITB), 1:1–4. 

Kathmandu, Nepal: IEEE. https://doi.org/10.1109/AITB48515.2019.8947433. 

Smith, Paul A. 1989. On Political War. Washington, DC: National Defense University Press. 

Sólymos, Karin Kőváry, and Szabolcs Panyi. 2023. ‘Imam, Soldier, Diplomat, Interpreter: 

Meet the Hungarian NewsFront’s Propagandists’. VSquare, 28 August 2023. 

https://vsquare.org/newsfront-russia-hungary-disinformation-telegram-propaganda/. 

Stelzenmüller, Constanze. 2017. ‘Hearing: The Impact of Russian Interference on Germany’s 

2017 Elections’. US Senate Select Committee on Intelligence. 

https://www.brookings.edu/articles/the-impact-of-russian-interference-on-germanys-

2017-elections/. 

Stukal, Denis, Sergey Sanovich, Richard Bonneau, and Joshua A Tucker. 2022. ‘Why Botter: 

How Pro-Government Bots Fight Opposition in Russia’. American Political Science 

Review 116 (3): 843–57. https://doi.org/10.1017/S0003055421001507. 

Szicherle, Patrik, Adam Lelonek, Grigorij Mesežnikov, Jonas Syrovatka, and Nikos Štěpánek. 

2019. ‘Investigating Russia’s Role and the Kremlin’s Interference in the 2019 EP 

Elections’. Budapest: Political Capital. https://politicalcapital.hu/pc-

admin/source/documents/pc_russian_meddling_ep2019_eng_web_20190520.pdf. 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  62 

Szily László. 2022. ‘Az Origo rendkívüli hírben futtatja a címlapján, hogy elkezdődött a 

harmadik világháború’. 444, 8 June 2022. https://444.hu/2022/06/08/az-origo-

rendkivuli-hirben-futtatja-a-cimlapjan-hogy-elkezdodott-a-harmadik-vilaghaboru. 

Társaság a Szabadságjogokért. 2022. ‘Orosz dezinformáció a közmédiában: az Európai 

Bizottsághoz fordult a TASZ és a Political Capital’. TASZ (blog). 2022. 

https://tasz.hu/cikkek/orosz-dezinformacio-a-kozmediaban-az-europai-bizottsaghoz-

fordult-a-tasz-es-a-political-capital/. 

Teczár, Szilárd. 2022. ‘Nem, az ENSZ nem mondott olyat, hogy csak az ukrán háborús 

bűnökről vannak valódi bizonyítékok’. Lakmusz, 2 November 2022. 

https://www.lakmusz.hu/nem-az-ensz-nem-mondott-olyat-hogy-csak-az-ukran-

haborus-bunokrol-vannak-valodi-bizonyitekok/. 

Toucas, Boris. 2017. ‘Exploring the Information-Laundering Ecosystem: The Russian Case’. 

Center for Strategic and International Studies. https://www.csis.org/analysis/exploring-

information-laundering-ecosystem-russian-case. 

Urbán, Ágnes. 2021. ‘Hungary: Growing Concentration, Intensifying Control’. In The Global 

Handbook of Media Accountability, edited by Susanne Fengler, Tobias Eberwein, and 

Matthias Karmasin, 165–74. New York: Routledge. 

U.S. Department of the Treasury’s Office of Foreign Assets Control (OFAC). 2021. ‘Treasury 

Escalates Sanctions Against the Russian Government’s Attempts to Influence U.S. 

Elections’. U.S. Department of the Treasury. 2021. 

https://home.treasury.gov/news/press-releases/jy0126. 

Vadhajtások. 2022a. ‘ENSZ-jelentés: háborús bűncselekményeket követett el az ukrán 

hadsereg’. Vadhajtások, 2022. https://www.vadhajtasok.hu/2022/10/19/ensz-jelentes-

haborus-buncselekmenyeket-kovetett-el-az-ukran-hadsereg. 

———. 2022b. ‘Kula bá: Ukrajna “lapátokkal fog harcolni”, ha nem kap nyugati fegyvereket’. 

Vadhajtások, 2022. https://www.vadhajtasok.hu/2022/06/20/kula-ba-ukrajna-

lapatokkal-fog-harcolni-ha-nem-kap-nyugati-fegyvereket. 

Wang, Jiapeng, and Yihong Dong. 2020. ‘Measurement of Text Similarity: A Survey’. 

Information 11 (9:421). https://doi.org/10.3390/info11090421. 

Whois Record,. 2024. ‘OroszHirek.Hu WHOIS, DNS, & Domain Info - DomainTools’. 2024. 

https://whois.domaintools.com/oroszhirek.hu. 

Winkler, William. 1990. ‘String Comparator Metrics and Enhanced Decision Rules in the 

Fellegi-Sunter Model of Record Linkage’. In Proceedings of the Section on Survey 

Research Methods. https://www.researchgate.net/publication/243772975. 

Wiseman, Jamie. 2023. ‘Having It All His Own Way’. British Journalism Review 34 (2): 53–

57. https://doi.org/10.1177/09564748231179357. 

Woolley, Samuel C. 2016. ‘Automating Power: Social Bot Interference in Global Politics’. 

First Monday 21 (4). https://doi.org/10.5210/fm.v21i4.6161. 

Yablokov, Ilya, and Precious Chatterje-Doody. 2022. ‘“RT and Conspiracy Theories: ‘The 

Kremlin’s Underdog’ against the West”’. In RT in Europe and beyond The Wannabe 

Elite of the Anti-Elites, edited by Anton Shekhovtsov. Vienna: Centre for Democratic 

Integrity. 

Yatsyk, Alexandra. 2022. ‘The COVID-19 Crisis in Europe: A Story Told by RT’. In RT in 

Europe and beyond The Wannabe Elite of the Anti-Elites, edited by Anton Shekhovtsov. 

Vienna: Centre for Democratic Integrity. 

Zuboff, Shoshana. 2019. The Age of Surveillance Capitalism : The Fight for the Future at the 

New Frontier of Power. London: Profile Books. 

Zubor Zalán. 2022. ‘Kétkulacsos kormánykommunikáció: a közmédiába is bekerültek az orosz 

háborús propaganda állításai’. Átlátszó, 28 February 2022. 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n



  63 

https://atlatszo.hu/kozugy/2022/02/28/ketkulacsos-kormanykommunikacio-a-

kozmediaba-is-bekerultek-az-orosz-propaganda-allitasai/. 

———. 2023. ‘Leginkább orosz propagandáért járnak a magyar felhasználók a Telegramra’. 

Átlátszó, 20 March 2023. https://atlatszo.hu/adat/2023/03/20/leginkabb-orosz-

propagandaert-jarnak-a-magyar-felhasznalok-a-telegramra/. 

Zul Kepli, Mohd Yazid bin, and Maruf Adeniyi Nasir. 2016. ‘Money Laundering: Analysis on 

the Placement Methods’. Science 582:181–94. 

Представительство ЛНР в СЦКК,. 2023. ‘Представительство ЛНР в СЦКК / LPR in 

JCCC’. Telegram. 2023. https://t.me/LPR_JCCC/8289. 

Симоньян, Маргарита. 2012. ‘«Нет Никакой Объективности» – Страна – Коммерсантъ’. 

Коммерсант (Archived), 2012. https://archive.md/Vy4i0. 

 

C
E

U
eT

D
C

ol
le

ct
io

n


	Abstract
	Acknowledgements
	Table of Contents
	List of Figures
	Introduction
	Chapter I: State of the Literature – Towards A Consolidated, Operationalisable Definition
	Chapter II: The Actors at a Glance
	2.1 Integration: The Hungarian Government-affiliated Media Ecosystem in light of Russian propaganda
	2.2 Layering and Placement: Proof of Intent
	2.2.1 RT as a Tool of Information Warfare
	2.2.2 Investigation into Orosz Hírek


	Chapter III: A Novel Natural Language Processing-based Detection Method for Information Laundering
	3.1 Methodological Framework
	3.1.1 Limitations – Levels of Proof Veracity
	3.1.2 Data Collection – Scraping
	3.1.3 Core Algorithm
	3.1.3.1 Translation
	3.1.3.2 Thresholds for the Core Algorithm

	3.1.3 Filtering
	3.1.3.1 Date Filter
	3.1.3.2 Eleven-Feature Machine Learning Filter


	3.2 Findings and Analysis
	3.2.1 Orosz Hírek
	3.2.2 Mandiner
	3.2.3 Magyar Hírlap
	3.2.4 Origo
	3.2.5 Vadhajtások
	3.2.6 Hirado.hu


	Conclusions
	References

